עמוד 1 מתוך 2

שמות התנאים והאמוראים

פורסם: ו' דצמבר 26, 2014 12:21 am
על ידי שי אבי דוד
האם נכתב משהו על כך שאין בנמצא אצל התנאים והמוראים שמות כמו: משה, דוד, אברהם וכדומה. וממתי בכל זאת התחילו להשתמש בשמות אלו - האם לפני הרמב"ם מצינו שימוש נרחב בהם?

Re: שמות התנאים והאמוראים

פורסם: ו' דצמבר 26, 2014 12:25 am
על ידי מה שנכון נכון
ראה בשם הגדולים ערך מר רב אברהם גאון, ורב משה גאון.

Re: שמות התנאים והאמוראים

פורסם: ו' דצמבר 26, 2014 12:45 am
על ידי אוהב אוצר
עדיין השאלה היא על חכמי המשנה והגמ'.

Re: שמות התנאים והאמוראים

פורסם: ו' דצמבר 26, 2014 12:47 am
על ידי מה שנכון נכון
אוהב אוצר כתב:עדיין השאלה היא על חכמי המשנה והגמ'.

התכונתי שהחיד"א שם עמד על הנקודה הנ"ל ע"ש.

Re: שמות התנאים והאמוראים

פורסם: א' דצמבר 28, 2014 2:37 pm
על ידי כח הטענה
בבא בתרא קעד וערכין כג כתב:משה בר עצרי ערבא דכתובתה דכלתיה הוה

Re: שמות התנאים והאמוראים

פורסם: א' דצמבר 28, 2014 2:41 pm
על ידי ירח מלא
כח הטענה כתב:
בבא בתרא קעד וערכין כג כתב:משה בר עצרי ערבא דכתובתה דכלתיה הוה

הוא אמורא כמו מרי בר איסק ובן דרוסאי

Re: שמות התנאים והאמוראים

פורסם: א' דצמבר 28, 2014 2:48 pm
על ידי כח הטענה
ירח מלא כתב:הוא אמורא כמו מרי בר איסק ובן דרוסאי
מה זה משנה? באתי להראות שקראו בשם זה בזמנם.

שמות מקראיים שאין בתלמוד

פורסם: ה' נובמבר 05, 2015 7:50 am
על ידי גימפעל
יש שמות מקראיים שמצינו גם שתנאים ואמוראים נקראו כך ויש שמות שלא מצינו תנאים ואמוראים בשמות אלו.

Re: שמות מקראיים שאין בתלמוד

פורסם: ה' נובמבר 05, 2015 7:52 am
על ידי בברכה המשולשת
על חלקם כבר עמד ג"ע החיד"א
ולהבדיל, לפני כמה שנים ראיתי מאמר שכתבה איזה חוקרת על זה

Re: שמות מקראיים שאין בתלמוד

פורסם: ה' נובמבר 05, 2015 7:54 am
על ידי צעיר_התלמידים

Re: שמות התנאים והאמוראים

פורסם: ה' נובמבר 05, 2015 7:56 am
על ידי צעיר_התלמידים

Re: שמות מקראיים שאין בתלמוד

פורסם: ה' נובמבר 05, 2015 7:59 am
על ידי גימפעל
לו ידעתי שיש על כך אשכול לא הייתי פותח את האשכול הנוכחי, ומעתה אני כותב באשכול ההוא.

Re: שמות התנאים והאמוראים

פורסם: ה' נובמבר 05, 2015 8:02 am
על ידי גימפעל
מה שנכון נכון כתב:ראה בשם הגדולים ערך מר רב אברהם גאון, ורב משה גאון.

אפשר אולי ציטוט.

Re: שמות מקראיים שאין בתלמוד

פורסם: ה' נובמבר 05, 2015 8:05 am
על ידי אוצר החכמה
גימפעל כתב:לו ידעתי שיש על כך אשכול לא הייתי פותח את האשכול הנוכחי, ומעתה אני כותב באשכול ההוא.


מיזגתי את שני הנושאים לנושא אחד

Re: שמות התנאים והאמוראים

פורסם: ה' נובמבר 05, 2015 3:43 pm
על ידי ישבב הסופר
מי הראשון אשר בשם 'ישראל' יכונה?

Re: שמות התנאים והאמוראים

פורסם: ה' נובמבר 05, 2015 3:54 pm
על ידי מה שנכון נכון
ישבב הסופר כתב:מי הראשון אשר בשם 'ישראל' יכונה?

