מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ניגוני הלויים בבית המקדש

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
ספרים וועלט
הודעות: 1222
הצטרף: ו' פברואר 27, 2015 8:50 pm

Re: ניגוני הלויים בבית המקדש

הודעהעל ידי ספרים וועלט » ה' ספטמבר 27, 2018 6:25 pm

לבי במערב כתב:
מכון חכמי ספרד כתב:מאז חורבן בית שני ועד המהר"ל חלפו כאלף וחמש מאות שנה.
הסיכוי שניגון ישרוד את הטלטלות והגלויות במשך כחמישים דורות, כתורה שבעל פה, מבלי שיזלוג הידע עליו למשפחות ושושלות אחרות, הוא אפסי עד כוזב.
אא"כ המהר"ל אכן אמר זאת וסמך דבריו ברוה"ק.

מכון חכמי ספרד כתב:ב. אני מתייחס לניגון שלא נודע ברבים.
ג. כמובן, אם קבלה בנביאות היא נקבל. אנו מדברים על מסורת פא"פ בכה"ג, שבה היא לא אמינה.

פלא בעיני, שלא טורחים אפי' לקרוא את הדברים עליהם מוסבים הטענות.
כ"ק אדמו"ר (מהוריי"צ) נ"ע סיפר, שמי שיסד את המנגינות המקובלות (בכל עדות אשכנז) לימים הנוראים [ופוק חזי הוא] - הי' המהר"ל מפראג.
שכשהיתה עת צרה לישראל, ביקש המהר"ל שילמדוהו משמים ניגונים לתפלה, שבזה יעוררו ישראל את הרחמים העליונים. (ונתקבלה תפלתו - ) ואז יסד ה"סקארבאווע ניגונים". וסיים כ"ק אדמו"ר (מהוריי"צ?) נ"ע - שאבי-זקנו, כ"ק אדמו"ר הצ"צ נ"ע, אמר על אותם הניגונים - שהם משירי הלוים שבמקדש.
[כ"ז מהנסרק לעיל ע"י הרב 'תרגימא', מתוך 'ספר הניגונים - חב"ד'].

*

וכעת לטענות:

א) 'ספרים וועלט' - לא מדובר על מסורת מהמהר"ל, כ"א מכ"ק אדמו"ר הצמח צדק נ"ע (שאמר שהניגונים שיסד המהר"ל - משירי הלוים הם). כמדומני, שעל יחוסו של כ"ק אדמו"ר (מהוריי"צ) נ"ע לאבי-זקנו כ"ק אדמו"ר הצמח צדק נ"ע - אין חולק [בעצם - אולי יש?! מי יודע לאיזה שפל אפשר להגיע].

ב) 'מכון חכמי ספרד' - צר לי, אך המדובר בניגון שכן נודע ברבים... [ואף אם טענת כ' על לחנו של 'לדוד ה' ברוך צורי' - אף שם מדובר בלחן שנודע ברבים, אף כי אני אישית (לצערי) איני מכירו - כשם שאיני מכיר ניגונים רבים, טובים, יפים ומסורתיים].
ואכן, מדובר על קבלה בנביאות - שעברה פא"פ במשך ד' דורות. מקובל עליך?!


