עמוד 13 מתוך 19

Re: מסורת הגננות

פורסם: ג' ינואר 31, 2017 11:30 pm
על ידי איש גלילי
הכהן כתב:
גביר כתב:העיר לי בני נ"י שבסביבונים הראשונים לא היו האותיות נגה"פ, שהן ראשי תיבות ' נס גדול היה פה, שהרי לפי מה שסופר לו מקורם של הסביבונים בילדים שלמדו תורה בזמן גזרות הייוונים והשתמשו בו כדי להסוות את העובדה שהם לומדים, היה זה אפוא לפני שהתרחש הנס וממילא לא היה מקום לרישום אותיות אלה, ודפח"ח.

בהנחה שיש אמת בסיפור על הילדים בזמן היונים ואכמ"ל

איך שלא יהיה לא היה כתוב על הסביבונים נגה"פ, אלא נגה"ש, ובהתאם לאותיות בגרמנית על הסביבון s.h.g.n.

Re: מסורת הגננות

פורסם: ד' פברואר 01, 2017 1:23 am
על ידי מי שענה
מעיון בדוגמאות הרבות שהובאו באשכול, עולה כי רובן מעוגנות במקורות. אם כך, ההתייחסות המכלילה כאילו מסורת הגננות רצופת טעויות, עד כדי שהיא מהווה מסורת בפני עצמה - היא טעות. כמדומני שכמו שכתוב שאסור לזלזל בקבלות מהסבתא, אסור לזלזל בלימודי הפרשה וההלכה של הגננת, גם אם פה ושם מצויים אי דיוקים, שעל פי רוב נובעים מהקושי להסביר לילדים קטנים פרטי פרטים סבוכים או מופשטים.
על כל אחד מוטל ללמוד היטב את הפרשות מחדש, לפי הבנתו המתחדשת בכל גיל שהוא, ולא להישאר במושכל ראשון שלמד בגן, בין אם הגננת לימדה כל מה שכתוב ברש"י או רק חלק מזה...
זלזול במה שהגננות מלמדות בנושאים תורניים, כאשר אין לכך הצדקה אמיתית, כפי שעולה מאשכול זה שכתשעים אחוז מהדוגמאות מעוגנות במקורות - פגיעתו רעה מאוד בנפש הילדים. גם כשהם גדלים.
אשכול לבירור מקורות לדברי הגננות, אולי מתאים יותר.

Re: מסורת הגננות

פורסם: ד' פברואר 01, 2017 1:31 am
על ידי הבטחתי
בענין 'ברכות יחולו על ראשי'

משולש כתב:ר' הבטחתי.
אם אני מבין טוב לאיזה ספר אתה מתכוין, הרי אין בינו לבין רעדלהיים שום דבר. סידורי רעדלהיים יצאו מאז חיי רוו"ה ועד היום במאות מהדורות וכולם שוות פחות או יותר. ההדפסה האמריקאית הזו היא שונה לגמרי בהרבה דברים מכל סידורי רעדלהיים. ובכלל מה השם רעדלהיים אומר לנו אם רוו"ה (או בער) לא עומד מאחוריו? זה סתם המצאת המדפיסים באותו זמן.

דרך אגב, אני זוכר כילד שפעם ראשונה הלכתי לדודים שלי לשבת ושמעתי שהם אומרים "ברכות יחולו על ראשי" ולא ידעתי מאי קאמרי. כנראה הגננת שלי אמרה בדיוק מה שכתוב בסידור.


הספריה הלאומית רכשה לאחרונה את ספריית קרן הוולמדונה, שם מצאתי דבר זה- כרזת לימוד א-ב משנת 1650, ושם מופיע גם 'ברכות יחולו על ראשי'
http://web.nli.org.il/sites/NLI/Hebrew/ ... brary.aspx

Re: מסורת הגננות

פורסם: ד' פברואר 01, 2017 10:09 am
על ידי פי האתון
הבטחתי כתב:בענין 'ברכות יחולו על ראשי'
הספריה הלאומית רכשה לאחרונה את ספריית קרן הוולמדונה, שם מצאתי דבר זה- כרזת לימוד א-ב משנת 1650, ושם מופיע גם 'ברכות יחולו על ראשי'


כרזת לימוד א"ב בפרנקפורט משנת 1650 למנינם.

