מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הסכמות מתנגדות

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
גביר
הודעות: 2760
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: הסכמות מתנגדות

הודעהעל ידי גביר » ה' מאי 12, 2022 1:55 pm

מלכיאל גרינוולד כתב:
כדכד כתב:לא הבנתי בכלל מה הקשר


הגמרא מסיימת את הסוגיה בקשיא, דהיינו שאין לה תירוץ, ומכל מקום מקובל מהגאונים שאנחנו רשאים להמציא תירוצים ואפילו לפעול לפיהם.


חיבור שכולו תירוצים לקושיות שהגמרא הניחה בקשיא הוא 'עיסה קושית'.
שני 'מאמרים' מתוך ספרו של פרשן התוספתא הנודע, רבי דוד פרדו [ונציה ה'תע"ח/ 1718 - ירושלים, ה'תקנ"ב/ 1792], "למנצח לדוד" [שאלוניקי, ה'תקכ"ה], 'שניות לאריות' ו'עיסה קושית' מבוססים על פרשנויות מקובלות למושגים תלמודיים. 'שניות לאריות' מבוסס על ההנחה לפיה הביטוי 'אי בעית אימא', המופיע כאשר הגמרא מביאה שני תירוצים שונים או יותר לקושיה אחת, מרמז על כך שבכל אחד מהתירוצים קיים קושי שאינו קיים בתירוץ השני. רד"ף סוקר את כל המקומות בהם נזכר המונח בתלמוד ומסביר את הקשיים שבכל אחד מהתירוצים. 'עיסה קושית' מבוסס על ההנחה לפיה מובנו של המונח 'קשיא' אינו דחייה מוחלטת, אלא הצבעה על אפשרות לתירץ דחוק [יש להעיר כי הנחה זו שנויה במחלוקת- ראה: הליכות עולם שער שני, א , א, וביבין שמועה שם]. כאן סוקר רד"ף את כל הקושיות אותן מניח התלמוד בקשיא ומיישב אותן. [המאמר השלישי בספר- 'סימנין דרבנן' העוסק ב'סימנים' המופיעים במקומות שונים בש"ס ומסביר את משמעותם תוך כדי הוספת נופך קבלי נרחב, אינו מענייננו כעת].

לפי -

https://daat.ac.il/daat/kitveyet/shana/ravana-1.htm

הערה 14

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: הסכמות מתנגדות

הודעהעל ידי כדכד » ה' מאי 12, 2022 6:23 pm

מלכיאל גרינוולד כתב:
כדכד כתב:לא הבנתי בכלל מה הקשר


הגמרא מסיימת את הסוגיה בקשיא, דהיינו שאין לה תירוץ, ומכל מקום מקובל מהגאונים שאנחנו רשאים להמציא תירוצים ואפילו לפעול לפיהם.


עדיין לא ברור הקשר.
מכל מקום, מה שמקובל מהגאונים הוא שהם היו יכולים להמציא תירוצים ולפעול על פיהם, לא שאנחנו

גיורא בשמי שמיא
הודעות: 396
הצטרף: ד' נובמבר 09, 2016 9:56 pm

Re: הסכמות מתנגדות

הודעהעל ידי גיורא בשמי שמיא » ה' מאי 12, 2022 7:40 pm

כדכד כתב:
מלכיאל גרינוולד כתב:
כדכד כתב:לא הבנתי בכלל מה הקשר


הגמרא מסיימת את הסוגיה בקשיא, דהיינו שאין לה תירוץ, ומכל מקום מקובל מהגאונים שאנחנו רשאים להמציא תירוצים ואפילו לפעול לפיהם.


עדיין לא ברור הקשר.
מכל מקום, מה שמקובל מהגאונים הוא שהם היו יכולים להמציא תירוצים ולפעול על פיהם, לא שאנחנו


עדיף מזה, אין כאן מקור שהגמ' לא ידעה מהתירוץ שאפשר לתרץ על מה שהניחו בקושיא. אדרבה, מבואר לפי שיטה זו שידעו מהתירוץ וסתמו ולא פירשו אותה, כי לדעת קדשם של בעלי התלמוד, עדיף לפעמים להשאר עם קושיא (ולא להיכנס לדוחק). אלא שניתן רשות לפי קבלה זו לכוון אל מה שידעו שניתן לתרץ, ואף לפעול על פיה. ולכן לדעתי מסוכן מאד לצטט את דברי הקבלה הזאת בהקשר ליישוב קושיית רעק"א.
גם דברי החברותא של כדכד מוקשים מאוד. אין אף אחד שאומר שאין להר"ן תירוץ על קושיית רעק"א, אלא כל הטענה היא שאם נצמד להיושר של רעק"א, לא נחשוב מעצמנו על תירוץ נכון שהוא ז"ל לא חשב עליו. כך עכ"פ לפי הגרח"ע ומהר"י ט"ב. לכן אל יחשוב החברותא שלך שהוא השיג הלמדנות אשר רעק"א לא השיג, ואשר הבין הר"ן.

דורנו (לומדי הישיבות) אכן נתחנכה בעז"ה לישרות ולהבנה בלימוד במידת מה, ואף יש לטעון ש'אכשור דרא' בפן מסויים. אך בל נטעה ונשלה את עצמינו על דרגתנו בהבנת הלימוד. וכמה נואלו אלו שחושבים שהיא יכולה להתחרות עם גדול האחרונים הגרע"א (שורש ומייסד דרכנו, שממנו שאב הגר"ח יסוד שיטתו). חוץ מזה שדעה זו מערערת ומסכנת את שלמות מסורת התורה כפי שקבלנוה, היא גם טיפשי. (דברים אלו מובנים לכל בר דעת, ולא כתבתי אלא להוציא מלבו של החברותא של כדכד, וביותר מטעותם (לכאו' אין זה דעתם, אלא שלא שמו לב למה שהוציאו מידם) של מ"ג, ש"ד, וגביר מעלי.

