מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אפקט הבעלות ההפוך

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

אפקט הבעלות ההפוך

הודעהעל ידי ברזילי » ד' אוגוסט 24, 2016 12:21 pm

בבא קמא פה כתב:צער במקום נזק היכי שיימינן
...אלא אומדין כמה אדם רוצה ליטול לקטוע לו ידו המוכתב למלכות בין סם לסייף
אמרי הכא נמי לא שקיל ומצער נפשיה (רש"י: לא שקיל כל ממון שבעולם לצער נפשיה לקוצצה וכאן כבר נעשה מעשה).
אלא אומדין כמה אדם רוצה ליתן לקטוע לו ידו המוכתב למלכות בין סייף לסם.

לכאורה להסברו של רש"י את הקושיא, לא ברור מהו התירוץ. הלא גם בצורת השומא שבמסקנא אומדים כמה אדם מוכן לתת כדי להפטר מצער שעדיין לא קרה, ואם כן שוב אין שומא זו הוגנת לאמוד את תשלומי הצער על נזק שכבר קרה, ועדיין יש להקשות "כאן כבר נעשה מעשה".

גם לולא דברי רש"י יש לשאול מה ההבדל בין שתי צורות השומא הנ"ל (כמה רוצה ליטול בין סם לסייף, או כמה רוצה ליתן בין סייף לסם). הלא בשני המקרים מוצבת בפני האדם בדיוק אותה הבחירה, ונראה שאצל אדם רציונלי שתי צורות השומא אמורות להוביל לאותה תוצאה בדיוק.

כהנמן, תיילר ועוד מחכמי הכלכלה ההתנהגותית הצביעו על אפקט הבעלות (Endowment effect), לפיו אנשים נוטים לייחס ערך רב יותר למוצרים שכבר ברשותם, ולכן אומדים את ההפסד שבאיבוד חפץ שכבר שייך להם למעלה מן הרווח שבקבלת אותו החפץ עצמו. לשון אחר, המחיר תמורתו אדם מוכן למכור חפץ הנמצא בבעלותו גבוה מהמחיר שאותו אדם מוכן לשלם עבור חפץ זהה שלא נמצא בבעלותו. בדומה, אנשים נוטים להמעיט בערך השלילי המיוחס למפגעים שכבר "ברשותם". זו התנהגות לא רציונלית, אבל נפוצה אצל בני אדם מכל הסוגים, ואפילו אצל קופים.

אם כך, אפשר להבין מדוע יש הבדל בין שתי צורות השומא. אדם שכבר נגזרה עליו קטיעת יד, מתייחס לצער הזה כאילו הוא כבר "אצלו", ולכן ממעיט בתמחורו ומוכן לשלם פחות כדי להמלט ממנו, לעומת אדם שעוד לא נגזרה עליו הגזרה ומציעים לו כסף כדי להסכים להצטער.

אם כנים הדברים, אולי זה פירוש דברי רש"י "כבר נעשה מעשה" - אין הכוונה בדווקא שכבר נקטעה היד (שאם כן תירוץ הגמרא איננו מובן, כנ"ל) אלא שכבר נגזרה הגזרה ולכן הצער הזה כבר מתומחר נמוך יותר בדעת בני אדם.

סמל אישי של המשתמש
מאיר סובל
הודעות: 1643
הצטרף: ד' דצמבר 21, 2011 4:14 pm
מיקום: אלעד יצ"ו
שם מלא: פלוני אלמוני

Re: אפקט הבעלות ההפוך

הודעהעל ידי מאיר סובל » ד' אוגוסט 24, 2016 2:10 pm

לענ"ד פשוט שזה הפשט, ואי"צ להגיע למלומדים שהזכרת כדי לראות שזה מה שכותב רש"י. ואדרבה - הכל כבר כתוב בתורה.

לייבעדיג יענקל
הודעות: 1374
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

Re: אפקט הבעלות ההפוך

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » ד' אוגוסט 24, 2016 2:47 pm

ברזילי כתב:
כהנמן, תיילר ועוד מחכמי הכלכלה ההתנהגותית הצביעו על אפקט הבעלות (Endowment effect), לפיו אנשים נוטים לייחס ערך רב יותר למוצרים שכבר ברשותם, ולכן אומדים את ההפסד שבאיבוד חפץ שכבר שייך להם למעלה מן הרווח שבקבלת אותו החפץ עצמו. לשון אחר, המחיר תמורתו אדם מוכן למכור חפץ הנמצא בבעלותו גבוה מהמחיר שאותו אדם מוכן לשלם עבור חפץ זהה שלא נמצא בבעלותו.

לא זהו שאחז"ל 'רוצה אדם בקב שלו'?

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: אפקט הבעלות ההפוך

הודעהעל ידי ברזילי » ד' אוגוסט 24, 2016 3:03 pm

לייבעדיג יענקל כתב:
ברזילי כתב:
כהנמן, תיילר ועוד מחכמי הכלכלה ההתנהגותית הצביעו על אפקט הבעלות (Endowment effect), לפיו אנשים נוטים לייחס ערך רב יותר למוצרים שכבר ברשותם, ולכן אומדים את ההפסד שבאיבוד חפץ שכבר שייך להם למעלה מן הרווח שבקבלת אותו החפץ עצמו. לשון אחר, המחיר תמורתו אדם מוכן למכור חפץ הנמצא בבעלותו גבוה מהמחיר שאותו אדם מוכן לשלם עבור חפץ זהה שלא נמצא בבעלותו.