ברכות יחולו.jpg
ברכות יחולו.jpg (81.23 KiB) נצפה 14163 פעמים



השערה פרועה: הנקודותיים אחרי המילה ברכות[:] אומרות משהו?...

Re: מסורת הגננות

פורסם: ד' פברואר 01, 2017 10:59 am
על ידי מה שנכון נכון
ומשם גם 'מקור' לתורה תהא אמונתי (ולא אומנותי).

וכן ואל תטוש 'תורה' אמך.
'מורשה' בסגול.
ועוד.
פי האתון כתב:השערה פרועה: הנקודותיים אחרי המילה ברכות[:] אומרות משהו?...

הן אומרות את מה שאומרות הנקודות במזמור לדוד שם. לא אירא רע: כי אתה עמדי.

Re: מסורת הגננות

פורסם: ד' פברואר 01, 2017 1:42 pm
על ידי פי האתון
וגם: ניקוד יָחוֹלוּ ולא יָחוּלוּ.
(שו"ר שכבר כתבת 'ועוד'...)

Re: מסורת הגננות

פורסם: ד' פברואר 01, 2017 4:04 pm
על ידי מאיר סובל
מה ההשערה הפרועה? לא הבנתי, ולשים לב שבכלל אין: בסופי הפסוקים נקודותיים, א"כ אין זה סימן להפסק וכדו' אלא טעות ניקוד.

ומטעויות ניקוד אין מה ללמוד שזה מה שהביא או גרם גם לתוספת ק"ו לא של ארבע מילים. וע"כ כנראה שמילים אלו כן היו נאמרות לפנים. והמקור והפירוש עדיין צ"ע.

Re: מסורת הגננות

פורסם: ד' פברואר 08, 2017 3:31 am
על ידי תוספת גבורה
מובא בהלכה שבשבת שירה מניחים לפני הציפורים פירורי לחם..
וטעם הדבר ידוע ומפורסם מדברי המדרש שדתן ואבירם פיזרו מן במחנה ישראל בשבת בכדי להכחיש את דברי משה שלא ירד מן בשבת.. ובאו הציפורים ואכלום. ולכך נותנים להם שכרם ומפזרים להם בשבת זו לחם.
המדרש הזה לא נמצא בשום מקום ומקורו מדברי ר' מאיר מפרמישלאן ..

Re: מסורת הגננות

פורסם: ד' פברואר 08, 2017 6:31 am
על ידי בקרו טלה
תוספת גבורה כתב:מובא בהלכה שבשבת שירה מניחים לפני הציפורים פירורי לחם..
וטעם הדבר ידוע ומפורסם מדברי המדרש שדתן ואבירם פיזרו מן במחנה ישראל בשבת בכדי להכחיש את דברי משה שלא ירד מן בשבת.. ובאו הציפורים ואכלום. ולכך נותנים להם שכרם ומפזרים להם בשבת זו לחם.
המדרש הזה לא נמצא בשום מקום ומקורו מדברי ר' מאיר מפרמישלאן ..

viewtopic.php?f=17&t=8126&p=72456#p72373

Re: מסורת הגננות

פורסם: ד' פברואר 08, 2017 7:18 pm
על ידי חזק ונתחזק
האם הענן שקלט את החיצים שהמצרים זרקו כלפי בנ"י גם הטיסם בחזרה?

Re: מסורת הגננות

פורסם: ה' מרץ 09, 2017 3:36 pm
על ידי סלקא דעתך
במסורת הגננות תלו את המן על עץ..
אבל בחז"ל נאמר בעשרות מדרשים שצלבו אותו דתלייה של המלכות היא צליבה כלומר שתוקעים האדם במסמרים ללוח חי!.
וכן בסליחות לתענית אסתר: יהודי הוקיע ילדים למטה.. ויותר מפורש הותלו מוצלבים כבחרוזת דגים חורזו תחובים.