סיפר הגאון רבי מאיר שמחה, שבהיותו צעיר לימים, ויהי גדול מכל בני גילו מרוב כשרונותיו העילויים, ושקידתו העצומה. ופעם הגיע למקום בו שהה הגאון רבי יהושע ליב דיסקין, והבחין הגאון בבחור (שהיה אז כמדומני כבן שש-עשרה) המוכשר הזה שהוא חושב על עצמו שהוא יודע הכל, ואין לו עוד הרבה לעמול. הרי ידע יותר מכל בני עירו... ושעוד מעט יגיע אל פסגת השגותיו בלימוד, ואחריתו עדי אובד (כאשר יפסיק מלעמול ומלתעמק). החליט הגאון רבי יהושע ליב (ואיזה חסד עשה לכלל ישראל שהציל גאונם ומאורם החביב הזה מרדת שחת!!) לרפאות אותו ממחלתו זו. קרא הגאון להבחור והצביע על גמ'. א"ל "תלמד את הגמ' עד שתבין." וכן עשה. "אתה מבין את הגמ'? עכשיו תקרא את התוס'... הבנת את הקושיא של התוס'? נו, האם תוס' צודקים בקושייתם?" "בודאי." "עכשיו נסתכל במהרש"א", המשיך הגאון. "אתה מבין קושית המהרש"א? המהרש"א צודק בטענתו?" "ודאי" "אז מה הביאור בתוס'?" הבחור לא ידע להשיב. רבי יהושע ליב הסביר מה היתה סברת התוס', ולמה לא למדו כהמהרש"א. אז פנה אל הבחור עוד הפעם, "עכשיו הבנת דברי התוס'? אז התוס' צודקים בקושייתם?" "בטח" (אך כבר לא היה כ"כ בטוח...) "אז נחזור למהרש"א. אתה חושב שהמהרש"א לא עמד על עמקות זו? אלא מאי ס"ל?" כמובן שהבחור כבר לא יכל להשיב, והגאון ביאר סברת המהרש"א בקושייתו על קו' התוס'. וכן חזר הדין, והפך מכאן לשם ומשם לכאן עד שמונה דרגות בעומק הבנת המחלוקת. או אז הפסיק, כי ראה שהבחור הבין את הלקח, ויתן אל לבו כמה רחוק הוא מהבנה פשוטה ועמוקה בכוונת האחרונים. והגאון ר' מאיר שמחה הפטיר שזה מה שריפא אותו והצילו.

את הסיפור הזה שמעתי (בהקלטה) מהגאון ר' גרשון ריבנר שליט"א, ואינני יודע מקורו. (ואפי' אם אין הסיפור אמת, הרי הלקח אמת, שאין לנו שום מושג בדברי האחרונים, ועלינו לנסות להבין עד כמה שידינו מגיעות, אך בהכנעה רבה, שלא בא רק משום שאנחנו יודעים כמה קדושים היו ממנו, אלא משום שאנחנו באמת לא יורדים אף להבנת קצות דרכם. (ואין זה קשור לנידון האם מי שעמל בכל כוחותיו בקדושה ויצא לו הבנה אחרת אם יכול לחלוק עליהם, שזו נידון אחרת וכבר נכב"ב.)

(עוד זאת אבקש מחילה על הסטת האשכול מנושאו המשעשע, ואולי הסיפור הנוקב יכפר.)

מלכיאל גרינוולד
הודעות: 200
הצטרף: ה' נובמבר 11, 2010 2:49 pm

Re: הסכמות מתנגדות

הודעהעל ידי מלכיאל גרינוולד » ג' מאי 17, 2022 5:37 pm

זה לשון רב האי גאון:
"והכין נקיטינן מן ראשונים. דכל שמעתא דסלקא בקושיא לא האוי קושיא תיובתא. אילא עיון דילמא משכחת לה פירוקא" (תשובות הגאונים הרכבי, סימן שלד, עמ' 163).

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: הסכמות מתנגדות

הודעהעל ידי כדכד » ג' מאי 17, 2022 6:11 pm

הוא לא כותב שאנחנו יכולים לפסוק למעשה על פי התירוץ שאנחנו נתרקץ

מלכיאל גרינוולד
הודעות: 200
הצטרף: ה' נובמבר 11, 2010 2:49 pm

Re: הסכמות מתנגדות

הודעהעל ידי מלכיאל גרינוולד » ג' מאי 17, 2022 9:06 pm

כדכד כתב:הוא לא כותב שאנחנו יכולים לפסוק למעשה על פי התירוץ שאנחנו נתרץ.


רב האי גאון, שחי למעלה מחמש מאות שנה לאחר התלמוד, כותב את המצוטט לעיל כנימוק איך ניתן לפסוק למעשה (בהתאם לתירוץ) בניגוד לסוגיה שהסתיימה בקשיא (ואילו היתה זו תיובתא לא ניתן היה לתרץ ולנהוג לפי התירוץ). הוא קובע שהתלמוד אמנם לא מצא תירוץ, אלא הניח בקעה למי שמוצא תירוץ.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15559
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הסכמות מתנגדות

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' מאי 18, 2022 12:28 pm

בין שלל הספרים שנזדייפו ע"י יצחק סטאנוב, הוא גם הספר אמרי בינה ברלין 1784
הנבל זייף גם הסכמות ר' שעפטיל הורוויץ בעל ווי העמודים ור' נפתלי כץ בעל סמיכת חכמים.
הוא לקח הסכמה מרצ"ה ברלין
שימו לב להסכמה, ראשית נראה שליבו נקפו על היחוס וההסכמות ('אשר לפי דבריו כך נמצא כך היה עם הסכמות וכו'')
ושנית גם על גוף הספר, אם כי מצא בו גם 'דברים נעימים', הוא כותב משפט מעניין שכולו הסתייגות: ואמרתי אחרי שהותרה הרצועה בדורינו זה והיה אף זה כאחד מהם...
ברלין.jpg
ברלין.jpg (301.92 KiB) נצפה 4789 פעמים

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: הסכמות מתנגדות

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' מאי 18, 2022 4:10 pm

נר' שתוכן החיבור הוא דברי קבלה בצורה זו או אחרת, ולכאו' כוונת רצ"ה ב'הותרה הרצועה' לזה - להדפיס ספרים בנושאים אלו. (חלק מהיתר רצועה זו נעשה ע"י סטאנוב בס' אחרים).

