עמוד 1 מתוך 2

שלי שלי ושלך שלך - הקדשה מקורית

פורסם: ש' פברואר 07, 2015 9:04 pm
על ידי איש_ספר
נהוג עלמא להודיע בשבח האשה, בהקדמת החיבור.
כאן מצאתי הקדשה מעניינת בה המחבר משתף את קוראיו, למה הוריד דברי שבח שכתב על אשתו בספרו הראשון, ולמה בכ"ז השאיר כמה מילים עליה בחיבור השני.
ולמחטטים: הספר אינו באוצר.
שלי שלי ושלך שלך.png
שלי שלי ושלך שלך.png (88.91 KiB) נצפה 10962 פעמים

Re: שלי שלי ושלך שלך - הקדשה מקורית

פורסם: ש' פברואר 07, 2015 9:38 pm
על ידי ארזי ביתר
יפה מאוד...

אגב, האם תקנת 'אשת חיל' בליל שבת, נוסדה על עקרת הבית?

Re: שלי שלי ושלך שלך - הקדשה מקורית

פורסם: ש' פברואר 07, 2015 11:37 pm
על ידי מגיה
איש_ספר כתב: למה הוריד דברי שבח שכתב על אשתו בספרו הראשון, .
שלי שלי ושלך שלך.png


והורדת שם האשה מטעם מה?

שמא הפורום מקום קדוש הוא, וחששת לדרכי חיים ושלום אות רמ"ו?

Re: שלי שלי ושלך שלך - הקדשה מקורית

פורסם: ש' פברואר 07, 2015 11:39 pm
על ידי ציבור
ספר תולדות נח : מצוות ודיני בני נח : דינים והלכות, ביאורים והארות, בירורים וחקירות בעניני שבע מצוות בני נח ושאר חיוביהם ומסתעף לענינים רבים בהלכה ובאגדה / אליהו [בן] דניאל ברכה.

ברכה, אליהו בן דניאל

Re: שלי שלי ושלך שלך - הקדשה מקורית

פורסם: א' פברואר 08, 2015 12:40 am
על ידי משך חכמה
לשאלת ארזי ביתר: כמו שבואי כלה נתקן לכבוד הכלה...

Re: שלי שלי ושלך שלך - הקדשה מקורית

פורסם: א' פברואר 08, 2015 1:15 am
על ידי גם זו לטובה
איש_ספר כתב:נהוג עלמא להודיע בשבח האשה, בהקדמת החיבור.
כאן מצאתי הקדשה מעניינת בה המחבר משתף את קוראיו, למה הוריד דברי שבח שכתב על אשתו בספרו הראשון, ולמה בכ"ז השאיר כמה מילים עליה בחיבור השני.
ולמחטטים: הספר אינו באוצר.
שלי שלי ושלך שלך.png


את דברי הגרשז"א שמעתי גם מבני המשפחה, וכידוע שהגרשז"א דבק מאוד במידת האמת [ולכן לא שלא ביקש מחילה מאשתו] וכעת נזכרתי שפעם לאחר קבלת טובה מידיד אמר לו "תודה רבה", והשיב הלה "על לא דבר", וכעס מאוד הגרשז"א על מידת השקר שחדרה למחננו.

Re: שלי שלי ושלך שלך - הקדשה מקורית

פורסם: א' פברואר 08, 2015 2:02 am
על ידי אוהב אוצר
לא הבנתי, מחבר הספר חשש שמא אחד מהקוראים יתפלא ולא יבין היאך 'העיז' ולא השתמש בפתגם זה עד כדי כך שהוצרך לעשות הערת שוליים והסבר התנצלותי ע"י מעשה רב?
לא הבנתי.

Re: שלי שלי ושלך שלך - הקדשה מקורית

פורסם: א' פברואר 08, 2015 2:07 am
על ידי מגיה
וכידוע שהגרשז"א דבק מאוד במידת האמת [/quote]
ומכיון שדבק במידת האמת, ראוי לציין שבספר התורה המשמחת על הרש"ז מובא הסיפור המקורי, ובו תשובת רבי שלמה זלמן התמצתה במשפט "לא על כל אחד אפשר להגיד כל דבר".
וכל הענין עם רחל אשת רבי עקיבא הוא תוספת פרשנות, או של מחבר התורה המשמחת, או של הרב יהושע כ"ץ בעל השמועה המובא שם.

