עמוד 31 מתוך 50

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ג' דצמבר 20, 2022 8:36 pm
על ידי אליסף
צופה_ומביט כתב:
מכון חכמי ליטא כתב:
צופה_ומביט כתב:מתוך המכתב:
עד היום אף אחד - לא בארץ ישראל ולא באמריקה - לא טרח להזמינו ולשמוע את תשובותיו בטרם פסלו את ספרו

והם יטענו הרי הספר לפנינו ואם לפי דעתינו הנכתב לא בסדר מה שייך לתרץ דיבוריה.
כי המכתבים לא יצאו רק נגד הפירוש אלא אישית נגד כותבו, מייחסים לו אפיקורסות ורצון לקרר יהדות וכו'. לכה"פ בנוגע לגברא איך אפשר לחרוץ דינו בלי לשמוע אותו?
וגם לגבי הפירוש, כך היא הדרך? לצאת ישר לרחובה של עיר בקריאות אפיקורסות ודינו שריפה וכו' - או לקרוא בצנעא לבעל החומש ולדבר איתו בשקט על הפסקת מכירה בינתיים וכיו"ב, וכן להוציא מכתב שלא להשתמש בחומש [כלל, או לילדים ונשים] עד שיתוקן. אבל יצאו ישר בצרחות אימים ובאמירה שאינו בר תיקון כלל וכו'. כל זה בלי לדבר עם בעל החומש, בלי לשמוע האם ואיך הוא מוכן ורוצה לתקן וכו'? איפה שמענו דבר כזה.


בכל אופן לא שמענו בזמנינו על מי שיוציא מכתב "דברים שאמרתי לכם טעות הם בידי"
אתה מתכוון לרבנים כותבי המכתבים ונושאי דרשות המחאה, כן?
ממה שהובא לעיל עולה כי בעל החומש עובד על תיקונים בגוף החומש, כפי שהורוהו הבד"ץ [ואולי עוד].
ובכל מקרה, הנידון כעת לא היה על הוצאת מכתב "טעות בידי" אלא איך פסלו את הגברא [וגם את החומש - בנוסח שפסלו] לפני ששמעו אותו.


לכאורה יש לכוון על כגון זה בברכת השיבה שופטינו כבראשונה, ויל"ע

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ד' דצמבר 21, 2022 1:11 am
על ידי קרית מלך
בריה נמוכה כתב:
קרית מלך כתב:
בריה נמוכה כתב:מה יהיה בזמן שיסיים לערוך ולתקן הספר, ובד"צ העדה החרדית יתן את הסכמתו לחיבורו,
האם כל אלו שהכריזו שהספר פסול ואינו בר תיקון כלל והוא בכלל ספרי מינות, כמבואר בקונטרס ויבינו במקרא,
של הקנאי הידוע מקהל פרושים דירושלים, ר' שלום יצחק בלאכארסקי יחזרו בהם ?

ולאידך גיסא, כשכל מגיניו בפורום דהכא בחירוף נפש על כל תג ואות שכתב מבלי יכולת לקבל אפילו מילת ביקורת על מכלול פירושיו, האם יקבלו את השינויים שיערוך בפירושו או שמא יכריזו כי מעתה לאור השינויים שעשה אין פירושו שייך כבר לפשש"מ.


איפה מצאת בפורום הגנה על כל תג ואות, של פשש"מ, ?
מה שכן נמצא הוא התעקשות ללא הרף, בדרך הפשט והדרש והפלפול למצוא ק"נ טעמים לפסול את החיבור.


אדרבה, אולי הרב בריה נמוכה יציין היכן הסכימו המסכימים ולו לאחד מטענות המבקרים?
כמדומני שרוח הדברים כאן בפורום הוא שהמצדדים אינם מוכנים להכיר בבדל של טענה נגד הפירוש פשש"מ. [וכן להיפך אך על כך כבר זכו המתנגדים לביקורת חריפה עד מאד].

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ד' דצמבר 21, 2022 7:51 am
על ידי לבי במערב
שיבר כתב:בנוגע לשם החיבור דנן 'פשוטו של מקרא' שמושך אליו ביקורת רבה על היומרנות שבו גם מצד אלה שאינם מתנגדים לגוף החיבור, אני חושב, מאחר שיש לו למחבר גם פירוש משנה כפשוטה וחוק לישראל כפשוטו שיצא לאחרונה והכל בעקבות החיבור הכי פופולארי רש"י כפשוטו, יש יסוד סביר להניח שהשם פש"מ ניתן כחלק מסדרת ה'כפשוטו' שנועד להיות המותג של הסדרה וזאת הסיבה שהוא נבחר ולא אחד אחר ממגוון השמות שהציע המשתתפים פה, אבל אין הדבר בא מיומרנות וכו' כפי שייחסו לו המבקרים.

שוב ביקשוני להעלות הֵנָּה:
הנה טענה זו שהשם נבחר משיקול מסחרי, נאמרה פומבית על ידי הרב דוד אנשין בפורום לתורה.

אלא שטענה זו מקומה כאשר נדון על כוונת המחברים, ומצווה לדונם לכף זכות.
אלא שלא זה הנושא, הנושא הוא הרושם המתקבל [בטעות, בטעות] אצל הקוראים.
משל למה הדבר דומה, למסעדה בשרית שהכריזה על כך שהמסעדה חלבית. אין זה מענייננו, האם נעשה הדבר בזדון, או בשגגה נדירה - על ידי וירוס-דיגיטלי, דיסלקציה או כל דבר אחר.

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ו' דצמבר 30, 2022 2:30 pm
על ידי ארי שבחבורה
הבהרה מארה"ב בעניין החומש 'פשוטו של מקרא'.

