מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

קושטא לא קאי

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15594
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

קושטא לא קאי

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' פברואר 17, 2016 1:09 am

מדי פעם אנו מתבשרים על תפילה חדשה שמתקן הרב שמואל אליהו מצפת כפי צחות לשונו. פעם זה למבחן טסט בנהיגה, פעם לפני גלישה ברשת ועוד ועוד.
מנויי הרמב"ם היומי זכו לקבל תפילה חדשה והיא מיועדת למסיימי ספר אחד ברמב"ם, והרי היא לפניכם
אליהו.jpeg
אליהו.jpeg (280.18 KiB) נצפה 6589 פעמים

נניח לשאלה, למה זכה ר' חיים מבריסק להזכר בשמו למה שלא זכה ר' נהוראי ג'רמון בעל יתר הבז, מה שבעיקר מציק לי, מה עם הגמ"י דפוס קושטא?

עדיאל ברויאר
הודעות: 3480
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: קושטא לא קאי

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ד' פברואר 17, 2016 1:15 am

לא הבנתי מה מפריע לך
(יש לתמוה מדוע נזכרו כל המפרשים בתפילה ללומדי רמב"ם יומי שלומדים את מה שליקט מאן דהוא ממפעל משנה תורה או ממכון שפע, ועוד שאינם לומדים את ספר המצוות)

ס''ט
הודעות: 60
הצטרף: ד' אוקטובר 22, 2014 10:24 am

Re: קושטא לא קאי

הודעהעל ידי ס''ט » ד' פברואר 17, 2016 1:19 am

איש_ספר כתב:...מה עם הגמ"י דפוס קושטא?

י"ל זכרון אחד עולה לכאן ולכאן.

ישבב הסופר
הודעות: 2759
הצטרף: ו' אוקטובר 22, 2010 7:37 pm

Re: קושטא לא קאי

הודעהעל ידי ישבב הסופר » ד' פברואר 17, 2016 3:23 am

ויועיל לשמחה בעזהשי"ת

המליצה בכותרת האשכול - חזקה

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: קושטא לא קאי

הודעהעל ידי סעדיה » ד' פברואר 17, 2016 7:04 am

ומה עם רבינו מנוח?

ומה עם הצפנת פענח?

ישראל אליהו
הודעות: 1797
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: קושטא לא קאי

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ד' פברואר 17, 2016 9:10 am

לא זכיתי להבין איך זה מקביל ל - חנינא בר פפא וכו'.
מה הקשר?

שש ושמח
הודעות: 1544
הצטרף: א' דצמבר 13, 2015 3:57 pm

Re: קושטא לא קאי

הודעהעל ידי שש ושמח » ד' פברואר 17, 2016 9:29 am

נראה שהוא מפרש מה שאומרים יה"ר מלפניך כו' ותהא עימנו לעולם הבא חנינא בר פפא כו', שהכל המשך אחד ואנו מתפללים שהם יהיו עמנו לעוה"ב? האם יש מי שפי' כן?

מקורות
הודעות: 291
הצטרף: ה' אוגוסט 22, 2013 11:30 am

Re: קושטא לא קאי

הודעהעל ידי מקורות » ד' פברואר 17, 2016 10:23 am

בים של שלמה בסוף בבא קמא מפרש שאנו מזכירים עשרה בני רב פפא כנגד עשרה מאמרות שבהם נברא העולם, והוא מסביר איך כל אחד מהם מכוון למאמר אחד, וגם כאן הוזכרו עשרה מפרשים של הרמב"ם, ורק נשאר לנו להבין איך כל אחד מכוון נגד מאמר מיוחד שאין בחבירו.

אורח
הודעות: 627
הצטרף: ה' יולי 21, 2011 8:14 pm

Re: קושטא לא קאי

הודעהעל ידי אורח » ד' פברואר 17, 2016 11:11 am

עדיאל ברויאר כתב:לא הבנתי מה מפריע לך

במחילה אבל התפילות האלו יש בהם משהו זול. ואולי זו רגישות יתר.
ס''ט כתב:
איש_ספר כתב:...מה עם הגמ"י דפוס קושטא?