לגבי מהרי"ל הדבר ידוע שהוא היה אבי מנהגי אשכנז, ושהוא היה חזן קבוע, ושעד לאחרונה היו מייחסים אליו בקהילתו מגנצא ניגונים ונוסחאות. עיין למשל כאן: http://www.daat.ac.il/lesson2/musagim/v ... sp?id1=603
בעוד שמעמד המהר"ל מעולם לא היה בעל השפעה כל כך על כל יהדות אשכנז. הוא חי כמה מאות שנה אחר המהרי"ל, כך שאין כמעט זמן מספיק לניגונים שלו לקבל תפוצה הגינה בקרב כל קהילות אשכנז.
לא ידוע לא מספריו הרבים, ולא מספרי תלמידיו הרבים, ולא מספרי קורי הדורות שמהר"ל עסק בניגונים או במנהגים.
טעויות בין מהרי"ל למהר"ל נפוצות מאד בספרות הפוסקים, ואין כל חידוש שלמישהו יתחלף לו בין השנים.
המושג שמהר"ל ביקש משמים שיגלו לו ניגונים לעורר על ידיהם רחמים וכו' - כלל לא מתאים למהר"ל ולא לדורו. זה אולי נעשה על ידי אותו מהר"ל שברא את הגולם, אבל לא על ידי כותב ספרי באר הגולה ונצח ישראל.
היחוס המשפחתי בין אדה"ז זצ"ל למהר"ל אף הוא דבר שלא נתבסס כלל, ועל פניו זה כלל לא מסתבר. צאצאי המהר"ל בדור ראשון ושני אחריו ידועים. והם קרובים מאד לזמנו של אבי אדה"ז, ואין כל קשר נראה בין משפחה הגרה בתוככי קהילות אשכנז, למשפחה מרוסיה הרחוקה.
כמדומה שאין כל אזכור בכתביו הרבים של אדה"ז או של הצ"צ שיש להם איזה קשר משפחתי למהר"ל.
גם האימרה שכאילו התניא מבוסס על יסודות של המהר"ל לא אוששה, אדרבה אני מבקש שתצביע לי על קטע מתניא שרוחו של מהר"ל חופפת עליו.

לבי במערב
הודעות: 9235
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: ניגוני הלויים בבית המקדש

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' ספטמבר 27, 2018 6:51 pm

ספרים וועלט כתב:. .

הבה נניח לעובדת היותו של מהר"ל מחבר הניגונים [יתכן שנתחלף לו לשומע בין מהרי"ל למהר"ל, ומכך באה הטעות. אבל באמת אכ"מ], וליחוסו של כ"ק אדמו"ר הזקן נ"ע אליו. לא בזה הדיון.
זה שכ"ק אדמו"ר הצ"צ נ"ע אמר על ה'נוסח' לימים נוראים, הידוע בשם "סקארבאווע ניגונים", שהם משירי הלוים - מוסכם אף על כת"ר?
הא ותו לא.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: ניגוני הלויים בבית המקדש

הודעהעל ידי יאיר » ה' ספטמבר 27, 2018 7:26 pm


דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: ניגוני הלויים בבית המקדש

הודעהעל ידי דרומי » ה' ספטמבר 27, 2018 8:02 pm

מוסכם פה כביכול על החכמים, כאילו הכופר בזה שנשארה בידינו 'תנועה 'או שתים מניגוני הלוים הוא החכם והנבון, והמאמין עליו חובת הראיה.

ואני בטיפשותי הרבה חושב שהאמת היא הפוכה, שהסברא הפשוטה היא שכן נשתייר בידינו איזה זכר מניגוני הלוים, שהרי אם כל כך הרבה דברים עברו במסורת על מה שהיה בבית המקדש וכו', למה לחשוב שהניגונים שהיו אז לא נשאר מהם זכר ואיש לא העבירם מדור לדור.

כמובן שאין כל נפק"מ להלכה וכו' ולכן לא חשו חובה להנציחם, וגם לא היתה אפשרות טכנית להקליטם וכו', ולכן הם לא עברו במסורת כל כך חזקה כמו דברים אחרים, אך בוודאי הגיוני לומר שהיה מי שלימד את בניו ומהם הלאה איזה מניגוני הלויים, וכך נשאר בידינו איזה זכר מזה אחד מעיר ושנים ממשפחה.

[יש כמובן גם את האפשרות שהראו לאיזה גדול בחלום איזה ניגון, או שכאשר אחיה השילוני לימד את הבעש"ט הוא גם לימד אותו איזה מנגינה, ורק העומד בסוד קדושים יוכל לדעת בוודאות האם קרה כזה דבר].