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ו' דצמבר 30, 2022 2:48 pm
על ידי החוזר
ארי שבחבורה כתב:הבהרה מארה"ב בעניין החומש 'פשוטו של מקרא'.

לקיים מה שנאמר:
איש_ספר כתב:לגופו של דבר הגרד"ל אכן לא הסכים להצטרף לאוסרים. ולא משום שהוא מכיר את החומש, אלא משום שלדעתו ולתפיסתו הוא מכיר את הבולטים שבמתנגדים ואת טיבם.

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ו' דצמבר 30, 2022 3:51 pm
על ידי אראל
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:על זה נאמר אצל חסידי סאטמאר 'יעצט איז שוין שטיל'.

ואצל שאר חסידים אומרים next please

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ו' דצמבר 30, 2022 6:03 pm
על ידי ליטוואק פון בודאפעסט
אראל כתב:
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:על זה נאמר אצל חסידי סאטמאר 'יעצט איז שוין שטיל'.

ואצל שאר חסידים אומרים next please

זה לא אותו דבר כלל וכלל, וכמובן מאליו.

'יעצט איז שוין שטיל' פירושו שאע"ג שעשיתי מעשים אשר לא יעשו, מ"מ עכשיו איני עושה כן ולכן אין לי אחריות על מעשי. כמו הבריסקער משל במי שהוריד את מכנסיו ברבים ואח"כ הרים אותם, ואמרו עליו שהוא משוגע, עד שבא פקח אחד ואמר 'הרי הרים אותם, וכבר איננו משוגע'.

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ש' דצמבר 31, 2022 9:08 pm
על ידי דרומי
למעשה, עדיין לא זכינו להסכמה אחת על הספר...

[אגב, לא מקובל במחוזותינו למחות נגד 'קיצוניות' כדבר אסור לעצמו.
וכבר אמר פעם מישהו, שיש אנשים שהם קיצוניים בהתנגדותם לקיצוניות...]

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ש' דצמבר 31, 2022 10:01 pm
על ידי איש_ספר
ארי שבחבורה כתב:הבהרה מארה"ב בעניין החומש 'פשוטו של מקרא'.

כל 'הציטוטים' מדברי המסכימים הם כמובן חסרי ערך ונטולי אמינות לחלוטין, הדבר היחיד המשמעותי הוא מכתבו של ר"א פלדמן.

מחד מתנגד באופן נחרץ לפירוש כמות שהוא (ואת הקטעים הללו, הקטינו...), מאידך מסתייג מהביטויים החריפים (מינות, איסור סחורה, חיוב ביעור מן הבית), המופיעים בכרוז עליו הציבו את חתימתו. ונראה איפוא שמפיצי הכרוז פעלו כאן שלא ביושר, לפחות כלפי חתימתו. (וכמובן אין ללמוד בהכרח על שאר האישים שחתימתם מופיעה שם).

זייפנים יש להוקיע מכל כיוון, חבל לזהם דיון חשוב שכזה במעשים מעין אלו.

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ש' דצמבר 31, 2022 10:03 pm
על ידי איש_ספר
דרומי כתב:למעשה, עדיין לא זכינו להסכמה אחת על הספר...

[אגב, לא מקובל במחוזותינו למחות נגד 'קיצוניות' כדבר אסור לעצמו.
וכבר אמר פעם מישהו, שיש אנשים שהם קיצוניים בהתנגדותם לקיצוניות...]

שמעתי פעם מהגרמ"ד סולוויצ'יק זצ"ל: רובא דאינשי יש בהם תכונה של קנאות, השאלה רק כלפי מי ומה. ודפח"ח.

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ש' דצמבר 31, 2022 10:26 pm
על ידי צופה_ומביט
איש_ספר כתב:
ארי שבחבורה כתב:הבהרה מארה"ב בעניין החומש 'פשוטו של מקרא'.

הדבר היחיד המשמעותי הוא מכתבו של ר"א פלדמן.

מחד מתנגד באופן נחרץ לפירוש כמות שהוא (ואת הקטעים הללו, הקטינו...), מאידך מסתייג מהביטויים החריפים (מינות, איסור סחורה, חיוב ביעור מן הבית), המופיעים בכרוז עליו הציבו את חתימתו. ונראה איפוא שמפיצי הכרוז פעלו כאן שלא ביושר, לפחות כלפי חתימתו. (וכמובן אין ללמוד בהכרח על שאר האישים שחתימתם מופיעה שם).

לגבי הייחוס אליו ביטויים של איסור סחורה ומינות וכו', אכן.

אבל לגבי "בר תיקון", ו"הפירוש כמות שהוא", כותב הרב פלדמן:
אם "מקרא מלא" יהיה על פי רש"י... ולא יכריע נגד רש"י [אלא בביאוריו יביא פירושים אחרים כ"יש אומרים"], לא תהיה לי שום התנגדות לספר.

לכאורה מה שהרב פלדמן אומר הוא שאם המחבר ימחק את ספרו ויכתוב ספר חדש ואחר - הוא לא מתנגד....
במילים אחרות:
הספר שלפנינו אינו בר תיקון לדעתו.


לגבי טענה ב' של הגרא"פ - מה עם מה שכתב לו ר"ד אנשין במכתבו אליו, הובא לעיל כאן.
האם עיקר הטענה - והיא הדבר העקרוני - שקריטי להדגיש שכבר "מבטן אמו" היה רשע ולא רק "מבחרותו" [ויגדלו הנערים וגו']?
האם כלפי החינוך של "רשעת הרשעים" עדיף לומר שהם נולדו רשעים או ש"המה בחרו בתעלוליהם" משהגיעו לכלל דעת?

