מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

◆ חיפוש מקור ◆

איתור מקורות נעלמים, מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
מבק
הודעות: 54
הצטרף: ד' ינואר 24, 2018 1:20 pm

אין אחר המנהג כלום לענין ברכה

הודעהעל ידי מבק » ה' אוקטובר 10, 2019 12:20 pm

בספר לקט הקמח החדש (ח"ג סי' מז אות מו) מביא מה שידוע בשם החיד"א דאין אחר המנהג כלום לענין ברכה, האם מישהו יודע היכן החיד"א כתב כן?

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 871
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ש' אוקטובר 12, 2019 8:55 pm

בספר אבי הישיבות (עמוד 381) בהערה, הובא 'מסורת' על שהגר"א בא בחלום הלילה לתלמידו הגר"ח, שהיה בצער גדול על שלשה מתלמידיו שנמשכו אחר ההשכלה, וכך אמר לו הגר"א "כי כאלה יהיו נזקי ההשכלה, ולא תעמוד לאף אחד זכות אבות רק בזכות התורה לבדה. כל מי שלמד תורה לשמה, וטעם ערבות התורה, יוכל להינצל". וע"ש שבאמת אחד משלשת התלמידים שהיה עוסק בתורה בישיבה, בסוף חזר בתשובה.

כמקור צויין לספר 'הגאון החסיד מווילנא' של ר"ב לנדוי, ולא צויין באיזה פרק או עמוד. חיפשתי גם דרך אוצר החכמה, ולא הצלחתי למצוא את הדברים שם. שמא אחד החכמים כאן יוכל למצוא הדברים שם ותע"ב.

או האם ידוע אולי מקור אחר למסורת זו בשם הגר"א?

[בעיקר הלשון של מי שלומד תורה לשמה "וטעם ערבות התורה" לפו"ר זה בגלל שא"א לטעום טעם תורה כ"א בלימוד לשמה. וכך כמדומה מבואר בהקמה הידועה של האג"ט. וצ"ע עוד בנפש החיים].

יש"כ גדול למסייעים

בקרו טלה
הודעות: 3024
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי בקרו טלה » ש' אוקטובר 12, 2019 10:34 pm

דרופתקי דאורייתא כתב:בספר אבי הישיבות (עמוד 381) בהערה, הובא 'מסורת' על שהגר"א בא בחלום הלילה לתלמידו הגר"ח, שהיה בצער גדול על שלשה מתלמידיו שנמשכו אחר ההשכלה, וכך אמר לו הגר"א "כי כאלה יהיו נזקי ההשכלה, ולא תעמוד לאף אחד זכות אבות רק בזכות התורה לבדה. כל מי שלמד תורה לשמה, וטעם ערבות התורה, יוכל להינצל". וע"ש שבאמת אחד משלשת התלמידים שהיה עוסק בתורה בישיבה, בסוף חזר בתשובה.

כמקור צויין לספר 'הגאון החסיד מווילנא' של ר"ב לנדוי, ולא צויין באיזה פרק או עמוד.
קבצים מצורפים
הגאון החסיד מוילנא.PDF
(267.56 KiB) הורד 17 פעמים

פלוריש
הודעות: 927
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי פלוריש » א' אוקטובר 13, 2019 10:05 am

כמדומני שראיתי פעם מאמר של הרב ישראל מאיר יונה על הכשר סוכת בד (ללא פסי לבוד), בעקבות ההשגות על האיסור ביחוה דעת.
התדעו היכן?

דרופתקי דאורייתא
הודעות: 871
הצטרף: ה' דצמבר 20, 2018 2:05 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי דרופתקי דאורייתא » ד' אוקטובר 16, 2019 11:08 pm

יסורים נקראים בלשון הכתובים "אש"
אפשר דוגמאות? מקור לכלל זה?

תוכן
הודעות: 4821
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי תוכן » ה' אוקטובר 17, 2019 1:55 am

דרופתקי דאורייתא כתב:יסורים נקראים בלשון הכתובים "אש"
אפשר דוגמאות? מקור לכלל זה?


זכריה י"ג ט'.

