עמוד 23 מתוך 50

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ו' נובמבר 18, 2022 4:05 pm
על ידי סגי נהור
עקביה כתב:כשראיתי דברים אלה חשבתי מי יודע איזו סנסציה תימצא באבע"ז, שמא הוא יפרש שהקב"ה לא יודע מה קורה בעולם והוא נזקק למבצע 'הקש בדלת' - לעבור מבית לבית בסדום ולבדוק מה בדיוק עושים שם...
ובכן, אלה דברי האבע"ז (מפרויקט השו"ת):
ועל דעתי פירושו אראה אם עשו כלם כרעה הזאת, כי האמת שהכל ידע כל חלק על דרך כל, ולא על דרך חלק.
וכוונתו כפי הנראה, שישנה השגחה כללית על אוה"ע, ולא השגחה פרטית, אבל כדי להפוך את סדום ולהשמיד אותה כליל נדרש דקדוק במעשיו של כל פרט ופרט.
והשינוי הזה באופי ההשגחה על סדום נקרא 'ארדה נא ואראה'.

אינני יודע האם יש מרחק גדול בין פירוש זה של האבע"ז לפירוש ה'דבר אחר' ברש"י על אתר. גם בדברי רש"י יש משמעות שיש צורך בדקדוק מיוחד האם הצעקה הכללית העולה מסדום מקורה בכל פרט ופרט או לא.

גם לדברי הראשונים שההשגחה היא כללית, הידיעה היא פרטית. מאריך בזה (לזכרוני) בעל העיקרים.

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ו' נובמבר 18, 2022 4:11 pm
על ידי איש_ספר
עקביה כתב:
איש_ספר כתב:אגב, בשבת חשבתי אולי המו"ל הביא את פירושו של האבע"ז על הפסוק ארדה נא ואראה וכו', סו"ס הוא הכי מכוון ל'פשט'. רח"ל מהאי דעתא. אם לא הביא, כנראה ידע לעגל פינות כשצריך...

כשראיתי דברים אלה חשבתי מי יודע איזו סנסציה תימצא באבע"ז, שמא הוא יפרש שהקב"ה לא יודע מה קורה בעולם והוא נזקק למבצע 'הקש בדלת' - לעבור מבית לבית בסדום ולבדוק מה בדיוק עושים שם...
ובכן, אלה דברי האבע"ז (מפרויקט השו"ת):
ועל דעתי פירושו אראה אם עשו כלם כרעה הזאת, כי האמת שהכל ידע כל חלק על דרך כל, ולא על דרך חלק. והעד כי זה הפירוש הוא האמת, ואם הוא סוד גדול, שאמר אברהם האף תספה.
וכוונתו כפי הנראה, שישנה השגחה כללית על אוה"ע, ולא השגחה פרטית, אבל כדי להפוך את סדום ולהשמיד אותה כליל נדרש דקדוק במעשיו של כל פרט ופרט.
והשינוי הזה באופי ההשגחה על סדום נקרא 'ארדה נא ואראה'.

אינני יודע האם יש מרחק גדול בין פירוש זה של האבע"ז לפירוש ה'דבר אחר' ברש"י על אתר. גם בדברי רש"י יש משמעות שיש צורך בדקדוק מיוחד האם הצעקה הכללית העולה מסדום מקורה בכל פרט ופרט או לא.

הרמב"ן כנראה הבין אחרת ולכן הוא מגיב במורת רוח ובביטוי חריף:
ורבי אברהם אמר בו סוד מילדי נכרים יספיקו בו.

בחיפוש באוצר כעת מצאתי מאמר של רא"מ ליפשיץ, הראב"ע בפירוש רמב"ן על התורה, ולצד דברי רמב"ן אלו הוא כותב:
על רעיון זה כתב הרמב"ן בהקדמת פירושו לספר איוב: 'כי הכופר אשר יאמר כי אין הבורא יודע אישי השפלים והשגחתם, כופר בתורה בכללה... אבל צריכים אנחנו להאמין שהאל יודע האישים כלם ופרטיהם'. עי' כתבי רמב"ן ח"א עמ' יז. לעומתו משתדל הרלב"ג להוכיח "שדעת התורה הוא שהשם יתברך יודע אלו הענינים בדרך כולל לא בדרך פרטי" ושגם הראב"ע נוטה לדיעה זו עי' מלחמות ה' מאמר ג פרק

אגב, הפירוש הנפלא ביותר על פסוק זה, לענ"ד הוא זה של הספורנו.
ישיבה מאן דהו כתב: כבר כתב הרמב"ם חמש פעמים בפירושו למשנה שאין הלכה פסוקה בענייני דעות.

דברי הרמב"ם שנויים במחלוקת. עי' למשל שו"ת הרשב"א ח"א סי' קצד.
ישיבה מאן דהו כתב: ואם אין אפשר לדרוש "מקורות" - יכול הנידון לומר מהיכן דנתוני?! מהר מאוד נגיע למצב של כל דאלם גבר ולחברה מושחתת.
לא עיוור לסכנה, אבל דור השופט את שופטיו גם הוא מדד לחברה מושחתת.

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ו' נובמבר 18, 2022 5:14 pm
על ידי כשתילי זיתים
איש_ספר כתב: לא עיוור לסכנה, אבל דור השופט את שופטיו גם הוא מדד לחברה מושחתת.

כמובן, כל קול קורא עם 10 חתימות, יש גם 10 ראשי ישיבות שדוקא לא חתמו. לכן קשה לקבוע כלום על פי קול קורא. וגם ידוע לי על רבנים שחותמים על קול קורא, אבל כששואלים אותם הם לא מסכימים ממש למה שנאמר בה (ראה ערך:מנייני קורונה). קשה לי להאמין שכל החותמים אכן סוברים שהספר אינו בר תיקון כלל. יש איזה ביקורת על השם "פשוטו של מקרא" וכן שהדפיסו זה למעלה מרש"י כו' כו', אבל אם ידפיסו זה כספר בפני עצמו, עם שינוי השם, קשה להאמין שיהא הרבה רבנים שייצאו נגדו- יש הרבה ספרים יותר "גרועים" שצריכים להחרים מקודם, מימות הראשונים עד ימינו.

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ו' נובמבר 18, 2022 5:32 pm
על ידי תורת המן
אתמול הדביק הקול קורא'ס הללו בכל קיר בבמ"ג (לייקווד), ותהום כל העיר.

כפי לשונם של הראשי ישיבות, וכן מהתרשמותי מהקריאה בכל האשכול הזה, נראה שמעיקרי הטענות הוא, שכוונת הספר הוא להחליף עם פרש"י, ואם לא נתעכב הפצתו, לא יהיה מי שילמד רש"י, והכל ילמד חומש מקרא מפורש, ותו לא. וכן שהמלמדים בחיידר ילמד לצעירי הצאן עם פירוש זה ולא פי' רש"י.

ואין אני מבין כלל. מי יאמין שהכל ישליכו פרש"י ארצה. מי יאמין שאיזה ספר בן דורינו יהיה תחליף לפירש"י. פירש"י הוא לימוד בפנ"ע, והמון פירושים נכתבו עליו, וא"א להחליפו כלל. ומי הגיד שכן הוא כוונתם - כוונה טפשית כזה.

והלא כבר נתקבל פירושי שוטנשטיין ומתיבתא על הש"ס בעולם, והרבה פעמים הם מפרשים ע"פ פירוש אחר, אשר לדעתם הם יותר פשוט מפירש"י, ועכ"ז עיקר הלימוד בכללות הוא גמ' רש"י. ולעולם לא שמעתי על חיידר אחד בעולם שלומדים אלו מציאות עם פירוש שוטנשטיין.

אלא ודאי הכונה הוא, כעוד פירוש על התורה, למי שכבר למד רש"י, ורוצה ללמוד גם כן פשט על פי דרך שאר הראשונים, יכול ללמוד יין ישן בקנקן חדש.