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ש' דצמבר 31, 2022 10:27 pm
על ידי צופה_ומביט
איש_ספר כתב:
ארי שבחבורה כתב:הבהרה מארה"ב בעניין החומש 'פשוטו של מקרא'.

כל 'הציטוטים' מדברי המסכימים הם כמובן חסרי ערך ונטולי אמינות לחלוטין

מה לגבי הסתירה שיש אצל כמה מהחותמים על גילוי הדעת, בין חתימתם זו לבין חתימתם/הצטרפותם על דברי הבד"ץ?

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ש' דצמבר 31, 2022 10:54 pm
על ידי האויצרניק
צופה_ומביט כתב:לכאורה מה שהרב פלדמן אומר הוא שאם המחבר ימחק את ספרו ויכתוב ספר חדש ואחר - הוא לא מתנגד....
במילים אחרות:
הספר שלפנינו אינו בר תיקון לדעתו.


שקר מוחלט! (בכוונת מכוין?!)
הוא כתב את זה רק על הפירוש "מקרא מלא" שזהו חלק שולי מהספר

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ש' דצמבר 31, 2022 11:10 pm
על ידי איש_ספר
האויצרניק כתב:
צופה_ומביט כתב:לכאורה מה שהרב פלדמן אומר הוא שאם המחבר ימחק את ספרו ויכתוב ספר חדש ואחר - הוא לא מתנגד....
במילים אחרות:
הספר שלפנינו אינו בר תיקון לדעתו.


שקר מוחלט! (בכוונת מכוין?!)
הוא כתב את זה רק על הפירוש "מקרא מלא" שזהו חלק שולי מהספר

ציטוט מדברי הרא"פ
ואם המחבר יתקן את פירושו וכו', והיינו שפירושו "מקרא מלא" יהיה ע"פ פירש"י ובביאוריו יביא פירושים אחרים כיש אומרים ולא יכריע נגד רש"י לא תהיה לי שום התנגדות...
כיום מדור פשש"מ מלא וגדוש בפירושים שאינם כרש"י. הפירושים מוצגים כפירוש יחידי, ולא מובאים כ'יש אומרים'.
כך שיפה הבחין הרב צו"מ (כדרכו הטובה בכל מקום), שהרא"פ ממליץ למחבר לכתוב ספר אחר, שאליו הוא לא יתנגד.

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ש' דצמבר 31, 2022 11:14 pm
על ידי צופה_ומביט
האויצרניק כתב:
צופה_ומביט כתב:לכאורה מה שהרב פלדמן אומר הוא שאם המחבר ימחק את ספרו ויכתוב ספר חדש ואחר - הוא לא מתנגד....
במילים אחרות:
הספר שלפנינו אינו בר תיקון לדעתו.


שקר מוחלט! (בכוונת מכוין?!)
הוא כתב את זה רק על הפירוש "מקרא מלא" שזהו חלק שולי מהספר

הובא כאן לעיל שהמקרא מלא הוא סיכום ותמצות של הפשוטו של מקרא.
ולכאורה זה כל הנקודה בספר זה, ולא לחלק ביניהם, אלא לפרש את המקרא ["מקרא מלא"] על פי פשוטו דוקא [לפי המקורות שהובאו בהרחבה ב"פשש"מ"].
לכן לא דקתי - כולל במכתבו של הגרא"פ - לחלק ביניהם.
יתכן שהחילוק שכתבת צודק, וזה יסביר גם את מענה הגרא"פ למה שכתב לו ר"ד אנשין.
שר"ד אנשין הביא מפשש"מ, ואילו לגרא"פ מפריע בעיקר מקרא מלא.

עכ"פ, הגרא"פ רוצה שביאור המקרא ["שוטנשטיין"], היינו "מקרא מלא", יהיה אך ורק על פי רש"י, ושם להכניס את כל קדושת האבות והנסים וכו' שהביא רש"י,
ורק בביאור "פשוטו של מקרא" [היינו "ביאוריו" שנזכר במכתב] יובאו פרשני הפשט - וגם שם רק בתור "יש אומרים" [דאל"כ הרי הכריע החומש שהכותרת "פשוטו של מקרא" אינה קאי על רש"י, וכפי שכתב הגרא"פ באות א].
לכאורה זהו ספר חדש לגמרי.

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: א' ינואר 01, 2023 8:48 am
על ידי האמת אדרוש
איש_ספר כתב:
האויצרניק כתב:
צופה_ומביט כתב:לכאורה מה שהרב פלדמן אומר הוא שאם המחבר ימחק את ספרו ויכתוב ספר חדש ואחר - הוא לא מתנגד....
במילים אחרות:
הספר שלפנינו אינו בר תיקון לדעתו.


שקר מוחלט! (בכוונת מכוין?!)
הוא כתב את זה רק על הפירוש "מקרא מלא" שזהו חלק שולי מהספר

ציטוט מדברי הרא"פ
ואם המחבר יתקן את פירושו וכו', והיינו שפירושו "מקרא מלא" יהיה ע"פ פירש"י ובביאוריו יביא פירושים אחרים כיש אומרים ולא יכריע נגד רש"י לא תהיה לי שום התנגדות...
כיום מדור פשש"מ מלא וגדוש בפירושים שאינם כרש"י. הפירושים מוצגים כפירוש יחידי, ולא מובאים כ'יש אומרים'.
כך שיפה הבחין הרב צו"מ (כדרכו הטובה בכל מקום), שהרא"פ ממליץ למחבר לכתוב ספר אחר, שאליו הוא לא יתנגד.

