עמוד 1 מתוך 2

"תיקונים לימי השובבי"ם שווים לכל נפש"

פורסם: ד' ינואר 03, 2018 11:38 pm
על ידי איש_ספר
"ימי השובבי"ם ועוז הדרם שגבו במהלליהן, עלו על כל יומי הארץ, והימים האלה נזכרים ונעשים, סגוליים ומסוגלים ומיוחדים לתקנת השבים מעון פשע קלקלת הזרע, חק וזמן שמו בם אחרונים וקדמונים, אחזו שער שערו בנפשותם שתו איש עדיו לבלום, הואיל הלך אחרי ש"ב בצום ובכי ומספד ככל הכתוב במגלת תעניות" (אק"מ בסה"ק חמדת ימים)



תיקונים לימי השובבי"ם שווים לכל נפש
נכתב ע"י סבי רבי שריה שליט"א, לכוונת פרסום הדברים, בין המבקשים לאחוז בקצות הימים הקדושים.
שובבי''ם תשעח.jpg
שובבי''ם תשעח.jpg (354.75 KiB) נצפה 10568 פעמים

Re: "תיקונים לימי השובבי"ם שווים לכל נפש"

פורסם: ה' ינואר 04, 2018 9:37 am
על ידי ניים ושכיב
יש"כ גדול.

(ההגהה בסעיף ז כנר' צריכה להיות במקום תיבת "ולכן", ולא אחרי תיבת "היום")

Re: "תיקונים לימי השובבי"ם שווים לכל נפש"

פורסם: ה' ינואר 04, 2018 1:43 pm
על ידי יהודה בן יעקב
אולי הרב איש ספר, או כל א' מבקיאי האוצר, יחכימונו לאיזה סידורים ישנים גדולים הכוונה באות ד?

Re: "תיקונים לימי השובבי"ם שווים לכל נפש"

פורסם: ה' ינואר 04, 2018 3:43 pm
על ידי אישצפת
יהודה בן יעקב כתב:אולי הרב איש ספר, או כל א' מבקיאי האוצר, יחכימונו לאיזה סידורים ישנים גדולים הכוונה באות ד?

אולי בית עובד?

Re: "תיקונים לימי השובבי"ם שווים לכל נפש"

פורסם: ה' ינואר 04, 2018 3:56 pm
על ידי ניים ושכיב
יהודה בן יעקב כתב:אולי הרב איש ספר, או כל א' מבקיאי האוצר, יחכימונו לאיזה סידורים ישנים גדולים הכוונה באות ד?

מצאתי בקיצור של"ה ובטהרת הקודש נוסחים טיפה שונים.
אני לא מצליח לצרף קובץ, חפש "להתפלל בברכת תקע בשופר", או משהו דומה.

Re: "תיקונים לימי השובבי"ם שווים לכל נפש"

פורסם: ה' ינואר 04, 2018 3:59 pm
על ידי מה שנכון נכון
מצוי גם בימינו בסדורים ספרדים רבים.
[ומקורו בפרע"ח שער העמידה פי"ט כמ"ש הרש"ד בזה השלחן].

Re: "תיקונים לימי השובבי"ם שווים לכל נפש"

פורסם: ה' ינואר 04, 2018 4:20 pm
על ידי מחולת המחנים
יש תפילה לתיקון החטא הידוע שנדפסה במחזור רבא הוצאת אשכול ובעוד מחזורים שיאמר כשמגיע החזן לומפני חטאינו, האם זו אותה תפילה, (לכאורה אותו ענין, תיקון הניצוצות).

Re: "תיקונים לימי השובבי"ם שווים לכל נפש"

פורסם: ה' ינואר 04, 2018 6:43 pm
על ידי איש פלוני
שמעתי מאחד מגודלי ישראל שליט"א
ישנם שני תיקוני שובבי"ם ליטאי וחסידי
החסידי - תיקון היסוד, והליטאי - תרומה לטהרת המשפחה.