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ו' נובמבר 18, 2022 6:13 pm
על ידי תורת המן
ובענין כוונת רשי בפירושו, זה לשון רש"י בראשית ג':ח'
"יש מדרשי אגדה רבים, וכבר סדרום רבותינו על מכונם בבראשית רבה ושאר מדרשות. ואני לא באתי אלא לפשוטו של מקרא, ולאגדה המיישבת דברי המקרא, ופשוטו ושמועתו, דבור על אופניו".

וברש"י שמות כ"ג:ב':
"יש במקרא הזה מדרשי חכמי ישראל, אבל אין לשון המקרא מיושב בהן על אופניו... לפי דברי רבותינו, כך פתרון המקרא... ואונקלוס תרגם...ואני אומר ליישבו על אופניו כפשוטו, כך פתרונו".

רש"י בראשית ל"ג:כ':
"ורבותינו אמרו, שהקב"ה קרא לו ליעקב א-ל. דברי תורה כפטיש יפוצץ סלע, מתחלקין לכמה טעמים, ואני ליישב פשוטו ושמועו של מקרא באתי".

רש"י בראשית ג':כ"ב: "ויש מדרשי אגדה, ואין מיושבין על פשוטו".
רש"י בראשית ו':ג': "יש מדרשי אגדה רבים בלא ידון, אבל זה ציחצוח פשוטו".

ולאור דברי הרשב"ם הידועים בפרשת וישב: "וגם רבנו שלמה אבי אמי מאיר עיני גולה שפירש תורה נביאים וכתובים, נתן לב לפרש פשוטו של מקרא. ואף אני שמואל ב״ר מאיר חתנו זצ״ל נתווכחתי עמו ולפניו, והודה לי שאילו היה לו פנאי היה צריך לעשות פרושים אחרים לפי הפשטות המתחדשים בכל יום", נראה פשוט הכוונה, שרש"י בא לפרש דברי הפסוק באופן שהפירוש יתאים למלות הפסוק, יהיה זה דרש יהיה זה פשט, רק להתאים בלשון הפסוק. ולכן בהרבה מקומות רש"י הביא רק האגדה אע"פ שאינו פשט הפשוט כיון שזה מיישב דברי המקרא על אופניו - (רש"י תהלים פח:ט"ז "מיושבת ומבוססת אימתך בלבי אפונה לשון דבר דבור על אופניו – על מכונו) - ואם לא נמצא במדרשי חז"ל אגדה כזה, אז הביא רש"י הפשט כיון שמישב לשון המקרא. והרשב"ם נתווכח עמו שהיה לו לרש"י לחבר פירוש לפי הפשט הפשוט תמיד, לא כתחליף לפרש"י אלא ר"ל עוד פירוש להבין הפשט שעליו כוונו חז"ל באומרם, 'אין מקרא יוצא מידי פשוטו'. ולבסוף הודה לו.

נמצא שפירוש המבוסס על פשוטו של מקרא בלבד אינו תחליף לפרש"י כלל, רק לפרש"י שעלתה במחשבה, ופרשב"ם ושאר מפרשי הפשט. וא"כ האיך יתכן שיזניחו רש"י, ללמוד בפירוש אשר אינו על דרך זה כלל?

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ו' נובמבר 18, 2022 8:47 pm
על ידי זאב ערבות
תורת המן כתב:והלא כבר נתקבל פירושי שוטנשטיין ומתיבתא על הש"ס בעולם, והרבה פעמים הם מפרשים ע"פ פירוש אחר, אשר לדעתם הם יותר פשוט מפירש"י, ועכ"ז עיקר הלימוד בכללות הוא גמ' רש"י. ולעולם לא שמעתי על חיידר אחד בעולם שלומדים אלו מציאות עם פירוש שוטנשטיין.

ללא הבאת דוגמאות לדבריך, מה שאתה כותב שהם באים להחליף את פירוש רש"י אינו נכון כלל וכלל והאשמת שווא. אם תעיין בהקדמת שוטנשטיין לברכות מובא שם בהדגשת המלים שהפירוש הוא רק סיוע ללומדי הגמרא ולא בא להחליף את פירש"י. בנוסף הסיבה שדף הגמרא נדפס שוב ושוב בצד הפירוש נעשה במכוון בכדי שהלומד לא יתפתה לפסוח על פירש"י אלא שילמד את שניהם בצמוד. והנקודה החשובה ביותר היא שאחד הקריטריונים היסודיים של עריכת הפירוש שלהם שהפירוש חייב להיות לפי רש"י "ללא יוצא מן הכלל". כאשר יש קושי לפרש לפי רש"י, לדוגמא מכיוון ששאר המפרשים הולכים בעקבות התוספות שמקשים עליו, הם דוחקים את עצמם לפרש את הסוגיה לפיו, ומסיבה זו לפעמים ניתן למצוא בהערות חידושים גדולים שנוצרו עקב המחויבות שלהם לפרש עפ"י רש"י.

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ו' נובמבר 18, 2022 9:16 pm
על ידי אהרן תאומים
תורת המן כתב:אתמול הדביק הקול קורא'ס הללו בכל קיר בבמ"ג (לייקווד), ותהום כל העיר.

כפי לשונם של הראשי ישיבות, וכן מהתרשמותי מהקריאה בכל האשכול הזה, נראה שמעיקרי הטענות הוא, שכוונת הספר הוא להחליף עם פרש"י, ואם לא נתעכב הפצתו, לא יהיה מי שילמד רש"י, והכל ילמד חומש מקרא מפורש, ותו לא. וכן שהמלמדים בחיידר ילמד לצעירי הצאן עם פירוש זה ולא פי' רש"י.

ואין אני מבין כלל. מי יאמין שהכל ישליכו פרש"י ארצה. מי יאמין שאיזה ספר בן דורינו יהיה תחליף לפירש"י. פירש"י הוא לימוד בפנ"ע, והמון פירושים נכתבו עליו, וא"א להחליפו כלל. ומי הגיד שכן הוא כוונתם - כוונה טפשית כזה.

והלא כבר נתקבל פירושי שוטנשטיין ומתיבתא על הש"ס בעולם, והרבה פעמים הם מפרשים ע"פ פירוש אחר, אשר לדעתם הם יותר פשוט מפירש"י, ועכ"ז עיקר הלימוד בכללות הוא גמ' רש"י. ולעולם לא שמעתי על חיידר אחד בעולם שלומדים אלו מציאות עם פירוש שוטנשטיין.

אלא ודאי הכונה הוא, כעוד פירוש על התורה, למי שכבר למד רש"י, ורוצה ללמוד גם כן פשט על פי דרך שאר הראשונים, יכול ללמוד יין ישן בקנקן חדש.

מה שכתבת נכון מאוד !!!! והיטבת לתאר את הדברים, ואולי עכשיו נבין את התנגדותו של הרב שך זצ"ל לשוטנזלץ וזה היה אולי כחלק מהסיבות שהוא צפה ברוח קדשו את מה שקורה לעינינו שלדאבוננו הציבור פחות ופחות לומד רש"י על הש"ס וחלקו עדיין עושה טובה שקורא רש"י בריפרוף מהיר, וכיום קשה להחזיר את הגלגל אחורה, לחסום את השוטנשטיינים למיניהם הפושטים בכל חלקה טובה שעדיין אפשר להרגיש שלומדים משהו, והכל הופך להיות ללימוד כורסתי ברילקס, ואולי בשאר הלימודים והספרים יש בזה אולי מעלות שנתרבו ספסלי ביהמ"ד, אבל בקודש הקדשים בתורה עצמה שפרשנדת"א מוצמד אליה ונפסק כבר להלכה הלימוד חומש רש"י להעביר הסדרה, כאן החשש מפני פירושים חדשים שכלתניים יותר וקלילים, ואכן לכאורה חשש זה עומד לעיני הרבנים ויפה שעה אחת קודם.
נ.ב. גילוי כותב השורות עמל ליצור ביאור חדש משולב בתוך ביאור רש"י על הגמרא המשתלב בלשון הגמרא גם יחד, ואולי כעין זה אפשר לעשות על החומש. מצו"ב שתי דפים מהגמרא לדוגמא סוכה דף ב וכתובות דף כב

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ש' נובמבר 19, 2022 6:41 pm
על ידי ישיבה מאן דהו
איש_ספר כתב:
ישיבה מאן דהו כתב:
איש_ספר כתב:ובכן אין כאן לא חרם ולא שמתא ולא ארור. רוב מוחלט אינו יודע כלל מי המו"ל, לא ראיתי כרוז בו הוזכר לגנאי המו"ל.

