עושה חדשות כתב:הרב בר ישראל, תודה על המידע. אכן ראיתי את הדפים בידיו של משגיח כשרות מטעמם.
עכ"פ עיינתי כעת בספרו של הגר"י בעלסקי המצוי באוצר, ומצאתיו מלא וגדוש בכל מילי דמיטב.
רק אשאל בקצרה, בנוגע להמצו"ב, האם עד היום כך הוא המצב שבא"י לא מוציאים את חוטי הדם מהלשון?
הכשרת הלשון - הרב בעלסקי.PDF
כעת ראיתי:
שו"ת דעת כהן (ענייני יורה דעה) סימן רכג
ב"ה, עה"ק ירושלים תובב"א, ג' טבת תרצ"ד. הדרת כבוד רב רחימאי הגאון האמיתי פאר הדור, כקש"ת מוהר"ח עוזר גרדזינסקי שליט"א.
שלו' וברכה באה"ר. אחדש"ת הדר"ג שליט"א.
מכתב קדשו דמר מר"ח כסלו העבר הגיעני [נדפס האגרות הגרח"ע סיני שלז]. ולצערי הגדול נתעכבה תשובתי מפני חסרון במצב הבריאות ל"ע, שהוכרחתי ע"פ פקודת הרופאים לנסוע להר הכרמל, לחילוף האויר ולהרגע קצת מעול הטרדות המיגעות, מה שלא נסיתי לנסיעה כזאת כ"א בירחי הקיץ, ומההכרח קבלתי לעשות כן בימים הללו, וכעת שבתי בקצת הטבה בעה"י, אשר נקוה שלימים הבעל"ט יוטב יותר בעה"י, וזה גרם עיכוב דברי, ואת הדר"ג מר שליט"א הסליחה.
ובענין הניקור של חוטי הדם, האמת הוא שנוהגים פה להקל בזה גם אצל האשכנזים, מפני שהספרדים נוהגים מעולם לסמוך על החתיכה והמליחה, אף על פי שכאן מוכרים את הבשר עם העצמות, מ"מ הם מחזיקים שהחתיכה של החלקים הקטנים, כמו שנהוג פה, היא מספיקה מדינא. והגאון רש"ס ז"ל קבל את המנהג הזה מהספרדים, בעת אשר נקבעה שחיטה אשכנזית מיוחדת, ונמשך כן ג"כ בימי הנהגת הגאון מוהרמ"א מקליש ז"ל, וכשבא הנה מרן הגאון מוהרי"ל דיסקין זצ"ל הי' העסק של כשרות הבשר כמעט כולו תחת הנהגתו, והוא ג"כ השאיר את המנהג הזה, ועל יסוד זה נתפשט מנהג ספרדי זה בכל א"י גם אצל האשכנזים. וע"כ אף על פי שאין דעתי ודעת רבנים מידידינו נוחה מזה, כעת שהעדה האשכנזית היא כמעט העיקרית פעה"ק ת"ו, מ"מ אי אפשר לשנות פה את המנהג, ומובן שכל מה שנוגע משום חשש של חוטי חלב הכל מתנקר יפה ע"י המנקרים המומחים פה, שהם מנקרים את האחוריים, וה"ה מה שנוגע להצלעות מתקנים הכל על צד היותר טוב. אבל מאד אני תמה על הענין מיאהאניסבורג, שאם הונהג פה מנהג ספרדי הלא הי' זה מפני שמאז לא היתה כאן חזקת קהילה אשכנזית מיוחדת, וגם אח"כ כשנתיסדה הקהלה האשכנזית מ"מ ראו גדולי העיר אז להשאיר איזה מנהגים מיוחדים, כמו לכתוב וכל שום בגיטין וכיו"ב, גם אצל האשכנזים, אבל שיבאו קצבים והם יקבעו מנהג אצל האשכנזים להקל בניקור גידי הדם, נגד המנהג המקובל בכל הקהילות האשכנזיות, שאנחנו יודעים אותן, הוא באמת דבר תימה.
והנני בזה חותם בברכה נאמנה להדר"ג שליט"א, כנה"ר ונפש ידי"ע קשור באהנ"פ ודוש"ת באה"ר מהר הקודש מירושלים.
הק' אברהם יצחק ה"ק.