מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חדש - פשוטו של מקרא

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
פרנקל תאומים
הודעות: 4412
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ד' ינואר 25, 2023 11:30 pm

אינני יודע מי הוא הדיין הרב קרויס וכמה המעמד שלו משמעותי באנגליה בכלל ובמנצ'סטר ובגייטסהד בפרט, אבל ישנו שם גם מכתב משמעותי מאד מהגר''א גורביץ' ראש ישיבת גייטסהד שמצטרף לדבריו.

לוצאטי
הודעות: 707
הצטרף: א' נובמבר 07, 2010 1:41 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי לוצאטי » ה' ינואר 26, 2023 5:31 am

המכתב העברי ללא ספק מתורגם מהמכתב האנגלי שבעמוד הבא.

במסתרים
הודעות: 1727
הצטרף: ד' מאי 26, 2010 4:05 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי במסתרים » ד' פברואר 01, 2023 9:29 pm

חסרון אחד גדול נ"ל בספר שלא ראיתי מדברים עליו.
למה באו הרבה ציונים בסתם "מפרשים" ולא גילו לנו מה ומי בפרט כדי שנוכל לראות הדברים בפנים.

עוד אינני מבין. כל מפרש כתב ספר שלם לפי דרכו, אבן עזרא, רשב"ם, ספורנו, רלב"ג, ובאחרונים הכתב והקבלה, רשר"ה, העמק דבר וכו'.
המבארים החדשים לא נחה דעתם בשום ספר בכללותו שאז היו נוטים אחריו בכל מקום (אם לא כשלא כתב כלום) אלא סללו דרך חדשה לעצמם לפרש התורה איך שנראה להם, כאן לפי מפרש זה וכאן לפי אחר.

וכאן הבן שואל:
א. נמצא שלפנינו פירוש חדש ומחודש לא שערוהו אבותינו. (האם נתפרש זה בספר? מה גדלו הכותבים עלומי השם להכריע? איך נסמוך עליהם בעינים עצומות?)

ב. אם הכל תלוי בעיני הלומד ומה שנראה לו כקריאה הפשוטה בפסוק, מה יועיל לי שהם חושבים על פירוש אחד כפשוט אם לי נראה כפירוש אחר? במלים אחרות מה זה השם הגדול והעטרה הנוראה שענדו לראשם לאמר ראה זה פשש"מ?
ועוד מלין. אם נלך בדרך זו שאנחנו נחליט מה פשוט, ובכל מקום נתלו באילן גדול אחר לפי המזדמן שכיוונה דעתו לדעתם, למה לנו לטרוח בכלל ללכת אחרי המפרשים המקובלים ולא די לי בקריאה לפי הבנתי הדלה, או כלך לדרך זו שיש לראות גם איך פירשו אותם שאינם מקודשים שמסתמא יש להם הצעות יפות פה ושם.

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' פברואר 01, 2023 9:45 pm

במסתרים כתב:עוד אינני מבין. כל מפרש כתב ספר שלם לפי דרכו, אבן עזרא, רשב"ם, ספורנו, רלב"ג, ובאחרונים הכתב והקבלה, רשר"ה, העמק דבר וכו'.
המבארים החדשים לא נחה דעתם בשום ספר בכללותו שאז היו נוטים אחריו בכל מקום (אם לא כשלא כתב כלום) אלא סללו דרך חדשה לעצמם לפרש התורה איך שנראה להם, כאן לפי מפרש זה וכאן לפי אחר.

וכאן הבן שואל:
א. נמצא שלפנינו פירוש חדש ומחודש לא שערוהו אבותינו. (האם נתפרש זה בספר? מה גדלו הכותבים עלומי השם להכריע? איך נסמוך עליהם בעינים עצומות?)

ב. אם הכל תלוי בעיני הלומד ומה שנראה לו כקריאה הפשוטה בפסוק, מה יועיל לי שהם חושבים על פירוש אחד כפשוט אם לי נראה כפירוש אחר? במלים אחרות מה זה השם הגדול והעטרה הנוראה שענדו לראשם לאמר ראה זה פשש"מ?
ועוד מלין. אם נלך בדרך זו שאנחנו נחליט מה פשוט, ובכל מקום נתלו באילן גדול אחר לפי המזדמן שכיוונה דעתו לדעתם, למה לנו לטרוח בכלל ללכת אחרי המפרשים המקובלים ולא די לי בקריאה לפי הבנתי הדלה, או כלך לדרך זו שיש לראות גם איך פירשו אותם שאינם מקודשים שמסתמא יש להם הצעות יפות פה ושם.

