מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

חליפת מכתבים בין הדברי יואל מסאטמר להגראי"ל שטינמן שליט"א

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
אראל
הודעות: 3369
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: חליפת מכתבים בין הדברי יואל מסאטמר להגראי"ל שטינמן שליט"א

הודעהעל ידי אראל » א' יוני 19, 2016 10:07 pm

ישבב הסופר כתב:
קו ירוק כתב:
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:אני שמעתי שהרב מסאטמאר ראה עליו בר דעת, ושאל לו (דרכו היה לשאול כל ספקותיו אצל הרבה בני אדם ואח"כ להחליט, והיה אומר "עצות נעם איך פון איבעראל, אבער מחליט בין איך אליינס") האם כדאי לו ליסע לא"י. וביקש ממנו להסתכל בא"י האם יש מקום עבורו לעשות ולפעול וכו'.
כאשר הגיעהרב שטיינמאן לא"י, שלח לו שאין נראה לו שיהיה לו להרבי מסאטמאר מעמד גדול שם, ולא יצליח. הרבי מסאטמאר לא שעה לו, כידוע, והגיע לא"י. אמנם למעשה צדקו דברי הרב שטיינמאן, כאשר לא הצליח הרבי מסאטמאר בא"י ולא היה לו מעמד גדול כלל שם. אצל החסידים היה הרבי מבעלזא הרבה יותר 'רבי' ממנו, ואצל הת"ח היו שם הרבה יותר ממנו שכבר תפסו מקום. מעולם לא היה מורגל שיסתובבו אצלו כל היום אנשים בטלים שאין להם עבודה, והקנאות שלו היתה בדרך בנין זרם עצמאי, דבר שלא היה שייך ואינו שייך בא"י, כידוע לכל מעיין באמת.
באמעריקא יצאו כוחותיו לפועל, כאשר בנה זרם עצמאי לגמרי שאחרים מנסים לחקות, והגושפנקא הסאטמארית טבועה על כמעט כל החסידים כאן. על אף אשר היו ת"ח הרבה יותר גדולים ממנו באמעריקא, כולל הרב משה פיינשטיין והרב אהרן קוטלר, ואצל ההונגארים היו הרב יונתן שטייף ועוד, מ"מ כושר המנהיגות שלו הרימה אותו מעל גביהם בסוגיות שלו, וצדקו דברי הרב שטיינמאן.

הרשה נא לי לפקפק בסיפור המוזר הזה.. ובפרשנות המעוותת שלו.
הגראי"ל שליט"א היה אז עול ימים כשרבי יואל היה מדרבנא דאומתיה.
תבין כמה עלוב הסיפור הזה


כדאי להעיר: הגראי"ל צעיר מהאדמו"ר הדברי יואל בסה"כ בעשרים ושש שנה. (לשם השוואה, נציין שהג"ר שמואל אויערבאך, צעיר מהרב שך בשלושים וארבע שנה).

לפי דבריך הגראי"ל כהיום בן 104, האמנם?

בכל אופן, גילו של האדמו"ר אז בשנת תש"ה, היה בן חמישים ושבע (נולד בשנת תרמ"ז)

ישבב הסופר
הודעות: 2759
הצטרף: ו' אוקטובר 22, 2010 7:37 pm

Re: חליפת מכתבים בין הדברי יואל מסאטמר להגראי"ל שטינמן שליט"א

הודעהעל ידי ישבב הסופר » א' יוני 19, 2016 10:24 pm

הגה"ק מסטמר זיע"א נולד בסוף תרמ"ז, ויבלחט"א הגראי"ל נולד בריש תרע"ד. ההפרש הוא 26 שנים ומחצה.

להבהיר: אישית לא שמעתי את הסיפור הזה ואין לי מושג אם הוא אמיתי, הערתי לגבי הפרש הגילים היא לאלה שטוענים שזה אבסורדי בגלל הגיל.

ישבב הסופר
הודעות: 2759
הצטרף: ו' אוקטובר 22, 2010 7:37 pm

Re: חליפת מכתבים בין הדברי יואל מסאטמר להגראי"ל שטינמן שליט"א

הודעהעל ידי ישבב הסופר » א' יוני 19, 2016 10:29 pm

והרב ליטוואק, טענתך שהגר"י שטייף ושאר גאוני הדור היו גדולים מהגה"ק מסטמר היא מוזרה. הם עסקו בפסק והוא לא, אבל לא צריך להגיע לתירוצים של הסתרת הגאונות מטעמים חסידיים. הוא היה גאון עצום, ולא נחשב לפחות מהגר"י שטייף בלימוד, זה פעם ראשונה שאני שומע מישהו אומר כן.
לגבי הגרא"ק והגרמ"פ, תלמידיהם יאמרו כן, בפרט תלמידי הגרא"ק על שנים האחרים, אבל לדידי לא נראה לי שיש סמכות לומר כן, שלשתם היו גאונים עצומים בוודאות, ובסוגים אחרים של גאונות.

אראל
הודעות: 3369
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: חליפת מכתבים בין הדברי יואל מסאטמר להגראי"ל שטינמן שליט"א

הודעהעל ידי אראל » א' יוני 19, 2016 10:30 pm

ישבב הסופר כתב:הגה"ק מסטמר זיע"א נולד בסוף תרמ"ז, ויבלחט"א הגראי"ל נולד בריש תרע"ד. ההפרש הוא 26 שנים ומחצה..

לא מדויק, האדמו"ר נולד בטבת תרמ"ז,

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: חליפת מכתבים בין הדברי יואל מסאטמר להגראי"ל שטינמן שליט"א

הודעהעל ידי סעדיה » א' יוני 19, 2016 10:43 pm

ישבב הסופר כתב:ויבלחט"א הגראי"ל נולד בריש תרע"ד.

הא מנלך?