ראה בדברי ר"ר מרגליות בספר חסידים מוה"ק עמוד לא.

Re: שמות התנאים והאמוראים

פורסם: ה' נובמבר 05, 2015 3:57 pm
על ידי ישבב הסופר
משנ"נ בקיאותך מפליאה!

Re: שמות התנאים והאמוראים

פורסם: ה' נובמבר 05, 2015 4:00 pm
על ידי אוצר החכמה
דווקא לזה יש הסבר הגיוני שלא קראו בשם זה כי היה זה שם האומה. כשם שלא מצוי לקרא למישהו בשם יהודי היום.

Re: שמות התנאים והאמוראים

פורסם: א' יולי 09, 2017 6:36 pm
על ידי שמואל דוד
משה בר עצרי לא היה צורבא מרבנן

Re: שמות התנאים והאמוראים

פורסם: א' יולי 09, 2017 7:20 pm
על ידי אפרקסתא דעניא
מעניין שמזכיר שם שלא נקרא איש בשם שמואל משמואל עד שמואל הקטן, לכבוד שמואל הנביא, שהרי בתורה כבר מצינו שמואל, וא"כ אפשר היה לקרוא כן בשמו.

Re: שמות התנאים והאמוראים

פורסם: ב' יולי 10, 2017 3:25 am
על ידי אבןטובה
לכ' התמים מאנ"ש 'את מה שנכון נכון'
שם נפתלי לא מוזכר רק בכתובות צו. א"ל רב יצחק בר נפתלי לרבינא
מ"מ בירושלמי הובא תוס' מגילה כד: ד"ה אם כ' אתא לקמיה דר' נפתלי ע"ש

וכן אברהם מובא גיטין נ. אברם חוזאה

Re: שמות התנאים והאמוראים

פורסם: ב' יולי 10, 2017 4:10 am
על ידי קאצ'קלה
אבןטובה כתב:לכ' התמים מאנ"ש 'את מה שנכון נכון'
שם נפתלי לא מוזכר רק בכתובות צו. א"ל רב יצחק בר נפתלי לרבינא
מ"מ בירושלמי הובא תוס' מגילה כד: ד"ה אם כ' אתא לקמיה דר' נפתלי ע"ש

וכן אברהם מובא גיטין נ. אברם חוזאה

לחינם נתחייבת בכפל. כל ציוניך הנזכרים מופיעים כבר בהגהות מקור חסד לר"ר מרגליות, אליו ציין הבקי מה שנכון נכון [לא הבנתי את עקיצתך כלפיו "התמים מאנ"ש", אחרי שמעטים המה שקולעים אל השערה כמוהו בפורום שלנו! ואם התכוונת לשבחו ולא לגנותו - אז מחל לי].

Re: שמות התנאים והאמוראים

פורסם: ב' יולי 10, 2017 5:30 am
על ידי אבןטובה
שם "דוד"
אבל לא התמים מאנ"ש את מה שנכון נכון
ולא הבקי באמת הגר"ר מרגליות ציינו לירושלמי קדושין פ"ד שיש א' בשם "דוד"
ומה קרה?

Re: שמות התנאים והאמוראים

פורסם: ב' יולי 10, 2017 6:10 am
על ידי קאצ'קלה
אבןטובה כתב:שם "דוד"
אבל לא התמים מאנ"ש את מה שנכון נכון
ולא הבקי באמת הגר"ר מרגליות ציינו לירושלמי קדושין פ"ד שיש א' בשם "דוד"
ומה קרה?

איזה דוד? דוד המלך?
בירושלמי שם כתוב:
ויהי רעב בימי דוד שלש שנים שנה אחר שנה, אמר דוד: בעון ארבעה דברים הגשמים נעצרים, בעון עובדי ע"ז וגילוי עריות ושפיכו' דמים ופוסקין צדקה ברבים ואינן נותנין... בדק דוד בכל דורו ולא מצא אחד מהן התחיל שואל באורים ותומים הדא הוא דכתיב ויבקש דוד את פני יי' באורים ותומים...
ויאמר יי' על שאול ועל בית הדמים על שאול שלא עשיתם עמו חסד ועל בית הדמים על אשר המית את הגבעונים. שלח דוד וקרא להם: מה לכם ולבית שאול? אמרין ליה: על אשר המית ממנו ז' אנשים שני חוטבי עצים ושני שואבי מים וחזן וסופר ושמש. אמר לון: מה אתון בעו כדון? אמרו ליה: יותן לנו שבעה אנשים מבניו והוקענום ליי' בגבעת שאול בחיר יי'. אמר לון: ומה הנייה לכון ואינון מתקטלין? סבו לכון כסף ודהב!... באותה השעה אמר דוד: שלש מתנות טובות נתן הקדוש ברוך הוא לישראל, רחמנין ובויישנין וגומלי חסדים... מיד עמד וריחקן שנאמר והגבעונים לא מבני ישראל המה.

