מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

זמנם של מדרשי חז"ל

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
.השוחט
הודעות: 990
הצטרף: א' פברואר 17, 2019 7:23 pm

Re: זמנם של מדרשי חז"ל

הודעהעל ידי .השוחט » ה' מאי 16, 2019 1:39 am

אין לי אפשרות. לא בעולם המושגים שלי בכלל....
אם אתה משקיע רציני בתנב"א, ללא ספק כדאי להשיג את המהדורה הנ"ל.

כרמי שלי
הודעות: 658
הצטרף: א' אוגוסט 06, 2017 4:38 pm

Re: זמנם של מדרשי חז"ל

הודעהעל ידי כרמי שלי » ה' מאי 16, 2019 1:53 am

בן מיכאל כתב:אם יש לך אפשרות לסרוק את המבוא, אודה לך מאד.

כשני שלישיו הינם בתוך 40 העמודים הראשונים, וניתנים לקריאה ע"ג האוצר.

.השוחט
הודעות: 990
הצטרף: א' פברואר 17, 2019 7:23 pm

Re: זמנם של מדרשי חז"ל

הודעהעל ידי .השוחט » ה' מאי 16, 2019 2:19 am

כתבו לי להמליץ גם על המהדורה הבאה:

תנדב"א של הרה"ג א"י רוטנשטיין שליט"א (תשס"א) ונדפס שוב לאחרונה ממש בהוצאת עוז והדר,

בן מיכאל
הודעות: 2265
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: זמנם של מדרשי חז"ל

הודעהעל ידי בן מיכאל » ה' מאי 16, 2019 10:42 am

על זה עברתי יסודי.

בן מיכאל
הודעות: 2265
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: זמנם של מדרשי חז"ל

הודעהעל ידי בן מיכאל » ה' מאי 16, 2019 10:43 am

כרמי שלי כתב:
בן מיכאל כתב:אם יש לך אפשרות לסרוק את המבוא, אודה לך מאד.

כשני שלישיו הינם בתוך 40 העמודים הראשונים, וניתנים לקריאה ע"ג האוצר.

ישר כח! לא זכרתי שזה משנת אליהו - על מבואו והשוואותיו עברתי רבות בזמנו (שים לב שזה אשכול ישן).

דעת נעימה
הודעות: 107
הצטרף: ב' פברואר 15, 2016 1:52 pm

Re: זמנם של מדרשי חז"ל

הודעהעל ידי דעת נעימה » א' מאי 19, 2019 9:22 pm

בן מיכאל כתב:תגובה א: (נדמה לי שבתגובה אלי)
ולשאלה מי העתיק ממי, שים לב שהירושלמי מסיים כי הגאולה תהיה בקרני האיל=שופר, וכמובן שאין לכך קשר לדברי גמרא בתענית שם, אלא לדברי המדרש העוסקים בראש השנה.
אף הלשון 'מה כתיב בתריה' נראה כאיזכור דרך אגב של דרשה נוספת - וזה הקטע הבא שם במדרש.
נ. ב. שני קטעים אלו נמצאים אף בב"ר וגם שם מסתיים בעניין השופר, וזה ראיה שהויק"ר קדם אף לב"ר."

תגובה ב (בתגובה לרב בברכה המשולשת)
אתה ודאי צודק שכמעט לעולם לא ניתן לשלול את האופציה של עריכה מאוחרת בספר אף אם הוא קדום.
דוגמא אחת היא אף פעם לא ראיה, אבל יש לי עוד כמה כיוצא בה, וביניהם שהירושלמי מסיים לפיכך משה מזהיר את ישראל - לשון המופיעה רבות בויקרא רבה.


אחר המחילה מכתר"ה, שתי הערות:
1. יתכן ומפאת העייפות לא הבנתי, אבל אולי הירושלמי העתיק לשון בראשית רבה וויקרא רבה הביאו את הדרשה של בראשית רבה בהרחבה לאחר מכן. בעצם, מדוע זה מוכיח שויקרא רבה קדמה לבראשית רבה ולא הפוך?
2. הרי המדרש מצטט אמוראים, ברור שהדיון הוא על עריכה ולא על כל דרשה ודרשה שם.