נידון לעיל (בתחילת האשכול, כשהדיון עוד היה ענייני באופן יחסי).

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15501
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' פברואר 01, 2023 10:17 pm

במסתרים כתב:חסרון אחד גדול נ"ל בספר שלא ראיתי מדברים עליו.

ועוד אינני מבין. כל מפרש כתב ספר שלם לפי דרכו, אבן עזרא, רשב"ם, ספורנו, רלב"ג, ובאחרונים הכתב והקבלה, רשר"ה, העמק דבר וכו'.
המבארים החדשים לא נחה דעתם בשום ספר בכללותו שאז היו נוטים אחריו בכל מקום (אם לא כשלא כתב כלום) אלא סללו דרך חדשה לעצמם לפרש התורה איך שנראה להם, כאן לפי מפרש זה וכאן לפי אחר.

וכאן הבן שואל:
א. נמצא שלפנינו פירוש חדש ומחודש לא שערוהו אבותינו. (האם נתפרש זה בספר? מה גדלו הכותבים עלומי השם להכריע? איך נסמוך עליהם בעינים עצומות?)



בהשגח"פ ראיתי עתה דברי מהרמ"ב ב'אלה דברי הברית' אלטונא תקע"ט,(עמ' יג) כנגד תפילה בלשון אשכנז
ועוד נראה לפע"ד, דבתפלה מסודרת ע"פ פסוקי תנ"ך, ומכ"ש ספר תהילים עצמו, אין לדמות ולהשוות התרגום אשכנזי עם לה"ק, כי ידוע שבפסוקי המקרא רבו הפרושים, גם לבעלי פשט הראשונים כרש"י, ראב"ע, רד"ק, רלב"ג, רמב"ן ודומיהן, והמבאר בחר לו מה שהיא נאות בעיניו, ואפילו בפסוק אחד מקצתו פעמים כראב"ע ומקצתו כרד"ק כפי שהיא נאה לצחות הלשון, ובכה"ג וודאי אין ברירה, דלמה נסמוך על ברירת המבאר, אף שהוא חכם מחכמי הלשון בזמנינו. ומה גם דבין המבארים ומתרגמים עצמם יש מחלוקת, וכל אחד יבאר בתכונה אחרת לפי כחו בהלשון, על כן ראוי ונכון להתפלל בלשון הקודש הכולל כל הפירושים, והיודע לכוון לפי הכרחו בפירושים, עכ"פ התפלה עצמה בלשון הקודש סתמה כולל כל הפירושים, ויהיו לרצון אמרי פיו.
כמובן שיש לחלק בין הנידונים, ומ"מ העתקתי כי יש דמיון בטיעון.

לא ידעתי
הודעות: 49
הצטרף: א' נובמבר 14, 2021 3:53 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי לא ידעתי » ד' פברואר 01, 2023 10:38 pm

יושב_ודורש כתב:דיברתי עם הנכד של הגר״א שלעזינגר ואמר לי שבמכתבו של זקנו אינו מזכיר כלל את הרב אורי הולצמן, ומה שכתב בעניין אקדמיה וכו׳ כוונתו היה למשה מנדלסון (!)
האם מישהו יכול להעלות המכתב לכאן?

קודם כל, שלום עליכם!
המכתב מצורף, כבר הובהר שהרב "להתהלך" העתיק ממה שנשלח בשם "אגודת החרדים", והם נתנו הרושם שע"ז יצא קצפו של הגר"א שלזינגר
לדעתי (מי אני?), מכתבו של הגר"א כבר עבר כל הגבולים בלשונות החריפים, ומסופקני אם אכן כתבו בעצמו או שהכתביהו לפניו
מכתב הרב שליזינגר.pdf
(233.84 KiB) הורד 252 פעמים

צופה_ומביט
הודעות: 4507
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ד' פברואר 01, 2023 10:59 pm