בכולם הכוונה, כמובן, לדוד מלך ישראל.

Re: שמות התנאים והאמוראים

פורסם: ב' יולי 10, 2017 5:02 pm
על ידי שמואל דוד
שי אבי דוד כתב:האם נכתב משהו על כך שאין בנמצא אצל התנאים והמוראים שמות כמו: משה, דוד, אברהם וכדומה. וממתי בכל זאת התחילו להשתמש בשמות אלו - האם לפני הרמב"ם מצינו שימוש נרחב בהם?

עיין שו"ת דברי יציב אה"ע סימן ק קא

Re: שמות התנאים והאמוראים

פורסם: ג' יולי 11, 2017 7:15 am
על ידי אבןטובה
וע"ע יבמות קטו: אנא אנדרולינאי נהרדעא פטרית ותרכית ית פלונית אנתתי וכ' הגרי"פ בגליון בהגהות אשרי פרק השולח בגיטין גרס בסוגיא דהכא "אנא דוד בר נהילאי מנהרדעא וכו' ע"ש.

Re: שמות התנאים והאמוראים

פורסם: ג' יולי 11, 2017 7:33 am
על ידי מיכאל1
המהרצ"ח בגיטין נ,א לגבי אברם חוזאה עמד על מדוכה זו, וביאר למה לא נקראו ראשונים בשמותיהם של קדמונים.
והביא שם בקיאות על זבולון בן דן מקידושין ועוד שם אהרן שהוזכר גם מסדר תנאים ואמוראים.

Re: שמות התנאים והאמוראים

פורסם: ג' יולי 11, 2017 7:38 am
על ידי אבןטובה
ולהיניק וחכים קאצ'קלה..
עי' בירושלמי קדושין פ"ג ה"א איתא: חד דויד סבר מימר כל שהוא קונה וכו' וכ' הפני משה חכם אחד ששמו דויד סבר מימר וכו' יע"ש.

Re: שמות התנאים והאמוראים

פורסם: ג' יולי 11, 2017 4:03 pm
על ידי קאצ'קלה
אבןטובה כתב:וע"ע יבמות קטו: אנא אנדרולינאי נהרדעא פטרית ותרכית ית פלונית אנתתי וכ' הגרי"פ בגליון בהגהות אשרי פרק השולח בגיטין גרס בסוגיא דהכא "אנא דוד בר נהילאי מנהרדעא וכו' ע"ש.

אבל ראה דק"ס השלם ליבמות כרך ד עמ' רפח, ותמצא שגירסת כתבי היד ורוב הראשונים שלא כגירסת הרא"ש.

Re: שמות התנאים והאמוראים

פורסם: ג' יולי 11, 2017 4:06 pm
על ידי קאצ'קלה
אבןטובה כתב:ולהיניק וחכים קאצ'קלה..
עי' בירושלמי קדושין פ"ג ה"א איתא: חד דויד סבר מימר כל שהוא קונה וכו' וכ' הפני משה חכם אחד ששמו דויד סבר מימר וכו' יע"ש.

ייש"כ שתיקנת ציונך מקדושין פ"ד לפ"ג.
אבל אין פירושו של הפני משה מוסכם על כולם, וראה מש"כ מ' כ"ץ, תלמוד ירושלמי מסכת קידושין, עמ' 171.

