מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

[כלי] מלא = שיש בו משהו או מלא כולו?

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
פלגינן
הודעות: 3232
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

[כלי] מלא = שיש בו משהו או מלא כולו?

הודעהעל ידי פלגינן » א' דצמבר 27, 2015 2:55 pm

אודה למי שיפנה אותי למקור ברור האם ב'לשון הקודש' כשאומרים "כלי מלא", הכוונה שיש בו דבר מה [=ולא ריק], או הכוונה לתיאור ריבוי = מלא כולו.
[ואני חוכך אם ניתן להוכיח מהלשון 'נתמלא כולו' או 'מלא ... כולו' שמצוי בספרים, שאולי ה'כולו' הוא לחיזוק גרידא, ואינו מוכיח ש'מלא' סתמא אינו מלא לגמרי].

גבול ים
הודעות: 815
הצטרף: ד' יולי 29, 2015 1:47 am

Re: [כלי] מלא = שיש בו משהו או מלא כולו?

הודעהעל ידי גבול ים » א' דצמבר 27, 2015 3:01 pm

בלשון חכמים ודאי שמלא פירושו כולו, כגון 'כלי מלא אינו מחזיק' וכגון מלא שאמרו בי' דברים הנוהגים בכוס. ועי' היטב בזבחים פ"ח א' ובלשון רש"י מנחות ח' א' [ושם ג"כ מתפרש מלא כולו אלא שאינו מוסב על הכלי אלא על השיעור].

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: [כלי] מלא = שיש בו משהו או מלא כולו?

הודעהעל ידי זקן ששכח » א' דצמבר 27, 2015 6:15 pm

ועדיין משתמשים בתיבת 'מלא' גם למשמעות נוספת. ראה לדוגמא רש"י שמואל ב כד כב:
'והמרגים - כלי עץ מלא חריצין'. שההבנה הפשוטה היא שיש בו הרבה חריצים. ודוגמא זו
שמישה רבות בלשוה"ק.

יבנה
הודעות: 3687
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: [כלי] מלא = שיש בו משהו או מלא כולו?

הודעהעל ידי יבנה » א' דצמבר 27, 2015 10:08 pm

עי' רש"י ברכות ו.
ולימלי עיניה מניה - ישים ממנה מעט בעיניו, כל לשון נתינה בעין קורהו בלשון גמרא לשון מלוי, לפי שבדבר מועט הוא מלא.
גם מכאן מבואר דמלא ממש.

פלגינן
הודעות: 3232
הצטרף: ג' יולי 17, 2012 10:46 pm

Re: [כלי] מלא = שיש בו משהו או מלא כולו?

הודעהעל ידי פלגינן » ב' דצמבר 28, 2015 9:01 am

אכן ראיות. ייש"כ לעונים.
ולפי"ז כשכתוב למשל 'נתמלא כל הבית כולו' או 'מלוא ... כולו' [איני זוכר בדיוק הלשון] ה'כולו' לא מלמד ש'מלא' סתמא אינו מלא כולו.
מכל מקום אשמח לראיות נוספות.

כתבן
הודעות: 158
הצטרף: ג' אוגוסט 25, 2015 11:20 pm

Re: [כלי] מלא = שיש בו משהו או מלא כולו?

הודעהעל ידי כתבן » ב' דצמבר 28, 2015 9:29 am

כתובות קח ע"ב - אלא אמר רבא דכולי עלמא היכא דאמר ליה מלא עשרה כדי שמן יש לי בבורך שמן קטעין ליה קנקנים לא קטעין ליה עשרה כדי שמן מלאים יש לי אצלך שמן וקנקנים קטעין ליה כי פליגי היכא דאמר ליה עשרה כדי שמן יש לי אצלך אדמון אומר יש בלשון הזה לשון קנקנים ורבנן סברי אין בלשון הזה לשון קנקנים
רש"י : כדים מלאים - כדים ושמן משמע.

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: [כלי] מלא = שיש בו משהו או מלא כולו?

