מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בסוף הם התגרשו...

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
עושה חדשות
הודעות: 12641
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

בסוף הם התגרשו...

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' יולי 22, 2016 9:13 am

ספר הנייר הל' גיטין:

מעשה בא לפני ר"ת בגט שהיו עדיו חתומין בסוף השיטה ובשיטה אחת ופסלו ר"ת מפני שהיה יכול לכתוב שטר מזוייף באותה שיטה עצמה ולחתוך הגט דה"ל שטר הבא הוא ועדיו בשיטה אחת דכשר. ויש לאדם ליזהר שלא יחתום רק בתחילת השיטה, לשון הר"ר ברוך חיים ז"ל.
וזה הגט
בשלישי בשבת בשמונה ימים לירח אדר שנת חמשת אלפים
ושבעים ותשע לבריאת עולם למנין שאנו מנין כאן בקונדום
מתא דיתבא על נהר באאיזא ועל נהר יילא ועל מי בארות
ומעינות אנא זמרי המכונה דונין בר רבי סלוא דמתקרי
פאני"ל צביתי ברעות נפשי בדלא אניסנא ופטרית ושבקית
ותרוכית יתיכי ליכי אנת אנתתי כזבי בת צור דהוית
אנתתי מן קדמת דנא וכדן שבקית ופטרית ותרוכית
יתיכי ליכי דיתיהוייין רשאה ושלטאה בנפשכי למהך
להתנסבא לכל גבר דיתיצבייין ואנש לא ימחא בידיכי מן
יומא דנא ולעלם והרי את מותרת לכל אדם ודן די יהוי
ליכי מנאי ספר תרוכין ואגרת שבוקין וגט פטורין
כדת משה וישראל
בלעם בן בעור עד
בלק בן צפור עד


גם בהל' חליצה יש חתימות מענינות:
טופס גט חליצה
ברביעי בשבת בכך וכך לירח פלו' שנת כך וכך לבריאת עולם למניין שאנו מנין כאן בפלו' מתא, אנחנא ב"ד דמקצתנא חתימין לתחת במותב תלתא כחדא הוינא יתבין ואוסיפנא עוד תרין לפרסומי מילתא, וסליקת קדמנא דינה בת יעקב ואקריבא קדמנא גברא חד דשמיה שכם בן חמור, וכן אמרה לנא שכם בן חמור אחוהי דבלעם בעלי דהוה נסיבא לי והוינא נסיבאת ליה ומגו מרעין שכיב ושבק חיי לכל ישראל וברא וברתא דלקיים שמיה בישראל לא שבק, והדין שכם אחוהו חזי ליבומי לאינתתיה ואישתמודענא דשכם דא אחוהי דמתנא מן אבוהו הוא ואמרנא ליה אי צבית ליבומי יבם ואי לא איטלע רגלא דימינא קדמנא ותישרי סינך מעל רגלך, ותירוק באנפך, וא' לנא לא צבי ליבומי יתא, מיד אקרינה מאן יבמי להקים לאחיו שם בישראל לא אבה יבמי, ולהאי שכם אקרינא לא חפצתי לקחתה. ואטלע רגלא דימינא ושרת סיניה מעל רגליה ורקת באנפוהי רוקא דאיתחזי לנא מפומא עד ארעא, ותוב אקרינא יתה ככה יעשה לאיש אשר לא יבנה את בית אחיו, ואנחנא דיינין וכל מאן די הוו קדמנא ענינא בתראה חלוץ הנעל חלוץ הנעל, ומדאתעביד דא קדמנא שרנוה לדינה בת יעקב דא למהך להתנסבא לכל גבר דיתצבי ואנש לא ימחא בידהא מן יומא דנן ולעלם, וכתיבנא לה שטר חליצה דא להיות בידה לזכות ולראייה, והכל שריר וקים. משה בן עמרם, דוד בן ישי, ישעיה בן אמוץ, שאול בן קיש, יחזקאל בן בוזי.
נשלם טופס גט חליצה

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: בסוף הם התגרשו...

הודעהעל ידי סעדיה » ו' יולי 22, 2016 9:28 am

עושה חדשות כתב: דוד בן ישי, שאול בן קיש, .
חתן וחותן?!

מה שנכון נכון
הודעות: 11689
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: בסוף הם התגרשו...

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ו' יולי 22, 2016 2:30 pm

סעדיה כתב:
עושה חדשות כתב: דוד בן ישי, שאול בן קיש, .
חתן וחותן?!

הם (עכ"פ שאול) לא היו מכלל השלשה דיינים, ובשני הנוספים קורבה אינו פוסל אלא רק הרחקה לכתחילה משום חשש איחלופי בג' הדינים, ובזמנם לא חשו לזה.
ומלבד זאת הלוא מדובר על שנת כך וכך, ואז עוד לא נשא את מיכל.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15595
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: בסוף הם התגרשו...

הודעהעל ידי איש_ספר » ו' יולי 22, 2016 4:32 pm

עושה חדשות --- אדון הנפלאות !

גבול ים
הודעות: 815
הצטרף: ד' יולי 29, 2015 1:47 am

Re: בסוף הם התגרשו...

הודעהעל ידי גבול ים » ו' יולי 22, 2016 6:23 pm

מה שראה יחזקאל ראה ישעיהו

עושה חדשות
הודעות: 12641
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: בסוף הם התגרשו...

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' יולי 25, 2016 8:38 pm

גם בסי' ל, הלכות כלה, ישנם שמות מרתקים...