כל הכרוזים מביאים את דעתם של החתומים בו, לפיה מדובר בחיבור פסול, בעל השלכות חמורות ושלפיכך אין להשתמש בו.
העובדה שיש אנשים המתרשמים ומצייתים לדעתם, לא הופכת את זה לאלימות, כל עוד לא ננקטו צעדים הכופים את המו"ל להסכים עמם.


תמימות נפלאה. התוכל לגרד בפחדתך למעני ולספר לנו כל כמה זמן מתקבצים כל ראשי הישיבות בארה"ב ומביעים את דעתם על כל מיני תופעות בעלות השלכות חמורות?
.
.
.
אין כאן המלצה שלא להשתמש בו, אלא גזירת עירין קדישין שאסור להחזיקו בבית, בבתי הכנסת ובישיבות ואף לא לעשות בו מסחר! (ואפילו על ספרי הרב קוק, להבדיל אלף אלפי הבדלות, לא גזר החזו"א שלא לסחור בהם, כידוע).
וכיצד זה הגיעו למסקנה נחרצת שהוא לא בר תיקון, אם אין כאן כוונה גלויה לחרם?


לא התקדמנו לשום מקום למרות תרגום המילים לארמית.
אכן לדעתם ('הרגשם') הספר, ולא סתם ספר אלא פירוש התורה! הוא פסול ואין ללמוד בו ואין לסחור בו. כך ראוי לרב ומורה להורות את אשר על ליבו לשומעי לקחו.
החזו"א בהחלט , כפי המסופר, אסר לסחור בספרי הרב קוק מחלק המחשבה. עיין עליו.


נדמה לי שהתקדמנו מעט.
תחילה חשבת שכל הכרוזים רק מביאים את דעתם של החתומים בו, לפיה מדובר בחיבור פסול, בעל השלכות חמורות ושלפיכך אין להשתמש בו.
ועכשיו שמענו שזאת קריאה פומבית לכלל הציבור להתייחס את החיבור בצורה היותר חמורה: אסור להחזיקו בבית, אסור להחזיקו בתי כנסיות ובבתי מדרשות ואסור גם לסחור בו. בשפה המסורתית קוראים לזה חרם - דבר שהוא נאסר בהנאה ואסור להשתמש בו. אבל בעיקר, הצורה הזו של הפרסום הפומבי והחריג מעניקה רוח גבית לכל אותם מזיקים שמשחיתים בפועל את הספרים וכיו"ב. כפי שרבי פלוני לא יוכל להסתתר מאחורי מעטה הצדקנות כאשר נעריו שוברים עמדות של "נדרים פלוס".

כדי לשבר את האוזן, שהרי נודעתי כדרשן היודע להאריך הרבה במשלים ובציורים נפלאים הלוקחים את הלב, אמחיש מה בין הרגש השמור לבעליו לבין איסור פומבי וחרם.
כנודע, יש כמה ת"ח שנמנעים מלהכניס את ספריהם למאגר אוצר החכמה, למרות ההפצרות הרבות, בטענה שבלימוד מן המחשב לא מתקיימת צורת לימוד התורה המסורה בידינו. אנחנו הרגילים להשתמש באוצר - אנו רשאים להזדהות עם החשש, מותר לנו לחשוב שזה קצת מוגזם, אפשר גם לגחך, אבל זאת זכותם. עובדה, יש להם הרגש כזה.
אולם מה תאמר אם במקום להימנע מלהכניס את ספריהם בצנעה הם גם יפעילו לחץ על אחרים, יפיצו מודעות וירבו בתעמולה נגד מיזם אוצר החכמה? לא צריך להיות בעל דמיון פורה במיוחד כדי להעלות על לב את הטענות הרלוונטיות על עקירת עיקר צורת הלימוד והסכנות הטמונות בלימוד כזה, במיוחד לצעירי הצאן שמתרגלים לבהייה במסך וכיו"ב, וכיצד במהרה - בעזרתם של כמה עסקנים פעלתניים נקיים מכל נגיעה - עשוי העניין להתגלגל לנזק בלתי הפיך ולמחלוקת עקרונית על יסודות היהדות.
האם הנמשל כל כך שונה?

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ש' נובמבר 19, 2022 6:52 pm
על ידי דרומי
אותם רבנים שלא חתמו אינו מוכיח על כלום, כמובן וגם פשוט.

ראשית, מי אמר שראו בכלל את החיבור.

שנית, לא כל רב מזדרז לחתום על כל דבר, ומסיבות רבות ומגוונות, מעצלות פשוטה ועד פחד ממציקים וכו'.

וגם נגד ההכשרים המכונים 'בית יוסף' ו'חתם סופר' לא ראיתי חתימת רבנים, למרות שכשתדבר אתם בשקט תשמע ביטויים חריפים של איסורי דאורייתא ממש.

הרבנים שכן חתמו, הם המוכיחים שלדעתם החיבור פסול, ובזה יש לדון.

מהשתיקה של רבנים אחרים אין שום הוכחה לשום צד.

ואני עדיין מחכה למכתבי תמיכה של רבנים ידועים בחיבור זה, ולעת עתה לא מצאתי.

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ש' נובמבר 19, 2022 7:14 pm
על ידי האויצרניק
דרומי כתב:אותם רבנים שלא חתמו אינו מוכיח על כלום, כמובן וגם פשוט.

ראשית, מי אמר שראו בכלל את החיבור.

שנית, לא כל רב מזדרז לחתום על כל דבר, ומסיבות רבות ומגוונות, מעצלות פשוטה ועד פחד ממציקים וכו'.

וגם נגד ההכשרים המכונים 'בית יוסף' ו'חתם סופר' לא ראיתי חתימת רבנים, למרות שכשתדבר אתם בשקט תשמע ביטויים חריפים של איסורי דאורייתא ממש.

הרבנים שכן חתמו, הם המוכיחים שלדעתם החיבור פסול, ובזה יש לדון.

מהשתיקה של רבנים אחרים אין שום הוכחה לשום צד.

ואני עדיין מחכה למכתבי תמיכה של רבנים ידועים בחיבור זה, ולעת עתה לא מצאתי.


כך הנך סבור

אני ואחרים סבורים אחרת, שאלו שחתמו הרי שדעתם מוכיחה כי הם פסלו את הספר, ואלו שלא חתמו, מחמת המציקים וד"ל

מכתבי תמיכה לא יהיו, כמו שלא יוציאו מכתבי תמיכה להשתמש בנדרים פלוס ושוטנשטיין..

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ש' נובמבר 19, 2022 8:34 pm
על ידי בן מיכאל
עקביה כתב:
איש_ספר כתב:אגב, בשבת חשבתי אולי המו"ל הביא את פירושו של האבע"ז על הפסוק ארדה נא ואראה וכו', סו"ס הוא הכי מכוון ל'פשט'. רח"ל מהאי דעתא. אם לא הביא, כנראה ידע לעגל פינות כשצריך...

כשראיתי דברים אלה חשבתי מי יודע איזו סנסציה תימצא באבע"ז, שמא הוא יפרש שהקב"ה לא יודע מה קורה בעולם והוא נזקק למבצע 'הקש בדלת' - לעבור מבית לבית בסדום ולבדוק מה בדיוק עושים שם...
ובכן, אלה דברי האבע"ז (מפרויקט השו"ת):
ועל דעתי פירושו אראה אם עשו כלם כרעה הזאת, כי האמת שהכל ידע כל חלק על דרך כל, ולא על דרך חלק.
וכוונתו כפי הנראה, שישנה השגחה כללית על אוה"ע, ולא השגחה פרטית, אבל כדי להפוך את סדום ולהשמיד אותה כליל נדרש דקדוק במעשיו של כל פרט ופרט.
והשינוי הזה באופי ההשגחה על סדום נקרא 'ארדה נא ואראה'.