נוה הלבנון
הודעות: 558
הצטרף: ב' דצמבר 08, 2014 3:12 pm

Re: חליפת מכתבים בין הדברי יואל מסאטמר להגראי"ל שטינמן שליט"א

הודעהעל ידי נוה הלבנון » א' יוני 19, 2016 11:45 pm

ע"פ נתוני אגרון יום הולדתו בלעה"ר עד יותר ממו"ש, א' כסליו תרע"ד.
הוי אומר 102.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2722
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: חליפת מכתבים בין הדברי יואל מסאטמר להגראי"ל שטינמן שליט"א

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ב' יוני 20, 2016 12:30 am

להגר''י שטייף יש חידושי סוגיות ולהדברי יואל יש תשובות. כל הרואה יכול להווכח לעצמו למי החותמת ולמי הפסילים. וכ"ה לענין הגרמ"פ והגרא"ק.
ומה שטענת שהכל הוא מחמת התלמידים היא סברא הפוכה. הסבה שיש להם תלמידים הוא מחמת גאונותם ולא שום סבה אחרת. אצל האדמו"ר מסאטמאר הוא להיפך. אלו נהיו חסידיו מחמת סבות אחרות ורק לאחמ"כ הווכחו למדרגתו בתורה, כך שלדבריהם אין שום ערך ולדברי תלמידי הרא"ק והרמ"פ יש ערך גדול.

חיים ושלו'
הודעות: 538
הצטרף: ו' ינואר 29, 2016 12:56 am

Re: חליפת מכתבים בין הדברי יואל מסאטמר להגראי"ל שטינמן שליט"א

הודעהעל ידי חיים ושלו' » ב' יוני 20, 2016 12:40 am

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:עכ"פ לעניינינו, הרבי מסאטמאר, כפי הנראה מספריו ופסקיו והתייחסות שאר ת"ח אליו, היה רב ממוצע בהונגריה. השאלות הקשות, בעגונות גיטין מקוואות וכדו' לא הופנו אליו. המהרש"ג והלבושי מרדכי ועוד היו נחשבים הרבה יותר ממנו. וכ"ה באמעריקא, שאם החשיבו אותו, לא היה נערץ בלימוד יותר מהר"י שטייף, ובטח לא יותר מהגר"מ פיינשטיין, ומ"מ הצליח לממש כוחותיו וחלומותיו והקים קהלה רבת ענפים וגוונים והטביע עליהם ועל אחרים את חותמו. ובארץ ישראל לא היה ד"ז שייך כלל. וצדקו דברי הרב שטיינמן לפי השמועה

כנראה דרק להגר"א קוטלר הופנו כל השאלות הקשות בעגונות וגיטין... (כפי מה שאתה מחליט שהגר"א גדול מהאדמו"ר מסאטמאר).
ודרך אגב הרבה גדולי ישראל התפעלו מגאונותו של האדמו"ר, כמו המנחת יצחק (שאליו כן הופנו השאלות הכי חמורות הל' עגונות וכדומה) שבהספידו הפליג גם על גאונותו (מבחידי צדקתו).

אראל
הודעות: 3369
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: חליפת מכתבים בין הדברי יואל מסאטמר להגראי"ל שטינמן שליט"א

הודעהעל ידי אראל » ב' יוני 20, 2016 12:51 am

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:להגר''י שטייף יש חידושי סוגיות ולהדברי יואל יש תשובות. כל הרואה יכול להווכח לעצמו למי החותמת ולמי הפסילים. וכ"ה לענין הגרמ"פ והגרא"ק.

מן שניהם יש תשובות וגם חידושי סוגיות
הייתי כותב כאן ההפלגות שאמר המהר"י שטייף על האדמו"ר אודות בקיאותו, אבל הרי מה זה ועל מה זה יאמין הליטוואק הזה?

חיים ושלו'
הודעות: 538
הצטרף: ו' ינואר 29, 2016 12:56 am

Re: חליפת מכתבים בין הדברי יואל מסאטמר להגראי"ל שטינמן שליט"א

הודעהעל ידי חיים ושלו' » ב' יוני 20, 2016 1:02 am

אראל כתב:מי שידוע שהתיעץ אתו בענין הנ"ל [וקבע ההחלטה לפי עצתו (ופעולתו....)], זה היה הה"ק ר' מיכאל בער ווייסמאנדל זצוק"ל ראש ישיבת נייטרא, ואף גם זאת היעוץ היה כבר בהיותו באמעריקא, לא בארץ ישראל
הגרחמ"ד היה זה שהשפיע באמת על האדמו"ר שישאר בחו"ל

לא קשיא הא קודם שהותו בארה"ק והא לאחר מכן

ישבב הסופר
הודעות: 2759
הצטרף: ו' אוקטובר 22, 2010 7:37 pm

Re: חליפת מכתבים בין הדברי יואל מסאטמר להגראי"ל שטינמן שליט"א

הודעהעל ידי ישבב הסופר » ב' יוני 20, 2016 1:08 am

שבתי וראיתי שלא ברור כלל מדוע הליטאי מאובן ישן הביא לכאן דיון על גאונותו של בעל הגה"ק בעל דברי יואל, ובעקבותיו בא דיון על זה, שהרי אינו נוגע לכאן כלל.

חיים ושלו'
הודעות: 538
הצטרף: ו' ינואר 29, 2016 12:56 am

Re: חליפת מכתבים בין הדברי יואל מסאטמר להגראי"ל שטינמן שליט"א

הודעהעל ידי חיים ושלו' » ב' יוני 20, 2016 1:10 am

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:

אבער נאך איינמאל א ליטוואק...

