מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
י. אברהם
הודעות: 2768
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

הודעהעל ידי י. אברהם » ה' מאי 18, 2017 10:52 pm

כבר תיקן כך בנתן פריו

שמואל דוד
הודעות: 6472
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

הודעהעל ידי שמואל דוד » ו' מאי 19, 2017 2:58 am

ייש"כ

י. אברהם
הודעות: 2768
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

הודעהעל ידי י. אברהם » ש' מאי 20, 2017 10:20 pm

בבא קמא פג:
יכול סימא את עינו נסמא את עינו כו' ת"ל מכה אדם ומכה בהמה מה מכה בהמה לתשלומין אף מכה אדם לתשלומין, ואם נפשך לומר הרי הוא אומר לא תקחו כופר לנפש כו'

וברש"י
פג.jpg
פג.jpg (37.4 KiB) נצפה 11370 פעמים

ובמהד' עוז והדר בהגהות וציונים
הג' וציונים.PNG
הג' וציונים.PNG (5.04 KiB) נצפה 11370 פעמים

ונראה דאין צריך למחוק כלום, אלא דשני דיבורי רש"י דיבור א' הם. ובא לבאר מרוצת לשון הגמ' ואם נפשך לומר הרי הוא אומר, וקל להבין.

שמואל דוד
הודעות: 6472
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

הודעהעל ידי שמואל דוד » א' מאי 21, 2017 8:36 am

וכ"כ בגליון הגמרא שלי וברוך שכונתי

שמואל דוד
הודעות: 6472
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' יוני 22, 2017 12:18 am

שמואל דוד כתב:והתניא - קושיא
והא תניא בניחותא

ב"ב קמט: קרקע דוקא והא תנן כו' ועיין רשב"ם וז"ל קרקע דוקא בתמיה, והתנן במסכת פאה עכ"ל ואפשר שכוונתו לאפוקי מגירסת והא תנן.
אולם עיין שם קנ. וכל היכא דתני כו' והא תנן ועיין רשב"ם והתנן בפרק ראשית הגז עכ"ל ומבואר שכוונתו להראות המקום ותו לא ודו"ק

מצליח
הודעות: 535
הצטרף: א' יולי 12, 2015 6:46 am

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

הודעהעל ידי מצליח » ד' יולי 19, 2017 6:38 pm

כריתות י.
ברש"י ד"ה ומיפסקי, 'והדר מני שמונים ימי טוהר' נראה ד'והדר מני' הוי דיבור המתחיל, ופי' רש"י שמונים (מלשון מנין) ימי טוהר, כעת שהוא נכתב באמצע דיבור משמע והדר מני שמונים (מלשון פ'), ואינו דכבר מני י"ד ימי טומאה ועתה מוטל עליו עוד לימנות רק ס"ו ימי טוהר. [הגה זו אינו מתייחס דוקא לדפוס עוז והדר]

שמואל דוד
הודעות: 6472
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' ינואר 10, 2018 6:38 am

שבועות מא.
היסת לשון שומא ששמו חכמים כו'
לכאורה צ"ל שומה בה"א
download/file.php?id=20412

י. אברהם
הודעות: 2768
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

הודעהעל ידי י. אברהם » א' מרץ 11, 2018 8:46 pm

בבא קמא צח.
ברש"י ד"ה על אזנו וחרשו. ועל ככה חסרו דמים

ב''ק צח.PNG
ב''ק צח.PNG (5.8 KiB) נצפה 10920 פעמים

בגליון נ"א: ועל כרחך.
בשינויי נוסחאות של הוצאת הרב שבתי פרנקל הביאו שכגירסא שלפנינו איתא בכמעט כל הכת"י ודפוסים ראשונים
מלבד בכת"י א' דאיתא: ועל מכה זו.
ונדצ"ל: ועל ידי מכה זו חסרו דמים. ולפי"ז אתי שפיר.

י. אברהם
הודעות: 2768
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

הודעהעל ידי י. אברהם » ג' יולי 17, 2018 8:59 pm

ב"ק קד.