אינני יודע האם יש מרחק גדול בין פירוש זה של האבע"ז לפירוש ה'דבר אחר' ברש"י על אתר. גם בדברי רש"י יש משמעות שיש צורך בדקדוק מיוחד האם הצעקה הכללית העולה מסדום מקורה בכל פרט ופרט או לא.

ההו"א שלך נכונה, ראה אברבנאל על אתר (וראה גם בדברי הרמב"ן שתקף את הדברים בקוצר אמרים).

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ש' נובמבר 19, 2022 8:39 pm
על ידי עקביה
שבוע טוב
בעקבות מה שקראתי כאן ביום שישי ניגשתי בשבת לארון הספרים בבית הכנסת כדי לבדוק האם חומש 'פשוטו של מקרא' עודנו שם, ולצערי לא מצאתיו.
שאלתי את הגבאי, והוא אמר לי שהיו מי שכבר זרקו אותו מזמן.
ולפי דרכנו למדנו שאם איסור שבת החמור נדחה מפני שמד (שו"ע ס"ס שו) ק"ו איסור גזל הקל.

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ש' נובמבר 19, 2022 9:32 pm
על ידי איש_ספר
ישיבה מאן דהו כתב:
איש_ספר כתב:
ישיבה מאן דהו כתב:
איש_ספר כתב:ובכן אין כאן לא חרם ולא שמתא ולא ארור. רוב מוחלט אינו יודע כלל מי המו"ל, לא ראיתי כרוז בו הוזכר לגנאי המו"ל.

כל הכרוזים מביאים את דעתם של החתומים בו, לפיה מדובר בחיבור פסול, בעל השלכות חמורות ושלפיכך אין להשתמש בו.
העובדה שיש אנשים המתרשמים ומצייתים לדעתם, לא הופכת את זה לאלימות, כל עוד לא ננקטו צעדים הכופים את המו"ל להסכים עמם.


תמימות נפלאה. התוכל לגרד בפחדתך למעני ולספר לנו כל כמה זמן מתקבצים כל ראשי הישיבות בארה"ב ומביעים את דעתם על כל מיני תופעות בעלות השלכות חמורות?
.
.
.
אין כאן המלצה שלא להשתמש בו, אלא גזירת עירין קדישין שאסור להחזיקו בבית, בבתי הכנסת ובישיבות ואף לא לעשות בו מסחר! (ואפילו על ספרי הרב קוק, להבדיל אלף אלפי הבדלות, לא גזר החזו"א שלא לסחור בהם, כידוע).
וכיצד זה הגיעו למסקנה נחרצת שהוא לא בר תיקון, אם אין כאן כוונה גלויה לחרם?


לא התקדמנו לשום מקום למרות תרגום המילים לארמית.
אכן לדעתם ('הרגשם') הספר, ולא סתם ספר אלא פירוש התורה! הוא פסול ואין ללמוד בו ואין לסחור בו. כך ראוי לרב ומורה להורות את אשר על ליבו לשומעי לקחו.
החזו"א בהחלט , כפי המסופר, אסר לסחור בספרי הרב קוק מחלק המחשבה. עיין עליו.


נדמה לי שהתקדמנו מעט.
תחילה חשבת שכל הכרוזים רק מביאים את דעתם של החתומים בו, לפיה מדובר בחיבור פסול, בעל השלכות חמורות ושלפיכך אין להשתמש בו.
ועכשיו שמענו שזאת קריאה פומבית לכלל הציבור להתייחס את החיבור בצורה היותר חמורה: אסור להחזיקו בבית, אסור להחזיקו בתי כנסיות ובבתי מדרשות ואסור גם לסחור בו. בשפה המסורתית קוראים לזה חרם - דבר שהוא נאסר בהנאה ואסור להשתמש בו. אבל בעיקר, הצורה הזו של הפרסום הפומבי והחריג מעניקה רוח גבית לכל אותם מזיקים שמשחיתים בפועל את הספרים וכיו"ב. כפי שרבי פלוני לא יוכל להסתתר מאחורי מעטה הצדקנות כאשר נעריו שוברים עמדות של "נדרים פלוס".

כדי לשבר את האוזן, שהרי נודעתי כדרשן היודע להאריך הרבה במשלים ובציורים נפלאים הלוקחים את הלב, אמחיש מה בין הרגש השמור לבעליו לבין איסור פומבי וחרם.
כנודע, יש כמה ת"ח שנמנעים מלהכניס את ספריהם למאגר אוצר החכמה, למרות ההפצרות הרבות, בטענה שבלימוד מן המחשב לא מתקיימת צורת לימוד התורה המסורה בידינו. אנחנו הרגילים להשתמש באוצר - אנו רשאים להזדהות עם החשש, מותר לנו לחשוב שזה קצת מוגזם, אפשר גם לגחך, אבל זאת זכותם. עובדה, יש להם הרגש כזה.
אולם מה תאמר אם במקום להימנע מלהכניס את ספריהם בצנעה הם גם יפעילו לחץ על אחרים, יפיצו מודעות וירבו בתעמולה נגד מיזם אוצר החכמה? לא צריך להיות בעל דמיון פורה במיוחד כדי להעלות על לב את הטענות הרלוונטיות על עקירת עיקר צורת הלימוד והסכנות הטמונות בלימוד כזה, במיוחד לצעירי הצאן שמתרגלים לבהייה במסך וכיו"ב, וכיצד במהרה - בעזרתם של כמה עסקנים פעלתניים נקיים מכל נגיעה - עשוי העניין להתגלגל לנזק בלתי הפיך ולמחלוקת עקרונית על יסודות היהדות.
האם הנמשל כל כך שונה?

שוין. זה כבר ממש בגדר אין משיבין על הדרוש. והמעיין ישפוט...

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ש' נובמבר 19, 2022 11:15 pm
על ידי אור עולם
זאב ערבות כתב:קונטרס ויבינו במקרא, מאמר יסודי על סדר לימוד וביאור המקרא... ובעניין ספר פשוטו של מקרא (עשיתי חיפוש ולא ראיתי שהועלה עדיין)

היה כאן בעבר מכתב שהזכיר את הנ"ל, יעויי"ש.

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ש' נובמבר 19, 2022 11:45 pm
על ידי לבי במערב
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:וההולך בעקבות הרשב"ם אינו חייב לומר 'זכיתי לבי', כמו ההולך בדרכי הש"ך לבאר השו"ע אינו חייב לומר 'זכיתי לבי' . .
אם החילוק הפשוט בין התנ"ך לשו"ע אינו ברור מספיק, ה"ז גופא מהוה סיבה מספקת לצאת כנגד החיבור החדש ולהבהיר את הדברים...
התורה היא אכן ירושה לכאו"א מישראל, ללמדה ולהגות בה כפי הנמסר לנו מרבותינו גדולי הדורות. חיבור כ'תחליף' לפרש"י הוא יומרה, שבדורותינו אף מהוה יותר מ'ריח משכילות' (לגופו של החיבור הנדון באשכול, 'לאו דוקא' שאכן זו כוונת מחברו, ולכן אינני מביע בכך דעה אודותיו).