Re: "תיקונים לימי השובבי"ם שווים לכל נפש"

פורסם: ה' ינואר 04, 2018 7:27 pm
על ידי עובדיה חן
איש_ספר כתב:"ימי השובבי"ם ועוז הדרם שגבו במהלליהן, עלו על כל יומי הארץ, והימים האלה נזכרים ונעשים, סגוליים ומסוגלים ומיוחדים לתקנת השבים מעון פשע קלקלת הזרע, חק וזמן שמו בם אחרונים וקדמונים, אחזו שער שערו בנפשותם שתו איש עדיו לבלום, הואיל הלך אחרי ש"ב בצום ובכי ומספד ככל הכתוב במגלת תעניות" (אק"מ בסה"ק חמדת ימים)



תיקונים לימי השובבי"ם שווים לכל נפש
נכתב ע"י סבי רבי שריה שליט"א, לכוונת פרסום הדברים, בין המבקשים לאחוז בקצות הימים הקדושים.
שובבי''ם תשעח.jpg

האם יש לרבי שריה חיבור מיוחד לשובבי"ם?

Re: "תיקונים לימי השובבי"ם שווים לכל נפש"

פורסם: ה' ינואר 04, 2018 8:55 pm
על ידי יהודה בן יעקב
ניים ושכיב כתב:
יהודה בן יעקב כתב:אולי הרב איש ספר, או כל א' מבקיאי האוצר, יחכימונו לאיזה סידורים ישנים גדולים הכוונה באות ד?

מצאתי בקיצור של"ה ובטהרת הקודש נוסחים טיפה שונים.
אני לא מצליח לצרף קובץ, חפש "להתפלל בברכת תקע בשופר", או משהו דומה.

חיפשתי ומצאתי. תודה
בספר טיב התשובה לרבי גמליאל הכהן רבינוביץ עמ' 240 - 248 הביא הרבה נוסחאות בזה, האם ישנה עדיפות או הוראה מהגר"ש דבילצקי שליט"א על נוסח מסויים?

Re: "תיקונים לימי השובבי"ם שווים לכל נפש"

פורסם: ה' ינואר 04, 2018 8:57 pm
על ידי יהודה בן יעקב
עובדיה חן כתב:
איש_ספר כתב:תיקונים לימי השובבי"ם שווים לכל נפש
נכתב ע"י סבי רבי שריה שליט"א, לכוונת פרסום הדברים, בין המבקשים לאחוז בקצות הימים הקדושים.
שובבי''ם תשעח.jpg

האם יש לרבי שריה חיבור מיוחד לשובבי"ם?

עכשיו ראיתי בספרו לנפש תדרשנו עמ' 140 שכתב כעין הדברים הנ"ל בשובבי"ם תשס"ח, ויש בהם תוספת ויש בדברים הנזכרים לעיל תוספת, עיי"ש.

Re: "תיקונים לימי השובבי"ם שווים לכל נפש"

פורסם: ה' ינואר 04, 2018 10:31 pm
על ידי איש_ספר
מה שנכון נכון כתב:מצוי גם בימינו בסדורים ספרדים רבים.
[ומקורו בפרע"ח שער העמידה פי"ט כמ"ש הרש"ד בזה השלחן].

זהש.jpg
זהש.jpg (247.51 KiB) נצפה 10335 פעמים


אגב, כשיצא הספר (תשי"ח) פגש ר' בייניש פינקל במחבר ברחובה של עיר, וסנט בו בחביבות בהקשר לקטע זה: פאנגט נישט אן מיט די מקובלים...!

ולא ידע כי הגם שאול בנביאים....

Re: "תיקונים לימי השובבי"ם שווים לכל נפש"

פורסם: ה' ינואר 04, 2018 11:31 pm
על ידי ישראל אליהו
במחילה מכבוד תורתו, אם הקבלה אומרת שיש קשר, למה שלא ייחשב כגביל לתורי? ועל כן ממילא גם להפשט יהיה מותר לומר היהי רצון.