והילך טופס כתובה.
ברביעי בשבת בחמשה עשר יום לירח שבט שנת חמשת אלפים ושבעים ותשע לבריות [לבריאת] עולם למניין שאנו מנין כאן בקונדו"ם מתא, איך ר' ישראל החתן בר' יעקב אמר לה למרת תורה בת ר' משה בתולתא, הויא לי לאינתו כדת משה וישראל, ואנא אפלח ואוקיר ואזון ואפרנס יתייכי כהלכות גוברין יהודאין דפלחין ומוקרין וזנין ומפרנסין לנשיהון בקושטא, ויהבינן ליכי מוהר בתולייכי כסף זוזי מאתן דחזו ליכי מדאורייתא ומזנייכי וכסותייכי וסיפוקייכי ומעל לוותייכי כאורח כל ארעא, וצביאת מרת תורה בתולתא דא והות ליה לאינתו ודא נידוניינא דהנעלת ליה מבי נשא בין בכסף [בין] בזהב בין בתכשיטין בין בשימושי דירה בין בשימושי ערסא, סך הכל קבל עליו ר' ישראל החתן בחמשי' לטרי' מטבע טורניי"ש פשוטי' טובי' יוצאי' בהוצאה שיש בכל דינר ודינר ארבעה פשיטי' של כסף צרוף למשקלו, וצבי ר' ישראל ב"ר יעקב החתן ואוסיף ליה מדיליה חמשי' לטרין אחרות כנגדן וכיוצא בהן במתנה כי היכי דליהוו לה מאה לטרין בכתובתה. וכך אמר ר' ישראל החתן אחריות שטר כתובתא דא ונדונייא דא קבלית עלי ועל ירתי בתראי לאיתפרעא מן כל שפר ארג נכסין וקניינין דאית ליה תחות כל שמיא דקנאי ודעתיד אנא למיקני, ניכסין דאית להן אחריות ודלית להון אחריות, כולהון יהון אחראין וערבאין למיפרע שטר כתובתא דא ונידונייא דא בחיי ובמותא ואפילו מן גלימא דעל כתפאי, ואחריות שטר כתובתא דא ונידוניא דא קבלית עלי ועל ירתאי בתראי כחומר כל שטרי כתובות דנהיגין בבנות ישראל מן יומא דנן ולעלם דלא כאסמכתא ודלא כטופסי דשטרי. וקנינא מר' ישראל ב"ר יעקב החתן למרת תורה בת ר' משה בכל מה דכתוב ומפרש לעיל במנא דכשר למקניא ביה. העברת קולמוס או דעל המחק או דביני חטי עם הכל שריר וקים. ישראל ב"ר יעקב החתן, פנחס בן אלעזר הכהן, דוד בן ישי מלך ישראל. מכאן שיכול לכתוב החתן לבסוף.

כתובה דארכסא
ברביעי בשבת בשלשים יום לירח אדר הראשון שנת חמשת אלפים ושבעים ותשע לבריאת עולם למניין שאנו מנין כאן בקונדו"ם הבירה, איך ר' שמעון בן לקיש אתא קדמנא ואמר לנא הא כמה שנין הות נסיבא לי מרת חכמה בת ר' פטר וכתיבנא לה כתובתא בההיא שעתא כדתקינו רבנן לבנת ישראל, וקבילנא עלאי נדוניא דילי' בשום וכתיבנא לה בכתובתא דילא, והוה שטר כתובתה בהדה עד השתא דאירכסא לה או דאטמירוה עכברי או איתגנבא או איתקרעא ולא ידענא היכן הוא, ואיצטריכנא למיכתב כתובתא אחריתי כמו שאמרו חכמים אסור להשהות עם אשתו שעה אחת בלא כתובה, ולמכתב שיעבודא דנכסיי כדהוו בכתובתא קמייתא. וכן א' קדמ' אתון סוהדי הוו עלי סהדי דאנא אפלח ואוקיר ואזון ואפרנס יתה כהלכת גוברין יהודאין דפלחין ומוקרין וזנין ומפרנסין לנשיהון בקושטא ויהיבנא ליה מוהר בתולין דילה כסף זוזי מאתן דחזו לה מדאורייתא כדהוו כתיבי' בכתובתא קמייתא דאירכסא לה ומזונה' וכסותה' וסיפוקה ומעל לוותה כאורח כל ארעא, וצביאת מרת חכמה והוות ליה לאנתו ודא נדוניי' דהנעלת לי מבית אבוה ואמה בין בכסף בין בזהב בין בתכשיטין בין בשימושין ערסא סך הכל קבילנא עלי בחמשי' ליט' מטבע טורניי"ש פשוטים טובים יוצאין בהוצאה שיש בכל דינר ודינר ארבעה פשוטי' של כסף צרוף למשקלו. וצבינא אנא ר' שמעון בן לקיש ואיספנא לה מדיליה חמישי' לטרי' אחרות כנגדן וכיוצא בהן במתנה כי היכי דלהוו לה מאה ליטרי' בכתובתא כי היכי דיהוו לה בשטר כתובתא דאירכסא לה, וקדמנא אמר ר' שמעון בן לקיש אחריות שטר כתובתה דא ונדונייא דאקבלי' עלי ועל ירתאי בתראי לאיתפרעא מן כל שפר ארג נכסין וקניינין דאית לי תחות כל שמיא דקנאי ודעתיד אנא למיקני נכסים דאית להון אחרי' ולית להון אחריות כולהון יהון אחראין וערבאין לאיתפרעא מנהון בחיי ובמותא ואפילו מן גלימא דעל כתפאי, ואחריות שטר כתובתה דא קבלית עלי ועל ירתאי בתראי כחומר שטרי כתובות דנהיגי בבנת ישראל מן יומא דנן ולעלם דלא כאסמכתא ודלא כטופסי דשטרי. וקנינא מר' פ' בר' פ' בכל מה דכתוב ומפרש לעיל במנא דכשר למיקניא ביה והכל שריר וקים.
עקיבא בן יוסף עד, יוחנן בן ברוקא עד


תורה בת ר' משה נשמעת מוכרת, אבל מי זאת חכמה בת ר' פטר?