לצערי המכתב מלא בדברים מתמיהים.
פירוש רש"י בא להקדים את פירוש התורה על פי סוד, והציונות נולדה ממנדלסון,
רש"י היה כמלאך שלוח משמים וכו' אבל חכם אחר חיבר פירוש וכיוון אות באות לפירוש רש"י,
וזה שהגרי"ז למד כל שבוע חומש עם פירוש רש"י הוא סוד.
זאת מלבד עצם המתקפה שלא מובן כלפי מה היא מכוונת. וכי באו בחומש זה להחליף את פירוש רש"י? וכ"ש האם באו ונלחמו עם פירוש רש"י? הרי הדפיסוהו על הדף עם ביאור נפלא.
ומה שנוגע לתשב"ר, האם ציוו המחברים ללמוד חומש זה עם תשב"ר?
ואם רש"י קדם וסתר את האפיקורסות של ביאור פשש"מ ז"א שהוא קדם וסתר גם את ה"אפיקורסות" של רשב"ם, רד"ק, חזקוני ועוד?
כל פירוש שמביא ראשונים אחרים מרש"י הוא מיד "מנדלסון שר"י"?
וצ"ע.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15501
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' פברואר 01, 2023 11:56 pm

[אין שום מאום בגנותו של איש אלא ציון ביבליוגרפי מעניין על שינויים בין המהדורות ותל"מ. מחקתי הודעות שנכתב בהם דברי גנאי על אישים שננקבו בשמם]

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2695
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ה' פברואר 02, 2023 12:04 am

המכתב של הר"א שלזינגר חסר ללא המכתב שלו נגד 'שוטנשטיין'. אלו המבדילים בין שוטנשטיין ומתיבתא לבין פשוטו של מקרא אינם יכולים להביא מקור מדבריו.

בינה להבין
הודעות: 133
הצטרף: ד' דצמבר 21, 2022 5:51 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי בינה להבין » ה' פברואר 02, 2023 12:13 am

איש_ספר כתב:[אין שום מאום בגנותו של איש אלא ציון ביבליוגרפי מעניין על שינויים בין המהדורות ותל"מ. מחקתי הודעות שנכתב בהם דברי גנאי על אישים שננקבו בשמם]

ייש"כ על הוספת הביאור, ממה שכתבת מקודם היה נראה שאין מקום בפורום לכתוב ולעסוק מי עומד מאחורי [דבר שמכנים כעוול] גם בלי דברי גנאי

אגב דברי "בתוך הגולה" שהעתקתי ראויין לתגובה ועדיין לא זכו, אולי "להתהלך" שהצטרף לאחרונה יבהיר לנו את הדברים?
נערך לאחרונה על ידי בינה להבין ב ה' פברואר 02, 2023 12:33 am, נערך 3 פעמים בסך הכל.

עקביה
הודעות: 5421
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי עקביה » ה' פברואר 02, 2023 12:21 am

זה לא המכתב היחיד של הרב שלזינגר שראיתי לאחרונה ממנו נראה שהרב שלזינגר חי בשנות החמישים של המאה העשרים, והצרה שלנו זו הציונות.
מי יעדכן אותו שהשנה כעת היא 2023 וציונות וציונים אינם הבעיה, אלא הפרוגרסיבים?

האמת אדרוש
הודעות: 305
הצטרף: ב' דצמבר 12, 2022 3:28 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי האמת אדרוש » ה' פברואר 02, 2023 12:45 am

איש_ספר כתב:
במסתרים כתב:חסרון אחד גדול נ"ל בספר שלא ראיתי מדברים עליו.

ועוד אינני מבין. כל מפרש כתב ספר שלם לפי דרכו, אבן עזרא, רשב"ם, ספורנו, רלב"ג, ובאחרונים הכתב והקבלה, רשר"ה, העמק דבר וכו'.
המבארים החדשים לא נחה דעתם בשום ספר בכללותו שאז היו נוטים אחריו בכל מקום (אם לא כשלא כתב כלום) אלא סללו דרך חדשה לעצמם לפרש התורה איך שנראה להם, כאן לפי מפרש זה וכאן לפי אחר.

וכאן הבן שואל:
א. נמצא שלפנינו פירוש חדש ומחודש לא שערוהו אבותינו. (האם נתפרש זה בספר? מה גדלו הכותבים עלומי השם להכריע? איך נסמוך עליהם בעינים עצומות?)