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ש' נובמבר 19, 2022 11:54 pm
על ידי לבי במערב
דרומי כתב: . . וגם נגד ההכשרים המכונים 'בית יוסף' ו'חתם סופר' לא ראיתי חתימת רבנים, למרות שכשתדבר אתם בשקט תשמע ביטויים חריפים של איסורי דאורייתא ממש.
מהי ההשוואה בין סוגיית הכשרויות, הידועה כעתירת אינטריגות ואינטרסים, לעניני הסכמות ספרים?
ובפרט בנדו"ד, שעל־אף ההשמצות היוצאות חדשים לבקרים - עדיין לא העזו מבקרי המו"ל לטעון כי איימו[!] על רבנים להמנע מלפסול את הספר.
גם טעם ה'עצלות' משונה קמעא, אך ניתן להניח לכך. יש מכתבי תמיכה בחיבור (שהועלו לעיל), אלא שהפוסלים יטענו כי נכתבו טרם פרוץ הסערה (ולפענ"ד קשה לראות בכך די השב).

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: א' נובמבר 20, 2022 12:09 am
על ידי דרומי
'מכתבי התמיכה' שציינת אליהם אינם מספיקים כלל וכלל, כשמדובר בנושא כה יסודי הנוגע גם לנשים וילדים.

[לענין הכשרויות, כמובן לא ניסיתי להשוות בין הנושאים, אלא רק להמחיש ששתיקתם של רבנים ומנהיגים לא תמיד מוכיחה משהו].

ושוב: מתבקש לראות מכתב הסכמה ותמיכה ברור ומפורש מאחד מגדולי התורה המפורסמים, ולעת עתה לא נמצא.

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: א' נובמבר 20, 2022 1:42 am
על ידי ליטוואק פון בודאפעסט
בענין המדרון החלק, בינתיים ראינו ושמענו על שתי פרצות חמורות שיצאו מחמת המערכה נגד החומש הזה - איסור גזל ואיסור מחיקת השם, שיש שהתפארו ששרפו את הספר.

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: א' נובמבר 20, 2022 3:07 am
על ידי זאב ערבות
אהרן תאומים כתב:נ.ב. גילוי כותב השורות עמל ליצור ביאור חדש משולב בתוך ביאור רש"י על הגמרא המשתלב בלשון הגמרא גם יחד, ואולי כעין זה אפשר לעשות על החומש. מצו"ב שתי דפים מהגמרא לדוגמא סוכה דף ב וכתובות דף כב

יש גמרא בשם גמרא נוחה (ראה כאן viewtopic.php?t=19773#p192480, ודוגמא מהנ"ל כאן viewtopic.php?f=72&t=59781&p=761664&hilit=%D7%92%D7%9E%D7%A8%D7%90+%D7%A0%D7%95%D7%97%D7%94#p761664) ונמצאת באפלקצית אורייתא שהיא מעין בר אילן בזעיר אנפין ומשלבת את רש"י ותוס' בתוך הגמרא עם ביאורים קצרים.
כמו כן יש את ספר פריו בעתו על מסכתות עירובין ויבמות שהוא ממש פירוש משולב עם פירוש רש"י.
(והערת אגב, איני יודע אם מותר לעשות ליצנות מספר, ויתכן שהתנגדות רב שך לשוטנשטיין היתה למהדורה באנגלית, שכן המהדורה העברית עדיין לא היתה קיימת וידוע שרב אלישיב היה מעיין בשוטנשטיין וכן ועוד גדולים).

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: א' נובמבר 20, 2022 3:28 am
על ידי עכ''פ
פריו בעתו זה על עירובין וזבחים, פירוש נפלא באמת אבל הוא פירוש לפרש"י
שוטנשטיין לבסוף לא התנגד הרב שך כנ' מן הטעם שהזכירו הגריש"א והגרש"א בהסכמותיהם לשוטנשטיין העברי.

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: א' נובמבר 20, 2022 3:29 am
על ידי אהרן תאומים
יש גמרא בשם גמרא נוחה (ראה כאן viewtopic.php?t=19773#p192480, ודוגמא מהנ"ל כאן viewtopic.php?f=72&t=59781&p=761664&hilit=%D7%92%D7%9E%D7%A8%D7%90+%D7%A0%D7%95%D7%97%D7%94#p761664) ונמצאת באפלקצית אורייתא שהיא מעין בר אילן בזעיר אנפין ומשלבת את רש"י ותוס' בתוך הגמרא עם ביאורים קצרים.
כמו כן יש את ספר פריו בעתו על מסכתות עירובין ויבמות שהוא ממש פירוש משולב עם פירוש רש"י.
(והערת אגב, איני יודע אם מותר לעשות ליצנות מספר, ויתכן שהתנגדות רב שך לשוטנשטיין היתה למהדורה באנגלית, שכן המהדורה העברית עדיין לא היתה קיימת וידוע שרב אלישיב היה מעיין בשוטנשטיין וכן ועוד גדולים).
תודה ! אני מכיר והיות והדיון כאן הוא על רש"י עה"ת והביאור המתיימר להיות פשוטו של מקרא, אז לא אגרר לדיון על עבודתי וכן לא אלאה את הקוראים להציג את החומר המקביל של גמרא נוחה בדפים שהבאתי, ושכל דמיון מקרי בהחלט בין גמרא נוחה לעבודה שעשיתי, וכנראה לא שמת לב פריו בעיתו מסביר "את רש"י" ולא את הגמרא דרך רש"י שזו כוונתי
ולגבי שוטנזלץ שהערת באגב אין כאן צחוק אלא הצגת מציאות בהומור בריא בלי רצינותך הידועה משכבר, כוונת הרב שך זצ"ל לא ידוע לי ורק הצגתי כאפשרות לזווית הסתכלות נוספת.
אגב אני אוהד גדול של הרב עדין אבן-ישראל שטיינזלץ זצ"ל ופירושו. וראה כאן הודעתי https://daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=78100

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: א' נובמבר 20, 2022 4:12 am
על ידי זאב ערבות
תודה ! אני מכיר והיות והדיון כאן הוא על רש"י עה"ת והביאור המתיימר להיות פשוטו של מקרא, אז לא אגרר לדיון על עבודתי וכן לא אלאה את הקוראים להציג את החומר המקביל של גמרא נוחה בדפים שהבאתי, ושכל דמיון מקרי בהחלט בין גמרא נוחה לעבודה שעשיתי, וכנראה לא שמת לב פריו בעיתו מסביר "את רש"י" ולא את הגמרא דרך רש"י שזו כוונתי
ולגבי שוטנזלץ שהערת באגב אין כאן צחוק אלא הצגת מציאות בהומור בריא בלי רצינותך הידועה משכבר, כוונת הרב שך זצ"ל לא ידוע לי ורק הצגתי כאפשרות לזווית הסתכלות נוספת.
אגב אני אוהד גדול של הרב עדין אבן-ישראל שטיינזלץ זצ"ל ופירושו. וראה כאן הודעתי https://daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=78100[/quote]
אם הדיון כאן הוא על פירש"י רש"י על התורה מדוע אתה מערבב את פירושו לגמרא? וכל מה שהערתי הוא שכבר נעשה נסיון כזה ולא דנתי כלל וכלל על עבודתך, ואולי מעתה כל לשון הרע או הוצאת שם רע נתרץ שזו הצגת מציאות בהומור בריא, ואם כוונת רב שך לא ידועה לך, מדוע אתה מזכיר אותה? ואם אתה כ"כ חושש לדעתו מדוע אינך חושש לדעתו ולדעת גדולים אחרים שיצאו חוצץ נגד שטיינזלץ?
ודרך אגב הנה קובץ קטן של ספר חומש עם פירוש עטרת רש"י שהוא פירוש משולב על פירוש רש"י לחומש.

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: א' נובמבר 20, 2022 6:41 am
על ידי אהרן תאומים
זאב ערבות כתב:
אם הדיון כאן הוא על פירש"י רש"י על התורה מדוע אתה מערבב את פירושו לגמרא?