הודעהעל ידי זקן ששכח » ב' דצמבר 28, 2015 11:13 am

פלגינן כתב:אכן ראיות. ייש"כ לעונים.
ולפי"ז כשכתוב למשל 'נתמלא כל הבית כולו' או 'מלוא ... כולו' [איני זוכר בדיוק הלשון] ה'כולו' לא מלמד ש'מלא' סתמא אינו מלא כולו.
מכל מקום אשמח לראיות נוספות.

לכאורה אתה צודק.
ומכל מקום ראוי לציין לגמרא שממנה משמע שגם כשנאמר 'כל... כולו' אינו בדווקא.

עבודה זרה מג ע"א:
דתניא רבי יהודה מוסיף אף דמות מניקה וסר אפיס מניקה על שם חוה שמניקה כל העולם כולו סר אפיס על שם יוסף שסר ומפיס את כל העולם כולו.

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

"מלא" במובן של "יש בו"

הודעהעל ידי סליחות » א' אוגוסט 02, 2020 3:37 am

האם יש בחז"ל כלי או כוס "מלא" לא במשמעות של פול (ביידיש), אלא במשמעות שיש כרגע משהו שם (לדוגמה הכוס מלא במים). זכר לדבר, באוצר מצאתי בשמונה ספרים "מלא בחציו"... או שכל מלא זה עד הסוף ('פול')?

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: "מלא" במובן של "יש בו"

הודעהעל ידי זקן ששכח » ג' אוגוסט 04, 2020 8:04 pm

נידון כבר.
http://forum.otzar.org/viewtopic.php?t=25229
ואוסיף ברכות מ א
כלי מלא מחזיק, וברש"י אדם חכם.
פשוט שאין החכמה ממלאת אותו, אלא שיש בו חכמה.

סליחות
הודעות: 2134
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: "מלא" במובן של "יש בו"

הודעהעל ידי סליחות » ג' אוגוסט 04, 2020 11:58 pm

ייש"כ. אולי כדאי לרכז את הכל לשם, וגם את הוספותיך.

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: [כלי] מלא = שיש בו משהו או מלא כולו?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' אוגוסט 05, 2020 10:26 pm

אוחדו.

תבא
הודעות: 398
הצטרף: ד' אוגוסט 03, 2016 3:52 pm

Re: "מלא" במובן של "יש בו"

הודעהעל ידי תבא » ה' אוגוסט 06, 2020 12:41 am

זקן ששכח כתב:נידון כבר.
viewtopic.php?t=25229
ואוסיף ברכות מ א
כלי מלא מחזיק, וברש"י אדם חכם.
פשוט שאין החכמה ממלאת אותו, אלא שיש בו חכמה.

משם ראיה להיפך: 'מדת בשר ודם כלי ריקן מחזיק מלא אינו מחזיק'- אם יש בו רק מעט מדוע אינו מחזיק?
וכבר כתבו כן לעיל

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: "מלא" במובן של "יש בו"

הודעהעל ידי זקן ששכח » ה' אוגוסט 06, 2020 11:40 am

אם כן יש בקטע זה בגמרא שני ההסברים.

מה שנכון נכון
הודעות: 11686
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: [כלי] מלא = שיש בו משהו או מלא כולו?

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' אוגוסט 06, 2020 11:55 am

הלוא הוא כמוס עמדי, ר"א בנו שריה"ג אומר כוס שהיה כמוס ומחוסר... יכול שאין בו אלא חציו ת"ל מלא מסך, יכול שאינו חסר אפי' טפה אחת ת"ל ויגר מזה. ספרי האזינו שכד. [כעי"ז במנחות מז, א. אך אין ראיה, ד'מלוא קומצו' שאני].

הנידון רק לענין בית קיבול. אך וודאי יש לשון מלא שאינו כפשוטו ממש, אלא ר"ל הרבה מאד. כמו ורחובות העיר ימלאו ילדים וילדות משחקים. הממלאים בתיהם כסף. וכיו"ב. (וכבר הוער לעיל).


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 388 אורחים