מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חדש - פשוטו של מקרא

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
חברא
הודעות: 468
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 8:00 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי חברא » ג' נובמבר 16, 2021 7:44 pm

דרומי כתב:הרב חברא, שאלת תם: למה באמת לא מהדירים מחדש את הפירוש שקיבל הסכמות נלהבות מגדולי דורו?

התשובה נתונה בהודעה שתחתיך...

קו ירוק
הודעות: 5798
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי קו ירוק » ג' נובמבר 16, 2021 11:24 pm

הם גם אמורים להיות תשובה לכל תמיהותך והשוואותיך.

אך בלא"ה כבר אמרו שהכל לפי המקום והשעה.

חברא
הודעות: 468
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 8:00 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי חברא » ג' נובמבר 16, 2021 11:46 pm

קו ירוק כתב:הם גם אמורים להיות תשובה לכל תמיהותך והשוואותיך.

כדאי לעיין בישורון שכבר ציינו כאן, ולראות שאין בכך שום תשובה.

קו ירוק כתב:אך בלא"ה כבר אמרו שהכל לפי המקום והשעה.

דוקא בזמן הנודע ביהודה, לאחר שכבר התחיל נגע ההשכלה, וחשש מאד מהתרגום האשכנזי שהודפס באותו חומש - היה אמור הרבה יותר לבדוק ולתור אחר מהות חיבורו של ר' שלמה דובנא. ואעפ"כ נתן לו הסכמה חמה.

קו ירוק
הודעות: 5798
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי קו ירוק » ד' נובמבר 17, 2021 12:55 am

אדרבא. זה היה כתריס בפני חובבי פשט משכיליים

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15516
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' נובמבר 17, 2021 1:22 am

מקדש מלך כתב:סתם שאלה מן הצד. האם באמת מוסכם על כל החברים (הליטאים) הנחת הרב חברא שאין אחר הסכמת הגר"ח מואלוז'ין לביאור ולא כלום, או שרק מטעמי נוחות לא מנסים (או מעיזים) לדון בכך?
האם לא עברו מאז מעט מים (עכורים) בירדן ובירקון?
לדעתי זה הבל ורעות רוח. העובדה שחברא חוזר ע"ד שוב, ומהודעה להודעה מחריף את הנוסח (עכשיו רש"ד כבר לא נזכר, אלא השיטה קרויה על שמם של ר' חיים ואלאזינר והנוב"י המסכימים ! אני מבין שהשלב הבא זה לקרוא את השיטה ע"ש הגר"א המסכים של רח"ו, אבל בעצם לישא את שם הגר"א אפשר גם מכיוונים אחרים...), לא בהכרח מחייבת את שאר החברים לחזור ולהגיב.

במקרה של ר' חיים ואלאז'ינר למשל יש לנו מגוון התייחסות מתלמידים שקבלו ממנו דברים שונים לחלוטין כנזכר לעיל (ור' חברא מתעלם מהם באופן שיטתי) אם אכן ר' חיים הוא מורה דרכינו ורוחו נסוכה על כל הישיבות, כמו הציטוט שהעלו כאן, ודרכו של רש"ד בלימוד המקרא היא דרכו של ר"ח, איך יתכן שאין לסגנונו של רש"ד שום ביטוי לא בישיבות ליטא ולא ברבני ליטא? אפילו העמק דבר שהוא תופעה יוצאת דופן, כתוב כמובן ברוח גבוהה לאין שיעור מביאורו המהולל של רש"ד, והוא אחוז ורצוף ברעיונות והגיונות מרוממים במגוון נושאים ועל צבאם מקומה של תורה שבע"פ ודברי חכמים. ומה נעשה לשאר המסכימים שאין לנו כתבי תלמידים היוצאים ממקום אחר ולא בית מדרש שאמור לשקף את דרכם במידת מה? הקיצור במקום שיש הסכמות, ויש מאידך גיסא תלמידים, וכן בית מדרש שיש לו המשך ורצף (על כל התמורות והשינויים) וכו' וכו', ברור מאליו שלבנות חיל וחומה על הסכמה, יחדיו יאבלו.

נותרה השאלה, מה יש ללמוד מההסכמות, ובכן, אני לא היסטוריון, ולא רוצה לכתוב דברים לא מבוססים, אבל אני רק מצייר לעצמי כיווני מחשבה. אני שואל את עצמי מה חשבו המסכימים, מה המקום שפירוש זה עומד לתפוס, מי הוא קהל היעד שלו, מה שרש"ד חשב ושאף זה ענין אחד, יתכן שהמסכימים ראו את המציאות באופן שונה. עובדה שאחרי רש"ד איש לא עשה פירוש דומה, הוי אומר שהקהל לא ממש שיווע ליצירה כזו. תוסיפו לזה את החרדה של גדולי הדור מהתהליכים המתפתחים מברלין של מנדלסון, והנה רש"ד שותפו ועוזרו הבכיר נוטש, ברור שגם זה היווה נקודת זכות.

מובן מאליו, שכ"ז נוגע רק לדיון על הלגיטימיות של פירוש עממי המיוסד באופן פשטי. כמובן שבמידה וישנן טענות ספציפיות על פירושים שונים במפעל "פשש"מ", הנסיון למצוא תנא דמסייע בביאורו של רש"ד ומשם לדלג אל ההרים המסכימים הוא מגוחך. ואפילו נייהב ליה שלא כימים הראשונים ימים אחרונים, וההסכמות של הימים ההם הם במשקל אחר מההסכמות של ימינו (שמשקלם ידוע), מ"מ מי פתי ויפת שכל משפט באותו ביאור עמד לנגד המסכימים.

הקיצור, השומע ישמע והחדל יחדל. משל למה"ד (כן כן, לא דומה, ולא קרוב לזה, ומ"מ כיון שהזכירו עירו של ר' שלמה א"א להמנע ממשל), למי שמצא מכתב רבנינו בעד חזית דתית מאוחדת, ובה מתוארת מדינת ישראל 'ראשית צמיחת גאולתינו', ומבקש ללמוד משם דעתם של רבנינו על מקומה של המדינה בתהליך הגאולה. בעיני המשקל שווה.


