מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

כָּחוֹל או כְּחוֹל?

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

כָּחוֹל או כְּחוֹל?

הודעהעל ידי זקן ששכח » ד' אוגוסט 19, 2015 3:50 pm

ביאור הלכה (סי' לב) ד"ה יכתבם: "ואם היה המראה דומה למראה הכחול [שקורין בל"א בלאה] נלענ"ד שיש להחמיר בזה". ושם (סי' לג) ד"ה הרצועות שחורות: "אבל מדינא כל שחל עליו שם שחור סגי ליה ולפ"ז אפילו אם היה מראיתו דומה למראה הכחול [שקורין בלא"ה] ג"כ כשר".

בפשטות משתעי אודות כך שיש שני גוונים במראה השחור. אך בתוך הסוגריים הוסיף את שם הכְּחוֹל באידיש: "בלאה" שנקרא באידיש המדוברת "בלוי", ומתורגם בעברית "כָּחוֹל". איני יודע גם האם הבה"ל עצמו תרגם זאת או המדפיס, אך לכאורה התרגום אינו מדויק, שהרי פתח בשחור וסיים בכחול.

גם בדברי הרמב"ם משמע שאין הכחול גון מסויים אלא שם אבר פנימי בגופה של בהמה הוא, שכן כתב: ב'יד החזקה' (הלכות שחיטה ז יט): "ארבע מראות מותרות יש בה, ואלו הן: שחורה ככחול או ירוקה כחציר או אדומה או כמראה הכבד". גם בבה"ל עצמו משמע כן בהמשך דבריו: "דאם שחרותה דומה לכחול".

לאור הנ"ל תמוה בעיני תרגום התיבה כפי שתורגמה.

אגב: גון בשם כָּחוֹל אינו מוזכר בתנ"ך כלל, גם בתלמוד - אם הוזכר הרי רק פעם בודדת נזכר, (חולין מז ע"ב): "אמר רבא ככוחלא כשרה", וברש"י ד"ה ככוחלא - צבע כחול שהוא כמראה לזו"ר לא ירוק ולא שחור. וראיתי ל'המתרגם' שביאר את דברי רש"י "הימעל-בלויא", כלומר כחול-שמים, ובלשונינו "תכלת". נמצינו למדים על מחלוקת חדשה בין רש"י לרמב"ם ולא מסתברא מילתא.
גם אם נסכים לדברי 'המתרגם', לא מצינו גון המכונה בשם כָּחוֹל במקורותינו וחידוש הוא ליקרא כן ע"י ממציאי העברית המודרנית ומעניין לדעת כיצד חדרה אל תוך ה'ביאור הלכה'.

אף שנמצא במדרש (ב"ר צח י): "חכלילי עינים מיין", אלו בני דרום שעיניהם כחולות וכחם יפה לתלמוד תורה", כבר ביארו המפרשים על אתר בכוונת תיבה זו - שכחלו עיניהם.

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: כָּחוֹל או כְּחוֹל?

הודעהעל ידי לייטנר » ד' אוגוסט 19, 2015 5:33 pm

זקן ששכח כתב:גם בדברי הרמב"ם משמע שאין הכחול גון מסויים אלא שם אבר פנימי בגופה של בהמה הוא, שכן כתב: ב'יד החזקה' (הלכות שחיטה ז יט): "ארבע מראות מותרות יש בה, ואלו הן: שחורה ככחול או ירוקה כחציר או אדומה או כמראה הכבד". גם בבה"ל עצמו משמע כן בהמשך דבריו: "דאם שחרותה דומה לכחול".


כוונת הרמב"ם במילה 'כחול' כאן לאבר פנימי בגופה של בהמה, כשם שכוונתו ש'חציר' הוא אבר פנימי בגופה של בהמה הוא...

מרחביה
הודעות: 889
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 11:24 pm

Re: כָּחוֹל או כְּחוֹל?

הודעהעל ידי מרחביה » ד' אוגוסט 19, 2015 8:02 pm

ואכן במהדו' אור וישועה ניקדו כֹּחַל.

עתניאל בן קנז
הודעות: 2263
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: כָּחוֹל או כְּחוֹל?

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ד' אוגוסט 19, 2015 8:06 pm

מרחביה כתב:ואכן במהדו' אור וישועה ניקדו כֹּחַל.

