מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שיטת זילברמן

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
פרי יהושע
הודעות: 3158
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: שיטת זילברמן

הודעהעל ידי פרי יהושע » ה' אוקטובר 06, 2016 6:13 am

ישא ברכה כתב:
פרי יהושע כתב:השאלה היא אחת!!!!! איך מתחברים בחורים יותר ללימוד, האם בשיטת זילברמן או בשיטה הישיבתית, ואולי זה דבר אינדבודואלי, אדרבא, רק לא לדבר בשם האמת!!!!


לכאורה אתה קצת מגזים אם הגישה הזו. אמנם בודאי שיש משקל ללימוד באופן שהלומד מתחבר ונהנה מהלימוד, אבל ודאי לא רק, ברור שיש עוד עקרונות בסיסיים בדרך הראויה ללימוד התורה, גם אם לפעמים הדרך הנכונה קשה בתחילתה ופירותיה באים לאחר מאמץ ויגיעה.

דוגמא לדבר, כיום הישיבות (הלטאיות בעיקר) משתבחות בעיקר אחד לומדעס לומדעס לומדעס (רח"ל), ברור לכל בר דעת שזה הרס לתורה ולעבודת האלוה ב"ה, וכבר התריעו ע"כ הרבה מחכמי ישראל, ואני לא מכיר ראש ישיבה אחד שסבור שהדרך שבה לומדים בישיבות היא דרך לצמוח יהודי בר אורין ודחיל חטאין.

כנראה חז"ל הכירו טוב יותר את האדם והתורה כשאמרו לעולם יעסוק אדם בתורה שלא לשמה וכו', [ובאר בדרך ה' כשאר חכמות, ובסלבודקה היו אומרים לעולם והיינו שהאגו חשוב גם אחר שמגיע ללשמה כי זה כל האדם]

בברכה המשולשת
הודעות: 14150
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: שיטת זילברמן

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' אוקטובר 06, 2016 9:32 am

מכיון שהקב"ה ברא את בני האדם שונים אלו מאלו, הרי שגם כאשר מדובר על דרכי לימוד התוה"ק, לא לכל יהודי מתאימה דרך אחת, וב"ה יש הרבה דרכי לימוד, וכל יהודי אמור למצוא את מקומו בשיטה המתאימה לשכלו ולאופיו. (ובלבד שלא יזלזלו איש ברעהו, ח"ו)
כל שנה, יש בחורים שבאים לדבר איתי על זה, ואני תמיד אומר להם שכדאי לרכוש את דרך הלימוד הישיבתית, ולנסות אם זו הדרך המתאימה להם, ואם אחרי כמה זמנים ניכר להם (בבחינה עצמית אמיתית) שלא משם חוצב שורש נשמתם, אז לנסות עוד דרכים בלימוד (בקיאות, אסוקי וכו').
זה גם מה שאמרתי לבני בכורי נ"י כשהוא התחיל בישיבה קטנה והביע בפני את חוסר הנחת שלו מדרך הלימוד הזאת, וב"ה הוא מצא את מקומו בתורה.

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: שיטת זילברמן

הודעהעל ידי קראקובער » ה' אוקטובר 06, 2016 9:52 am

הבריסקאים יעלבו אם תתמוך בדרך הלימוד שלהם בגלל מצבו של הדור וכו' אצלם מדובר באמת מוחלטת, לא נראה שזה כבוד גדול אם רבי חיים מתחרה עם אמנון יצחק על התואר גדול מחזיר בתשובה...

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: שיטת זילברמן

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ה' אוקטובר 06, 2016 2:38 pm

הדברים שנכתבו כאן בזילותא להגר"ח שכמעט כל כלל ישראל קיבל את דרכו (ודרך תלמידיו) בלימוד אם במלואה ואם למחצה או לשליש ולרביע, אינם ראויים לתגובתך, אוצה"ח.

אלא שאינטרנט מטבעו הוא מקום שכל אחד יכול להתבטא ובכך אין חידוש, רק הטענה לענ"ד היא על המערכת שלא מוחקת מספיק ולאו עכברא גנב אלא חורא גנב.

===

איתן, למצוא איזשהי התנגדות היסטורית לדברי הגר"ח זה חסר משמעות, ברור שכשהוא סלל דרך בלימוד שהייתה נראית חדשה לא כולם אהבו אותה. מה בכך.

למעשה כיום אינני מכיר כמעט מי בעולם התורה שסובר שדרכו מוטעית. כמובן שניתן לטעון כמו שטען כבר תלמידו הגראיז"מ שיש עוד חלקים ודרכים וזה לא הכל. (סתם צריך לדעת שברור שלהגר"ח היו גם הרבה תירוצים 'בעלבתיים' על שאלות שונות אבל הם לא נכתבו בספר).

===
איש גלילי, איך שאני מבין טענתך היא על מה שמתעכבים בלימוד, אין כל קשר להגר"ח, הגר"ח עצמו (והגרי"ז וכן היום בבריסק) היה לומד מהר, ואמר ללמוד 40 דף בחודש או יותר אינני זוכר כעת.
ובטוחני שגם מוהרמ"י מויז'ניץ היה לומד בספריו וספרי תלמידיו (אמנם התחבר יותר לקצה"ח ומנח"ח) ובכל אופן חקירות מסוג זה ודרומה אינם כלל סגנונו של הגר"ח וכל זה לא רלוונטי לכאן.

דוד העיתונאי
הודעות: 164
הצטרף: ה' אוקטובר 06, 2016 1:29 pm

Re: שיטת זילברמן

הודעהעל ידי דוד העיתונאי » ה' אוקטובר 06, 2016 9:03 pm

התורה נמסרת בעל פה מרב לתלמיד, מדור לדור.
צריך כתפיים מאוד רחבות כדי לקום בדורנו, ועפ"י משנה, מהר"ל וגר"א. לשנות מהמסורת.
שמעתי עדות מת"ח נאמן ששמע בעצמו מהרב זילברמן זצ"ל, שמרן הרב שך אמר לו שהוא מתנגד לשיטה שלו אך מטעם כלשהו (שאיני זוכרו) הוא לא מפרסם את התנגדותו.

פרי יהושע
הודעות: 3158
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: שיטת זילברמן

הודעהעל ידי פרי יהושע » ה' אוקטובר 06, 2016 9:34 pm

קראקובער כתב:ד"ר צבי יהודה הוא תלמיד של החזו"א????


באופו כללי גם מאשכול סמוך נראה שהכותב הנכבד לא מכיר כל כך את השיטה הישיבתית, מי שכותב ששיטת ר' חיים היא לקחת כמה תבניות כמו חפצא וגברא וכו', וליישם אותם בכל סוגי', אינו מבין מהו שח וסליחה מראש, נכון שיש הבחנות כאילו ואחרות, אבל משתמשים בהם כשהן רלבנטיות בשביל להבין משהו שצריך להבין או לענות על קושיא, חבל שמדברים על דברים שלא מכירים.