--
אגב, שאלה לחברא המגלה בקיאות במפעלו של רש"ד. אולי תדע (קשה לי לחפש בשלושת המאמרים הארוכים שבישורון) מה הראה רש"ד למסכימים כשביקש את הסכמתם? הרי את חומש בראשית הנדפס הוא לא יכל להראות להם כי פרשת בראשית דשם נתבארה ע"י מנדלסון ומן הסתם לא בכדי. ובכן מה הוא הציג בפניהם?

חברא
הודעות: 468
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 8:00 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי חברא » ד' נובמבר 17, 2021 7:16 am

איש_ספר כתב:חברא חוזר ע"ד שוב, ומהודעה להודעה מחריף את הנוסח (עכשיו רש"ד כבר לא נזכר, אלא השיטה קרויה על שמם של ר' חיים ואלאזינר והנוב"י המסכימים !

לא קראתי לשיטה על שמם, כל מה שכתבתי הוא: "כשהנך בא להתלונן על עצם דרכו של הפירוש, יש לזכור כי הדרך כבר כבושה, מן הראשונים ועד לזמן הגר"ח מוואלאז'ין והנודע ביהודה."

איש_ספר כתב:במקרה של ר' חיים ואלאז'ינר למשל יש לנו מגוון התייחסות מתלמידים שקבלו ממנו דברים שונים לחלוטין כנזכר לעיל (ור' חברא מתעלם מהם באופן שיטתי) אם אכן ר' חיים הוא מורה דרכינו ורוחו נסוכה על כל הישיבות, כמו הציטוט שהעלו כאן, ודרכו של רש"ד בלימוד המקרא היא דרכו של ר"ח, איך יתכן שאין לסגנונו של רש"ד שום ביטוי לא בישיבות ליטא ולא ברבני ליטא?

לא ראיתי 'דברים שונים לחלוטין' בהדרכתו של הגר"ח מוואלאז'ין ללימוד המקרא.
אני מבין מתוך הדרכותיו שני דברים: ללמוד את הפירושים הפשוטים יותר (רש"י, רד"ק, ומצודות; שלא כרלב"ג למשל), ושלא להשקיע בזה יותר מדאי (לדרוש אחר 'פירושים שונים'). לא ראיתי התנגדות עקרונית ללמוד פירושים אחרים שהם על דרך הפשט.
לכשתמצי לומר, הרי אפילו על הפירושים שהובא בשמו ללמוד אמר ש'אין זה מעכב'.
כתר ראש - לימוד תנ''ך.jpg
כתר ראש - לימוד תנ''ך.jpg (25.01 KiB) נצפה 4837 פעמים

הגר''ח מוואלאז'ין - לימוד תנ''ך.jpg
הגר''ח מוואלאז'ין - לימוד תנ''ך.jpg (16.67 KiB) נצפה 4837 פעמים


והאם להדרכותיו של הגר"ח ללימוד המשנה והגמרא אנו מוצאים ביטוי בישיבות ליטא?

כתר ראש - משניות.jpg
כתר ראש - משניות.jpg (16.09 KiB) נצפה 4836 פעמים

כתר ראש - לימוד הגמרא.jpg
כתר ראש - לימוד הגמרא.jpg (37.54 KiB) נצפה 4836 פעמים


איש_ספר כתב:מובן מאליו, שכ"ז נוגע רק לדיון על הלגיטימיות של פירוש עממי המיוסד באופן פשטי. כמובן שבמידה וישנן טענות ספציפיות על פירושים שונים במפעל "פשש"מ", הנסיון למצוא תנא דמסייע בביאורו של רש"ד ומשם לדלג אל ההרים המסכימים הוא מגוחך. ואפילו נייהב ליה שלא כימים הראשונים ימים אחרונים, וההסכמות של הימים ההם הם במשקל אחר מההסכמות של ימינו (שמשקלם ידוע), מ"מ מי פתי ויפת שכל משפט באותו ביאור עמד לנגד המסכימים.

לא ראיתי טענות ספציפיות נגד 'פשוטו של מקרא', כל הטענות יסודן באותו שורש: ההתעלמות מדרשות חז"ל, וביאור המקרא על דרך הפשט. זו טענה על הדרך, לא על פירוש מסויים. ועל זה טענתי שדרך זו כבר היתה.
נערך לאחרונה על ידי חברא ב ד' נובמבר 17, 2021 10:55 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

חברא
הודעות: 468
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 8:00 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי חברא » ד' נובמבר 17, 2021 7:25 am

איש_ספר כתב:אגב, שאלה לחברא המגלה בקיאות במפעלו של רש"ד. אולי תדע (קשה לי לחפש בשלושת המאמרים הארוכים שבישורון) מה הראה רש"ד למסכימים כשביקש את הסכמתם? הרי את חומש בראשית הנדפס הוא לא יכל להראות להם כי פרשת בראשית דשם נתבארה ע"י מנדלסון ומן הסתם לא בכדי. ובכן מה הוא הציג בפניהם?

כל המסכימים שהבאתי למעלה מתייחסים בפירוש לספר הנדפס, גם הגר"ח כותב ש'קבעו בדפוס'.

חברא
הודעות: 468
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 8:00 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי חברא » ד' נובמבר 17, 2021 7:59 am

איש_ספר כתב:אני מבין שהשלב הבא זה לקרוא את השיטה ע"ש הגר"א המסכים של רח"ו, אבל בעצם לישא את שם הגר"א אפשר גם מכיוונים אחרים...

לא הוכחה וראיה, אבל רק לראות את רוח הדברים בבית מדרשו (וראה עוד באדרת אליהו פרשת משפטים על 'אל הדלת או אל המזוזה'):

בינת מקרא ג, ב - אין מקרא יוצא מידי פשוטו.jpg
בינת מקרא ג, ב - אין מקרא יוצא מידי פשוטו.jpg (52.76 KiB) נצפה 4758 פעמים
נערך לאחרונה על ידי חברא ב ד' נובמבר 17, 2021 9:10 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15516
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' נובמבר 17, 2021 8:21 am

חברא כתב:
איש_ספר כתב:חברא חוזר ע"ד שוב, ומהודעה להודעה מחריף את הנוסח (עכשיו רש"ד כבר לא נזכר, אלא השיטה קרויה על שמם של ר' חיים ואלאזינר והנוב"י המסכימים !