קד.PNG
קד.PNG (17.53 KiB) נצפה 10790 פעמים

ברש"י ד"ה שליח ב"ד, מבואר דר' שמעון בן אלעזר מפרש למתניתין דוקא כשעשאו נגזל מיירי,
וצ"ע דבד"ה ולאפוקי משמע דמתניתין דלא כרשב"א.

ואולי צריך להפוך הסדר של ב' מילים בד"ה ולאפוקי, וכך צ"ל: הא דאוקימנא מתניתין שליח ב"ד אפי' עשאו גזלן כו'.
פי' מה דאוקימנא בגמ' דמתניתין מיירי אפי' עשאו גזלן, זה לאפוקי מפירושו של רשב"א במתניתין דמפרש דדוקא כשעשאו נגזל מיירי.

י. אברהם
הודעות: 2768
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

הודעהעל ידי י. אברהם » ב' אוגוסט 06, 2018 9:08 pm

ב"ק קו:

גמ' קו.PNG
גמ' קו.PNG (27.5 KiB) נצפה 10704 פעמים

בבא קמא קו.PNG
בבא קמא קו.PNG (11.78 KiB) נצפה 10704 פעמים



ברש"י ד"ה תהוי נמי כאבידה. וכי תבעו כשהוא גדול. אולי צ"ל וכן תבעו כשהוא גדול.

לבי במערב
הודעות: 9206
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' אוגוסט 07, 2018 3:55 pm

בע"ה אתחיל.
בתמיד כז, ב (עוז והדר - מהדו' תשע"ו*), הגהות וציונים אות ב. להוסיף בסוף ההערה: "וכ"ה ביומא שם".

אי"ה, כשאוכל - אוסיף עוד.
יש"כ ות"ח ת"ח על הרעיון הנפלא.

____________________________________________
*) כידוע (וא"י אם העירו ע"ז כאן לעיל), ישנם הבדלים רבים בין המהדורות דהוצאת 'עוז והדר', ובפרט - בנוגע להיד החפשית שנטלו לעצמם להגי' ו'לתקן' (אוצ"ל: "לסכן") בנוסח הגפ"ת. והדברים נוראים, בכ"מ שלא 'הסתדר' להם מעט הנוסח שלפנינו - 'תיקנו' בלא להעיר כלום עד"ז!
וזה חוץ מהשינויים במיקום מילים בעמוד - שבמהדורא זו מספר העמודים הוא כך וכך, ובמהדורא הבאה - מספר שונה. ואכהמ"ל.
ולכן נצרך ביותר, שעל כל הערה לגבי גמ' מהוצאת בית 'עוז והדר' - יציינו שנת ההו"ל.

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ד' אוגוסט 08, 2018 2:08 pm

י. אברהם כתב:בבא קמא פג:
יכול סימא את עינו נסמא את עינו כו' ת"ל מכה אדם ומכה בהמה מה מכה בהמה לתשלומין אף מכה אדם לתשלומין, ואם נפשך לומר הרי הוא אומר לא תקחו כופר לנפש כו'

ונראה דאין צריך למחוק כלום, אלא דשני דיבורי רש"י דיבור א' הם. ובא לבאר מרוצת לשון הגמ' ואם נפשך לומר הרי הוא אומר, וקל להבין.

במהדורה המנוקדת הועמדו הדברים על מכונם, כדלהלן:
וְאִם נַפְשָׁךְ לוֹמַר. וְאִם יֵשׁ לְךָ לְהָשִׁיב וּלְהַקְשׁוֹת כְּלוּם עַל טַעַם זֶה, צֵא וּלְמַד מִמִּדְרָשׁ אַחֵר, הֲרֵי הוּא אוֹמֵר כוּ'. וּלְקַמָּן בָּעֵי מַאי הָוֵי לֵיהּ לְאַקְשׁוּיֵי:

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ה' אוגוסט 09, 2018 4:17 pm

לבי במערב כתב:הדברים נוראים, בכ"מ שלא 'הסתדר' להם מעט הנוסח שלפנינו - 'תיקנו' בלא להעיר כלום עד"ז!

במטותא מינך, דוגמא או שתים; אם אפשר, משהו נורא.