כי הבאתי את זה כהוכחה על מה שקרא לפירוש רש"י על הגמרא שהוא לצערינו פירוש נזנח והולך וזו המציאות
וכל מה שהערתי הוא שכבר נעשה נסיון כזה ולא דנתי כלל וכלל על עבודתך,

לא הבנת מה עניתי לך וגם לא זה שלפני, כי כנראה לא הצצת מה עשיתי, כי אני לא מבאר את רש"י אלא את הגמרא דרך רש"י, וזה לא נעשה
ודרך אגב הנה קובץ קטן של ספר חומש עם פירוש עטרת רש"י שהוא פירוש משולב על פירוש רש"י לחומש

כנ"ל לא בדוגמה שהצגת מהחומש, שהוא מבאר את רש"י ולא את החומש!
ואולי מעתה כל לשון הרע או הוצאת שם רע נתרץ שזו הצגת מציאות בהומור בריא, ואם כוונת רב שך לא ידועה לך, מדוע אתה מזכיר אותה? ואם אתה כ"כ חושש לדעתו מדוע אינך חושש לדעתו ולדעת גדולים אחרים שיצאו חוצץ נגד שטיינזלץ?

כל הנ"ל הוא דוגמה לביאור משולב בדבריך :-)
נו הגזמת, קרא שוב את הדברים לא ידעתי שחיבור בין שני שמות משפחה, וכו' הוצאת שם רע, ואני לא חושש לדעתו באופן אישי נגד האיש שטיינזלץ כי דעתו של הלובאוויטשער זצולל"הה אומרת לי יותר

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: א' נובמבר 20, 2022 9:15 am
על ידי ישיבה מאן דהו
איש_ספר כתב:
ישיבה מאן דהו כתב:כדי לשבר את האוזן, שהרי נודעתי כדרשן היודע להאריך הרבה במשלים ובציורים נפלאים הלוקחים את הלב, אמחיש מה בין הרגש השמור לבעליו לבין איסור פומבי וחרם.
כנודע, יש כמה ת"ח שנמנעים מלהכניס את ספריהם למאגר אוצר החכמה, למרות ההפצרות הרבות, בטענה שבלימוד מן המחשב לא מתקיימת צורת לימוד התורה המסורה בידינו. אנחנו הרגילים להשתמש באוצר - אנו רשאים להזדהות עם החשש, מותר לנו לחשוב שזה קצת מוגזם, אפשר גם לגחך, אבל זאת זכותם. עובדה, יש להם הרגש כזה.
אולם מה תאמר אם במקום להימנע מלהכניס את ספריהם בצנעה הם גם יפעילו לחץ על אחרים, יפיצו מודעות וירבו בתעמולה נגד מיזם אוצר החכמה? לא צריך להיות בעל דמיון פורה במיוחד כדי להעלות על לב את הטענות הרלוונטיות על עקירת עיקר צורת הלימוד והסכנות הטמונות בלימוד כזה, במיוחד לצעירי הצאן שמתרגלים לבהייה במסך וכיו"ב, וכיצד במהרה - בעזרתם של כמה עסקנים פעלתניים נקיים מכל נגיעה - עשוי העניין להתגלגל לנזק בלתי הפיך ולמחלוקת עקרונית על יסודות היהדות.
האם הנמשל כל כך שונה?

שוין. זה כבר ממש בגדר אין משיבין על הדרוש. והמעיין ישפוט...


ניתן להניח בהסתברות גבוהה, שכאשר המו"ל של 'פשוטו של מקרא' שמע לראשונה שמאשימים אותו בשינוי צורת הלימוד, החדרת השכלה, זיוף מפרשים, כוונות פסולות ושאר ירקות כמושים, הוא הגיב בביטול גמור בזחיחות דומה. אטו בשופטני עסקינן?! וכי מישהו יכול להעלות על דעתו שאברך ירושלמי מביתר שמסתמא אינו יודע ABC ורק הגה מיזם רווחי ומבוקש, ייחשד במעשי וייזל ומנדלסון? ובכן, עד מהרה התברר כי הבדיחה היא על חשבונו, והוא אמור לשכנע את הקרובים אליו שאין לו כוונות זדון נסתרות.
קשה להאמין עד שזה מגיע למפתן ביתך, ולעולם לא תדע מי יתעורר בוקר אחד ו"יזהה תהליכים".

אגב, לפני כחמש עשרה שנה הצליחו מתנגדי מתמידים ור' לייבל מינצברג להחתים את כל גדולי הדור על מכתב נבזה נגדו, בו הם מכנים אותו כופר ואפיקורס, כאשר עיקר הטענה נגדו היתה דרכו בלימוד המקרא. בתגובה יזם הגר"ש אויערבאך, שהכיר את ר' לייבל ולא ייחס חשיבות לכל התלונות נגדו, מכתב תמיכה בו עליו חתמו כל חכמי וצדיקי ירושלים. קצת אירוני שדווקא ממשיכיו הם נושאים כיום בדגל מלחמה זו.

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: א' נובמבר 20, 2022 9:26 am
על ידי איש_ספר
גם כעת (להבדיל מהמערכה נגד רל"מ) רוב מוחלט אינו יודע מי המו"ל, והאם המו"ל הוא הכותב, ואם הם מתואמים וכו' וכו', וכיון ששניהם לא ידועי שם, זה גם לא ממש מעניין.

הענין כולו נסוב סביב החיבור עצמו וההשלכות שלו. אגב, לפעמים, גם זה קורה, הכותב מתכוון למשהו אחד, והיצירה משפיעה בכיוונים אחרים לגמרי (כך למשל, היו שהאשימו את בעל ספר הברית שהוא קרע צוהר להשכלה ומשם היו שדהרו הלאה, אף שכוונתו היתה הפוכה לגמרי, משל, משל, משל).

העובדה שרש"א התגייס לטובת רל"מ, מן הסתם, (השערה, השערה, השערה) נעוצה דוקא בכך, שהמערכה כוונה לגופו של איש, הוא הושמץ והוקע אל הקלון, וייחסו לו את מה שאין בו, אני לא בטוח שהתגובה שלו היתה זהה אם המערכה היתה מתמקדת ברעיונות המובעים בספרים.

והסוף הוא האירוני ביותר. לאמור, מרש"א, למדנו שבענייני דעות, הרשות נתונה, וכמש"כ הרמב"ם שאין הלכה בעניני דעות, וכמה אירוני שתלמידיו לא קבלו ממנו תורה גדולה זו.

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: א' נובמבר 20, 2022 9:29 am
על ידי סגי נהור
למה אי אפשר לבקר ספר, או להסתייג מספר, מבלי שזה יהפוך למלחמת קודש של פאשקווילים, חרמות ושריפות ספרים בכיכר העיר.
חבל שבני ארה"ב מתקנאים (תרתי משמע) בסגנון החשיבה והפעולה של יושבי ארצנו הק'.

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: א' נובמבר 20, 2022 9:45 am
על ידי איש_ספר
סגי נהור כתב:למה אי אפשר לבקר ספר, או להסתייג מספר, מבלי שזה יהפוך למלחמת קודש של פאשקווילים, חרמות ושריפות ספרים בכיכר העיר.
חבל שבני ארה"ב מתקנאים (תרתי משמע) בסגנון החשיבה והפעולה של יושבי ארצנו הק'.

נראה שאתה מסיק מהאווירה באשכול כאן למה שמתרחש ברחוב. בתוך עמי אנוכי יושבת, לא ראיתי פשקוויל על המדרכה, לא שמעתי שהוטל חרם יב"נ על האיש, וגם לא הרחתי משהו שדומה לעשן.
הרושם שלי, כצופה מהצד ממש, שהמערכה בהחלט מתנהלת לגופו של ספר, גם אם היא כוללת וגורפת כדרך כל מערכה (אתה לא באמת מצפה לאימוץ סגנון של ביקורת ספרים במוסף של הארץ למשל...)