לא קראתי לשיטה על שמם, כל מה שכתבתי הוא: "כשהנך בא להתלונן על עצם דרכו של הפירוש, יש לזכור כי הדרך כבר כבושה, מן הראשונים ועד לזמן הגר"ח מוואלאז'ין והנודע ביהודה."

כלומר הזכרת את ר' חיים והנוב"י כנקודת ציון של זמן בלבד? באותה מידה יכלת להזכיר את רנה"ו ומנדלסון.

חברא כתב:
איש_ספר כתב:אגב, שאלה לחברא המגלה בקיאות במפעלו של רש"ד. אולי תדע (קשה לי לחפש בשלושת המאמרים הארוכים שבישורון) מה הראה רש"ד למסכימים כשביקש את הסכמתם? הרי את חומש בראשית הנדפס הוא לא יכל להראות להם כי פרשת בראשית דשם נתבארה ע"י מנדלסון ומן הסתם לא בכדי. ובכן מה הוא הציג בפניהם?

כל המסכימים שהבאתי למעלה מתייחסים בפירוש לספר הנדפס, גם הגר"ח כותב ש'קבעו בדפוס'.
ברור. שאלתי מה לדעתך הניח בפניהם רש"ד כשביקש את הסכמתם, האם הניח את חומש בראשית הנדפס וסימן להם איקס על פרשת בראשית, או שלדעתך הסכמתם כוללת את כל מה שמופיע בחומש הנדפס כולל ביאור פרשת בראשית מיסודו של מנדלסון?
חברא כתב:לא ראיתי 'דברים שונים לחלוטין' בהדרכו של הגר"ח מוואלאז'ין ללימוד המקרא.
אני מבין מתוך הדרכותיו שני דברים: ללמוד את הפירושים הפשוטים יותר (רש"י, רד"ק, ומצודות; שלא כרלב"ג למשל), ושלא להשקיע בזה יותר מדאי (לדרוש אחר 'פירושים שונים'). לא ראיתי התנגדות עקרונית ללמוד פירושים אחרים שהם על דרך הפשט.
לא נאמר מעולם שר"ח אסר לעיין ברשב"ם או בר"י בכור שור. כל שנכתב, שמתוך כל הדרכותיו עולה שהוא לא ראה לנכון להדריך את מודרכיו ללמוד מקרא באופן של חתירה לעומק פשוטו של מקרא (או כלשונך" להשקיע בזה יותר מדאי"), וזה בודאי שונה לחלוטין ממגמתו של רש"ד בביאורו.
חברא כתב:
והאם להדרכותיו של הגר"ח ללימוד המשנה והגמרא אנו מוצאים ביטוי בישיבות ליטא?

רמזתי ע"כ כשכתבתי 'על כל התמורות וכו''. שכן אנו יודעים פחות או יותר להצביע על הנקודה מתי ובעקבות מי חל השינוי מסדר הלימוד שבישיבת ואלאזין שתאם במידה רבה את דרכו של ר"ח ועד צורת הלימוד הנוכחית ("המהלך החדש"). משא"כ בגישה וביחס ללימוד מקרא באופן שכזה, שלא תמצא שום הד ושום אחיזה בליטא רבניה וישיבותיה.

סגי נהור
הודעות: 5644
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' נובמבר 17, 2021 8:26 am

חברא כתב:
מאלפי מנשה ג, ב - אין מקרא יוצא מידי פשוטו.jpg

הערת אגב לגופו של פירוש: גם הלב הוא לשון זכר, וא"כ לפירוש זה הוחלפה הלשון הן בנושא (הדאגה) והן במושא (הלב), והול"ל תשחנו.
ולכן גם במצו"ד ועוד שלא פירשו כדרשת חז"ל נקטו שהנושא הוא האדם והמושא הוא הדאגה, שהאדם ישחה (או ישמח) את הדאגה.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15516
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' נובמבר 17, 2021 8:34 am

חברא כתב:
איש_ספר כתב:אני מבין שהשלב הבא זה לקרוא את השיטה ע"ש הגר"א המסכים של רח"ו, אבל בעצם לישא את שם הגר"א אפשר גם מכיוונים אחרים...

לא הוכחה וראיה, אבל רק לראות את רוח הדברים בבית מדרשו (וראה עוד באדרת אליהו פרשת משפטים על 'אל הדלת או אל המזוזה'):

מאלפי מנשה ג, ב - אין מקרא יוצא מידי פשוטו.jpg


ד' הגר"א ידועים, ויחסו לרש"י ידוע גם הוא (ומי ילד ולא גדל על סיפור מתיחת המשכיל שזלזל ברש"י על הקונע) ועוד יותר ידוע יחסו לחז"ל ולכל תיבה היוצאת מפיהם, ואפי' ל"היינו דאמרי אינשי", שראה בכל הדברים פנימיות ועומק לפנים עומק. (מה שלא מצינו בכל חכמי זמנו, וגם לא לפניו במידה שכזו) ומאידך ידועים גם דבריו על מקומו של הפשט. ובכ"ז אירוני, שמה שמצאת לנכון הוא להציג הוא מר' מנשה מאילייא דייקא...

אז אולי באמת כדאי לקצר את הדרך ולכתוב בראש החומש: הפירוש נכתב ברוחו וסגנונם של רש"ד ורמ"א. ותן לקוראים להחליט אם הם מעוניינים לשתות מבור מים שכזה אותו אתה ממתיק עם דקדוקי הסכמות, או שהם מעוניינים להמשיך לשתות מאותו באר מים חיים שחפרוה שרים וכרוה נדיבים, ממנה שתו אבותיהם ואבות אבותיהם.

חברא
הודעות: 468
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 8:00 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי חברא » ד' נובמבר 17, 2021 9:22 am

איש_ספר כתב:ובכ"ז אירוני, שמה שמצאת לנכון הוא להציג הוא מר' מנשה מאילייא דייקא...