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15559
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הסכמות מתנגדות

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' מאי 18, 2022 10:03 pm

תודה. כנראה שאתה צודק. חשבתי ש'קבלה' המנוגדת לחקירה זה במובן של מסורת. אבל עיינתי בפנים וראיתי באמת שיש שם הרבה מקבלת האר"י וכו'.

גיורא בשמי שמיא
הודעות: 396
הצטרף: ד' נובמבר 09, 2016 9:56 pm

Re: הסכמות מתנגדות

הודעהעל ידי גיורא בשמי שמיא » ה' מאי 19, 2022 8:18 pm

בלי שהסתכלתי בפנים הספר, נ' לפום ריהטא שמדבר בהדפסת דברים שבעל פה שא"א רשאי לאומרן בכתב. וכן מדויק לשונו בהמשך "על לוח לבנו יכתוב אמריו". מ"מ מסתבר לפרש כדברי משנ"נ.

מה שנכון נכון
הודעות: 11685
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: הסכמות מתנגדות

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' מאי 19, 2022 9:25 pm

נושא הספר די מפורש בהסכמות: ההשוואה לספרי ר' אברהם אורירה (שספריו באו לאחד קבלה ופילו'), "למודי המחקר וההשכלה שהיא עצם מעצמי הקבלה", "הגשם העוצר", ("להשכיל בעץ החיים"), ועוד.

גימפעל
הודעות: 3501
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: הסכמות מתנגדות

הודעהעל ידי גימפעל » א' אוקטובר 16, 2022 11:42 am

ביאור 2022-10-16 113940_LI.jpg
ביאור 2022-10-16 113940_LI.jpg (706.37 KiB) נצפה 4162 פעמים

גיורא בשמי שמיא
הודעות: 396
הצטרף: ד' נובמבר 09, 2016 9:56 pm

Re: הסכמות מתנגדות

הודעהעל ידי גיורא בשמי שמיא » ד' אוקטובר 19, 2022 7:54 am

גימפעל כתב:
ביאור 2022-10-16 113940_LI.jpg

אין כאן מקומו כי אין כאן הסכמה ואין כאן התנגדות מתוכה. אטו כי רוכלא ניזיל לרשום כל הספרים שאינם ראויים לצאת לאור. ותו, המשמעות מהמכתב הוא שהנמען היה ראוי לקבל הסכמה. ובכן, אין כאן מקומו. אלא אם כן הדפיסו המכתב הזה בתוך ספרי אשל אברהם בתור הסכמה (הוספתי הדגוש לאח"ז, ושוב בדקתי באוצה"ח, וראיתי שבכל העשרה ספרים שנמצאים באוצר, לא הדפיס הרהמ"ח שום הסכמה!).
דרך אגב, משמעות המכתב הוא שתופעת הספרים שאין ראוי להם הדפסתם, ושאלו רבו על אלו שכן ראויים לצאת לאור, היא גם תופעה פנים חב"דית, שהרי כתב 'בכדי שלא לבייש את מי שאין וכו' '. ופשוט שזה רק מתוך אלו שהיה ניכר בספריהם העדרתה של 'המלצת' הרבי בגלל השתייכותם ל'בית הרב'.
נערך לאחרונה על ידי גיורא בשמי שמיא ב ה' אוקטובר 20, 2022 6:56 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

סגי נהור
הודעות: 5651
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: הסכמות מתנגדות

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' אוקטובר 19, 2022 9:31 am

גיורא בשמי שמיא כתב:דרך אגב, משמעות המכתב הוא שתופעת הספרים שאין ראוי להם הדפסתם, ושאלו רבו על אלו שכן ראויים לצאת לאור, היא גם תופעה פנים חב"דית, שהרי כתב 'בכדי שלא לבייש את מי שאין וכו' '. ופשוט שזה רק מתוך אלו שהיה ניכר בספריהם העדרתה של 'המלצת' הרבי בגלל השתייכותם ל'בית הרב'.

פירוש "שלא לבייש את מי שאין וכו" - שלא לבייש את מי שיושב ריקם ללא הסכמה (ונקט לשון חז"ל). ופשוט.

גיורא בשמי שמיא
הודעות: 396
הצטרף: ד' נובמבר 09, 2016 9:56 pm

Re: הסכמות מתנגדות

הודעהעל ידי גיורא בשמי שמיא » ד' אוקטובר 19, 2022 11:25 pm

סגי נהור כתב:
גיורא בשמי שמיא כתב:דרך אגב, משמעות המכתב הוא שתופעת הספרים שאין ראוי להם הדפסתם, ושאלו רבו על אלו שכן ראויים לצאת לאור, היא גם תופעה פנים חב"דית, שהרי כתב 'בכדי שלא לבייש את מי שאין וכו' '. ופשוט שזה רק מתוך אלו שהיה ניכר בספריהם העדרתה של 'המלצת' הרבי בגלל השתייכותם ל'בית הרב'.

פירוש "שלא לבייש את מי שאין וכו" - שלא לבייש את מי שיושב ריקם ללא הסכמה (ונקט לשון חז"ל). ופשוט.