ולכל המגיבים שמבינים בגאונותם של גדו"י, הטיפשות לשפוט רמת החכמה של גדו"י על פי ספריהם, הוא טיפשות לשמה, אצל חסידים כמו אינם-חסידים היו כאלה שמפורסמים בספריהם בגאונותם כמו האדמו"ר הזקן והערבי נחל והאבני נזר ועוד ועוד, ויש שפחות. גם על הגר"נ אדלר לא מפורסם שום ספר מגאונותו ונאמנים עלינו דברי תלמידו הק' שהיה גאון, וכמו כן נאמנים עלינו דברי האדמו"ר הזקן שהחשיב את המגיד הקדוש לגאון ואף פוסק הלכה מפיו (בהל' טריפות).
ועוד אם אתם לא מאמינים בקדושתם של תלמידי הבעש"ט, הרי לאו בעל דברים דידי את, ואם אתם כן מאמינים, האם אתם לא מאמינים לדברי חז"ל שאי אפשר בשום אופן לנצח היצר בלי התורה הק' וכמאמרם בראתי יצה"ר בראתי תורה תבלין, וכמו שמבארים רבותינו הראשונים שרק זהו הוא התבלין ולא שום דבר אחר.
נערך לאחרונה על ידי חיים ושלו' ב ב' יוני 20, 2016 1:10 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

אראל
הודעות: 3369
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: חליפת מכתבים בין הדברי יואל מסאטמר להגראי"ל שטינמן שליט"א

הודעהעל ידי אראל » ב' יוני 20, 2016 1:10 am

חיים ושלו' כתב:
אראל כתב:מי שידוע שהתיעץ אתו בענין הנ"ל [וקבע ההחלטה לפי עצתו (ופעולתו....)], זה היה הה"ק ר' מיכאל בער ווייסמאנדל זצוק"ל ראש ישיבת נייטרא, ואף גם זאת היעוץ היה כבר בהיותו באמעריקא, לא בארץ ישראל
הגרחמ"ד היה זה שהשפיע באמת על האדמו"ר שישאר בחו"ל

לא קשיא הא קודם שהותו בארה"ק והא לאחר מכן

אין כאן לא קשיא ולא תירוץ..... כל הסיפור בורכא מעיקרו..., כי האדמו"ר בהיותו בשווייץ לא פילל לנסוע לאמעריקא כידוע לכל... סבר היה האדמו"ר להשתקע בארץ ישראל, רק אחר כך כאשר כבר היה בארץ, והקמת המדינה עלתה על הפרק [בנוסף להעובדא שחלה שם במחלה מסוכנת וכפסע היה בינו לבין ...], וגברה הדרישה מחו"ל בנוגע ההכרח שהאדמו"ר יעתיק מגורו לחו"ל, אזי הורקם התוכנית ליסע לחו"ל,

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2722
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: חליפת מכתבים בין הדברי יואל מסאטמר להגראי"ל שטינמן שליט"א

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ב' יוני 20, 2016 2:30 am

הדיון התחיל כאשר כתבתי בדרך אגב שהיו גאונים באמעריקא יותר מהדברי יואל, והוא מבואר מספריהם.
מי שמעוור עיניו בידים יכול לומר שא"א לשפוט גדלות בתורה מהספרים. מי שאין לו ספרים, נשארים הדברים בגדר ספק. ואם אחרים המוחזקים לת"ח אומרים שהוא ת"ח, יש להחזיק שכן הוא, אמנם אינו דומה למי שאנו רואים עליו בעליל בספריו את גודל מדרגתו בלימוד. וכ"ז לא שייך אצל מי שיש לו ספרים ואמר שיעורים וכו', שעל אלו הרוצה להאמין שיש כאן סתרים ודברים מופלאים, באשר כל עין רואה מה קורה כאן, הרי הרואה ידון בעצמו מי הוא הטיפש ומי הוא החכם. למעשה ספריו של הדבר"י הם טובים, אבל לא מופלגים. לא רואים שם משהו שיש להגיב בהתפעלות כמו שרואים בדברות משה או, ברמה פחותה, במשנת רבי אהרן.

ולך ישבב הסופר, לא הבנת את דברי. אמרתי שאין להר"י שטייף הפסק ולהדבר"י החידושי סוגיות, שניהם כתבו על שתי הנושאים, וכ"ה לגבי הגרמ"פ והגרא"ק. אם היית מביא מאחרים שאין להם אלא אחד מהם, היה לנו על מה לדבר.

ישבב הסופר
הודעות: 2759
הצטרף: ו' אוקטובר 22, 2010 7:37 pm

Re: חליפת מכתבים בין הדברי יואל מסאטמר להגראי"ל שטינמן שליט"א

הודעהעל ידי ישבב הסופר » ב' יוני 20, 2016 3:22 am

טרם זכינו להסבר מדוע הוסב האשכול לדון בגדלותו של הגה"ק מסטמר זצ"ל או לפקפק בו.
אולי יתכבד הליטאי מבודפשט ויפתח אשכול אחר המוקדש לדיון על גדלותו התורנית של הרבי מסטמר זצ"ל ביחס לשאר גאוני דורו, ויבוא איזה באאטשי מקאוונא להתווכח עמו. (אולם אציין את הנלפענ"ד שמאופיו המיוחד של המקום הזה אין אשכולות כאלו רגילים לבוא בקהל).

המתעתע
הודעות: 74
הצטרף: ד' אפריל 22, 2015 10:01 pm

Re: חליפת מכתבים בין הדברי יואל מסאטמר להגראי"ל שטינמן שליט"א

הודעהעל ידי המתעתע » ב' יוני 20, 2016 8:47 am

ישבב הסופר כתב:
כדאי להעיר: הגראי"ל צעיר מהאדמו"ר הדברי יואל בסה"כ בעשרים ושש שנה. (לשם השוואה, נציין שהג"ר שמואל אויערבאך, צעיר מהרב שך בשלושים וארבע שנה).

גם ר' אהרן קוטלר צעיר מהרב קוק בסה"כ בעשרים ושש שנים, כנראה שגם הוא התיעץ איתו אם לקבל את הרבנות בירושלים.
רק אני סבור שהליטאי מבודפסט בכלל פולני?

שבטיישראל
הודעות: 1848
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: חליפת מכתבים בין הדברי יואל מסאטמר להגראי"ל שטינמן שליט"א

הודעהעל ידי שבטיישראל » ב' יוני 20, 2016 1:17 pm

האשכול הזה מזכיר אותי מסיפור שראיתי כד הוינא טליא שאיזה גר צדק המחזיק את עצמו לת"ח דרש פעם בין מנחה למעריב ביו"ט בשטיבל בקצה הרחוב, ובתוך דבריו התבטא שהבעל התניא היה גדול פי כמה מהר"ר אלימלך !
ולמה ?
כי הבעל התניא השאיר אחריו כ"כ הרבה ספרים והר"ר אלימלך לא השאיר אחריו בכתובים כי אם הספר הקטן נועם אלימלך ....

