מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

◆ חיפוש מקור ◆

חיפושי מקורות וכדומה
בן מיכאל
הודעות: 2263
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי בן מיכאל » א' דצמבר 23, 2018 4:01 pm

מה המקור שרב ששת ורב יוסף עיורו עצמם על ידי הליכה מטולא לשמשא?
תודה רבה.

מה שנכון נכון
הודעות: 11678
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » א' דצמבר 23, 2018 4:10 pm

בן מיכאל כתב:מה המקור שרב ששת ורב יוסף עיורו עצמם על ידי הליכה מטולא לשמשא?
תודה רבה.

ע"י ישיבה בבית חשוך מ' יום והבטה באבני שיש. ראה מקור חיים (צרצה על האב"ע) סו"פ שלח, הובא בסה"ד בערך רב יוסף. ומש"כ שכ"נ רב אשי הוא ט"ס וצ"ל רב ששת (כ"כ באו"ח על מילי דחסידותא. שם נזכר עצם הענין שסימו עיניהם, וע"ע מקורות מהראשונים לזה במחקרים לר"ר מגליות עמ' עו).

פרנצויז
הודעות: 1657
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 1:40 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי פרנצויז » א' דצמבר 23, 2018 4:26 pm

מה שנכון נכון כתב:
דרופתקי דאורייתא כתב:יש באבן עזרא במחזור של יו"כ שמביא על ענין החינוך לחנך מגיל קטן, איני מוצא, הידוע למישהו המקור המדוייק בדברי האבן עזרא?
הנה ציטוט מלשונו: "מה תאיצון מוסר לבן עשר, עוד מעט יגדל ויוסר",
אבל אני לא מוצא את זה! יש"כ למסייעים

שיר ידוע של האב"ע הפותח "בן אדמה יזכור במולדתו". ראה לדוגמא במחזור אהלי יעקב דף קעה.

ראה "אוצר השירה והפיוט" (דוידזון) כרך ב', אות ב' מס' 853,
https://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx? ... 2231612273
עמ' 51 מאוצר החכמה (זה מעבר ל40 עמ', ולכן מי שלא מנוי לא יכול כ"כ לראות)
אולי מישהו יעלה את העמ' הזה

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי בקרו טלה » א' דצמבר 23, 2018 4:46 pm

פרנצויז כתב:ראה "אוצר השירה והפיוט" (דוידזון) כרך ב', אות ב' מס' 853
קבצים מצורפים
אוצר השירה והפיוט ב.PDF
(139.64 KiB) הורד 192 פעמים

בן מיכאל
הודעות: 2263
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי בן מיכאל » א' דצמבר 23, 2018 6:22 pm

מה שנכון נכון כתב:
בן מיכאל כתב:מה המקור שרב ששת ורב יוסף עיורו עצמם על ידי הליכה מטולא לשמשא?
תודה רבה.

ע"י ישיבה בבית חשוך מ' יום והבטה באבני שיש. ראה מקור חיים (צרצה על האב"ע) סו"פ שלח, הובא בסה"ד בערך רב יוסף. ומש"כ שכ"נ רב אשי הוא ט"ס וצ"ל רב ששת (כ"כ באו"ח על מילי דחסידותא. שם נזכר עצם הענין שסימו עיניהם, וע"ע מקורות מהראשונים לזה במחקרים לר"ר מגליות עמ' עו).

יש"כ.

יהודה בן יעקב
הודעות: 2906
הצטרף: ה' יוני 16, 2016 7:55 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי יהודה בן יעקב » א' דצמבר 23, 2018 7:46 pm

מה שנכון נכון כתב:
יהודה בן יעקב כתב:
בן יוחאי.png

לכא' מש"כ וכ' הגאון - כוונתו לדברי היעב"ץ במטפחת ספרים, אך חיפשתי מעט ולא מצאתי. איני יודע אם יש סדר בספר זה, האם הוא לפי סדר הזוהר, או סדר אחר.

ראה במטפחת שבאוצר עמ' 26 באמצע העמוד.

יישר כחך

עץ תמר
הודעות: 106
הצטרף: א' דצמבר 23, 2018 1:07 am
שם מלא: יחיאל

תחיית המתים לאומות העולם

הודעהעל ידי עץ תמר » ב' דצמבר 24, 2018 1:27 am

מצאתי לרבינו הרמח"ל בתיקוניו תיקון מ"ח.
שכתב שאומות העולם יקומו בתחיית המתים,
כדי לניקום מהם על מה שעשו לעמ"י.
ומחחפש אני האם יש מקור לזה גם בזוה"ק?