והיינו, שלא לבייש ולהשיב ריקם אלו שחיברו ספרים שאינם ראויים להסכמה. [תיקנתי עפ"י מה שהוסבר לי באישי.] וא"כ סרה הבנתי שמדובר בהבושה של העדר הסכמת הרבי. גם סרה המשמעות שהתופעה של הספרים שאין ראוי להם הדפסתם היא גם תופעה פנים חב"דית, כי אולי אלו שלא רצה להסכים על ספריהם היו דוקא אלו שבאו מחוץ לקהילה. ובכן, לפי הבנת הרב סג"ן (באראלי אש) בטלה מש"כ למעלה באותיות הקטנות. (הייתי מוחק אותה לגמרי, אך כיון שע"י מתברר כוונת המכתב, לכאו' כדאי להשאירה. אלא א"כ יעביר הרב גימפעל את המכתב למקום מתאים, ואז אוכל להסיר כל דברי.)

האם יש מכתבים מאדמו"רי חב"ד הקודמים בהתנצלות והתחמקות מלתת הסכמה? לכאו' היה צריך להיות כאלו בתדירות. (גם זכור לי, אם אינני טועה, הסכמות או המלצות מהרש"ב. אך אינני זוכר פרטים. משהו יכול לאשר/לסתור?)
נערך לאחרונה על ידי גיורא בשמי שמיא ב ה' אוקטובר 20, 2022 5:57 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

סגי נהור
הודעות: 5651
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: הסכמות מתנגדות

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' אוקטובר 20, 2022 12:06 am

הצלחת בכשרון רב לסבך כהוגן דברים פשוטים בתכלית.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15559
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הסכמות מתנגדות

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' אוקטובר 20, 2022 1:29 pm

למעשה א"א הם ספרים מצוינים מאד, ובמחילה אין הם צריכים להסכמת האדמו"ר מחב"ד ודכוותיה. וכנראה פנה אליו משום גזעו. (הוא עצמו לא היה חסיד חב"ד).

סגי נהור
הודעות: 5651
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: הסכמות מתנגדות

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' אוקטובר 20, 2022 2:21 pm

איש_ספר כתב:למעשה א"א הם ספרים מצוינים מאד, ובמחילה אין הם צריכים להסכמת האדמו"ר מחב"ד ודכוותיה. וכנראה פנה אליו משום גזעו. (הוא עצמו לא היה חסיד חב"ד).

ויש להמליץ שהן המבקש והן המשיב אינם צריכים להסכמת איש ספר ודכוותיה.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15559
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הסכמות מתנגדות

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' אוקטובר 20, 2022 2:31 pm

נכון. באמת המכתב של הרבי כתוב בסגנון יפה ונעים, מחד שלא לעבור על גדר בית רבי ומאידך שלא להשיב פניו ריקם, מן הסתם המחבר עצמו הבין כך את הדברים. ולא נצרכה אלא במקום שאין מכירים לספרי א"א, שהם ספרים נפלאים וישרים. והקורא אולי עלול לחשוב שההימנעות מההסכמה, מלמדת משהו על טיבם, ולא היא.

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: הסכמות מתנגדות

הודעהעל ידי דרומי » ה' אוקטובר 20, 2022 9:25 pm

בעניני הסכמות יש כמה מאמרים מר"י מונדשיין ז"ל, אך אני מתעצל לבדוק בכל האשכול הגדול אם הובאו מאמרים אלו, ואם לאו אוכל להעלותם בל"נ.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: הסכמות מתנגדות

הודעהעל ידי מקדש מלך » ה' אוקטובר 20, 2022 9:30 pm

איש_ספר כתב:נכון. באמת המכתב של הרבי כתוב בסגנון יפה ונעים, מחד שלא לעבור על גדר בית רבי ומאידך שלא להשיב פניו ריקם, מן הסתם המחבר עצמו הבין כך את הדברים. ולא נצרכה אלא במקום שאין מכירים לספרי א"א, שהם ספרים נפלאים וישרים. והקורא אולי עלול לחשוב שההימנעות מההסכמה, מלמדת משהו על טיבם, ולא היא.

בקטע הראשון במכתב הרבי יותר מרומז על קורת רוחו מספריו של אותו מחבר.

בן ששון
הודעות: 42
הצטרף: ה' ספטמבר 01, 2022 9:38 pm

Re: הסכמות מתנגדות

הודעהעל ידי בן ששון » ב' דצמבר 26, 2022 7:26 pm

ב"ה

האשכול כאן הוא בעיקר לגבי הסכמות שהם אינם הסכמות, אבל מעניין לי עוד דבר, שגם מוזכר בהודעה ראשונה באשכול זו, והוא הסכמות שהמסכים או שלא הכיר את הספר או את המחבר או שניהם. לפעמים גם נאלצו לחזור על הסכמותיהם.

תופעה זו הוא גם ענין נרחב, יש על זה הרבה מואד דוגמאות, ונציין כמה שהם מונחים במוחי לרגע, ומאוד מענין לי אם החברים כאן יכולים להרחיב בענין.

א. יש כמה הסכמות מגדולי ישראל, לאיזה ספרים של משכילים. ואולי יש לומר שיש לאיזה מגדולים אלו שהיחס שלהם להשכלה היה קצת מורכב, אבל כמדומני שיש דברים בענינים אלו, שהם מוכרח להיות שלא לפי רוח המסכים. לדוגמא יששכר בער לוינסון כותב בהקדמה לתעודה בישראל (מהדורה שנייה) כי שאר בשרו כ"ק אדמו"ר מרוזין סייע לו להוציא את הספר וכתב לו 'מכתב תודה'.

ב. היה סיפור שלם של הסכמה של החתם סופר בשביל איזה תרגום לש"ס, ולאחר זה חזר בו מזה לגמרי.

מחולת המחנים
הודעות: 3247
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: הסכמות מתנגדות

הודעהעל ידי מחולת המחנים » ב' דצמבר 26, 2022 7:31 pm

בן ששון כתב:ב. היה סיפור שלם של הסכמה של החתם סופר בשביל איזה תרגום לש"ס, ולאחר זה חזר בו מזה לגמרי.