ישא ברכה
הודעות: 1979
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: שיטת זילברמן

הודעהעל ידי ישא ברכה » ה' אוקטובר 06, 2016 10:19 pm

דוד העיתונאי כתב:התורה נמסרת בעל פה מרב לתלמיד, מדור לדור.
צריך כתפיים מאוד רחבות כדי לקום בדורנו, ועפ"י משנה, מהר"ל וגר"א. לשנות מהמסורת.
שמעתי עדות מת"ח נאמן ששמע בעצמו מהרב זילברמן זצ"ל, שמרן הרב שך אמר לו שהוא מתנגד לשיטה שלו אך מטעם כלשהו (שאיני זוכרו) הוא לא מפרסם את התנגדותו.


א. קודם כל צריך לזכור שאמנם זה המנהג היום וזה המסורת היום, אבל זה לא מסורת מדור לדור עד הופעת ה' במעמד הר סיני לעיני שש מאות אלף גברים, אלא מסורת מדורות מאוחרים יחסית.
ואדרבא פעם כולם עם ישראל עשה כמו שעושים באדרת אליהו. כך שיותר נכון לראות את זה לא כשינוי מהמסורת אלא חזרה למסורת הקדומה.
ב. צריך לזכור שעד הדורות האחרונים היו כאלו שנהגו ללמוד כך. בראשם התימנים שאין לנו שומרי מסורות כמותם. ובכמויות קטנות יותר היו כל מיני עיירות וקהילות שלמדו תנ"ך הרבה, כך שזה לא חידוש יש מאין (ורק הבורא מחדש יש מאין) כמו שמתאר ר' ירוחם בספרו שבילדותו למדו הרבה יותר תנ"ך. ומ"מ רוב הציבור ככל הנראה לא למדו הרבה תנ"ך אלא התחילו בגיל צעיר יחיסת את לימוד הגמרא.
ג. מה שנותר לברר. א' מתי זה השתנה. ב' למה זה השתנה. ג' מי שינה. ועל כל אלו אין תשובות ברורות.
מה שעולה מתוך המידע החלקי הקיים בידינו. א' השינוי לא קרה בבת אחת אלא באופן חלקי, (צריך לזכור שפעם לא היה חיידרים מאורגנים אלא היה את המלמד דרדקי שהיה בכל כפר ועיר לאזור שלו, והכל היה הרבה פחות מאורגן מהיום), תחילתו בימות הגאונים. אם כי באותה התקופה היו גם הרבה שלמדו הרבה תנ"ך. התעצם בימי הראשונים והתפשט מאד בימות האחרונים.
ד. לימוד הילדים היה עד לפני כמאה שנים הרבה פחות מאורגן, מה שמאפשר שינוי גדול מאד בין מקום למקום כהחלטת המלמד המקומי.
ה. ההשכלה גרמה להפחתה משמעותית בלימוד תנ"ך. מה שפחות רלוונטי להיום.
ו. הרדיפות וההשמדות חייבו השקעה גדולה יותר בלימוד גמרא, כדי לשמור על תורה שבע"פ שלא תשתכח מישראל.
ז. כמו"כ הקדמת גיל הנישואין (הרבה בעקבות הרדיפות והגזרות) גם כן גרמה לזירוז הגיל שבו הנער היה צריך להכיר את התלמוד. מה שלא רלוונטי להיום.
ח. כבר האחרונים מתחבטים בבעיה הזו שהיא המנהג מחד אל מול צורת הלימוד המקורי האמור בתורה, חלקם מציעים טעמים מאד מחודשים למצב כמו הש"ך הידוע שדבריו צ"ע. וחלקם אכן מעדיפים את המנהג ע"פ המקור, הש"ך ועוד רבים. וחלקם הכריעו לחזור למקור למרות המנהג. וזה המהר"ל והגר"א. כך שזה לא ויכוח בין הרב זילברמן להרב שך אלא בין אחרונים קדמונים בהרבה. ורשאי הרב זילברמן ללכת אחרי הגר"א. אני לא חושב שצריך כתפיים כ"כ רחבות כדי ללכת אחרי הגר"א, אם ברור לחלוטין שהגר"א אם היה חי היום זה מה שהוא היה מורה!
ט. לא כל מצב קיים יש לו את החותמת של גדולי ישראל, להיפך הרבה פעמים רצונם היה לשנות אלא שלא היתה ידם תקיפה וכדו'. וראה לדוגמא דרך הלימוד של הישיבות. ולא בכל מקום אפשר לומר מדשתקי רבנן ש"מ ניחא להו. (אמנם במצבים רבים ויש לשקול כל דבר כפי ענינו).

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: שיטת זילברמן

הודעהעל ידי קראקובער » ה' אוקטובר 06, 2016 10:31 pm

פרי יהושע כתב:
קראקובער כתב:ד"ר צבי יהודה הוא תלמיד של החזו"א????


בהחלט כן! ממשיך בדרכו? לא בדיוק...

דוקא בגלל שהוא לא משתייך לציבור החרדי התיאורים שלו הם אותנטיים, אין לו ענין לשפר דמותו שזה יתאים לדעותיו כמו הרבה אחרים כידוע.

פרי יהושע
הודעות: 3158
הצטרף: ו' יוני 10, 2016 11:36 am

Re: שיטת זילברמן

הודעהעל ידי פרי יהושע » ה' אוקטובר 06, 2016 10:51 pm

קראקובער כתב:
פרי יהושע כתב:
קראקובער כתב:ד"ר צבי יהודה הוא תלמיד של החזו"א????


בהחלט כן! ממשיך בדרכו? לא בדיוק...

דוקא בגלל שהוא לא משתייך לציבור החרדי התיאורים שלו הם אותנטיים, אין לו ענין לשפר דמותו שזה יתאים לדעותיו כמו הרבה אחרים כידוע.

בפירוש מגוחך לקרוא "תלמיד" למשהו שדיבר מעט עם החזו"א כשהיה נער צעיר, אין זה אומר שהתרשמותו אינה מזווית מסויימת שאפשר ללמוד ממנה משהו אם כי די מעט להתרשמותי, אפי' מחיים גראדה יש ללמוד הרבה יותר, לפחות צבר שעות רבות יותר עם החזו"א בזמנים שהחזו"א היה שרוי עם עצמו באירופה, דבר נוסף לקרוא לתלמידי חזו"א "חרדים" זו הורדה שלהם לשפל המדרגה, אדם כר' גדליה נדל' וכדו' אינו "חרדי" אלא אדם משכמו ומעלה, וכן רבים מתלמידי החזו"א האמיתים, והם בהחלט גם תלמידים וגם ממשכי דרכו של החזו"א יותר מד"ר צבי יהודה.

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: שיטת זילברמן

הודעהעל ידי קראקובער » ה' אוקטובר 06, 2016 11:12 pm

דיבר מעט מאוד? אתה עושה צחוק? הוא בילה הרבה יותר זמן עם החזו"א מחיים גראדה שאגב היה בערך באותו גיל כשפגש את החזו"א.