חד ברנש
הודעות: 5775
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: בסוף הם התגרשו...

הודעהעל ידי חד ברנש » ב' יולי 25, 2016 8:49 pm

אולי על שום חכמתו של רבינו פטר, תלמידו של רבינו תם?

עושה חדשות
הודעות: 12641
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: בסוף הם התגרשו...

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' יולי 25, 2016 8:53 pm

חד ברנש כתב:אולי על שום חכמתו של רבינו פטר, תלמידו של רבינו תם?

ולמה השתדכה דוקא עם רשב"ל?

חד ברנש
הודעות: 5775
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

Re: בסוף הם התגרשו...

הודעהעל ידי חד ברנש » ב' יולי 25, 2016 9:45 pm

הנסתרות לה' אלוקינו...

לבי במערב
הודעות: 9241
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: בסוף הם התגרשו...

הודעהעל ידי לבי במערב » א' אוקטובר 25, 2020 8:09 pm

לפענ"ד נראה לומר בדא"פ דרך צחות: הרי נטען (ס' זכירה, הברמן תש"ל, ע' 25־26) כי יש לנקד 'פַטֶר' (מל' אב), והיינו שמו של ריש לקיש.

ישראליק
הודעות: 2116
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: בסוף הם התגרשו...

הודעהעל ידי ישראליק » א' אוקטובר 25, 2020 8:19 pm

מענין לענין...

מספר שלשלת קאמארנא:
יעקב בן רבקה.PNG
יעקב בן רבקה.PNG (20.7 KiB) נצפה 5239 פעמים

פרנצויז
הודעות: 1657
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 1:40 pm

Re: בסוף הם התגרשו...

הודעהעל ידי פרנצויז » א' אוקטובר 25, 2020 10:23 pm

עושה חדשות כתב:ספר הנייר הל' גיטין:

מעשה בא לפני ר"ת בגט שהיו עדיו חתומין בסוף השיטה ובשיטה אחת ופסלו ר"ת מפני שהיה יכול לכתוב שטר מזוייף באותה שיטה עצמה ולחתוך הגט דה"ל שטר הבא הוא ועדיו בשיטה אחת דכשר. ויש לאדם ליזהר שלא יחתום רק בתחילת השיטה, לשון הר"ר ברוך חיים ז"ל.
וזה הגט
בשלישי בשבת בשמונה ימים לירח אדר שנת חמשת אלפים
ושבעים ותשע לבריאת עולם למנין שאנו מנין כאן בקונדום
מתא דיתבא על נהר באאיזא ועל נהר יילא ועל מי בארות
ומעינות אנא זמרי המכונה דונין בר רבי סלוא דמתקרי
פאני"ל צביתי ברעות נפשי בדלא אניסנא ופטרית ושבקית
ותרוכית יתיכי ליכי אנת אנתתי כזבי בת צור דהוית
אנתתי מן קדמת דנא וכדן שבקית ופטרית ותרוכית
יתיכי ליכי דיתיהוייין רשאה ושלטאה בנפשכי למהך
להתנסבא לכל גבר דיתיצבייין ואנש לא ימחא בידיכי מן
יומא דנא ולעלם והרי את מותרת לכל אדם ודן די יהוי
ליכי מנאי ספר תרוכין ואגרת שבוקין וגט פטורין
כדת משה וישראל
בלעם בן בעור עד
בלק בן צפור עד


יש הרבה דוגמאות בקדמונים שמשתמשים בשמות של רשעים במקום ראובן ושמעון,
ראה כריתות יד. בשיטמ"ק הבא על אמו כגון עמלק וכו'.
וכן רבינו חננאל מכות יב. בענין אב שהרג ובנו נעשה לו גואל הדם שמביא דוגמאות של עשו ואליפז וכו'.
viewtopic.php?f=29&t=47186&p=575599&hilit=#p575599

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: בסוף הם התגרשו...

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' אוקטובר 25, 2020 10:37 pm

מה שנכון נכון כתב:
סעדיה כתב:
עושה חדשות כתב: דוד בן ישי, שאול בן קיש, .
חתן וחותן?!

הם (עכ"פ שאול) לא היו מכלל השלשה דיינים, ובשני הנוספים קורבה אינו פוסל אלא רק הרחקה לכתחילה משום חשש איחלופי בג' הדינים, ובזמנם לא חשו לזה.
ומלבד זאת הלוא מדובר על שנת כך וכך, ואז עוד לא נשא את מיכל.

או דילמא שהיה זה אחרי מות מיכל, וקיי"ל שאם מתה הבת - כשרים החתן והחותן.

אבל יש לעיין במה שהביא דוד בן ישי עם ישעיה בן אמוץ שהיה מצאצאיו, ואיכא למ"ד שאדם פסול לעדות עם כל יוצאי חלציו...

אגב, יש הידור בבית הדין הזה: שיש בו כהן (יחזקאל בן בוזי הכהן) לוי (משה רבינו, אם כי יש אומרים שהוא גם כהן) והשאר הם ישראלים מיוחסים המשיאים לכהונה (כולם ממשפחת המלכים...).
ועוד אנקדוטה מעניינת: כל החמשה הם נביאים!

פולסברג
הודעות: 1755
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

Re: בסוף הם התגרשו...