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6367
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: חליפת מכתבים בין הדברי יואל מסאטמר להגראי"ל שטינמן שליט"א

הודעהעל ידי מיללער » ב' יוני 20, 2016 1:55 pm

ישבב הסופר כתב: (אולם אציין את הנלפענ"ד שמאופיו המיוחד של המקום הזה אין אשכולות כאלו רגילים לבוא בקהל).

היו ימים ! עכשיו אין לנו מנהל ולא סודר לי סדר, אשכולות כפולות נפתחים חדשים לבקרים, הפורמים משתמשים בערבוביא ואנשים מחדש באים עם דיונים כאלו שמורידים את רמת הפורמים.

חבל, שהימים הראשונים היו טובים מאלו

גבול ים
הודעות: 816
הצטרף: ד' יולי 29, 2015 1:47 am

Re: חליפת מכתבים בין הדברי יואל מסאטמר להגראי"ל שטינמן שליט"א

הודעהעל ידי גבול ים » ב' יוני 20, 2016 2:31 pm

ההוא גברא כתב:באיזו עיירה היה ר' זושא רב?

אפשר שע"ז נתקבלה תפילתו [עושה מחצה..] ונשכח שמה ואפילו קיומה, ולא נותר בידינו אלא זאת שהיה הרה"ק זיעועכי"א רב בה.

סמל אישי של המשתמש
פעלעד
הודעות: 412
הצטרף: ד' ינואר 21, 2015 10:52 pm

Re: חליפת מכתבים בין הדברי יואל מסאטמר להגראי"ל שטינמן שליט"א

הודעהעל ידי פעלעד » ב' יוני 20, 2016 2:51 pm

תשובת הרה"ק בעל מראה יחזקאל מדעשש זי"ע לאחד ששאלו אודות רבו הרה"ק ר' מנחם מנדל מרימנוב זי"ע אם יודע ללמוד וכו',
שו"ת מראה יחזקאל סי' ק"ד
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... &pgnum=147

ישבב הסופר
הודעות: 2759
הצטרף: ו' אוקטובר 22, 2010 7:37 pm

Re: חליפת מכתבים בין הדברי יואל מסאטמר להגראי"ל שטינמן שליט"א

הודעהעל ידי ישבב הסופר » ב' יוני 20, 2016 3:02 pm

מיללער כתב:
ישבב הסופר כתב: (אולם אציין את הנלפענ"ד שמאופיו המיוחד של המקום הזה אין אשכולות כאלו רגילים לבוא בקהל).

היו ימים ! עכשיו אין לנו מנהל ולא סודר לי סדר, אשכולות כפולות נפתחים חדשים לבקרים, הפורמים משתמשים בערבוביא ואנשים מחדש באים עם דיונים כאלו שמורידים את רמת הפורמים.

חבל, שהימים הראשונים היו טובים מאלו

נכון מאוד

מ.ל.
הודעות: 612
הצטרף: ה' אוגוסט 01, 2013 6:20 pm

Re: חליפת מכתבים בין הדברי יואל מסאטמר להגראי"ל שטינמן שליט"א

הודעהעל ידי מ.ל. » ב' יוני 20, 2016 3:05 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:מי שאין לו ספרים, נשארים הדברים בגדר ספק. ואם אחרים המוחזקים לת"ח אומרים שהוא ת"ח, יש להחזיק שכן הוא, אמנם אינו דומה למי שאנו רואים עליו בעליל בספריו את גודל מדרגתו בלימוד.

מי שרואים עליו בעליל שמחזיק עצמו יותר חכם מה"חתם סופר", חכמתו בכלל לא נשארת בגדר ספק.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2722
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: חליפת מכתבים בין הדברי יואל מסאטמר להגראי"ל שטינמן שליט"א

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ב' יוני 20, 2016 4:06 pm

מ.ל. כתב:
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:מי שאין לו ספרים, נשארים הדברים בגדר ספק. ואם אחרים המוחזקים לת"ח אומרים שהוא ת"ח, יש להחזיק שכן הוא, אמנם אינו דומה למי שאנו רואים עליו בעליל בספריו את גודל מדרגתו בלימוד.

מי שרואים עליו בעליל שמחזיק עצמו יותר חכם מה"חתם סופר", חכמתו בכלל לא נשארת בגדר ספק.


גם זה שווה אשכול. אינו דומה שמיעה לראיה, אף אם השמיעה הוא מהחתם סופר בעצמו. לדאבונינו נוצר חינוך שלא להרשות לאדם להאמין במה שראו עיניו, וכמו שאומרים באנגלית באירוניה don't believe your lying eyes
האדם אחראי עבור עצמו, ועיניו הם המפתח לעולמו. מי שחושב שלהיות יהודי מאמין פירושו לעוור ולהכחיש במאור עיניו, הרי הוא בועט בטובתו של מקום.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2722
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: חליפת מכתבים בין הדברי יואל מסאטמר להגראי"ל שטינמן שליט"א

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ב' יוני 20, 2016 5:08 pm

איני מבין על מה יצא הקצף. וכי דברי כפירה שנו כאן? האם יש בזה איסור לדון בזה? מי שלא רוצה שלא יקרא. מי שאינו מרגיש התעניינות בדברים אלו, או שקשה לו לחשוב על מוסכמות מחדש, אין זה אלא רגשים פרטיים. איך יאמרו אנשים שיש לכפות רגשים על אחרים? ובמה שונה הוא מאותו אגואיסטי שסוגר\פותח חלונות בביהכ"נ כפי רצונו ללא להתחשב באחרים?

רבותיי
הודעות: 310
הצטרף: א' אפריל 12, 2015 4:35 pm

Re: חליפת מכתבים בין הדברי יואל מסאטמר להגראי"ל שטינמן שליט"א

הודעהעל ידי רבותיי » ב' יוני 20, 2016 5:17 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:איני מבין על מה יצא הקצף. וכי דברי כפירה שנו כאן? האם יש בזה איסור לדון בזה? מי שלא רוצה שלא יקרא. מי שאינו מרגיש התעניינות בדברים אלו, או שקשה לו לחשוב על מוסכמות מחדש, אין זה אלא רגשים פרטיים. איך יאמרו אנשים שיש לכפות רגשים על אחרים? ובמה שונה הוא מאותו אגואיסטי שסוגר\פותח חלונות בביהכ"נ כפי רצונו ללא להתחשב באחרים?