הוא לא היה ילד אלא בחור מוכשר ביותר ולא לחינם הוא למד אתו במשך שנים, אין סיבה לא להאמין לו.

רג"נ הוא באמת לא דוגמא טובה ובכלל לא התכוונתי אליו.

אתה ברצינות טוען שלא יצנזרו את החזו"א? ברור שהם לא יפרסמו הכול מה הוא חשב (ובצדק אגב)על אישיים ידועים בציבור ובאיגרות חזו"א יש מלא קטעים חסרים.

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: שיטת זילברמן

הודעהעל ידי איש גלילי » ו' אוקטובר 07, 2016 5:19 am

לעומקו של דבר כתב:איש גלילי, איך שאני מבין טענתך היא על מה שמתעכבים בלימוד, אין כל קשר להגר"ח, הגר"ח עצמו (והגרי"ז וכן היום בבריסק) היה לומד מהר, ואמר ללמוד 40 דף בחודש או יותר אינני זוכר כעת.
ובטוחני שגם מוהרמ"י מויז'ניץ היה לומד בספריו וספרי תלמידיו (אמנם התחבר יותר לקצה"ח ומנח"ח) ובכל אופן חקירות מסוג זה ודרומה אינם כלל סגנונו של הגר"ח וכל זה לא רלוונטי לכאן.

לתשומת לבך, באותה הודעה גם הדגשתי שלדעתי לא שייך לתלות את הבעיה בדרך הלימוד הישיבתית בר' חיים.

לנושא השני לא רציתי להכנס, אבל הכרחת אותי, לפחות אני כותב את זה בכתב קטן...
אדמו"ר מוהרמ"י מעולם לא למד בספרי הגר"ח או בספרי תלמידיו, וגם לא בשום ספר אחר מספרי גדולי ליטא (מלבד חזון איש בלבד), היות שהוא לא חיבב את דרך הלימוד שלהם.

עמקן
הודעות: 1714
הצטרף: ו' יוני 17, 2011 2:48 pm

Re: שיטת זילברמן

הודעהעל ידי עמקן » ו' אוקטובר 07, 2016 12:09 pm

איש גלילי כתב:כשמישהו הרצה בפני אדמו"ר מוהרמ"י מויז'ניץ 'חקירה' ישיבתית אחת מאחד מהספרים (מפני כבוד הגאון הלז לא אזכיר את שמו), הביט האדמו"ר אל המאורר שהיה קבוע בתקרת ביהמ"ד, ואמר: האם המאורר מתחת התקרה או שמא התקרה מעל המאורר?...
זאת איננה שמועה, אלא עדות מאחד שהיה נוכח שם.

מחמת הטעם שכתבת היית צריך לכתוב שם הגאון הלז ולהעלים שם האדמו"ר.
יש אנשים אוהבים להתלוצץ על מה שאינם מבינים. היה אדמו"ר אחר [הידוע כת"ח, והיה דוחף בחסידיו ללמוד יותר מכל אדמו"ר אחר] שאהב להתלוצץ על דרך הלימוד הישיבתי בשפה בוטה. לדוגמא הוא היה טוען שהוא לומד רשב"א וריטב"א עם תלמידיו, שלא כמו אחרים הלומדים שקאפ טראפ וואסרמן. [מה היו אומרים אילו אחרים היו מדברים על הלומדים הלברשטם?] אבל מה לעשות, כותלי בהמ"ד שלו מעידים שחסידיו לומדים שוטנשטיין במקום רשב"א וריטב"א.
נערך לאחרונה על ידי עמקן ב ו' אוקטובר 07, 2016 12:29 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: שיטת זילברמן

הודעהעל ידי קראקובער » ו' אוקטובר 07, 2016 12:27 pm

מה רע בחקירת האדמו"ר?

יש צוויי דינים,

א) שהתקרה הוא מעל המאוורר
ב) המאוורר הוא מתחת לתקרה.

יש לציין (קונטרס שם משמעון מרבי שמעון פירסט וינא- טאראנטא) שמביא שרבי חיים התפאר על בנו שיודע ש"ס ועל אלו שהתפלאו ענה להם שמי שמחדש שטיקלאך תורה בלי לדעת ש"ס לא שווה כלום בעיני.
(מצוטט מהזכרון וזה תוכן דבריו וכמדומני שמביא מקור נאמן להסיפור)

סגי נהור
הודעות: 5652
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: שיטת זילברמן

הודעהעל ידי סגי נהור » ו' אוקטובר 07, 2016 12:46 pm

קראקובער כתב:מה רע בחקירת האדמו"ר?

יש צוויי דינים,

א) שהתקרה הוא מעל המאוורר
ב) המאוורר הוא מתחת לתקרה.

באם תמצא נפק"מ להלכה, אזי יש טעם בחקירה. וזה הכלל ברוב המקומות, שחקירה שאין בה נפק"מ להלכה (בלשון הש"ס: מאי בינייהו) שני צדדיה הם אותו הדבר במלים שונות.

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: שיטת זילברמן

הודעהעל ידי קראקובער » ו' אוקטובר 07, 2016 12:54 pm

בעולם הישיבות אוהבים להגיד שנפק"מ לקידושי אשה.

סגי נהור
הודעות: 5652
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: שיטת זילברמן

הודעהעל ידי סגי נהור » ו' אוקטובר 07, 2016 12:58 pm

און אזא פנים האט דאס טאקע.

ובמקרים אלו באמת אינו שונה מחקירת המאוורר, שגם בה נפק"מ זו.

מחולת המחנים
הודעות: 3247
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: שיטת זילברמן

הודעהעל ידי מחולת המחנים » ו' אוקטובר 07, 2016 1:17 pm

באיזה מקום ראיתי שהחזו"א ביטל את הללו שממציאים חקירות של הבל, והביא שהיו שחקרו אם כהן גדול מותר באלמנתו.

מחולת המחנים
הודעות: 3247
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: שיטת זילברמן

הודעהעל ידי מחולת המחנים » ו' אוקטובר 07, 2016 1:21 pm

ובקשר לנושא האשכול:
האם קהילת זילברמן נוהגים היום לייבם ל"ע, כמו שנהגו בזמן חז"ל.
וכפי שמעורר על כך רבות בשנים ר' יצחק ברנד שצריך לחדש מצות היבום.

כמובן שאנו לא נזוז מדברי רבותינו הראשונים והאחרונים, אבל אם יש כאלו שמבקשים לנהוג כפי שנהגו בזמן חז"ל מדוע לא ללכת עד הסוף כר' יצחק ברנד?

קראקובער
הודעות: 2832
הצטרף: ג' ספטמבר 06, 2016 1:06 pm

Re: שיטת זילברמן

הודעהעל ידי קראקובער » ו' אוקטובר 07, 2016 1:30 pm

מחולת המחנים כתב:ובקשר לנושא האשכול:
האם קהילת זילברמן נוהגים היום לייבם ל"ע, כמו שנהגו בזמן חז"ל.
וכפי שמעורר על כך רבות בשנים ר' יצחק ברנד שצריך לחדש מצות היבום.