Re: שלי שלי ושלך שלך - הקדשה מקורית

פורסם: א' פברואר 08, 2015 2:12 am
על ידי אוהב אוצר
לכן מתאימים דברים כאלו לגרשז"א בלבד ולא לכל מחבר שמצא להסביר את עצמו בהערת שוליים שמא יבוא איזה מישהו וילחש לו באוזן כמו הגרשז"א....

Re: שלי שלי ושלך שלך - הקדשה מקורית

פורסם: א' פברואר 08, 2015 6:53 am
על ידי גאולה בקרוב
מעניין לדעת מקור בספרי תולדות הגרשז"א להתנגדותו לאמירה "על לא דבר",
נצרך לי לאיזה ענין בספר יוסף אומץ.

Re: שלי שלי ושלך שלך - הקדשה מקורית

פורסם: ב' פברואר 09, 2015 3:47 am
על ידי ארזי ביתר
משך חכמה כתב:לשאלת ארזי ביתר: כמו שבואי כלה נתקן לכבוד הכלה...

יודעני, שזה כמו זה, משל היו ותל"מ. אלא שנפלאתי לאור ראיית המחבר שהביא אי"ס.

Re: שלי שלי ושלך שלך - הקדשה מקורית

פורסם: ב' פברואר 09, 2015 4:43 am
על ידי אוהב אוצר
ארזי ביתר כתב:יפה מאוד...

אגב, האם תקנת 'אשת חיל' בליל שבת, נוסדה על עקרת הבית?


ח"ו - בורות לומר כך. ע"פ הקבלה, אמירת אשת חיל היא כנגד השכינה.

Re: שלי שלי ושלך שלך - הקדשה מקורית

פורסם: ב' פברואר 09, 2015 7:48 am
על ידי סכינא חריפא
אוהב אוצר כתב:
ארזי ביתר כתב:יפה מאוד...

אגב, האם תקנת 'אשת חיל' בליל שבת, נוסדה על עקרת הבית?


ח"ו - בורות לומר כך. ע"פ הקבלה, אמירת אשת חיל היא כנגד השכינה.

אכן, אבל למה ח"ו? דווקא שיר השירים אסור לעשותו כמין זמר ואין בו אלא הנמשל כידוע ולא בשאר שירות שבכתובים.

Re: שלי שלי ושלך שלך - הקדשה מקורית

פורסם: ב' פברואר 09, 2015 9:12 am
על ידי בברכה המשולשת
בעניין אשת חיל הרי זו גמ' מפורשת שאפשר לפתרו לתרי אפי וגם אם עיקרו נאמר על השכינה יש בזה שבח לאשת חיל שהשכינה נמשלה בה

Re: שלי שלי ושלך שלך - הקדשה מקורית

פורסם: ב' פברואר 09, 2015 10:52 am
על ידי תוך כדי דיבור
אוהב אוצר כתב:
ארזי ביתר כתב:יפה מאוד...

אגב, האם תקנת 'אשת חיל' בליל שבת, נוסדה על עקרת הבית?


ח"ו - בורות לומר כך. ע"פ הקבלה, אמירת אשת חיל היא כנגד השכינה.


באמת לא מובן מה החס ושלום, נהי דהמנהג לאומרה בליל שבת הוא כנגד השכינה, אבל בעלמא לקרוא הכתוב על האשה, הרי כך דרשו חז"ל בתנחומא (חיי שרה) מאברהם אבינו. ורבי מאיר על אשתו כדאיתא במדרש משלי.

Re: שלי שלי ושלך שלך - הקדשה מקורית

פורסם: ב' פברואר 09, 2015 11:11 am
על ידי תוך כדי אכילת פרס
תוך כדי דיבור כתב:באמת לא מובן מה החס ושלום, נהי דהמנהג לאומרה בליל שבת הוא כנגד השכינה, אבל בעלמא לקרוא הכתוב על האשה, הרי כך דרשו חז"ל בתנחומא (חיי שרה) מאברהם אבינו. ורבי מאיר על אשתו כדאיתא במדרש משלי.

באמת יש לומר שגם דברי התנחומא ורבי מאיר אינם כפי פשוטם והכוונה לשכינה.

Re: שלי שלי ושלך שלך - הקדשה מקורית

פורסם: ב' פברואר 09, 2015 12:08 pm
על ידי אוהב אוצר
דברי לא נשלפו מהשרוול ומקורם טהור בזוהר הק' ומי שכ"כ רוצה יכול לשורר מול אשתו ולכוון עליה ולא יעבור שום איסור אולם לא זאת היתה התקנה שתיקנו קדמונים ולא לזה התכוון המשורר...