Re: מסורת הגננות

פורסם: ה' מרץ 09, 2017 3:49 pm
על ידי לעומקו של דבר
סלקא דעתך כתב:במסורת הגננות תלו את המן על עץ..
אבל בחז"ל נאמר בעשרות מדרשים שצלבו אותו דתלייה של המלכות היא צליבה כלומר שתוקעים האדם במסמרים ללוח חי!.
וכן בסליחות לתענית אסתר: יהודי הוקיע ילדים למטה.. ויותר מפורש הותלו מוצלבים כבחרוזת דגים חורזו תחובים.

אסתר הייתה גננת?!

Re: מסורת הגננות

פורסם: ה' מרץ 09, 2017 4:25 pm
על ידי עזריאל ברגר
סלקא דעתך כתב:במסורת הגננות תלו את המן על עץ..
אבל בחז"ל נאמר בעשרות מדרשים שצלבו אותו דתלייה של המלכות היא צליבה כלומר שתוקעים האדם במסמרים ללוח חי!.
וכן בסליחות לתענית אסתר: יהודי הוקיע ילדים למטה.. ויותר מפורש הותלו מוצלבים כבחרוזת דגים חורזו תחובים.

אפשר להתווכח על זה....

Re: מסורת הגננות

פורסם: ה' מרץ 09, 2017 11:28 pm
על ידי טוב לי
סלקא דעתך כתב:במסורת הגננות תלו את המן על עץ..
אבל בחז"ל נאמר בעשרות מדרשים שצלבו אותו דתלייה של המלכות היא צליבה כלומר שתוקעים האדם במסמרים ללוח חי!.
וכן בסליחות לתענית אסתר: יהודי הוקיע ילדים למטה.. ויותר מפורש הותלו מוצלבים כבחרוזת דגים חורזו תחובים.


וכן כתוב "ויתלו את המן על העץ אשר הכין למרדכי..."

Re: מסורת הגננות

פורסם: ו' מרץ 10, 2017 12:16 am
על ידי סלקא דעתך
ראיה נוספת:
פסיקתא זוטרתא (לקח טוב) אסתר פרק ה סימן יד
אלא צלוב אותו, שלא מצינו שניצל אחד מהם, מיד וייטב הדבר לפני המן ויעש העץ, מביתו נטלו, הרס אכסדרה שלו, ותקנו גבוה נ' אמה, כדי שכל בני המדינה רואים אותו. ויש אומרים שהלך וקיצץ ארז מגינת הביתן, ארכו נ' אמה, ורחבו י"ב אמות, ויש אומרים פרשנדתא בנו היה הגמון בקרדונייא, והביאו מתיבתו של נח. והוציאו בהלל ובזמר, והביט על פתח ביתו, והיה אומר למחר בשחרית בשעת קריאת שמע אני תולה מרדכי עליו. לאחר שהעמידו הביט והוא מדד עצמו עליו, השיבתו בת קול ואמרה נאה לך העץ, מתוקן לך העץ מששת ימי בראשית.
ומדוע הוצרך שיהא רחב י"ב?? ומדוע מדד עצמו עליו?? אולי הסתפק אם חמישים אמה מספיק גבוה?

וכן נראה משו"ת הריב"ש סימן רצה
ודאמרינן בתרגום אסתר, גבי בני המן אצטלוב על תלת אמין: חתוכי הראש היו כשנתלו.
וכיצד תולים כשאין ראש?

ולמי שלא הבין, הראיה מהסליחות היא מכבחרוזת דגים חורזו תחובים

Re: מסורת הגננות

פורסם: ו' מרץ 10, 2017 12:31 am
על ידי בקרו טלה
סלקא דעתך כתב:וכן נראה משו"ת הריב"ש סימן רצה
ודאמרינן בתרגום אסתר, גבי בני המן אצטלוב על תלת אמין: חתוכי הראש היו כשנתלו.