בן מיכאל
הודעות: 2265
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: זמנם של מדרשי חז"ל

הודעהעל ידי בן מיכאל » א' מאי 19, 2019 10:13 pm

כי הירושלמי מסיים בעניין קרני האיל, והיינו שכל הדרשה סביב השופר, ודרשה העוסקת בעקידה סתם אין לה סיבה לעסוק דווקא בקרניו, אלא אם כן היא נאמרה בראש השנה/פרשת אמור והתמקדה בשופר.
וכשהירושלמי הביא את הדרשה, הביאה עם ההקשר של הקרנים, אף שבמקומה אין לה הקשר.
הערה 2 לא הבנתי.

דעת נעימה
הודעות: 107
הצטרף: ב' פברואר 15, 2016 1:52 pm

Re: זמנם של מדרשי חז"ל

הודעהעל ידי דעת נעימה » א' מאי 19, 2019 10:36 pm

יישר כח
1. טענה מעניינת, אם כי ניתן להציע שעדיין הדרשה תהיה בבראשית על סמך הכתוב "אחר נאחז בסבך בקרניו" ודרשו את תוספת הקרניים בפסוק.
2. אם מדרש מצטט את רב הונא או רבי סימון, ברור שבמקור הוא נאמר בזמן אותו אמורא. השאלה היא מתי הדרשות נלקטו לכדי ספר, ולכן הדיון עוסק בעריכה לעתים קרובות ולא רק בשאלה אם הובאו דרשות מאוחרות יותר.

בן מיכאל
הודעות: 2265
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: זמנם של מדרשי חז"ל

הודעהעל ידי בן מיכאל » ב' מאי 20, 2019 10:59 am

דעת נעימה כתב:יישר כח
1. טענה מעניינת, אם כי ניתן להציע שעדיין הדרשה תהיה בבראשית על סמך הכתוב "אחר נאחז בסבך בקרניו" ודרשו את תוספת הקרניים בפסוק.
2. אם מדרש מצטט את רב הונא או רבי סימון, ברור שבמקור הוא נאמר בזמן אותו אמורא. השאלה היא מתי הדרשות נלקטו לכדי ספר, ולכן הדיון עוסק בעריכה לעתים קרובות ולא רק בשאלה אם הובאו דרשות מאוחרות יותר.

1 אני מסכים, אבל המשמעות היא כן, ובפרט בב"ר שם הוזכר השופר במפורש.
וכפי שציינתי לעיל, זו לא הראיה היחידה שהירושלמי העתיק מויק"ר.
2 אז אתה רוצה לטעון, כי אולי הירושלמי לקח זאת ממדרש קדום שעסק אף הוא בפרשת אמור, הדבר יתכן בהחלט, אך שוב כמה שיש יותר ראיות כאלו, ובפרט כשהירושלמי נראה כמעתיק מילים בסגנונו של הויק"ר כמו לפיכך משה מזהיר את ישראל, הרי שזה מראה כי הויק"ר הוא המקור ולא אחר.
הוספות מאוחרות יותר יש בכל מדרש, ויש קטעים שאני משער שהעותקו בויק"ר בזמן מאוחר יותר, כמו ויק"ר א טו ורוב פרשה ב שהן העתקה מתד"א פרק ז ובכת"י ליתא.

דעת נעימה
הודעות: 107
הצטרף: ב' פברואר 15, 2016 1:52 pm

Re: זמנם של מדרשי חז"ל

הודעהעל ידי דעת נעימה » ב' מאי 20, 2019 11:34 am

הרב בן מיכאל, יישר כח על הדרשה שהבאת אתמול, סוף סוף הבנתי טוב יותר את היהי רצון בסוף פרשת העקידה, אז היום הכוונה שלי שם הייתה טובה יותר.