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2528
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: תחיית המתים לאומות העולם

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ב' דצמבר 24, 2018 1:41 am

ראה מגיד דבריו ליעקב ח"ה, פרשת וישלח עמוד כח הערה י"א שהובא כן מזוה"ק ח"ב דנ"ח ע"ב,
החוברת הובאה כאן:
viewtopic.php?f=46&t=42663#p502254

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2528
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ב' דצמבר 24, 2018 3:23 pm

1. הטעם שרשב"י נקרא בש"ס פעמים ר"ש ופעמים רשב"י?
2. יש ס' הנקרא בן יוחאי שכ' לחלק בין ר"ש לפני שנכנס למערה, לאחרי שנכנס למערה, וזכורני כי ראיתי שהשיגו על דבריו בראיות חותכות.
האם ידוע המקור לזה?

עץ תמר
הודעות: 106
הצטרף: א' דצמבר 23, 2018 1:07 am
שם מלא: יחיאל

מעמיד עליהם מלך קשה כפרעה

הודעהעל ידי עץ תמר » ב' דצמבר 24, 2018 6:33 pm

בג"מ איתא מעמיד עליהם מלך קשה כהמן.
באחד מספרי הדרוש ראיתי נוסח בשם הזוה"ק ,
מעמיד עליהם מלך קשה כפרעה אשמח למי שימצא המקור.

עץ תמר
הודעות: 106
הצטרף: א' דצמבר 23, 2018 1:07 am
שם מלא: יחיאל

Re: מעמיד עליהם מלך קשה כפרעה

הודעהעל ידי עץ תמר » ב' דצמבר 24, 2018 7:12 pm

מצאתי הדברים בזהר נשא דף קכ"ב ע"א.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: מעמיד עליהם מלך קשה כפרעה

הודעהעל ידי יאיר » ב' דצמבר 24, 2018 7:21 pm

האם יש שם נוסח אחר בזהר?

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: מעמיד עליהם מלך קשה כפרעה

הודעהעל ידי יאיר » ב' דצמבר 24, 2018 7:24 pm

תוכל לצטט? לא מצאתי

עץ תמר
הודעות: 106
הצטרף: א' דצמבר 23, 2018 1:07 am
שם מלא: יחיאל

Re: מעמיד עליהם מלך קשה כפרעה

הודעהעל ידי עץ תמר » ב' דצמבר 24, 2018 7:27 pm

http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?1 ... width=2550
זה הקישור מי שיוכל להוריד תע"ב

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: מעמיד עליהם מלך קשה כפרעה

הודעהעל ידי יאיר » ב' דצמבר 24, 2018 7:31 pm

אה, זה ברעיא מהימנא לא בזהר עצמו, יישר כח.

עץ תמר
הודעות: 106
הצטרף: א' דצמבר 23, 2018 1:07 am
שם מלא: יחיאל

Re: מעמיד עליהם מלך קשה כפרעה

הודעהעל ידי עץ תמר » ב' דצמבר 24, 2018 7:32 pm

מאי נפק"מ?

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: מעמיד עליהם מלך קשה כפרעה

הודעהעל ידי יאיר » ב' דצמבר 24, 2018 7:33 pm

עיין גם בזהר כי תשא דף קפ''ח סוף ע''ב "וכלא בתשובה תליא" עיי''ש, ובזהר תרומה דף ק''ל ע''ב.

אולי קשור. אם כן, נשמח אם תצטט/תפנה.

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: מעמיד עליהם מלך קשה כפרעה

הודעהעל ידי יאיר » ב' דצמבר 24, 2018 7:34 pm

עץ תמר כתב:מאי נפק"מ?

בגלל זה לא מצאתי בקכב... כמדומני שרעיא מהימנא נחשב כספר נפרד בפני עצמו.

עץ תמר
הודעות: 106
הצטרף: א' דצמבר 23, 2018 1:07 am
שם מלא: יחיאל

Re: מעמיד עליהם מלך קשה כפרעה

הודעהעל ידי עץ תמר » ב' דצמבר 24, 2018 7:35 pm

בזהר שבאוצר זה ביחד

יאיר
הודעות: 10741
הצטרף: א' מאי 23, 2010 11:54 pm

Re: מעמיד עליהם מלך קשה כפרעה

הודעהעל ידי יאיר » ב' דצמבר 24, 2018 7:40 pm

גם 'ספרא דצניעותא' (המיוחס ליעקב אבינו ע"ה והוא משנה ד' פרקים קצרים ותמצית של כל תורת הקבלה)
מובא בזהר פרשת תרומה אך הוא נחשב כספר בפני עצמו.