כמובן שאנו לא נזוז מדברי רבותינו הראשונים והאחרונים, אבל אם יש כאלו שמבקשים לנהוג כפי שנהגו בזמן חז"ל מדוע לא ללכת עד הסוף כר' יצחק ברנד?


אתה יכול לשאול אותו דבר על הגר"א, למה נטפלת להזילברמנים דווקא?

איתן
הודעות: 990
הצטרף: ו' יולי 08, 2016 1:37 pm
מיקום: ביתר עילית
שם מלא: איתן קלמנס

Re: שיטת זילברמן

הודעהעל ידי איתן » ו' אוקטובר 07, 2016 1:43 pm

מחולת המחנים כתב:וכפי שמעורר על כך רבות בשנים ר' יצחק ברנד שצריך לחדש מצות היבום.

למי שירצה לעיין הנה המאמר.
(יש לו עוד לפחות שתי מאמרים בנושא, אך הם יותר השקפתיים וגם יותר קצרים).
לקוח מפה:
http://www.rabbibrand.022.co.il/BRPorta ... 7%A6%D7%94
קבצים מצורפים
10-yjEr29J2Fx.pdf
(2.11 MiB) הורד 405 פעמים

עמקן
הודעות: 1714
הצטרף: ו' יוני 17, 2011 2:48 pm

Re: שיטת זילברמן

הודעהעל ידי עמקן » ו' אוקטובר 07, 2016 2:10 pm

דומני שיש כאן ערבוב שני נושאים, א' דרך הלימוד מחינוך בחדר והלאה וב' קביעת הלכה והנהגה למעשה. שניהם שיטת זילברמן אבל רק הראשון שייך לחינוך.

ישא ברכה
הודעות: 1979
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: שיטת זילברמן

הודעהעל ידי ישא ברכה » ו' אוקטובר 07, 2016 2:47 pm

מחולת המחנים כתב:ובקשר לנושא האשכול:
האם קהילת זילברמן נוהגים היום לייבם ל"ע, כמו שנהגו בזמן חז"ל.
וכפי שמעורר על כך רבות בשנים ר' יצחק ברנד שצריך לחדש מצות היבום.

כמובן שאנו לא נזוז מדברי רבותינו הראשונים והאחרונים, אבל אם יש כאלו שמבקשים לנהוג כפי שנהגו בזמן חז"ל מדוע לא ללכת עד הסוף כר' יצחק ברנד?


הכתיבה על זילברמן היא קצת לא מדויקת מפני שזילברמן זה שם משפחה וכינוי לקהילה, ולא הכל נכון להציג בשם כולם, אני אכתוב על ר' יצחק שלמה זילברמן.

שמעתי ממנו כמה פעמים עיקרון מאד בסיסי בכל דרך התנהלותו, שהוא לא אוהב לעשות שינויים, ושינוי מהנהוג ברוב עם ישראל נעשה רק במקום הכרח גמור שברור לו שחייבים לשנות (כלשונו). הוא אמר שבכל נושא אמוני השקפתי הילכתי, צריך לבדוק מה כתוב בתנ"ך ומה המסורת של עם ישראל (תורה שבע"פ, הכתובה בתלמוד), מה כותבים חכמי הדורות הראשונים והאחרונים (היה לו כל מיני הבדלים בגדולת הראשונים והאחרונים) וכמובן מה דעת הגר"א, מה המנהג בעם ישראל, מה הסברא וההגיון מורים, ואחרי ליבון כל החלקים הוא הוציא את דעתו בנושא.

שלא כפי שחושבים חלק הוא העריך את המושג שנקרא מנהג ישראל במיוחד אם הוא מנהג קדום, והעריך מאד את המושג שנקרא חכמי ישראל, גם אם חלק עליהם. והיתה לו בקיאות גדולה הן בהיסטוריה יהודית הלכתית, והן בדעות ושיטות חכמי ישראל.

אמנם יש הרבה פרטים הילכתיים שנוהגים שם אחרת מהנהוג ברוב בני ישראל, אבל בדר"כ לא מדובר על שינויים גדולים ומהפכניים, אלא שינויי מנהגים, או הנהגות הלכתיות שאינם בחמורות, וכמובן דעת הגר"א שאז זה לא שינוי מהנהוג אלא פשוט הליכה אחרי הגר"א. ולכן גם הפסיקה שם עפ"י הגמ' לא הובילה למהפכות גדולות מאד כי לרוב לא חולקים על דברי הראשונים אם אין אף חכם קדמון שחולק, ואז זה רק הכרעה בין הראשונים ולא דעה חדשה.

אבל בנושאים חמורים ומשמעותיים, השינוי נעשה מתוך מחשבה מעמיקה ועיון כדי הצורך.

ולכן בנושא לימוד התנ"ך אחרי שהוא היה משוכנע בהחלט שצריך לשנות את צורת הלימוד הוא העיז לשנות מהמנהג ודעת חלק מחכמי ישראל, והיות ומדובר על מצוה יסודית שא"א לוותר על קיומה הנכון בשום אופן אז הוא שינה מרוב עם ישראל. אבל בנושאים שהם לא מצוות אלא ענינים גם אם הוא חשב משהו לא במהרה הוא עשה את זה.

ולכן גם לענין היבום, היות וזה שינוי משמעותי מהנהוג, שינוי שיעורר הדים בכל מיני תחומים, הסוגיא ההילכתית איננה ברורה כדי הצורך לשנות מהנהוג והמקובל בקרב בני ישראל.

אני חושב שהעיקרון הזה הוא גם המוביל בהחלטה שהתקבלה בסוגית הר הבית (שהיתה קצת טעונה שם), מאחר ואין מצוה לעלות להר הבית (ואת המצוה של לשכנו תדרשו אפשר לקיים בעוד אופנים) הרי גם אם לא נבין ונקבל בהחלט את הסיבות למה לא לעלות מ"מ עלינו להיות שותפים לגזירת חכמי הדור וגדר שגדרו רוב בני ישראל. (גם אם מבחינה הילכתית הפסק והגדר אינם מחייבים).

איתן
הודעות: 990
הצטרף: ו' יולי 08, 2016 1:37 pm
מיקום: ביתר עילית
שם מלא: איתן קלמנס

Re: שיטת זילברמן

הודעהעל ידי איתן » ו' נובמבר 04, 2016 11:39 am

אבן בוחן.
ראה כאן: viewtopic.php?f=7&t=6618&start=1640#p301640
הערת העורך:
יש לדעת שהדברים על אחריות העורך בלבד וכן אין החוברת מתיימרת למצות את הנושאים ולבררם בהוכחות אלא לבאר כפי שהזמן הספיק.
קבצים מצורפים
אבן בוחן 2.pdf
(2.44 MiB) הורד 1669 פעמים

בן הרב
הודעות: 194
הצטרף: ד' יולי 01, 2015 2:27 pm

Re: שיטת זילברמן

הודעהעל ידי בן הרב » ש' נובמבר 05, 2016 10:23 pm

הכהן כתב:אמנם לא העניין שיטת הלימוד אבל...