אם כבר, המעניין הוא, האם יש כאן תהליך לפיו ראשי הישיבות דארה"ב הפכו לפעילים יותר בנושאי 'השקפה' מעמיתיהם שבאר"י, גם בנושאים שאינם ארצי ישראלים במהותם, כנושא זה שלפנינו.
(אני כבר קורא את התשובה של ---- בסגנון קרוב לזה: ראשי הישיבות שבארץ לא יתפתו כי הם מכירים את העוסקים בדבר שהם חבורת מושחתים בעל אינטרסים זרים וכו', רק יושבי ארה"ב שאינם מכירים נוחים להתפתות וכו'. או בלשון אחר, ראשי הישיבות כאן מכירים את המו"ל ואת תומתו ונקיון כפיו, משא"כ ראשי הישיבות בארה"ב וכו'. אולי ואולי. אני רק מהרהר ביני וביני אם ישנן סיבות נוספות)

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: א' נובמבר 20, 2022 9:53 am
על ידי ישיבה מאן דהו
איש_ספר כתב:אם כבר, המעניין הוא, האם יש כאן תהליך לפיו ראשי הישיבות דארה"ב הפכו לפעילים יותר בנושאי 'השקפה' מעמיתיהם שבאר"י, גם בנושאים שאינם ארצי ישראלים במהותם, כנושא זה שלפנינו.

או אפשר: ראשי הישיבות בא"י עדיין נתונים תחת האימה של המחלוקת האחרונה, והם יודעים היטב להיכן מובילות מלחמות קודש צודקות ומה קורה כאשר מעניקים לתלמידים חרב ביד. הם למדו את הלקח ואינם ששים אלי קרב רק בשביל לאבד כל חלקה טובה בשם המאבק על קודשי ישראל.

לגבי רש"א והאירוניה אתייחס ברמיזה. התנהלותו בשנותיו האחרונות לא ממש משקפת את דרכו לאורך חייו. וד"ב.

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: א' נובמבר 20, 2022 10:09 am
על ידי איש_ספר
ישיבה מאן דהו כתב:לגבי רש"א והאירוניה אתייחס ברמיזה. התנהלותו בשנותיו האחרונות לא ממש משקפת את דרכו לאורך חייו. וד"ב.
אף אני אתייחס ברמיזה... קביעה שכזו על 'דרכו' של רש"א, ומה מהווה סטיה מהותית ממנה (להבדיל למשל, ממי שמרגיש שהוטלה עליו אחריות ואינו עוד איש פרטי, שעשוי לשנות את הנהגתו), ראוי שתתברר ע"י תלמיד שזכה לשמש הרבה, הרבה בשנים והרבה בקירוב דעת. ככל הידוע לי, הרב ישיבה מאן דהו, מגבש את השקפתו כאיש מן הצד בלבד, שלא זכה לא לזה ולא לזה, ומשכך, למרות הסגנון הפסקני והמרמז על משהו שמעבר ("ודי בזה"), דבריו חסרי ערך ממשי. וד"ב(...).

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: א' נובמבר 20, 2022 12:22 pm
על ידי בריה נמוכה
כבר היה לעולמים פירוש עפ"י פשוטו לחומש.
בשנת תשמ"ז יצא לאור ע"י הגאון ר' שלום דובער שטיינברג זצ"ל
חיבור הנקרא באר התורה והוא מעוטר בהסכמותיהם של גדולי ישראל דאז. ובראשם פוסקי הדור הגרי"י וויס בעל המנחת יצחק
הגרש"ז אויערבאך והגר"ש ואזנר בעל השבט הלוי, וכן של הפני מנחם מגור ור משה הלבארשטאם ועוד.

ומטרתו הוא בדיוק כמו חומש פשוטו של מקרא - אם כי לא כ"כ יפה כמוהו -
ומצו"ב מהמבוא לספר שם כותב: "ועיקר מטרתו של של פירוש זה להעשיר את נפש הלומד - בנוסף על פירוש רש"י גם בפירושיהם של גדולי המפרשים שפירשו את התורה על פי פשוטם של דברים"
והבאתי דוגמא מפירושו לחומש דברים שבו מפרש את השמות המקומות שהוזכרו בריש דברים - כפשוטו ולא כרמזים וכפירוש חז"ל ורש"י

ומשום מה נזכרת בדברי הרב ואזנר שכתב בספרו
"ומימות עולם הי' הנהוג כך שהניחו לת"ח מנהיגי הצבור לומר דעתם אם
רואים כן בין להקל בין להחמיר, ולא כבזמנינו שלפעמים אם אין הת"ח שהוא הרב אומר
כדעת איזה אנשים אפי' הם לומדי תורה, קופצים עלו ברוגז ובטענות לומר תורה חדשה
מאתו תצא, אעפ"י שהיא ישן נושן ממה שנמסר לו מדור דור".

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: א' נובמבר 20, 2022 12:48 pm
על ידי בריה נמוכה
לבי במערב כתב:
בריה נמוכה כתב:וכפי שכתבתי[!] לית מאן דפליג שהראשונים נאמרו ע"ד הפשט ורש"י נאמר ע"ד אגדה המישבת את המקרא דבר דבור על אופניו . .
איכא ואיכא (מרבוואתא) דפליגי, כידוע ומפורסם (וגם נדון כאן בארוכה), ולא באתי אלא לפקוח העינים מעצימתן בחזקה.


לעיל בהודעתי viewtopic.php?f=7&t=20852&start=800#p777056

הבאתי באריכות דעות הראשונים והאחרונים ואף חכמי זמנינו הכותבים להדיא כך
אדרבה תביא מקור לדבריך שרש"י הוא הוא פשוטו של מקרא

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: א' נובמבר 20, 2022 1:56 pm
על ידי קופא דמחטא
אאל"ט
החתימות מארה"ב התפרסמו בארץ לפחות שבוע לפני שהם פורסמו כאן..
וגם כאן פירסמו רק בליקווד (ואולי גם באתרי' של שאר החותמים, שזה ב' או ג' מקומות נוספים)
לעת עתה הספר עדיין נמכר בכל האתרים שבהם נמכר בעבר.
ובאתרי החדשות המרכזיים של בני התורה לא עלה העניין כלל.

שמעתי שהנוסח עליו הם חתמו ג"כ לקוח מפרסומים קודמים בנושא
ובכלל מוזר הדבר שקול קורא שמיועד לבני ארה"ב נכתב רק בעברית (וי"ל)
ואם היה בזה ענין משמעותי להרבנים דפה היו פועלים לפרסם

מסתבר שהעניין עלה אצל הרבנים החותמים על ידי מחתימים בעלי ענין מארה"ק שרצו להחזיר את הנושא לסדר היום
עד כמה שאני מכיר, וכבוד החותמים במקומם מונח, אין במכתב יצוג רחב של גדולי ארה"ב. ובעיקר החותמים הם ראשי ישיבות ורבני ליקווד, ונוספו עליהם ב' או ג' ראשי ישיבות.
אין שום חותם מגדולי ופוסקי החסידים, ובולטת בהעדרותה חתימת הגר"ש קמינצקי.
אפשר להשוות לחתימות שראינו מחו"ל בענין הפקעת הגט.

אכן, קראתי שב' מן הרבנים החותמים דיברו מהענין בכנס של תורה ומסורה, לא מצאתי הקלטה או תמלול, ואיני יודע את תאריך הכנס המדובר.

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: א' נובמבר 20, 2022 2:03 pm
על ידי סגי נהור
בריה נמוכה כתב:אדרבה תביא מקור לדבריך שרש"י הוא הוא פשוטו של מקרא

מאי משמע "הוא הוא פשוטו של מקרא"? יש מפרש אחר שלדעתך הוא הוא הפשט? השאלה היא אם מגמת רש"י לפרש את הפשט או לעטר את הכתובים בדרשות, ועל זה כבר אמרו קדמונים שמגמתו לפרש את הפשט ואינו מביא מן המדרשים אלא במקום שלדעתו אין המקרא מיושב בלעדיהם (וכמשמעות לשונו של רש"י עצמו וכנ"ל). ראה למשל משכיל לדוד בהקדמתו המליצית, ד"ה בשלח וד"ה ויקהל.
וראה בהרחבה במאמר שהעליתי כאן. וכאמור כל זה כבר נכב"ב.