חיימקה
הודעות: 1024
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי חיימקה » ד' אוקטובר 23, 2019 10:36 pm

אמש בהלוויה [הגר"נ קרליץ זצ"ל] אמר אחד המספידים בשם המהרש"א שמה שכתוב: "כל דיין שדן דין אמת לאמיתו אפילו שעה אחת - מעלה עליו הכתוב כאילו נעשה שותף להקדוש ברוך הוא במעשה בראשית", היינו דווקא בדן בחינם.
היכן המהרש"א?

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 211
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
שם מלא: יוסף חיים

הקפות בשבת בראשית

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ש' אוקטובר 26, 2019 11:11 pm

האם יש מקור לעשות הקפות בשבת בראשית?

מצפה
הודעות: 152
הצטרף: ב' יוני 29, 2015 7:17 pm

רמב"ן המובא בשם הר צבי

הודעהעל ידי מצפה » א' אוקטובר 27, 2019 12:41 pm

שמעתי שהגאון רצ"פ כתב בשם הרמב"ן מה טעם התחילה התורה בבריאת השמים והארץ, ולא בבריאת העולמות העליונים. אלא שאמרו חז"ל פ"ב דחגיגה שמעשה בראשית/מרכבה אין אומרים אפילו ביחיד אלא אם היה חכם ונבון. וכיון שהתורה ניתנה לרבים א"א לכתוב בה מעשה העולמות העליונים.
והרצ"פ נעץ בזה סיום התורה ותחילתה 'לעיני כל ישראל בראשית ברא', שכיון שהתורה היא לעיני כל ישראל, לכן התחילה בבראשית ברא את השמים ואת הארץ.


היכן כתב זאת הרצ"פ?
ואיה מראה מקום הרמב"ן? (בתחילת הפרשה כתב כעי"ז, אבל לא הזכיר הגמ', ואין אלו דבריו ממש).


יש"כ,
המצפה

זאנגאלאך
הודעות: 26
הצטרף: ו' ינואר 13, 2017 9:51 am

Re: הקפות בשבת בראשית

הודעהעל ידי זאנגאלאך » א' אוקטובר 27, 2019 5:27 pm

יוסף חיים אוהב ציון כתב:האם יש מקור לעשות הקפות בשבת בראשית?

ראיתי מובא בספר אמונת עיתיך להגר"מ וואלפסאן שליט"א מארה"ב, (שיחות על התורה) שזה מנהג המקובלים המבוא בספר מסעות ירושלים

בקרו טלה
הודעות: 3024
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי בקרו טלה » א' אוקטובר 27, 2019 5:47 pm

חיימקה כתב:אמש בהלוויה [הגר"נ קרליץ זצ"ל] אמר אחד המספידים בשם המהרש"א שמה שכתוב: "כל דיין שדן דין אמת לאמיתו אפילו שעה אחת - מעלה עליו הכתוב כאילו נעשה שותף להקדוש ברוך הוא במעשה בראשית", היינו דווקא בדן בחינם.
היכן המהרש"א?

מהרש"א פאה פרק ח משנה ט [נדפס בסוף מס' ברכות]
וכן דיין שדן דין אמת לאמתו וכו'. פירוש אמת כתבנו בפ"ק דב"ב דבדברי התוס' מוכח דבדין מרומה אין לדיין לדון לפי שנראה אמת אלא שיחתוך את האמת לפי אמתית הענין ע"ש באורך, וע"ז קאמר הכא דמי שדן דין אמת לאמתו הוא נעשה שותף להקב"ה כדקאמרינן התם, והוא בכלל ברוך הגבר אשר יבטח בה' והיה ה' מבטחו. והפך שאין דן דין אמת לאמתו הוא הנוטל שכר לדון יותר מכדי בטלה, דהוה בכלל מקבל שחד והוי בכלל ארור הגבר אשר יבטח באדם וגו'

דרומי
הודעות: 5385
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי דרומי » א' אוקטובר 27, 2019 7:31 pm

ראיתי פעם בספר 'חסידי', כמדומני בשם מהר"ש מניקלשבורג, שיש למשמש בתפילין בעת אמירת 'למען לא ניגע לריק' (בסוף ובלצ"ג), שכן המלה 'ריק' יש לה קשר עם תפילין (אולי משום ש'ריק' אותיות 'יקר'??), ואיני זוכר היכן ראיתי זאת. אשמח מאוד למי שישיב לי אבידתי!

