הודעהעל ידי י. אברהם » ד' יוני 14, 2017 1:37 pm
תיקונים והערות בחידושי המאירי עירובין ובהערות המהדיר
חלק ראשון
[עמ' כג] שורה 3. "וכל מה שמחודו החיצון של מבוי ולפנים". אולי צ"ל דכל מה שמחודו החיצון של קורה ולפנים
שם שורה 5. "אלא ביתר הטפח". נדצ"ל: מטפח.
בד"ה ומהדר "ואי לא הוי אלא מארבעה". בכת"י נ"י תוקן בגליון: אלא פחות מארבעה.
שם בסוף הקטע "ולכשיפחת יפחת". בבית הבחירה נוסף: וירגישו בו.
[עמ' סח] הערה 524 "רבינו פי' כרש"י". רבינו כתב להדיא בבית הבחירה: כך פי' גדולי הרבנים ומ"מ אנו לא פרשנוה משום דשביק אלא מפני שאין כאן קורה על המבוי. וכ"כ לעיל ה, א.
חלק שני
[עמ' א] "וכן למה השם תתעינו מדרכיך וכו'". ע"ע בדברי המאירי בחיבור התשובה מאמר א' פרק ו' ופרק ד'.
[עמ' קכה] שורה 6. "ומוקי לה בתרויהו דהכי גרסת הספרי', וכגון שעירבו. פי'"
בהערה 302 כתב: כן הגי' לפנינו. ומשמע דלפני רבינו לא היתה הגי' כן. ועי' עוד להלן.
אך באמת מש"כ רבינו דהכי גרסת הספרים אדלעיל קאי על מש"כ ומוקי לה כתרויהו (כצ"ל), כמבואר להלן בדברי רבינו דיש ספרים דל"ג וכר' עקיבא, ולא קאי על וכגון שעירבו (וצריך להיות נקודה לפני וכגון).
[עמ' קמא] קטע שני שורה 6. "של גוים בחצר", ובשורה 7 "שהוא עכשו בחצר". צ"ל כחצר.
[עמ' קמג] הערה 418. "משמע דאם פתוחים לקרפף". צ"ל לבקעה.
[שם] בסוף קטע השלישי "אע"פ שמשתמש בו קצת תשמישים". לשון הגמ' אפי' כל היום כולו (הזכירו רבינו לעיל) אינו משמע קצת תשמישים. אך באמת הל' כל היום כולו צ"ע דא"כ האיך נהי' הפתח לבקעה עיקר פתחו. ובאמת הרמב"ם לא הביא תיבות כל היום כולו, וכן המאירי לא הביאו לא להלן עמ' קמד, ולא בבית הבחירה.
[עמ' רכה] קטע שני שורה 4, "שחלון הוא כשיעור זה", צ"ל שהוא.
[עמק רכו] קטע שני שורה 4, "כדי שיוציאו או מבית לבית". צריך למחוק תיבת או.
[עמ' רלג] הערה 14 שורה 7, "משום דשכיחא כלים שיכול לעשות על גביהן". צ"ל שיכול לעלות על גביהן.
[עמ' רלד] המשך הערה 14 שורה 7, "ופריך ר"נ". צ"ל ופריק.
[שם] שורה 8, "וכשיטת ר"ח ורש"י". צ"ל וכשיטת רש"י.
[שם] מדברי המהדיר בעמ' זה משמע דנעלם ממנו דהרגילות להחזיק כלים אם לאו תלוי אם המקום מקורה אם לאו, דבמקום שאינו מקורה אין דרך להחזיק כלים. עי' לדוגמא ב"ב יא: בית חציו מקורה וברש"י ד"ה לא מבעיא, שאין דרך לתת כלים בחצר שאינו מקורה (כן גי' האו"ז ודלא כרש"ש).
[עמ' רלח] קטע שלישי שור 5, "וחשוב לטלטל בגופו ובכולו". נדצ"ל בתוכו בכולו.
[עמ' רלט] קטע שלישי שורה 1, "להשתמש כמה ששבת שם". צ"ל במה, וכ"ה בכת"י.
[עמ' רמו] קטע שני שורה 3, ואפי' בתבן מוקצה. נדצ"ל וכגון בתבן מוקצה. וכ"ה בית הבחירה עמ' רצט "וכגון שהוקצה לבנין כותלים".
[עמ' רמח] קטע ראשון שורה 2, אע"פ שכבדו וקובעו. צ"ל שכבדו קבעו.
[שם] בסוף קטע שלישי, ונמצא שכל חצר וחצר יש לה פתח לכותל שהוא כגג. ודלא כפירש"י אלא כפי' הרשב"א ועוד.
[עמ' רנג] קטע שני שורה 4, כשהיתד גבוה ד'. צ"ל גבוה ג'.
[עמ' רעב] שורה 2. "הוי מיעוט כעפר סתם". צ"ל בעפר סתם.
[עמ' רעג] קטע ב. "ומתוך כך מעיקרא מחיצה". בכתי"נ מעקרא.
[שם] הערה 237*, "למה הוצרך רש"י לזה להוציא מפשטות לשון הברייתא". גם אליבא דרש"י בית המלא תבן הי' פתוח לשתי חצירות, ולא הוציא מפשטות ל' הברייתא אלא הוסיף על ל' הברייתא.
[עמ' רעה] שורה 3. "מאי עשרה מרשות עשרה", (וכן לקמן עמ' רעז שורה 12). אולי צ"ל מתורת עשרה.
[עמ' רעז] במאירי בד"ה כללא דמילתא, שורה 6, "שמא מתוך תתמעט המחיצה". כ"ה בכת"י אבל נדצ"ל שמא מתוך כך כו'.
[שם] בסוף קטע ראשון. "והשאר הוא באיסור וחברו מותר". נדצ"ל ונשאר הוא באיסור כו'.
חלק שלישי
[עמ' קנד] קטע שלישי "פי' אפי' ביתר ממה שאין דרכו ללבוש בחול". כ"ה בכי"נ אבל נדצ"ל ביתר ממה שדרכו ללבוש בחול.
[עמ' קנה] שורה 7 "ואי קסבר שבת לאו זמן תפילין הוא ומשום הצלה שרו ליה רבנן כו' אפי' טובא נמי". כ"ה בכת"י מינכן.
[שם] קטע שלישי שורה 3 "להניח כי שתי". צ"ל להניח בו שתי.
[שם] הערה 28* "כאן חסר וצ"ל כו'". כבר תוקן כן בגוף דברי המאירי.
*ראה עוד שינו"ס ותיקונים של ר' עדיאל ברויאר ני"ו בקובץ חצי גבורים חלק ז עמ' תמו נספח ב.
נערך לאחרונה על ידי
י. אברהם ב ש' יוני 16, 2018 11:32 pm, נערך 7 פעמים בסך הכל.