מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מהו ליל ניטל זמנו ומנהגיו

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
תא חזי
הודעות: 919
הצטרף: ו' יולי 17, 2020 1:48 pm

Re: מהו ליל ניטל זמנו ומנהגיו

הודעהעל ידי תא חזי » ו' דצמבר 25, 2020 8:00 am

שמואל בארג כתב:עניני דיומא

משה ששון כתב:י"א שמנהג ברסלב לומר שחצות הוא 6 שעות אחרי תחילת הלילה
ולכן יש בברסלב רב שאמר שזמן האיסור מתחיל בשקיעה של ר"ת - מקודם עדיין יום
ונגמר בשעה 11.00 כי זה 6 שעות אחרי תחילת הלילה
ואע"פ שזה תרתי דסתרי, מ"מ מקיימים בזה את המנהג.


הא לך לשון הגרי"מ שעכטר שליט"א מברסלב, מתוך מכתבו.

0105202321-00.jpg

עוד בזה: בספר "שיח שרפי קודש" החדש (כרך ג, עמוד שע"ד, הערה יט) כתב שאצל חסידי ברסלב באוקראינה נהגו בניטל, וז"ל: "אצל אנשי שלומינו באוקראינה היו נוהגים בליל ניטל, החל בליל העשרים וחמישה בדצמבר, לספר מעשה זה של "סורוק סוועטיע" (ראה בהמשך את סיפור המעשה) בין תפילת מנחה וערבית, כמו כן, היו לומדים אז ב'קלויז' סיפורי מעשיות, ומיד אחרי תפילת ערבית היו הולכים לישון וקמים בחצות הלילה כרגיל, שאז כבר אין זה 'ניטל'." כך סיפר רבי לוי יצחק בנדר ז"ל. וכאן בארץ ישראל – סיים רלי"צ בנדר ז"ל – אין שייך כלל ענין זה"

הראת לדעת שלא נהגו באופן של 'לכתחילה' בניטל, אלא היה בדרך ממילא כיון שהיו משכימים בחצות לילה (וכן משמע מתשו' החת"ס שהובאה למעלה שכן יש לעשות (ועל מנת כן למעשה תוקן ה'ניטל', כדי לגרום לאנשים ללכת לישון ע"מ לקום בחצות (שלא בדרך חיוב, שלא יתדמו לגויים ההולכים לתיפלות שלהם בחצות) או שיקומו כבר בבוקר, אך בוודאי שלא על מנת לשחק קלפים וכדו') וכן יעויין בתשובת הגרע"י ביבי"א ח"ז חיו"ד כ' סעי' ב' שכתב כי בלאו הכי מנהג חכמי הספרדים היה (ע"פ הקבלה) לישן בתחילת הלילה ולקום בחצות ללמוד, וממילא אין בכלל צד לדון אי לומדים בתחילת הלילה או לא, כיון שבכל תחילות הלילות אין לומדים אלא ישנים.