הודעהעל ידי פולסברג » ה' אפריל 15, 2021 1:19 am

פרנצויז כתב:ראה כריתות יד. בשיטמ"ק הבא על אמו כגון עמלק וכו'.
קבצים מצורפים
משמר הלוי.JPG
משמר הלוי.JPG (18.38 KiB) נצפה 4582 פעמים

סגי נהור
הודעות: 5657
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: בסוף הם התגרשו...

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' אפריל 15, 2021 3:19 am

פולסברג כתב:...

איזה היפוך מופלא של כוונת השטמ"ק, שאינו רוצה להזכיר חטאים כאלו על שם ישראל (וכענין "שונאיהם של ישראל" שבחז"ל), והוא מפרש שכוונתו לקלל.

א גאליציאנער
הודעות: 646
הצטרף: ד' יולי 23, 2014 7:31 pm

Re: בסוף הם התגרשו...

הודעהעל ידי א גאליציאנער » ה' אפריל 15, 2021 3:42 pm

סתם בשביל הסקרנות, מישהו יודע לפענח את מיקום העיר ומיקומי הנהרות המוזכרים בשטרות הללו? האם אלו מוקמות באירופה או גם כן שמות מושאלים ומליציים כשמות האחרים בתורף השטרות?
בברכה שלימה ונאמנה
א גאליצייאנער

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: בסוף הם התגרשו...

הודעהעל ידי לייטנר » ה' אפריל 15, 2021 5:02 pm

א גאליציאנער כתב:סתם בשביל הסקרנות, מישהו יודע לפענח את מיקום העיר ומיקומי הנהרות המוזכרים בשטרות הללו? האם אלו מוקמות באירופה או גם כן שמות מושאלים ומליציים כשמות האחרים בתורף השטרות?
בברכה שלימה ונאמנה
א גאליצייאנער

עושה חדשות כתב:ספר הנייר הל' גיטין:

מעשה בא לפני ר"ת בגט שהיו עדיו חתומין בסוף השיטה ובשיטה אחת ופסלו ר"ת מפני שהיה יכול לכתוב שטר מזוייף באותה שיטה עצמה ולחתוך הגט דה"ל שטר הבא הוא ועדיו בשיטה אחת דכשר. ויש לאדם ליזהר שלא יחתום רק בתחילת השיטה, לשון הר"ר ברוך חיים ז"ל.
וזה הגט
בשלישי בשבת בשמונה ימים לירח אדר שנת חמשת אלפים
ושבעים ותשע לבריאת עולם למנין שאנו מנין כאן בקונדום
מתא דיתבא על נהר באאיזא
ועל נהר יילא ועל מי בארות
ומעינות אנא זמרי המכונה דונין בר רבי סלוא דמתקרי
פאני"ל צביתי ברעות נפשי בדלא אניסנא ופטרית ושבקית
ותרוכית יתיכי ליכי אנת אנתתי כזבי בת צור דהוית
אנתתי מן קדמת דנא וכדן שבקית ופטרית ותרוכית
יתיכי ליכי דיתיהוייין רשאה ושלטאה בנפשכי למהך
להתנסבא לכל גבר דיתיצבייין ואנש לא ימחא בידיכי מן
יומא דנא ולעלם והרי את מותרת לכל אדם ודן די יהוי
ליכי מנאי ספר תרוכין ואגרת שבוקין וגט פטורין
כדת משה וישראל
בלעם בן בעור עד
בלק בן צפור עד


העיר קונדום נמצאת בדרום צרפת על נהר בייס

פרנצויז
הודעות: 1657
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 1:40 pm

Re: בסוף הם התגרשו...

הודעהעל ידי פרנצויז » ג' אפריל 20, 2021 10:53 am

לייטנר כתב:העיר קונדום נמצאת בדרום צרפת על נהר בייס

ראה בספר הנייר, במבוא, עמ' 22, ושם בהערה 15.
https://tablet.otzar.org/pages/?&pagenum=22&book=147519

מגופת חבית
הודעות: 447
הצטרף: ד' אוגוסט 07, 2019 9:58 am

Re: בסוף הם התגרשו...

הודעהעל ידי מגופת חבית » ג' אפריל 20, 2021 11:26 am

חשבתי שהטעם הוא שחששו שמא ימצא אחד ששמו כשמו וכשמה כשמה וכו', ולהכי חתמו בעדים שמוכח מתוכו שלא נכתב אלא להתלמד, וכמדומה שיש העתק של גט שכ' הרשב''א [להתלמד ממנו] בסוף מס' גיטין מהדורת מוסד הרב קוק, והזמן שם הוא ו' סיון, והטעם כנ''ל שע''י שאין כותבין גט ביו''ט לא יכול לבוא להשתמש בה

לבי במערב
הודעות: 9241
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: בסוף הם התגרשו...

הודעהעל ידי לבי במערב » ג' אפריל 20, 2021 11:47 am

א"כ יש בו נפק"מ אף לדורנו... (וגם עדיין צריך טעם נכון לכתובות דלעיל).

סמל אישי של המשתמש
תא שמע
הודעות: 88
הצטרף: ב' פברואר 08, 2021 1:31 pm

Re: בסוף הם התגרשו...

הודעהעל ידי תא שמע » ג' אוקטובר 18, 2022 6:42 pm


עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: בסוף הם התגרשו...

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' אוקטובר 18, 2022 9:15 pm

תא שמע כתב:https://tablet.otzar.org/#/book/638152/p/24/t/16661074597451234/fs/jXAH1LJ1Dv9Zwpa7oHChXEFLxCe9vPa8te7HDk0IinTC/start/16556/end/16568/c

ייתכן שהכותב שם - עבר על האשכול כאן, אם כי ניכר שקנה את הדברים בשינוי, ופנים חדשות באו.