"חנוני חנוני, שמעוני שמעוני", הש"ס של ד"ר פיננער, ראה קצת כאן
viewtopic.php?f=7&t=5282&p=43395&hilit=%D7%A9%D7%9E%D7%A2%D7%95%D7%A0%D7%99+%D7%97%D7%A0%D7%95%D7%A0%D7%99&sid=a09ee3ecf66642d826f4a49f472310d1#p43395
ובאריכות באידיש
http://www.ivelt.com/forum/viewtopic.ph ... 0#p3229620

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15559
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: הסכמות מתנגדות

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' ינואר 04, 2023 7:23 pm

אמש ראיתי במנחת תענית בבית הכנסת משכן יעקב וישראל הידוע בשם 'אחוה שול' את ספרו של ידידינו וחבר בית מדרשנו פירוש ראב"ם על שמות.
אני מציין בכוונה את המקום, כדי ללמוד על התפשטות הספרים והצלחתם המרובה...! (ובתפילה שיתפשטו גם לגבולות אוצרינו...)
הצצתי קצת בהסכמות, והנה רובם ככולם (למעט הרב יצחק שילת) טורחים לציין כי אע"פ ששיטתו של ראב"ם לא התקבלה, מ"מ תורה היא וללמוד אנו צריכים. מסכים אחד, מסתייג עוד יותר וכותב שכיון שיש כאן עניני מסורת וכו' הוא לא יכול להסכים בפירוש וכו'.
בפירוש האגדות ידוע שדרכו חריגה, אע"פ שכמובן אינו יחיד בשמועתו, אך האם גם בפירוש התורה הוא שונה מכל הפשטנים האחרים, עד שיש צורך בהסתייגות שכזו?

פלוריש
הודעות: 2414
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: הסכמות מתנגדות

הודעהעל ידי פלוריש » ה' ינואר 05, 2023 2:42 am

מוזר בעיני. גם אם הייתי מחנך את שומעיי אחרת, ידי היתה רועדת מלכתוב הסתייגות בפתח ספרו של רבי אברהם בן הרמב"ם

גיורא בשמי שמיא
הודעות: 396
הצטרף: ד' נובמבר 09, 2016 9:56 pm

Re: הסכמות מתנגדות

הודעהעל ידי גיורא בשמי שמיא » ג' פברואר 21, 2023 8:51 am

מטותא אבקש לסטות מעט מענין האשכול, לשתף עם המשתתפים והקוראים היקרים דברי הגאון השאג"א, נגד מחברי זמנו.
הנה ידוע ומפורסם ונפוץ מאד שגדולי ישראל מתאוננים על שפל המצב במחברי ספרים אשר בדורותם. לא אדע מתי נפרצה הדבר, ואולי היה נפוץ כבר אז, אך דומני שבכל זאת הלשון החד מצד אחד, והיד הקדוש שכתב מאידך, נותנים חשיבות מיוחדת לדברים.
וז"ל בהסכמת ספר מאורי אש - כתנות אור:
השאגת אריה כתב:והנה מעודי אין דרכי ליתן הסכמה למחברי דורנו שרובם מקלקלים נייר ודיו ומבזים התורה ישפילנה י(שב)[ג]יענה עד עפר (ע"פ ישעיהו כו, ה -גבש"ש) בעו"ה אמנם הני אשלי רברבי (הפמ"א ונכדו הכתנות עור - גבש"ש) יצאו דבריהם מן הכלל...

ראו איך חס השאג"א על הנייר ועל הדיו!

נים ולא נים
הודעות: 26
הצטרף: ד' יוני 21, 2023 10:43 pm

Re: הסכמות מתנגדות

הודעהעל ידי נים ולא נים » ד' יוני 21, 2023 11:02 pm

אבקש למי שיש לו מראה מקומות בענין הספר מוסדות תבל לרבי דוד פרידנזאהן שכתב נגד בעל ישמח משה
על מה ולמה כתב מה שכתב

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: הסכמות מתנגדות

הודעהעל ידי סליחות » ה' יוני 22, 2023 7:54 am

איש_ספר כתב:וכותב שכיון שיש כאן עניני מסורת וכו' הוא לא יכול להסכים בפירוש וכו'.

אם זה נכון, אז זחחה עליו דעתו. מבהיל הרעיון לאיזה דור הגענו. כאילו שתורתו של ראב"ם שקצת מכוחו של הראשון הזה התגלה בשו"תיו, צריכה לנ"ל או לדכוותיה, ובלי 'ההסכמות' הספר לא היה נקנה.

גיורא בשמי שמיא
הודעות: 396
הצטרף: ד' נובמבר 09, 2016 9:56 pm

Re: הסכמות מתנגדות

הודעהעל ידי גיורא בשמי שמיא » א' אוגוסט 06, 2023 11:50 pm

במהדורא החדשה של חידושי הגרד"ד להגרד"ד מייזליש חתן חתנו של החוו"ד, נדפס (במקום הסכמה) מכתב שכתב אליו חו"ז החוו"ד בהיותו חתן, כבן יג שנה. (המכתב הועתק מחי' חתם סופר ביצה ח, א.) וז"ל החוו"ד:
יום ו' פ' לך תקפ"ח אפיריון נמטי' לכבוד החתן החריף המשכיל ונבון מפורסם כמר דוד דוב מייזילש נ"י יחי' ראה ראיתי מכתבך הנחמד אף נעים עם חידושי תורתך העלית במצודת שכלך חדאי נפשי בפלפולך טיילת ארוכת וקצרות הנני למלאות משאלותיך אמנם כי לבבי לא כן ידמה לזאת באתי לעמוד דבריך ולפלס דרכיך ולהביא בכור הבחינה וביארנא פרפרותיך אשר חדשת מאנתי להשיב ולהסתיר כי ידעתי בעזה"י לפי מעט שנותיך רב מקנתך כאשר ישב בשבת תחכמוני בצל התורה יוסף לקח וחכמה ירבה יפלס נתיב המשפט בלבו יבין לידע האמת לאמיתו אורח חיים תפלס מעגלותיך ולכל יונקותיך ירבה פארותיך עד יעשה לו שם כאחד הגדולים אשר בארץ.