לא יצא ולא קצף, לא כפירה ולא איסור, אין כאן אלא הבעת צער על חדירת אנשים כמוך ותו לא, תוך העלאת זכרונות לזמנים אשר כאמור, היו טובים מאלה...
אחד מן הקוראים

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2722
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: חליפת מכתבים בין הדברי יואל מסאטמר להגראי"ל שטינמן שליט"א

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ב' יוני 20, 2016 5:43 pm

הייתי בפורומים אחרים, והבטתי בעוד פורומים שלא הייתי רשום שם, ומעולם לא ראיתי כ"כ התקפות אישית כמו בפורום הזה. בן אדם מביע דעה שהוא שלא כרצון מישהו, במקום לענות על הדעה, תוקפים אישית, על המוצא או על דברים אחרים. מיד ביום הראשון כשהגעתי ואמרתי דבר פרווה על נושא אחד, הגיע מיללער ותקף אותי על הדברים שכתבתי בפורום אחר לגמרי. אח"כ מחק אותה, אמנם ההרגשה נשארה. האם זה נורמלי פה? מי שלא הולך בזרם נתקף? כמובן בלשונות יפות של 'הבעת צער' וכדו'?

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15672
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: חליפת מכתבים בין הדברי יואל מסאטמר להגראי"ל שטינמן שליט"א

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' יוני 20, 2016 6:37 pm

ישבב הסופר כתב:
מיללער כתב:
ישבב הסופר כתב: (אולם אציין את הנלפענ"ד שמאופיו המיוחד של המקום הזה אין אשכולות כאלו רגילים לבוא בקהל).

היו ימים ! עכשיו אין לנו מנהל ולא סודר לי סדר, אשכולות כפולות נפתחים חדשים לבקרים, הפורמים משתמשים בערבוביא ואנשים מחדש באים עם דיונים כאלו שמורידים את רמת הפורמים.

חבל, שהימים הראשונים היו טובים מאלו

נכון מאוד

מקבל את הנזיפה באהבה. ובקבלה לעתיד.

אני לכשעצמי שמתי מחסום לפי באשכול החולני הלזה (מהטעם הידוע, אותו טעם שמביא אנשים ברי דעת (?) לכתוב הזיות כאלה הפזורות כאן)
רק אני תמה על מי שנכנס למו"מ ואח"כ מתלונן על אופי האשכול.

סמל אישי של המשתמש
פעלעד
הודעות: 412
הצטרף: ד' ינואר 21, 2015 10:52 pm

Re: חליפת מכתבים בין הדברי יואל מסאטמר להגראי"ל שטינמן שליט"א

הודעהעל ידי פעלעד » ב' יוני 20, 2016 8:08 pm

איש_ספר כתב:מקבל את הנזיפה באהבה. ובקבלה לעתיד.

אני לכשעצמי שמתי מחסום לפי באשכול החולני הלזה (מהטעם הידוע, אותו טעם שמביא אנשים ברי דעת (?) לכתוב הזיות כאלה הפזורות כאן)
רק אני תמה על מי שנכנס למו"מ ואח"כ מתלונן על אופי האשכול.

נו, אז למה לא נעלת את האשכול הזה וזהו?
שמועה שמעתי שיש מכתבים, וניסיתי לברר אם קיימים או לא, וזו התוצאה...

אום אני חומה
הודעות: 855
הצטרף: ג' אוקטובר 07, 2014 2:42 pm

Re: חליפת מכתבים בין הדברי יואל מסאטמר להגראי"ל שטינמן שליט"א

הודעהעל ידי אום אני חומה » ב' יוני 20, 2016 8:55 pm

איש_ספר כתב:אני לכשעצמי שמתי מחסום לפי באשכול החולני הלזה (מהטעם הידוע, אותו טעם שמביא אנשים ברי דעת (?) לכתוב הזיות כאלה הפזורות כאן)

ידבר כת"ר אך בשם עצמו ואל ינסה להדביק אלינו כל זב וצרוע. (אם כי אכן אין מילה אחרת להגדיר בה את דברי האונגרישר-שויטה מלבד 'הזיות')

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6367
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: חליפת מכתבים בין הדברי יואל מסאטמר להגראי"ל שטינמן שליט"א

הודעהעל ידי מיללער » ב' יוני 20, 2016 9:03 pm

ליטוואק פון בודאפעסט כתב:הייתי בפורומים אחרים, והבטתי בעוד פורומים שלא הייתי רשום שם, ומעולם לא ראיתי כ"כ התקפות אישית כמו בפורום הזה. בן אדם מביע דעה שהוא שלא כרצון מישהו, במקום לענות על הדעה, תוקפים אישית, על המוצא או על דברים אחרים. מיד ביום הראשון כשהגעתי ואמרתי דבר פרווה על נושא אחד, הגיע מיללער ותקף אותי על הדברים שכתבתי בפורום אחר לגמרי. אח"כ מחק אותה, אמנם ההרגשה נשארה. האם זה נורמלי פה? מי שלא הולך בזרם נתקף? כמובן בלשונות יפות של 'הבעת צער' וכדו'?

צו אייך קען איך דאך רעדן אידיש, עס איז מיר לייכטער.

למען האמת, הדבר הפרווה שכתבת שם כבר שכחתי וגם מה שהגבתי אחריה, עשיתי תשובה מיד ומחקתי את תגובתי, אבל כבודו מבודפשט הבירה נענה לי באישי וז"ל
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:האסט מיר אטאקירט און דערנאך פארמעקט, וואס איז געשען? האסט מורא פאר מיר? איך בייס נישט, איך האב הנאה פון די סארט אטאקע'ס

(התקפת אותי ואח"כ מחקת, מה קרה? אתה מפחד ממני? איני נושך, אדרבא אני נהנה מהתקפות כאלו!)