מעשה שהיה לפני כמה שנים, שהתפללתי בש"ק פ' וישב בישיבת אדרת אליהו, ולאחר קריאת המפטיר מנו את פסוקי ההפטרה (על שלושה פשעי ישראל) וראו שאין בה אלא י"ט פסוקים ודלא כמבואר בגמ' שצריך שיהיה בהפטרה לכה"פ כ"א פסוקים, ולכן החלליטו להוסיף עוד שני פסוקים בהתחלה ולהתחיל 'על שלושה פשעי יהודה'. אני הק' ניסיתי להתווכח שהיכא דסליק ענינא קורים פחות, ולא השתכנעו שאכן יש כאן סליק עניינא.
אחר זמן מצאתי ספר נדיר הנקרא משנה תורה, שנכתב על ידי רבי משה בן רבי מיימון הדיין, ששם כתב שבוישב נהגו להפטיר מ'על שלושה פשעי ישראל' עד 'אריה שאג מי לא יירא'...

שורה תחתונה - 'לא אתה ידעת את דברי הרמב"ם ולא הם' ומה לך כי תלין עליהם..

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: שיטת זילברמן

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ש' נובמבר 05, 2016 10:38 pm

בן הרב כתב:
הכהן כתב:אמנם לא העניין שיטת הלימוד אבל...

מעשה שהיה לפני כמה שנים, שהתפללתי בש"ק פ' וישב בישיבת אדרת אליהו, ולאחר קריאת המפטיר מנו את פסוקי ההפטרה (על שלושה פשעי ישראל) וראו שאין בה אלא י"ט פסוקים ודלא כמבואר בגמ' שצריך שיהיה בהפטרה לכה"פ כ"א פסוקים, ולכן החלליטו להוסיף עוד שני פסוקים בהתחלה ולהתחיל 'על שלושה פשעי יהודה'. אני הק' ניסיתי להתווכח שהיכא דסליק ענינא קורים פחות, ולא השתכנעו שאכן יש כאן סליק עניינא.
אחר זמן מצאתי ספר נדיר הנקרא משנה תורה, שנכתב על ידי רבי משה בן רבי מיימון הדיין, ששם כתב שבוישב נהגו להפטיר מ'על שלושה פשעי ישראל' עד 'אריה שאג מי לא יירא'...

שורה תחתונה - 'לא אתה ידעת את דברי הרמב"ם ולא הם' ומה לך כי תלין עליהם..


הטענה כ"כ מוזרה שלא ברור לי אם ההודעה נכתבה ברצינות או לא. לא צריך להסביר שאם מישהו לא יודע בע"פ את כל רשימת ההפטרות ברמב"ם אז לרובנו יש עבירות גדולות יותר, אבל אם מישהו קם ומבטל את מנהג כל ישראל על סמך הכאב בטן שלו באותה שנייה ולא טורח אפילו לפתוח רמב"ם, זה יש לעיין מה הוא יותר שוטה או גס רוח.

מוישי
הודעות: 496
הצטרף: ד' אוגוסט 10, 2016 11:20 am

Re: שיטת זילברמן

הודעהעל ידי מוישי » ש' נובמבר 05, 2016 10:49 pm

היכן נהוג לפתוח רמב"ם כשמתעורר שאלה היאך לנהוג למעשה?
ועכ"פ הכהן לא התעמק הרבה לפני שכתב מש"כ. ואפרש שיחתי: ניכר מתוך הביקורת שהיחס אל הקהילה היא כמי שמתיימרים להיות נעלים יותר מהסטנדרט, כמו שדתיים חשים כלפי חרדים, וכפי שליטאים חשים כלפי בריסקער'ס או חזונישניקע'ס וכיו"ב וזהו שלא! יש לקהילה משנה סדורה בנושאים מסוימים, אך מדוע בגלל זה הם נדרשים להיות בקיאים בכל פרטי מנהגים?!
לידידנו הרב איתן שליט"א ישנו מאמר המתמצת את עיקרי משנתה של השיטה ואם תלחצו עליו אולי יואיל להעלותו כאן למען יכירו וידעו.
ועכ"פ מי שעיתותיו בידו יוכל לעיין בס' הנפלא אבן בוחן שהועלה לעיל בעש"ק

ישא ברכה
הודעות: 1979
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: שיטת זילברמן

הודעהעל ידי ישא ברכה » ש' נובמבר 05, 2016 11:05 pm

הסיפור עם ההפטרה או שהיה או שלא היה, (קשה לי לקבל אותו בצורתו החובבנית והשיטחית), בכל מקרה אינו משקף את הדרך של ק"ק זילברמן.

אמנם שינו שם חלק מהמנהגים וההלכות המקובלים אצל רוב עם ישראל כיום, אבל ממש לא בצורה חובבנית כמתואר, אלא מתוך עיון ומחשבה של כל חלקי ההתבוננות בסוגיא זו: א' מה נכתב בתלמוד. ב' מה מנהג ישראל כל הדורות. ג' מה דברי החכמים (בעיקר הראשונים). ד' מה מנהג עם ישראל כיום, ומה סיבות המנהג.

בדר"כ רק מתוך הבנת כל אלו החלקים שינו מנהגים. ומה גם שרוב השינויים זו דעת הגר"א ז"ל, כך שהם לא חידשו מאומה אלא בחרו לצעוד בדרך של חכם מסוים. וגם כל השינויים הם חזרה למנהגים קדומים.
נערך לאחרונה על ידי ישא ברכה ב ש' נובמבר 05, 2016 11:10 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

צופר הנעמתי
הודעות: 1715
הצטרף: א' יולי 14, 2013 12:12 am

Re: שיטת זילברמן

הודעהעל ידי צופר הנעמתי » ש' נובמבר 05, 2016 11:08 pm

מוישי כתב:היכן נהוג לפתוח רמב"ם כשמתעורר שאלה היאך לנהוג למעשה?


היכן נהוג לפקפק על המנהג הפשוט ע"פ סברת הכרס שבין מפטיר להפטרה ולדחות את המנהג מיניה וביה בלי לעיין בענין כלל?

אין כאן שום "שאלה למעשה", למישהו התעוררה קושיונת על המנהג הפשוט, וכבר החליטו לבטל אותו.

הסיפור אולי היה ואולי לא היה, ואם היה אולו היה כך ואולי אחרת. הביקורת שלי אינה מתייחסת לקהילה, אלא לסיפור איך שסופר, ולתגובות כאן עליו.