לא זהו שאחז"ל 'רוצה אדם בקב שלו'?

דומה, אבל שם רגילים לפרש שאדם מעדיף דבר שטרח ויגע בו. מה שמפתיע הוא שההעדפה קיימת מעצם הבעלות, גם בחפץ שאין אליו סנטימנטים מיוחדים או קשר ארוך טווח. דקה אחרי שנתת למישהו כוס במתנה הוא יעריך את שוויה יותר ממה שהיתה שווה בעיניו קודם. בני אדם הם יצורים משונים מאד.

לייבעדיג יענקל
הודעות: 1374
הצטרף: ו' אפריל 04, 2014 3:57 am

Re: אפקט הבעלות ההפוך

הודעהעל ידי לייבעדיג יענקל » ד' אוגוסט 24, 2016 3:18 pm

אני הבחנתי דוקא בתופעה שלכאו' הפוכה ממה שאתה מתאר. בני אדם משתוקקים למשהו מסויים וחושבים שמי יודע איזו טובה צפונה בו, ולאחר שהוא מגיע לידם נוכחים לדעת שזה כלל לא כזה 'גליק' ...

ברזילי
הודעות: 3236
הצטרף: ב' ספטמבר 13, 2010 7:23 am

Re: אפקט הבעלות ההפוך

הודעהעל ידי ברזילי » ד' אוגוסט 24, 2016 3:24 pm

לייבעדיג יענקל כתב:אני הבחנתי דוקא בתופעה שלכאו' הפוכה ממה שאתה מתאר. בני אדם משתוקקים למשהו מסויים וחושבים שמי יודע איזו טובה צפונה בו, ולאחר שהוא מגיע לידם נוכחים לדעת שזה כלל לא כזה 'גליק' ...
אנשים אוהבים לקטר. אם הם אכן חושבים שהחפץ שווה פחות ממה שהיו מוכנים לשלם, תבקש מהם למכור את אותה רכישה חדשה בחמשה אחוז פחות ממה שקנו... (ברור שיש מקרים של טעות בהערכת המציאות, לשני הכיוונים; אפקט הבעלות נבחן במקרים בהם לא התחדש שום דבר מלבד העברת הבעלות)

עד כמה שאני יודע (מידע כללי, אינני מכיר את התחום) יש אמנם מפקפקים, מנימוקים שונים, אבל באופן כללי הניסויים שנעשו מראים יפה את אפקט הבעלות.

מה שנכון נכון
הודעות: 11774
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: אפקט הבעלות ההפוך

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ד' אוגוסט 24, 2016 3:31 pm

סוטה מז ע"א ויאמרו אנשי העיר אל אלישע הנה נא מושב העיר טוב כאשר אדוני רואה וגו', וכי מאחר דמים רעים וארץ משכלת אלא מה טובתה, אמר רבי חנין חן מקום על יושביו. אמר רבי יוחנן שלשה חינות הן: חן מקום על יושביו, חן אשה על בעלה, חן מקח על מקחו.
[וע"ע כתובות יז ע"א מי שלקח מקח רע מן השוק ישבחנו בעיניו או יגננו בעיניו ע"ש, וי"ל].

אשר ברא
הודעות: 221
הצטרף: ג' יולי 12, 2016 9:26 pm

Re: אפקט הבעלות ההפוך

הודעהעל ידי אשר ברא » ה' אוגוסט 25, 2016 12:31 am

דוגמה דומה מצינו שבמקומות שהתירו משום פסידא מצוי שהפוסקים מחלקים בין הפסד למניעת ריווח.

עזריאל ברגר
הודעות: 13141
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אפקט הבעלות ההפוך

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' אוגוסט 25, 2016 12:08 pm

אשר ברא כתב:דוגמה דומה מצינו שבמקומות שהתירו משום פסידא מצוי שהפוסקים מחלקים בין הפסד למניעת ריווח.

ב"מי שהחשיך" מחלקים בבירור בין מציאה שכבר זכה בה והיא "ככיסיה דמיא" לבין מציאה שלא זכה בה עדיין, שמחמירים בה יותר.

שיבר
הודעות: 849
הצטרף: ב' מאי 17, 2010 12:07 am

Re: אפקט הבעלות ההפוך

הודעהעל ידי שיבר » ה' אוגוסט 25, 2016 9:12 pm

ברזילי כתב:כהנמן, תיילר ועוד מחכמי הכלכלה ההתנהגותית הצביעו על אפקט הבעלות (Endowment effect), לפיו אנשים נוטים לייחס ערך רב יותר למוצרים שכבר ברשותם, ולכן אומדים את ההפסד שבאיבוד חפץ שכבר שייך להם למעלה מן הרווח שבקבלת אותו החפץ עצמו. לשון אחר, המחיר תמורתו אדם מוכן למכור חפץ הנמצא בבעלותו גבוה מהמחיר שאותו אדם מוכן לשלם עבור חפץ זהה שלא נמצא בבעלותו. בדומה, אנשים נוטים להמעיט בערך השלילי המיוחס למפגעים שכבר "ברשותם". זו התנהגות לא רציונלית, אבל נפוצה אצל בני אדם מכל הסוגים, ואפילו אצל קופים.


אבל יש להעיר מברכות לג,ב: "משל לאדם שמבקשים ממנו כלי גדול ויש לו דומה עליו ככלי קטן, קטן ואין לו דומה עליו ככלי גדול".


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 277 אורחים