הטעם שאם הפסיק בדבר שלא כגביל לתורי חשיב הפסק, זהו מחמת שהסיח דעתו. כך כתב ר"ת בספר הישר (חלק החידושים סי' רצ"ז). וכל עוד שלא הסיח דעתו [כי חושב שזה קשור מחמת איזו סיבה שתהיה] לכאו' לא הוי הפסק.

ויש לזה ראיה מתוס' ברכות מ. ד"ה הבא, שאף משום "ברית מלח" משמע שיהיה מותר להפסיק ולומר הביאו מלח, ואף בזמנינו שא"צ מלח ללחם. וענין "ברית מלח" הוא ענין סגולי, ולא קשור ישירות ללחם, ובכ"ז גם דבר סגולי לא חשיב הפסק.

Re: "תיקונים לימי השובבי"ם שווים לכל נפש"

פורסם: ה' ינואר 04, 2018 11:33 pm
על ידי דרומי
בלי להיכנס לעצם הדיון, הדוגמא שהבאת ממלח לא מתאימה, כי המלח לא מובא כקישוט בלבד אלא שאוכלים את הלחם עם המלח, כך שסוף סוף הברכה הולכת גם על המלח.

Re: "תיקונים לימי השובבי"ם שווים לכל נפש"

פורסם: ה' ינואר 04, 2018 11:36 pm
על ידי פרי יהושע
הסתפקי היום אם אינו נוהג להזכיר היה"ר מפני שחושש להפסק, ורק במחשבה, והתחיל בטעות לומר יהי רצון מלפניך ה', האם ימשיך או שיגיד עניין הברכה או שישתוק?
עוד הסתפקתי האם נוהגים לומר שומר ישראל לנוהגים כהגר"א במנחה כדין ת"צ, או שאינו ממש כת"צ, כמדומני כך המנהג, אבל מה יהיה אם נמצא במניין רגיל שבלאו הכי אומרים אולי יש מקום לצרף וכבר לומר, כנראה אין סברא בזה.

Re: "תיקונים לימי השובבי"ם שווים לכל נפש"

פורסם: ה' ינואר 04, 2018 11:42 pm
על ידי איש_ספר
ישראל אליהו כתב:במחילה מכבוד תורתו, אם הקבלה אומרת שיש קשר, למה שלא ייחשב כגביל לתורי? ועל כן ממילא גם להפשט יהיה מותר לומר היהי רצון.

הטעם שאם הפסיק בדבר שלא כגביל לתורי חשיב הפסק, זהו מחמת שהסיח דעתו. כך כתב ר"ת בספר הישר (חלק החידושים סי' רצ"ז). וכל עוד שלא הסיח דעתו [כי חושב שזה קשור מחמת איזו סיבה שתהיה] לכאו' לא הוי הפסק.

ויש לזה ראיה מתוס' ברכות מ. ד"ה הבא, שאף משום "ברית מלח" משמע שיהיה מותר להפסיק ולומר הביאו מלח, ואף בזמנינו שא"צ מלח ללחם. וענין "ברית מלח" הוא ענין סגולי, ולא קשור ישירות ללחם, ובכ"ז גם דבר סגולי לא חשיב הפסק.

מלבד שהראיה אינה מתחילה, כמו שהעיר לנכון הרב דרומי, כל הגביל לתורי לא שייך לכאן.
האם מותר לומר לפני ברכת למלשינים להוא שעומד לידך: נא הבא לי סידור אזור אליהו שיש בו נוסח של למשומדים...?
והחילוק פשוט ופלא שצריך לבארו, שם הנושא הוא להסמיך הברכה לאכילה כאן יש איסור עצמי של הפסק.