בהשגח"פ ראיתי עתה דברי מהרמ"ב ב'אלה דברי הברית' אלטונא תקע"ט,(עמ' יג) כנגד תפילה בלשון אשכנז
ועוד נראה לפע"ד, דבתפלה מסודרת ע"פ פסוקי תנ"ך, ומכ"ש ספר תהילים עצמו, אין לדמות ולהשוות התרגום אשכנזי עם לה"ק, כי ידוע שבפסוקי המקרא רבו הפרושים, גם לבעלי פשט הראשונים כרש"י, ראב"ע, רד"ק, רלב"ג, רמב"ן ודומיהן, והמבאר בחר לו מה שהיא נאות בעיניו, ואפילו בפסוק אחד מקצתו פעמים כראב"ע ומקצתו כרד"ק כפי שהיא נאה לצחות הלשון, ובכה"ג וודאי אין ברירה, דלמה נסמוך על ברירת המבאר, אף שהוא חכם מחכמי הלשון בזמנינו. ומה גם דבין המבארים ומתרגמים עצמם יש מחלוקת, וכל אחד יבאר בתכונה אחרת לפי כחו בהלשון, על כן ראוי ונכון להתפלל בלשון הקודש הכולל כל הפירושים, והיודע לכוון לפי הכרחו בפירושים, עכ"פ התפלה עצמה בלשון הקודש סתמה כולל כל הפירושים, ויהיו לרצון אמרי פיו.
כמובן שיש לחלק בין הנידונים, ומ"מ העתקתי כי יש דמיון בטיעון.

אני חושב שזה לא הועלה עדיין
קבצים מצורפים
כבר היה לעולמים-פשוטו של מקרא.pdf
(1.07 MiB) הורד 286 פעמים

הוד_והדר
הודעות: 2386
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 2:53 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי הוד_והדר » ה' פברואר 02, 2023 1:21 am

במסתרים כתב:כעומד מן הצד ומביט בנעשה זה זמן רב אני תוהה ואין בי בינה להבין כל השקו"ט מי ומי הכותבים.
Who cares

הביטו אל מראה הספר.


הרי חלק גדול מההתקפות נגד פשש"מ אינם נגד החיבור בעצם, אלא ראו מי חיברו וכו', ועירבו גברא בגברא בגברא, והרוצה להבין יבין.

זיז שדי
הודעות: 539
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2022 10:15 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי זיז שדי » ה' פברואר 02, 2023 5:34 am

צופה_ומביט כתב:לצערי המכתב מלא בדברים מתמיהים.
פירוש רש"י בא להקדים את פירוש התורה על פי סוד, והציונות נולדה ממנדלסון,
רש"י היה כמלאך שלוח משמים וכו' אבל חכם אחר חיבר פירוש וכיוון אות באות לפירוש רש"י,
וזה שהגרי"ז למד כל שבוע חומש עם פירוש רש"י הוא סוד.
זאת מלבד עצם המתקפה שלא מובן כלפי מה היא מכוונת. וכי באו בחומש זה להחליף את פירוש רש"י? וכ"ש האם באו ונלחמו עם פירוש רש"י? הרי הדפיסוהו על הדף עם ביאור נפלא.
ומה שנוגע לתשב"ר, האם ציוו המחברים ללמוד חומש זה עם תשב"ר?
ואם רש"י קדם וסתר את האפיקורסות של ביאור פשש"מ ז"א שהוא קדם וסתר גם את ה"אפיקורסות" של רשב"ם, רד"ק, חזקוני ועוד?
כל פירוש שמביא ראשונים אחרים מרש"י הוא מיד "מנדלסון שר"י"?
וצ"ע.

האם ידוע המקור לזה שאמר רשב"ם שאינו יכול לעשות כפירוש רש"י עה"ת (כמדומני שרשב"ם בפירושו כתב להיפך שרש"י אמר לו דהיה עליו לעשות כפירוש רשב"ם)
האם ידוע למישהו מצבו של הגר"א שלזינגר שליט"א? והאם הוא בכח לכתוב מכתב כזה עתה?
מבואר במכתב שהוא מעולם לא ראה את הספר ורק הביאו לפניו המכתב כנגד ספר אפיקורסי.
מנדלזון חי לפני יותר ממאה שנה? כמדומני שהמספר הנכון היה למעלה ממאתיים (הגאון הישיש ר' אליקים הינו בן למעלה ממאה יאריך ה' ימיו ושנותיו בטוב)
מה זה שאומר שבילדותו חזרו והדפיסו? זה נכון? מכרו בזול? ומי מהחרדים התקלקל עי"ז?
יש לעמוד על כך שלא הרפורמה ולא הציונות נולדו ממנדלזון, וגם פירושו לא היה עם בקיאות גדול ועיקר החידוש היה לכתבו בלשון אשכנז צח ונקי למען למד את העם לדבר כלשונם.