Re: שלי שלי ושלך שלך - הקדשה מקורית

פורסם: ב' פברואר 09, 2015 12:34 pm
על ידי איש_ספר
הרב אהוב שליט"א, הזוהר הוא קדוש, אבל דברי חז"ל אינם נופלים בקדושתם, ואחרי כל ונוכחת שהם ז"ל דרשו את המקרא על אשה בת בשר, ולא על שכינת עוזנו, מודים דרבנן היינו שבחייהו. ותל"מ.

Re: שלי שלי ושלך שלך - הקדשה מקורית

פורסם: ב' פברואר 09, 2015 12:49 pm
על ידי אוהב אוצר
לא חולק, דברי נסובו על האמירה בליל שבת.

Re: שלי שלי ושלך שלך - הקדשה מקורית

פורסם: ב' פברואר 09, 2015 12:51 pm
על ידי איש_ספר
אוהב אוצר כתב:לא חולק, דברי נסובו על האמירה בליל שבת.

בזוה"ק יש על אמירת אשת חיל בליל שבת?

Re: שלי שלי ושלך שלך - הקדשה מקורית

פורסם: ב' פברואר 09, 2015 1:00 pm
על ידי אוהב אוצר
לא לא.
ראשית איני ת"ח כזה שבקי, כל דברי מספרו של הרב מוצפי שליט"א על הנהגות שבת.
ושם הובא שמקור האמירה של אשת חיל בליל שבת לא מופיע בקדמונים ולא בסידורים ולא במחזורי הראשונים [ולא אברהם אבינו ולא ר"מ.... א"א]
אלא הראשון שהזכיר זאת הוא החמ"י ואחריו הבן איש חי. רק הוא [הגרבצ"מ] הביא שהזוהר מסביר ש'אשת חיל' כוונתו על השכינה והקשר בין זה לאומרו בליל שבת, אלו כבר דברי שלרוב קטני איני מעיז להעתיק וח"ו כאילו אתהדר בדברים שאינם שלי.

Re: שלי שלי ושלך שלך - הקדשה מקורית

פורסם: ב' פברואר 09, 2015 1:11 pm
על ידי מה שנכון נכון
אמירת אשת חיל בליל שבת נזכרה בתקוני שבת שנדפס לפני החמ"י.

Re: שלי שלי ושלך שלך - הקדשה מקורית

פורסם: ב' פברואר 09, 2015 1:42 pm
על ידי אוהב אוצר
ושם תראה שכותב מפורש שקאי על השכינה.

Re: שלי שלי ושלך שלך - הקדשה מקורית

פורסם: ב' פברואר 09, 2015 3:37 pm
על ידי ארזי ביתר
אוהב אוצר כתב:
ארזי ביתר כתב:יפה מאוד...

אגב, האם תקנת 'אשת חיל' בליל שבת, נוסדה על עקרת הבית?


ח"ו - בורות לומר כך. ע"פ הקבלה, אמירת אשת חיל היא כנגד השכינה.

חבל שלא ראית את תגובתי, שורה מעליך.
ארזי ביתר כתב:
משך חכמה כתב:לשאלת ארזי ביתר: כמו שבואי כלה נתקן לכבוד הכלה...

יודעני, שזה כמו זה, משל היו ותל"מ. אלא שנפלאתי לאור ראיית המחבר שהביא אי"ס.

Re: שלי שלי ושלך שלך - הקדשה מקורית

פורסם: ב' פברואר 09, 2015 4:46 pm
על ידי פלתי
בתחילה אתה כותב:
אוהב אוצר כתב:ח"ו - בורות לומר כך. ע"פ הקבלה, אמירת אשת חיל היא כנגד השכינה.

ושוב אתה כותב:
אוהב אוצר כתב:לא לא.
ראשית איני ת"ח כזה שבקי, כל דברי מספרו של הרב מוצפי שליט"א על הנהגות שבת.

האם כוונתך שמי שאינו בקי בספרי הרב מוצאפי הוא בור?

Re: שלי שלי ושלך שלך - הקדשה מקורית

פורסם: ב' פברואר 09, 2015 7:37 pm
על ידי אוהב אוצר
פלתי היקר, כבודו ת"ח חשוב ודברי קטן כמוני לא הבנת?