מצ"ב לשון המעשה מ"סאראק סוועטיע"
בְּלֵיל שַׁבָּת הָרִאשׁוֹן, לְאַחַר שֶׁהֶעְתִּיק רַבֵּנוּ הַקָדוֹשׁ רַבִּי נַחְמָן מִבְּרַסְלֶב אֶת מוֹשָׁבוֹ מִזְּלָאטִיפָּאלִי לָעִיר בְּרֶסְלֶב, וּבָאוּ מִבְּנֵי הָעִיר לְקַבֵּל פָּנָיו בָּאוּ גַּם הַחַזָן יוֹסֵף, שֶׁכִּנּוּ אוֹתוֹ "יוֹסְ'ל חַזָן" וְסִיַּע לְרַבֵּנוּ בְּדִירָתוֹ, כִּי רָצָה לְהַחְנִיף לְרַבֵּנוּ, מִשּׁוּם שֶׁתּוֹשָׁבֵי הָעִיר לֹא אָהֲבוּ אוֹתוֹ. אוּלָם רַבֵּנוּ לֹא קֵרְבוֹ כְּלַל
וּבְלֵיל שַׁבָּת הָרִאשׁוֹן בָּאוּ תּוֹשָׁבִים מִבְּנֵי הָעִיר אֶל שֻׁלְחָנוֹ שֶׁל רַבֵּנוּ, ובֵּינֵיהֶם בָּא גַּם "יוֹסְל חַזָּן", וְרָצָה לְזַמֵּר לִפְנֵי רַבֵּנוּ אֶת הַזֶּמֶר "מְנוּחָה וְשִׂמְחָה". וְאוּלָם עוֹד לִפְנֵי שֶׁהִתְחִיל, פָּתַח רַבֵּנוּ אֶת פִּיו וְהִתְחִיל לוֹמַר לִפְנֵי הָעוֹלָם אֶת הַתּוֹרָה, "אַקְּרוּקְּתָא" שֶׁבְּ"לִקּוּטֵי מוֹהֲרַ"ן" סִימָן ג' הַמַּתְחֶלֶת: "הִנֵּה מִי שֶׁשּׁוֹמֵעַ נִגּוּן מִמְּנַגֵּן רָשָׁע וְכוּ'", וְתֵכֶף סָתַם הַחַזָּן אֶת פִּיו.
(וְרַבִּי אַבְרָהָם בֶּן רַבִּי נַחְמָן, בְּסַפְּרוֹ מַעֲשֶׂה זֶה דִּיֵּק וְאָמַר, שֶׁעַל-כֵּן לֹא הִתְחִיל רַבֵּנוּ בְּתוֹרָתוֹ בְּמַעֲלַת הַמְנַגֵּן הַכָּשֵׁר, אֶלָּא הִתְחִיל הַתּוֹרָה בְּעִנְיַן הַמְנַגֵּן הָרָשָׁע, כְּדֵי שֶׁלֹּא יַחְשֹׁב הַחַזָּן שֶׁעָלָיו מִתְכַּוֵּן רַבֵּנוּ, שֶׁהוּא מְנַגֵּן כָּשֵׁר, וּמִשּׁוּם הַמַּעֲשֶׂה הַנַּ"ל, שֶׁהָיָה בְּהֶכְרַח לִפְתֹּחַ בִּשְׁלִילַת הַחַזָּן, כְּדֵי שְׁיִשְׁתּוֹק.)
אַחַר-כָּךְ בְּמוֹצָאֵי שַׁבָּת, בִּסְעֻדַּת הַמְּלַוֶּה מַלְכָּה, הִתְחִיל לָשִׁיר לְלֹא רְשׁוּת רַבֵּנוּ, אֶת הַזֶּמֶר: "הַמַּבְדִּיל בֵּין קֹדֶשׁ לְחוֹל" וּכְשֶׁהִגִּיעַ לַתֵּבוֹת: "חָלְפָה עוֹנַת מִנְחָתִי" טָעָה וְאָמַר "עוֹנַת מִטָּתִי…" וְאָמַר עַל זֶה רַבֵּנוּ: "הוּא מְגַלֶּה מַה שֶּׁהוּא…" ("עֶר זָאגְט אוֹיס וָואס עֶר אִיז…") וּמֵרוֹב בּוּשָׁה, שֶׁנִּתְגַּלָּה קְלוֹנוֹ בָּרַבִּים, עָקַר דִּירָתוֹ מִבְּרֶסְלֶב וְנָפַל מִדֶּרֶךְ הַיַּהֲדוּת, עַד שֶׁנִּשְׁתַּמֵּד רַחְמָנָא לִיצְלָן, וְאַחַר-כָּךְ חָזַר לַיַּהֲדוּת עַל-יְדֵי הַמַּעֲשֶׂה שֶׁהָיָה לִפְנֵי רַבֵּנוּ בְּלֵיל "נִיטְל", שֶׁסִּפֵּר אֶחָד לִפְנֵי רַבֵּנוּ מֵהַחָגָא שֶׁל הַנּוֹצְרִי הַנִּקְרָא "סָארָאק סְוַועטְיֶיע", "אַרְבָּעִים הַקְדוֹשִׁים", שֶׁפַּעַם יָשְׁבוּ אַרְבָּעִים אֲנָשִׁים בְּאֵיזֶה מָקוֹם, וְלֹא הָיָה לָהֶם מַה לֶּאֱכֹל, וְנַעֲשָׂה לָהֶם נֵס, שֶׁמָּצְאוּ שְׁלשָׁה כִּכְּרוֹת לֶחֶם, וְהִסְפִּיק לֶחֶם מוּעָט זֶה לְכָל הָאַרְבָּעִים אִישׁ הַנַּ"ל, אוּלָם זֶה שֶׁסִּפֵּר זֹאת לְרַבֵּנוּ הָפַךְ הַנַּ"ל, דְּהַיְינוּ: שֶׁסִּפֵּר, שֶׁהָיוּ שְׁלשָׁה אֲנָשִׁים עִם אַרְבָּעִים לְחָמִים וְהוֹתִירוּ מְהַלֶחֶם, וְכַמוּבָן שְנַעֲשָׂה צְחוֹק גָּדוֹל, וְאָז נַעֲנָה רַבֵּנוּ וְאָמַר: "אַזוֹי? אִיז שׁוֹין יוֹסְל חַזָן צוּרִיק אוֹיסְגֶעקוּמֶען!" – "כַּך? אִם כֵּן, אֲזַי יוֹסְל הַחַזָן כְּבָר שָׁב בַּחֲזָרָה!" הַיינוּ שֶׁשָׁב בִּתְשׁוּבָה וְחָזַר לְדֶרֶךְ הַיַּהֲדוּת.