ובוא נשאל שאלה פשוטה, איזה מנגינה המצויה בידינו מוסכמת לכולי עלמא על תאריך מסויים שבוודאי היא היתה בו כבר קיימת? עד כמה מסכימים החכמים להרחיק את המנגינות? 500 שנה? 800 שנה?

חבר פורום אוצר החכמה
הודעות: 1240
הצטרף: א' ינואר 15, 2017 9:05 pm

Re: ניגוני הלויים בבית המקדש

הודעהעל ידי חבר פורום אוצר החכמה » ה' ספטמבר 27, 2018 8:57 pm

האם מצינו כלל בחז"ל שהיו "ניגוני הלויים"?

אולי לקחו ניגון מכל הבא ליד וכמו שבזמנינו הש"ץ מתאים איזה ניגון שירצה ל"ממקומך"?

(אם מותר לנו לשיר כיום מחוץ לבית המקדש ניגון המיוחס ללויים, מאן יימר שבזמן הבית ג"כ לא שרו ניגונים אלו מחוץ לביהמ"ק, ונמצא שלא היו ניגונים מיוחדים לבית המקדש).
נערך לאחרונה על ידי חבר פורום אוצר החכמה ב ה' ספטמבר 27, 2018 10:42 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

קו ירוק
הודעות: 5802
הצטרף: ד' מרץ 16, 2016 7:01 pm

Re: ניגוני הלויים בבית המקדש

הודעהעל ידי קו ירוק » ה' ספטמבר 27, 2018 9:15 pm

תרגימא כתב:
שבענו מטובך כתב:
בן ראובן כתב:
שבענו מטובך כתב:פלא בעיני שמתייחסים כאן לסיפורי חב"ד כמקור היסטורי.

בעיני הרבה יותר פלא הוא הצורך הכפייתי של אנשים מסויימים להביע זלזול כל אימת שמובאת מסורת חב"דית כלשהי.

אינני מאותם אנשים מסוימים. אין לי צורך ולא כפייה לזלזל.
אבל מי שהאמת ההיסטורית נר לרגליו, יודע שיש להתיחס לסיפורים כמו הנ"ל כאילו 'משל היה', ולא יותר.
והדברים עתיקים וידועים.


כביכול אם היה ציטוט זה מופיע בשם אחד מגדולי ליטא היית מאמין....
אף אחד לא מכריח אותך להאמין...

אם האדמו"ר הקודם מליובאוויטש סיפר על מסורת הקיימת בבית ליובאוויטש, מי אתה שתאמר שזה רק משל?!

הדברים עתיקים וידועים שיש אנשים המחרחרים ריב בכל הזדמנות שיש להם, ובפרט כששנאת קבוצה מסויימת מעם ישראל נמצאת...

אפשר להתעלות מעל הויכוחים, ולנסח את הדברים אחרת:
האם ישנה מסורת מבוססת מלבד מסורת של חסידי ליובאוויטש - לגבי מקור ברור על ניגון שהינו משירת הלויים?

אגב, כדוגמא יתכן שאדם אומר בהתרגשות כלשהיא ששיר כזה מתאים ששוררוהו הלוים, ויבואו חסידים שלא דייקו בשמועה ויאמרו כזה ראה וקדש - זה שיר מבית המקדש.
מה גם שמבדיקה קצרה בחומרים דיגיטיליים, רובם המוחלט של החומרים הינם דברים מבית חסידות חב"ד. ולא נמצאים חומרים אחרים שיש בהם בכדי מקור עתיק ממש למסורת ניגונים מבית המקדש.

לבי במערב
הודעות: 9235
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: ניגוני הלויים בבית המקדש

הודעהעל ידי לבי במערב » ו' ספטמבר 28, 2018 1:22 am

קו ירוק כתב:האם ישנה מסורת מבוססת מלבד מסורת של חסידי ליובאוויטש - לגבי מקור ברור על ניגון שהינו משירת הלויים?
אגב, כדוגמא יתכן שאדם אומר בהתרגשות כלשהיא ששיר כזה מתאים ששוררוהו הלוים, ויבואו חסידים שלא דייקו בשמועה ויאמרו כזה ראה וקדש - זה שיר מבית המקדש.