הן הן דברי התוס' בפסחים קט: ויומא לא. ובב"ב ק:

Re: מסורת הגננות

פורסם: ו' מרץ 10, 2017 12:44 am
על ידי טוב לי
מה שאתה מביא זה לגבי צורת התליה, אבל אינך יכול לומר שהגננות טועות כשהן אומרות שתלו את המן, בשעה שבמגילה כתוב כך במפורש.
וגם בפיוט שהבאת כתוב במפורש "הותלו".

Re: מסורת הגננות

פורסם: ו' מרץ 10, 2017 1:40 am
על ידי סלקא דעתך
טוב לי כתב:מה שאתה מביא זה לגבי צורת התליה, אבל אינך יכול לומר שהגננות טועות כשהן אומרות שתלו את המן, בשעה שבמגילה כתוב כך במפורש.
וגם בפיוט שהבאת כתוב במפורש "הותלו".

התכוונתי לומר שבציורי הגן (ובתודעתינו מן הילדות) תמיד המן תלוי.

Re: מסורת הגננות

פורסם: ו' מרץ 10, 2017 8:00 am
על ידי אבן זועקת
סלקא דעתך כתב:במסורת הגננות תלו את המן על עץ..
אבל בחז"ל נאמר בעשרות מדרשים שצלבו אותו דתלייה של המלכות היא צליבה כלומר שתוקעים האדם במסמרים ללוח חי!.
וכן בסליחות לתענית אסתר: יהודי הוקיע ילדים למטה.. ויותר מפורש הותלו מוצלבים כבחרוזת דגים חורזו תחובים.
צליבה היא תליה בארמית כידוע לכל מי ששם לב לתרגום אונקלוס שהוא קורא. וכן לשון הוקיע הוא לישנא דקרא והוקע אותם לה' נגד השמש.
הרעיון של נעיצה במסמרים (וכן הביטוי צלב לצורת שתי וערב) ממגיע מסיפורי הנוצרים ואין לי מושג אם יש לו בסיס הסטורי לגבי מלכות רומי אבל ודאי שאין סיבה לשער שנהגו כן בפרס.

Re: מסורת הגננות

פורסם: ו' מרץ 10, 2017 8:19 am
על ידי בברכה המשולשת
כמדומני שיש דיון של רשז"ה על צורת ההוצאות להורג של המלכויות במאמרו על תרגום רות

Re: מסורת הגננות

פורסם: ו' מרץ 10, 2017 8:41 am
על ידי סלקא דעתך
אבן זועקת כתב:
סלקא דעתך כתב:במסורת הגננות תלו את המן על עץ..
אבל בחז"ל נאמר בעשרות מדרשים שצלבו אותו דתלייה של המלכות היא צליבה כלומר שתוקעים האדם במסמרים ללוח חי!.
וכן בסליחות לתענית אסתר: יהודי הוקיע ילדים למטה.. ויותר מפורש הותלו מוצלבים כבחרוזת דגים חורזו תחובים.
צליבה היא תליה בארמית כידוע לכל מי ששם לב לתרגום אונקלוס שהוא קורא. וכן לשון הוקיע הוא לישנא דקרא והוקע אותם לה' נגד השמש.
הרעיון של נעיצה במסמרים (וכן הביטוי צלב לצורת שתי וערב) ממגיע מסיפורי הנוצרים ואין לי מושג אם יש לו בסיס הסטורי לגבי מלכות רומי אבל ודאי שאין סיבה לשער שנהגו כן בפרס.


אין לשער כך מעצמנו אבל עפ"י הראיות שהבאתי יש לשער כך!
הצלב של שתי וערב הוא גם מסיפורי יוסף בן מתתיהו כך שיש לשער שזו צורת ההריגה של המלכות.

Re: מסורת הגננות

פורסם: ו' מרץ 10, 2017 10:32 am
על ידי משולש
בכל הציורים רואים את המן על החבל, ולא רואים את המסמרים כי הם קטנים מידי...