לבי במערב
הודעות: 9206
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' אוגוסט 09, 2018 9:13 pm

בע"ה כשאהי' אל מול הספר אוכל לציין.

שמואל דוד
הודעות: 6472
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

הודעהעל ידי שמואל דוד » ו' אוגוסט 10, 2018 10:39 pm

זבחים קיג:

היינו דקם רימא התם כו'

פירש"י הראם זכר ונקבה שהוא גדול ואינו יכול ליכנס לתיבה עמדו שם עכ"ל

פתח בלשון יחיד וסיים בלשון רבים.
אולי צ"ל "עמד" שם.

י. אברהם
הודעות: 2768
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

הודעהעל ידי י. אברהם » א' אוגוסט 12, 2018 12:16 am

מו"ק יב:

רב הונא חצדו ליה חצדא, ובפי' רש"י(=ר"ג) "למיחצד. לקצור, ורב הונא יש לו מה לאכול הוה ואמאי שרא לה:

מבואר דגרס ככת"י וטיקן: רב הונא שרא למחצד ליה חצדא.

לכידה.PNG
לכידה.PNG (67.83 KiB) נצפה 10536 פעמים

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » ג' אוגוסט 21, 2018 10:24 am

לבי במערב כתב:בע"ה כשאהי' אל מול הספר אוכל לציין.

חוששני שהיתה כאן פעירת פה מבלי חק, ואם אכן כן, מעשה חמור הוא.

לבי במערב
הודעות: 9206
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

הודעהעל ידי לבי במערב » ו' אוגוסט 24, 2018 3:34 am

ח"ו. הבחנתי בכך כמה פעמים אגב שטף לימודי, והיות שאיני נמצא כאן מידי יום (ובטפשותי, אף לא ציינתי לעצמי את המקומות המדויקים המדוברים), יקח מעט זמן עד שאמצא את המ"מ המדויק.

י. אברהם
הודעות: 2768
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

הודעהעל ידי י. אברהם » ד' ינואר 16, 2019 8:23 pm

ב"ק קיא:

הגוזל.PNG
הגוזל.PNG (19.13 KiB) נצפה 9659 פעמים

ובגמ' אמר רמי בר חמא זאת אומרת רשות יורש כרשות לוקח דמי, רבא אמר רשות יורש לאו כרשות לוקח דמי והכא במאי עסקינן כשאכלום,
והא מדקתני סיפא אם היה דבר שיש בו אחריות חייבין לשלם מכלל דרישא בגזילה קיימת עסקינן

וברש"י
דבר הניכר.PNG
דבר הניכר.PNG (8.81 KiB) נצפה 9659 פעמים

לשון רש"י שלפנינו מגומגם קצת. (תיבת או נוסף עפ"י מהרש"ל).

הנה זה ברור שבדבר שיש בו אחריות דעלמא, דהיינו קרקע, לא מיירי כאן דהא אינה נגזלת
ולכן בא רש"י לפרש דמיירי בדבר שהוא "כעין" קרקע
ונראה דצ"ל כלומר דבר הניכר לרבים כו' ואתי שפיר.
---
ובפסקי רי"ד איתא: פי' אם היה דבר הניכר לרבים ונראה לעין כעין קרקע, כגון טלת וכסות

שמואל דוד
הודעות: 6472
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' פברואר 06, 2019 1:17 am

הוריות ג:

רש״י ד״ה ואיזה הוא הספק - כלומר אמאי הוא חייב אשם תלוי.

ועיין הגהות הב״ח שהגיה ״במאי״, אולם נלפענ״ד פשוט שכוונת רש״י א-מאי דהיינו על מה ודו״ק.

שו״ר שכ״כ בעוד אחרונים.

ועיין רש״י חולין ע. ד״ה לא מחתך ומשליך - דכיון דליתנהו אמאי תיחול כו׳ והתם נמי הכוונה כנ״ל.

