מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

נהר פקוד דבצרה

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
עושה חדשות
הודעות: 12635
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

נהר פקוד דבצרה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' נובמבר 11, 2015 12:20 am

בהלכות פסוקות הל' עירובין ובה"ג סי' י ובהעיתים סי' רח מובא כך:
"והכין אמרו משום מר רב יהודה אלוף דמנהר פקוד, דבצרה ביממא רשות הרבים בליליא דאיכא חראסי ככרמלית דמיא".
(חראסי = שומרים. ויש גורסים חראמי = ליסטים)
ולכאו' יש כאן הלכה בענין "בצרה" הנאמרת בשם מר רב יהודה אלוף דמנהר פקוד.

אמנם באו"ז ח"ב סי' שצה כתב: מתני' בפורים ויבוא עמלק. ומפקינן ס"ת וקורא כהן ולוי וישראל מן ויבוא עמלק עד וישמע ואע"ג דאמרי רבנן אין קורין פחו' מעשרה פסוקים בביהכ"נ הדר אמרו בר מן ויבוא עמלק דהתם ט' פסוקים ואמ' רב יהודאי ריש כלה דמנהר פקוד דבצרה, כהן קורא ג' פסוקי' לוי ג"פ וישראל ג"פ ואל ידלגו ובתר הכי לימא קדיש עד דאמירן וקרי למגילה והדר מניח ס"ת למקומו.

ומשמע דנהר פקוד דבצרה מקום בפנ"ע הוא.

וא"כ, או שיש שיבוש באו"ז וצריך למחוק תיבת דבצרה, או שיש שיבוש בג' הספרים הנ"ל (פחות הגיוני) וצריך להוסיף שוב את תיבת דבצרה. ואולי יש אפשרויות נוספות.

גם איני יודע האם בעל השמועה הוא מן הגאונים או מן הסבוראים.

יבנה
הודעות: 3681
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: נהר פקוד דבצרה

הודעהעל ידי יבנה » ד' נובמבר 11, 2015 1:05 am

לפני כן הזכירו דין של אבנים של בית הכסא ושיש חילוק בין רה"ר לכרמלית. וע"ז אמרו והכין אמר כו' ר"ל דמקום כזה שיש שם אבני בה"כ [חראסי, מלשון חרס] ביום נחשב כרה"ר ואסור ליטול אבנים משם, אבל בלילה כיון [כצ"ל] דאיכא חראסי כרמלית היא. והיינו דביום שאפשר לראות רבים מהלכים שם והוי רה"ר משא"כ בלילה שחשוך נמנעים מללכת שם.
ודפירש והגיה בהערות העתים אינו נראה.
עי' כאן http://eruvonline.blogspot.co.il/2009/0 ... behag.html
שהביא מכ"י ברלין של הבה"ג שגורס "והכין אמרו משמיה דרב יהודה ריש כלא דמנהר פקוד מבוצרה", ובמקורות שהבאת כתוב "אלוף", והם תוארים או תפקידים למי שאינם הגאון.
כנראה שהיו כמה מקומות בנהר פקוד א"נ כמה נהרות שנקראו נהר פקוד, ופירש שהוא בנהר פקוד שבבצרה. ויש שדקדקו לפרש שהוא בבצרה ויש שלא הקפידו, ואין בדבר ט"ס.

בברכה המשולשת
הודעות: 14156
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: נהר פקוד דבצרה

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' נובמבר 11, 2015 8:05 am

עושה חדשות כתב:אמנם באו"ז ח"ב סי' שצה כתב: מתני' בפורים ויבוא עמלק. ומפקינן ס"ת וקורא כהן ולוי וישראל מן ויבוא עמלק עד וישמע ואע"ג דאמרי רבנן אין קורין פחו' מעשרה פסוקים בביהכ"נ הדר אמרו בר מן ויבוא עמלק דהתם ט' פסוקים ואמ' רב יהודאי ריש כלה דמנהר פקוד דבצרה, כהן קורא ג' פסוקי' לוי ג"פ וישראל ג"פ ואל ידלגו ובתר הכי לימא קדיש עד דאמירן וקרי למגילה והדר מניח ס"ת למקומו.

ומשמע דנהר פקוד דבצרה מקום בפנ"ע הוא.

וא"כ, או שיש שיבוש באו"ז וצריך למחוק תיבת דבצרה, או שיש שיבוש בג' הספרים הנ"ל (פחות הגיוני) וצריך להוסיף שוב את תיבת דבצרה. ואולי יש אפשרויות נוספות..


האם כתר"ה עיין במהדורה החדשה של האו"ז?


עושה חדשות
הודעות: 12635
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: נהר פקוד דבצרה

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' אוקטובר 25, 2020 4:25 pm

עושה חדשות כתב:בהלכות פסוקות הל' עירובין ובה"ג סי' י ובהעיתים סי' רח מובא כך:
"והכין אמרו משום מר רב יהודה אלוף דמנהר פקוד דבצרה ביממא רשות הרבים בליליא דאיכא חראסי ככרמלית דמיא".
(חראסי = שומרים. ויש גורסים חראמי = ליסטים)

עצם הדבר שהגדרת הרשות משתנה בין היום והלילה, ואף שביום שכיחי שם רבים והוי רה"ר, מ"מ בלילה הוי כרמלית, האם מצינו דוגמא לזה?
ומה הדין בסרטיא ופלטיא אשר שכיחי שם רבים (ס' ריבוא) בכל יום מימות החול, ואילו בשבת לא שכיחי, האם חשיבי רה"ר גם בשבת?

עושה חדשות
הודעות: 12635
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: נהר פקוד דבצרה

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' אוקטובר 28, 2020 8:49 am

ודא"ג שאלה נוספת בגדרי ששים ריבוא. האם צריך להיות שכולם יעברו בקטע אחד מתוך הסרטיא, או שמצרפים את כל המקטעים.
ולדוגמא כביש ארוך המחבר בין כמה ערים, ואם נצרף את אלו שנסעו בשליש הדרומי עם אלו שנסעו בשליש הצפוני יהיה ביחד ס' ריבוא, האם מצטרף.

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: נהר פקוד דבצרה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' אוקטובר 28, 2020 9:03 am

עושה חדשות כתב:ודא"ג שאלה נוספת בגדרי ששים ריבוא. האם צריך להיות שכולם יעברו בקטע אחד מתוך הסרטיא, או שמצרפים את כל המקטעים.
ולדוגמא כביש ארוך המחבר בין כמה ערים, ואם נצרף את אלו שנסעו בשליש הדרומי עם אלו שנסעו בשליש הצפוני יהיה ביחד ס' ריבוא, האם מצטרף.

שאלה עתיקה, שכבר הילכו בה נמושות לרוב.
צא ובדוק בהלכות עירובין...
ועכ"פ אכ"מ.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 207 אורחים