Re: מסורת הגננות

פורסם: ו' מרץ 10, 2017 2:04 pm
על ידי מאיר סובל
מנהג הגננות לומר "לך לשמה", (מצוי בסיפור פרעה בפידז'מה באמצע הלילה, שילדי ישראל היתלו בו וכל אחד אמר לו ללכת לשמה, לקצה השני. אשר מדין שואלים ודורשים בהלכות הפסח שלושים יום קודם הפסח, מתחילים המדקדקים לספר סיפור יציאת מצרים בפורים).
וזו טעות מפורשת, כי אין מילה בלשון הקודש "לשמה" (בדגש הש'), אלא רק לשמה (בדגש המ') שהמובן הוא מלשון שממה (וכן בפסוק לשמה ולשנינה).
ויש לומר "לשם", או "שמה" דכל מילה שיש ל' בתחילתה הטיל לה הכתוב ה' בסופה. כמו למצרים "מצרימה". וכדומה.

Re: מסורת הגננות

פורסם: ג' אפריל 25, 2017 11:02 am
על ידי פי האתון
השבוע סיפר המלמד של בני שיחי' - שהערבים המשתחוים ל'אבק רגליהם' היו מגיעים לביתם, ואוספים את כל האבק הנדבק ברגליהם ומניחים בתוך כלי,
לאחר שהצטבר כמות של אבק, היו מגבלים אותו עם מים ויוצרים מזה פסל...
האם יש מקור לזה?

Re: מסורת הגננות

פורסם: ג' אפריל 25, 2017 11:33 am
על ידי איש גלילי
סלקא דעתך כתב:התכוונתי לומר שבציורי הגן (ובתודעתינו מן הילדות) תמיד המן תלוי.

רבונו של עולם,
מה רצונך? שיתנו לילדים ציורים עם המן מחובר עם מסמרים לעץ והדם זב מכל הכיוונים???

Re: מסורת הגננות

פורסם: ד' אפריל 26, 2017 7:54 pm
על ידי מעט דבש
הסיפור על רשב"י שנולד לאחר שנות עקרות רבות, נודע רק בשנת תשל"ז, אשר אז בא בספר 'נחלת אבות' לרבי יוסף משאש, ומאז אימצו אותו הגננות.
ראה:
viewtopic.php?p=226913#p226913
viewtopic.php?p=358314#p358314

Re: מסורת הגננות

פורסם: ד' מאי 03, 2017 9:36 pm
על ידי זנב לאריות
אוהב אוצר כתב:יצא לדבר עם אברכים שעדיין היה 'חרוט' להם מהגננות שיעקב התחתן עם רחל אחרי 14 שנות עבודה....


מחילה מכבודך,
די להפיל הכל על הגננות אם הם אברכים ועדיין תקועים בטעות הנ"ל, סימן שכל הרבע'ס בחיידר פישלו וכן הרמי"ם בישיבה קטנה וכו'
מלבד העובדה שבגיל שנמצאים אצל גננות לא נראה לי שמדברים עם הילדים על מספר השנים שעבדה רחל. ועל דרך זו רוב הטעויות שמצאו כאן והפילו על הגננות, דייקא.
[אגב, אשתי מתכנתת ולא גננת כך שאין לי כאן שום ענין אישי]

Re: מסורת הגננות

פורסם: ג' מאי 30, 2017 1:19 pm
על ידי בקרו טלה
בברכה המשולשת כתב:כמדומני שיש דיון של רשז"ה על צורת ההוצאות להורג של המלכויות במאמרו על תרגום רות

viewtopic.php?f=28&t=202&p=41520#p42150 הבלין א'

Re: מסורת הגננות

פורסם: ו' יוני 16, 2017 12:56 am
על ידי עושה חדשות
סוג אחר: ידוע הסיפור על הרב והאריה, (בקצרה, הרב שהלך בשיירא לא רצה לחלל שבת ונשאר לבדו במדבר, והגיע אריה וישב לצידו ובמוצ"ש הוליכו אל השיירה). ולכאו' שלא כדין עשה, והכניס עצמו לסכנה בכדי. אלא שכבר כ' בכנה"ג סי' רמח "...ועפ"י זה סומכים עכשיו שמסתכנים בעצמם כדי שלא לחלל השבת", עי"ש.

