לבי במערב כתב:מכון חכמי ספרד כתב:מאז חורבן בית שני ועד המהר"ל חלפו כאלף וחמש מאות שנה.
הסיכוי שניגון ישרוד את הטלטלות והגלויות במשך כחמישים דורות, כתורה שבעל פה, מבלי שיזלוג הידע עליו למשפחות ושושלות אחרות, הוא אפסי עד כוזב.
אא"כ המהר"ל אכן אמר זאת וסמך דבריו ברוה"ק.מכון חכמי ספרד כתב:ב. אני מתייחס לניגון שלא נודע ברבים.
ג. כמובן, אם קבלה בנביאות היא נקבל. אנו מדברים על מסורת פא"פ בכה"ג, שבה היא לא אמינה.
פלא בעיני, שלא טורחים אפי' לקרוא את הדברים עליהם מוסבים הטענות.
כ"ק אדמו"ר (מהוריי"צ) נ"ע סיפר, שמי שיסד את המנגינות המקובלות (בכל עדות אשכנז) לימים הנוראים [ופוק חזי הוא] - הי' המהר"ל מפראג.
שכשהיתה עת צרה לישראל, ביקש המהר"ל שילמדוהו משמים ניגונים לתפלה, שבזה יעוררו ישראל את הרחמים העליונים. (ונתקבלה תפלתו - ) ואז יסד ה"סקארבאווע ניגונים". וסיים כ"ק אדמו"ר (מהוריי"צ?) נ"ע - שאבי-זקנו, כ"ק אדמו"ר הצ"צ נ"ע, אמר על אותם הניגונים - שהם משירי הלוים שבמקדש.
[כ"ז מהנסרק לעיל ע"י הרב 'תרגימא', מתוך 'ספר הניגונים - חב"ד'].
*
וכעת לטענות:
א) 'ספרים וועלט' - לא מדובר על מסורת מהמהר"ל, כ"א מכ"ק אדמו"ר הצמח צדק נ"ע (שאמר שהניגונים שיסד המהר"ל - משירי הלוים הם). כמדומני, שעל יחוסו של כ"ק אדמו"ר (מהוריי"צ) נ"ע לאבי-זקנו כ"ק אדמו"ר הצמח צדק נ"ע - אין חולק [בעצם - אולי יש?! מי יודע לאיזה שפל אפשר להגיע].
ב) 'מכון חכמי ספרד' - צר לי, אך המדובר בניגון שכן נודע ברבים... [ואף אם טענת כ' על לחנו של 'לדוד ה' ברוך צורי' - אף שם מדובר בלחן שנודע ברבים, אף כי אני אישית (לצערי) איני מכירו - כשם שאיני מכיר ניגונים רבים, טובים, יפים ומסורתיים].
ואכן, מדובר על קבלה בנביאות - שעברה פא"פ במשך ד' דורות. מקובל עליך?!
לגבי מהרי"ל הדבר ידוע שהוא היה אבי מנהגי אשכנז, ושהוא היה חזן קבוע, ושעד לאחרונה היו מייחסים אליו בקהילתו מגנצא ניגונים ונוסחאות. עיין למשל כאן: http://www.daat.ac.il/lesson2/musagim/v ... sp?id1=603
בעוד שמעמד המהר"ל מעולם לא היה בעל השפעה כל כך על כל יהדות אשכנז. הוא חי כמה מאות שנה אחר המהרי"ל, כך שאין כמעט זמן מספיק לניגונים שלו לקבל תפוצה הגינה בקרב כל קהילות אשכנז.
לא ידוע לא מספריו הרבים, ולא מספרי תלמידיו הרבים, ולא מספרי קורי הדורות שמהר"ל עסק בניגונים או במנהגים.
טעויות בין מהרי"ל למהר"ל נפוצות מאד בספרות הפוסקים, ואין כל חידוש שלמישהו יתחלף לו בין השנים.
המושג שמהר"ל ביקש משמים שיגלו לו ניגונים לעורר על ידיהם רחמים וכו' - כלל לא מתאים למהר"ל ולא לדורו. זה אולי נעשה על ידי אותו מהר"ל שברא את הגולם, אבל לא על ידי כותב ספרי באר הגולה ונצח ישראל.
היחוס המשפחתי בין אדה"ז זצ"ל למהר"ל אף הוא דבר שלא נתבסס כלל, ועל פניו זה כלל לא מסתבר. צאצאי המהר"ל בדור ראשון ושני אחריו ידועים. והם קרובים מאד לזמנו של אבי אדה"ז, ואין כל קשר נראה בין משפחה הגרה בתוככי קהילות אשכנז, למשפחה מרוסיה הרחוקה.
כמדומה שאין כל אזכור בכתביו הרבים של אדה"ז או של הצ"צ שיש להם איזה קשר משפחתי למהר"ל.
גם האימרה שכאילו התניא מבוסס על יסודות של המהר"ל לא אוששה, אדרבה אני מבקש שתצביע לי על קטע מתניא שרוחו של מהר"ל חופפת עליו.