כדכד
הודעות: 8421
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: בסוף הם התגרשו...

הודעהעל ידי כדכד » ה' אוקטובר 20, 2022 10:11 pm

עזריאל ברגר כתב:
מה שנכון נכון כתב:
סעדיה כתב:
עושה חדשות כתב: דוד בן ישי, שאול בן קיש, .
חתן וחותן?!

הם (עכ"פ שאול) לא היו מכלל השלשה דיינים, ובשני הנוספים קורבה אינו פוסל אלא רק הרחקה לכתחילה משום חשש איחלופי בג' הדינים, ובזמנם לא חשו לזה.
ומלבד זאת הלוא מדובר על שנת כך וכך, ואז עוד לא נשא את מיכל.

או דילמא שהיה זה אחרי מות מיכל, וקיי"ל שאם מתה הבת - כשרים החתן והחותן.
...

מיכל חיה לאחר מות שאול כמבואר בהפטרת פרשת שמיני

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: בסוף הם התגרשו...

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' אוקטובר 20, 2022 11:57 pm

אבל לכאורה היא מתה לפני לידתו של ישעיהו בן אמוץ...

שמואל דוד
הודעות: 6493
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: בסוף הם התגרשו...

הודעהעל ידי שמואל דוד » א' אוקטובר 23, 2022 9:52 am

עושה חדשות כתב:ספר הנייר הל' גיטין:

מעשה בא לפני ר"ת בגט שהיו עדיו חתומין בסוף השיטה ובשיטה אחת ופסלו ר"ת מפני שהיה יכול לכתוב שטר מזוייף באותה שיטה עצמה ולחתוך הגט דה"ל שטר הבא הוא ועדיו בשיטה אחת דכשר. ויש לאדם ליזהר שלא יחתום רק בתחילת השיטה, לשון הר"ר ברוך חיים ז"ל.
וזה הגט
בשלישי בשבת בשמונה ימים לירח אדר שנת חמשת אלפים
ושבעים ותשע לבריאת עולם למנין שאנו מנין כאן בקונדום
מתא דיתבא על נהר באאיזא ועל נהר יילא ועל מי בארות
ומעינות אנא זמרי המכונה דונין בר רבי סלוא דמתקרי
פאני"ל צביתי ברעות נפשי בדלא אניסנא ופטרית ושבקית
ותרוכית יתיכי ליכי אנת אנתתי כזבי בת צור דהוית
אנתתי מן קדמת דנא וכדן שבקית ופטרית ותרוכית
יתיכי ליכי דיתיהוייין רשאה ושלטאה בנפשכי למהך
להתנסבא לכל גבר דיתיצבייין ואנש לא ימחא בידיכי מן
יומא דנא ולעלם והרי את מותרת לכל אדם ודן די יהוי
ליכי מנאי ספר תרוכין ואגרת שבוקין וגט פטורין
כדת משה וישראל
בלעם בן בעור עד
בלק בן צפור עד


גם בהל' חליצה יש חתימות מענינות:
טופס גט חליצה
ברביעי בשבת בכך וכך לירח פלו' שנת כך וכך לבריאת עולם למניין שאנו מנין כאן בפלו' מתא, אנחנא ב"ד דמקצתנא חתימין לתחת במותב תלתא כחדא הוינא יתבין ואוסיפנא עוד תרין לפרסומי מילתא, וסליקת קדמנא דינה בת יעקב ואקריבא קדמנא גברא חד דשמיה שכם בן חמור, וכן אמרה לנא שכם בן חמור אחוהי דבלעם בעלי דהוה נסיבא לי והוינא נסיבאת ליה ומגו מרעין שכיב ושבק חיי לכל ישראל וברא וברתא דלקיים שמיה בישראל לא שבק, והדין שכם אחוהו חזי ליבומי לאינתתיה ואישתמודענא דשכם דא אחוהי דמתנא מן אבוהו הוא ואמרנא ליה אי צבית ליבומי יבם ואי לא איטלע רגלא דימינא קדמנא ותישרי סינך מעל רגלך, ותירוק באנפך, וא' לנא לא צבי ליבומי יתא, מיד אקרינה מאן יבמי להקים לאחיו שם בישראל לא אבה יבמי, ולהאי שכם אקרינא לא חפצתי לקחתה. ואטלע רגלא דימינא ושרת סיניה מעל רגליה ורקת באנפוהי רוקא דאיתחזי לנא מפומא עד ארעא, ותוב אקרינא יתה ככה יעשה לאיש אשר לא יבנה את בית אחיו, ואנחנא דיינין וכל מאן די הוו קדמנא ענינא בתראה חלוץ הנעל חלוץ הנעל, ומדאתעביד דא קדמנא שרנוה לדינה בת יעקב דא למהך להתנסבא לכל גבר דיתצבי ואנש לא ימחא בידהא מן יומא דנן ולעלם, וכתיבנא לה שטר חליצה דא להיות בידה לזכות ולראייה, והכל שריר וקים. משה בן עמרם, דוד בן ישי, ישעיה בן אמוץ, שאול בן קיש, יחזקאל בן בוזי.
נשלם טופס גט חליצה

עיין מוסף שבת קדש (יתד נאמן) פרשת פנחס תשפ עמוד 24 והלאה

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: בסוף הם התגרשו...

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' אוקטובר 23, 2022 12:18 pm

שמואל דוד כתב:עיין מוסף שבת קדש (יתד נאמן) פרשת פנחס תשפ עמוד 24 והלאה

הובא לעיל:

שמואל דוד
הודעות: 6493
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: בסוף הם התגרשו...

הודעהעל ידי שמואל דוד » ב' אוקטובר 24, 2022 1:24 am

לא ראיתי. יישר כח!