והיינו שסבו באמת לא הסכים לדבריו, אלא שלא רצה לסתור אותם, כי ידע שעוד יגדל הנער ויבין לבדו. אין זה הסכמה מנגדת, אלא מכתב עידוד מאת סבו, והוא באמת מרשים, אך להדפיס המכתב בתור 'הסכמה' מקרב את המקרה לאשכלנו, לענ"ד.
אגב, מה פשר התיבה 'וביארנא'?

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6339
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: הסכמות מתנגדות

הודעהעל ידי מיללער » א' אוגוסט 06, 2023 11:59 pm

נים ולא נים כתב:אבקש למי שיש לו מראה מקומות בענין הספר מוסדות תבל לרבי דוד פרידנזאהן שכתב נגד בעל ישמח משה
על מה ולמה כתב מה שכתב

https://www.ivelt.com/forum/viewtopic.p ... 15#p472015

תורת המן
הודעות: 500
הצטרף: ו' יוני 01, 2018 8:49 pm
מיקום: טאמס ריווער, נ.דז.

Re: הסכמות מתנגדות

הודעהעל ידי תורת המן » ב' אוגוסט 07, 2023 3:31 am

גיורא בשמי שמיא כתב:אגב, מה פשר התיבה 'וביארנא'?

שאלה טובה.
בשו"ת רבינו יעקב מליסא סימן ח', תיקנו 'ובשאר'.
ואינו נראה וצע"ע.

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6339
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: הסכמות מתנגדות

הודעהעל ידי מיללער » ב' אוגוסט 07, 2023 7:07 am

תורת המן כתב:
גיורא בשמי שמיא כתב:אגב, מה פשר התיבה 'וביארנא'?

שאלה טובה.
בשו"ת רבינו יעקב מליסא סימן ח', תיקנו 'ובשאר'.
ואינו נראה וצע"ע.

אולי צ"ל 'ובראינא' כמו ובראותי

פולסברג
הודעות: 1751
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

Re: הסכמות מתנגדות

הודעהעל ידי פולסברג » ב' אוגוסט 07, 2023 7:50 pm

שו"ת מהרש"ם חלק א סימן קט
הנה נשלח אלי ס' נפש אדם שחיבר המו"ץ דק' זגארש נ"י על הח"א, וגם אני הסכמתי עליו בראותי אפס קצהו. וראיתי בכלל ז' סקנ"ז שהשיג על דברי שבדע"ת סימן כ"ד סק"ו בלשון מדברת גדולות, וכאשר עיינתי ראיתי כי כל רוח דעת אין בקרבו וקורא אני עליו גם בלא דע"ת נפש לא טוב.

גיורא בשמי שמיא
הודעות: 396
הצטרף: ד' נובמבר 09, 2016 9:56 pm

Re: הסכמות מתנגדות

הודעהעל ידי גיורא בשמי שמיא » ג' אוגוסט 08, 2023 4:00 am

פולסברג כתב:שו"ת מהרש"ם חלק א סימן קט
הנה נשלח אלי ס' נפש אדם שחיבר המו"ץ דק' זגארש נ"י על הח"א, וגם אני הסכמתי עליו בראותי אפס קצהו. וראיתי בכלל ז' סקנ"ז שהשיג על דברי שבדע"ת סימן כ"ד סק"ו בלשון מדברת גדולות, וכאשר עיינתי ראיתי כי כל רוח דעת אין בקרבו וקורא אני עליו גם בלא דע"ת נפש לא טוב.

וראה זה פלא שדף ההסכמות נשמט בעותק שבאוצר. והוא רצ"ב, באדיבות ה"ב.
HebrewBooksOrg_21713_page_5.pdf
(123.07 KiB) הורד 49 פעמים

פולסברג
הודעות: 1751
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

Re: הסכמות מתנגדות

הודעהעל ידי פולסברג » ה' אוגוסט 31, 2023 6:01 pm

מיהו המחוצף הזה? אולי מותר לחלוק על הנשר הגדול דון יצחק אברבנאל, אבל לא כשהוא בא בגבולו באתריה דמר!