Re: מסורת הגננות

פורסם: ו' יוני 16, 2017 8:30 am
על ידי מעט דבש
שו"ת אגרות משה אורח חיים חלק א סימן קכז
ומש"כ המג"א 'ועפ"ז סומכין עכשיו שמסתכנין בעצמן שלא לחלל שבת' נראה דלא איירי ביש חשש סכנה ממש, שהמחמיר בזה הוא מתחייב בנפשו.
אלא דיש דברים שתלוי בטבע האדם שאיש שטבעו אמיץ לב אין חושב זה לסכנה שאינו ירא להשאר לבדו, אך יש אנשים מוגי הלב וחושבים זה לסכנה ומותרין לחלל אם יצטרכו בכה"ג בשבת שהרי אין יכולין לערב להם שלא יהיה סכנה. ודבר זה תלוי בדעת כל אחד בעצמו.
ולכן מאחר שאסור לילך בשיירא, אם יהיו מוגי הלב ויצטרכו לחלל שבת הם מחליטים בעצמם להבליג על דעתם שלא לחוש לדבר שהרבה אנשים אין חושבין זה לסכנה ולא יצטרכו לחלל שבת ומותרין לילך.
וזהו כוונת המג"א במה שכתב 'שמסתכנין עצמן' שאף שבאם היה מותר לילך בשיירא היה חושב זה מצד טבעו לסכנה והיה מחלל שבת ע"ז אבל מאחר שא"כ יהי אסור לילך מחליט בדעתו שלא להיות מוג לב ולא יחלל שבת ע"ז ויהיה מותר לילך. ובע"כ צריך לומר כן, דאל"כ איך היו מותרין להסתכן בעצמן הא סכנתא חמירא מאיסורא, אלא ודאי כדבארתי.

Re: מסורת הגננות

פורסם: ד' יוני 21, 2017 8:38 pm
על ידי עושה חדשות
עושה חדשות כתב:סוג אחר: ידוע הסיפור על הרב והאריה, (בקצרה, הרב שהלך בשיירא לא רצה לחלל שבת ונשאר לבדו במדבר, והגיע אריה וישב לצידו ובמוצ"ש הוליכו אל השיירה). ולכאו' שלא כדין עשה, והכניס עצמו לסכנה בכדי. אלא שכבר כ' בכנה"ג סי' רמח "...ועפ"י זה סומכים עכשיו שמסתכנים בעצמם כדי שלא לחלל השבת", עי"ש.

ראה עוד כאן, מענין מאד.

Re: מסורת הגננות

פורסם: ו' יולי 21, 2017 10:38 am
על ידי פי האתון
השבוע חזר בני מהחיידר וסיפר: שהשליח שקרא לבר קמצא במקום לקמצא, שמו: 'שְמָעְיַה'...
כששאלתיו מאין זה? לא ידע להשיב.
וזה פתרון התעלומה...

שמעיה.jpg
שמעיה.jpg (22.6 KiB) נצפה 12981 פעמים

Re: מסורת הגננות

פורסם: ו' יולי 21, 2017 11:20 am
על ידי שברי לוחות
פי האתון כתב:השבוע חזר בני מהחיידר וסיפר: שהשליח שקרא לבר קמצא במקום לקמצא, שמו: 'שְמָעְיַה'...
כששאלתיו מאין זה? לא ידע להשיב.
וזה פתרון התעלומה...

שמעיה.jpg

הה"ד מסורת הגננות, דסבירא להו יש 'אם' ל'מסורת' ולא יש אם למקרא...