רק כדי שלא יובנו דבריך בצורה שאינה נכונה:
https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.as ... &pgnum=723

[וראה שם הערה 12...]
נערך לאחרונה על ידי חברא ב ד' נובמבר 17, 2021 9:39 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

לבי במערב
הודעות: 9206
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' נובמבר 17, 2021 9:25 am

תא חזי כתב:בסופו של דבר, דיונים שכאלו מסתכמים בדרך כלל בכך, האם היה על המו"לים-מחברים-עורכים להתריע בשער בת רבים שספר זה לא נועד להחליף את רש"י ושארי מפרשים, או שהוא 'דרך' בפירוש, וכעזה"ד (וכיוצא בו בשלל המסקנות העולות מפולמוסי שטיינזלץ-קהתי (שאגב שניהם ז"ל כתבו גם הם פירושים למקרא, הרב שטיינזלץ בהקלטות שנערכו על ידי גברת אחת לסדרה שיצאה בשנים האחרונות, וקהתי התחיל על כמה פסוקים (נמצא באוצר כמדומה) ולא המשיך (אגב, ביאורו, זכורני, שהוא עם מראי מקומות ומאוד יסודי, אף יותר מביאורו למשנה)) ובוודאי לא לקרוא לספרם בשם "פשוטו של מקרא", על הטיותיו - או שאולי אפילו יצטרכו לכדי מסירת מודעה בכל עמוד ועמוד, בדומה ל'שויתי' שבסידורי עדות המזרח...
רק כהערות צדדיות:
א. המו"ל הבהירו בפתיחת ספרם שאינו מיועד להחליף את פרש"י (וכמובן, כרגיל, המבקרים טוענים שלא די בכך).
ב. ר"פ קהתי החל בעריכת פירוש על כל התנ"ך (ויש בזה מעשה, ואכ"מ).

לבי במערב
הודעות: 9206
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' נובמבר 17, 2021 9:26 am

איש_ספר כתב:בפירוש פופולארי שכזה.
מהאשכול (ומקביליו במק"א) נראה לכאו' שהפופולאריות אינה גדולה כ"כ.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15516
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' נובמבר 17, 2021 9:53 am

חברא כתב:
איש_ספר כתב:ובכ"ז אירוני, שמה שמצאת לנכון הוא להציג הוא מר' מנשה מאילייא דייקא...

רק כדי שלא יובנו דבריך בצורה שאינה נכונה:
https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.as ... &pgnum=723

[וראה שם הערה 12...]
אכן, רמ"א לא היה מה שמרדכי פלונגיאן וחבריו עשו ממנו, ח"ו, אבל ברור לכל שהוא דמות ייחודית בנוף הרבני בכלל, כולל במה שמכונה תלמידי הגר"א/'רואי פני הגר"א', ולכן המבקש לצייר לפניו דמות דיוקנו של הגר"א, אינו יכול להשען עליו בלבד. ולא באתי לחדש דבר.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15516
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' נובמבר 17, 2021 10:17 am

לבי במערב כתב:
איש_ספר כתב:בפירוש פופולארי שכזה.
מהאשכול (ומקביליו במק"א) נראה לכאו' שהפופולאריות אינה גדולה כ"כ.

הרושם שלי הוא אחר. אמש ראיתי בבית המדרש בעלז ברחוב בעלז בבני ברק מדף שלם המכיל כמה סדרות מהחומש וכולם משומשים כהוגן.

אגב כך הצצתי פה ושם, ויש צימוקים בכל מקום...

כך למשל, בבראשית יד י, רש"י מביא שם מ"א על מלך סדום ששקע בבארות החימר ויצא משם ע"י נס, וע"י שנעשה לו נס, האמין גם בנס של אברהם שהושלך לכבשן, נס שהכחישו עד אז. הצצתי בפשש"מ לראות איך הם מתמודדים... והנה הם יכלו בכלל להתעלם מהעובדה שמלכי סדום ועמורה יצאו מן הבאר (שהרי ד"ז לא נזכר בכתוב) אבל הם כותבים משהו מעין זה: הם שקעו בטיט ולא מתו כי הוציאו אותם משם.

נס מאן דכר שמיה. איך הוציאו? מי הוציא? זק"א? איחוד הצלה? (ואתה תחזה ברמב"ן וברא"ם שם כמה מו"מ יש להם סביב הנס הזה משמעותו ולקחו).

או למשל, שם כד סו, ויספר העבד ליצחק את כל הדברים אשר עשה, ומפרש"י: גלה לו נסים שנעשו לו שקפצה לו הארץ ושנזדמנה לו רבקה בתפלתו. ואילו בפשש"מ: כיצד הצליח ה' דרכו וסבב את הכל לטובה. המילה נס היא ניבול פה ח"ו? ולמה זה יותר פשוטו של מקרא? וכי במקרא כתוב מה בדיוק הוא אמר ליצחק? או שפשוטו של מקרא שהנסים בכלל לא התרחשו...?

ויש עוד, אבל יבואו ראויים וטובים ממני, ויעשו את המלאכה. קטונתי.

חד ברנש
הודעות: 5743
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי חד ברנש » ד' נובמבר 17, 2021 10:26 am

איני מכיר את הפירוש, אע"פ שראיתיו בבית הכנסת שלי. אני פשוט אוהב חיבורי ראשונים מקוריים ולא ליקוטים וכדומה...
נראה לי ששני הצדדים כאן צודקים, ויש אפוא להגדיר את הפירוש: חוקי אבל מסריח.

חברא
הודעות: 468
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 8:00 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי חברא » ד' נובמבר 17, 2021 10:32 am

איש_ספר כתב:או למשל, שם כד סו, ויספר העבד ליצחק את כל הדברים אשר עשה, ומפרש"י: גלה לו נסים שנעשו לו שקפצה לו הארץ ושנזדמנה לו רבקה בתפלתו. ואילו בפשש"מ: כיצד הצליח ה' דרכו וסבב את הכל לטובה. המילה נס היא ניבול פה ח"ו? ולמה זה יותר פשוטו של מקרא? וכי במקרא כתוב מה בדיוק הוא אמר ליצחק? או שפשוטו של מקרא שהנסים בכלל לא התרחשו...?