Re: "תיקונים לימי השובבי"ם שווים לכל נפש"

פורסם: ה' ינואר 04, 2018 11:45 pm
על ידי מה שנכון נכון
איש_ספר כתב:האם מותר לומר לפני ברכת למלשינים להוא שעומד לידך: נא הבא לי סידור אזור אליהו שיש בו נוסח של למשומדים...?
והחילוק פשוט ופלא שצריך לבארו, שם הנושא הוא להסמיך הברכה לאכילה כאן יש איסור עצמי של הפסק.

בלי להכנס לנד"ד. מ"ב קד, ב:
כתב הח"א [כלל כ"ה ס"ט] העומד בתפלה ונסתפק באיזה דין איך יתפלל כגון ששכח איזה דבר בתפלה מותר לילך ממקומו למקום מיוחד ולעיין שם בספר ואם מותר לשאול הדין צ"ע ונ"ל דמותר.

Re: "תיקונים לימי השובבי"ם שווים לכל נפש"

פורסם: ה' ינואר 04, 2018 11:47 pm
על ידי ישראל אליהו
ממשמעות התוס' נראה ברור שלא משתמשים עם המלח לאכילה. כי בזמנינו יש לנו פת יפה.
הרב א"ס, איני רואה שום חילוק. מה הפירוש "איסור עצמי של הפסק"? זה הפסק או לא הפסק? הגמ' מלמדת אותנו שגביל לתורי לא חשיב הפסק. לא הבנתי החילוק.

Re: "תיקונים לימי השובבי"ם שווים לכל נפש"

פורסם: ה' ינואר 04, 2018 11:50 pm
על ידי איש_ספר
מה שנכון נכון כתב:
איש_ספר כתב:האם מותר לומר לפני ברכת למלשינים להוא שעומד לידך: נא הבא לי סידור אזור אליהו שיש בו נוסח של למשומדים...?
והחילוק פשוט ופלא שצריך לבארו, שם הנושא הוא להסמיך הברכה לאכילה כאן יש איסור עצמי של הפסק.

בלי להכנס לנד"ד. מ"ב קד, ב:
כתב הח"א [כלל כ"ה ס"ט] העומד בתפלה ונסתפק באיזה דין איך יתפלל כגון ששכח איזה דבר בתפלה מותר לילך ממקומו למקום מיוחד ולעיין שם בספר ואם מותר לשאול הדין צ"ע ונ"ל דמותר.



ידוע כמובן.


שם מדובר כשאין לו אפשרות אחרת, ואין לו יכולת להתפלל בלא ידיעת הדין ולפיכך י"ל שהתירו לו.

האם כתוב שם שזה מדין גביל לתורי? (האם יש איסור הסי"ד בין השיבה שופטינו לברכת המינים...?)

אילו היה שייך שם גביל לתורי, היה מותר להפסיק גם אם חשקה נפשו להחליף מסידור ווילנא לסידור רבי שבתי סופר... ולא רק במי ששכח איזה דבר וכו' וכו'. וכל זה פשוט וברור.

Re: "תיקונים לימי השובבי"ם שווים לכל נפש"

פורסם: ה' ינואר 04, 2018 11:55 pm
על ידי מה שנכון נכון
אכן הח"א לומד זאת (גם) מדין גביל לתוריה כיעו"ש בנשמ"א. [ואל"ה מהכ"ת לו לומר "ונ"ל שמותר"].
נכון שבתפלה זה רק במקום הכרח גמור. [ויש כאלו שלמשומדים לדידהו כך הוא. ובאשר לקבלה הדרינן למחלו' קבלה ופשט].

Re: "תיקונים לימי השובבי"ם שווים לכל נפש"

פורסם: ו' ינואר 05, 2018 12:01 am
על ידי ישראל אליהו
מה שנכון נכון כתב:אכן הח"א לומד זאת (גם) מדין גביל לתוריה כיעו"ש בנשמ"א. [ואל"ה מהכ"ת לו לומר "ונ"ל שמותר"].
נכון שזה רק במקום הכרח גמור. [ויש כאלו שלמשומדים לדידהו כך הוא. ובאשר לקבלה הדרינן למחלו' קבלה ופשט].