אברבנאל שמואל ב פרק כד
הלמוד הראשון בהבנת פסוקי התורה ואמתתם בזה, הנה יסוד הענין הזה בא בפרשת כי תשא (שם) כשאמר האל ית' למשה כי תשא את ראש בני ישראל לפקודיהם ונתנו איש כופר נפשו ליי' ולא יהיה בהם נגף בפקוד אותם וגו' זה יתנו כל העובר על הפקודים, וחתם הדברים באמרו לתת את תרומת ה' לכפר על נפשותיכם. ורש"י ז"ל פירש כשתחפוץ לקבל סכום מניינם לדעת כמה הם, אל תמנם לגולגולת אלא יתנו כל אחד ואחד מחצית השקל ותמנה את השקלים ותדע מניינם, ולא יהיה בהם נגף, שהמנין שולט בו עין הרע והדבר בא עליהם, כמו שמצינו בימי דוד וגומר. (עד כאן דברי רש"י שם): ומדברי הרב בזה יצאו לנו שלשה הודעות. האחת שהיתה המצוה הזאת מיד ולדורות, שבכל דור ודור כשימנו את ישראל יהיה מניינם על ידי שקלים, ומפני זה בפרשת במדבר סיני (במדבר א' ב') כתב הרב לגלגולתם, על ידי שקלים בקע לגלגולת. והרמב"ן גם כן נטה לדעת הזה בפרשת כי תשא, שהיתה המצוה כוללת לדורות. ההודעה השנית שענין מחצית השקל היה הערמה ותחבולה להנצל מן הנגף בתתם אותם, כדי שימנו את השקלים ולא ימנו את ישראל. ההודעה השלשית היא שלא מנה משה במדבר את ישראל, אבל כל אחד הביא מחצית השקל ואותם השקלים נמנו לא האנשים, ולדעת הזה הסכימו ג"כ המפרשים כלם, והדעת הזה כלו הוא בלתי מתישב אצלי מטענות: האחת אם היה כדעתם, למה לא צוה האל ית' בביאור למשה שימנה אותם על ידי אותם השקלים? כמו שצוהו על מנינם במדבר סיני ובערבות מואב, שאמר שאו את ראש כל עדת בני ישראל וגו', וכאן לא צוהו כן כי אם כשיחפוץ למנותם יעשה כן, ולא יתחייב המאמר הזה שימנם עתה. וכבר הרגיש הרמב"ן (ריש פר' כי תשא) בזה הספק וכתב ז"ל, ולא הוצרך להאריך ולומר ועתה תשא ראשם ונתת הכסף על עבודת אהל מועד, כי הדבר מובן מעצמו שימנם עתה. ואתה רואה שאין דבריו נכונים, כי הדברים אשר יבחר האל ית' יצוה עליהם בפירוש, ואשר שנא הזהיר עליו, ולכן יקשה מאד למה באה המצוה בלשון מסופק בזה, ולא צוה האל ית' שימנה את העם ויתנו השקלים? ולמה לא הזכיר בפירוש שלא ימנם בשום זמן לגלגלותם? הטענה השנית שאם היה כל זה מצוה לדורות, אם לא תעשה שלא ימנם לגלגולת, ואם עשה שיתנו השקלים, איך לא נמנו במנין המצות לדעת אותם מן המונים אותם? והיה ראוי שימנו אותם המצות במניינם: הטענה השלשית אמרו (שמות שם) זה יתנו כל העובר על הפקודים, והמאמר הזה יורה שישראל עצמם עברו על ידי מנין, כי לשון העברה לא יאמר על נתינת השקלים כי אם על הפקידה לגלגלותם, כאמרו (ויקרא כ"ז ל"ב) כל אשר יעבור תחת השבט, ואמר (ירמיה ל"ג י"ג) תעבורנה הצאן על ידי מונה, וזה יורה שלא נמנו לבד השקלים כי אם גם ישראל עצמם: הטענה הרביעית היא שאיך יאמר הרב שהיה ענין השקלים תחבולה והערמה להנצל מהנגף כשימנו אותם? כי הנה הכתוב אומר (שמות שם) ונתנו איש כופר נפשו לה' וגו', ואמר (שם ט"ו) לתת את תרומת ה' לכפר וגו', ויורה שהיו השקלים על צד התרומה והמעשר לתכלית העבודה האלקית לא להערמה: הטענה החמישית כי אם היתה המצוה הזאת נוהגת לדורות, איך צוהו ית' במדבר סיני ובערבות מואב (במדבר א' ב') שאו את ראש כל עדת בני ישראל למשפחותם לבית אבותם במספר שמות כל זכר לגלגלותם? והדברים האלה יעידון יגידון שלא נמנו ישראל על ידי שקלים כי אם לגלגלותם, ומה שפירש רש"י שם שנמנו אז על ידי שקלים (כבודו במקומו מונח) אינו אמתיי בפירוש הפסוקים, כי הכתוב אומר שאו את ראש, ואמר במספר שמות כל זכר לגלגלותם, וזה יורה שנמנו לגלגלות ולא על ידי שקלים, ולזה לא נזכר שם דבר מענין השקלים ומה נעשה מהם כמו שזכרו בכאן, ומה שיורה עוד על זה ששם במדבר סיני אמר בסוף הפרשה ואת כל העדה הקהילו באחד לחדש וגו', להגיד שכלם נאספו למנותם באצבע ולא נמנו על ידי דבר אחר: הטענה הששית שלפי הדעת הזה יתחייב ששאול חטא במנותו את העם שתי פעמים והוא עון פלילי, אחרי שלא נפקדו על ידי שקלים ולא נתנו ישראל בקע לגלגולת כמו שהיתה המצוה ויפקדם בטלאים, האם נאמר שבמקום השקלים נתנו טלאים או אבנים קטנים ונתקיימה המצוה? הנה הכתוב אומר (שמות שם) זה יתנו כל העובר על הפקודים מחצית השקל בשקל הקדש, ופירש בדיוק שיעורו באמרו עשרים גרה השקל, וצוה שעשיר לא ירבה והדל לא ימעיט, ואין לנו רשות לזוז מן המצוה בכללה ולא בחלוקה, והיה מחוייב שבכל דור ודור יתקיים כן בזה האופן עצמו, אחרי היותה מצוה כוללת לדורות, ותהיה כמצות הפסח שנעשה לדורות באותו דרך שצוו עליה בכלל ובפרט: הטענה השביעית כי אם היתה המצוה הזאת כוללת ולדורות, איך בכל הפעמים שנמנו הלוים לא נמנו על ידי שקלים כי אם לגלגלותם? ולמה לא חשש ית' שיהיה עין הרע שולט במנין כדברי רש"י? והיה ענין שבט לוי כענין כל שבט ושבט אחר. הנה מכל שבעה הטענות האלה חשבתי אני שדעת רש"י והנמשכים אחריו בלתי אמתי בפסוקים: ודעתי הוא שאין בכאן מצוה כלל, לא מצות עשה שצוה השם את משה שימנה העם, ולא מצות לא תעשה שיאסור המנין ההוא לגלגולת, וכ"ש שלא היה זה מצוה לדורות, אבל אמתת הענין נכלל בשלשה הקדמות: האחת שמשה אדוננו להיותו שר צבא ה' בתקותו שעוד מעט יכנסו לארץ וילחמו עם האויבים, נכספה וגם כלתה נפשו למנות את ישראל ולדעת מניינם, כמו שעושים שרי החיילים למנות העם קודם שיכנסו במלחמה. וכבר זכרו חז"ל (עיין רש"י ריש פ' במדבר) שהיה המנין בעם מתוך חבה, וכאמרם מתוך חבתם לפניו מונה אותם בכל שעה, כשיצאו ממצרים מנאם, כשנפלו בעגל מנאם לידע הנותרים, כשבא להשרות שכינתו לתוכן מנאם. ובבבא קמא (א"ה תמיהה נשגבה ונפלאה בעיני על הרב המחבר שלא חשש כלל לדעת אי זה דרך ישכון אור מאמרי רז"ל, כי זה כמה פעמים מצאתי ראיתי שהביא המאמרים הן מהתלמוד הן מהמדרשים, אם כפי אומד דעתו כסומא בארובה או כפי שראה אצל מחברים אחרים, ולא דרש אם אמת יהגה חכם בזה או לא? וכמעט שאין לו התנצלות בדבר כ"א בשאומר שלא היו לו ספרים באותו פעם כשחבר הפירוש הזה, כמו שהוא מקונן ומתלונן על זה בהקדמתו הכוללת לספרים האלה. והנה בלתי ספק קרה לו גם כן במקום הזה כך, שראה בפי' רש"י פר' פנחס על פסוק כי צוררים הם לכם וכו' שהביא דבר מה מבבא קמא, והרב טעה וסבר שגם הדרש שמביא שם על פסוק ויהי אחרי המגפה ג"כ בב"ק ואינו כן, כי הוא מדרש בבמ"ר פרש' כ"א דף רפ"ה ע"ב) אמרו (במדבר כ"ה י"ז) ויהי אחרי המגפה, משל לרועה שנכנסו זאבים לתוך עדרו והרגו בהם והיה מונה אותם לידע מנין הנותרים, לכך מנאן. ד"א כשיצאו ממצרים מנאם, ונמסרו במנין, וכאשר קרב למות ורצה להחזיר צאנו החזירן במנין וכו'. הנה א"כ ראוי שנאמר שמשה עצמו היה חפץ מאד למנותם, אם מתוך חבתם ואם לדעת המתים בעון העגל, ואם לדעת כמה היו נמסרים בידו, ואם להכין אותם למלחמות הארץ כשרי הצבא וכמו שאמרתי, והיא ההקדמה הראשונה