חרסון
הודעות: 1171
הצטרף: ג' פברואר 28, 2017 12:33 am

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

הודעהעל ידי חרסון » ד' פברואר 06, 2019 1:22 am

לבי במערב כתב:*) כידוע (וא"י אם העירו ע"ז כאן לעיל), ישנם הבדלים רבים בין המהדורות דהוצאת 'עוז והדר', ובפרט - בנוגע להיד החפשית שנטלו לעצמם להגי' ו'לתקן' (אוצ"ל: "לסכן") בנוסח הגפ"ת. והדברים נוראים, בכ"מ שלא 'הסתדר' להם מעט הנוסח שלפנינו - 'תיקנו' בלא להעיר כלום עד"ז!
וזה חוץ מהשינויים במיקום מילים בעמוד - שבמהדורא זו מספר העמודים הוא כך וכך, ובמהדורא הבאה - מספר שונה. ואכהמ"ל.
ולכן נצרך ביותר, שעל כל הערה לגבי גמ' מהוצאת בית 'עוז והדר' - יציינו שנת ההו"ל.


אני מסתכן, כיוון שאפילו הרב הכותב לא מצא בינתיים מקומו, אבל גם אני נוכחתי בכך, כאשר למדתי עם חברותא בקביעות כאשר לי מהדורה ישנה של עוז והדר, ולו חדשה, והנה על מילים שציינתי לו שצויינו בהם גירסאות אחרות, הוא לא הבין במה מדובר, כיוון שאצלו מלכתחילה הייתה הגירסא ה'מתוקנת', וכנ"ל בלא ציון עד"ז.

לבי במערב
הודעות: 9206
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' פברואר 06, 2019 5:37 am

חרסון כתב:אני מסתכן, כיוון שאפילו הרב הכותב לא מצא בינתיים מקומו, אבל גם אני נוכחתי בכך, כאשר למדתי עם חברותא בקביעות כאשר לי מהדורה ישנה של עוז והדר, ולו חדשה, והנה על מילים שציינתי לו שצויינו בהם גירסאות אחרות, הוא לא הבין במה מדובר, כיוון שאצלו מלכתחילה הייתה הגירסא ה'מתוקנת', וכנ"ל בלא ציון עד"ז.

הטעם של"מ מקומם [כצ"ל; בל' רבים], הוא מפני שמשהבחנתי בכך חזרתי ללמוד בהגמרות הישנות והמוכרות.
והפעמים היחידות שהנני מבחין בזה עתה הן - כשהחברותא דידי משתמש בעו"ה (וכמ"ש כת"ר), ובד"כ - אין עתי ועטי בידי אז לרשום השינויים ולציינם.

י. אברהם
הודעות: 2768
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

הודעהעל ידי י. אברהם » ו' מרץ 15, 2019 11:13 am

ב"ק קיד.

ברש"י ד"ה דתנן במתניתין
נראה דתיבת דטהרות ט"ס וצריך למחקו (אינו מוסיף כלום בפשט)
ואולי נכתב בטעות דטהרות (אותיות טי"ת ועי"ן דומות), ואח"כ הוסיפו דעורות

ב''ק קיד.PNG
ב''ק קיד.PNG (10.89 KiB) נצפה 9417 פעמים
נערך לאחרונה על ידי י. אברהם ב ש' מרץ 16, 2019 8:30 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

שמואל דוד
הודעות: 6472
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

הודעהעל ידי שמואל דוד » ו' מרץ 15, 2019 3:13 pm

עיין שיטה למהריק״ש
ואגב יש לתקן ״בבא קמא קיד״

ושא_נס
הודעות: 1404
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2016 11:43 pm

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

הודעהעל ידי ושא_נס » ו' מרץ 15, 2019 9:05 pm

בס"ד. ניו יורק.

כבר בדפוס פיזארו ר"ע לערך: "דעורו' דטהרות". והוא דפוס שני. ויש לבדוק בדפוס שונצינו רמ"ט לערך (במדה ושרד לדף קיד).

אם מדובר באמת בשיבוש, אולי אולי יסודו בכעין שומר שיטה שבדפוס שונצינו. וכבר ראיתי מס' ברכות דפוס שונצינו על קלף, שנמחקו בה שומרי השיטות למכביר יען כי באמת הן מכבידות על הלימוד.