פולסברג
הודעות: 1755
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

Re: בסוף הם התגרשו...

הודעהעל ידי פולסברג » ו' נובמבר 11, 2022 11:05 am

שו"ת מהרח"ש אבן העזר סימן מב
שאלה, ילמדנו רבנו ראובן שדך את בתו שרה עם שמעון כמנהג השידוכין בפרסום בשמחות וגיל, והיה שמעון נכנס בבית ראובן כבן בית כאב ובן, ושמעון ושרה היה ביניהם אהבה רבה ועזה, ונמשך זה יותר משנה, וראובן זה יש לו בת אחרת גדולה, וזה שנים שהשיאה לדן אחיו של ראובן, ובהמשך השנים ההם הוחזק קול בעיר שאשת דן הנזכרת בת ראובן היתה מזנה עם שכם בן חמור שהוא תושב עיר אחרת ובא לעיר ראובן והיה נואף לאשת דן הנזכרת, ובכן נמשך בין דן ואשתו בת ראובן דברי ריבות וקטטות עד שבאו לכלל גרושין, שאשת דן היה רצונה להתגרש מדן בעלה כדי לינשא עם שכם בן חמור שחשקה נפשם זה בזאת וזאת בזה, ודן בראותו רצון אשתו כשגרשה התנה עמה על מנת שלא תנשא לשכם בן חמור כפי הדין, וכשמוע שכם הדבר הזה בעירו כתב לראובן כי חפץ בבתו ושם לדרך פעמיו, ובא לעיר ראובן ושלח שלוחים ודבר הוא בעצמו עם ראובן ואשתו לבטל שדוכי בתו השנית עם שמעון ויקחנה, ובהוודע הדבר לשרה בת ראובן כי רצון אביה ואמה היה לתת אותה לשכם, והיא היתה יודעת ניאופי אחותה עמו בהיותה אשת איש, מחאה והיתה מתקוטטת עם אביה ואמה לאמר אין לי חפץ בשכם כי אם בשמעון כי חשקה נפשי בו, ויש עדים רבים מקטטות אלו. ובימים האלו רבו המסיתים והמדיחים אותה עד שנתרצתה לקחת את שכם, והשליך ראובן את שמעון מביתו.
וכשראה שמעון כונת ראובן שרצונו לתת את שרה בתו לשכם, יצא מעירו ובא לעיר הר שפר שהיא מהלך י"ב ימים מעירו שיש באותה העיר ב"ד, והב"ד ההוא היה מרביץ תורה זה שנים בעיר אלוש הסמוכה לעירו מהלך יותר מעט משני ימים, ולפעמים המרביץ תורה זה היה הולך לעיר ראובן ושמעון להורות להם דרכי ה' כשהיה באלוש, ובבואו (להר) עיר [הר] שפר צווח ככרוכייא בייא בייא על עוות הדין שהיה עושה לו ראובן חמיו לתת לשכם את משודכתו שקדש בסתר שמעון, והביא בידו שטר קדושין וכתוב בו בפנינו עדים חתומי מטה קדש שמעון את שרה בת ראובן בטבעת אחת ואמר לה הרי את מקודשת לי בטבעת זו כדת משה וישראל, וזמן השטר ההוא היה בתמוז השצ"ה, וכתב השטר הוא כתב יד שמעון, ועד אחד מהעדים חתם בשטר ההוא, והעד השני לא ידע לחתום וכתוב בו צוה לחתום פלוני, ואמר לו הב"ד השטר הזה שבידך אין בו ממש אם תוכל לקיים העד החתום בו כי לא נודע מקומו איו, והעד שצוה לחתום אם הוא נמצא תעשה שיעמוד לפני ב"ד של עיר אלוש ויעיד בפניהם ויכתבו מעשה ב"ד מקבלת עדותו. והשיב שמעון יש יכולת בידי לעשות ככל אשר צויתני, ובכן הב"ד שבהר שפר כתבו כתב לעיר ראובן לראשיה ושופטיה וכללות דבריהם פלוני בא לפנינו וצווח לאמר הנה יש בידי שטר קדושין כך וכך ואמרנו לו שיעשה כך כדי שיהיה בו ממש ואם כה יעשה באופן שיתחזק(ו) שטרו גזרנו עליכם חרם חמור שלא ימצא שום יהודי לא מעירכם ולא מעיר אחרת להיות עד בקדושי שרה בת ראובן עם שום אדם, ואם קודם הגיע כתבנו זה לידכם קדשה שום אדם ובפרט שכם בן חמור תתאספו בבית הכנסת ותקבלו כל העדויות שיודעים בענייני קדושי שרה בת ראובן בין עם שמעון בין עם שכם ובין עם כל אדם. וחתמו בכתב ההוא ב"ד של הר שפר וחכמי העיר.
ובהגיע הכתב לעיר ראובן הנקראת צלמונה נאספו כל שופטיה וכל העם מקצה בבית הכנסת וקראו הכתב, ובכח הכתב ההוא כתבו שעשו חקירה ודרישה אם היה מי שיודע עדות של קדושי שכם שלנו לא נתברר עדיין ובכן קמו דתן ואבירם והעידו שבפניהם בסתר קדש שכם את בת ראובן בחשון השצ"ו, ושלחו שופט הקהל וכל הקהל של עיר צלמונה בהיותם נאספים בבית הכנסת לומר לשכם שיצא מבית ראובן, ששתי בנותיו אסורות עליו הגדולה מפני שאסרה עליו דן כשגרשה, ושרה השנית מפני קדושי שמעון, והשיב ע"י שלוחם להם דברי עזות וכה דבריו, שכל התורה לא היתה בעיר הר שפר