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: א' נובמבר 20, 2022 9:14 pm
על ידי אליסף
סגי נהור כתב:למה אי אפשר לבקר ספר, או להסתייג מספר, מבלי שזה יהפוך למלחמת קודש של פאשקווילים, חרמות ושריפות ספרים בכיכר העיר.
חבל שבני ארה"ב מתקנאים (תרתי משמע) בסגנון החשיבה והפעולה של יושבי ארצנו הק'.

הבה נקרא לילד בשמו
רוב רובם של הרבנים הבולטים שחתמו על הקו"ק מזדהים עם מפלגת עץ
ומאידך זיל גמור

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: א' נובמבר 20, 2022 9:35 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
איני מבין הרבה. אבל ביום ו' האחרון ראיתי שעדיין חומש זה נמצא בבהמ"ד סטאמר וכן בדושינסקיא.

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: א' נובמבר 20, 2022 9:58 pm
על ידי קו ירוק
אליסף כתב:
סגי נהור כתב:למה אי אפשר לבקר ספר, או להסתייג מספר, מבלי שזה יהפוך למלחמת קודש של פאשקווילים, חרמות ושריפות ספרים בכיכר העיר.
חבל שבני ארה"ב מתקנאים (תרתי משמע) בסגנון החשיבה והפעולה של יושבי ארצנו הק'.

הבה נקרא לילד בשמו
רוב רובם של הרבנים הבולטים שחתמו על הקו"ק מזדהים עם מפלגת עץ
ומאידך זיל גמור

אתה מתכוון שהרבנים החרדים לא ניחא דעתייהו?..

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: א' נובמבר 20, 2022 10:16 pm
על ידי גימפעל
איש_ספר כתב:גם כעת (להבדיל מהמערכה נגד רל"מ) רוב מוחלט אינו יודע מי המו"ל, והאם המו"ל הוא הכותב, ואם הם מתואמים וכו' וכו', וכיון ששניהם לא ידועי שם, זה גם לא ממש מעניין.

האם אין זה מהמינימום שחותמים על קו"ק יבררו מי הוא זה שיוצאים נגדו

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: א' נובמבר 20, 2022 11:27 pm
על ידי עושה חיל
אם באמת יש חשש מקראים או מתופעת קראות חדשה,
מדוע אין מי שיעמוד בפרץ ויכתוב ספר משכנע כמו ר' סעדיה גאון בדורו.

לא ספר אוצר מדרשים כראיה נגד אותם פשטנים, אלא כמו שר' סעדיה עשה - שכתב פירוש שמשכנע גם את דעת הקראים לשיטתם והוכיח להם איך התורה עצמה מתפרשת נכון.

כך כל המתווכחים בכל הדורות, לא כתבו פשקוויל וברחו, אלא שכנעו ויצאו לנו פירושים גדולים ומכוננים. כדוגמת רס"ג, ראב"ע, מלבי"ם, הכתב והקבלה ועוד ועוד. (יש הטוענים שגם רשב"ם וחכמי צרפת בזמנו, זו תגובה מול הנצרות)

אלא מאי, חוששני שכאן זה שונה:
א. כי לא ברור כל כך על מה הויכוח.
ב. כיון שתכלס' החומש הזה הוא על טהרת רבותינו הראשונים הנ"ל לוחמי מסורת חכמינו. (כן כן, גם אם הוא לא כזה מוצלח וגם אם יש בו יומרה למעלה ממקומו וכו' וכו'.. עדיין אין בו שום פסול אמיתי למי שפתח פעם מקראות גדולות בעיון)

ולכן לא שייך לכתוב חיבור רציני נגד.
וכמה ניסו והובאו עלוניהם כאן באשכול, וזה יצא מצחיק (כגון הזעזוע מ"רוח אלוקים מרחפת על פני המים", שפירש בחומש הנזכר כמו רוב מוחלט של מפרשי החומש בכל הדורות. - רמב"ן רשב"ם ראב"ע רד"ק..... מלבד רש"י - שגם את פירושו הביא שם בחומש)

מה כן ניתן לעשות כנגד ה'קראים החדשים', להוציא פשקוויל, עם טענות של מסוכנות ואזהרות חמורות לשמירת טהרת החומש וכדו'.
או להתפלפל בפורום על היומרה הנוראה של מי שכתב פירוש וקרא לזה בשם פשש"מ, או שהניח זאת מעל רש"י (זה נכון? לא בדקתי) וכהנה רעיונות שאפשר להתווכח על משמעותם וכו' וכו'...

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ג' נובמבר 22, 2022 7:07 am
על ידי תורת המן
איש_ספר כתב:
סגי נהור כתב:למה אי אפשר לבקר ספר, או להסתייג מספר, מבלי שזה יהפוך למלחמת קודש של פאשקווילים, חרמות ושריפות ספרים בכיכר העיר.
חבל שבני ארה"ב מתקנאים (תרתי משמע) בסגנון החשיבה והפעולה של יושבי ארצנו הק'.

נראה שאתה מסיק מהאווירה באשכול כאן למה שמתרחש ברחוב. בתוך עמי אנוכי יושבת, לא ראיתי פשקוויל על המדרכה, לא שמעתי שהוטל חרם יב"נ על האיש, וגם לא הרחתי משהו שדומה לעשן.
הרושם שלי, כצופה מהצד ממש, שהמערכה בהחלט מתנהלת לגופו של ספר, גם אם היא כוללת וגורפת כדרך כל מערכה (אתה לא באמת מצפה לאימוץ סגנון של ביקורת ספרים במוסף של הארץ למשל...)

אם כבר, המעניין הוא, האם יש כאן תהליך לפיו ראשי הישיבות דארה"ב הפכו לפעילים יותר בנושאי 'השקפה' מעמיתיהם שבאר"י, גם בנושאים שאינם ארצי ישראלים במהותם, כנושא זה שלפנינו.
(אני כבר קורא את התשובה של ---- בסגנון קרוב לזה: ראשי הישיבות שבארץ לא יתפתו כי הם מכירים את העוסקים בדבר שהם חבורת מושחתים בעל אינטרסים זרים וכו', רק יושבי ארה"ב שאינם מכירים נוחים להתפתות וכו'. או בלשון אחר, ראשי הישיבות כאן מכירים את המו"ל ואת תומתו ונקיון כפיו, משא"כ ראשי הישיבות בארה"ב וכו'. אולי ואולי. אני רק מהרהר ביני וביני אם ישנן סיבות נוספות)

בשבוע שעבר בבמ"ג-לייקווד היה הפשקווילים הנ"ל בכל מקום, ואני ראיתי בבית מדרש 'בית אהרן' כמו ל' אנשים מתווכחים בענין הספר, ושמעתי מחבירי שכן היה גם בבית מדרש אחר.

גם הניח איש אחד בישיבה קונטרס קטן באנגלית עם כל מיני טענות שונות ומשנות נגד הספר.

מעוד חבר שעובד בחנות ספרים 'זונדל ברמן' שיש להם ג' חנויות בלייקווד שמעתי, שלאור האיסור לעשות מסחר בהספרים, הם הפסיקו למכור פשש"מ בכל חנויותיהם.

Re: חדש - פשוטו של מקרא

פורסם: ג' נובמבר 22, 2022 7:22 am
על ידי גימפעל
תורת המן כתב:בשבוע שעבר בבמ"ג-לייקווד היה הפשקווילים הנ"ל בכל מקום, ואני ראיתי בבית מדרש 'בית אהרן' כמו ל' אנשים מתווכחים בענין הספר, ושמעתי מחבירי שכן היה גם בבית מדרש אחר.
גם הניח איש אחד בישיבה קונטרס קטן באנגלית עם כל מיני טענות שונות ומשנות נגד הספר.
מעוד חבר שעובד בחנות ספרים 'זונדל ברמן' שיש להם ג' חנויות בלייקווד שמעתי, שלאור האיסור לעשות מסחר בהספרים, הם הפסיקו למכור פשש"מ בכל חנויותיהם.

מה ברצונך לחדש ?