מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

שבת עליה לתורה

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

שבת עליה לתורה

הודעהעל ידי הכהן » א' אוגוסט 02, 2015 9:42 pm

מהו המקור והטעם, להעלות לתורה בזמרה, קטן בשבת שלפני העשותו בר מצוה?

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: שבת עליה לתורה

הודעהעל ידי משולש » א' אוגוסט 02, 2015 11:42 pm

באמת מוזר, ובפוסקים מופיע אחרי שנעשה בר מצוה. (והיום חושבים שזה רק לספרדים). והעניין אחרי בר מצוה הוא שנתפרסם ברבים שנעשה בן מצוות ע"י שקורא בתורה ומקבל עליה חשובה. (ולא מפטיר שנוהגים לקרות גם קטן למפטיר ואין בזה ראיה שנעשה גדול).

ושמא נשתלשל ממנהג הנישואין שמעלין את החתן בשבת שלפני החתונה, ועושים שמחה קטנה. (בליל שבת). ובשבת שאחרי החתונה הוא חיוב ועושים לו שמחה גדולה, והיום התהפכו היוצרות והעיקר הוא שבת אויפרוף (=עליה לתורה) שלפני החתונה.
ואולי בגלל זה גם ב'חתן' בר מצוה חשבו שצריך לעשות "אויפרוף" כמו חתן. ולשכוח לגמרי את השבת העיקרית שאחרי הבר מצוה. (שהיא יותר חשובה מיום הבר מצוה בעצמו, כי אז נודע ברבים שהוא בר מצוה כנ"ל).

סמל אישי של המשתמש
פעלעד
הודעות: 412
הצטרף: ד' ינואר 21, 2015 10:52 pm

Re: שבת עליה לתורה

הודעהעל ידי פעלעד » ב' אוגוסט 03, 2015 1:51 am

עי' בספרי מנהגי החתונות ספרי הליקוטים על ענייני נישואין וכו' שיוצאים לאור חדשים לבקרים שמביאים טעמים ומקורות רבים.
מה שזכור לי כעת זה שבספר "מאיר עיני חכמים" על חנוכה מאת תלמיד של האור המאיר, אחד מתלמידי הבעש"ט הקדומים מלפני כמעט 200 שנה כותב ע"ז סודות עמוקים ביותר עפ"י קבלה.

בברכה המשולשת
הודעות: 12414
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: שבת עליה לתורה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' אוגוסט 03, 2015 8:46 am

משולש כתב:באמת מוזר, ובפוסקים מופיע אחרי שנעשה בר מצוה. (והיום חושבים שזה רק לספרדים). והעניין אחרי בר מצוה הוא שנתפרסם ברבים שנעשה בן מצוות ע"י שקורא בתורה ומקבל עליה חשובה. (ולא מפטיר שנוהגים לקרות גם קטן למפטיר ואין בזה ראיה שנעשה גדול).

ושמא נשתלשל ממנהג הנישואין שמעלין את החתן בשבת שלפני החתונה, ועושים שמחה קטנה. (בליל שבת). ובשבת שאחרי החתונה הוא חיוב ועושים לו שמחה גדולה, והיום התהפכו היוצרות והעיקר הוא שבת אויפרוף (=עליה לתורה) שלפני החתונה.
ואולי בגלל זה גם ב'חתן' בר מצוה חשבו שצריך לעשות "אויפרוף" כמו חתן. ולשכוח לגמרי את השבת העיקרית שאחרי הבר מצוה. (שהיא יותר חשובה מיום הבר מצוה בעצמו, כי אז נודע ברבים שהוא בר מצוה כנ"ל).


מימי לא ראיתי מי שלא חוגג את השבת שאחרי הבר מצוה ברוב שמחה

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: שבת עליה לתורה

הודעהעל ידי משולש » ב' אוגוסט 03, 2015 12:52 pm

בברכה המשולשת כתב:
משולש כתב:באמת מוזר, ובפוסקים מופיע אחרי שנעשה בר מצוה. (והיום חושבים שזה רק לספרדים). והעניין אחרי בר מצוה הוא שנתפרסם ברבים שנעשה בן מצוות ע"י שקורא בתורה ומקבל עליה חשובה. (ולא מפטיר שנוהגים לקרות גם קטן למפטיר ואין בזה ראיה שנעשה גדול).

ושמא נשתלשל ממנהג הנישואין שמעלין את החתן בשבת שלפני החתונה, ועושים שמחה קטנה. (בליל שבת). ובשבת שאחרי החתונה הוא חיוב ועושים לו שמחה גדולה, והיום התהפכו היוצרות והעיקר הוא שבת אויפרוף (=עליה לתורה) שלפני החתונה.
ואולי בגלל זה גם ב'חתן' בר מצוה חשבו שצריך לעשות "אויפרוף" כמו חתן. ולשכוח לגמרי את השבת העיקרית שאחרי הבר מצוה. (שהיא יותר חשובה מיום הבר מצוה בעצמו, כי אז נודע ברבים שהוא בר מצוה כנ"ל).


מימי לא ראיתי מי שלא חוגג את השבת שאחרי הבר מצוה ברוב שמחה

במקומות בהם גדלתי לא היו עושים בכלל שבת אחרי הבר מצוה, וכשפעם נאלץ מישהו לעשות שבת אחרי התחילו להתלחש אחריו האם הוא ספרדי...

הכהן
הודעות: 1591
הצטרף: א' נובמבר 25, 2012 1:46 pm

Re: שבת עליה לתורה

הודעהעל ידי הכהן » א' אוגוסט 09, 2015 2:13 pm

המנהג מובא באגרות הפמ"ג, אגרת ג' אות ו'.
אם יש מי שיוכל להעלות הנה יזכה לברכות.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 196 אורחים