מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

עזרה בפענוח ר"ת

איתור מקורות נעלמים, מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
מתאבק

פענוח הראשי תבות "ודו"ק"

הודעהעל ידי מתאבק » ו' מאי 14, 2010 3:57 am

מילה ידועה ומפורסמת המוזכרת לרוב בראשונים ובאחרונים. אך נעלם לי פתרונה, ואם הכוונה לדייק בדברים הנאמרים, מה איפוא המקום לר"ת. השערה אחת לי, שמלפנים השתמשו בצורה זו להדגשת התיבה.

אקוה למצוא פתרון ע"י הבקיאים.

חכם באשי
הודעות: 9986
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: פענוח הראשי תבות "ודו"ק"

הודעהעל ידי חכם באשי » ו' מאי 14, 2010 5:35 am

השערתך נכונה. וכן נהגו בימים קדמונים להדגיש. ועל כן אתה מוצא שאף את מילות הלעז נסמן עליהם גרשיים (אותם אתה מכנה "ר"ת"). וכן הרבה כיוצא בזה.

img770
הודעות: 133
הצטרף: ב' מאי 10, 2010 11:21 pm
מיקום: brooklin n.y

Re: פענוח הראשי תבות "ודו"ק"

הודעהעל ידי img770 » ו' מאי 14, 2010 8:00 am

אני שמעתי לפרש מילה זו בב' אופנים:

הא' ודייק ותמצא קושטא.
והב' ודוחק קצת.
מכל מקום אינני זוכר מקור לר"ת אלו.

אונקלוס

Re: פענוח הראשי תבות "ודו"ק"

הודעהעל ידי אונקלוס » ו' מאי 14, 2010 8:17 am

לכל אות אפשר להדביק ראשי תיבות, אך אין זה אומר שזו כוונת המשורר.

אונקלוס

Re: פענוח הראשי תבות "ודו"ק"

הודעהעל ידי אונקלוס » ו' מאי 14, 2010 8:24 am

לדוגמא : "תיקו" שפירושו "תעמוד" כלומר: שקושיה זו עומדת ללא מענה, אך מרוב כיסופים לגאולה השלימה בב"א הדביקו לו ר"ת תשבי יבוא ויגאלנו אמן. (סליחה: תשבי יתרץ קושיות ובעיות. אולי זה נגזר מהמונח עד שיבוא אליהו.)

תולדות אדם
הודעות: 444
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 5:12 pm

Re: פענוח הראשי תבות "ודו"ק"

הודעהעל ידי תולדות אדם » ו' מאי 14, 2010 1:19 pm

חכם באשי כתב:ועל כן אתה מוצא שאף את מילות הלעז נסמן עליהם גרשיים.

ולציין, שאף הגרשיים על תיבת בלע"ז בפשטות מטרתם להדגיש כפי שכבר מוצאים במשנה הכינוי "לעז" ללשון עם זר: "אֲבָל קוֹרִין אוֹתָהּ לַלּוֹעֲזוֹת בְּלַעַז". (מגילה פ"ב מ"א)

סמבוסק
הודעות: 88
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 9:51 pm

Re: פענוח הראשי תבות "ודו"ק"

הודעהעל ידי סמבוסק » ו' מאי 14, 2010 2:31 pm

ויש אומרים:
קבצים מצורפים
ללא שם.JPG
ללא שם.JPG (12.57 KiB) נצפה 8827 פעמים

סמבוסק
הודעות: 88
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 9:51 pm

Re: פענוח הראשי תבות "ודו"ק"

הודעהעל ידי סמבוסק » ו' מאי 14, 2010 2:35 pm

ויש אומרים:
קבצים מצורפים
ללא שם.JPG
ללא שם.JPG (50.61 KiB) נצפה 8825 פעמים

איסתרא בלגינא
הודעות: 441
הצטרף: ו' מאי 07, 2010 11:12 am

Re: פענוח הראשי תבות "ודו"ק"

הודעהעל ידי איסתרא בלגינא » ו' מאי 14, 2010 3:48 pm

הגרשיים הם לצורך הדגשה, וכמו"כ במילת וק"ל. כמו"כ נפוץ השימוש בגרשיים להדגשת מליצה על פי לשון פסוק כמו למשל הן קצ"ף על משקל הפסוק הן כסף