עי' באשכולות שקושרו לעיל (ובמה שקישרו שם). רוב רובם של המסורות (מלבד א' - בנוגע ל"סקארבאווע ניגונים") אינם משושלת ליובאוויטש [דרך אגב: לא מדובר על חסידי ליובאוויטש, כ"א על אדמו"רי'. יש "קצת" הבדל!], כ"א מקהלות וגדולי ישראל אחרים.
ואיני יודע מה נטפלו לליובאוויטש, שדיוק סיפוריהם והחשיבות שייחסו לכך (בשונה מבקהלות אחרות בעמ"י, ואכ"מ) - ידוע ומפורסם.
באשר להערת האגב, בכללות - החסידים הם המבינים בצורה המיטבית ביותר את אדמו"רם-שלהם, הלא כן?!
כמדומה, שאם יגיע חסיד ויז'ניץ\צאנז\באבוב\חב"ד ויפרש בדברי הגראי"ל שטיינמן באיזה ענין - שלא היתה כוונתו כפי שהבינו תלמידיו, אלא בדרך מליצה בעלמא, בוז יבוזו לו. ומאי אולמי' האי מהאי?!
[ובודאי שסמי מהכא אי-דיוק בכל הקשור לסיפורי ליובאוויטש. וכל המלעיגים ומלעיזים - כנראה לא ביקרו מעולם בהתוועדות חב"דית למהדרין. וד"ב].
נערך לאחרונה על ידי לבי במערב ב ש' ספטמבר 29, 2018 8:55 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

גביר
הודעות: 2763
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: ניגוני הלויים בבית המקדש

הודעהעל ידי גביר » ו' ספטמבר 28, 2018 4:17 pm

שמשון כתב:זה אומר יהודי בשנת תשע"ט על שו"ת כרך של רומי שקדם לו מאתיים שנה, שהוא מדומיין?

א. קהילת רומא היא קהילה עתיקה מאד, הקיימת ברציפות עוד מלפני החורבן, למרות הירידה הרוחנית הגדולה שהחלה כבר לפני כמה דורות, ענייני נוסח, ניגון וכו' נשמרים בה בקפדנות מרובה, ואין זה מופרך כלל שנשתמרו בה ניגונים מימי הבית, שיבנה במהרה בימינו.
ב. קראתי פעם שיש ניגון חבד"י שקשור לבעל 'משנת חסידים', אשמח לדעת על כך יותר ובכלל על מעמדו של רבי עמנואל חי ריקי בחב"ד [הבנתי שיש לו מעמד מיוחד אצלם]

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: ניגוני הלויים בבית המקדש

הודעהעל ידי דרומי » ו' ספטמבר 28, 2018 4:27 pm

הניגון הוא ניגון של המהר"ש מליובאוויטש, המכונה כיום 'לכתחילה אריבער'.

[לגבי היחס למשנת חסידים ראה 'פסקי דינים' להצמח צדק יו"ד סקט"ז: "והמשנת חסידים לא העתיק רק דברי האריז"ל" (אבל בשו"ת שלו חלק אבן העזר סקמ"ג: "ואפשר הוא מהאריז"ל")].
קבצים מצורפים
08-01 - L'Chatchila Ariber - From The Rebbe Maharash -- Heichal Neginah.mp3
(3.78 MiB) הורד 440 פעמים

לבי במערב
הודעות: 9235
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: ניגוני הלויים בבית המקדש

הודעהעל ידי לבי במערב » ש' ספטמבר 29, 2018 9:06 pm

דרומי כתב:הניגון הוא ניגון של המהר"ש מליובאוויטש, המכונה כיום 'לכתחילה אריבער'.

