"וכשהוא מיבם - אם היוצר רואה כונתם להשיב אבדם* תשוב האבדה על ידי שתיהם, וסוד זה רמוז* ביולד בן לנעמי".
יולד בן לנעמי - וכי לנעמי יולד והלא רות ילדתו, אלא ללמד שזה עובד הוא היה מחלון.
הנני כותבו לך מבואר באר היטב, בעזר הטוב והמטיב ית'ברך וית'עלה.
דע, כי סוד הבל הוא הגלגול הרמוז בקהלת (א, ד) "דור הולך ודור בא", ואמ'רו בספר הבהיר (סימן קכא) דור שכבר בא.
ודע, כי הקדוש ברוך הוא ברחמיו וחסדיו הרבים על הנפש שלא תאבד - עשה ענין זה, והוא ית' ברא בעולמות הנשמות והוא ית' ידע על מה, וכך היא המדה להחיות בם פגרים מתים שהם הגופות. ואם שמא חס ושלום יחטא האיש אשר מתחלתו באה הנשמה בגופו - יכרת האיש ההוא והנשמה היא מגולגלת ולא תשוב למקומה עד היותה מכופרת ומנוקה מכל חטא ואשם. ועל כן בכחו ית' היא חוזרת פעם שנית בגוף אחר למען תנקה העונות בהיותה סובלת ייסורין בגוף השני. ועל הדרך הזה עד ארבעה פעמים עם הפעם הראשון שאינו מגלגול, והיינו דכתיב (בראשית טו, טז) ודור רביעי ישובו הנה, וגם כן (שמות כ, ד) פוקד עון אבות על בנים ועל בני בנים על שלשים ועל רבעים. ותמיד היא מתמעטת מכל חטא ואשמה.
ועל זה הענין צוה ענין יבום - כי האיש הנכרת ומת, בלי ספק עונותיו גרמו, ולמען לא תאבד נפשו - הוא מצוה על אחיו הגדול שהוא גואל קרוב ליבם. וזהו שאמר הכתוב (ויקרא כה, מט) או דודו או בן דודו יגאלנו וגו', ואז תשוב נפשו בגוף האחר ותהיה מנוקה, ותשוב אל האלהים אשר נתנה.
וגם כן תלוי בזה ענין איוב שהיה מתרעם תמיד, והיה אומר (איוב לג, ט; ט, כא) (תם) [חף] אנ[כ]י ולא עון לי, [תם אני] לא אדע נפשי, והוא לא ידע מה היתה הסיבה, עד בא אליהוא והודיע לו דרכיו של הקדוש ברוך הוא בענין הנשמה.
ועוד ענין עשרה הרוגי מלכות היו עשרת בני יעקב על ענין יוסף אחיהם, ונענשו במיתה ההיא בעבור הנשמות שישובו אל מקומן.
וגם כן מעשה תמר היתה יודעת בענין זה ובסוד הגדול הזה, והיתה רוצה ומחזרת אחר גואל קרוב ונתעברה למען ידעה ער ואונן אשר חטאו לפני השם ית', ועל ענין זה היו תאומים.
ועוד גם כן ענין נעמי שהיא היתה יודעת בזה, והשכנות היו אומרות (רות ד, יז) יולד בן לנעמי, למען היה גואל אותו משחת. ואומר (שם, טו) והיה לך למשיב נפש.
ובקהלת כתיב (ח, י) ו[בכן] ראיתי רשעים קבורים ובאו, כלומר שהיו נקברים ועתה באו, וממקום קדוש יהלכו ר'צונו ל'ומר שאינם שרויים בגן עדן, וישתכחו בעיר אשר [כן] עשו, שהם נטמאים בעולם כאשר כן עשו פעם אחרת שהיו קבורים וחזרו. גם זה הבל מהבלי בני אדם אשר לא יבינו לאחריתם, הרי מפסוק זה מובן זה סוד "רשע וטוב לו".
ומה שאמר הכתוב (דברים ז, י) ומשלם לשונאיו אל פניו להאבידו, ר'צונו ל'ומר שא'ף ע'ל פ'י שהוא רשע כדי להאבידו השם מטיב לו בעולם הזה כדי להאבידו לעולם הבא, הואיל ולא (הואיל) [הועיל] לנשמתו גלגול ג' פעמים.
וכבר ידעת כי סוד עניין היבום הוא בלכת האדם לבית עולמו / ואין לו זרע להזכיר שמו, הכרת תכרת הנפש ההיא וגדול מכאובה / עונה בה, נדחה מעל יי' ובגורל הצדיקים לא יבוא / ובעוד יומם שמשו יבא, ואין לו חלק במעלות / ובסוד נורא תהלות, וישב בחוץ ונכרת דמותו לאין נכונות / מהתמונות הכוללות כל התמונות. על כן ענין הסוד המיוסד על דרך הנכון הזה בהיותו נפטר לבית עולמו / ואחיו חי ונשאר כדי לקיים שמו, וילך אל הכלי אשר הניח בסוד המעשה / כי הוא סוד הכסא - לנוח בו שבט הרשע אשר נכרת תמונתו / להושיבו אל מעונתו, למען [לא] תכרת בהכרת עולמית כל הימים / ולא יאבד לעולמים.