בקרו טלה
הודעות: 3024
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי בקרו טלה » א' אוקטובר 27, 2019 7:50 pm

אמרי שמואל.png
אמרי שמואל.png (32.22 KiB) נצפה 758 פעמים
נערך לאחרונה על ידי בקרו טלה ב ג' אוקטובר 29, 2019 4:23 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

שמואל שלומוביץ
הודעות: 418
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » א' אוקטובר 27, 2019 8:06 pm

יש עוד מקור בשם האר"י לדבר הזה?

בקרו טלה
הודעות: 3024
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי בקרו טלה » א' אוקטובר 27, 2019 8:11 pm

שו"ע האר"י הלכות תפילין
י. מענין מסיח דעתו מן התפילי' ראה מורי ז"ל חכם א' מכמה שנים שהיו מענישים אותו על שהסיח דעתו מן התפילין באומרו שלא נגע לריק ולא נלד לבהלה בובא לציון מחמת כוונתו בתפילה ההיא נענש [/quote]
נערך לאחרונה על ידי בקרו טלה ב א' אוקטובר 27, 2019 8:32 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.

שמואל שלומוביץ
הודעות: 418
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » א' אוקטובר 27, 2019 8:15 pm

זה כמובן נראה בפשטות ענין אחר.

סליחות
הודעות: 798
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי סליחות » א' אוקטובר 27, 2019 9:50 pm

האם ר"י אבן ג'אנח מזכיר את המילה זלעפה בספר השורשים שכתב?
לא מצאתי שורש מרובע זה (זי"ן למ"ד עי"ן ופ"א), אבל אולי אני לא יודע לחפש.

הנאמן בפקדונו
הודעות: 365
הצטרף: ב' ינואר 02, 2012 11:39 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי הנאמן בפקדונו » ב' אוקטובר 28, 2019 12:46 pm

מה המקור וההמשך לסיפור זה:
מעשה באחד שעבר על צוואת אביו והלך דרך ים, ומעבר לים נפל במדינה של שדים יהודיים, ושמע להם קורין בפרשת משפטים

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 211
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
שם מלא: יוסף חיים

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ב' אוקטובר 28, 2019 2:46 pm

אני מחפש עלון שהיה כתוב עליו הרנטגן בוקר ויודע ה' שהשכמת הבוקר היא מוכיחה מי האדם. תודה רבה.

מה שנכון נכון
הודעות: 9204
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' אוקטובר 28, 2019 2:59 pm

הנאמן בפקדונו כתב:מה המקור וההמשך לסיפור זה:
מעשה באחד שעבר על צוואת אביו והלך דרך ים, ומעבר לים נפל במדינה של שדים יהודיים, ושמע להם קורין בפרשת משפטים

ראה ספר מעשה ירושלמי.

מה שנכון נכון
הודעות: 9204
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ב' אוקטובר 28, 2019 3:09 pm

סליחות כתב:האם ר"י אבן ג'אנח מזכיר את המילה זלעפה בספר השורשים שכתב?
לא מצאתי שורש מרובע זה (זי"ן למ"ד עי"ן ופ"א), אבל אולי אני לא יודע לחפש.

השרשים המרובעים וכו' נמצאים בסוף השער. ע"ש עמ' 138.

סליחות
הודעות: 798
הצטרף: ה' ספטמבר 08, 2011 5:52 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי סליחות » ב' אוקטובר 28, 2019 3:36 pm

מה שנכון נכון כתב:
סליחות כתב:האם ר"י אבן ג'אנח מזכיר את המילה זלעפה בספר השורשים שכתב?
לא מצאתי שורש מרובע זה (זי"ן למ"ד עי"ן ופ"א), אבל אולי אני לא יודע לחפש.

השרשים המרובעים וכו' נמצאים בסוף השער. ע"ש עמ' 138.

יישר כוח! (יש לציין שבמהדורה הזאת מזכיר את המילה הנ"ל בלי פירוש כלשהוא. לא ברור אם גם במקור היה כך).