Re: מסורת הגננות

פורסם: ו' יולי 21, 2017 12:21 pm
על ידי מנין
פי האתון כתב:השבוע חזר בני מהחיידר וסיפר: שהשליח שקרא לבר קמצא במקום לקמצא, שמו: 'שְמָעְיַה'...
כששאלתיו מאין זה? לא ידע להשיב.
וזה פתרון התעלומה...

שמעיה.jpg

כל הכבוד לרבי שהוא לא מספר סתם מהזיכרון אלא פותח את המקורות! אני לא מתכוין בציניות אלא ברצינות, למרות שהוא טעה בניקוד, לפחות הוא בדק ולא סמך על מה שהוא זוכר מהגננת.

Re: מסורת הגננות

פורסם: א' ספטמבר 10, 2017 9:33 pm
על ידי עמקן
האם יש מקור לזה שמלמדים בגנים שקושרים הביכורים בחוט אדום. בביכורים (ג, א) איתא גמי, ולא ידעתי שגמי אודם. ותו בפירוש המשנה לרמב"ם: והכוונה שמסמן אותם באיזה דבר שיהיה כדי שיכירם, וזה שאמר גמי דבר בהוה ע"כ.
אולי נתבלבלו בשעיר המשתלח.

Re: מסורת הגננות

פורסם: א' ספטמבר 10, 2017 9:59 pm
על ידי מעט דבש
בערוך (ערך גם ה) הביא תרגום יונתן על 'קָנֶה וָסוּף' (ישעיהו יט, ו) 'קָנֵי וְגוֹמָא'.

ועיין באב"ע (ישעיהו שם) ש'סוף' הוא צמח הגדל על שפת הנהר.

Re: מסורת הגננות

פורסם: ב' ספטמבר 11, 2017 1:07 am
על ידי בקרו טלה
עמקן כתב:האם יש מקור לזה שמלמדים בגנים שקושרים הביכורים בחוט אדום. בביכורים (ג, א) איתא גמי, ולא ידעתי שגמי אודם. ותו בפירוש המשנה לרמב"ם: והכוונה שמסמן אותם באיזה דבר שיהיה כדי שיכירם, וזה שאמר גמי דבר בהוה ע"כ.
אולי נתבלבלו בשעיר המשתלח.

עי' בספר מעשה אפוד (תשע"ז- מכ' כה) שנשאל בזה וכותב שאין לזה מקור

Re: מסורת הגננות

פורסם: ג' ספטמבר 12, 2017 2:55 pm
על ידי א' זעירא
זה עתה מצאתי שהמסורת הגננותית הידועה (שנטוו עליו הרבה "סיפורים חסידיים") שבתשליך משליכים את העבירות לים, נמצא כבר בקיצור של"ה (ואולי גם בשל"ה-לא בדקתי):

Re: מסורת הגננות

פורסם: ש' אוקטובר 21, 2017 9:46 pm
על ידי אחד הרבנים
בקרו טלה כתב:
לייבעדיג יענקל כתב:אודות ספר הישר:
במאירת עינים לריד"ע מביא את השגור בפי כל שלביתו של אברהם היו ד' פתחים. חיפשתי מקור קדום לזה, ולא מצאתי מי שכתב כן בבירור אלא ספר הישר.

עי' במתנות כהונה ד"ה מפולש ובעץ יוסף ד"ה ר' יודן


ובמדרש על אברהם אבינו על הפסוק ויטע אשל כתוב דלאוהל של איוב היה ד' פתחים
https://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx? ... 0212122819 עמ' 382
ואמר הקב"ה לאיוב אעפ"כ לא הגעת לאברהם

Re: מסורת הגננות

פורסם: ה' אוקטובר 26, 2017 12:40 pm
על ידי אישצפת
שרצים נבראו ביום חמישי?
בשיר הילדים מה ברא השם נאמר שהשרצים נבראו ביום חמישי. אולם באמת ביום חמישי נבראו רק שרצי המים כמו שנאמר במפורש 'ישרצו המים'. וביום השישי נבראו השרצים שעל הארץ שנאמר 'תוצא הארץ נפש חיה למינה בהמה ורמש' ופירש"י ורמש: הם שרצים.