אדג
הודעות: 1517
הצטרף: ה' מאי 13, 2010 11:11 am
מיקום: צפת, אה"ק תובב"א
יצירת קשר:

Re: פענוח הראשי תבות "ודו"ק" -ע"ד המליצה

הודעהעל ידי אדג » ב' מאי 17, 2010 4:32 am

וע"ד המליצה (ואולי אף ההלצה) שמעתי: ווען דו ווילסט - קענסטו (כאשר תרצה - תוכל)...
והעיקר כדברים דלעיל, דלא הוי אלא להדגיש. ודו"ק.

img770
הודעות: 133
הצטרף: ב' מאי 10, 2010 11:21 pm
מיקום: brooklin n.y

Re: פענוח הראשי תבות "ודו"ק"

הודעהעל ידי img770 » ב' מאי 17, 2010 8:29 am

ברוך הבא, אד"ג.

האם ידוע לך מקור מליצה זו? או שמא אמרה בעלמא היא?

סמבוסק
הודעות: 88
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 9:51 pm

Re: פענוח הראשי תבות "ודו"ק"

הודעהעל ידי סמבוסק » ב' מאי 17, 2010 7:30 pm

מתאבק כתב:ואם הכוונה לדייק בדברים הנאמרים, מה איפוא המקום לר"ת. השערה אחת לי, שמלפנים השתמשו בצורה זו להדגשת התיבה.

וכן כמעט כולם מסכימים שאינם ראשי תיבות אלא הדגשה, ועיקר הכוונה הוא לדייק בדברים.
אבל לא הבנתי, א"כ היה לנו לומר ודייק, אבל מה זה ודוק? מהיכן נולדה ההטייה הזו?
אבל האמת יורה דרכו. כדלהלן:
זהו המקור למילה דוק:
ללא שם.JPG
ללא שם.JPG (85.99 KiB) נצפה 8693 פעמים

ופירש רש"י, לשון אכילה וכסיסה.
והיינו כאדם האומר לחברו תעכל את הדברים היטב, או תלעס אותם היטב.
נפלא עד מאד.
קבצים מצורפים
ללא שם1.JPG
ללא שם1.JPG (76.18 KiB) נצפה 8693 פעמים

מתאבק
הודעות: 23
הצטרף: ה' מאי 20, 2010 9:33 pm

Re: פענוח הראשי תבות "ודו"ק"

הודעהעל ידי מתאבק » ה' מאי 20, 2010 10:47 pm

אכן נפלא מאד, יישר כחכם ניכרים דברי אמת.

אך לענ"ד להסבר ההטייה מ"ודייק" ל"ודוק", לא צריך לזה, כי הוא ס"ה צורת הביטוי בלשון הארמית, אף אם הכוונה לדייק בדברים הנאמרים. וראה רש"י על הפסוק בדניאל אכלה ומדקה [שהובאן ברש"י במס' שבת שהבאת], שציין ללשון הפסוק ושחקת ממנה הדק. ובפשטותי שורש "דיוק" הוא גם מאותו שורש. ודו"ק.

המגיד
הודעות: 4
הצטרף: א' מאי 30, 2010 5:05 pm

פענוח ר"ת

הודעהעל ידי המגיד » ב' מאי 31, 2010 12:16 am

מה יכול להיות הר"ת
תשו' גוו"ר הספרדי בענין פדיון הבן

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 11619
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: פענוח ר"ת

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' מאי 31, 2010 12:30 am

גינת ורדים

גלילי
הודעות: 1063
הצטרף: ב' מאי 24, 2010 8:27 pm
מיקום: חיפה

Re: פענוח ר"ת

הודעהעל ידי גלילי » ב' מאי 31, 2010 1:17 am

גם אני הגעתי לתוצאה הנ"ל על ידי חיפוש מתקדם בפרטי הספר הר"ת גוו"ר = התוצאה הייתה גינת ורדים.
לאחר מכן חיפשתי גוו"ר לפדות ומצאתי בספר לקוטי פנחס הל' פדיון הבן [גם החיפוש הקודם בברה"ר היה מהספר הזה...?! ]:
ScreenShot004.jpg
לקוטי פנחס
ScreenShot004.jpg (8.3 KiB) נצפה 8123 פעמים