כתבתי והדגשתי שלא יחשבו אותי לאיש ספר [לא הניק] הבקי ולכן כתבתי היכן ראיתי הדברים, אבל ללא קשר לדברי הרב מוצפי כתבתי הדברים, כי לכל בר בי רב ברור ששלמה המלך לא חיבר את אשת חיל עבור אחת מנשותיו. [ושוב, גם למה שכתבו על אברהם אבינו ור"מ...]

Re: שלי שלי ושלך שלך - הקדשה מקורית

פורסם: ד' פברואר 11, 2015 12:39 pm
על ידי זלמניו
נחזור לראשונות: סיפר לי האדמו"ר מזוטשקא שליט"א, שכשקמו מהשבעה על אמו ע"ה, הכניס אחה"צ לכולל שבביהמ"ד 'לחיים' ומיני תרגימא, כנהוג. ראהו אביו האדמו"ר זי"ע וגער בו שלא יפריע את הלימוד.
מיד נסוג, כמובן, האדמו"ר שליט"א, וכנבוך אמר לאביו: "אז לכל הפחות שיהיה הלימוד לעילוי נשמתה!"
נענה האדמו"ר זי"ע במידת האמת האופיינית שלו ואמר: "באיזו זכות זה יהיה לעילוי נשמתה? תרמת להם משהו על זה? סתם להגיד?"....

Re: שלי שלי ושלך שלך - הקדשה מקורית

פורסם: ג' אפריל 14, 2015 4:58 pm
על ידי מגיה
חזי לאיצטרופי

Re: שלי שלי ושלך שלך - הקדשה מקורית

פורסם: ג' אפריל 14, 2015 5:40 pm
על ידי הגהמ
כיון דעל... יש לשאול מתי אכן הוחל הנהוג הנפוץ שמחבר ספר יזכיר אשתו לטובה ויהללוה בשער הספר מעשיה?

כנראה שכמעט אין הדבר בנמצא עד זמן האחרון אבל טרם בדקתי בסדרת העמודים של רי"ש (הרב / פרופ' / ר') שפיגל. יוצא מן הכלל הוא ספר זכרון יוסף להר"י שטיינהרט אבל יצויין שגם אשתו - אחותו של הר"י פיק-ברלין - יצאה מן הכלל (ראה הגהות מנחם ציון לשה"ג בערכו).

Re: שלי שלי ושלך שלך - הקדשה מקורית

פורסם: ג' אפריל 14, 2015 11:14 pm
על ידי נהר שלום
ארזי ביתר כתב:יפה מאוד...

אגב, האם תקנת 'אשת חיל' בליל שבת, נוסדה על עקרת הבית?

שלמה יסדה על אמו

Re: שלי שלי ושלך שלך - הקדשה מקורית

פורסם: ג' אפריל 14, 2015 11:15 pm
על ידי נהר שלום
הגהמ כתב:כיון דעל... יש לשאול מתי אכן הוחל הנהוג הנפוץ שמחבר ספר יזכיר אשתו לטובה ויהללוה בשער הספר מעשיה?

כנראה שכמעט אין הדבר בנמצא עד זמן האחרון אבל טרם בדקתי בסדרת העמודים של רי"ש (הרב / פרופ' / ר') שפיגל. יוצא מן הכלל הוא ספר זכרון יוסף להר"י שטיינהרט אבל יצויין שגם אשתו - אחותו של הר"י פיק-ברלין - יצאה מן הכלל (ראה הגהות מנחם ציון לשה"ג בערכו).

שמעתי באומרים שהראשון שהזכיר היה הגאון הנודע ביהודה

Re: שלי שלי ושלך שלך - הקדשה מקורית

פורסם: ד' אפריל 15, 2015 12:34 am
על ידי מגיה
שאלת רב עמ' ל"ו

Re: שלי שלי ושלך שלך - הקדשה מקורית

פורסם: ד' אפריל 15, 2015 5:01 am
על ידי סגי נהור
המזל הוא שנשותיהם לא קוראות את זה...

Re: שלי שלי ושלך שלך - הקדשה מקורית

פורסם: ד' אפריל 15, 2015 11:52 am
על ידי ארזי ביתר
נהר שלום כתב:
ארזי ביתר כתב:יפה מאוד...

אגב, האם תקנת 'אשת חיל' בליל שבת, נוסדה על עקרת הבית?

שלמה יסדה על אמו

לא ענית לי בכלל! לא שאלתי מי כתב את 'אשת חיל' ועל מי כתב, אלא אם התקנה לומר את הפרק בליל שבת, נתקנה כשבח לעקרת הבית.

