ויקיפדיה כתב: ב-1775 (תקל"ה) פרסם את ספרו השני, "יין לבנון", שהוא פירוש בלשני על מסכת אבות, ועליו קיבל הסכמות מלאות שבחים מרבי יחזקאל לנדא מפראג בעל "הנודע ביהודה" ורבי דוד טבל מליסה, שעתידים היו לרדוף אותו בהמשך ימיו. את הפירוש הרחב "רוח חן" על "חכמת שלמה" הוציא ב-1780, (תק"מ) ועליו כבר לא הופיעו הסכמות של רבנים (כנראה בגלל ההתנגדות לעיסוק בספרים החיצונים).
צונאמי כתב:רשימה ארוכה של גדולי ישראל שהשתמשו בספרי נה"ו ומנדלסון, הופיעה באיזה קובץ תורני, (באו"י?)
ואיני זוכר כעת היכן.
גימפעל כתב:זכורני שהיה פעם מספר מאמרים עליו בקובץ בית אהרן וישראל.
תוכן כתב:ויזל הציע לתקן את החדרים שבמקום שילמדו במרתף של המלמד המפוייח, ילמדו בבתי ספר. האם אתה חושב שזו לא היתה הצעה נכונה? האם יש קבוצה אחת ביהדות היום שעדיין שולחת את הילדים לבתי המלמדים, או שכולם הבינו שצריך לשלוח את הילדים לבית ספר מתוקן?
תוכן כתב:ויזל הציע לתקן את החדרים שבמקום שילמדו במרתף של המלמד המפוייח, ילמדו בבתי ספר. האם אתה חושב שזו לא היתה הצעה נכונה? האם יש קבוצה אחת ביהדות היום שעדיין שולחת את הילדים לבתי המלמדים, או שכולם הבינו שצריך לשלוח את הילדים לבית ספר מתוקן?
בברכה המשולשת כתב:תוכן כתב:ויזל הציע לתקן את החדרים שבמקום שילמדו במרתף של המלמד המפוייח, ילמדו בבתי ספר. האם אתה חושב שזו לא היתה הצעה נכונה? האם יש קבוצה אחת ביהדות היום שעדיין שולחת את הילדים לבתי המלמדים, או שכולם הבינו שצריך לשלוח את הילדים לבית ספר מתוקן?
הוא הציע עוד כמה דברים...
תוכן כתב:בברכה המשולשת כתב:תוכן כתב:ויזל הציע לתקן את החדרים שבמקום שילמדו במרתף של המלמד המפוייח, ילמדו בבתי ספר. האם אתה חושב שזו לא היתה הצעה נכונה? האם יש קבוצה אחת ביהדות היום שעדיין שולחת את הילדים לבתי המלמדים, או שכולם הבינו שצריך לשלוח את הילדים לבית ספר מתוקן?
הוא הציע עוד כמה דברים...
אתה יכול לפרט הצעות של ויזל שהם פרצו גדר?
חכם באשי כתב:סליחה, השאלה היא כזו:
אם הוכנס ספר אחד מדוע לא יכניסו את שאר ספריו.
אבא יודן כתב:ברור כשמש שאנחנו היום- עם מי יודע כמה-בהרבה צעדים עוד רחוקים הלאה מדור הראשון של המשכילים, עם כל העתונים ועם כל התורה מתורגמת ללעז באותיות לועזית ( מה שלא הרהיב אפילו הרמבמ"ן) ושפה הלועזי וכל האופנה של הגוי ומה לא? אבל ניקח בחשבון שכל זמן שלא היה מחולל עם תכנית ממוחשבת מראש אין זה כי אם ירידת הדורות ועל זה התנבאו כל הנביאים ואנחנו מוכנים על מצב זה.
תוכן כתב:אני חושב שמתפקיד גדולי הדור זה לשמור על ישראל שילכו בדרך אבותיהם. אם גדולי ישראל היו מניחים לכל מחדש לבוא ולחדש, לא היה נשאר מהיהדות הנאמנה שריד ופליט. צאו וראו מה שקורה בציבור הדתי ששם הם כן נתפסים לכל דבר חדש, דבר שעושה שמות בקהילה הדתית. אלא מאי, הרבה פעמים אנשים באים עם הצעות טובות שמחודשים מדי בכדי להתקבל, ורק במשך הזמן ובהדרגתיות ובזהירות הדברים מתקבלים. אבל לבוא בטענות על גדולי ישראל שהם הם שהנהיגו כלל ישראל במשך אלפים שנה, והם הם שאחראים להצלת עם ישראל במשך כל השנים באופן נס ופלא, ואדרבה, כל מקום שהבעלי בתים הנהיגו הרי שהקהילות נעלמו, לבוא ולהגיד לגדולי עולם אלו שאפשר להנהיג בצורה אחרת יותר טובה, זו יהירות וגאוה מעין כמוהו.
היא שיחתי כתב:השאלה היא פשוטה, האם היה נמנע הקלקול הגדול של רוב ישראל לו היו מתנהגים אחרת, זה הכל.
צונאמי כתב:צונאמי כתב:רשימה ארוכה של גדולי ישראל שהשתמשו בספרי נה"ו ומנדלסון, הופיעה באיזה קובץ תורני, (באו"י?)
ואיני זוכר כעת היכן.
כנראה הכוונה לזה
viewtopic.php?f=19&t=1053#p6468
ועיין שאר האשכול שם:
[url]משה דעסויער, מי האיש?[/url]
viewtopic.php?f=19&t=1053
היא שיחתי כתב:וכבר הערתי כאן בעבר שאלה מטרידה, האם אם היו מקשיבים אז לטענות כמה משכילים שנגעו למודרנה, האם היה נמנע השבר הגדול שבו התקלקלו מרבית בני עמנו במאתיים השנים האחרונות, וצ"ע
ההוא גברא כתב:משפחת שוקן הנודעת לשמצה יצאה ממשפחה אחת בפלך פוזן שזקנם לא רצה להתנהג בדרך החדשה של תורה עם דרך ארץ והעדיף את הדרך הישנה של רק תורה עוד בשנת תר"נ בקירוב,
ולכן בניו נעשו חילונים גמורים.
סעדיה כתב:חכם באשי כתב:סליחה, השאלה היא כזו:
אם הוכנס ספר אחד מדוע לא יכניסו את שאר ספריו.
מצטרף לתמיהה, אם ספר כשר שלו נכנס לאוצר למה יגרע ביאורו לויקרא אשר העיד עליו הזכר יהוסף 'אשר כולו שכולה אין בו'
לעומקו של דבר כתב:בעניין זה, מכתב הגר"ש פישר "ואעתיק לך לשונו המזוהם של רנה"ו"
סעדיה כתב:לעומקו של דבר כתב:בעניין זה, מכתב הגר"ש פישר "ואעתיק לך לשונו המזוהם של רנה"ו"
אכן לשון חריף, אבל הוא כותב שם לשונות חריפים נגד רבנים אחרים אשר כן מקובלים עלינו.
לעומקו של דבר כתב:סעדיה כתב:לעומקו של דבר כתב:בעניין זה, מכתב הגר"ש פישר "ואעתיק לך לשונו המזוהם של רנה"ו"
אכן לשון חריף, אבל הוא כותב שם לשונות חריפים נגד רבנים אחרים אשר כן מקובלים עלינו.
"דבריו תמוהים מאוד" "שרי ליה מאריה" זה סוג אחר כמובן.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 146 אורחים