ולאחר מכן חיפשתי ורדים לפדות-בלילה:
ScreenShot003.jpg
בירורו חיים -ב
ScreenShot003.jpg (24.3 KiB) נצפה 8123 פעמים

גלילי
הודעות: 1063
הצטרף: ב' מאי 24, 2010 8:27 pm
מיקום: חיפה

Re: פענוח ר"ת

הודעהעל ידי גלילי » ב' מאי 31, 2010 10:42 am

להשלמת התמונה:
שמעתי שמכיון ויש את הגנת ורדים לבעל ה'פרי מגדים', לכך שלכך כינו הגוו"ר הספרדי, הוא קדמון יותר.
והרי לפניכם ציטוט מהחיד"א בספרו שם הגדולים (חלק גדולים מערכת א אות עב):
מה' אברהם הלוי - בן הרב דרכי נועם הי' אב"ד במצרים ועשיר תורה וגדולה במקום אחד. וחיבר שו"ת גנת ורדים וספר גן המלך וספר יאיר נתיב. ושקיל וטרי טובא עם מהר"ם ן' חביב ומהר"א יצחקי ומהר"י פראגי וסיעתם. ויש לו קונטרס מלחמת מצוה בדין מילה בתוקף גדול וכבר השיגו עליו מורינו הרב מהר"י זאבי בספרו והרב פנים מאירות ח"א סימן ז'. ועוד נמצאו אתי פסקים כ"י מרבני דורו לסתור דבריו. ועוד הי"ל דרשות הרבה ולא נדפסו גם שו"ת אחרות שלא נדפסו.

המגיד
הודעות: 4
הצטרף: א' מאי 30, 2010 5:05 pm

פענוח ר"ת

הודעהעל ידי המגיד » ה' יוני 03, 2010 5:25 pm

חי' מהרא"ך (סאכטשוב)
בענין פדיון הבן?

גלילי
הודעות: 1063
הצטרף: ב' מאי 24, 2010 8:27 pm
מיקום: חיפה

Re: פענוח ר"ת

הודעהעל ידי גלילי » ה' יוני 03, 2010 6:04 pm

ראה בספר זה בעמ' 77 ו-88 ותמצא נחת.....
קבצים מצורפים
ScreenShot001.jpg
ScreenShot001.jpg (103.89 KiB) נצפה 7992 פעמים

בן_מנחם
הודעות: 68
הצטרף: ג' יולי 13, 2010 1:52 pm

בקשת עזרה בפענוח ראשי תיבות

הודעהעל ידי בן_מנחם » ב' אוגוסט 09, 2010 5:04 pm

לפורום האוצר.PDF
(91.06 KiB) הורד 279 פעמים
מי יכול לפענח את הר''ת דע"ק בת"א המסומן בקטע המצורף?
תודה

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 11619
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: בקשת עזרה בפענוח ראשי תיבות

הודעהעל ידי איש_ספר » ב' אוגוסט 09, 2010 5:15 pm

דעת קדושים בתמונות אותיות

בן_מנחם
הודעות: 68
הצטרף: ג' יולי 13, 2010 1:52 pm

Re: בקשת עזרה בפענוח ראשי תיבות

הודעהעל ידי בן_מנחם » ג' אוגוסט 10, 2010 1:38 pm

יישר כח אבדוק בדעת קדושים

בר אוריין תנינא
הודעות: 194
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 1:10 pm

עזרה בפיענוח ר"ת

הודעהעל ידי בר אוריין תנינא » ב' ספטמבר 20, 2010 10:14 am

ובספר ז"י מתרץ קושית הגט מקושר דהבאה לא מיקרי מחוסר מעשה אלא דהתם אי הוה אמרינן דפתח אוהל מועד ממש אם כן לעולם צריך הבאה והוה ליה למכתב והבאת ע"ש. ואם כי דבריו נכוחין אבל נסתרו מדברי התוס' שם דכתבו דלפי האמת השתא נמי גילח בגבולין אינו משלח דמחוסר הבאה אף דהשתא אי אפשר כלל לכתוב והבאת דהא באמת אין צריך הבאה, ודברינו ברורים ומוכרחים.