Re: שלי שלי ושלך שלך - הקדשה מקורית

פורסם: ד' אפריל 15, 2015 12:50 pm
על ידי משך חכמה
אמו נקראה בת שבע, וד"ל.
לכתוב יש פשוטם של דברים והרמז. כמובן שאין הדברים יוצאים מידי פשוטם, אך תקנת הקדמונים בליל שבת על צד הרמז היא. וכך א"ש הכל.
דרך אגב הגאון המלבי"ם כותב בהקדמת שיר השירים שגם המשל קודש ולא רק הנמשל.

Re: שלי שלי ושלך שלך - הקדשה מקורית

פורסם: ג' ינואר 12, 2016 10:40 pm
על ידי עושה חדשות
סכינא חריפא כתב:
אוהב אוצר כתב:
ארזי ביתר כתב:יפה מאוד...

אגב, האם תקנת 'אשת חיל' בליל שבת, נוסדה על עקרת הבית?


ח"ו - בורות לומר כך. ע"פ הקבלה, אמירת אשת חיל היא כנגד השכינה.

אכן, אבל למה ח"ו? דווקא שיר השירים אסור לעשותו כמין זמר ואין בו אלא הנמשל כידוע ולא בשאר שירות שבכתובים.


יש חילוק ברור בין אשת חיל ל(משל של) שיר השירים.
כי הרי בשיר השירים השבח של האשה הוא על יופיה, וכמעט אין שם שבח אחר מלבד זה, ואילו באשת חיל משבחים את האשה בכל מיני שבח וקילוס, אבל בלא הזכרת ענין היופי כלל,
וע"כ, שהבעל משבח את האשה ביופיה, שזהו דבר השייך לקשר שביניהם, ואילו האחרים (בנים או שאר מכרים) משבחים אותה במעשיה, ואף משבחים אותה על בעלה וכו', אבל לא בענין היופי שלה.
ודו"ק.

Re: שלי שלי ושלך שלך - הקדשה מקורית

פורסם: ג' ינואר 12, 2016 11:06 pm
על ידי סיפרון
צא וראה תודת הגאון הרוגאצ'ובי ז"ל לרעייתו הרבנית ע"ה, בראש ספרו צפנת פענח על הרמב"ם מהדורה תנינא: ברכות דף י"ז גדולה הבטחה וכו' ר"י במאי [נשים זכיין] וכו', ובפרט רעיתי הרבנית עכ"ל. והבן. [הראני הגריח"ס שליט"א].

Re: שלי שלי ושלך שלך - הקדשה מקורית

פורסם: ד' ינואר 13, 2016 2:49 pm
על ידי שמש
אוהב אוצר כתב:פלתי היקר, כבודו ת"ח חשוב ודברי קטן כמוני לא הבנת?

כתבתי והדגשתי שלא יחשבו אותי לאיש ספר [לא הניק] הבקי ולכן כתבתי היכן ראיתי הדברים, אבל ללא קשר לדברי הרב מוצפי כתבתי הדברים, כי לכל בר בי רב ברור ששלמה המלך לא חיבר את אשת חיל עבור אחת מנשותיו. [ושוב, גם למה שכתבו על אברהם אבינו ור"מ...]

ל'מצודות' היה ברור שהוא חיברו על אמו (ולרש"י על התורה ולראב"ע על החומר המשרת את השכל)...

Re: שלי שלי ושלך שלך - הקדשה מקורית

פורסם: ד' ינואר 13, 2016 4:20 pm
על ידי בוצינא
מה שנכון נכון כתב:אמירת אשת חיל בליל שבת נזכרה בתקוני שבת שנדפס לפני החמ"י.

כבר נודע שאע"פ שנדפס לפני החמ"י מ"מ הוא מהחמ"י שפירסם תיקוניו זמן רב לפני כן.

Re: שלי שלי ושלך שלך - הקדשה מקורית

פורסם: ד' ינואר 13, 2016 4:28 pm
על ידי חכם באשי
סיפרון כתב:צא וראה תודת הגאון הרוגאצ'ובי ז"ל לרעייתו הרבנית ע"ה, בראש ספרו צפנת פענח על הרמב"ם מהדורה תנינא: ברכות דף י"ז גדולה הבטחה וכו' ר"י במאי [נשים זכיין] וכו', ובפרט רעיתי הרבנית עכ"ל. והבן. [הראני הגריח"ס שליט"א].


מיהו גאון זה?