שהוא יש לו קיום ב"ד שקדש את שרה קודם שדוכי שמעון, ושלח הקיום הזה לצפת תוב"ב. ושלחו לראובן ושכם עוד שלוחים עד שבאו והביאו עמהם לדתן העד שהעיד ראשונה בקדושי שכם לשרה בחשון, והשיב ראובן בפני כל הקהל בתי קדשה שכם מקדם ולכן הנחתי את שמעון ונתתיה לשכם והרי העדים, וקם דתן ועד אחר שהוא אחי בת ראובן מן האם, והעידו שבשנה שנשא דתן אשה בצלמונה שהיה שנת השצ"א בר"ח אלול קדש שכם את שרה בת ראובן, וכתבו סמוך לדברים אלו שבאו פלוני ופלוני, שהעד אחי בת ראובן שהעיד שבר"ח אלול קדש שכם את בת ראובן הוא היה סרסור שידוכי שרה בת ראובן עם שמעון. ועוד התרו הק"ק בשכם שיצא מבית ראובן מהטעם הכתוב לעיל ולא שמע אליהם באומרו שקדושיו קדמו, וראובן השיב שאם הקדושין הראשונים של שכם לא יהיו קדושין שיחרימו את שכם. והעיד פלוני שבשעה שהעידו דתן ואבירם העדות הכתוב לעיל ששאל אותם זה העדות שאתם יודעים שקדש שכם את בת ראובן הוא מזמן קרוב שבא שכם מעירו בפעם הזאת, והשיבו אינו כי אם מפעם זאת שבא שכם לעיר הזאת כך כתוב בכתב, ויש לפרש דבריהם שאעפ"י שכתבו לעיל שהעידו דתן ואבירם שקדש את שרה בת ראובן בפניהם בחשון, אפשר שלא העידו רק סתם קידש פלוני את פלונית ולא הזכירו זמן, וע"י החקירה זו פירשו הזמן, או כשהעידו בתחילה פירשו הזמן שהיה חשון וזה השואל חזר לשאול אולי לא יכוונו עדותם יהיה מה שיהיה ומגידים שרוב הקהל יודעים שהיה אהבה רבה ועזה בין שמעון לשרה משודכתו כאיש ואשתו. והמשודכת הנזכרת היתה צועקת חמס לכל המדבר אליה שנתפרד ממשודך שלה שהיה שמעון, ועוד מסיתים ומדיחים פיתוה ויוכלו לה להפך לבבה להפרד משמעון. עוד העיד עד אחר ושמו אברהם שיום אחד היה בא מן הגינה עם שמעון, ובפניו נתן לארוסתו שמעון מטפחת הנקראת ריזה עם פירות בתוכה, ואמר לשרה אישטו טאנביין ווס דו פור קדושין קונקי פיאימו"ס חוקרים ודורשים אי נו אובו' מאס עדות קי איסטוס.
וראובן יעץ תחבולות שיהיו לשיכים בעיניו ולא נחה דעתו בקבלת עדויות שנתקבלו בעירו, והלך לעיר אלוש ושם העד המצוי שהעיד בקדושי שמעון תחלה דצוה לחתום ואח"כ העיד בפני ב"ד שבעירו, והתחיל לחרחר ריב עם הק"ק שיענישו את העד למה שלא מדעתו נכנס בבית ראובן והיה עד בקדושי שמעון, והשיבו לו ולמה לא תעניש את העדים שהעידו בקדושי בתך בין קדושי שנת השצ"א בין קדושי שנת השצ"ו בחשון שהיו בלתי שדוכין שקדמו להם, ובקדושי שמעון כבר קדמו שדוכין יותר משנה אחת. ולא נחה דעתו כי לבו במחשביו הולך חשכים ואין נוגה לו, ואיים וגזם לעשות להם כמנהגו, אשר על כן הוכרחו לפייסו והושיבו ב"ד של ג', והביא עוד עדים שהיו עמו בצלמונה, ושם [כ]שקראו הכתב ששלחו חכמי הר שפר בחרמות לחקור ולקבל עדויות לא הגידו דבר כי אם בעיר אלוש, והביאם לפני ב"ד של עיר אלוש. והעדים הם הראשון הוא דתן שהעיד עם אבירם בקדושי חשון שנת השצ"ו הוא דתן שהעיד עם אחי שרה מן האם שבר"ח אלול השצ"א קדשה שכם בפניהם ככתוב בכתב צלמונה, ובאלוש בא הוא ואחי אבירם שהוא משרת את ראובן ונמצא בצלמונה בבית הכנסת כשקראו כתב חכמי הר שפר בחרם שיעידו כל מה שיודעים בקדושי שרה בת ראובן עם כל אדם ושם לא העיד, ובאלוש העיד עם דתן שבפניהם קדשה שכם את שרה בת ראובן בתכשיטי זהב בחדש אלול שנת השצ"א, והיו שלא מדעת אביה ואמה, והב"ד של אלוש שקבלו עדות ראו וידעו שהיה רמאות בעדות זו, ומיראתו קבלוהו וכתבו במעשה ב"ד של קבלת עדות הנזכר וכה דבריהם, והדברים האלה הם כמו ששמענום מפיהם בלא חקירה ודרישה כלל, ו(ה)הוה יוסף והגדול שבדיינים שחתמו על מעשה ב"ד זה [שולחים] כתב לב"ד של עיר [הר] שפר שכתבו כך כדי שבכל מקום שיצא מעשה ב"ד ההוא ידעו שנעשה שלא כרצונם מחמת אימה וידעו שהוא דין מרומה.