אספקלריא
הודעות: 384
הצטרף: א' יוני 29, 2014 11:45 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי אספקלריא » ב' אוקטובר 28, 2019 4:47 pm

בקרו טלה כתב:שו"ע האר"י הלכות תפילין
י. מענין מסיח דעתו מן התפילי' ראה מורי ז"ל חכם א' מכמה שנים שהיו מענישים אותו על שהסיח דעתו מן התפילין באומרו שלא נגע לריק ולא נלד לבהלה בובא לציון מחמת כוונתו בתפילה ההיא נענש

בס' כף החיים מביא שהמקור הוא בשער הגלגולים הקדמה כ"ב דף כ"ב ע"א, עיי"ש כף החיים או"ח סי' כ"ח אות ב', והביא שם עוד מראה מקומות.

בן מיכאל
הודעות: 1246
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי בן מיכאל » ב' אוקטובר 28, 2019 5:00 pm

יערות דבש חלק א דרוש ג ואיתא במדרש [ירושלמי פ"א ה"ה] על הפסוק ומאמר אסתר קים ונכתב בספר, מאמר אסתר קים, שנקראת המגילה על שמה, ונכתב בספר, איזהו ספר הוי אומר ספר, תורת משה.
אינני מוצא מדרש כזה, כפי שהעתקתי המדפיסים ציינו לירושלמי, אבל לא מצאתי דבר זה בירושלמי שם.

תורה מפוארת
הודעות: 303
הצטרף: ד' פברואר 20, 2019 12:29 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי תורה מפוארת » ב' אוקטובר 28, 2019 8:59 pm

מחפש מקור לווארט: 'עד שיבלו שפתותיכם מלומר די', וכי כיצד יבלו השפתיים, והרי למילה די אין משתמשים במוצא שפתיים. אלא כפי שאבר כשלא מזיזים אותו הוא מתנוון, כן יהיה לעתיד שיאמרו די כל הזמן והשפתיים לא יזוזו ולכך יבלו.

עזריאל ברגר
הודעות: 6096
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: ארץ הקודש

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' אוקטובר 28, 2019 9:11 pm

תורה מפוארת כתב:מחפש מקור לווארט: 'עד שיבלו שפתותיכם מלומר די', וכי כיצד יבלו השפתיים, והרי למילה די אין משתמשים במוצא שפתיים. אלא כפי שאבר כשלא מזיזים אותו הוא מתנוון, כן יהיה לעתיד שיאמרו די כל הזמן והשפתיים לא יזוזו ולכך יבלו.

viewtopic.php?t=4859

תורה מפוארת
הודעות: 303
הצטרף: ד' פברואר 20, 2019 12:29 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי תורה מפוארת » ב' אוקטובר 28, 2019 9:36 pm

עזריאל ברגר כתב:
תורה מפוארת כתב:מחפש מקור לווארט: 'עד שיבלו שפתותיכם מלומר די', וכי כיצד יבלו השפתיים, והרי למילה די אין משתמשים במוצא שפתיים. אלא כפי שאבר כשלא מזיזים אותו הוא מתנוון, כן יהיה לעתיד שיאמרו די כל הזמן והשפתיים לא יזוזו ולכך יבלו.

viewtopic.php?t=4859

הנה המקור: http://www.otzar.org/wotzar/book.aspx?1 ... width=1586

טברייני
הודעות: 611
הצטרף: ב' פברואר 29, 2016 8:59 am
מיקום: טבריה, ישראל
שם מלא: עמוס חדד

שלא לומר עבר יום טוב

הודעהעל ידי טברייני » ב' אוקטובר 28, 2019 10:01 pm

מצאתי כתוב -

הטיב להגדיר זאת רבי יצחק הוטנר זצ''ל, מחבר הספר 'פחד יצחק'. וכך הוא השריש לתלמידיו: יש לנו קפידא בבית מדרשנו, שלא לומר 'עבר עלינו יום טוב', אלא לומר 'הרווחנו יום טוב'. כי 'עבר עלינו...' מראה שהוא היה, ואיננו; 'הרווחנו...' מראה שההשפעה נמשכת והולכת לה.

האם מישהו יודע מקור לזה, האם זה מופיע בפחד יצחק?

ואקדמנו בתודה ובברכה.