אז דו האסט הנאה וואס וויינסטו דא?

דאס מציאות איז אז דער פארום, אנדערש ווי די אנדערע פארומס וואו איר דרייט זיך, איז מתחלה געווען געשטעלט אלס א פארום באזירט אויף ענינים תורניים והמסתעף, צו באהאנדלען צו דער סאטמארער רבי איז געווען א גרעסערער ת"ח אדער רבי יונתן שטייף, איז בכלל נישט קיין נושא וואס האט אמאל דא תופס מקום געווען, עלית לקרתא הלך בנימוסיה, איר זענט א גאסט דא, מאכט אייך באקוועם, און שטעלט אייך צו צום רוח המקום.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2722
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: חליפת מכתבים בין הדברי יואל מסאטמר להגראי"ל שטינמן שליט"א

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ב' יוני 20, 2016 9:12 pm

כבודו שאל שאלה, ואני היחיד שכתב תשובה שיכולה לספק קצת מידע על השאלה. דרך אגב שמתי קצת רקע למה ששמעתי לבאר הדברים.
על הדברים הצדדיים האלו יצא עלי הקצף, והתחילו לקפוץ מהרבי ר' זושא להרבי ר' בער, על אודות החת"ס ותלמידי בע"ש, על המוצא שלי ועל אמונות טפלות, ואני עוד אשם?!

ולאיש הספר - אני לא התלוננתי על האשכול, כ"א על ההתקפות האישית, בבקשה לא להשים דברים בפי.

מתעמק
הודעות: 599
הצטרף: ג' יוני 08, 2010 5:58 am

Re: חליפת מכתבים בין הדברי יואל מסאטמר להגראי"ל שטינמן שליט"א

הודעהעל ידי מתעמק » ב' יוני 20, 2016 10:02 pm

רבותיי במטתא מינייכו ידידיי היקרים, תירגעו! הרוחות מתחרפות בלי שום טעם. מקומינו זה מוקדש לבעלי תורה ובעלי דעה, ההתקצפות לא יאות ולא מועילה, וכלשון קדשו של המאירי "לא הכעס מכריע אלא הראיה מכרעת" (מגן אבות הענין הי"ד).
ואזכיר את הידידים הישנים, ולחדשים אני מגיד, לעיין במה שכבר נידון בפורום לפני מספר שנים על אופן כתיבה המועלת והרצויה. ולעצמי אציל ואציין לדבריי שם, ובמטותא לעיין בסעיף ג' מהדברים הנכתבים.
את הרב פעלעד אבקש להבין שמשום מה מאז היותו פה עדיין לא נשתכנע שום אחד שכל הנושא כתר האדמורו"ת על ראשו הי' גדול מכל אחיו בנוי בחכמה בעושר בתורה ובגאונות. וזאת מסיבה פשוטה, רבי ובלשוננו אדמו"ר פירושה המורה דרך לעם ישראל בעבודת השי"ת. אף שהרבי הזה אסור שיהיה עם הארץ, חדא כי לא עם הארץ חסיד, והשנית הרי הוא נותן עצות במילי דשמיא ובמילי דעלמא בכל זמן ואם אינו מכיר באופן בסיסי את ארבע חלקי השו"ע הרי בהכרח שהוא עובר ומכשיל אחרים בכל יום בכמה איסורים. אך לא כל ת"ח היודע פסק הלכה בסיסי, ויודע גם לשאול מאחרים שאלה מסובכת, הרי הוא בהכרח גאון הדורות. פוק חזי כמה מורים בעם הם מורים פשוטים, בלי גאונות מופלגת, אף שתורתם אומנתם כל היום, ולמה נדון דווקא באדמורי"ם הנטרדים בטרדות מרובות, שדווקא הם בהכרח הכי גדולים בתורה ובגאונות. יתכן הדבר, ואף יש הרבה שעשו והצליחו, אבל אין האחוזים של אדמורי"ם גאונים עולה על האחוזים של דיינים גאוניים.
ובקצרה, אם רצונך להחזיק בדעתך בזה, הזכות בידך, אבל לא תערבב בכל אשכול שזה נוגע לה בעקיפין.

