עמוד 1 מתוך 1

ז' כסליו-אותו היום שמת הורדוס עשאוהו יו"ט-תמיהה

פורסם: א' נובמבר 14, 2010 7:59 am
על ידי נוטר הכרמים
במגילת תענית פ"ט: בשבעה ביה יום טב, יום שמת הורדוס. מפני שהיה הורדוס שונא את החכמים ששמחה היא לפני המקום כשהרשעים מסתלקין מן העולם וכו' ובאותו היום שמת הורדוס עשאוהו יו"ט.

יש להעיר, דהנה בריש ב"ב (ג,ב ד,א) מבואר שהורדוס קטלינהו לכולהו רבנן ושבקיה לבבא בן בן בוטא למשקל עצה מיניה וכו', אי הוה ידענא דזהרי רבנן כולי האי לא הוה קטלינא להו, השתא מאי תקנתא דהאי גברא, א"ל הוא כבה אורו של עולם דכתיב כי נר מצוה ותורה אור ילך ויעסוק באורו של עולם וכו', ויעו"ש שבנה את בית המקדש מחדש בהדר וביופי, עד שאמרו מי שלא ראה בנין הורדוס לא ראה בנין נאה מימיו.

העולה מדברי הגמ' דהורדוס נמלך על שנאתו לחכמים ועביד תקנתא בבנין בית המקדש, ולמה לא נתכפר לו בזה, עד שעשו יו"ט במיתתו?

Re: ז' כסליו-אותו היום שמת הורדוס עשאוהו יו"ט-תמיהה

פורסם: א' נובמבר 14, 2010 8:37 am
על ידי תולדות אדם
לנראה לי, אמנם בבא בן בוטא ענה לו תשובה על בקשתו מחמת אימת המלכות, אבל אין זאת אומרת שהיה תיקון מושלם עבורו.

Re: ז' כסליו-אותו היום שמת הורדוס עשאוהו יו"ט-תמיהה

פורסם: א' נובמבר 14, 2010 5:26 pm
על ידי יגל
עוד הוסיף והרג מן החכמים גם אחרי שבנה שנית, על ערש מותו.

Re: ז' כסליו-אותו היום שמת הורדוס עשאוהו יו"ט-תמיהה

פורסם: א' נובמבר 14, 2010 6:58 pm
על ידי נוטר הכרמים
ועתה אוסיף תמיהה על תמיהה. במגילת תענית במאמר אחרון מובא כל הימים שמתענין בהם, וביניהם לפי הגירסא שלפנינו: בשבעה בכסלו שרף יהויקים את המגילה שכתב ברוך בן נריה מפי ירמיה. ואמנם יש בזה כמה גירסאות, בכל בו הגירסא בה', ובטור בשם בה"ג בכ"ח כסלו, ובמג"א סי' תקפ,ה נקט בח'. אבל לפי הגירסא אשר לפנינו צ"ב, היאך תקנו יו"ט ביום שהוא מעיקרא יום תענית, וצ"ע.

Re: ז' כסליו-אותו היום שמת הורדוס עשאוהו יו"ט-תמיהה

פורסם: א' נובמבר 14, 2010 7:18 pm
על ידי יגל
המאמר הקרוי בפיך מאמר אחרון ממג"ת אינו חלק ממנה. הוא חיבור אחר, זר ומאוחר לה, ונספח אליה בהעתקות המאוחרות. ראה אודותיו אצל ש' אליצור, 'למה צמנו?', ירושלים תשס"ז.

Re: ז' כסליו-אותו היום שמת הורדוס עשאוהו יו"ט-תמיהה

פורסם: א' נובמבר 14, 2010 7:19 pm
על ידי חכם באשי
לכל עניינן של הגרסאות המתחלפות יש לעיין בספר 'למה צמנו' המקיף את הענין מכל צדדיו וצידי צדדיו.

Re: ז' כסליו-אותו היום שמת הורדוס עשאוהו יו"ט-תמיהה

פורסם: א' נובמבר 14, 2010 7:25 pm
על ידי נוטר הכרמים
יגל כתב:המאמר הקרוי בפיך מאמר אחרון ממג"ת אינו חלק ממנה. הוא חיבור אחר, זר ומאוחר לה, ונספח אליה בהעתקות המאוחרות. ראה אודותיו אצל ש' אליצור, 'למה צמנו?', ירושלים תשס"ז.
.

הספר הנ"ל אינו מצוי באוצר חכמתינו, לו תואיל בטובך, יגל, לגול את האבן מעל פי הבאר ולהעתיק לכאן המדובר בענין, אהיה לך אסיר תודה.

ואף אתה, ידי"נ באשי, אם תחטוף זכה במקח מצוה זו, ושכמ"ה.

Re: ז' כסליו-אותו היום שמת הורדוס עשאוהו יו"ט-תמיהה

פורסם: א' נובמבר 14, 2010 7:42 pm
על ידי חכם באשי
הייתי שמח 'לחטוף את המצווה', אך אין עמי סורק.

Re: ז' כסליו-אותו היום שמת הורדוס עשאוהו יו"ט-תמיהה

פורסם: א' נובמבר 14, 2010 10:46 pm
על ידי אראל
החתם סופר בחידושיו למס' נדרים סז ע"ב כותב שבבא בן בוטא היה דעת יחיד ואילו היו החכמים קיימים לא היו מסכימים עמו, כי באמת היה הורדוס עדיין רשע ולא היתה תשובתו שלימה, וכותב שם החת"ס שעל כן שבנו הביהמ"ק על ידי הורדוס הרשע כיבה אורו של עולם, זה אור תורה, שמן אז נעשה התורה כאלפים תורות, שאז התחילה מחלוקת ב"ש וב"ה עיי"ש בדבריו, (השלמתי כאן דבריו עפי"מ שכתב בחידושיו בבבא בתרא דף ד' שם עיי"ש).
עכ"פ מבואר מזה שהורדוס 'נשאר ברשעותו' גם אחר שבנה הביהמ"ק...

Re: ז' כסליו-אותו היום שמת הורדוס עשאוהו יו"ט-תמיהה

פורסם: א' נובמבר 14, 2010 10:50 pm
על ידי נוטר הכרמים
אראל, ייש"כ.
אכן זהו אור-אל, מאורו של עולם מרן החת"ס זי"ע. לתשובה מעין זו היתה תקוותי.