וז"ל כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש זצוקללה"ה נבג"מ זי"ע ב"ספר התולדות - אדמו"ר מהר"ש" (שנערך על ידו) ע' 21:
בסוף ספר הון עשיר - לבעל ה"משנת חסידים" - יש שיר רשום בתוי נגינה. אדמו"ר מהר"ש קראם, ואמר שנגון הרשום עורר אותו על נגון - ונגן נגון הידוע מאז בין החסידים בשם "איינס צוויי דריי פיר" [=1, 2, 3, 4].
וזה הוא הנגון הידוע כיום בשם "לכתחילה אריבער".
[ומקור הדברים הוא, ככל הנראה, בס' "תורת מנחם - רשימת היומן" ע' סא (הפענוח - שם ע' רנח). יעו"ש].

כלומר: לא שהנגון הרשום בסו"ס "הון עשיר" הוא הנגון "לכתחילה אריבער" הידוע - כ"א שהנגון שבסו"ס "הון עשיר" עורר אצל כ"ק אדמו"ר מהר"ש נ"ע את הנגון דלכתחילה אריבער. ולא באתי אלא להעיר.

גביר
הודעות: 2763
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: ניגוני הלויים בבית המקדש

הודעהעל ידי גביר » ג' אוקטובר 02, 2018 8:39 am

יישר כח !

עושה חדשות
הודעות: 12635
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ניגוני הלויים בבית המקדש

הודעהעל ידי עושה חדשות » ה' נובמבר 08, 2018 12:37 am

יוסף אומץ - ניגונים גנובים.png
יוסף אומץ - ניגונים גנובים.png (24.47 KiB) נצפה 4445 פעמים

סמל אישי של המשתמש
מגדל
הודעות: 1042
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2018 12:21 am
מיקום: ירושלים
שם מלא: אלישע מגדל

Re: ניגוני הלויים בבית המקדש

הודעהעל ידי מגדל » ה' נובמבר 08, 2018 5:40 pm

כאשר אנו מתקשים לידע מי חיבר ספרים מן מאות השנים האחרונות, אני מאוד מתקשה להאמין על ניגונים שעברו במסורת במשך כלכך הרבה שנים.
ואף אם תמצי לומר שיש דברים בגו, הרי וודאי שאין הדבר דומה למקור, כשם שאנו רואים בדרך הגיית האותיות, בקרב קהילות ישראל השונות. ואף שכאן היה שורש אחד, שגלוי וברור לעיני כל, ראה מה גרמו שינויי המקום והזמן.

אספקלריא
הודעות: 494
הצטרף: א' יוני 29, 2014 11:45 pm

Re: ניגוני הלויים בבית המקדש

הודעהעל ידי אספקלריא » ה' נובמבר 08, 2018 6:03 pm

שמשון כתב:אבקשה נא מחכמי הפורום שליט"א, הידענים המופלגים להעלות כאן את מיטב ידיעותיהם אודות ניגונים המצויים בידינו שידוע לנו ששוררו אותם הלוים בבית המקדש.
לעת עתה מצאתי אחד מהם, הלא הוא הניגון המפורסם על מזמור "לדוד ברוך ה' צורי" שהוא מניגוני בית המקדש כפי שכתב בשו"ת כרך של רומי סימן א'

ישראל אליהו כתב:אני מכיר כמה לחנים של 'לדוד ברוך ה' צורי' [אשכנזי, ירושלמי-ספרדי, מרוקאי] וכולם הם מזכירים סגנון מארש.
לענ"ד יכולים להיות לזה כמה סיבות: או שהמקור הוא מדוד המלך, וברבות הימים והגלויות כל עדה משכה לכיוון אחר. או שכיון המזמור עוסק במלחמה וקרב, הלחינו לו ניגונים המתאימים לשירי קרב וכו'.

viewtopic.php?p=122749#p196390
viewtopic.php?f=7&t=23503&p=458502&hilit=#p458502

י. אברהם
הודעות: 2792
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: ניגוני הלויים בבית המקדש

הודעהעל ידי י. אברהם » ש' דצמבר 15, 2018 8:15 pm

לדעת רס"ג, בהקדמה לפי' על תהלים, את מנגיני הלויים לא שרו חוץ לביהמ"ק וכש"כ לא בחו"ל