אכן כאן, גם ר' שלמה דובנא הפשטן, הביא את הרשב"ם (!):
ויספר העבד ליצחק - להודיעו ניסים שנעשו לו, לדעת כי בת מזלו היא:

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15516
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' נובמבר 17, 2021 10:34 am

חברא כתב:
איש_ספר כתב:או למשל, שם כד סו, ויספר העבד ליצחק את כל הדברים אשר עשה, ומפרש"י: גלה לו נסים שנעשו לו שקפצה לו הארץ ושנזדמנה לו רבקה בתפלתו. ואילו בפשש"מ: כיצד הצליח ה' דרכו וסבב את הכל לטובה. המילה נס היא ניבול פה ח"ו? ולמה זה יותר פשוטו של מקרא? וכי במקרא כתוב מה בדיוק הוא אמר ליצחק? או שפשוטו של מקרא שהנסים בכלל לא התרחשו...?

אכן כאן, גם ר' שלמה דובנא הפשטן, הביא את הרשב"ם (!):
ויספר העבד ליצחק - להודיעו ניסים שנעשו לו, לדעת כי בת מזלו היא:

מה יהיה?

חברא
הודעות: 468
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 8:00 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי חברא » ד' נובמבר 17, 2021 10:35 am

איש_ספר כתב:כך למשל, בבראשית יד י, רש"י מביא שם מ"א על מלך סדום ששקע בבארות החימר ויצא משם ע"י נס, וע"י שנעשה לו נס, האמין גם בנס של אברהם שהושלך לכבשן, נס שהכחישו עד אז. הצצתי בפשש"מ לראות איך הם מתמודדים... והנה הם יכלו בכלל להתעלם מהעובדה שמלכי סדום ועמורה יצאו מן הבאר (שהרי ד"ז לא נזכר בכתוב) אבל הם כותבים משהו מעין זה: הם שקעו בטיט ולא מתו כי הוציאו אותם משם.

נס מאן דכר שמיה. איך הוציאו? מי הוציא? זק"א? איחוד הצלה? (ואתה תחזה ברמב"ן וברא"ם שם כמה מו"מ יש להם סביב הנס הזה משמעותו ולקחו).

הסתכלתי ברמב"ן, ובתוך הדברים כתב שם:
ויתכן שיצא משם כראוי בלא נס:

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15516
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' נובמבר 17, 2021 10:55 am

חברא כתב:
איש_ספר כתב:כך למשל, בבראשית יד י, רש"י מביא שם מ"א על מלך סדום ששקע בבארות החימר ויצא משם ע"י נס, וע"י שנעשה לו נס, האמין גם בנס של אברהם שהושלך לכבשן, נס שהכחישו עד אז. הצצתי בפשש"מ לראות איך הם מתמודדים... והנה הם יכלו בכלל להתעלם מהעובדה שמלכי סדום ועמורה יצאו מן הבאר (שהרי ד"ז לא נזכר בכתוב) אבל הם כותבים משהו מעין זה: הם שקעו בטיט ולא מתו כי הוציאו אותם משם.

נס מאן דכר שמיה. איך הוציאו? מי הוציא? זק"א? איחוד הצלה? (ואתה תחזה ברמב"ן וברא"ם שם כמה מו"מ יש להם סביב הנס הזה משמעותו ולקחו).

הסתכלתי ברמב"ן, ובתוך הדברים כתב שם:
ויתכן שיצא משם כראוי בלא נס:

אני נוטה לומר שלא הבנת את ד' הרמב"ן. אין כוונתו להביע דעה מה היה בפועל אם יצא ע"י נס או ע"י זק"א, אלא רוצה לומר שכיון שבארות חימר הם לא בורות סיד אלא בורות שיש בהם רפש וטיט הרי שיתכן בפועל לצאת משם חי וקים גם בלא נס...

ואעתיק דבריו השלימים

רמב"ן בראשית פרק יד

(י) בארת בארת חמר - בארות הרבה היו שם שנוטלין משם אדמה לטיט הבנין. ומדרש אגדה שהיה הטיט מוגבל בהן ונעשה נס למלך סדום שיצא משם, לפי שהיו באומות מקצתן שלא היו מאמינים באברם שנצל מכבשן האש, וכיון שיצא זה מן החמר האמינו באברם למפרע, לשון רש"י. ואין ספק כי פירוש בארות חמר, בארות אשר בהם רפש וטיט, כענין שכתוב (ירמיה לח ו) ובבור אין מים כי אם טיט ויטבע ירמיהו בטיט, וכתוב (תהלים מ ג) ויעלני מבור שאון מטיט היון. ויתכן שיצא משם כראוי בלא נס:
ואני תמה במדרש ההגדה הזה, כי האומות שלא היו מאמינים שעשה הקדוש ברוך הוא נס לאברהם, בראותם נסו של מלך סדום לא יוסיפו אמונה בהקב"ה, כי מלך סדום עובד עבודה זרה היה, והנה נסו או יחזק ידי עובדי עבודה זרה או שיאמינו בכל הנסים שיהיו בכשפים או מקרה באפשרות רחוקה. ונסו יתן ספק בלב המאמינים בנסו של אברהם:
ואולי יפרשו ויצא מלך סדום לקראתו - שיצא מן הבור כשעבר אברהם עליו, כי נעשה לו נס לכבוד אברהם שיצא לקראתו לכבודו ולברכו. ואפשר כי אברהם בשובו הביט בבור ההוא, כי חפץ להציל המלכים ולהשיב להם רכושם, והנה נעשה הנס על ידו. ואם נעשה למלך סדום נס לכבוד אברהם, כל שכן שיש להאמין שיעשה נס לאברהם להציל ממות נפשו. ונאמר כי מלך עמורה כבר מת כאשר עבר אברהם עליו, או שנפל בבור אחר, כי שמה - רמז לעמק:
איש_ספר כתב: (ואתה תחזה ברמב"ן וברא"ם שם כמה מו"מ יש להם סביב הנס הזה משמעותו ולקחו).