תורה מפוארת
הודעות: 303
הצטרף: ד' פברואר 20, 2019 12:29 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי תורה מפוארת » ב' אוקטובר 28, 2019 11:30 pm

כתב הכתב סופר (בחוקתי): ובעל הפלאה זצ"ל מפרש 'ומשביע לכל חי רצון' (תהלים קמה טז), שה' נותן לו רצון שיהיה מרוצה במה שיש לו. היכן ההפלאה הזה?

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 211
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
שם מלא: יוסף חיים

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ג' אוקטובר 29, 2019 1:42 am

אור החיים על בראשית פרק ב פסוק ב
"נראה שיכוין הכתוב לומר על דרך אומרם ז"ל כי העולם היה רופף ורועד עד שבאה שבת ונתקיים העולם ונתיסד והכוונה הוא כי ביום שבת ברא ה' נפש העולם והוא סוד אומרו (שמות לא יז) וביום השביעי שבת וינפש,
היכן אמרו?

מה שנכון נכון
הודעות: 9204
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' אוקטובר 29, 2019 1:45 am

תורה מפוארת כתב:כתב הכתב סופר (בחוקתי): ובעל הפלאה זצ"ל מפרש 'ומשביע לכל חי רצון' (תהלים קמה טז), שה' נותן לו רצון שיהיה מרוצה במה שיש לו. היכן ההפלאה הזה?

ראה תורת משה בהעלותך ד"ה והאספסוף ובהערה שם.

תם מה הוא אומר
הודעות: 1108
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 11:28 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי תם מה הוא אומר » ג' אוקטובר 29, 2019 2:20 am

יוסף חיים אוהב ציון כתב:אור החיים על בראשית פרק ב פסוק ב
"נראה שיכוין הכתוב לומר על דרך אומרם ז"ל כי העולם היה רופף ורועד עד שבאה שבת ונתקיים העולם ונתיסד והכוונה הוא כי ביום שבת ברא ה' נפש העולם והוא סוד אומרו (שמות לא יז) וביום השביעי שבת וינפש,
היכן אמרו?


בראשית רבה י, ט. זוה"ק ח"ג קעו, ב. וע"ע זוה"ק ח"א נו, א. וסנהדרין לח. ותוד"ה חצבה. [העתקתי ממאורי חיים לאוה"ח שם אות י].

תורה מפוארת
הודעות: 303
הצטרף: ד' פברואר 20, 2019 12:29 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי תורה מפוארת » ג' אוקטובר 29, 2019 10:10 am

מה שנכון נכון כתב:
תורה מפוארת כתב:כתב הכתב סופר (בחוקתי): ובעל הפלאה זצ"ל מפרש 'ומשביע לכל חי רצון' (תהלים קמה טז), שה' נותן לו רצון שיהיה מרוצה במה שיש לו. היכן ההפלאה הזה?

ראה תורת משה בהעלותך ד"ה והאספסוף ובהערה שם.

לא מצאתי, אולי תשלח לי?

בקרו טלה
הודעות: 3024
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי בקרו טלה » ג' אוקטובר 29, 2019 1:14 pm

אספקלריא כתב: בס' כף החיים מביא שהמקור הוא בשער הגלגולים הקדמה כ"ב דף כ"ב ע"א, עיי"ש כף החיים או"ח סי' כ"ח אות ב', והביא שם עוד מראה מקומות.

בספר זכרון זאת מהדו"ח אכן מציינים לשער הגלגולים (ולפרע"ח שער התפילין ושם לא כתוב כמה שנים וכו') אך כמדומני שבזמן הר"ר שמעלקא זצ"ל [נלב"ע - תקל"ח] זה עוד לא נדפס

מה שנכון נכון
הודעות: 9204
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' אוקטובר 29, 2019 2:00 pm

תורה מפוארת כתב:
מה שנכון נכון כתב:
תורה מפוארת כתב:כתב הכתב סופר (בחוקתי): ובעל הפלאה זצ"ל מפרש 'ומשביע לכל חי רצון' (תהלים קמה טז), שה' נותן לו רצון שיהיה מרוצה במה שיש לו. היכן ההפלאה הזה?

ראה תורת משה בהעלותך ד"ה והאספסוף ובהערה שם.