והנה כי בהתחבר אחיו הדואג והשומם על אחיהו ובא אל מעונתו, היא גם היא תדאג ותשומם בראותה אח בעלה בא אליה האהלה, והוא גם הוא בהתחברו עמה יזכור לאחיהו וידאג עליו ויכוין רוחו אליו, ושניהם כאחד אליו יתייחדו / והאבדה אשר תמצא כי נועדו. זה סוד בעניין סוד אומרו (איוב לד, יד) אם ישים אליו [לבו] רוחו ונשמתו אליו יאסוף, וסמך בסוד אמרו עליה (ירמיה ב, כד) פרא למוד מדבר באות נפשה שאפה רוח וכו', והכל הוא בסוד ידוע בהתכונם במחשבתם, כי התועלת הגדולה למצוא את האבדה אשר נאבדה.
ואמנם יש לך לדעת כי כל העניינים נמשכים לעולם מין במינו, והתבונן כי המשכת הרוח הוא במינו בא, בסוד רוח, להמשיך רוח ברוח, ועל כן היא התועלת כי בהיותו הוא ית' אב רחמן ומנהיג הכל במדת חסד, וצוה לעשות חסד עם המת הנאסף ואין איש מאסף אותו הביתה, ובא אחיהו ואשתו ועושים עמו חסד ואוספים אותו ולא ישב לחוץ. והנה הסוד באמרו (רות ד, י) ולא יכרת שם המת מעם אחיו, לא היה הענין להוליד בן ולקראו בשם המת (- ראה יבמות כד, א), כי אם יהיה כן, מוטב לקרובו של מת או אהובו להתחבר עם אשתו או עם אחרת נכריה ולהוליד בן ולקוראו בשם המת, אבל העניין אינו על זה [ו]הוא ית' לא צוה על הענין הזה, אבל הסוד הוא בהיותו הוא ית' רב חסד, צוה לעשות חסד עם החיים ועם המתים בכמה פנים, והחסד גדול, כמו שכתוב (דברים כה, ה) לא תהיה אשת המת החוצה לאיש זר יבמה יבא עליה* ויבמה, הבן זה הפסוק, כי זה החסד הגדול שעושה אחיו של מת ואשתו שהניח, והסוד כפי אשר אמרנו.
אמנם התבונן בענין בועז שבא להקים שם המת ונתחבר עם אשתו של מחלון והוליד בן ולא קראו בשמו של מחלון, כי אין הענין (הזה) [על זה], אבל קראו אותו על שם הסוד עובד, ולא מחלון.
וזהו הענין הנכון בסוד אמרו (רות שם, טז) ותקח נעמי את הילד ותשיתהו בחיקה, וקראוהו השכנות: יולד בן לנעמי, ולא אמר יולד בן לבועז ולרות. והנה הסוד בענין נעמי "ותקח את הילד ותשיתהו בחיקה" - כמי שמצא את האבדה אשר אבד. וזהו סוד (שם, טו) והיה לך למשיב נפש. ועל כן: ותקראנה שמו עובד.
וכן בענין אדם שקרא לבנו שת תחת הבל. ועל כל פנים הוא ית' צוה בו לעשות חסד, והחסד שלא יפסק מן החיים ומן המתים.
ואמנם כבר ידעת על מה שאמרו בענין אונן שאמר [לו] יהודה (בראשית לח, ח) בא אל אשת אחיך ויבם אותה, כי המצוה היתה בקבלה לאבות הקדמונים, וזהו (שם, ט) וידע אונן - ידיעה ברורה היתה לו בדבר, וידיעה אמיתית ידע בענין זה, וזהו: לבלתי נתן זרע לאחיו - כדי שיבנה הבנין הסתור כמתחלה.
ועל כן תוכל לדעת כי הוא ית' כל דבריו וכל ענייניו הם בחכמה, ואין להרהר אחר מדותיו.
וגם בענין זה הוא סוד "צדיק ורע לו, רשע וטוב לו" - כי מהיותו ית' עושה חסד חנם בחיים ובמתים, ולפיכך ראה הקדוש ברוך הוא שאין נכון שתבא זה הנפש לזה העולם בגוף ולא תשאר שם אלא זמן מועט, ואם לא תזכה - שתקבל עונשה הבא ולא תזכה אל המקום הראוי הידוע בעבור הזמן מועט ההוא, ולפי שתכנס הנפש בגוף ומהנה בזה העולם זמן מועט שנות האדם, ולא תזכה במעשה, כדי לעשות חסד לא מקבל עונשה שם אלא הקדוש ברוך הוא מחזירה פעם שנייה אל המקום הראוי, וג'ם כ'ן אם לא תזכה בפעם שנייה הוא מחזירה שלישית, וזה שאמר אליהו[א] (איוב לג, כט) הן כל אלה יפעל אל פעמים שלש עם גבר.
ע'ד כ'אן.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 429 אורחים