כך או כך, לקבל את ד' חז"ל שהם שקעו ויצאו ולהשמיט את הסיום על האופן שבו הם יצאו, זה כנראה הולם את ההגדרה של הרב חד בר נש.

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי דרומי » ד' נובמבר 17, 2021 10:59 am

בקיצור, 'שיצא' צריך להיות מנוקד בצירי ולא בקמץ...

בכל מקרה הרווחנו כאן דוגמא מוחשית איך אפשר, מתוך כוונות טובות אולי, לסלף את הפשט ואת דברי רבותינו, והמסר הוא עד כמה צריך להיזהר

חברא
הודעות: 468
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 8:00 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי חברא » ד' נובמבר 17, 2021 11:01 am

חשבתי בתחלה (לפני כתיבת הודעתי הקודמת) לפרש את הרמב"ן כדברי 'איש ספר', אבל לפי זה אין המשך לדבריו, כי מה בא לומר בזה, אם לתמוה על חז"ל למה ראו בזה נס, לא תירץ בזה כלום בהמשך.
לכאורה כונתו שעל דרך הפשט אפשר לפרש גם בלי נס.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15516
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' נובמבר 17, 2021 11:01 am

דרומי כתב:בכל מקרה הרווחנו כאן דוגמא מוחשית איך אפשר, מתוך כוונות טובות אולי, לסלף את הפשט ואת דברי רבותינו, והמסר הוא עד כמה צריך להיזהר

הכוונות הטובות הם כנראה של הרב חברא, פחות של מי שכתב את הפירוש, שבחר במודע מה לאמץ ומה להשמיט.

דרומי
הודעות: 9050
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי דרומי » ד' נובמבר 17, 2021 11:09 am

לעצם הבנת הרמב"ן יש היום רמב"ן מנוקד ומבואר. מעניין לבדוק איך הבינו שם.

חברא
הודעות: 468
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 8:00 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי חברא » ד' נובמבר 17, 2021 11:20 am

חיפשתי ולא מצאתי מי שיפרש דברי הרמב"ן.
אבל אגב אורחא ראיתי, שהנחלת יעקב והדברי דוד הבינו ברש"י, שלפי פשוטו לא היה כאן נס (ובנחלת יעקב תולה זאת במחלוקת במדרש רבה).
דברי דוד - בארות בארות חמר.jpg
דברי דוד - בארות בארות חמר.jpg (33.12 KiB) נצפה 4646 פעמים

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15516
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' נובמבר 17, 2021 11:56 am

לא הבנתי מה מצאת בדברי דוד. רש"י הרי מביא את סיפור הנס בהמשך דבריו בשם מדרש אגדה. וברור שבראש דבריו, הוא מפרש המקרא לפי פשוטו שאיש לא שקע וכו'.
ובכלל איני מבין לאן אתה חותר. המובאות שהבאתי מלמדות על מגמה כנראה שיטתית ואתה מוצא או לא, מקור לפירוש הזה ("יתכן") ומקור לפירוש ההוא. מה יתן ומה יוסיף.

חברא
הודעות: 468
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 8:00 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי חברא » ד' נובמבר 17, 2021 12:26 pm

צודק, זה עולה מתוך דברי רש"י גופא, וא"צ להביא את הדברי דוד.

איש_ספר כתב:ובכלל איני מבין לאן אתה חותר. המובאות שהבאתי מלמדות על מגמה כנראה שיטתית ואתה מוצא או לא, מקור לפירוש הזה ("יתכן") ומקור לפירוש ההוא. מה יתן ומה יוסיף.

ברור שזו המגמה, אבל זו המגמה בכל מפרשי הפשט בדרך כלל. וראה לשון האב"ע (בראשית יא, כח):
באור כשדים - בקעה (ברא' יא, א) כמו על כן באורים (ישע' כד, יד). וקדמונינו אמרו שהשליך אברהם אבינו בכבשן האש. ולא נזכר זה בכתוב, ואם היא קבלה נקבל כדברי תורה:
(וע"ש ברמב"ן שכתב שפירוש חז"ל מפורש בכתוב לדעתו).

חשבתי שטענתך היא שמתעלמים במכוון גם מניסים העולים מפשוטו של מקרא. ועל זה ציינתי שאם יש מי שמפרש לפי פשוטו, הם מבכרים פירוש זה.

ואגב, שלא ייראה שיש לי איזה ענין אישי פה, אפילו אין לי את החומש בבית... עיינתי בו פה ושם בבית הכנסת השכונתי. וכבר כתבתי שגם אין לי שום קשר למכון ועורכיו.
נערך לאחרונה על ידי חברא ב ד' נובמבר 17, 2021 12:59 pm, נערך 3 פעמים בסך הכל.

דורשי יחודך
הודעות: 1520
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ד' נובמבר 17, 2021 12:31 pm

הלכתי לבדוק את הספר המדובר ועיינתי בפרשת השבוע.

מיד בתחילת הפרשה הספר מאריך להביא את המדרשים אם מלאכים ממש או שלוחים. יכלו לכתוב שזה שלוחים אבל דוקא הביאו את המדרש שמדובר במלאכים "משרתי ה'" כלשונם.

בפסוק "ויאבק איש עמו" הביאו באריכות מחז"ל שמדובר בשרו של עשו כו'.

בפסוק "שלחני כי עלה השחר" הביאו את החז"ל שהגיע זמני לומר שירה.

בענין גיד הנשה הביאו באריכות מלשונות הרמב"ם והחינוך אם אני לא טועה.

בפסוק "ויבא יעקב שלם" הביאו את הגמרא "שלם בממונו שלם בתורתו כו'."

בפסוק "והחליפו שמלתכם" הביאו באריכות מהגמרא ורמב"ם לגבי טומאת עבודה זרה מדברי סופרים שיש לו רמז במקרא כו'.