שבענו מטובך
הודעות: 1002
הצטרף: ה' אפריל 26, 2018 8:36 pm

Re: הסכמות מתנגדות

הודעהעל ידי שבענו מטובך » ה' אוגוסט 31, 2023 10:58 pm

יתכן שהוא המגיה בדפוס לייפציג תמ"ו, המשומד פרידריך אלברכט כריסטיאן, ומלפנים שמו בישראל: ברוך בן משה מפרויסטיץ (ראה אור החיים, מיכל, עמ’ 440-441).

דוב גרין
הודעות: 227
הצטרף: א' דצמבר 28, 2014 9:24 pm

Re: הסכמות מתנגדות

הודעהעל ידי דוב גרין » ו' ספטמבר 01, 2023 3:41 am

שבענו מטובך כתב:יתכן שהוא המגיה בדפוס לייפציג תמ"ו, המשומד פרידריך אלברכט כריסטיאן, ומלפנים שמו בישראל: ברוך בן משה מפרויסטיץ (ראה אור החיים, מיכל, עמ’ 440-441).


וראה גם דברי המגיה הנ"ל בהקדמתו:
קבצים מצורפים
הקדמת המגיה לאברבנאל שנת תמו.JPG
הקדמת המגיה לאברבנאל שנת תמו.JPG (115.32 KiB) נצפה 1964 פעמים

גיורא בשמי שמיא
הודעות: 396
הצטרף: ד' נובמבר 09, 2016 9:56 pm

Re: הסכמות מתנגדות

הודעהעל ידי גיורא בשמי שמיא » ד' ספטמבר 27, 2023 9:24 pm

בספרו המרתק והיעיל (עזר לי בכמה מקומות) של הרב חיים בניש ערכאות בהלכה יש הסכמה נלהבת מהגרמ"מ שפרן שליט"א, והנה אליה וקוץ בה, בסו"ד כ':
Capture.JPG
Capture.JPG (83.98 KiB) נצפה 1715 פעמים

תורת המן
הודעות: 500
הצטרף: ו' יוני 01, 2018 8:49 pm
מיקום: טאמס ריווער, נ.דז.

Re: הסכמות מתנגדות

הודעהעל ידי תורת המן » ו' אוקטובר 27, 2023 2:55 am

מצו"ב הסכמתו של הר"י בעלסקי זצ"ל, לספרו של הרב חיים שטייער שליט"א מו"צ בק"ק לייקווד, הנקוב בשם 'מאור החיים'. בו העיר על כל מהלך ספרו, אשר לדעתו ז"ל צריך לראות איך נהגו ישראל קדושים במטבחותם:
20231024_101357~2.jpg
20231024_101357~2.jpg (3.46 MiB) נצפה 1323 פעמים

עתניאל בן קנז
הודעות: 2249
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: הסכמות מתנגדות

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » א' נובמבר 05, 2023 8:47 pm

בספר 'נזר ישראל' לרא"צ קלוגר.

הופיע במהדורות הראשונות, 'הסכמתו' של האדמו"ר מצאנז שליט"א. ובעצם שם הביע ביקורת עקיפה על התעסקותו של מחבר הספר בקבלה.

במהדורות המופיעות באוצר, לא ראיתי שום הסכמה מהאדמו"ר מצאנז על ספריו. ומסתמא הושמטה.
יתכן מהסיבה הנ"ל.
ויתכן מסיבות אחרות הידועות.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 158 אורחים