וכעת לגופו של ענין:
עירבבו כאן כמה נושאים. ואנסה לעבור עליהם בזה אחר זה.
תקופת היכרות הרב מסאטמר עם הרב שטינמן היה בין חנוכה תש"ה לאמצע הקיץ שנה הנ"ל. הרב מסאטמר היה אז בן נ"ח, והרב שטינמן בן ל"א. הרב מסאטמר שימש כבר ברבנות ואדמורו"ת כמעט ארבעים שנה, והרב שטינמן לימד קצת לבחורי הישיבות הצעירים ממנו, וזה עתה נשא אשה. התקופה שבה נטען כי היתה התייעצות , היא באמצע הקיץ הנ"ל, כאשר המלחמה כבר שבתה, והרב שטינמן עלה לארה"ק, והרב מסאטמר עדיין היסס אם לעלות או לאו.
ההסתברות שהרב מסאטמר ישאל מהרב שטינמן עצה, רחוקה מן הדעת אף מכח זה לבד.
כל שכן בהתחשב שאת ירושלים הכיר הרב מסאטמר, הרי היה שם בשנת תרצ"ג וייסד שם בית המדרש לחסידיו, והוא עמד עליהם בהדרכה כל השנים, הן בפרטי הקנין של בית המדרש, והן בתקנות בית המדרש, כך שהכל היה מוכר לו מכבר. נוסף על כך היה לו בעת ההיא בת וחתן שכבר ניצלו ועלו לירושלים, שמהם יוכל לשמוע ולהתוודע כל צורכו. יתירה על כך, שאת מהות החסידים בכלל, וחסידי הונגריה בפרט, הוא הכיר הרי זה כמה שנים. לעומת זה הרב שטינמן יליד וחניך ליטא, דבר אין לו עם חסידים וחסידות, ואפילו אי אלו חסידים שפגש בבריסק היו קרלינאים או סלונימאים שאופיים רחוק מחסידי גליציה והונגריה, כך שלא שייך שייעץ כלל בדבר זה. נוסיף על כך העובדא שהרב שטינמן לא ביקר לפני זה מעולם בארה"ק, וגם עתה בבואו לא התיישב כלל בירושלים, ופני הרב מאסטמר היו מיועדות לירושלים עיה"ק. בקצרה לא היה סיכוי לפי שכל אנושי שהרב שטינמן יידע מה לייעץ להרב מסאטמר. (ובכלל הגריא"ל שלא נודע בעולם עד יותר מארבעים שנה אחר מאורע הנ"ל, כבר הכיר בו הרב מסאטמר בהיותו צעיר בארבעים שנה שהוא אשר ראוי לייעצו עצה טובה?).
מה שכן. שמעתי מפי הר"ר דוד העלער ז"ל, מי שלמד אז בישיבת מאנטריי, שהרב מסאטמר כידוע עבר גבול שוויצריה בליל כ"א כסליו, היה זה ליל חמישי, אך בהגיעם למחוז חפצם לא הניחו להניצולים תיכף לילך כרצונם. רק בראשונה השווצרים בדיוק הגרמני שלהם הוצרכו לזהות כל אחד בתעודותיו, אחר זה נשלחו למחנה הסגר למשך ששה שבועות לבדוק אם יש להם מחלות וכדומה. מחנה הסגר זה לא היה מחנה כפשוטו, אלא מלון שהיה סגור למשך לימי המלחמה מחסרון מבקרים, והממשלה השתמשה בזה להסגיר פליטים למשך כארבעים יום המיועדים לזה. ובכן, רק ביום עש"ק גמרו לבקר תעודות של חצי הרכבת הניצולה (כולל הרבנית מסאטמר) ושלחו אותם ישר ברכבת למאנטריי למחנה ההסגר, וביום ראשון המשיכו ואז יצא גם הרב מסאטמר מרכבת הנ"ל.
אך היה להרב מסאטמר מעריצים בשוויץ, הללו פעלו הכל לכבודו. מקודם קראו להודיע לישיבת הרב באטשקא במאנטריי שאדם גדול בשם ר' יואליש מגיע היום למאנטריי. מאידך פעלו בהשתדלות שהרב לא יובל למחנה הסגר תיכף, אלא מקודם יותן לו להשתקע וללון לילה אחת במאנטריי בבית יהודי בשם דאנענבוים. בחורי ישיבות מאנטריי קיבלו פני הרב ברכבת, ור"ד העלער הנ"ל בתוכם. לשאלתי מי עוד היו בין המקבלים, מנה את בנו של הרב באטשקא ראש הישיבה ואת הג"ר משה סולובייציק והגריא"ל. הרב מסאטמר פנה אליהם תיכף ושאל להם על לימודם, הם ליווהו לאכסנייתו הארעית, והרב מסאטמר פלפל עמהם בלימוד. (הוא האריך לספר על זהירות הרב מסאטמר במאכלים, אף בעת ההיא עת יציאתו ממחנה העבודה הגרמנית). היה זה ביום כ"ד כסליו, והבחורים חזרו להדליק נר חנוכה וכשחזרו כבר הדליק הרב מסאטמר, ושוב דברו עמו בלימוד.
סיפר עוד אנקודטה שמהר"י שטייף הגיע לשווייץ מספר שבועות לפני הרב מסאטמר. הג"ר משה סולובייציק קיבל פניו, והציג עצמו כנכד "רבי חיים בריסקער". מהר"י שטייף השיב לו בשאלה "ווער איזט דאס" (מי זה?). לכן כאשר קיבלו פני הרב מסאטמר, היה הר"ד העלער הנ"ל מעוניין לדעת אם רב הונגרי זה כן יודע, והציג את הגר"מ סולובייציק בשמו לפני הרב, והוסיף האם הרבי יודע מי זה, והרב מסאטמר השיבו "א וודאי בריסקער רב'ס אן אייניקל" (בוודאי, נכדו של הרב מבריסק).
אחר זה כאשר שהה הרב מסאטמר במחנה הסגר, התגנבו הרד"ה והגר"מ סולובייציק דרך חלון המרתף של המלון, כדי לבקר את הרב מסאטמר ולשוחח אתו. הגרמ"ס שאל מאת הרב כמה שאלות בהלכה והשקפה (חלקם מסר בפני), ועל כולם נהנו מתשובות הרב. כמו כן נתוודעו אז שהרב סובל מרעב, מחמת חומרותיו במאכלים, שלא רצה לאכול המאכלים שניתן להם שם, ושאלו את הרב איזה מאכלים יאכל, והסכים לאכול פירות, ולכן התגנבו שוב עם פירות בידם להביא להרב (המשיך לספר איך שביציאתם נתפס הגרמ"ס על ידי שוטר, שעבר על מחנה ההסגר, ונכלא בבית הכלא למספר שעות או ימים).