י"ל זכרון אחד עולה לכאן ולכאן.
ובזה מיושב השמטת מגיד משנה לר"י כלץ על הל' שחיטה. שהוא כלול בר' וידאל ע"ה. זיע"א.

משה גרוס
הודעות: 330
הצטרף: ה' פברואר 27, 2014 2:13 pm

Re: קושטא לא קאי

הודעהעל ידי משה גרוס » ד' פברואר 17, 2016 11:40 am

מקורות כתב:בים של שלמה בסוף בבא קמא מפרש שאנו מזכירים עשרה בני רב פפא כנגד עשרה מאמרות שבהם נברא העולם, והוא מסביר איך כל אחד מהם מכוון למאמר אחד, וגם כאן הוזכרו עשרה מפרשים של הרמב"ם, ורק נשאר לנו להבין איך כל אחד מכוון נגד מאמר מיוחד שאין בחבירו.


וזה פשיטא שלא שייך בסיום על הרמב"ם... אבל פלא שלא הזכיר את המעשה רקח ומרכבת המשנה, וכן את בעל יד פשוטה, ה' יאריך ימיו ושנותיו בנעימים

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: קושטא לא קאי

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » א' פברואר 21, 2016 3:23 pm

וברוח ל' יום לפני החג, שמעתי מהרה"צ שייע פינק נר"ו
לפני אמירת ההדרן ובני רב פפא כתוב בגמרא "אחר השלמת המסכתא יאמר זה ויועיל לזכרון בעזרת השם"
והיינו: שכשלומדים דף היומי, כל יום כשלומדים את הדף החדש זה גורם שלא יזכרו את הדף הקודם
אבל הדף האחרון מה יהא עליו? ולכן אומרים הדרנים ותפילות, כדי שיועיל לזכרון בעז"ה ולא יזכרו גם את הדף האחרון במסכת

עיק
הודעות: 460
הצטרף: ש' פברואר 26, 2011 9:15 pm

Re: קושטא לא קאי

הודעהעל ידי עיק » א' פברואר 21, 2016 4:17 pm

לעומקו של דבר כתב:וברוח ל' יום לפני החג, שמעתי מהרה"צ שייע פינק נר"ו
לפני אמירת ההדרן ובני רב פפא כתוב בגמרא "אחר השלמת המסכתא יאמר זה ויועיל לזכרון בעזרת השם"
והיינו: שכשלומדים דף היומי, כל יום כשלומדים את הדף החדש זה גורם שלא יזכרו את הדף הקודם
אבל הדף האחרון מה יהא עליו? ולכן אומרים הדרנים ותפילות, כדי שיועיל לזכרון בעז"ה ולא יזכרו גם את הדף האחרון במסכת


ההלצה נוסדה על הלשון "ויועיל לשכחה בעז"ה", כפי שנדפס בחלק מהמסכתות. במסכתות אחרות נדפס "ויועיל לזכרון", ולפי זה ההלצה מוצלחת פחות (יכול להיות שבאמצע ההדפסה מישהו סיפר את הבדיחה למדפיסים ולכן שינו)?

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: קושטא לא קאי

הודעהעל ידי אוצר החכמה » א' פברואר 21, 2016 4:32 pm

אגב שהזכרת כמדומני שהלשון יועיל לשכחה היא הנכונה וכך היו רגילים לומר שיועיל למשהו כלומר נגד משהו ולרפא ממנו

סגי נהור
הודעות: 5657
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: קושטא לא קאי

הודעהעל ידי סגי נהור » א' פברואר 21, 2016 4:54 pm

"יועיל לשכחה" זה כמו שיש תפילה לעצירת גשמים...