איתן
הודעות: 990
הצטרף: ו' יולי 08, 2016 1:37 pm
מיקום: ביתר עילית
שם מלא: איתן קלמנס

Re: שיטת זילברמן

הודעהעל ידי איתן » ש' נובמבר 05, 2016 11:14 pm

מוישי כתב:לידידנו הרב איתן שליט"א ישנו מאמר המתמצת את עיקרי משנתה של השיטה ואם תלחצו עליו אולי יואיל להעלותו כאן למען יכירו וידעו.

תודה רבה. אולי באיזה שלב אכן אעשה את זה. אני עדיין לא יודע האם יש תועלת בפרסום המאמר. והאם יכול לצאת איזה נזק למישהו.
על כל פנים לטעמי יש לעדכן את המאמר, למשל להוסיף הפניות לאבן בוחן. להעיף את סיפור על שלושה האברכים במיר, שהחלטתי שאינו מוסמך...
אך מי שמעוניין - אני יכול לשלוח לו באישי. ממילא כבר שלחתי אותו בגירסואתיו השונות להרבה אנשים, ואף העלתי קטעים מגירסתו האחרונה בפורום.

נ.ב. אני תמיד עושה טיוטות וגירסאות אינסופיות למאמרי במקום לערוך אותם באופן סופי.

נעמן
הודעות: 137
הצטרף: ב' נובמבר 07, 2016 3:40 am

Re: שיטת זילברמן

הודעהעל ידי נעמן » ג' נובמבר 08, 2016 4:01 am

הוזכרה כאן הטענה כאילו דרך החינוך הנוכחית בתתי"ם היא מקובלת עתיקה ומקויימת,
וודאי שהדבר לא מדוייק כ"כ,
ומלבד שהעדויות האלו הם מקהילות האשכנזים, והתימנים למשל, ודאי נהגו יותר כשיטת זילברמן,
גם אצל האשכנזים גופם לא מדובר בשיטה גורפת, וראיתי בעבר מכתב מר' ירוחם ממיר, שבו הוא מתאונן על הירידה החדשה בבקיאות בתנ"ך, שבצעירותו הייתה מודגשת בחינוך הילדים.
(אולי קשור הדבר למשכילים ועיסקם בתנ"ך, ומ"מ אין ליחס להנהגה זו מעלה מהותית).

אוצר בלום
הודעות: 76
הצטרף: א' אפריל 07, 2013 7:28 pm

Re: שיטת זילברמן

הודעהעל ידי אוצר בלום » ד' נובמבר 09, 2016 2:25 pm

יגל כתב:
חיים כתב:יגל,
כלומר, לדעת הרמב"ם מי שלא עוסק בדבר זה:
"יבין וישכיל אחרית דבר מראשיתו, ויוציא דבר מדבר, וידמה דבר לדבר, וידין במידות שהתורה נדרשת בהן עד שיידע היאך הוא עיקר המידות והיאך יוציא האסור והמותר וכיוצא בהן מדברים שלמד מפי השמועה--ועניין זה, הוא הנקרא תלמוד."
לא נתקיים בו בן חמשה עשרה לתלמוד.

ודאי. הרי זה הוא לימוד הגמרא.


כדי ליישב וללמד זכות על המנהג שנהגו הרבה מגדולי ישראל שלא קיימו את קביעת חז"ל במשנה מפורשת, יש לומר שהם הלכו בתר טעמא.
כי הנה המשנה בן חמש למקרא בן עשר למשנה בן חמש עשרה לגמרא נשנתה לפני שהיתה משנה חתומה, וכל שכן לפני היות התלמוד ערוך וחתום. אלא הם שלשה חלקים בלימוד התורה, וחז"ל התאימו את סוג הלימוד לפי כושר קליטתו של הנער [וכן פירש המהר"ל על אבות (שהם נתפסים עליו כמקור)], ואין מדובר רק במספר שנים הנדרש ללמוד כל מקצוע, ילד בן חמש עד בן עשר מתאים לשינון לשון בלבד ואינו בשל לשינון ידיעות, ולכן עליו לעסוק במקרא, מבן עשר ואילך הוא בשל לשינון ידיעות ויכול לשנן את ההלכות השנויות במשנה, שבטרם נקבעו ונחתמו היו בצורת הלכות ולא בצורת שינון לשון. מגיל חמש עשרה ואילך הוא בשל להבנה וסברא ומשא ומתן ולדמות מילתא למילתא. וזה היה התלמוד שבזמנם שמפלפל בטעמי ההלכות של חלק המשנה ומשווה אותם אהדדי ומקשה ומפרק.
ולפי זה יש לומר שכאשר קבעו את המשנה בלשון קבועה וחתומה היא נהפכה לעניין זה לצורה של "מקרא", והיא נעשתה מותאמת לנער קטון שיודע לשנן את הלשון כצורתו. ולכן אפשר להתחיל זאת לפני היותו בן עשר. [וכבר הוזכר באשכול שכעין זה כתב ר' ישראל סלנטר במכתב] ועל דרך זה יש לומר גם לעניין הגמרא שכהיום לימוד הגמרא הוא בגדר קליטת ידיעות, וזה הצורה של 'משנה', ואילו המשא ומתן והפלפול וההבנה והטעמים הוא כבר לאחר ידיעת הגמרא. ואף שיש בגמרא גם מו"מ אבל חלק גדול מהגמרא הוא פסקי הלכות, וגם המשא ומתן משמש אותנו כ'ידיעות יסוד', לפלפל בהם ולומר בהם טעמים וסברות ולהשוותם אהדדי. ולכן הגמרא היא נהפכה בעיקרה לגדר של 'משנה' ולכן נהגו ללמדה מסביבות כבן עשר. ואכן עניין הסברא והפלפול בשיטות השונות שהוא ההעמקה הנהוגה בישיבות הגדולות הוא הוא חלק התלמוד השייך בזמננו, ואכן גם בזמננו עיקר לימוד זה הוא מכבן חמש עשרה.
ואדרבה, נפלא מאד לראות כיצד דברי חז"ל שרירים וקיימים בהבחנת כוחות הנפש ולא נשתנו גם כעבור אלפיים שנה, וגם היום נער בן חמש עשרה הוא הבשל להבנת סברא ורואים שנהנה מההבנה, ולפני זה הוא רק מדקלם ידיעות ולשונות מפרשים.
ואין בדברי כוונת זלזול בקהילת זילברמן החשובה אשר ראויים לכל ההערצה בכך שלא יגורו מפני איש לקיום התורה כמו שצריך, אבל באופן כללי יתכן שחסר שם ההתבוננות בתר טעמי הדברים ונצמדים לצורה החיצונית.
שמעתי הגדרה חריפה מת"ח אחד שכשם שיש כת "קראים", יש כת "גמראים", כי הראשונים והפוסקים שאחרי הש"ס עד ימינו הם חכמי ישראל וגדוליו, ולמרות שאי אפשר לחלוק בהלכה על הגמרא, אבל היה להם הרשות והכח להתאים את הדברים בהתאם להשתנות המציאות והדור, וצורת עם ישראל וההלכה היום ברוב הדברים אינו טעות שנתאזרחה, אלא התאמה למצב הדור על פי גדולי הדורות.
ואין אני ראוי להביע דעות, אבל כבר אמרו קבל את האמת ממי שאמרו, והאמת והשלום אהבו.