אגב, ישנו ספר 'אהל אליהו' (מצוי באוצר ומומלץ)
והוא הרחבה ותוספות על הקדמת ר' חיים וולוז'ין על ביאור הגר"א על ספרא דצניעותא.

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2528
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ג' דצמבר 25, 2018 3:10 am

אני מחפש מקור
בשם הגר"א - שבזוה"ק לא מצינו שלומדים בבית מדרש, אלא במערה, או תחת אילן, היות וא"א לדעת מי בנה המקום של ביהמ"ד, ואפשר שלא היה לש"ש, ופוגם המקום. רק במקום שהוא בטבע, ע"י הבורא ית'.

עד"ז בשם הגר"א שאם היה ביהכ"נ נבנה במחשבה טהורה, לא היה למתפללים בו מחשבה זרה בתפלה.

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי בקרו טלה » ג' דצמבר 25, 2018 7:21 am

דרופתקי דאורייתא כתב:אני מחפש מקור
בשם הגר"א - שבזוה"ק לא מצינו שלומדים בבית מדרש, אלא במערה, או תחת אילן, היות וא"א לדעת מי בנה המקום של ביהמ"ד, ואפשר שלא היה לש"ש, ופוגם המקום. רק במקום שהוא בטבע, ע"י הבורא ית'.
עד"ז בשם הגר"א שאם היה ביהכ"נ נבנה במחשבה טהורה, לא היה למתפללים בו מחשבה זרה בתפלה.

עי' בליקוט [על האידרא רבא] הנדפס בריש ביאור הגר"א לתיקו"ז [תרכ"ז]
בספר המאור הגדול מציין בשם ספר בית אבות - אבן שלמה [תרמ"ט] בהערות
קבצים מצורפים
תיקוני זוהר - גר''א.PDF
(351.34 KiB) הורד 221 פעמים
בית אבות.pdf
(663.31 KiB) הורד 238 פעמים
נערך לאחרונה על ידי בקרו טלה ב ג' דצמבר 25, 2018 4:32 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2528
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ג' דצמבר 25, 2018 12:08 pm

בעבודה בפרך במצרים היה כ"א צריך לבנות 208 לבנים ביום. מה המקור?
מה הטעם שדתן ואבירם לא מתו בג' ימי מכת חושך?

מה שנכון נכון
הודעות: 11678
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' דצמבר 25, 2018 12:16 pm

דרופתקי דאורייתא כתב:בעבודה בפרך במצרים היה כ"א צריך לבנות 208 לבנים ביום. מה המקור?
מה הטעם שדתן ואבירם לא מתו בג' ימי מכת חושך?

בתורה שלמה פ"א הערה קלו הובא מהמדרש אגדה א,יג "אחד מאה ואחד מאתיים". וממדרש ויושע "שש מאות לבנים". בבעלי התוספות (גליס) עמ' קלד, קלט, קסג איתא ת' לבנים. וע"ש עמ' קמ.
"אע"פ שהיו רשעים לא נתייאשו מן הגאולה" (בנקרא פי' הרא"ש י, י). (ואולי סגי בעני חשוב כמת...).
נערך לאחרונה על ידי מה שנכון נכון ב ג' דצמבר 25, 2018 12:36 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2528
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ג' דצמבר 25, 2018 12:20 pm

'אוזן' זה מלשון 'ידית' (שהוא המקום שאוחז האדם ב'אוזני' ה'כד' להרימו), וכך ה'אוזנים' של האדם זה הידית, הדבר שבו תלוי האחיזה שלו בעבודת ה'. ונפ"מ להיזהר משמיעת דברים אסורים ולהרבות בשמיעת תורה.

עזריאל ברגר
הודעות: 12985
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' דצמבר 25, 2018 12:29 pm

דרופתקי דאורייתא כתב:מה הטעם שדתן ואבירם לא מתו בג' ימי מכת חושך?

חידושי מהרי"ל דיסקין שמות ה,יד:
השוטרים האחרים שמסרו עצמם על ישראל וסבלו מכות עליהם, כמו שכתוב ויוכו שוטרי בני ישראל, אלה זכו שיהיה רוח הקודש שורה עליהן ... ודתן ואבירם שלא זכו למעלות רוח הקודש מפני שהיו מחרפין בהצותם על ה' ומשה, הזכות הזו שהיו מוסרים נפשם וסבלו ייסורי הגוף כדי להקל העבודה מבני ישראל - תולה להם שלא ימותו בשלוש ימי האפלה.