מצפצף
הודעות: 3
הצטרף: ד' נובמבר 04, 2020 6:35 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי מצפצף » ה' פברואר 02, 2023 6:02 am

המימרא הוא מרבנו תם אחיו של הרשב"ם.

בריה נמוכה
הודעות: 488
הצטרף: ג' יוני 02, 2020 12:19 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי בריה נמוכה » ה' פברואר 02, 2023 8:48 am

דרומי כתב:יסלח לי ר' אורי וכל שם וחניכא דאית ליה,

דעתי על החומש החדש כתבתיה לעיל כמה פעמים.

וזאת למודעי, שכל מה שהעלית כאן על הזיהוי האישי וכו' וכו' לא שינה אצלי מאומה בדעתי על החומש עצמו.

לא מעלה ולא מוריד.

אני לא יכול להבטיח שכולם חושבים כמוני, אבל אני משער שיש עוד כמה כאלה שעדיין ה'חפצא' חשובה אצלם יותר מה'גברא'.

אם החפצא חשוב לך כל כך,
אולי תסביר כבר מה ההבדל בין חומש 'דעת מקרא' הבנוי על סגנון מחקרי, [כאן נכתב מה שהכי מעצבן שם זה שהם לא מביאים מקורות לפירושים המחודשים, ומניסיון ברוב המקרים המחפש ימצא אותם בספרי מייסדי 'חכמת ישראל' - שד"ל רנ"ו רמבמ"ן רש"פ. במקומות נוספרים תמצאו אותם בהעמק דבר [אולי בגלל מאיר ברלין] ובמפרשים נדחים כר"י אבן כספי ור"ש אשתרוק.]
וזה לדעתך אין שום בעיה בספר,
שאתה לומד בו, ומחזיק בבית. כמבואר בדבריך כאן
לבין חומש 'פשוטו של מקרא' הבנוי על סגנון של רוממות וקדושה, שזה אתה שולל בכל תוקף

בריה נמוכה
הודעות: 488
הצטרף: ג' יוני 02, 2020 12:19 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי בריה נמוכה » ה' פברואר 02, 2023 9:00 am

זה עתה ראיתי, שהגרב"ש דויטש שליט"א לרפו"ש,
הוא ניהל את המערכה נגד החומש של רי שלום דוב שטיינברג זצ"ל,
ראה כאן בהודעתו של בקשת חכמה ממובילי המערכה

היינו שהבדלי ההשקפה לא נולדו היום
המחמירים, סברו כבר אז ואף היום, שאין ראוי לעשות פירוש עה"ת בדרך הפשט
והמקילים שהם רוב הציבור החרדי [כמו שמוכח מההסכמות החמות לספר שניתנו אף אחרי שפורסמה התנגדותו של הרב שך]
סברו אז והיום שאין בזה שום פגם.

כך שהרוצה להחמיר יחמיר, אך כנראה כשהמערכה לא מצליחה לשכנע ולצבור תאוצה בקרב רוב הציבור, לא נשאר ברירה רק לצאת במסע שקרים וטרור.

להתהלך
הודעות: 178
הצטרף: ב' ינואר 02, 2023 12:34 pm
שם מלא: אורי הולצמן

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי להתהלך » ה' פברואר 02, 2023 10:10 am

האם דודי הרב שלזינגר ראה את החומש?

להתהלך
הודעות: 178
הצטרף: ב' ינואר 02, 2023 12:34 pm
שם מלא: אורי הולצמן

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי להתהלך » ה' פברואר 02, 2023 10:14 am

פורמן.PNG
פורמן.PNG (35.78 KiB) נצפה 3239 פעמים

הנה הפרופסור המושמץ שלשום, הרב דוד פורמן מעורכי התלמוד,מקווה שיש עוד מה להתנצל!
נערך לאחרונה על ידי להתהלך ב ה' פברואר 02, 2023 10:15 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

צופה_ומביט
הודעות: 4507
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ה' פברואר 02, 2023 10:15 am

מצפצף כתב:המימרא הוא מרבנו תם אחיו של הרשב"ם.

גם אני זכרתי כך וממילא גם זה הוקשה לי על המכתב,
אבל לא סמכתי על זכרוני, ואולי יש בזה גרסאות, ולא היה לי פנאי או רצון לבדוק בפנים, לכן בנקודה זו לא הערתי.