ולזה הבאתי את הראיה מהתוס' שגם דבר שמועיל ע"פ הקבלה, ממילא גם להפשט לא חשיב הפסק.

נכון שלהלכה אין להפסיק לגביל לתורי בלכתחילה, ורק בדיעבד גביל לתורי לא חשיב הפסק, מ"מ בנדו"ד הוי כשעת הדחק דכדיעבד דמי, דזהו מקומו, ואין לו מקום אחר שיוכל לפעול כברכת תקע בשופר.

Re: "תיקונים לימי השובבי"ם שווים לכל נפש"

פורסם: ו' ינואר 05, 2018 12:06 am
על ידי צופר הנעמתי
ישראל אליהו כתב:
מה שנכון נכון כתב:אכן הח"א לומד זאת (גם) מדין גביל לתוריה כיעו"ש בנשמ"א. [ואל"ה מהכ"ת לו לומר "ונ"ל שמותר"].
נכון שזה רק במקום הכרח גמור. [ויש כאלו שלמשומדים לדידהו כך הוא. ובאשר לקבלה הדרינן למחלו' קבלה ופשט].

ולזה הבאתי את הראיה מהתוס' שגם דבר שמועיל ע"פ הקבלה, ממילא גם להפשט לא חשיב הפסק.

נכון שלהלכה אין להפסיק לגביל לתורי בלכתחילה, ורק בדיעבד גביל לתורי לא חשיב הפסק, מ"מ בנדו"ד הוי כשעת הדחק דכדיעבד דמי, דזהו מקומו, ואין לו מקום אחר שיוכל לפעול כברכת תקע בשופר.

גביל לתורי הוא צורך האכילה והיה"ר אינו צורך הברכה ע"ד הפשט, וזה שאין לו מקום אחר שיוכל לפעול כברכת תקע בשופר אינו מועיל כלום אחר שאין זה צורך הברכה.

Re: "תיקונים לימי השובבי"ם שווים לכל נפש"

פורסם: ו' ינואר 05, 2018 12:07 am
על ידי ישראל אליהו
צופר הנעמתי כתב:
ישראל אליהו כתב:
מה שנכון נכון כתב:אכן הח"א לומד זאת (גם) מדין גביל לתוריה כיעו"ש בנשמ"א. [ואל"ה מהכ"ת לו לומר "ונ"ל שמותר"].
נכון שזה רק במקום הכרח גמור. [ויש כאלו שלמשומדים לדידהו כך הוא. ובאשר לקבלה הדרינן למחלו' קבלה ופשט].

ולזה הבאתי את הראיה מהתוס' שגם דבר שמועיל ע"פ הקבלה, ממילא גם להפשט לא חשיב הפסק.

נכון שלהלכה אין להפסיק לגביל לתורי בלכתחילה, ורק בדיעבד גביל לתורי לא חשיב הפסק, מ"מ בנדו"ד הוי כשעת הדחק דכדיעבד דמי, דזהו מקומו, ואין לו מקום אחר שיוכל לפעול כברכת תקע בשופר.

גביל לתורי הוא צורך האכילה והיה"ר אינו צורך הברכה ע"ד הפשט, וזה שאין לו מקום אחר שיוכל לפעול כברכת תקע בשופר אינו מועיל כלום אחר שאין זה צורך הברכה.

מה יש לכבודו לענות על הראיה מהתוס'?

Re: "תיקונים לימי השובבי"ם שווים לכל נפש"

פורסם: ו' ינואר 05, 2018 12:08 am
על ידי מה שנכון נכון
ישראל אליהו כתב:
מה שנכון נכון כתב:אכן הח"א לומד זאת (גם) מדין גביל לתוריה כיעו"ש בנשמ"א. [ואל"ה מהכ"ת לו לומר "ונ"ל שמותר"].
נכון שזה רק במקום הכרח גמור. [ויש כאלו שלמשומדים לדידהו כך הוא. ובאשר לקבלה הדרינן למחלו' קבלה ופשט].