ניגוני הלויים.PNG
ניגוני הלויים.PNG (72.71 KiB) נצפה 4293 פעמים

עושה חדשות
הודעות: 12635
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ניגוני הלויים בבית המקדש

הודעהעל ידי עושה חדשות » א' ספטמבר 08, 2019 11:37 pm

ציינתי לעיל את הדו"ד עם מרן הגרח"ק האם שירת הלויים היתה בניגון מיוחד או קריאת הפסוקים בטעמי המקרא.
כעת ראיתי במגן אבות להתשב"ץ, חלק שלישי פרק ד, שהוא נוקט ששירת הלוויים היא טעמי המקרא, (אלא שזה כולל גם את פרטי ניגונם שנשכחו מאיתנו באורך הגלות).

עושה חדשות
הודעות: 12635
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ניגוני הלויים בבית המקדש

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' ינואר 08, 2020 11:52 pm

עושה חדשות כתב:ציינתי לעיל את הדו"ד עם מרן הגרח"ק האם שירת הלויים היתה בניגון מיוחד או קריאת הפסוקים בטעמי המקרא.
כעת ראיתי במגן אבות להתשב"ץ, חלק שלישי פרק ד, שהוא נוקט ששירת הלוויים היא טעמי המקרא, (אלא שזה כולל גם את פרטי ניגונם שנשכחו מאיתנו באורך הגלות).

וכעת ראיתי בתויו"ט במס' מידות -
"ואולי שהפייטנים באותו שער היתה להם לשכה שבה מלמדים ללוים נגוני המזמורים. כי יש לכל מזמור ניגון מיוחד. והראב"ע מפרש כן לכל התחלת מזמור כמו למנצח על מחלת שהוא על ניגון הפיוט המתחיל מחלת. וכן על השמינית. וכל כיוצא בהם. נמצא שצריך לימוד לכל מזמור כפי הניגון שמיוחד עליו".

גחלת
הודעות: 63
הצטרף: ג' יולי 29, 2014 5:56 pm

Re: ניגוני הלויים בבית המקדש

הודעהעל ידי גחלת » ה' ינואר 09, 2020 12:54 pm

הרבה חומר בספר אלף דור, חלק ימי בית שני, כרך ב. מהדורה שניה.
מצורפים כמה דפים.
קבצים מצורפים
אלף דור - ניגוני הלויים.pdf
(171.43 KiB) הורד 664 פעמים

אספקלריא
הודעות: 494
הצטרף: א' יוני 29, 2014 11:45 pm

Re: ניגוני הלויים בבית המקדש

הודעהעל ידי אספקלריא » א' ספטמבר 12, 2021 10:33 am

לבי במערב כתב:
דרומי כתב:הניגון הוא ניגון של המהר"ש מליובאוויטש, המכונה כיום 'לכתחילה אריבער'.

וז"ל כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש זצוקללה"ה נבג"מ זי"ע ב"ספר התולדות - אדמו"ר מהר"ש" (שנערך על ידו) ע' 21:
בסוף ספר הון עשיר - לבעל ה"משנת חסידים" - יש שיר רשום בתוי נגינה. אדמו"ר מהר"ש קראם, ואמר שנגון הרשום עורר אותו על נגון - ונגן נגון הידוע מאז בין החסידים בשם "איינס צוויי דריי פיר" [=1, 2, 3, 4].
וזה הוא הנגון הידוע כיום בשם "לכתחילה אריבער".
[ומקור הדברים הוא, ככל הנראה, בס' "תורת מנחם - רשימת היומן" ע' סא (הפענוח - שם ע' רנח). יעו"ש].

כלומר: לא שהנגון הרשום בסו"ס "הון עשיר" הוא הנגון "לכתחילה אריבער" הידוע - כ"א שהנגון שבסו"ס "הון עשיר" עורר אצל כ"ק אדמו"ר מהר"ש נ"ע את הנגון דלכתחילה אריבער. ולא באתי אלא להעיר.