צופה_ומביט
הודעות: 4507
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ה' פברואר 02, 2023 10:26 am

זיז שדי כתב:מנדלזון חי לפני יותר ממאה שנה? כמדומני שהמספר הנכון היה למעלה ממאתיים (הגאון הישיש ר' אליקים הינו בן למעלה ממאה יאריך ה' ימיו ושנותיו בטוב)
מה זה שאומר שבילדותו חזרו והדפיסו?

אכן, מנדלסון נולד לפני כשלוש מאות שנה, בשנת ה'תפט, ומת לפני כמאתים וארבעים שנה, בשנת ה'תקמו.
הרב שלזינגר שליט"א הינו כיום בן מאה ואחת.
א"כ אולי זה מה שהתכוון הרב שלזינגר. שמנדלסון חי "למעלה ממאה שנה" קודם הולדתו של הרב עצמו, וזהו שכתב שבילדותו חזרו והדפיסו וכו'.

לעשות רצונך
הודעות: 227
הצטרף: ד' ינואר 02, 2019 10:15 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי לעשות רצונך » ה' פברואר 02, 2023 1:02 pm

צופה_ומביט כתב:
זיז שדי כתב:מנדלזון חי לפני יותר ממאה שנה? כמדומני שהמספר הנכון היה למעלה ממאתיים (הגאון הישיש ר' אליקים הינו בן למעלה ממאה יאריך ה' ימיו ושנותיו בטוב)
מה זה שאומר שבילדותו חזרו והדפיסו?

אכן, מנדלסון נולד לפני כשלוש מאות שנה, בשנת ה'תפט, ומת לפני כמאתים וארבעים שנה, בשנת ה'תקמו.
הרב שלזינגר שליט"א הינו כיום בן מאה ואחת.
א"כ אולי זה מה שהתכוון הרב שלזינגר. שמנדלסון חי "למעלה ממאה שנה" קודם הולדתו של הרב עצמו, וזהו שכתב שבילדותו חזרו והדפיסו וכו'.

יאריך ה' ימיו ושנותיו בנעימים אבל דיוקים ודקדוקים הם לא הצד החזק שלו. וכבר נידון בכמה אשכולות כאן וכבוד אלוקים הסתר דבר.
כך שמאה או מאתיים שנה הם לא ענין.

אליסף
הודעות: 1116
הצטרף: ג' יוני 13, 2017 6:11 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי אליסף » ה' פברואר 02, 2023 8:53 pm

להתהלך כתב:
איש_ספר כתב:[מזל שיש עוד חידושים בגזרת פשש"מ, יש ניקים שאחרת לא זוכים לראות אותם].



לגופו של דבר, כבר נכתב שהביקורת מזמן לא תלויה בסך דעותיו של ר' אורי הולצמן מח"ס להתהלך. יתכן ששרבוב שמו בתחילה גרם לחששנות יתר, אך מאז מים רבים זרמו בגיחון. כיום הנידון הוא עיון בתוכן החומש עצמו ומגמותיו, ועד דקדוק אחר מידותיהם של המבקרים. (מידותיהם של המצדדים, כידוע אינם רלוונטים).


הרי עד רגע זה מה שהם מפעילים אצל כל רב הוא אותו שקר נוראי שהחומש קשור לבימ"ד הגר"א, איך אני יכול לשתוק ולהתקדם שמבאישים את שמי על לא עוול בכפי, אצל כל הרבנים, ואחר כך יש רבנים וראשי ישיבות שמתקשרים לרבני חו"ל להעיד שאני ערכתי את החומש, מתקשרים לכל רבני לעיקווד ומעידים בבירור שאני ערכתי את הספר ועוד כמה שקרים עלי, מה אני לא חי א"א לעשות את הדבר הפשוט לקרוא אותי, ולשמוע ממני, באמת שאני לא יודע מה קורה כאן, אבל ברור לי שכל המערכה עומד מאחורי זה איש רע מעללים --- שמו ומסייע בעדו המחוצף ----.
זה ממוסמך אצלי.