זקן ששכח
הודעות: 2768
הצטרף: ג' מאי 25, 2010 12:03 am

Re: קושטא לא קאי

הודעהעל ידי זקן ששכח » א' פברואר 21, 2016 10:40 pm

סגי נהור כתב:"יועיל לשכחה" זה כמו שיש תפילה לעצירת גשמים...

ויאים הדברים למי שאמרם...

חיים ושלו'
הודעות: 538
הצטרף: ו' ינואר 29, 2016 12:56 am

Re: קושטא לא קאי

הודעהעל ידי חיים ושלו' » ב' פברואר 22, 2016 9:05 pm

עיק כתב:
לעומקו של דבר כתב:וברוח ל' יום לפני החג, שמעתי מהרה"צ שייע פינק נר"ו
לפני אמירת ההדרן ובני רב פפא כתוב בגמרא "אחר השלמת המסכתא יאמר זה ויועיל לזכרון בעזרת השם"
והיינו: שכשלומדים דף היומי, כל יום כשלומדים את הדף החדש זה גורם שלא יזכרו את הדף הקודם
אבל הדף האחרון מה יהא עליו? ולכן אומרים הדרנים ותפילות, כדי שיועיל לזכרון בעז"ה ולא יזכרו גם את הדף האחרון במסכת


ההלצה נוסדה על הלשון "ויועיל לשכחה בעז"ה", כפי שנדפס בחלק מהמסכתות. במסכתות אחרות נדפס "ויועיל לזכרון", ולפי זה ההלצה מוצלחת פחות (יכול להיות שבאמצע ההדפסה מישהו סיפר את הבדיחה למדפיסים ולכן שינו)?

באיזה מהדפוסים הישנים מצאת ויועיל לזכרון?

עיק
הודעות: 460
הצטרף: ש' פברואר 26, 2011 9:15 pm

Re: קושטא לא קאי

הודעהעל ידי עיק » ב' פברואר 22, 2016 9:59 pm

חיים ושלו' כתב:
עיק כתב:
לעומקו של דבר כתב:וברוח ל' יום לפני החג, שמעתי מהרה"צ שייע פינק נר"ו
לפני אמירת ההדרן ובני רב פפא כתוב בגמרא "אחר השלמת המסכתא יאמר זה ויועיל לזכרון בעזרת השם"
והיינו: שכשלומדים דף היומי, כל יום כשלומדים את הדף החדש זה גורם שלא יזכרו את הדף הקודם
אבל הדף האחרון מה יהא עליו? ולכן אומרים הדרנים ותפילות, כדי שיועיל לזכרון בעז"ה ולא יזכרו גם את הדף האחרון במסכת


ההלצה נוסדה על הלשון "ויועיל לשכחה בעז"ה", כפי שנדפס בחלק מהמסכתות. במסכתות אחרות נדפס "ויועיל לזכרון", ולפי זה ההלצה מוצלחת פחות (יכול להיות שבאמצע ההדפסה מישהו סיפר את הבדיחה למדפיסים ולכן שינו)?

באיזה מהדפוסים הישנים מצאת ויועיל לזכרון?

בדפוס וילנא נדפס כן בסוף נידה.
לא בדקתי בסוף כל המסכתות, ומן הסתם יש עוד.

מה שנכון נכון
הודעות: 11689
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: קושטא לא קאי

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' פברואר 22, 2016 11:05 pm

יעו"ע סנהדרין כו: מחשבה מועלת אפילו לד"ת.

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: קושטא לא קאי

הודעהעל ידי בקרו טלה » ב' מרץ 14, 2022 8:08 pm

לעומקו של דבר כתב:והיינו: שכשלומדים דף היומי, כל יום כשלומדים את הדף החדש זה גורם שלא יזכרו את הדף הקודם
אבל הדף האחרון מה יהא עליו? ולכן אומרים הדרנים ותפילות, כדי שיועיל לזכרון בעז"ה ולא יזכרו גם את הדף האחרון במסכת

viewtopic.php?f=7&t=48858&p=594233#p594206


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 320 אורחים