תוי הנגינה הנ"ל שבסוף ס' הון עשיר (לבעל משנת חסידים) דפוס ראשון (אמשטרדם תצ"א), שרדו בחלק מהטפסים, [כמדומה שדוידזון הזכיר אותם באוצר השירה והפיוט], ונמצאים בסוף אחד העותקים של הון עשיר בהיברובוקס
https://beta.hebrewbooks.org/reader/rea ... &hlts=&ocr

לבי במערב
הודעות: 9235
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: ניגוני הלויים בבית המקדש

הודעהעל ידי לבי במערב » א' ספטמבר 12, 2021 11:05 am

ייש"כ!
א"כ, יקראו ע"י המבינים בנגינה, ונדע עם מי הצדק...

אספקלריא כתב:כמדומה שדוידזון הזכיר אותם באוצר השירה והפיוט
ח"ג ע' 84 (מס' 330).

א מבקש
הודעות: 326
הצטרף: ב' אפריל 05, 2021 8:50 pm

Re: ניגוני הלויים בבית המקדש

הודעהעל ידי א מבקש » א' ספטמבר 12, 2021 2:05 pm

בשלטי הגבורים [לר' אברהם הרופא מפורטלאונה] יש כמה וכמה פרקים על צורת הנגינה וחכמת המוזיקה שהיו בבית המקדש.
דניאל סנדלר כתב על כך מחקר שלם ראה https://kotar.cet.ac.il/KotarApp/Viewer ... .6.default עמ' 245 ואילך.

וראה בוקיפדיה האנגלית: https://en.wikipedia.org/wiki/History_o ... wish_music

עזריאל ברגר
הודעות: 12997
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ניגוני הלויים בבית המקדש

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' ספטמבר 12, 2021 2:34 pm

אספקלריא כתב:
לבי במערב כתב:
דרומי כתב:הניגון הוא ניגון של המהר"ש מליובאוויטש, המכונה כיום 'לכתחילה אריבער'.

וז"ל כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש זצוקללה"ה נבג"מ זי"ע ב"ספר התולדות - אדמו"ר מהר"ש" (שנערך על ידו) ע' 21:
בסוף ספר הון עשיר - לבעל ה"משנת חסידים" - יש שיר רשום בתוי נגינה. אדמו"ר מהר"ש קראם, ואמר שנגון הרשום עורר אותו על נגון - ונגן נגון הידוע מאז בין החסידים בשם "איינס צוויי דריי פיר" [=1, 2, 3, 4].
וזה הוא הנגון הידוע כיום בשם "לכתחילה אריבער".
[ומקור הדברים הוא, ככל הנראה, בס' "תורת מנחם - רשימת היומן" ע' סא (הפענוח - שם ע' רנח). יעו"ש].

כלומר: לא שהנגון הרשום בסו"ס "הון עשיר" הוא הנגון "לכתחילה אריבער" הידוע - כ"א שהנגון שבסו"ס "הון עשיר" עורר אצל כ"ק אדמו"ר מהר"ש נ"ע את הנגון דלכתחילה אריבער. ולא באתי אלא להעיר.

תוי הנגינה הנ"ל שבסוף ס' הון עשיר (לבעל משנת חסידים) דפוס ראשון (אמשטרדם תצ"א), שרדו בחלק מהטפסים, [כמדומה שדוידזון הזכיר אותם באוצר השירה והפיוט], ונמצאים בסוף אחד העותקים של הון עשיר בהיברובוקס
https://beta.hebrewbooks.org/reader/rea ... &hlts=&ocr

לבי במערב כתב:ייש"כ!
א"כ, יקראו ע"י המבינים בנגינה, ונדע עם מי הצדק...

אספקלריא כתב:כמדומה שדוידזון הזכיר אותם באוצר השירה והפיוט
ח"ג ע' 84 (מס' 330).

https://onegshabbat.blogspot.com/2018/0 ... st_14.html


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] ו־ 218 אורחים