ר״ד אנשין כבר הזכיר במכתבו שיחליפו שמו ויהא יוחדק לצדדים. תיקונים אלו יועילו הרבה להראות שבא כיש אומרים ולא כמכריע.

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ב' ינואר 02, 2023 6:29 pm
על ידי צפנת פענח
בא"י בשעה 12:30 בלילה
שיעור גולדהבר זום חדש - Copy.jpg
שיעור גולדהבר זום חדש - Copy.jpg (97.41 KiB) נצפה 4624 פעמים

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ד' ינואר 04, 2023 11:36 am
על ידי בריה נמוכה
עוד על הזיופים והשקרים של מתנגדי החיבור פשש"מ שכנראה לדעתם כדי להציל את הדור כולו מותר לשקר ולסלף ככל העולה רוחם. דעת הגר"נ קופשיץ.
אפשר לראות בפורום השכן כאן


Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ד' ינואר 04, 2023 2:04 pm
על ידי בריה נמוכה
דרומי כתב:יש כאן טענות פשוט מצחיקות.



מזה שיש גדולי ישראל ששתקו ולא מחו כ"כ, סימן ברור שהם מסכימים...

או מזה שהסכימו להוריד איזה ביטוי קיצוני, ראיה שהחומש הוא מצויין...

שטויות והבלים. עדיין לא מצאנו הסכמה ראויה לשמה אחת ויחידה!

רק מצינו חילוקים ופלפולים האם החיבור הוא 'פסול לגמרי' או 'בעל מום עובר', 'בעל נטיות משכיליות' או 'סתם טיפש'...

אבל הסכמה חיובית לא מצינו מאף אחד!


אף אחד לא טען שדעת הרבנים שחתמו נגד הפירוש שדעתם שהפירוש מצוין, אלא שדבריהם סולפו ונופחו להשמצות פרועות על החומש, וזה מלמד על סגנון מובילי המערכה.

שנית בנוגע להסכמה
עצם הדבר שחומש זה מתנוסס לתפארה בארון הספרים, של רוב בתי המדרש, כולל הקנאים כמו בדושנסקיא ועוד
ועצם שתיקת רוב גדו"י וכמעט כל האדמור"ים, זה אומר שלדעתם אין שום בעיה ואפשר לכתחילה ללמוד בו.
והם לא מצטרפים למה שכתבת נגד החומש. [ובפרט שכנראה אינך זקוק לחומש זה כי הרי יש לך פירוש דעת מקרא שע"ד הפשט כמבואר כאן

ושלישית,
כל בר דעת מבין שעכשיו א"א לבקש הסכמה מפחד הטרור, ומי ירצה להכניס את ראשו למאבק, ועיין דברי הגר"נ קופשיץ שהביא השבוע הרב קלצקין בגליונו, שאינו רוצה שיתלשו לו את זקנו, וכדומה.

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ד' ינואר 04, 2023 5:20 pm
על ידי ליטוואק פון בודאפעסט
אפשר כבר לקבל סחרחרת
2543893ba34c1129ff42bd785b3783f76c719563-1.jpg
2543893ba34c1129ff42bd785b3783f76c719563-1.jpg (121.77 KiB) נצפה 3988 פעמים

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ד' ינואר 04, 2023 5:29 pm
על ידי צופה_ומביט
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:אפשר כבר לקבל סחרחרת

לגמרי!

אני מניח שעד שלא נראה מכתב שכולו כתוב בכתב יד, ו/או הקלטה + הסרטה לא נוכל לדעת את האמת.

ומן הסתם ללמד על הכלל כולו יצא, לא רק לפרשיה זו.

כמה עצוב.

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ד' ינואר 04, 2023 5:40 pm
על ידי איש_ספר
[ההודעות על שנים מקרא ומפרשים זולת רש"י, כונסו לאשכול מיוחד, בפורום בית המדרש]

הסיפור כאן בהחלט משונה, וכנראה רב הנסתר על הגלוי.
מה שברור, ומה שמעניין את מי שמתעניין במכתבי הרבנים, שעוד לא נמצא חותם אחד על מכתבי האיסור שהודיע שהוא מצדד בפירוש כמות שהוא.
אם יש חזרה/הכחשה הרי זה על איסור סחורה/החזקה בבית/ בר תיקון.

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ד' ינואר 04, 2023 6:21 pm
על ידי סגי נהור
צופה_ומביט כתב:כמה עצוב.

כמו שכבר דרשו:
הרב [השלם את החסר] מן ההגדה של פסח מנין? תלמוד לומר: "בעבור זה", "בעבור זה - לא אמרתי"...

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ה' ינואר 05, 2023 5:51 am
על ידי תורת המן
כעת שמעתי על א' מגדולי הראשי ישיבות שחתם על החרם, שהוא עדיין מחזיק הספר בביתו, ולפי השערת תלמידיו אשתו לומדת מתוך הפירוש.

גם הוא שליט"א אמר לתלמידיו בלחישה שלדעתו המכתב היה חריף מדאי.

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ה' ינואר 05, 2023 10:20 am
על ידי זאב ערבות
תורת המן כתב:כעת שמעתי על א' מגדולי הראשי ישיבות שחתם על החרם, שהוא עדיין מחזיק הספר בביתו, ולפי השערת תלמידיו אשתו לומדת מתוך הפירוש.

גם הוא שליט"א אמר לתלמידיו בלחישה שלדעתו המכתב היה חריף מדאי.