ולזה הבאתי את הראיה מהתוס' שגם דבר שמועיל ע"פ הקבלה, ממילא גם להפשט לא חשיב הפסק.

אינני רואה דברים אלו בתוספות. הם דנים על עיקר הבאת המלח בימינו, ולא התירו משום כך להפסיק. ועי' מ"ב שכתב מטעם אחר מ"ט גם בפת שלנו ל"ה הפסק.
ז"ל (ושים לב גם שהד"ה שלהם הוא על המ"ד דהבא מלח הוי הפסק).
הבא מלח כו' צריך לברך - דהוי היסח הדעת והכי אמרי' בפ"ג דמנחות (דף לו.) סח בין תפילין לתפילין צריך לברך וכן הלכה אם סח בין ברכת המוציא לאכילה ובין ברכת קידוש לשתיה צריך לחזור ולברך אי לאו מילתא דשייכא לסעודה כמו טול ברוך וכן בשחיטה צריך לחזור ולברך אי לאו ממילתא דשחיטה כמו העוד יותר בהמות ותרנגולים לשחוט או שיאמר אחוז היטב שלא ישמט לך שלא תפסל השחיטה אין זו הפסקה ואנו אין אנו רגילים להביא על השלחן לא מלח ולא לפתן משום דפת שלנו חשוב והרי הוא כי הא דאמר בסמוך לית דין צריך בשש מיהו רבי מנחם היה מדקדק מאד להביא מלח על השלחן כדאיתא במדרש כשישראל יושבין על השלחן וממתינין זה את זה עד שיטלו ידיהם והן בלא מצות השטן מקטרג עליהם וברית מלח מגין עליהם.

Re: "תיקונים לימי השובבי"ם שווים לכל נפש"

פורסם: ו' ינואר 05, 2018 12:10 am
על ידי מחולת המחנים
נראה להסביר לכאורה בדעת הגרש"ד שליט"א, שאם היה ההפסק מענין הברכה הוה ניחא ליה, אך מכיון שענין ברכת תקע בשופר על פי הנגלה הוא ענין קיבוץ גלויות כפשוטו, וקבצנו יחד מארבע כנפות הארץ לארצנו, ועל פי קבלה יש בזה ענין תיקון הניצוצות שנתפזרו (עיין פסחים דף פ"ז ע"ב), על כן מכיון שבדרך הנגלה אין זה מענין הברכה נחשבת התוספת כהפסק.

Re: "תיקונים לימי השובבי"ם שווים לכל נפש"

פורסם: ו' ינואר 05, 2018 12:22 am
על ידי איש_ספר
ישראל אליהו כתב:ממשמעות התוס' נראה ברור שלא משתמשים עם המלח לאכילה. כי בזמנינו יש לנו פת יפה.
הרב א"ס, איני רואה שום חילוק. מה הפירוש "איסור עצמי של הפסק"? זה הפסק או לא הפסק? הגמ' מלמדת אותנו שגביל לתורי לא חשיב הפסק. לא הבנתי החילוק.

כמו שכתבת בעצמך. גביל לתורא אין בו היסח הדעת. ולכן מותר להפסיק בו בין ברכה לאכילה ששם כל מהות ההפסק הוא היסח דעת.
אבל מה שאסור להפסיק בברכת שמו"ע אינו שייך להיסח הדעת כלל, וכמו שכתבתי, האם יש איסור להסיח דעת בין ברכה לברכה?, ועכצ"ל שאיסור ההפסק אינו משום היסח הדעת אלא איסור עצמי. בעיני זה היה פשוט מאד אבל הרב משנ"נ מחוי באצבעו לדברי הנשמ"א שמביא ראיה מדין זה לכאן. וצ"ל שגם לד' הוא דמיון בעלמא, מדלא התירו אלא במקום צורך גדול כגון כשאינו יודע איך ימשיך תפילתו וכו'. וכמש"כ.