וכיון שנכנס ביד ראובן מעשה ב"ד זה יצא מאלוש ויבא לקושטנדינה יע"א רבתי בדעות והביא עמו העדים הנזכרים דתן ואחי אבירם, ומצאו שם חכם בעיניו שהיה עוזר וסומך ויועץ לראובן ומלמדו כפי הנראה, ובא ג"כ שמעון ובידו כתב מחכם הר שפר ויעמדו לפני רבני קושטאנדינה והגישו תעצומותיהם, וראובן ושכם קבלו בכל מאמצי כחם להביא כמה עדים לפסול את שמעון שהיה מקלל את אביו או את אמו בשם, ולא עלה בידם שב"ד של קושטאנדינה הכירו וידעו שהיו עדי שקר והוו שראובן ושכם הדרי בתר זיופא ולא קבלו עדותם, ורבני קושטאנדינה יום אחד בקשו את שכם ולא מצאוהו, וחששו שמא הלך לצלמונה לכנוס, אפשר בעצת איש חכם בעיניו שאמר לו לך וקדש וכנוס אותה ויקשה בעיניהם אח"כ הדבר לומר שיוציאנה, ולכן כתבו כתב אחד לקהל צלמונה וזה עניינו, בהיות שבאו לפנינו שמעון ושכם ושניהם מביאים עדים שקדשו את שרה בת ראובן וזה פוסל עדיו של זה וזה פוסל עדיו של זה, והדבר קשה להתברר עד שנחקור היטב, ולכן גוזרנו עליכם גזרת חרם חמור ששום אחד מכם ולא שום אדם אשר בשם ישראל יכונה ימצא בקדושי וחופת שרה לא עם שכם ולא עם שמעון ולא עם שום אדם עד שיתברר הדבר לפנינו ונודיע אתכם הדין עם מי.
ואחר ימים מזער עלתה הסכמת רבני קושטאנדינה שכדי לחקור העדויות הנזכרות להוציא לאור משפט בררו את חכם עיר [הר] שפר שילך לאלוש וצלמונה ויחקור היטב עד מקום שידו מגעת, וכתבו אליו רבני קושטאנדינה שהיו מבקשים ממנו הואיל והתחיל במצוה שתגמר על ידו וילך לחקור, וכן עשה, וקודם לכתו לאלוש וצלמונה שלח רץ לעיירות הנזכרות והודיעם הנה בררוני רבני קושטאנדינה נר"ו כאשר תראו מכתבים ובקרב ימים אלך וגוזרני עליכם בכח רבני קושטאנדינה שלא ימצא שום אחד מכם ולא אשר בשם ישראל יכונה בענין קדושי שרה בת ראובן עם שום אדם ובלכתי אחקור ואוציא לאור משפט, ושלח כתב רבני קושטאנדינה הנזכר בגזרה הנזכרת וכתב גזרתו והגיע קודם לכתו לשם כמה ימים, ובלכת חכם עיר [הר] שפר לאלוש חקר ודרש עד שמעון שהעיד עדותו בפני ב"ד שבאלוש אם היה בו שום פסול, ובפרט מהקול שהוציאו עליו שאת אביו מקלל ואת אמו לא יברך, ונמצא כשר כפי הדין. ואחר כך הלך חכם עיר הר שפר לצלמונה, ואיש אחד חכם בעיניו נתן פסק לראובן שבתו שרה מותרת לשכם בלא גט משמעון כפי סדר השאלה שסידר הפוסק הזה חכם בעיניו בהנחות של שקר שבדה מלבו כנודע, ואפילו כפי הנחותיו טעה בדין דנקט קולי דכל הפוסקים. ובכן בהיות ביד ראובן פסק הנזכר הקשה את רוחו ואמץ את לבבו לבלתי שמוע לדברי החכם ששלחוהו רבני קושטאנדינה התפקר כנגדו, והחכם השליח התרה בראובן בהיותו באלוש שיזהר וישמר שלא יסמוך על פסק חכם בעיניו, שהנה כתבו רבני קושטאנדינה שהיא אסורה לשניהם.
וכמו יום אחד קודם לכת החכם הנזכר לצלמונה, ראובן עם משרתיו ועם הנלוים אליו ריקים ופוחזים הכניסה את בתו שרה לחופה למרות עיני כבוד החכם השליח. ובהיות החכם הנזכר בצלמונה חקר ודרש עד מקום שידו מגעת והעידו על חתימת העד שהיה חתום בשטר קדושי שמעון ונתקיימה חתימתו כפי הדין, כי בעדי שכם שהיו סמוכים הנלוים לראובן באלמותו ובתוקפו לא דבר אליהם דבר רק לאחרים ומהם ידע עדויות שנכתבו בכתב מיוחד. ומלבד אלו העדויות יש עדויות של נטען ששכם זה בהיות אחות שרה הנזכרת נשואה לדן אחי ראובן זנתה עמו, וידוע הדין שהנטען מן האשה אסור באמה ואחותה וכו' עדויות הראוים לאסור את שרה עליו קודם שתנשא עמו, ואעפ"י שהעדויות ההם נתקבלו אחר שנשאת עם שכם, מ"מ קלא דלא פסק היא בשני עיירות קודם נישואי שכם עם שרה שנתים ימים והוא ששכם היה נואף את אשת דן. זהו מה שידעתי אני החתום מטה שעבר בפני.

עזריאל ברגר
הודעות: 13004
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: בסוף הם התגרשו...

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' נובמבר 11, 2022 11:52 am

סיפור עצוב.

מעניין שגם שמות המקומות - חלקם ממסעי בני ישראל (הר שפר, צלמונה, אלוש) וחלקם - כנראה אמיתיים (צפת, קושט').


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 296 אורחים