עושה חדשות
הודעות: 12641
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: זמנם של מדרשי חז"ל

הודעהעל ידי עושה חדשות » ג' אפריל 12, 2022 9:38 am

על תנדב"א והגדש"פ ראה עוד - viewtopic.php?f=27&t=4560&hilit#p35228

באמונתו
הודעות: 3243
הצטרף: ג' מרץ 03, 2015 6:52 pm

Re: זמנם של מדרשי חז"ל

הודעהעל ידי באמונתו » ג' אפריל 26, 2022 7:02 pm

בן מיכאל כתב:אני חוקר כעת מעט את תנא דבי אליהו ואת הדיעות השונות סביב זמנו ומקומו וכו'.
ראיתי כעת ראבי"ה שנראה ממנו כי יש לו מחלוקת עם ר"ת האם תנא דבי אליהו היא ברייתא, או ספר מאוחר מימי רב ענן.
(תשובות וביאורי סוגיות תתקסב) מה שפירש רבינו תם דגזירה דר' זירא דהחמירו וכו' (נדה סו ע"א) הייתה קדמונית, וראייתו מדשאלה אליהו בימי ליבונך מהו אצלך. פר"ת ולא שמיע ליה כלומר ... ותו דתנא דבי אליהו דשאל בימי ליבוניך מהו, שנה רב ענן כדאיתא בפרק שני דייני גזירות (קו ע"א) דמסיק התם דאיהו תנא סדר דבי אליהו רבה וסדר דבי אליהו זוטא. ואיפשר שהמעשה ששאלה אליהו היה לאחר גזירה ובימי רב ענן. ורב ענן תלמיד דרב הונא היה כדאיתא בכתובות (סט ע"א), ור' זירא תלמיד דר' יוחנן הוה. וכמה מעשים דמדרבנן תמצא בתנא דבי אליהו. ודוק ותשכח.
האם מישהו יודע היכן מקור דברי רבינו תם אלו? - חיפשתי רבות ולא מצאתי.
כמובן שאשמח לקבל כל חומר העוסק בתנא דבי אליהו. תודה רבה.

ב"על תרגום רס"ג לתורה" (נמצא באוצר), מצאנו דברים מעניינים בנוגע ל"תנא דבי אליהו", זמנו ועניינו.

בן מיכאל
הודעות: 2265
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: זמנם של מדרשי חז"ל

הודעהעל ידי בן מיכאל » ד' אפריל 27, 2022 1:23 pm

באמונתו כתב:
בן מיכאל כתב:אני חוקר כעת מעט את תנא דבי אליהו ואת הדיעות השונות סביב זמנו ומקומו וכו'.
ראיתי כעת ראבי"ה שנראה ממנו כי יש לו מחלוקת עם ר"ת האם תנא דבי אליהו היא ברייתא, או ספר מאוחר מימי רב ענן.
(תשובות וביאורי סוגיות תתקסב) מה שפירש רבינו תם דגזירה דר' זירא דהחמירו וכו' (נדה סו ע"א) הייתה קדמונית, וראייתו מדשאלה אליהו בימי ליבונך מהו אצלך. פר"ת ולא שמיע ליה כלומר ... ותו דתנא דבי אליהו דשאל בימי ליבוניך מהו, שנה רב ענן כדאיתא בפרק שני דייני גזירות (קו ע"א) דמסיק התם דאיהו תנא סדר דבי אליהו רבה וסדר דבי אליהו זוטא. ואיפשר שהמעשה ששאלה אליהו היה לאחר גזירה ובימי רב ענן. ורב ענן תלמיד דרב הונא היה כדאיתא בכתובות (סט ע"א), ור' זירא תלמיד דר' יוחנן הוה. וכמה מעשים דמדרבנן תמצא בתנא דבי אליהו. ודוק ותשכח.
האם מישהו יודע היכן מקור דברי רבינו תם אלו? - חיפשתי רבות ולא מצאתי.
כמובן שאשמח לקבל כל חומר העוסק בתנא דבי אליהו. תודה רבה.

ב"על תרגום רס"ג לתורה" (נמצא באוצר), מצאנו דברים מעניינים בנוגע ל"תנא דבי אליהו", זמנו ועניינו.

תודה!


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 321 אורחים