לא הועלת בכתיבת הודעה זו" כעת שמעתי" זה חסר משמעות כל עוד לא יודעים במי מדובר. איזה מן דבר זה לחתום על חרם ולהחזיק למרות זאת את הספר וללחוש לתלמידיו? אם חתם על האיסור שיקיים את מוצא פיו, ואם לא נח לו שיפרסם מכתב שחוזר בו.

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ה' ינואר 05, 2023 10:31 am
על ידי צופה_ומביט
תורת המן כתב:כעת שמעתי על א' מגדולי הראשי ישיבות שחתם על החרם, שהוא עדיין מחזיק הספר בביתו, ולפי השערת תלמידיו אשתו לומדת מתוך הפירוש.

גם הוא שליט"א אמר לתלמידיו בלחישה שלדעתו המכתב היה חריף מדאי.

נו, מכאן ראיה. צא ולמד כמה גדול כוח קלקולו של הפירוש, שהוציא את אשת הרב לתרבות רעה, והפך את הרב עצמו לשקרן.


ועכשיו ברצינות:
אם דעתו שהמכתב חריף מדי - למה הוא אומר זאת רק בלחישה ורק לתלמידיו?
במילים אחרות:
ממה מפחדים?
באם יתאגדו יחד כל אלו שלא מסכימים למכתבים החריפים וכיו"ב, כל אלו שנקעה נפשם מהג'יהאד הזה, שלפי הנשמע מתנהל על ידי קומץ - האם לא יהיו המה רוב מנין ובנין, ויעמדו כחומה בצורה, איש את רעהו יעזורו - והקנאים ימצאו עצמם מיעוט דחוי אבל וחפוי?
מתיאורי הפחד והאימה אפשר לחשוב שהצד התוקף הוא המאפיה הסיציליאנית או דאעש, ושמאחורי כל רב שאינו מסכים לג'יהאד עומד רעול פנים עם סכין גדולה מוכנה לשחיטה.

ואולי:
הטרור שמפעילים קנאים, החוצפה שלהם, הדברים שהם מתירים לעצמם - הם מנוגדים באופי לאנשים מן השורה, אנשי שלום ושלוה ונחת, שחיים את חייהם.
הקנאים מלומדי מלחמה, מתודלקים ולוהטים באש קודש [לשיטתם], ובכלל עשו את הדברים האלה לעיקר חייהם, וכנראה גם מצאו דרכים להתפרנס מזה מאד יפה - אחרת לא היה להם זמן לזה.
והעיקר:
תכונת הנפש של האנשים האלה שונה משל אחרים. יתכן שהחילוק בין אנשים כאלה לאחרים מתחיל באופי ותכונת הנפש, וקדם לאידיאולוגיה, דהיינו שהם אנשי מלחמה ומדון וחוצפה עוד מעיקרא, ומצאו מקום "יהודי" לנתב אליו את האישיות הזו, ויתכן שנעשו כאלה עם הזמן כי אחרי הפעולות נמשכו הלבבות, וההרגל הופך לטבע, והיום אומר לו כך וכו'.

כך או כך, אדם מן השורה נרתע ממלחמות ומאבקים. בטח מלרדת לדיוטה תחתונה מתחת לרמתו עבור זה. כשמולו עומדים מחרחרי ריב ולהוטי מלחמה, הששים אלי קרב ומיומנים בכלי זין, ולא בוחלים בשום דבר, האדם הרגיל מושך ידו.
אימת מפגיע על ארי.
האם ייתבע על כך או לא - איני יודע חשבונות שמים. לא מצפים מאדם להיות מה שאינו לפי ערכו וכו'.
אבל עכ"פ אולי זו הסיבה שתמיד כאשר יד קנאי-דת באמצע, הצד השני ענותו חלושה ומדבר בלחישה ואין קולו נשמע.

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ה' ינואר 05, 2023 12:29 pm
על ידי צופה_ומביט
בהמשך להנ"ל, קיבלתי באישי:

דייקת להצביע על הסיבה האמיתית של כל המלחמות האלו.
אני רק מספר לך דוגמא אישית. דיברתי עם אחד מגדולי הדיינים ממש בא"י שמילה שלו היא האחרונה. ושאלתי אותו איך יתכן שפורום אוצר החכמה סגור בהכשר המהודר ואיך יתכן שאברך ת"ח יצטרך להסתפק במשהו לייט יותר רק בשביל לקרוא דברי חכמה "נורמלים" שאין במקומות אחרים??
והוא ענה לי בלשון הזה:
יש לי משפחה, יש לי תלמידים, מלחמות לא בטבע שלי, לא מסוגל לסבול פשקוולים והפגנות מתחת הבית. והוא הוסיף: כמה דברים אני לא עושה בגלל זה.
שאלתי אותו: זה נראה לכם נורמלי? הגיוני? כך אמור להתנהל בית דין?
הוא ענה: אתה צודק! מאד עצוב שזה המצב אבל נראה שזה לא הולך להשתנות. קומץ קטן של מטורפים מחזיק אלפי אנשים בגרון ולאף אחד אין כוח להילחם איתם, זה לא בשבילם.
אין מה להוסיף על הדברים.

ע"כ.