אבקש את עזרת קהל החברים ובראשם הגאון איש ספר שליט"א בפיענוח ר"ת של שם הספר הנ"ל.
אנכי הקטן יגעתי ולא מצאתי.
הספר בו הוא מצוטט יצא לאור בוילנא בשנת תרל"א, (מסיבות מסוימות אינני נוקב כרגע בשם הספר).
בתודה מראש.

סמ''ק
הודעות: 85
הצטרף: ד' יוני 09, 2010 6:36 pm

Re: עזרה בפיענוח ר"ת

הודעהעל ידי סמ''ק » ב' ספטמבר 20, 2010 12:38 pm

הנה פענוח הר"ת מספר בכורי יוסף:
קבצים מצורפים
1.JPG
1.JPG (293.99 KiB) נצפה 7855 פעמים

בר אוריין תנינא
הודעות: 194
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 1:10 pm

Re: עזרה בפיענוח ר"ת

הודעהעל ידי בר אוריין תנינא » ב' ספטמבר 20, 2010 1:23 pm

יישר כח גדול ותזכו למצוות.

kivi
הודעות: 11
הצטרף: ד' מאי 05, 2010 11:12 am

ת"ב מי יודע?

הודעהעל ידי kivi » ה' אוקטובר 07, 2010 10:00 am

בפירושו של בעל 'מנחת ביכורים' על התוספתא הוא מביא כמה וכמה פעמים דברים בשם ספר ת"ב, האם מישהו יודע למי כוונתו?

והוא פלאי
הודעות: 8
הצטרף: ד' נובמבר 03, 2010 2:16 am

פתרון ר"ת דחוף

הודעהעל ידי והוא פלאי » ד' נובמבר 03, 2010 2:20 am

חכם אחד (והוא פלאי...) כותב על משומד אחד: וכ"ש דאין להחיותו והוא מחויב למ"נ בכ"י

מה זה?

מרחביה
הודעות: 791
הצטרף: ד' יוני 30, 2010 11:24 pm

Re: פתרון ר"ת דחוף

הודעהעל ידי מרחביה » ד' נובמבר 03, 2010 7:03 am

למסור נפשו?
פרט מעט יותר.

נראה לענד
הודעות: 45
הצטרף: ש' אוקטובר 09, 2010 9:26 pm

Re: פתרון ר"ת דחוף

הודעהעל ידי נראה לענד » ד' נובמבר 03, 2010 10:40 am

כנראה למסור נפש בכל יום - אבל רצוי יותר חומר להקשר

והוא פלאי
הודעות: 8
הצטרף: ד' נובמבר 03, 2010 2:16 am

Re: פתרון ר"ת דחוף

הודעהעל ידי והוא פלאי » ד' נובמבר 03, 2010 3:24 pm

שאיני יודע בחול מי התיר לשכור מומר למלאכת עצמו ולהחיותו, והרי עדיף להחיות נכרי ממנו, דבנכרים קיי"ל לא מעלין ולא מורידין, ובדידיה מורידין, וכל שכן דאין להחיותו, והרי הוא מחוייב למ"נ בכ"י, וזה ברור לע"ד בלא שום פקפוק.

הפתרון שהוצע, לא נראה מתאים.

[אגב זה נוגע מאד לויכוח שהיה בין הגדולים על עבודה עברית, החזו"א ורא"ו]

רוצה לרצות
הודעות: 78
הצטרף: ד' נובמבר 03, 2010 5:47 pm

Re: פתרון ר"ת דחוף

הודעהעל ידי רוצה לרצות » ד' נובמבר 03, 2010 5:50 pm

אולי לקרב מיתת נפשו בכל יום?

חכם בלילה
הודעות: 18
הצטרף: ג' נובמבר 02, 2010 12:03 pm

Re: פתרון ר"ת דחוף

הודעהעל ידי חכם בלילה » ד' נובמבר 03, 2010 6:46 pm

למיקטל נפשיה בכל יום.