Re: שמות התנאים והאמוראים

פורסם: ד' יולי 12, 2017 10:35 pm
על ידי אבןטובה
עכ"פ
קוצ'קלה
והתמים את מה שנכון נכון
יודעים עתה שמוזכר בחז"ל שם "דויד"

Re: שמות התנאים והאמוראים

פורסם: ה' יולי 13, 2017 12:12 am
על ידי פייש
אולי נקראו באמת כן, אבל השמות הנזכרים בגמרא הם כינויים, כמו אביי ורבא רבה ורב רבינא, כולם לא הי' שמותיהם כן. ועוד הרבה

Re: שמות התנאים והאמוראים

פורסם: ב' אוגוסט 21, 2017 1:51 pm
על ידי הא לחמא עניא
היכן אני יכול למצוא רקע ותולדות מורחבים אודות התנא "נתאי הארבלי"???
יבורכו משמים כל המסייעים.

Re: שמות התנאים והאמוראים

פורסם: ב' אוגוסט 21, 2017 2:14 pm
על ידי שמואל דוד
הא לחמא עניא כתב:היכן אני יכול למצוא רקע ותולדות מורחבים אודות התנא "נתאי הארבלי"???
יבורכו משמים כל המסייעים.

https://he.m.wikipedia.org/wiki/%D7%A0% ... 7%9C%D7%99
עיינת בסדר הדורות? תולדות תנאים ואמוראים?

Re: שמות התנאים והאמוראים

פורסם: א' אוגוסט 19, 2018 7:17 pm
על ידי מיללער
בגיטין נט. וכן בסנהדרין לו. מוזכר האמורא רבי הילל בריה דרבי וולס ובשני המקומות יש ברש"י ד"ה וולס או בריה דר' וולס, בלי שום פירוש או הג"ה ממה שנדפס בגמ'

וראיתי מי שר"ל שרש"י בא לדייק ששמו היה 'וולס' ולא 'ולוס' שהוא שם עכו"ם כמו שמצינו בגיטין יא:

ולכאורה שגה בזה, שהרי בגיטין יא: 'ודוקא לוקוס ולוס דלא שכיחי ישראל דמסקי בשמתייהו' נראה שהו' של ולוס הוא ו' המוסיף, והשם עכו"ם הוא לוס. ועדיין צ"ב מה רצה רש"י להגיה או להוסיף.

Re: שמות התנאים והאמוראים

פורסם: א' אוגוסט 19, 2018 8:01 pm
על ידי אלישיב ש
מיללער כתב:בגיטין נט. וכן בסנהדרין לו. מוזכר האמורא רבי הילל בריה דרבי וולס ובשני המקומות יש ברש"י ד"ה וולס או בריה דר' וולס, בלי שום פירוש או הג"ה ממה שנדפס בגמ'

וראיתי מי שר"ל שרש"י בא לדייק ששמו היה 'וולס' ולא 'ולוס' שהוא שם עכו"ם כמו שמצינו בגיטין יא:

ולכאורה שגה בזה, שהרי בגיטין יא: 'ודוקא לוקוס ולוס דלא שכיחי ישראל דמסקי בשמתייהו' נראה שהו' של ולוס הוא ו' המוסיף, והשם עכו"ם הוא לוס. ועדיין צ"ב מה רצה רש"י להגיה או להוסיף.


ייתכן שקשור לנ"ל (יחוסי תנאים ואמוראים, מהדורת הרב מיימון עמ' ע')

Re: שמות התנאים והאמוראים

פורסם: א' אוגוסט 19, 2018 8:31 pm
על ידי קאצ'קלה
בענין 'ולוס' כתבתי הערה נחמדה בקובץ ידוע, אלא שבינתיים אינו יוצא לאור לסיבת חוסר מימון.

Re: שמות התנאים והאמוראים

פורסם: א' אוגוסט 26, 2018 5:56 pm
על ידי מיללער
מיללער כתב:בגיטין נט. וכן בסנהדרין לו. מוזכר האמורא רבי הילל בריה דרבי וולס ובשני המקומות יש ברש"י ד"ה וולס או בריה דר' וולס, בלי שום פירוש או הג"ה ממה שנדפס בגמ'


וראיתי מי שר"ל שרש"י בא לדייק ששמו היה 'וולס' ולא 'ולוס' שהוא שם עכו"ם כמו שמצינו בגיטין יא:


ולכאורה שגה בזה, שהרי בגיטין יא: 'ודוקא לוקוס ולוס דלא שכיחי ישראל דמסקי בשמתייהו' נראה שהו' של ולוס הוא ו' המוסיף, והשם עכו"ם הוא לוס. ועדיין צ"ב מה רצה רש"י להגיה או להוסיף.

