מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

לדייק בלשון הראשונים יותר מבלשון הגמרא

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
דמשק
הודעות: 882
הצטרף: ב' פברואר 27, 2017 9:26 am

לדייק בלשון הראשונים יותר מבלשון הגמרא

הודעהעל ידי דמשק » ב' פברואר 27, 2017 10:03 am

כתב הגאון רבי אלעזר קליר בעל האור חדש בהסכמתו לספר שער המלך, בהאריכו בדרכי הלימוד בחיוב לעמול ולהעמיק בלימוד הראשונים, ובתו"ד הביא ממהרי"ק 'דיש יותר לטרוח וליישב דקדוק בלשון התוס' מבלשון הגמרא' עיי"ש, (לעת עתה לא מצאתי דברי המהרי"ק בפנים)

ובלמדי סוגיא דאומן אין לו חזקה בחזקת הבתים, ראיתי שכן מבואר בדברי הרמב"ן במלחמות (כה. מדפה"ר) בהשיגו על בעל המאור בזה"ל 'הוא משבש דברי רבינו הגדול ז"ל בשיבוש גמור וכו' ועוד שהוא הופך דברי אלקים חיים מה שאין ראוי לעשות כן בדברי האמוראים שבתלמוד וכ"ש בדברי הגאונים המפרשים ז"ל שא"כ לא תניח מקום ללשון ובדוחק אמרו כדברים האלו במקצת מקומות בתלמוד בלשון הברייתות שנשתבשו להם' עכ"ל.

וההסבר שהבנתי לפי קט שכלי הוא, כי שפת התלמוד אין אנו מכירים כ"כ, וכמו שאין אנו מכירים ומבינים כלל את שפת המשנה, שנכתבה עפ"י רמזים (כגון 'חסורי מחסרי והכי קתני' או 'רישא ר' פלוני וסיפא ר' פלוני' וכדו'), ולולא רבותינו בעלי התלמוד שפתחו וביארו את המשניות, הרי היו המשניות מונחים כספר חתום, כן הוא התלמוד - במקצת - כפי ערך לראשונים, והראשונים שהכירו והבינו את שפת התלמוד, פתחו לנו צוהר ולימדו אותנו איך ללמוד ולהבין דברי התלמוד, ולכן הם יכלו לומר לפעמים בדברי התלמוד שדיוק כזה אינו דיוק בשפת התלמוד, אבל בדברי הראשונים המפרשים שבאו 'להסביר' בשפה שלנו (וכ"ז כמובן ביחס לדורותיהם) את דברי הגמ' לא שייך לדחות וצריך לדקדק בדבריהם בתכלית הדקדוק.
אמנם בלשון הרמב"ן שהבאתי משמע בפשיטות דמרוב השנים נשתבשו הגרסאות והנוסחאות בתלמוד, משא"כ בגאונים המפרשים, אך כמובן אין זה סותר הרעיון שכתבתי.

האם יש לחברים כאן להרחיב או להעמיק בענין זה?

סטפנסקי
הודעות: 176
הצטרף: ב' דצמבר 19, 2016 2:19 pm

Re: לדייק בלשון הראשונים יותר מבלשון הגמרא

הודעהעל ידי סטפנסקי » ב' פברואר 27, 2017 10:36 am

המשניות בטהרות לומדים ללא גמרא והראשונים לא נראה לי מתרצים תירוצים בסגנון חיסורי מחסרי וכו'

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: לדייק בלשון הראשונים יותר מבלשון הגמרא

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ב' פברואר 27, 2017 10:41 am

סטפנסקי כתב:המשניות בטהרות לומדים ללא גמרא והראשונים לא נראה לי מתרצים תירוצים בסגנון חיסורי מחסרי וכו'

כנראה משום שאין למפרשים היכולת הזו.
==

דמשק, נושא מעניין. (וברוך בואך).
בטח יש על זה מהגריח"ס.

ובאמת כך הוא שותא דעלמא, למשל כאשר יש בגמרא דין, והראשונים מסייגים אותו, והרמב"ם כותב את דין הגמרא, לומדים שהוא לא סובר את הסייג שכתבו הראשונים. הא קמן שלשון הגמרא לא מדייקים שאינה סוברת את הסייג הנ"ל ואת לשון הרמב"ם כן.
(אמנם שם לפעמים יש אולי תוספת, שהרמב"ם ראה ושמע שיש סוברים את הסייג הזה והשמיטו).

===

אבל זה אולי עניין אחר (וקרוב), שזה לא רק שאין אנו יודעים כ"כ את לשון הגמרא, אלא אדרבא אנו יודעים שהיא קיצרה בלשונה. וכן הדרך שכל המאוחר מחבירו מפרש דבריו יותר מחבירו, הגמ' מפרשת יותר מהמשנה, ראשונים מהגמ', אחרונים מראשונים, וכו'. וממילא בשל קיצור הלשון א"א לדייק כ"כ הלשון.

עושה חדשות
הודעות: 9537
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: לדייק בלשון הראשונים יותר מבלשון הגמרא

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' פברואר 27, 2017 2:40 pm

סטפנסקי כתב:המשניות בטהרות לומדים ללא גמרא והראשונים לא נראה לי מתרצים תירוצים בסגנון חיסורי מחסרי וכו'
דובר ע"ז כאן. אבל הערת הרב דמשק במקומה עומדת.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: איש פלוני ו־ 99 אורחים