איש גלילי
הודעות: 2694
הצטרף: ג' יולי 08, 2014 3:28 pm
מיקום: הגליל העליון

Re: שיטת זילברמן

הודעהעל ידי איש גלילי » ה' נובמבר 10, 2016 10:33 am

נעמן כתב:הוזכרה כאן הטענה כאילו דרך החינוך הנוכחית בתתי"ם היא מקובלת עתיקה ומקויימת,
וודאי שהדבר לא מדוייק כ"כ,
ומלבד שהעדויות האלו הם מקהילות האשכנזים, והתימנים למשל, ודאי נהגו יותר כשיטת זילברמן,
גם אצל האשכנזים גופם לא מדובר בשיטה גורפת, וראיתי בעבר מכתב מר' ירוחם ממיר, שבו הוא מתאונן על הירידה החדשה בבקיאות בתנ"ך, שבצעירותו הייתה מודגשת בחינוך הילדים.
(אולי קשור הדבר למשכילים ועיסקם בתנ"ך, ומ"מ אין ליחס להנהגה זו מעלה מהותית).

מעודי תמהתי, ממתי התחילה דרך הלימוד ה'חסידית' (בה את ה'עיברה' מלמדים בערך, את החומש עד איפה שמספיקים כל שבוע לפי הפרשה, את הנ"ך מאן דכר שמיה, משניות בשנים הקטנות מספיקים בין שלש לארבע מסכתות).
ומה נדהמתי לראות את המקור לשינוי דרך הלימוד, בדברי מהרצ"א מדינוב (בעל בני יששכר) בספרו מעין גנים על אור החיים להר"י יעבץ, מה שהוא כותב אחרי דברים חריפים בגנות המסכילים שלעגו לחז"ל כאילו לא ידעו דקדוק.
מעין גנים על אור החיים (פרק יב אות ו) כתב: ע׳׳כ אני אומר לך, בדור הגרוע הזה, מהראוי להרחיק את הבנים גם מחכמת הדקדוק. רק תיכף מנעוריו ירגילוהו רק בפנות התלמוד ויסודותיו בהררי קודש, ובכל יום מעט מן המקרא נביאים וכתובים עד שיהיה שגור בפיו כל המקרא (חוץ התורה הקדושה צריך ללמדה כולה מראש ועד סוף בהתחלת לימודו כשיבין לדבר דבר לפי שכלו) ויודיעוהו בימי נעוריו מדקדוק הנצרך מאוד, דהיינו דגוש ורפה, וסגולת אותיות אהו״י, ונח ונד, ונוכח ונסתר, ונפעל, פועל עומד ופועל יוצא, וניגוני הטעמים וסגולתם, וכשגדל בדרכי התורה, התורה תלמדהו דעת כל פינות חכמת הדקדוק, כי זה מסגולת התורה להבין על ידי לימודה כל החכמות מבלי יגיעה רק בה ובאהבתה.

תשאל היום אברך 'חסידי' סטנדרטי אם הוא יודע מה זה אהו"י, נח נד, וכו'...
כשראיתי את זה הסתפקתי מה למדו יותר מזה בת"ת באירופה!

אגב, חשבתי פעם שצריך להקים ת"ת חסידי ב'שיטת בני יששכר', אולי זה לא יעורר התנגדות כ"כ גדולה כמו 'זילברמן' ו'זכרו'... ומצד שני הילדים ידעו הרבה יותר ללמוד

איתן
הודעות: 990
הצטרף: ו' יולי 08, 2016 1:37 pm
מיקום: ביתר עילית
שם מלא: איתן קלמנס

Re: שיטת זילברמן

הודעהעל ידי איתן » ש' דצמבר 03, 2016 10:15 pm

עוד שתי כתבות על הקהילה.
לקוחות מפה:
http://www.aguda-achat.org.il/articles/4628/
https://musaf-shabbat.com/2016/01/01/%D ... %9E%D7%9F/

נ.ב. עכשיו עדכנתי את הקובץ "reshamim.pdf" כך, שיכלול גם את התגובות.
קבצים מצורפים
Reshamim.pdf
(116.05 KiB) הורד 595 פעמים
הזילברמנים _ מנדי גרוזמן _ מוסף _שבת_ - לתורה, הגות ספרות ואמנות.pdf
(248.34 KiB) הורד 777 פעמים

איתן
הודעות: 990
הצטרף: ו' יולי 08, 2016 1:37 pm
מיקום: ביתר עילית
שם מלא: איתן קלמנס

Re: שיטת זילברמן

הודעהעל ידי איתן » ש' פברואר 11, 2017 7:36 pm

מצרף לכאן צילום השער של "ישראל היום" גליון 1886. כמו שהינכם רואים הצילום מתעסק ב"עצרת המליון" נגד הגיוס. אין צורך להגיד לאיזה קהילה שייכים אלו שמניפים את השלט שבמרכז.
קבצים מצורפים
Atzeret.jpg
Atzeret.jpg (125.35 KiB) נצפה 13045 פעמים

ישא ברכה
הודעות: 1979
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: שיטת זילברמן

הודעהעל ידי ישא ברכה » ש' פברואר 11, 2017 8:00 pm

איתן כתב:מצרף לכאן צילום השער של "ישראל היום" גליון 1886. כמו שהינכם רואים הצילום מתעסק ב"עצרת המליון" נגד הגיוס. אין צורך להגיד לאיזה קהילה שייכים אלו שמניפים את השלט שבמרכז.


בעז"ה

זה לא שייך לקהילת קדושת ציון?? זה יותר מתאים להם.

איתן
הודעות: 990
הצטרף: ו' יולי 08, 2016 1:37 pm
מיקום: ביתר עילית
שם מלא: איתן קלמנס

Re: שיטת זילברמן

הודעהעל ידי איתן » ש' פברואר 11, 2017 8:29 pm

ישא ברכה כתב:
איתן כתב:מצרף לכאן צילום השער של "ישראל היום" גליון 1886. כמו שהינכם רואים הצילום מתעסק ב"עצרת המליון" נגד הגיוס. אין צורך להגיד לאיזה קהילה שייכים אלו שמניפים את השלט שבמרכז.


בעז"ה

זה לא שייך לקהילת קדושת ציון?? זה יותר מתאים להם.

"קדושת ציון" אינם קהילה נפרדת. אלא אנשים בודדים גם בקהילת אדרת אליהו וגם מחוצה לה.

באמת, איני זוכר מי ניסח את השלט. (אמנם אני זוכר את מי שהתקין את הקובץ להדפסה כשהקריאו לו את הנוסח - זה הייתי אני בעצמי). אולי באמת הניסוח היה מ"למטה" ולא מ"למעלה". איני חקרתי אז.