תחזקנה ידיך איש יקר
הכלבים נובחים (אין כוונתי לחותמים) והשיירה עוברת
המודיע בארה"ב פרסם אתמול את תמיכת רבני אנגליה

זיז שדי
הודעות: 539
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2022 10:15 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי זיז שדי » ה' פברואר 02, 2023 11:06 pm

אליסף כתב:תחזקנה ידיך איש יקר
הכלבים נובחים (אין כוונתי לחותמים) והשיירה עוברת
המודיע בארה"ב פרסם אתמול את תמיכת רבני אנגליה

האם מישהו יכול להסביר מה זה בית מדרש הגר"א ולמה נפסל מלבא בקהל?

עקביה
הודעות: 5421
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי עקביה » ה' פברואר 02, 2023 11:43 pm

זיז שדי כתב:האם מישהו יכול להסביר מה זה בית מדרש הגר"א ולמה נפסל מלבא בקהל?

https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f ... 8bcfef40ed

הפצת המעיינות
הודעות: 1228
הצטרף: ב' יוני 11, 2018 11:23 pm
שם מלא: ג'ינג'י

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי הפצת המעיינות » ו' פברואר 03, 2023 12:03 pm

יוסף חיים אוהב ציון כתב:החיבור 'פשוטו של מקרא' נלקט ונערך בידי הרה"ג רבי נפתלי אנשין שליט"א

"!Wanted"
הרב נפתלי אנשין.jpg
הרב נפתלי אנשין.jpg (11.14 KiB) נצפה 2863 פעמים

בריה נמוכה
הודעות: 488
הצטרף: ג' יוני 02, 2020 12:19 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי בריה נמוכה » א' פברואר 05, 2023 9:27 am

ראהכאן שיר על ימי החופשמאת הרה"ג ר' נפתלי אנשין שליט"א.

מכתב הנ"ל של רבני מנצסטר, התפרסם בהמודיע באנגלית מצו"ב. וכן בהמבשר.
קבצים מצורפים
המודיע באנגלית.pdf
(677.58 KiB) הורד 198 פעמים

להתהלך
הודעות: 178
הצטרף: ב' ינואר 02, 2023 12:34 pm
שם מלא: אורי הולצמן

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי להתהלך » א' פברואר 05, 2023 11:15 am

וטעם ויורהו ה' עץ שהראה אותו עץ ואמר לו השלך את העץ הזה אל המים וימתקו. ובעבור שלא מצאתי לשון מורה אלא בענין למוד, ויורני ויאמר לי (משלי ד ד) למדני, וכן כלם, נראה בדרך הפשט כי העץ ההוא ימתיק המים בטבעו, והוא סגולה בו, ולימד אותה למשה.ורבותינו אמרו (מכילתא ותנחומא כאן) שהיה העץ מר והוא נס בתוך נס, כענין המלח שנתן אלישע במים
(רמב"ן)
והוא פלא שהרמב"ן כאן מנסה לבאר, סיפור בתורה שברור שיש כאן מסר של נס, בדרך טבעית, פלא פלאות, כנראה שהיום היו מחרימים את זה

להתהלך
הודעות: 178
הצטרף: ב' ינואר 02, 2023 12:34 pm
שם מלא: אורי הולצמן

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי להתהלך » א' פברואר 05, 2023 12:03 pm

וכן הראו לי ברש"י על הפרשה, שיש שם גם הסבר טבעי למעשה נס,
(ו) והכית בצור - על הצור לא נאמר אלא בצור, מכאן שהמטה היה של מין דבר חזק ושמו סנפרינון והצור נבקע מפניו:

ובכל זאת דברי הרמב"ן הם הרבה יותר מחודשים.

דרומי
הודעות: 9025
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי דרומי » א' פברואר 05, 2023 1:10 pm

במחילה, כל הבדיחות התפלות הללו לא מצליחות להעלות חיוך על שפתיי.

אם כבר, מתעוררת תמיהה וצער על כך שמישהו מעלה בדעתו שיש לו אותם "זכויות" כמו שיש לרש"י ולרמב"ן, וכטענת הילדים "המקופחים" - למה רק הוא קיבל? גם לי מגיע!

צופה_ומביט
הודעות: 4507
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' פברואר 05, 2023 1:18 pm

דרומי כתב:במחילה, כל הבדיחות התפלות הללו לא מצליחות להעלות חיוך על שפתיי.

אם כבר, מתעוררת תמיהה וצער על כך שמישהו מעלה בדעתו שיש לו אותם "זכויות" כמו שיש לרש"י ולרמב"ן, וכטענת הילדים "המקופחים" - למה רק הוא קיבל? גם לי מגיע!