אני דוקא מזדהה עם חלק מהבעיות שהעלו, ופשוט בעיני שצריך ללמד לתשב"ר את המדרשים שרש"י מביא, שזה מה שיוצר את העולם של קדושה בו יהודי צריך לחיות. כמו"כ השם פשוטו של מקרא הוא בעייתי. אבל לאלה הטוענים שבדוקא הסירו את מדרשי חז"ל וכל דבר שמיימי וקדוש, נא להסביר את כל התופעות שהבאתי.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15516
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' נובמבר 17, 2021 1:17 pm

חברא כתב:
חשבתי שטענתך היא שמתעלמים במכוון גם מניסים העולים מפשוטו של מקרא. ועל זה ציינתי שאם יש מי שמפרש לפי פשוטו, הם מבכרים פירוש זה.
במקרה של בארות חמר זה שונה. אני מניח שמפרשי הפשט בכלל לא מזכירים את ענין השקיעה בבארות (כך למשל רס"ג וראב"ע), אבל להזכיר את הסיפור שכולו ממסורת חז"ל, ולהשמיט את החלק הניסי שבו, זה "תמוה".

הממצאים שהעלה הרב דורשי, הם חשובים ומעניינים. והם בהחלט יטפחו על פני מי שיטען שיש כאן חבורה שיש להם שיטה מוגדרת ומסודרת, ביחס לפשט/לנסים ולשאר אמונות ודעות. (איני יודע איך המצב בחבורת תלמידי הגרל"מ), אבל הממצאים האחרים שעלו מלמדים שיש כאן חבורה שפרקה מעליה את העול של הליכה בעקבות חז"ל ורש"י, ברצונם מקרבים וברצונם מרחקים, והכל לפי נטית לבו של הכותב. ובניגוד לדברי הדוד הצח, אין כאן לא מתודה ולא כלום.

דורשי יחודך
הודעות: 1520
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ד' נובמבר 17, 2021 1:32 pm

במנחה העפתי עוד מבט.

בעמ' לב בחטא עץ הדעת, מביאים באריכות משער הכוונת להאריז"ל (!) וממהר"ל להסביר מה היה קורה לולי החטא, איך שהיו מגיעים לתכלית מעלת ההשגה בה' כו'.

בחטא ראובן בפרשתינו, טרחו להסביר שלא היה כפשוטו, מצטטים את הגמרא בשבת מה כן היה.

בכלל ראיתי שהספר מלא וגדוש בציטוטים מהמדרשים גמרות כו'.

שוב פעם, אני מזדהה עם חלק מהטענות, ומכיר בחלק מהסכנות בפרט ללמד מתוך הספר, אבל מה שכתבו על כוונות רעות כו' לענ"ד זה הוש"ר במיטבה.

חברא
הודעות: 468
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 8:00 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי חברא » ד' נובמבר 17, 2021 1:42 pm

איש_ספר כתב:
חברא כתב:חשבתי שטענתך היא שמתעלמים במכוון גם מניסים העולים מפשוטו של מקרא. ועל זה ציינתי שאם יש מי שמפרש לפי פשוטו, הם מבכרים פירוש זה.
במקרה של בארות חמר זה שונה. אני מניח שמפרשי הפשט בכלל לא מזכירים את ענין השקיעה בבארות (כך למשל רס"ג וראב"ע), אבל להזכיר את הסיפור שכולו ממסורת חז"ל, ולהשמיט את החלק הניסי שבו, זה "תמוה"

'בארות בארות חמר' - פשוטו של מקרא מובן יותר אם מדובר על בארות של טיט. הקושי בפירוש זה הוא איך יצאו משם, ולכן פירש רש"י שאין זה בארות של טיט, אלא בארות שנוטלין אדמה לטיט.
ובחלק זה מובן למה העדיפו לפרש דוקא על בארות של טיט. רק שלא ענו על השאלה איך יצאו משם.

ולשון הרד"ק:
ובנוסם נבהלים לא נשמרו מהבארות ונפלו בהם ולא מתו אבל טבעו בטיט והוציאם אחרי כן. ואולי היתה הסבה שלא מתו שם כדי שיראו בנס שעשה הקל לאברהם לפי שהיה אוהבו.

ובתחלה חשבתי שכונתו 'כדי שיראו בנס וכו'' הכונה לנס שנעשה לאברהם באור כשדים (היינו שיתבוננו בנס זה שהיה בעבר). אבל אח"כ (בעקבות הערת חכ"א בפרטי) תפסתי שפשוט שכונתו 'כדי שיראו בנס' שנעשה לאברהם במלחמת ד' המלכים, ולדעתו לא היה כאן שום נס ביציאתם מן הטיט.
נערך לאחרונה על ידי חברא ב ד' נובמבר 17, 2021 2:36 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

קרית מלך
הודעות: 1023
הצטרף: ד' מרץ 09, 2016 1:50 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי קרית מלך » ד' נובמבר 17, 2021 1:44 pm

דורשי יחודך כתב:שוב פעם, אני מזדהה עם חלק מהטענות, ומכיר בחלק מהסכנות בפרט ללמד מתוך הספר, אבל מה שכתבו על כוונות רעות כו' לענ"ד זה הוש"ר במיטבה.


אוי ואבוי אם היה מתברר שבאופן שיטתי ומוחלט המחבר התעלם מכל דבר וענין הקשור לתורה שבעל פה, מדרשי חז"ל, שכר ועונש, וכן הלאה...

כבר כתבתי לעיל ששמעתי מהמכירים את הרב נ. א. שהוא יהודי יר"ש מרבים וא"א לחשוד בו שכוונתו היתה "לשתול" את ה"ביאור" בהיכלי התורה ח"ו.
עם זאת, עדיין אין זה אומר שיש לו את הרגישות ושיקול הדעת המתבקש בהצעת פירוש שכזה לכלל ישראל עוד בהתיימרות של "פשוטו של מקרא" ובכפיפה אחת לפירש"י [וביותר להקדימו לפירש"י!], ומאחר שמדובר כאן בדברים הנוגעים לשרשי הדת ויסודי האמונה אין מקום להקל בביקורת אלא בהכרח להתייחס אליה בכובד ראש. והיטיב כתב כאן הרב דרומי שליט"א כי לדון לכף זכות נוגע ל"גברא" ולא ל"חפצא" - לספר המונח לפנינו. [יש לציין שבתגובה שכתב בנו שיחי' אכן ניכר שממש לא הצליח להבין במה דברים אמורים, תגובתו אודות בחירת השם היומרני הזה הרי מגוחכת עד לאחת].