מה זה בדיוק? ועל פי מה החליטו לנקד כך?

מה שנכון נכון
הודעות: 11930
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: כָּחוֹל או כְּחוֹל?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' אוגוסט 19, 2015 8:15 pm

במדבר רבה (וילנא) פרשת במדבר פרשה ב
יששכר ספיר ומפה שלו צבוע שחור דומה לכחול ומצוייר עליו שמש וירח.

רש"י מסכת קידושין דף יב עמוד א
אבנא דכוחלא - שייש שחור דומה לכחול.

רש"י מסכת חולין דף מז עמוד ב
ככוחלא - צבע כחול שהוא כמראה לזו"ר לא ירוק ולא שחור.

שולחן ערוך יורה דעה הלכות טריפות סימן לח סעיף ד
אם אינה שחורה כדיו אלא כמראה הכחול (שקורין בלשון אשכנז בלא"ה ודומה לרקיע) (מהרי"ו),

תלמוד בבלי מסכת נדה דף יט עמוד א
שחור אדום הוא אלא שלקה תניא נמי הכי שחור כחרת עמוק מכן טמא דיהה אפי' ככחול טהור. וברש"י דיהה מכן אפילו הוא שחור ככחול טהור הואיל ואינו שחור כחרת.

הכונה כנראה למראה החומר שבו היו כוחלים את העיניים, וצבעו הוא כמו מה שאנו קוראים היום כחול.


במלון ב"י מובא מקור לשמוש במלה כשם צבע מהלכות בדיקת הסכין והריאה לרבנו יונה כו ע"א וז"ל "ככוחלא והוא הצבע הכחול לא ירוק ולא שחור". אמנם עדיין י"ל כונתו כנ"ל למה שכוחלים בו העיניים.


אם משהו לא מובן מחליטים שזה תוספת המדפיס?...

מה שנכון נכון
הודעות: 11930
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: כָּחוֹל או כְּחוֹל?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' אוגוסט 19, 2015 8:36 pm

בפיה"מ חולין ג,ב התכולה כמראה הכחול האתמ'ד. וכתב ר"י קאפח שזו אבן כחול ידועה בערבית. [ור"ל לעיניים].

יבנה
הודעות: 3871
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: כָּחוֹל או כְּחוֹל?

הודעהעל ידי יבנה » ה' אוגוסט 20, 2015 12:08 am

כחול נקרא כן ע"ש אבן antimony ששימש לצביעת העינים.
שמות הצבעים שבזמן חז"ל היו הרבה יותר גמישים, ושחור כלל כדיו ככחול וסגול כו'.
וכבר האריך בעניינים אלו בלולאות תכלת של טייטלבוים עמ' 230 ועוד מקומות.

טוב לי
הודעות: 389
הצטרף: ה' אפריל 18, 2013 9:29 am

Re: כָּחוֹל או כְּחוֹל?

הודעהעל ידי טוב לי » ה' אוגוסט 20, 2015 10:21 am

זקן ששכח כתב:ביאור הלכה (סי' לב) ד"ה יכתבם: "ואם היה המראה דומה למראה הכחול [שקורין בל"א בלאה] נלענ"ד שיש להחמיר בזה". ושם (סי' לג) ד"ה הרצועות שחורות: "אבל מדינא כל שחל עליו שם שחור סגי ליה ולפ"ז אפילו אם היה מראיתו דומה למראה הכחול [שקורין בלא"ה] ג"כ כשר".

בפשטות משתעי אודות כך שיש שני גוונים במראה השחור. אך בתוך הסוגריים הוסיף את שם הכְּחוֹל באידיש: "בלאה" שנקרא באידיש המדוברת "בלוי", ומתורגם בעברית "כָּחוֹל". איני יודע גם האם הבה"ל עצמו תרגם זאת או המדפיס, אך לכאורה התרגום אינו מדויק, שהרי פתח בשחור וסיים בכחול.


מה לא מובן?
התרגום של הכחול - 'בלאה', אינו של הצבע השחור הדומה לכחול אלא של הכחול בעצמו וכפי השפה המדוברת כיום.

לבי במערב
הודעות: 9500
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: כָּחוֹל או כְּחוֹל?

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' דצמבר 03, 2020 5:55 pm

גם הנדון שכאן קשור במעט לנושא.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 133 אורחים