קאצ'קלה
הודעות: 1515
הצטרף: ג' נובמבר 20, 2012 8:26 pm

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

הודעהעל ידי קאצ'קלה » ו' מרץ 15, 2019 11:24 pm

ב'הכי גרסינן' שבאתר פרידברג יש צילום של מסכת ב"ק דפוס שונצינו רמ"ד-רמ"ט (כך רשמו), וגם שם בפירוש רש"י "דעורו' דטהרות".

י. אברהם
הודעות: 2768
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

הודעהעל ידי י. אברהם » ש' מרץ 16, 2019 8:32 pm

כתבי יד מהספריה הבריטית

דטהרות.PNG
דטהרות.PNG (119.33 KiB) נצפה 9351 פעמים

2.PNG
2.PNG (66.27 KiB) נצפה 9342 פעמים

א"כ אולי הנכון הוא דטהרות, ודעורות ט"ס?

שמואל דוד
הודעות: 6472
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

הודעהעל ידי שמואל דוד » א' מרץ 17, 2019 3:06 am

שמואל דוד כתב:עיין שיטה למהריק״ש
ואגב יש לתקן ״בבא קמא קיד״

ראית מש״כ?

י. אברהם
הודעות: 2768
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

הודעהעל ידי י. אברהם » ו' יוני 14, 2019 6:55 pm

הוריות ה.

ברש"י ד"ה בה
הוריות ה.PNG
הוריות ה.PNG (12.85 KiB) נצפה 9024 פעמים


תמוה שנקט להגביה ואח"כ וחתך
ונדצ"ל שנתכוין לחתוך וכמו שכ' רש"י בשבועות ובכריתות

אישצפת
הודעות: 1366
הצטרף: א' יולי 16, 2017 2:43 pm
שם מלא: אברהם ישעיהו דיין

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

הודעהעל ידי אישצפת » ש' יוני 15, 2019 9:58 pm

י. אברהם כתב:הוריות ה.

ברש"י ד"ה בה
הוריות ה.PNG


תמוה שנקט להגביה ואח"כ וחתך
ונדצ"ל שנתכוין לחתוך וכמו שכ' רש"י בשבועות ובכריתות

האם אין הפירוש שם שהיה סבור שהוא תלוש ונתכוין להגביהו, ובאמת היה מחובר ונמצא שתלש בלא כוונה?

ביקורת תהיה
הודעות: 2514
הצטרף: ד' אפריל 05, 2017 5:49 pm

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

הודעהעל ידי ביקורת תהיה » א' יוני 16, 2019 1:58 am

עליכם להשכים ולשנות פרק כלל גדול.

אישצפת
הודעות: 1366
הצטרף: א' יולי 16, 2017 2:43 pm
שם מלא: אברהם ישעיהו דיין

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

הודעהעל ידי אישצפת » א' יוני 16, 2019 1:17 pm

ביקורת תהיה כתב:עליכם להשכים ולשנות פרק כלל גדול.

אכן פתחתי המקור בגמרא וראיתי שם מחלוקת רש"י ותוספות בביאור מימרא זו. ובחידושי מהר"ם שם שעמד על דברי רש"י למה לא פירש כפשוטו והוא הפירוש הכתוב לעיל.

י. אברהם
הודעות: 2768
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

הודעהעל ידי י. אברהם » א' יוני 16, 2019 7:47 pm

הרב ביקורת נתכוין אלי, שטעיתי וכלשון רש"י כך ל' הגמ' בפרק כלל גדול עב: נתכוין להגביה את התלוש וחתך את המחובר.
ע"ש שפירש"י כגון דנפל סכין בערוגת הירק ונתכוין להגביהו.

(ואפשר להבין למה רש"י לא פי' כן בשבועות שלא תצטרך לפרש שם כגון דנפל וכו')

י. אברהם
הודעות: 2768
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

הודעהעל ידי י. אברהם » ש' ספטמבר 28, 2019 8:12 pm

ב"מ ח:

ברש"י ד"ה מנהיג לחודיה "אי ודאי אמר שמואל"
אי ודאי.PNG
אי ודאי.PNG (16.79 KiB) נצפה 8423 פעמים

אינו מובן מאי קאמר "אי ודאי אמר"
ונדצ"ל ודאי אי אמר שמואל, ואתי שפיר.