Re: "תיקונים לימי השובבי"ם שווים לכל נפש"

פורסם: ו' ינואר 05, 2018 4:51 am
על ידי סעדיה
בעמק ברכה (עמ' י"א) מחלק בין בקשה מהשי"ת שלא מענין הברכה לבין שיחה לצורך התפילה, יעו"ש.

Re: "תיקונים לימי השובבי"ם שווים לכל נפש"

פורסם: ו' ינואר 05, 2018 1:44 pm
על ידי שיבר
תודה רבה.

משובב נפש לראות כתב ידו של רבי שרי' שליט"א, שגם במרום גילו, לאורך יוש"ט, יציב וחזק כמו מלפני עשרות שנים.

Re: "תיקונים לימי השובבי"ם שווים לכל נפש"

פורסם: ו' ינואר 05, 2018 1:49 pm
על ידי ישראל אליהו
מה שנכון נכון כתב:
ישראל אליהו כתב:
מה שנכון נכון כתב:אכן הח"א לומד זאת (גם) מדין גביל לתוריה כיעו"ש בנשמ"א. [ואל"ה מהכ"ת לו לומר "ונ"ל שמותר"].
נכון שזה רק במקום הכרח גמור. [ויש כאלו שלמשומדים לדידהו כך הוא. ובאשר לקבלה הדרינן למחלו' קבלה ופשט].

ולזה הבאתי את הראיה מהתוס' שגם דבר שמועיל ע"פ הקבלה, ממילא גם להפשט לא חשיב הפסק.

אינני רואה דברים אלו בתוספות. הם דנים על עיקר הבאת המלח בימינו, ולא התירו משום כך להפסיק. ועי' מ"ב שכתב מטעם אחר מ"ט גם בפת שלנו ל"ה הפסק.
ז"ל (ושים לב גם שהד"ה שלהם הוא על המ"ד דהבא מלח הוי הפסק).
הבא מלח כו' צריך לברך - דהוי היסח הדעת והכי אמרי' בפ"ג דמנחות (דף לו.) סח בין תפילין לתפילין צריך לברך וכן הלכה אם סח בין ברכת המוציא לאכילה ובין ברכת קידוש לשתיה צריך לחזור ולברך אי לאו מילתא דשייכא לסעודה כמו טול ברוך וכן בשחיטה צריך לחזור ולברך אי לאו ממילתא דשחיטה כמו העוד יותר בהמות ותרנגולים לשחוט או שיאמר אחוז היטב שלא ישמט לך שלא תפסל השחיטה אין זו הפסקה ואנו אין אנו רגילים להביא על השלחן לא מלח ולא לפתן משום דפת שלנו חשוב והרי הוא כי הא דאמר בסמוך לית דין צריך בשש מיהו רבי מנחם היה מדקדק מאד להביא מלח על השלחן כדאיתא במדרש כשישראל יושבין על השלחן וממתינין זה את זה עד שיטלו ידיהם והן בלא מצות השטן מקטרג עליהם וברית מלח מגין עליהם.

דברי התוס' נסובים על ענייני הפסק, וממילא מסתבר שגם דברי רבינו מנחם קשורים לתוכן דברי התוס', דהיינו אף דלתוס' הביאו מלח הוי הפסק [כך פשוט. וכ"כ במפורש הב"י בדעתם], כך לדידיה דרבינו מנחם לא הוי הפסק. ואם לא היה קשר, היו תוס' מתחילים דיבר חדש בד"ה "לית דין צריך בשש".

Re: "תיקונים לימי השובבי"ם שווים לכל נפש"

פורסם: ש' ינואר 06, 2018 10:50 pm
על ידי מה שנכון נכון
הבית יוסף הוא ראיה לסתור. הוא לומד מתוס' שלא מספיק שיש צורך במלח לסעודה, אלא צריך שיהא צורך לפרוסת המוציא, ואל"ה הוי הפסק אף שהמלח נצרך לסעודה. ושמע מינה שאפי' אם הטעם של רבנו מנוח היה פשטי, לא היה מועיל לסלק את ההפסק, כי אין המלח בא לצורך פרוסת המוציא עצמה. וע"כ שדבריו באו רק על עיקר ענין הבאת המלח, ותל"מ. [ולומר שר"מ פליג בתרתי - מוקצה מן הדעת, וגם נגד משמעות הב"י שם. והאמת שאף בלי הראיה לסתור מהב"י פשוט שאין לקרוא לרמז כה קלוש "ראיה"].