גימפעל
הודעות: 3501
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: מהו ליל ניטל זמנו ומנהגיו

הודעהעל ידי גימפעל » ו' דצמבר 25, 2020 11:49 am

לבי במערב כתב:הוא בכרך כח ס"ע תרפט. ומוסג"פ:
ניטל.JPG

הטענה על המרש"א ?
נגד החת"ס ?

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: מהו ליל ניטל זמנו ומנהגיו

הודעהעל ידי לבי במערב » ש' דצמבר 26, 2020 7:47 pm

לא עלי היא אחריות דבריו.

פולסברג
הודעות: 1751
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

Re: מהו ליל ניטל זמנו ומנהגיו

הודעהעל ידי פולסברג » ש' דצמבר 26, 2020 9:09 pm

לבי במערב כתב:הוא בכרך כח ס"ע תרפט. ומוסג"פ:
ניטל.JPG


ייש''כ! א''כ הוא מרבו ר' שלמה היימן.

וזה יותר מטעים משיאמר מדנפשיה, שר' שמחה היה אמשינובר במקורו...

===============

האם יש איזה תיעוד מהנהגתו של הראגוצבר בזה. מסתמא אם למד בת''ב, כ''ש הך...

גימפעל
הודעות: 3501
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: מהו ליל ניטל זמנו ומנהגיו

הודעהעל ידי גימפעל » ש' דצמבר 26, 2020 9:23 pm

ובמקומות המטונפים ג"כ צריך פסוק שאסור ללמוד ?

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מהו ליל ניטל זמנו ומנהגיו

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' דצמבר 27, 2020 11:59 am

גימפעל כתב:ובמקומות המטונפים ג"כ צריך פסוק שאסור ללמוד ?

אכן יש פסוק: "והיה מחניך קדוש".

גימפעל
הודעות: 3501
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: מהו ליל ניטל זמנו ומנהגיו

הודעהעל ידי גימפעל » ג' ינואר 05, 2021 10:36 pm

ניטל ליברמן.PDF
(2.14 MiB) הורד 200 פעמים
נזר החבורה - ניטל.pdf
(1.26 MiB) הורד 318 פעמים
ליל ניטל- מלך שפירא.pdf
(240.73 KiB) הורד 203 פעמים
הרב אלי' מטוסוב - ניטל.pdf
(209.96 KiB) הורד 205 פעמים
חיי משה - ניטל.pdf
(313.76 KiB) הורד 200 פעמים

גל של אגוזים
הודעות: 1266
הצטרף: א' מרץ 08, 2020 5:27 pm

Re: מהו ליל ניטל זמנו ומנהגיו

הודעהעל ידי גל של אגוזים » ד' ינואר 06, 2021 1:13 am

ייש"כ הרב גימפעל תשוח"ח

יוסף חיים אוהב ציון
הודעות: 4671
הצטרף: א' אוגוסט 18, 2019 2:34 pm
מיקום: ירושלים תובב"א
שם מלא: יוסף חיים

Re: מהו ליל ניטל זמנו ומנהגיו

הודעהעל ידי יוסף חיים אוהב ציון » ד' ינואר 06, 2021 1:48 pm

מה מנהג ברסלב?

תורת המן
הודעות: 501
הצטרף: ו' יוני 01, 2018 8:49 pm
מיקום: טאמס ריווער, נ.דז.

Re: מהו ליל ניטל זמנו ומנהגיו

הודעהעל ידי תורת המן » ד' יולי 21, 2021 6:09 pm

מאמר מקיפה מד"ר מלך שפירא בענין ניטל
קבצים מצורפים
shapiro1999.pdf
(1.71 MiB) הורד 372 פעמים

תורת המן
הודעות: 501
הצטרף: ו' יוני 01, 2018 8:49 pm
מיקום: טאמס ריווער, נ.דז.

Re: מנהגי ניטל

הודעהעל ידי תורת המן » ה' יולי 22, 2021 3:30 am

ארזי ביתר כתב:פעם ששמעתי, שה'אמרי אמת' נהג בליל ניטל, לחתוך נייר טואלט לכל שבתות השנה. יש אימות לכך?

בקובץ שהעליתי לעל ממלך שפירא, הביא שהיה מחסור של נייר טואלט בירשלים ובני ברק בזמן ההוא.

יבנה
הודעות: 3672
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: מנהגי ניטל

הודעהעל ידי יבנה » ה' יולי 22, 2021 8:58 am

תורת המן כתב:
ארזי ביתר כתב:פעם ששמעתי, שה'אמרי אמת' נהג בליל ניטל, לחתוך נייר טואלט לכל שבתות השנה. יש אימות לכך?