מחילה, אבל זה היה נכון רק אילו אותו "מישהו" היה מפרש מדעתו.
כל עוד שהוא רק מלקט מפירושים אלו של הראשונים, מה חטאו?

מכון חכמי ליטא
הודעות: 405
הצטרף: ה' אפריל 06, 2017 11:26 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי מכון חכמי ליטא » א' פברואר 05, 2023 1:20 pm

דרומי כתב:במחילה, כל הבדיחות התפלות הללו לא מצליחות להעלות חיוך על שפתיי.
אם כבר, מתעוררת תמיהה וצער על כך שמישהו מעלה בדעתו שיש לו אותם "זכויות" כמו שיש לרש"י ולרמב"ן, וכטענת הילדים "המקופחים" - למה רק הוא קיבל? גם לי מגיע!

במחילה כבר שמענו את דעתך כמה פעמים וכן שמענו שכבר לא תכתוב באשכול זה

ועדיין אתה מתעלם מהשאלה למה דעת מקרא כשר בעיניך!!!

דרומי
הודעות: 9025
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי דרומי » א' פברואר 05, 2023 1:21 pm

כבר הוכח באין ספור הוכחות -

אין זה מלקט אלא מבאר ומחדש.
נערך לאחרונה על ידי דרומי ב א' פברואר 05, 2023 1:21 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

עקביה
הודעות: 5421
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי עקביה » א' פברואר 05, 2023 1:21 pm

דרומי כתב:במחילה, כל הבדיחות התפלות הללו לא מצליחות להעלות חיוך על שפתיי.

אז למה שלא תעבור לקרוא ספר בדיחות טוב?
רוצה המלצות?

דרומי
הודעות: 9025
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי דרומי » א' פברואר 05, 2023 1:23 pm

הפורום נקרא 'אוצר החכמה', אך כנראה שאשכול זה ספציפית הופך לאט לאט למושב לצים.

אכן טעיתי שלא עמדתי בדיבורי שלא לכתוב עוד באשכול זה, בל"נ, ואשתדל להתחזק.

צופה_ומביט
הודעות: 4507
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' פברואר 05, 2023 1:23 pm

דרומי כתב:לדעתי אין זה מלקט אלא מבאר ומחדש.

דרומי
הודעות: 9025
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי דרומי » א' פברואר 05, 2023 1:34 pm

שוין, במה עדיפה דעתו של המחבר על דעתי שלי, כל עוד לא הביא לנו הסכמה לזה שהוא אכן "מלקט" ישר ונאמן (התמונה שהובאה כאן מבבואתו לא שכנעה אותי).

אבל אכן חזרתי על דעתי כבר יותר מידי פעמים והגיע הזמן לפרוש.

זייט געזונט.

צופה_ומביט
הודעות: 4507
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' פברואר 05, 2023 1:36 pm

דרומי כתב:שוין, במה עדיפה דעתו של המחבר על דעתי שלי, כל עוד לא הביא לנו הסכמה לזה שהוא אכן "מלקט" ישר ונאמן.

א. נניח שלא עדיפה. אז זה ויכוח בינך לבינו, ונשאיר את זה כך.
ב. תנוח דעתך, כבר יש הסכמה חזקה, מכמה רבנים גדולים.
מכתבם הובא כאן כמה הודעות לעיל,
פורסם בהמודיע וגם בהמבשר.

האויצרניק
הודעות: 315
הצטרף: ב' יוני 28, 2021 3:07 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי האויצרניק » א' פברואר 05, 2023 4:21 pm

דרומי כתב:בבקשה כתובת מייל או טלפון של הרב ש"י וויינפלד שליט"א, מנהל ומח"ס "שי למורא" ושא"ס. תודה.


מקווה שאינך הולך לתוקפו :)

אור עולם
הודעות: 1343
הצטרף: ד' ספטמבר 02, 2020 8:26 pm
מיקום: "שבתי בבית הוי"ה כל ימי חיי"

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי אור עולם » ש' פברואר 11, 2023 9:38 pm

מכתב בד"צ ביתר עילית בעניין הפשש"מ.
קבצים מצורפים
unnamed.jpg
unnamed.jpg (72.81 KiB) נצפה 2165 פעמים
מכתב תמיכה פשוטו של מקרא בד''צ ביתר עילית.pdf
(146.52 KiB) הורד 79 פעמים


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 240 אורחים