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6310
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

הודעהעל ידי מיללער » ו' אוקטובר 04, 2019 3:41 am

י. אברהם כתב:ב"מ ח:

ברש"י ד"ה מנהיג לחודיה "אי ודאי אמר שמואל"
אי ודאי.PNG

אינו מובן מאי קאמר "אי ודאי אמר"
ונדצ"ל ודאי אי אמר שמואל, ואתי שפיר.

אי ידע רב יהודה בוודאי ששמואל אמר דבריו באחד לחודיה, אז ברור שעל רכוב אמר שאינו קונה

י. אברהם
הודעות: 2768
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

הודעהעל ידי י. אברהם » ו' אוקטובר 04, 2019 3:47 am

למה ליה למימר הכי?

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ו' אוקטובר 04, 2019 5:39 am

אינני מבין למאי צורך בהגהה וכעין דברי הרב מילערר
ואולי אסביר זאת בצורה קצת שונה אם רב יהודה ידע בוודאות שבאחד אמר רב שמואל קונה ובחד לא קונה, אז במנהיג לחודיה אין אף אחד שאומר שלא קונה וא"כ לא יכול להיות שעל דבר זה הסתפק,
ואנסה לשלב תוספת מילים מתוך דברי רש"י עצמו בעמוד זה כהסבר בתוך מילותיו של רש"י בדיבור זה,
מנהיג לחודיה מי איכא למאן דאמר דלא קני. הא משיכה היא זו ובהמה נקנית במשיכה ומאי תיבעי ליה לרב יהודה [שמעתי ממנו שני דברים דין רכוב ודין מנהיג בחד אמר לי קני ובחד אמר לי לא קני ולא ידענא כו' שהרי] אי ודאי אמר שמואל בחד מינייהו דלא קני [מוכרח להיות ש]ברכוב הוא דקאמר דקסבר משיכה בעינן שתעקור יד ורגל כדאמרינן בקדושין

דבר נוסף הצירוף אי ודאי מופיע כמה וכמה פעמים גם בגמרא וגם ברש"י
גמרא: נזיר ס ע"ב , סנהדרין כ"ז ע"א, חולין נ"ז ע"ב ןעוד
רש"י: בבא קמא מ"ו ע"ב, פ"ט ע"א, נידה יד
אמנם הצירוף ודאי אי מופיע פעם אחת בגמרא אבל מופיע ברש"י כמה וכמה פעמים,
הצירוף ודאי אמר מופיע פעים רבות, אבל הצירוף שמוצע כאן על ידכם "ודאי אי אמר" מופיע רק 4 פעמים בתוספות נדרים סט ע"ב נזיר כב ע"א קידושין ח ע"ב ערכין ד ע"ב

י. אברהם
הודעות: 2768
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

הודעהעל ידי י. אברהם » ו' אוקטובר 04, 2019 6:50 am

והבוחר יבחר.

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ו' אוקטובר 04, 2019 8:00 am

י. אברהם כתב:והבוחר יבחר.
שמתי לב שכבודו מגיה בקלות יתירה, וברצותו משמיט מידע רלוונטי כגון מתי להביא סימוכין מכתבי יד,
https://web.nli.org.il/sites/NLI/Englis ... FL31197614
Vat.ebr.131_0021_fa_0007r_s.jpg
Vat.ebr.131_0021_fa_0007r_s.jpg (39.63 KiB) נצפה 8369 פעמים

י. אברהם
הודעות: 2768
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: תלמוד בבלי - הגהות ותיקונים

הודעהעל ידי י. אברהם » ו' אוקטובר 04, 2019 8:52 am

אהרן תאומים כתב: שמתי לב שכבודו מגיה בקלות יתירה לפי דעתי, וברצותו משמיט מידע רלוונטי כגון מתי להביא סימוכין מכתבי יד,

"וברצותו משמיט" האשמה מעניינת

גם בכת"י הספריה הבריטית כנוסח הדפוס, איז וואס? וכי בכת"י אין טעויות?
והבוחר יבחר.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 207 אורחים