חכם בלילה
הודעות: 18
הצטרף: ג' נובמבר 02, 2010 12:03 pm

Re: פתרון ר"ת דחוף

הודעהעל ידי חכם בלילה » ה' נובמבר 04, 2010 9:57 am

פלא על פלאי. מה עם מידת הכרת הטוב?

והוא פלאי
הודעות: 8
הצטרף: ד' נובמבר 03, 2010 2:16 am

Re: פתרון ר"ת דחוף

הודעהעל ידי והוא פלאי » ה' נובמבר 04, 2010 7:44 pm

הפתרון שלך לא מוצלח. ובכ"ז אני מכיר לך טובה על מאמציך המרובים.

רוני
הודעות: 133
הצטרף: א' מאי 30, 2010 12:07 pm

Re: פתרון ר"ת דחוף

הודעהעל ידי רוני » ה' נובמבר 04, 2010 8:53 pm

כבודו מגלה טפח ומכסה עשר.

הואל נא לשים קטע יותר מכובד כדי שנוכל לראות את ההקשר המלא.


סתם ניחושים:
למסור נפשו בעבור כבודו יתברך
למסור נפשו בעבור כלל ישראל
לומר מאומן נחמן בכל יום...

חכם בלילה
הודעות: 18
הצטרף: ג' נובמבר 02, 2010 12:03 pm

Re: פתרון ר"ת דחוף

הודעהעל ידי חכם בלילה » ה' נובמבר 04, 2010 8:59 pm

למ"נ בכ"י
ל"א מוד"ה נאמנ"ה באמ"ת כבוד"ו ימח"ק.

היא שיחתי
הודעות: 3382
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: פענוח הראשי תבות "ודו"ק"

הודעהעל ידי היא שיחתי » ד' דצמבר 22, 2010 1:08 am

המקור הקדום ביותר שמצאתי לדו"ק הוא בזוהר בב' מקומות
א' בפרשת נח דף עג עמוד ב

פוק ודוק ותשכח, אמאי אתיהיבת ארעא קדישא לכנען עד לא ייתון ישראל

ב'
בפרשת וישב דף נ עמוד א

ודוק ותשכח מדבוטל התמיד דהוה מכפר על חוביהון עד דאתחרב בי מקדשא בין בזמנא קדמאה בין בזמנא תנינא כ"ב יומין לקבל אינון כ"ב שנין דלא חמא ההוא צדיק אפי יקרא דאבוה לאחזאה חכמתא עילאה

בראשונים מצינו כבר לראב"ד בשו"ת ובכתוב שם ולר"ת בספר הישר שו"ת וחידושים וכן בתוס' מצינו כבר שנשתמש בזה כמה פעמים ובריטב"א הוא שכיח ביותר וישנו בעוד הרבה ראשונים

בריושמא
הודעות: 741
הצטרף: ה' אוקטובר 07, 2010 1:32 pm

Re: פענוח הראשי תבות "ודו"ק"

הודעהעל ידי בריושמא » ד' דצמבר 22, 2010 10:27 am

מפי אבי מורי, ר' אריה אביב"י זכרונו לברכה, שנולד ולמד תורה בפינסק,
שמעתי כי ודו"ק מתפרש ישר והפוך:
וי דו ויסט קלערן
קדאחעס ועלסטע דו ויסען!
ואת יודעי האידיש למהדרין אני מזמין לתקן את הכתיב.

יאיר
הודעות: 10138
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: פענוח הראשי תבות "ודו"ק"

הודעהעל ידי יאיר » ד' דצמבר 22, 2010 10:39 am

ולשאינם דוברי יידיש אפשר תרגום?

בריושמא
הודעות: 741
הצטרף: ה' אוקטובר 07, 2010 1:32 pm

Re: פענוח הראשי תבות "ודו"ק"

הודעהעל ידי בריושמא » ד' דצמבר 22, 2010 12:36 pm

תרגום מילולי כך הוא:
איך שתרצה תחשוב
קדחת זה מה שתדע

תרגום נאה יותר:
חשוב כרצונך
קדחת תעלה בחכתך


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: חיים שאול, יונת אלם, ישעיהו ו־ 48 אורחים