ההתעלמות מהביקורת אינה מוסיפה כבוד ונקודות זכות.

דורשי יחודך
הודעות: 1520
הצטרף: ו' אפריל 07, 2017 3:06 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי דורשי יחודך » ד' נובמבר 17, 2021 1:48 pm

הרב קרית מלך: אבל זה מה שהיה נשמע מכמה הודעות שכתבו כמה מהחברים, כאילו שיש כאן מגמה לברוח מנסים קדושה שכר ועונש כו', וכנגד זה אני כותב.

בענין הרגישות כו', מסכים, זו אחריות נוראה והיה מן הראוי שאנשים גדולים מאד יבקרו ויעברו, אבל מכאן ועד לכתוב שזה "מסריח" יש הרבה דרך.

פרנקל תאומים
הודעות: 4426
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 5:26 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי פרנקל תאומים » ד' נובמבר 17, 2021 1:58 pm

עץ הזית כתב:
חברא כתב:לגבי 'בראשית ברא אלקים', בספר 'למשמעות' (שהביא הרב איש ספר בלשה"ק - והוא תרגום של הספר באידיש), אכן מתרגם בפנים כמו רש"י, אך נראה לי שהוא עשה זאת מעצמו, כדי להתאים לרש"י, ולא שכך מקובל. והראיה, שבסוף הספר הביא שוב את 'תרגום התיבות' ושם פירש כמו שכתבתי 'בתחלה ברא אלקים'.
ובפועל, ככל הידוע לי בחיידרים כך מלמדים, וכך מבינים הילדים (אפשר לשאול אותם).

איני זוכר איך הבנתי בילדותי, אבל ודאי שהפירוש שלימדו אותי אז היה "בהתחלה כשה' ברא".

בחיידר של בניי נ''י הרעבע'ס דקלמו עם הילדים:

"בראשית, בהתחלה,
ברא אלוקים, ה' ברא".

לבי במערב
הודעות: 9206
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' נובמבר 17, 2021 2:04 pm

איש_ספר כתב:[א] הרושם שלי הוא אחר. אמש ראיתי בבית המדרש בעלז ברחוב בעלז בבני ברק מדף שלם המכיל כמה סדרות מהחומש וכולם משומשים כהוגן.
[ב] . . או למשל, שם כד סו . .
א. המוכר לי הוא שימוש מרובה (יחסית) ב'רש"י כפשוטו', הנכרך אתו־עמו... אכן, אין אפשרות להוכיח בזה דבר מוחץ לכאן או לשם.
ב. ובפסוק סה שם, כיון שנטו לעיל (שם פסוק י) מפרש"י ד"שטר מתנה כתב ליצחק על כל אשר לו", הוזקקו לפרש ש"גם בן אדונו הוא מעין אדון לו"... ['אגב', המפרשים שצוינו כמקור לפירוש דלעיל מיני' - רמב"ן, רד"ק ואוה"ח - לא התייחסו לשאלה זו].

עקביה
הודעות: 5430
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי עקביה » ד' נובמבר 17, 2021 2:14 pm

פרנקל תאומים כתב:בחיידר של בניי נ''י הרעבע'ס דקלמו עם הילדים:

"בראשית, בהתחלה,
ברא אלוקים, ה' ברא".

גם לי זכור כך.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי מקדש מלך » ד' נובמבר 17, 2021 2:18 pm

בילדותי לימדו אותי כך:

בראשית - בתחילה
ברא אלוקים - כשהאייבישטער ברא
את השמים ואת הארץ

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15516
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' נובמבר 17, 2021 2:23 pm

דורשי יחודך כתב:הרב קרית מלך: אבל זה מה שהיה נשמע מכמה הודעות שכתבו כמה מהחברים, כאילו שיש כאן מגמה לברוח מנסים קדושה שכר ועונש כו', וכנגד זה אני כותב.

בענין הרגישות כו', מסכים, זו אחריות נוראה והיה מן הראוי שאנשים גדולים מאד יבקרו ויעברו, אבל מכאן ועד לכתוב שזה "מסריח" יש הרבה דרך.

יש מקומות שא"א אלא לראות בזה כבריחה, כמו ויצא יצחק לשוח, כמו פניתי הבית, ועוד כיו"ב. כנראה אין שיטתיות בפירוש, יש נסים שיש להם גישמאק בהם ושם יאריכו ויש נסים שלא מצאו בהם טעם ושם יבחרו בדרך אחרת. הקיצור זה הולך ועושה רושם של נוסח ירושלמי לתפילת ימים נוראים. פה חתיכת קוורטין, שם משהו מברוורמן, נעימה מיוסלה ונוסח מר' אריה לווין. לא נדיר למצוא טיפוסים ירושלמים כאלה, שלא נבהלים ממסקנות נועזות של ר' גדליה נדל ומוצאים גם טעם באיזה וורט חסידי עסיסי. זה בהחלט מקדם את הדיון למקום יותר חשוב. לא מי האישים ומה מגמתם, אלא מהו הפירוש הזה, מה תוכנו, מה הרוח הנושבת מחלקים ממנו, ומה הסכנות בהאתזרחותו.

--
בשולי הדברים, יען קרובה פרישתי לבוא...

כשחסיד בעלז מוציא שפ"א מוער, חסד"ג זועמים ומזלזלים, כשחסיד פולני מוציא תניא, חסידי חב"ד מבטלים, ועוד ועוד. אבל תורת ה', עיר פרוצה, כל אחד שלא שנה ולא קרא, לא שימש ולא דקדק, ניגש אל הקודש, כותב לו פירוש ערוך, מנשנש מפה וטועם משם, מצמידו לתורת האלוקים, ולדפוס. הפקר וועלט.

שמואל שלומוביץ
הודעות: 843
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: חדש - פשוטו של מקרא

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » ד' נובמבר 17, 2021 2:33 pm

האשכול הזה הפלא ופלא!!


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 182 אורחים