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ה' ינואר 05, 2023 2:31 pm
על ידי בריה נמוכה
שעורו של הרב יחיאל גולדהבר שהוזכר לעיל ניתן לראותו כאן

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ה' ינואר 05, 2023 3:05 pm
על ידי מקדש מלך
צופה_ומביט כתב:בהמשך להנ"ל, קיבלתי באישי:

דייקת להצביע על הסיבה האמיתית של כל המלחמות האלו.
אני רק מספר לך דוגמא אישית. דיברתי עם אחד מגדולי הדיינים ממש בא"י שמילה שלו היא האחרונה. ושאלתי אותו איך יתכן שפורום אוצר החכמה סגור בהכשר המהודר ואיך יתכן שאברך ת"ח יצטרך להסתפק במשהו לייט יותר רק בשביל לקרוא דברי חכמה "נורמלים" שאין במקומות אחרים??
והוא ענה לי בלשון הזה:
יש לי משפחה, יש לי תלמידים, מלחמות לא בטבע שלי, לא מסוגל לסבול פשקוולים והפגנות מתחת הבית. והוא הוסיף: כמה דברים אני לא עושה בגלל זה.
שאלתי אותו: זה נראה לכם נורמלי? הגיוני? כך אמור להתנהל בית דין?
הוא ענה: אתה צודק! מאד עצוב שזה המצב אבל נראה שזה לא הולך להשתנות. קומץ קטן של מטורפים מחזיק אלפי אנשים בגרון ולאף אחד אין כוח להילחם איתם, זה לא בשבילם.
אין מה להוסיף על הדברים.
ע"כ.

לענ"ד הניתוח הזה מפספס את הנקודה.

1) אני לא מכיר את המלחמה הזו, אבל רוב המלחמות החרדיות לא מתנהלות עם הפגנות ופאשקוילים, חוץ האצל הנטורי קרתא שאצלם זה שיטה קבועה.
2) אני לא מכיר שום דיין שהוא "המלה האחרונה". ליתר דיוק אין דיין כזה, אלא כל דיין שייך לארגון גג מסויים (או ליטאי, או פלג וכו') ותו לא.
3) דיינים הם אנשים שלא נרתעים ממלחמות בזויות. להיפך, זה דרכם במעשים שבכל יום. כל דין תורה יוצר שונאים ומאורעות הזויים. וכל מי שמכיר דיינים ואורחות חייהם יבין זאת.

הסיפור האמיתי לענ"ד הוא כזה.
החרדיות בנויה על קידוש עוגנים בצורה לא סבירה ברמה הציבורית.
כל אחד מכיר את המבוגר ששירת בצה"ל והוא יהודי ירא שמיים, אבל שירות בצבא זה סוף העולם. כי יש כאן חזית ציבורית.
כנ"ל עניין לימודים באונברסיטה וכו'.

העוגנים הללו הם בקוצנזוס. אבל יש עוגנים שנויים במחלוקת.
הקנאים הוסיפו עוגן של התרחקות מהמדינה.
גור הוסיפו עניני צניעות והתרחקות מטכנולוגיה (בדור האחרון).
והפלג הירושלמי יש לו עוגן של שמרנות - בפרט במובן של ספרים, ירושה מהרב שך (זהו - בין השאר - שורשו של מאבק דנן). ועוגן די חדש של "גזירת הגיוס" וגרורותיו.
אם כי העוגנים הללו נכונים במידת מה בכל הציבורים החרדיים, אלא שהחוגים הנ"ל הוסיפו עליהם פי כמה וכמה.

וכעת ציבור אחר שלא חושב שצריך להגזים עד כדי כך ניצב בפני בעיה. קודם כל כי יש אצלינו (אצל הרבנים, לא לניקים בפורום...) רספקט והבנה לציפור נפשו הציבורית של הציבור האחר, ועוד בעייה, שבעוד שהאחד רואה בכך ציפור נפש, הרי שהשני לא רואה ציפור נפש במלחמה מולו, אלא שאצלו זה לא סוף העולם. אין סיבה לקדש על כך מלחמה נגדית. מה גם שלרוב גם אצלו קיים עוגן כזה, אלא שלא באותה עוצמה, והוא לא יכול לקדש מלחמה בדבר שגם הוא רואה בכך "עוגן" מסויים.
ולכן בהרבה מקרים יד המחמיר על העליונה.
זכויות היחיד שנרמס תחת גלגלי הציבוריות החרדית אינה מהווה גורם מכריע. מדברים על לוחות טקטוניים, ומי חושב בכלל על היחיד...

הסיפור עם פורום אוצר החכמה הוא הפוך. הפורום שלנו שייך במידה מסויימת לפלג הירושלמי, וה"טרוריסטים" הם הצד השני... וגם רבני הפלג הירושלמי לא יתירו אותו להדיא, כי הם לא יקומו ויכריזו שמקום שמתנהל בו דיונים בין ניקים אנונימיים בשאלה האם אפשר לחלוק על חז"ל בשאלה מדעית הוא מקום כשר לכתחילה. ולכן, כמו במקרה של פשוטו של מקרא לצד השני, אם המחמיר צועק את עמדתו בקול, הוא ייענה בשתיקה רועמת, ולא במלחמה נגדית.

לפעמים, מאבקי כח פוליטיים בין הציבורים מפרים את שיווי המשקל הזה, ופתאום הצד שאינו מקדש עוגן מסויים מוכן לצאת למלחמה על הקולא שלו. אבל זה נגררת של מאבק כח פוליטי שמכשירה את זה. בלי זה, כמדומה שלא קורים דברים כאלו. ויש עוד הרבה להאריך, וד"ל ואכמ"ל והמ"י.