לא מצאתי, אולי תשלח לי?

תורת.PDF
(265.42 KiB) הורד 7 פעמים

תורה מפוארת
הודעות: 303
הצטרף: ד' פברואר 20, 2019 12:29 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי תורה מפוארת » ג' אוקטובר 29, 2019 2:12 pm

מה שנכון נכון כתב:
תורה מפוארת כתב:
מה שנכון נכון כתב:
תורה מפוארת כתב:כתב הכתב סופר (בחוקתי): ובעל הפלאה זצ"ל מפרש 'ומשביע לכל חי רצון' (תהלים קמה טז), שה' נותן לו רצון שיהיה מרוצה במה שיש לו. היכן ההפלאה הזה?

ראה תורת משה בהעלותך ד"ה והאספסוף ובהערה שם.

לא מצאתי, אולי תשלח לי?

תורת.PDF

ייש"כ

חיימקה
הודעות: 1024
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי חיימקה » ג' אוקטובר 29, 2019 2:29 pm

בקרו טלה כתב:
חיימקה כתב:אמש בהלוויה [הגר"נ קרליץ זצ"ל] אמר אחד המספידים בשם המהרש"א שמה שכתוב: "כל דיין שדן דין אמת לאמיתו אפילו שעה אחת - מעלה עליו הכתוב כאילו נעשה שותף להקדוש ברוך הוא במעשה בראשית", היינו דווקא בדן בחינם.
היכן המהרש"א?

מהרש"א פאה פרק ח משנה ט [נדפס בסוף מס' ברכות]
וכן דיין שדן דין אמת לאמתו וכו'. פירוש אמת כתבנו בפ"ק דב"ב דבדברי התוס' מוכח דבדין מרומה אין לדיין לדון לפי שנראה אמת אלא שיחתוך את האמת לפי אמתית הענין ע"ש באורך, וע"ז קאמר הכא דמי שדן דין אמת לאמתו הוא נעשה שותף להקב"ה כדקאמרינן התם, והוא בכלל ברוך הגבר אשר יבטח בה' והיה ה' מבטחו. והפך שאין דן דין אמת לאמתו הוא הנוטל שכר לדון יותר מכדי בטלה, דהוה בכלל מקבל שחד והוי בכלל ארור הגבר אשר יבטח באדם וגו'

ייש"כ - אם אני מבין נכון כתוב במהרש"א ששכר בטלה מותר לקחת.

בקרו טלה
הודעות: 3024
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי בקרו טלה » ג' אוקטובר 29, 2019 2:38 pm

חיימקה כתב:אם אני מבין נכון כתוב במהרש"א ששכר בטלה מותר לקחת.

אי' מה אני בחנם אף אתם בחנם, ונפסק להלכה דשכר בטלה מותר, ואכמ"ל

מה שנכון נכון
הודעות: 9204
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ג' אוקטובר 29, 2019 2:39 pm

חיימקה כתב:ייש"כ - אם אני מבין נכון כתוב במהרש"א ששכר בטלה מותר לקחת.

אכן. אך בתוס' אנ"ש שם הביא מהלח"מ (למשניות) דגם בנוטל שכר בטלה לא אמרו שנעשה שותף לקב"ה במעש"ב.

חיימקה
הודעות: 1024
הצטרף: א' ספטמבר 04, 2011 2:30 am

Re: ◆ חיפוש מקור ◆

הודעהעל ידי חיימקה » ג' אוקטובר 29, 2019 2:48 pm

מה שנכון נכון כתב:
חיימקה כתב:ייש"כ - אם אני מבין נכון כתוב במהרש"א ששכר בטלה מותר לקחת.

אכן. אך בתוס' אנ"ש שם הביא מהלח"מ (למשניות) דגם בנוטל שכר בטלה לא אמרו שנעשה שותף לקב"ה במעש"ב.

.
בקרו טלה כתב:אי' מה אני בחנם אף אתם בחנם, ונפסק להלכה דשכר בטלה מותר, ואכמ"ל


א"כ צ"ל שרבינו ניסים למד כהרב בקרו טלה ולא כהרב משנ"נ.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: עדיאל ברויאר ו־ 35 אורחים