עץ תמר
הודעות: 106
הצטרף: א' דצמבר 23, 2018 1:07 am
שם מלא: יחיאל

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי עץ תמר » ג' דצמבר 25, 2018 12:59 pm

יש בבאר מים חיים מדוע לא מתו דתן ואבירם.
וכן ברא"ש על התורה.
באבן שלמה דיבר בענין מדוע רבי חייא טווה את הצביים בעצמו כדי שהכל יהיה בקדושה.

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2528
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ג' דצמבר 25, 2018 1:10 pm

דרופתקי דאורייתא כתב:מה הטעם שדתן ואבירם לא מתו בג' ימי מכת חושך?

קיבלתי בפרטי קישור לכאן, שם הוא מדבר בענין זה
https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f ... 19#p274619
נערך לאחרונה על ידי דרופתקי דאורייתא ב ג' דצמבר 25, 2018 1:18 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

עץ תמר
הודעות: 106
הצטרף: א' דצמבר 23, 2018 1:07 am
שם מלא: יחיאל

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי עץ תמר » ג' דצמבר 25, 2018 1:12 pm

באר דבריך הקצרים.

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2528
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ג' דצמבר 25, 2018 1:23 pm

תיקנתי למעלה.

1. היכן במדרש איתא המשל שיש לאדם ג' אהובים, הראשון אהובו יותר מכולם השני פחות יותר והשלישי פחות יותר, וכשנצרך למשפט אהובו האמיתי לא בא, והשני עד הפתח בא, והשלישי נכנס ועזר לו. והנמשל לגבי עוה"ז, אדם אוהב כסף, וזה לא בא איתו כלל לעוה"ב. והשני זה מכריו בעוה"ז, בני ביתוף שבאים עד הפתח, עד הקבר. והשלישי זה תורה מצות ומעש"ט, שזה בא לפניו למשפט.

2. תפלות אבות תיקנום - מפרשים שבעוה"ר בדור הזה יש שהולכים לתפלה רק ב'שנה' של הוריהם, ונמצא שתפלות אבות תקנום.

פרנצויז
הודעות: 1657
הצטרף: ה' מרץ 26, 2015 1:40 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי פרנצויז » ג' דצמבר 25, 2018 3:24 pm

דרופתקי דאורייתא כתב:1. היכן במדרש איתא המשל שיש לאדם ג' אהובים, הראשון אהובו יותר מכולם השני פחות יותר והשלישי פחות יותר, וכשנצרך למשפט אהובו האמיתי לא בא, והשני עד הפתח בא, והשלישי נכנס ועזר לו. והנמשל לגבי עוה"ז, אדם אוהב כסף, וזה לא בא איתו כלל לעוה"ב. והשני זה מכריו בעוה"ז, בני ביתוף שבאים עד הפתח, עד הקבר. והשלישי זה תורה מצות ומעש"ט, שזה בא לפניו למשפט.

מנין לך שזה מדרש, אולי זה משל בספרי מוסר
נערך לאחרונה על ידי פרנצויז ב ד' דצמבר 26, 2018 1:48 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי בקרו טלה » ג' דצמבר 25, 2018 4:06 pm

דרופתקי דאורייתא כתב:2. תפלות אבות תיקנום - מפרשים שבעוה"ר בדור הזה יש שהולכים לתפלה רק ב'שנה' של הוריהם, ונמצא שתפלות אבות תקנום.

בשם הבית הלוי מבריסק
קבצים מצורפים
הגדש''פ - מבית לוי.PDF
(203.47 KiB) הורד 184 פעמים
נערך לאחרונה על ידי בקרו טלה ב ג' דצמבר 25, 2018 4:25 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

מה שנכון נכון
הודעות: 11678
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' דצמבר 25, 2018 4:13 pm

זו אמרה עממית שאין לה אבא, או לחלופין יש לה אבות רבים.

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2528
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ג' דצמבר 25, 2018 5:35 pm

בשל"ה (פרשת תולדות בפרק תורה אור סוף אות כג) וז"ל:
והנה ראה בעיניך הגלות הזה נקרא על שם אדום, אף על פי שיש מלכיות גדולות מלכות ישמעאל ועוד הרבה וכולם נכללים בשם גלות אדום. והרמב"ן האריך בזה בפרשת בלק.