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ה' ינואר 05, 2023 3:12 pm
על ידי מעט דבש
מקדש מלך כתב:הסיפור עם פורום אוצר החכמה הוא הפוך. הפורום שלנו שייך במידה מסויימת לפלג הירושלמי, וה"טרוריסטים" הם הצד השני...

https://forum.otzar.org/viewtopic.php?p=523296#p523296

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ה' ינואר 05, 2023 3:30 pm
על ידי מחולת המחנים
כהמשך לדבריו המחכימים של הרב מקדש מלך: מנחם פרידמן בספרו 'דת וחברה' מנתח את הדילמה והקושי בהם היה מצוי הרב קוק במאבקי הקנאים נגדו. כאשר ביסוד הדברים היתה דעתו שוה עם מתנגדיו, גם הוא האמין בעיקרי התורה, גם הוא כאב את החילון והתדרדרות שמירת המצוות בדורו, וכאשר הטיחו בו שהוא כופר בדברי חז"ל ובחיזוק הכופרים, הוא כאב כפליים, הרי הוא האמין בדברי חז"ל, ואחז כמו מתנגדיו שהכפירה איננה דבר טוב, וגם הוא כאב את החילון הנורא. בעקרון הוא אחז כמו הקנאים, אלא שהיה חלוק עמהם בגישה והדרכים בהתמודדות מול בעיות הדור. וממילא היה לו קשה לשאת את ההתקפות נגדו.

ובדומה לדורנו ונידון דידן, כל הזרמים והחוגים ביהדות החרדית מודים שקיימת סכנה בטכנולוגיה, אלא שמנעד הדעות הוא מהתרת סמארטפון מסונן ועד איסור גורף על מכשירי נדרים פלוס, וכעת מנהיג קהילה שהתיר לפי דעתו את אחד הדברים שבאמצע, (ביניהם סינון למחשב ביתי, סינון בעבודה, נדרים פלוס בבית הכנסת), כאשר יוצאים נגדו חוגים קיצוניים יותר ותוקפים אותו על ההיתר הוא עומד בדילמה לא פשוטה, גם הוא מסכים כמותם שיש סכנה בטכנולוגיה, אלא שלדעתו ניתן להתיר פרטים מסוימים, ולכן כשמגיעות התקפות מכיוון חוגים קיצוניים יותר מעדיפים הרבנים לשמור על שתיקה, כדי שלא יתפרש כאילו הם תומכים בהכנסת הטכנולוגיה הבעייתית.

וכמו כן בענין החומש שבהוצאת לשם, גם מחברי החומש וגם מתנגדיו מודים בקדושת דברי חז"ל וברוממות פירוש רש"י, אני חושב שאין אף אחד שחולק על זה, וכאשר יוצאים המתנגדים וטוענים על המחבר שהוא כתב ספר נגד דברי חז"ל ומטרתו לקעקע את פירוש רש"י, נמצאים המחברים בבעיה, שהרי הם מודים בקדושת דברי חז"ל, ומאשימים אותם על דבר שאף הם מודים באמיתתו, ומהרגע שהמתנגדים הכריזו על המאבק כמאבק על קדושת דברי חז"ל, רוב הרבנים מעדיפים שלא להתערב ולחוות את דעתם לטובת מחברי החומש, כדי שלא יתפרש כאילו הם חלילה נגד דברי חז"ל.

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ה' ינואר 05, 2023 3:35 pm
על ידי זאב ערבות
צופה_ומביט כתב:בהמשך להנ"ל, קיבלתי באישי:

דייקת להצביע על הסיבה האמיתית של כל המלחמות האלו.
אני רק מספר לך דוגמא אישית. דיברתי עם אחד מגדולי הדיינים ממש בא"י שמילה שלו היא האחרונה. ושאלתי אותו איך יתכן שפורום אוצר החכמה סגור בהכשר המהודר ואיך יתכן שאברך ת"ח יצטרך להסתפק במשהו לייט יותר רק בשביל לקרוא דברי חכמה "נורמלים" שאין במקומות אחרים??
והוא ענה לי בלשון הזה:
יש לי משפחה, יש לי תלמידים, מלחמות לא בטבע שלי, לא מסוגל לסבול פשקוולים והפגנות מתחת הבית. והוא הוסיף: כמה דברים אני לא עושה בגלל זה.
שאלתי אותו: זה נראה לכם נורמלי? הגיוני? כך אמור להתנהל בית דין?
הוא ענה: אתה צודק! מאד עצוב שזה המצב אבל נראה שזה לא הולך להשתנות. קומץ קטן של מטורפים מחזיק אלפי אנשים בגרון ולאף אחד אין כוח להילחם איתם, זה לא בשבילם.
אין מה להוסיף על הדברים.

ע"כ.

בהמשך להנ"ל... לכל מי שאינו מוכן לטמון את ראשו בחול ולהתכחש למציאות, אז אוצר החכמה זה לא המקום היום להעברת מסרים אלא יש ציבור חרדי גדול מאוד שמעביר מסרים אחד לשני או בקבוצות דרך ווטסאפ (ופייסבוק וטוויטר) ושם אין צנזורה ואין חסימות, ואיני יודע אם הקומץ הקטן של המטורפים יודע מה שכותבים עליהם שם, ולו היו יודעים אולי היו מתחבאים במערות.

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ה' ינואר 05, 2023 4:39 pm
על ידי האמת אדרוש
הרב ישראל ניומאן מראשי הישבה דבית מדרש גבוה ואחד מחותמי הקול קורא דליקואוד, דיבר על הקול קורא והחזרה ברבים. מצורף, מתחיל משלוש עשרה דקות וארבעים שניות בערך. (באידוש)

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ה' ינואר 05, 2023 4:53 pm
על ידי צופה_ומביט
בריה נמוכה כתב:שעורו של הרב יחיאל גולדהבר שהוזכר לעיל ניתן לראותו כאן

אפשר סיכום הנקודות?
בתודה.