בקובץ שהעליתי לעל ממלך שפירא, הביא שהיה מחסור של נייר טואלט בירשלים ובני ברק בזמן ההוא.

תרגומך של הערה 11 אינו נכון. שם הביא בשם פנים חדשות מתשנ"ז בלי קשר לשום גדול או זמן אלא באופן כללי, שבגלל מנהג חסידים של חתיכת נייר בליל ניטל, היה מחסור בנייר טואלט בימים שקדמו לניטל. וכפי הנראה הכוונה לשנת תשנ"ז.

תורת המן
הודעות: 501
הצטרף: ו' יוני 01, 2018 8:49 pm
מיקום: טאמס ריווער, נ.דז.

Re: מנהגי ניטל

הודעהעל ידי תורת המן » ה' יולי 22, 2021 5:54 pm

כוונתי ב"הזמן ההוא", הוא זמן ניטל, לא זמן האמרי אמת.
מחילה אם דברי לא היה מבוררין כל צורכן.

זכר לדבר, מה שמברכין בחנוכה בימים ההם בזמן הזה, ר"ל שהזמן הוא הזמן בשנה, ודוק

חיים סופר
הודעות: 449
הצטרף: א' מאי 30, 2021 9:28 pm

Re: מהו ליל ניטל זמנו ומנהגיו

הודעהעל ידי חיים סופר » ד' ינואר 05, 2022 9:37 pm

היכן אפשר לראות אימתי יפול בשנה זו תקופת טבת לשיטת רב אדא ?

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מהו ליל ניטל זמנו ומנהגיו

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' ינואר 05, 2022 9:43 pm

חיים סופר כתב:היכן אפשר לראות אימתי יפול בשנה זו תקופת טבת לשיטת רב אדא ?

כמדומני שמופיע תמיד בלוח עיתים לבינה.

חיים סופר
הודעות: 449
הצטרף: א' מאי 30, 2021 9:28 pm

Re: מהו ליל ניטל זמנו ומנהגיו

הודעהעל ידי חיים סופר » ה' ינואר 06, 2022 1:57 am

עיינתי שם ונמצא אצל יום ד' שמות אמנם כפי הנראה החשבון שם הוא כפי חכמי חכמת התכונה ולא לפי חשבון הרמב"ם

י. אברהם
הודעות: 2789
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

Re: מהו ליל ניטל זמנו ומנהגיו

הודעהעל ידי י. אברהם » ה' יולי 28, 2022 11:07 pm

ראיתי בכת"י של תלמיד הגאון רעק"א
"נשאלתי מבני ה' ליבש שילי"ט לאמור לו הטעם על בטול תורה בליל הנקרא "נטל"... והוא להורות כי..."

עזריאל ברגר
הודעות: 12990
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מהו ליל ניטל זמנו ומנהגיו

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ו' יולי 29, 2022 3:33 pm

חיים סופר כתב:עיינתי שם ונמצא אצל יום ד' שמות אמנם כפי הנראה החשבון שם הוא כפי חכמי חכמת התכונה ולא לפי חשבון הרמב"ם

בלוח שאצלי במחשב (ירושלים תש"פ) - מצאתי בגוף הלוח את תקופת רב אדא רק בניסן.
אבל בסוף הלוח - מופיעות כל התקופות, ובמפורט.

נחומצ'ה
הודעות: 1023
הצטרף: א' מאי 24, 2020 8:17 pm

Re: מהו ליל ניטל זמנו ומנהגיו

הודעהעל ידי נחומצ'ה » ו' ינואר 06, 2023 3:40 pm

לנוהגים 'ניטל' בליל שבת ויחי.
אפשר רמז יש בו:
"פרשה זו סתומה...".

הבאר ההיא
הודעות: 511
הצטרף: א' אוגוסט 30, 2020 8:57 pm

Re: מהו ליל ניטל זמנו ומנהגיו

הודעהעל ידי הבאר ההיא » ש' ינואר 07, 2023 11:25 pm

משולש כתב:הנה המקור מהשבועון איזראליט (מתאריך 5/12/1877 עמ' שני) לסיפור שתורגם לעיל על ר' טבלי שויער מפרנקפורט שמספר על הנס שאירע לו בהיותו רב בבמברג והמשומד הלשין עליו שמשחק קלפים בניטל, ובדיוק לפני שנכנסו השוטרים לבדוק נשאלה שם שאלה במקרה והשולחן התמלא בספרי לימוד ש"ס ופוסקים.

לטובת מי שלא מבין גרמנית.

מה מקור הסיפור? כלומר מי הכותב ובשם מי הוא כותב את הסיפור?


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 230 אורחים