חיפשתי ברמב"ן פרשת בלק ולא מצאתי, האם ידוע למאן דהו היכן כתב כן הרמב"ן?

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 2528
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ג' דצמבר 25, 2018 11:02 pm

קריעת ים סוף, באיזה חלק משעות היממה הייתה?

חד ברנש
הודעות: 5773
הצטרף: ב' יוני 20, 2016 11:48 am

פלוני בן פלוני

הודעהעל ידי חד ברנש » ג' דצמבר 25, 2018 11:09 pm

מצאתי כעת בכת"י חכם (צרפתי כנראה) בשם "יעקב בן יעקב".
מה פשר הדבר?
האם אביו נפטר לפני לידתו והוא נקרא על שמו.
והעיקר, זכור לי חכמים נוספים מתקופת הראשונים ששמם היה זהה לאביהם, אך כעת איני מצליח להיזכר מהם. מי יכול להשיב את אבדתי?

דמשק
הודעות: 1140
הצטרף: ב' פברואר 27, 2017 9:26 am

Re: פלוני בן פלוני

הודעהעל ידי דמשק » ג' דצמבר 25, 2018 11:25 pm


בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי בקרו טלה » ג' דצמבר 25, 2018 11:31 pm

דרופתקי דאורייתא כתב:קריעת ים סוף, באיזה חלק משעות היממה הייתה?

אמירת שירת הים בחצות
מקור למנהג שירת הים בחצות ליל שביעי של פסח
נא לאחד אשכולות
נערך לאחרונה על ידי בקרו טלה ב ג' דצמבר 25, 2018 11:50 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

מצפה לישועת השם
הודעות: 120
הצטרף: ב' מרץ 19, 2018 10:17 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי מצפה לישועת השם » ג' דצמבר 25, 2018 11:39 pm

אי מי מחו"ר יודע מקום שנידון בפוסקים, על סמיכות ברכת המאורות בברכות קרי"ש, מה השייכות ביניהם?
ייש"כ.

ישראליק
הודעות: 2116
הצטרף: ב' ספטמבר 03, 2012 8:18 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי ישראליק » ד' דצמבר 26, 2018 5:15 am

פרנצויז כתב:
דרופתקי דאורייתא כתב:1. היכן במדרש איתא המשל שיש לאדם ג' אהובים, הראשון אהובו יותר מכולם השני פחות יותר והשלישי פחות יותר, וכשנצרך למשפט אהובו האמיתי לא בא, והשני עד הפתח בא, והשלישי נכנס ועזר לו. והנמשל לגבי עוה"ז, אדם אוהב כסף, וזה לא בא איתו כלל לעוה"ב. והשני זה מכריו בעוה"ז, בני ביתוף שבאים עד הפתח, עד הקבר. והשלישי זה תורה מצות ומעש"ט, שזה בא לפניו למשפט.

מנין לך שזה מדרש, אולי זה משל בספרי מוסר


זהו מדרש; נמצא בפרקי דרבי אליעזר פרק לד:

שלשה אהובים יש לו לאדם בחייו, ואלו הן: בניו ובני ביתו וממונו ומעשים טובים, ובשעת פטירתו מן העולם קורא לבניו ובני ביתו ואומ' להם בבקשה מכם הוציאוני מדין המות הרע הזה והם אומרים לו והלא שמעת ואין שלטון ביום המות ולא כך כתיב אח לא פדה יפדה איש ואפילו ממונו שהוא אוהב אותו אינו יכול לפדותו שנ' ולא יתן לאלהים כפרו למה ויקר פדיון נפשם וחדל לעולם מדבר זה לעולם אלא לך לשלום תנוח על משכבך ותעמוד לגורלך לקץ הימין ויהא חלקך עם חסידי עולם וכשהוא רואה כן מכניס את ממונו ואומ' לו הרבה טרחתי עליך לילה ויום במישור ובהרים בבקשה ממך פדני מן המות הזה והצילני מן המיתה והוא משיבו והלא שמעת לא יועיל הון ביום עברה אחרי כן הוא מכניס מעשיו הטובים ואומ' להם בואו והצילוני מן המות הזה ותחזקו עמי ואל תניחוני לצאת מן העולם שעדיין יש לכם תוחלת עלי אם אנצל וכן משיבים לו מעשיו הטובים לך לשלום עד שלא תלך לשם אנו מקדימין אותך שנ' והלך לפניך צדקך.


חזור אל “מנא הני מילי?”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 56 אורחים