Re: "תיקונים לימי השובבי"ם שווים לכל נפש"

פורסם: ש' ינואר 06, 2018 11:17 pm
על ידי ישראל אליהו
זוהי מחלוקת נפרדת בין התוס' לרמב"ם האם צריך קשר רק לפרוסת המוציא או קשר לכל שאר הסעודה אפילו.
אבל כל זה לפי דברי התוס' שקודם רבי מנחם מיוני, אבל לשיטתו יש ענין אחר בהבאת המלח בכדי שלא יקטרג השטן בשעה זו.

Re: "תיקונים לימי השובבי"ם שווים לכל נפש"

פורסם: ש' ינואר 06, 2018 11:18 pm
על ידי מה שנכון נכון
יפה. ואם כן אין שום קצה ראיה מתוס' שטעם מדרשי/קבלי מונע הפסק.

Re: "תיקונים לימי השובבי"ם שווים לכל נפש"

פורסם: ש' ינואר 06, 2018 11:19 pm
על ידי ישראל אליהו
אבל יש ראיה מרבינו מנחם, שלשיטתו משמע דאין אמירת "הביאו מלח" חשיב הפסק.

Re: "תיקונים לימי השובבי"ם שווים לכל נפש"

פורסם: ש' ינואר 06, 2018 11:20 pm
על ידי מה שנכון נכון
וודאי שאין ראיה, וכנ"ל. [איני יודע מה לא ברור במה שכתבתי מקודם].

Re: "תיקונים לימי השובבי"ם שווים לכל נפש"

פורסם: ש' ינואר 06, 2018 11:23 pm
על ידי ישראל אליהו
הוא לא פליג בתרתי, זו תוצאה נלווית. שכיון שיש ענין להביא, ממילא אין הפסק.

Re: "תיקונים לימי השובבי"ם שווים לכל נפש"

פורסם: ש' ינואר 06, 2018 11:23 pm
על ידי מה שנכון נכון
??
וצע"ג.

Re: "תיקונים לימי השובבי"ם שווים לכל נפש"

פורסם: ש' ינואר 06, 2018 11:46 pm
על ידי גבול ים
במה זה שונה משיר המעלות בעשי"ת בין ישתבח ליוצר שבו נוהג מוהר"ש שליט"א כהמקובלים ? רק משום חומר הפסק בשמו"ע ?

Re: "תיקונים לימי השובבי"ם שווים לכל נפש"

פורסם: ש' ינואר 06, 2018 11:48 pm
על ידי דרומי
בין ישתבח ליוצר דינו קל ביותר לענין הפסק, וכמבואר בפוסקים (כמדומני אורח חיים סימן נג).

Re: "תיקונים לימי השובבי"ם שווים לכל נפש"

פורסם: א' ינואר 07, 2018 11:50 am
על ידי ברזילי
שאלה מחוסר ידיעה: האם ענין השובבי"ם תופס מקום אצל הגר"א והמקובלים מבית מדרשו? במבט שטחי נראה שהיה מתאים לגר"א שלא לתת חשיבות מרובה לענין שאין לו שורש בדברי חז"ל.

Re: "תיקונים לימי השובבי"ם שווים לכל נפש"

פורסם: ב' ינואר 08, 2018 10:34 pm
על ידי ישראל אליהו
מה שנכון נכון כתב:??
וצע"ג.

כתבת: ולומר שר"מ פליג בתרתי - מוקצה מן הדעת.
לאיזה "תרתי" כוונתך?