מש"כ לעיל ראיתי בוויקיפידיה בערכו של ר' וולס, וחשבתי שזה חידושו של בן בלי שם. אולם אח"כ מצאתי שמרן החתם סופר זצ"ל בחידושיו עמ"ס גיטין נט. מביאו בשם הגאון רבי דוד אופנהיים זצ"ל, ובוודאי לא דבר ריק הוא ח"ו

ופשטות כוונתו הוא שרש"י רוצה לדייק שהשם הוא 'ולס' ולא 'לוס' שהוא שם עכו"ם, והחילוף מצוי בזה אחרי שנדירים המה השמות המתחילים באות ו' ובקל יכולים להחליף את השם 'ולס' ל'לוס' וק"ל

Re: שמות התנאים והאמוראים

פורסם: ד' פברואר 27, 2019 4:47 am
על ידי מיללער
בקידושין פא. אמר ליה רב נחמן מפרהטיא לרב אשי וכו'

בסדר הדורות יש ערך על רב נחמן בן פרטא, וכותב: בזמן רב אשי, רב נחמן מפרפטיא לרב אשי (קידושין פא.)

מאי האי? האם הסדה"ד מחדש כאן ששמו היה בן פרטא?

מפרהטיא > מפרפטיא > בן פרטא?

Re: שמות התנאים והאמוראים

פורסם: ד' פברואר 27, 2019 5:41 am
על ידי קאצ'קלה
מיללער כתב:בקידושין פא. אמר ליה רב נחמן מפרהטיא לרב אשי וכו'
בסדר הדורות יש ערך על רב נחמן בן פרטא, וכותב: בזמן רב אשי, רב נחמן מפרפטיא לרב אשי (קידושין פא.)
מאי האי? האם הסדה"ד מחדש כאן ששמו היה בן פרטא?
מפרהטיא > מפרפטיא > בן פרטא?

בספר יוחסין, אמוראים (דפוס קראקא שמ"א דף צט ע"ב) מובא ערך קצר: "רב נחמן ספרטא בזמן רב אשי". [ביוחסין נוסח כת"י: "רב נחמן ספרטא א"ל לרב אשי"].
בעל ספר יוחסין העתיק כן מקידושין הנ"ל, דפוס ספרדי, שם הנוסח "רב נחמן ספרטא".

ואד אלחגארה.JPG
ואד אלחגארה.JPG (65.98 KiB) נצפה 12706 פעמים

בעל סדר הדורות העתיק את דברי ספר יוחסין, והעיר עליו בקצרה וברמיזה (כדרכו) שלא מצא בשום מקום "רב נחמן ספרטא", אלא רב נחמן "מפרהטיא לרב אשי", והוא מציין "פרק עשרה יוחסין דף פ"א א'".
אלא שבערך קצר זה שבסדר הדורות, יש עוד מה להעיר.
בעוד שביוחסין נדפס "רב נחמן ספרטא" (וכן ביוחסין כת"י), נדפס בסדר הדורות "רב נחמן בן פרטא". מה שמעורר תמיהה לכאורה.
כיון שסתם בעל סדר הדורות ולא גילה את מקורו של הערך, פשוט שהעתיק אותו מספר יוחסין. וכאן יכולים אנחנו לשער בשתי דרכים:
א. בעל סדר הדורות 'תיקן' מסברא "בן פרטא" במקום "ספרטא".
ב. בעל סדר הדורות העתיק מיוחסין כהוגן "ספרטא", אלא שבטעות נדפס בסדר הדורות דפו"ר "בן פרטא".
יש לצדד שיש כאן טעות דפוס (או לכל היותר טעות בהעתקתו של בעל סדה"ד) ולא תיקון מכוון, מאחר ולא רשם בעל סדר הדורות כלום בגליון ספר יוחסין (בעותק הפרטי שהיה ברשותו ושרד). גם, שלפי דרכו בכל מקום, כמעט ברור שהיה כותב "ספרטא, נראה שצ"ל בן פרטא", ולא היה סותם את דבריו כל כך (או לפחות "בן פרטא כצ"ל", בלי להזכיר "ספרטא"). אלא על כרחינו לקבל שיש כאן טעות בהעתקה או בדפו"ר.

שוב נוספה טעות על גבי טעות, במהדורת ר"נ משכיל לאיתן, שם נדפס "מפרפטיא" במקום "מפרהטיא" שבסדר הדורות דפו"ר, ושלפנינו בגמרא.