עכ"פ מן הסיפור יוצא, שהגריא"ל אכן הסתובב מעט אצל הרב מסאטמר ודיבר עמו בלימוד. ויתכן שמזה השתלשל שמועה על מו"מ בכתב (דבר שבכלל לא מסתבר, שהרב מסאטמר היה קשה לו הכתיבה, כי מטבעו על כל שורה שכתב ישב עליה שבעה נקיים, ולכן מיעט לכתוב). כמו כן נשמע שהגרמ"ס, שהיה בן גילו של הגריא"ל הסתובב אצל הרב מסאטמר כמקבל, ולא מסתבר שבן גילו הגריא"ל כבר עלה במעלות להיות היועץ. גם מהתמונה שהובא בראש האשכול לא נראה שהגריא"ל תפס מקום מיוחד בקרבת הרב מסאטמר.
ויתירה מזו, הרב מסאטמר לא היה עונה כמעט לאנשים על קביעת מגורים. לפני המלחמה, כאשר היו ימים קשים, וכל אחד בא עם שאלתו אם להעתיק מהונגריה לרומניא או מרומניה להונגריה (כאשר אז לא ידעו עדיין איזה מקום יהיה טוב יותר, כי ברומניה התחילו הגזירות הרבה לפני הונגריה על ידי ראש הממשלה גוגו, אך מאידך נתבטל הכל בפתע פתאום בהדחתו של גוגו). והרב מסאטמר אחז אז בעצה "מקומך אל תנח", שכל זמן שאין סכנה ברורה במקום אחד והצלה ברורה במקום אחר, אין לשנות מקומו. גם אחר המלחמה דרש ברבים שעל כל השאלות היכן להתיישב אין מענה, רק כל אחד ילך למקום שיזמין לו ההשגחה מקום. כך שלא מסתבר ששאל עצה מאחרים, מה שהוא בעצמו סבירא לו שאין מקום לייעץ. אך בהחלט יתכן שהגריא"ל לפני נסיעתו לארה"ק התייעץ עם הרב מסאטמר, והרב השיבו איך אוכל לייעץ הרי בעצמי הנני נבוך היכן להתיישב. ועל ידי כך נסתבבה שיחה מאין ולאין.
על יתר הויכוח אין הרבה לדבר. ובטוחני שלא רק הרב מסאטמר, אלא כל אדם, היה מוותר על כבוד כזה להחשב לתלמיד חכם על ידי הכרחים כאלו שהציג הרב הפעלעד. אך גם דברי הרב הליטוואק לא הבנתי כלל וכלל, כאמור הגריא"ל לא היה לו מבוא לייעץ להאדמו"ר היכן להתיישב, כי לא הכיר את קהל היעד של הרב, וגם הרב עצמו לא הכיר אלא כששה חדשים. מה גם שהרב מסאטמר אכן הסתדר יפה בארה"ק, היה שם פחות משנה וכבר היה לו ישיבה עם שלשים בחורים (בתקופה שלא היו הרבה ישיבות) שכולם נשארו חסידים נאמנים. ובהתחשב עם העובדא שחסידות סאטמר בארה"ב מורכב משלשה חלקים, שליש הגיעו הם ואבותיהם לארה"ב בשנים אחר המלחמה, שליש הגיעו אחר המרד בהונגריה בשנת תשי"ז, ושליש הגיעו מארה"ק אחר מלחמת יום הכיפורים. הרי פשוט שאם הרב היה נשאר בארה"ק היו חסידיו פליטי הונגריה מגיעים לשם, וחסידי ארה"ק היו נשארים, כך שמזה לבד הי' לו שם כבר חסידות כמעט כגודל סאטמר בארה"ב. וכש"כ שכל הנחתו בטעות, והרב מסאטמר אכן הי' לו מעמד גדול בשנה זו בארה"ק, והיו הרבה חסידים נמשכים אליו אם הי' נשאר שם (והדוגמא של מהר"א מבעלזא אינה במקום, כאילו כל ימי מהר"א זצ"ל לא הצליח אף אדמו"ר בארה"ק).
שלא כדבריו של הרב הליטוואק, ושלא כדברי הרב אראל, סיבת יציאת הרב מסאטמר מארה"ק לא היתה משום חסרון מעמד ולא משום הכנות להקמת המדינה. הוא יצא פשוט לקבץ כסף לביסוס מעמד הישיבה והמוסדות שלו בארה"ק, ולא ירד לארה"ב להשתקע כלל. אך בתקופת היותו בארה"ק הוחרף המצב בין אצ"ל הגנה והבריטים, ובינתיים אחד מחסידיו העשירים קנה בשבילו בית שיהיה לו מקום קבוע ולא באכסניית ארעי (אחר ששהה קרוב כשנה באכסניות שונות). כך שבצירוף הכל הוחלט אצלו להשאר בארה"ב. ולהוסיף, תיכף בהגיעו לארה"ב הי' לו קבלת פנים, והיה לו מעמד מכובד עוד לפני שעשה כלום, כך שכל התזה של הרב הליטוואק אין לו על מה שיסמוך.
(בבקורת גדולים לא אעסוק, ואיני יודע מי היה גדול הרב מסאטמר או מהר"י שטייף, אך הפלא אצלי על מי שמוציא מתוך ספרי תשובותיהם גדולת השני, כאשר לענ"ד הדבר להיפוך גמור, וספריו של מהר"י שטייף אינם משקפים כלל גדלותו כפי שיוצא מעדויות גדולים בני דורו וכפי שיוצא משאר ספריו ובעיקר ספרו "מצות השם". ויתכן שטוב הי' אם לא היו מדפיסים תשובותיו, שכנראה כתבם לעת זקנותו, כשלא הי' כחו אתו כמקדם. משא"כ בתשובות הרב מסאטמר ניכרת גדלותו. אצ"ל שלא כאן המקום לתאר את רוב חילו וכוחו בתורה, ובפרט לא בהקשר הזה של מריבות ילדותיות רבי של מי גדול משל מי, שנמשך בעצם משיחות הילדים אביו של מי חזק או גדול או עשיר)ובכל זאת שלא להשאיר הגליון חלק מדברי תורה אציין בזה לשתי תשובות בדברי יואל שיש להם זיקה לעולם הישיבות, והן: התשובה ביו"ד סימן פ"ח לענין מילה, שמפלפל שם בענין חזקות ואף מביא בפשיטות דברי הריב"ש והנוב"י שנדונו לעיל, וכן שאלת עגונה בסימן ק"ע שמפלפל בעניני עדות ונכתב בהיותו בן ל"ה. לענ"ד תשובות בסגנון זה חריגות מאד בסגנון מסגנון רבני דורו, בהונגריה ואף מחוצה לה. ואילו הטענה ששאלו להלבושי מרדכי ומהרש"ג ולא להרב מסאטמר, סתם מגוחכת, מדובר מזקני ההוראה, הלבושי מרדכי היה מבוגר ממנו ביותר מארבעים שנה, ומהרש"ג בכ"ו שנה. ובכלל מטונך, מה עשו בהונגריה בין תרצ"ב לתש"ה, אם לדעת הרב הליטוואק שאלו רק משני רבנים אלו? אך כאמור כל סגנון הויכוח, כל זמן שהוא נעדר ממו"מ בדברי תורה או לכה"פ ציון לדרכם האופיינית של החכמים הנדונים הוא מעשה ילדות בעלמא.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 204 אורחים