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ה' ינואר 05, 2023 5:21 pm
על ידי זאב ערבות
שאלה צדדית (הקשורה לנושא האשכול אך לא ראוי לפתוח עבורה נושא חדש):
אמש סיפר לי מאן דהו שנכנס לחנות של "שמות" לגניזה ומצא שם סט פשש"מ. הוא היה מוכן לקנות את הסט אך המוכר ענה לו שהוא צריך לשאול מורה הוראה אם מותר לו למכור משתי סיבות" האחת מכיוון שיצא איסור מהרבנים למכור וללמוד בחומש הנ"ל, ושנית המוכר התפטר מהספר (ואף שילם דמי גניזה) על דעת שיגנז ולא על דעת שימכר למישהו אחר. לאור התסבוכת בנושא הספר וההכחשות והחזרות וכו', מה לכאורה הדין?

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ה' ינואר 05, 2023 10:37 pm
על ידי הוה אמינא
זאב ערבות כתב: צריך לשאול מורה הוראה אם מותר לו למכור משתי סיבות" האחת מכיוון שיצא איסור מהרבנים למכור וללמוד בחומש הנ"ל, ושנית המוכר התפטר מהספר (ואף שילם דמי גניזה) על דעת שיגנז ולא על דעת שימכר למישהו אחר. לאור התסבוכת בנושא הספר וההכחשות והחזרות וכו', מה לכאורה הדין?


לשאלה א' נראה שאכן אסור למכור, אבל יכול לתת במתנה או להניח כהפקר והקונה יקח מעצמו, ואת הכסף ישלם בהקפה או בהבלעה ולא ייחשב שעשה סחורה בספר האסור. וכן הדין בפירות שביעית האסורין בסחורה, וע"י הקפה והבלעה לא עוברים איסור ולא נתפסים הדמים בקדושת שביעית

לשאלה ב' נראה שאחרי ששילם כסף לגניזה וכו' הוא כבר לא בעלים, וזה לא בסמכותו להביע דעות מה עושים עם מה שהפקיר והוציא מרשותו לגמרי.

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ה' ינואר 05, 2023 10:40 pm
על ידי אור עולם
ויל"ע בכמה פנים:
א. אם עבר וקנה ספר כנ"ל בלי העצות הנ"ל, האם נאסר הכסף בהנאה, ואי מועיל חילול?
ב. אם קונה ספר בחנות ספרים המוכרת גם ספרים כאלו, האם יש לחשוש לכסף אסור בעודף?
ג. נאמנות המוכרים בחנות הנ"ל, ובעה"ב וכו', מה דינה?
וכו' וכו'

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ה' ינואר 05, 2023 10:45 pm
על ידי הוה אמינא
ההיקש כמובן הומור, אבל אין פירכא ע"ז, שאם מועיל להיתר איסור מכירה של שביעית ולא נחשב למכירה כ"ש ל"איסור מכירה" של ספר שא"א לגזור עליו שיתפוס דמיו.

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ה' ינואר 05, 2023 10:48 pm
על ידי אור עולם
הוה אמינא כתב:ההיקש כמובן הומור, אבל אין פירכא ע"ז, שאם מועיל להיתר איסור מכירה של שביעית ולא נחשב למכירה כ"ש ל"איסור מכירה" של ספר שא"א לגזור עליו שיתפוס דמיו.

שמא אף יגזרו עליו שיטמא את הידיים... ואז האשכול כאן יהיה האשכול הראשי ב"מטפחות ספרים"...

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ה' ינואר 05, 2023 11:01 pm
על ידי עמים ינגח
לגבי הטיעונים על הזיופים וכו'. אני מציע להמתין עם המסקנות.

אני שמעתי שממשפחת המחבר, פנו לכל החתומים וסיפרו להם כי המחבר נפל למשכב מרוב עוגמת נפש וכו' וכו' והדבר מגיע עד פיקו"נ, כך למשל ר' אהרן פלדמן, דיברו על ליבו הרחום על מצבו של המחבר, והוא נתן מכתב על דעת שיגיע למחבר בעצמו ובשום אופן לא יתפרסם בציבור, משראה שהמכתב פורסם שלא כפי שהוא סוכם, הוציא את מכתבו השלישי המשקף את דעתו. ר' דוד שוסטל דאג להפיץ את המכתב השלישי ושילם ע"כ מכיסו! זה לגבי ר' אהרן פלדמן, לגבי השאר, איני יודע, אבל אחרי התקדים הזה, יש לברר היטב.

לגבי ר' נתן קופשיץ, המכתב שלו פורסם לפני כחצי שנה ! מי שהפיץ את המכתב, הרב בלכרובסקי, הוא שכנו ומקורבו. היעלה על הדעת שהוא יפיץ מכתב הכולל תוכן שלא היה ולא נברא, כשהוא פוגש בר' נתן מידי יום? היעלה על הדעת שר' נתן ישתוק חצי שנה שמפיצים מכתב שהוא לא כתב? מלבד העובדה שאותם המכירים את בלכרובסקי, טוענים שהוא איש ישר ומרובע, שלא מסוגל להוציא דבר שקר מפיו.

אגב, בתמלול של השיחה עם ר' נתן, מציג עצמו הדובר, כבנו של המחבר, וזה לא בנו, לא ברור מה גרם לו לשנות את זהותו, אא"כ, קדמה גם כאן שיחה אישית מהסוג הנזכר למעלה.

בקיצור, לפני שנסיק מסקנות נמתין שהדברים יתבהרו יותר.

לענין שיעורו של הרב גולדהבר. ברור ששאלת החומש היא לא שאלה מחקרית או היסטורית, אלא שאלה חינוכית ציבורית, ומה ענין הרב גולדהבר לשאלות שכאלה?