נ.ב. מצרף צילום מביהכנ"ס חורבה מ"צוק איתן" זה וודאי לא שייך ל"קדושת ציון" ואנשיה, אלא לזילברמן ה"מיינסטרימי". גם בזמן ההתנקות היה צום.
נ.ב.ב. מצרף קטע מכתבה שהיתה באתר של "מעריב". איני אחראי על הדיוק של ניסוח שלה שלה. על כל פנים העקרון נכון.
חרדים צמו ערב הבחירות להצלחת נתניהו
הקהילה החרדית זילברמן קבעה יום צום ותפילה לפני הבחירות כדי להביא לניצחונו של נתניהו. "להתחנן ולבקש מאלוקינו על הרמת קרן שומרי התורה ובעד עמנו וארצנו, ואין מעצור להשם להושיע"
מנדי גרוזמן | 19/3/2015 20:32

תגיות: בחירות, חרדים
חשבתם שהימין ניצח בגלל קמפיין מתוחכם של נתניהו? עכשיו קבלו את הגרסה האמונית: מסתבר שהיו אנשים שלא אכלו ולא שתו יום לפני הבחירות, בכדי לסייע לניצחון גוש הימין. באופן מפתיע, לא מדובר בדתיים לאומיים אלא דווקא בחרדים.


בקהילת "אדרת אליהו", המוכרת יותר בשם "קהילת זילברמן" קבעו יום צום ביום שני האחרון ותפילה לניצחונו של נתניהו. "בהיות כי ביום שלישי יקבע מי יוביל את ההנהגה בארץ הקודש וינהל את ענייני עמנו, נתייעצנו לקבוע את יום שני לתפילה, וכן מי שנשאו לבו להתענות - יתענה, להתחנן ולבקש מאלוקינו על הרמת קרן שומרי התורה ובעד עמנו ובעד ארצנו, ואין מעצור להשם להושיע".

צילום: פלאש 90
''בהיות כי ביום שלישי יקבע מי יוביל את ההנהגה בארץ הקודש וינהל את ענייני עמנו, נתייעצנו לקבוע את יום שני לתפילה''. חרדים מתפללים בכותל. למצולמים אין קשר לכתבה צילום: פלאש 90


הקהילה, המונה כ-300 משפחות, התכנסה בצהרי יום שני לתפילת תענית מיוחדת, במהלכה קראו בתורה את הפרשה שנקראת בימי צום. מדובר בקבוצה בין הייחודיות בעולם החרדי. היא נחשבת לחרדית-ליטאית, אך מובילה קו משלה, במסגרתו גם בולט האופי הימני וההתנגדות לפשרה טריטוריאלית.

היא נוסדה על ידי הרב יצחק שלמה זילברמן, שנפטר ב-2001, ומונהגת כיום בידי בנו, הרב אליהו זליברמן. הקהילה מפורסמת בשל שיטת הלימוד הייחודית שנהוגה במוסדותיה והמוכרת בשם "שיטת זילברמן". מלבד מוסדות החינוך של הקהילה, ישנם מוסדות נוספים הפועלים על פי שיטה זו, במהלכה מקנים לתלמידים ידיעות בכל חלקי התורה, בצורה יסודית, איטית, על פי סדר קבוע מראש.
קבצים מצורפים
hurva.jpg
hurva.jpg (193.39 KiB) נצפה 13020 פעמים

ישא ברכה
הודעות: 1979
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: שיטת זילברמן

הודעהעל ידי ישא ברכה » ש' פברואר 11, 2017 9:00 pm

בעז"ה

אחד ההבדלים בין חברי אגודת קדושת ציון לזילברמן הוא הנסיון להשפיע על אחרים. זילברמן מתוך תפיסה מסוימת איננה פועלת לצוד נפשות בציבור החרדי, היא עומדת במקום מסוים, ומי שמחפשת את מה שיש להם להציע בא אליהם או מזמין אותם אליו (ראה את כמות השיעורים של חכמי הקהילה בכל רחבי הארץ וכדו'). מאידך קדושת ציון חלק ניכר מהאנרגיה של האגודה מיועד לשכנע עוד אחרים בדעתם.
ולכן לא נראה שהם יעמדו עם שלטים מתגרים בעצרת כזאת. משא"כ וכו'.

עצרת צום וזעקה על מסירת הארץ לנכרים הם יעשו, אבל לא יתלו מודעות בכל ירושלים ע"ז.

איתן
הודעות: 990
הצטרף: ו' יולי 08, 2016 1:37 pm
מיקום: ביתר עילית
שם מלא: איתן קלמנס

Re: שיטת זילברמן

הודעהעל ידי איתן » ש' פברואר 11, 2017 10:00 pm

ישא ברכה כתב:בעז"ה

אחד ההבדלים בין חברי אגודת קדושת ציון לזילברמן הוא הנסיון להשפיע על אחרים. זילברמן מתוך תפיסה מסוימת איננה פועלת לצוד נפשות בציבור החרדי, היא עומדת במקום מסוים, ומי שמחפשת את מה שיש להם להציע בא אליהם או מזמין אותם אליו (ראה את כמות השיעורים של חכמי הקהילה בכל רחבי הארץ וכדו'). מאידך קדושת ציון חלק ניכר מהאנרגיה של האגודה מיועד לשכנע עוד אחרים בדעתם.
ולכן לא נראה שהם יעמדו עם שלטים מתגרים בעצרת כזאת. משא"כ וכו'.

עצרת צום וזעקה על מסירת הארץ לנכרים הם יעשו, אבל לא יתלו מודעות בכל ירושלים ע"ז.

הינך צודק. צריך לבדוק של מי הייתה היוזמה של השלט.

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: שיטת זילברמן

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ד' פברואר 15, 2017 12:24 pm

בעניין תעניות, יש לשון חריפה של הגריש"ז בהסכמה לספרו של יבל"ח הגרש"ד פלגי מים. על מה שביטלו תעניות גשמים. גם על הקבלה דברים מעניינים.
קחנו מכאן. https://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?174288&

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15563
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: שיטת זילברמן

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' אפריל 24, 2017 9:36 am

איך נראית הישיבה קטנה של "זילברמן"

א. האם זה תואם את הגיל של ישיבה קטנה רגילה?
ב. מה סדר הלימוד שם? כמה גמ' וכמה לימודים אחרים ואיזה?
ג. האם זה מיועד גם לבוגרי ת"ת רגילים?
ד. כמה תלמידים יש שם?
ה. האם יש שם פנימיה?
ו. מי ראשי הישיבה והרמי"ם?
ז האם ילד שאביו מזהה בו צמאון לבקיאות והיקף כדי לשלוח לשם?
ח. מה יעשה אבא שחושב שקול התור/ריבלין חבורת זייפנים, האם יכול לשלוח את בנו למקום שמאמינים בקדושת המסורות הללו?

שאלות חשובות יותר וחשובות פחות, ולא חשובות כלל, אשמח מאד לקבל תשובות ממי שיודע.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 196 אורחים