"רוח ה' נוססה בו"
הגהה מופלאה של רבינו הגר"ח מוולאזין ותמוכה בכתבי יד
בגמ' נדה כ"ב ע"ב
" בעא מיניה ר' יוסי ברבי חנינא מרבי אלעזר: דם יבש מהו.. א"ל... תניתוה: המפלת כמין קליפה, כמין
שערה, כמין עפר, כמין יבחושין אדומין תטיל למים, אם נמוחו טמאה. אי הכי בלא נמוחו נמי. אמר רבה:
כי לא נמוחו בריה בפני עצמה היא. ומי איכא כי האי גוונא, אין. והתניא, א"ר אלעזר בר' צדוק, שני
מעשים העלה אבא מטבעין ליבנה: מעשה באשה שהיתה מפלת כמין קליפות אדומות, ובאו ושאלו את
אבא, ואבא שאל לחכמים, וחכמים שאלו לרופאים, ואמרו להם: אשה זו מכה יש לה בתוך מעיה שממנה
מפלת כמין קליפות, תטיל למים, אם נמוחו טמאה. ושוב מעשה באשה שהיתה מפלת כמין שערות
אדומות, ובאה ושאלה את אבא, ואבא שאל לחכמים, וחכמים לרופאים, ואמרו להם: שומא יש לה בתוך
מעיה, שממנה מפלת כמין שערות אדומות, תטיל למים, אם נמוחו טמאה. אמר ריש לקיש: ובפושרין.
תניא נמי הכי: תטיל למים, ובפושרין...."
הבית יוסף ביו"ד סי' קצ"א למד מזה דשפיר יש לסמוך על הרופאים בעניני הלכה. אמנם הרמ"א
בדרכי משה חולק ומוכיח ממה שהוצרכו להטיל למים ע"כ שלא סומכים על דברי הרופאים לחוד.
והאריכו בזה רבותינו האחרונים בתשובותיהם לענין נאמנות הרופאים במכה באשה.
ויש מהאחרונים [כנסת יחזקאל ל"ב ועוד] שמיישבים שהמילים תטיל למים הם מדברי הרופאים עצמם,
[וכ"כ בתוס' הרא"ש כאן], ותמוה לומר שהרופאים יאמרו הדין דטמאה. [ומאידך גם דחוק בלשון לומר
שחכמים אמרוהו].
ובשו"ת מהרש"ם חלק א סימן י"ג הביא בזה הלשון:
" והנה בס' מנחת עני להרב מוה' ארי' ליב מו"ץ בקאמיניץ דליטא ברוסיא הביא, בענין אשה שיש לה וסת
קבוע, רק בכל יום היתה פעמים שופעת דם עכור ומוגלא, ופעמים זבה ממנה דם מעורב במוגלא, ופעמים
היתה רואה טפין טפין, והרופאים הגדולים שפטו עליה, שהמקור שלה מוכה ופצוע ומשחת לגמרי, והאשה
לא היתה יודעת רק שכואב לה שם. אבל זאת אם מכתה מוציאה דם שלא בשעת ווסתה, לא היתה יודעת,
רק מפי הרופאים. והביא מכמה שו"ת שלמדו מהש"ס דנדה הנ"ל, מהב' מעשים שהעלה ר"צ ששאל
לחכמים, וחכמים שאלו לרופאים ואמרו להם, אשה זו מכה יש לה וכו', תטיל למים, אם נמוחו טמאה,
ואר"ל ובפושרין. ומוכח דהחכמים לא סמכו על הרופאים.
ושאל שאלה זו להרב הגאון מו"ה יעקב אבד"ק קארלין בעהמ"ח ס' משכנות יעקב והשיב לו שבטעות
נדפס המאמר: תטיל למים אם נמוחו טמאה, בשני המעשים הנ"ל. כי במשנה ר"פ המפלת נאמר שם:
המפלת כמין קליפה כמין שערה כמין עפר וכו', תטיל למים אם נמוחו טמאה וא"ל טהורה. וזה התטיל
למים אם נמוחו טמאה אינו שייך להמעשה הב' הנאמר בגמ' שם, רק הוא מסומן על המשנה, וע"ז אר"ל
ובפושרין; והמדפיס הראשון שהדפיס הש"ס טעה וסבר ששייך להמעשה, ולכך הדפיס גם במעשה הא'
תטיל למים וכו', ובאמת הוא טעות הדפוס. וראיה לזה, דהא בתוספתא נדה נאמרו שם שני המעשות האלו,
ולא נכתב שם כלל הא דתטיל למים וכו', לא במעשה הראשונה ולא בשני'. וכן בירושלמי נדה ג"כ נאמרו
ב' המעשים הללו, וג"כ לא נאמר בהם הא דתטיל למים. ונמצא לפ"ז דהחכמים שאלו לרופאים וסמכו
עליהם.
והרב המאוה"ג מו"ה יוסף אבד"ק הוראדנא אמר לי ששמע מפי רבנים, שהגאון מו"ה חיים ז"ל
מוולאזין אמר ג"כ זאת, ויוכל להיות שהה"ג מו"ה יעקב הנ"ל שהיה תלמידו של מוהר"ח הנ"ל שמע
זאת ממנו. עכתו"ד המנחת עני".
לשון הגמ' לגרסת הגר"ח
שני מעשים העלה אבא מטבעין ליבנה: מעשה באשה שהיתה מפלת כמין קליפות אדומות, ובאו ושאלו את
אבא, ואבא שאל לחכמים, וחכמים שאלו לרופאים, ואמרו להם: אשה זו מכה יש לה בתוך מעיה שממנה
מפלת כמין קליפות.
ושוב מעשה באשה שהיתה מפלת כמין שערות אדומות, ובאה ושאלה את אבא, ואבא שאל לחכמים,
וחכמים לרופאים, ואמרו להם: שומא יש לה בתוך מעיה, שממנה מפלת כמין שערות אדומות.
תטיל למים, אם נמוחו טמאה. אמר ריש לקיש: ובפושרין... (1)
והנה מצאתי בשני כתבי יד סימוכין לדברי הגר"ח מוולאז'ין אשר כל הרואה יראה בעליל כי רוח ה' היתה
על לשונו.
כת"י א' (וטיק' )
ניתן לראות בברור (בהדגשה הראשונה) שלא גרסו בגמ' את התוספת הנ"ל, אלא "אדומות. שוב מעשה"
גם בהדגשה השניה עושה רושם של ציטוט מהמשנה בקטע חדש וכהשערת הגר"ח.
כת"י ב' (וטיק' )
בכת"י זה אמנם כתוב בסוף המעשה הראשון 'אם נמוחו טמאה' בלי 'תטיל למים' [ובהכרח טעון תיקון],
אך בהמשך ניתן לראות בברור שגרסו "שומא יש לה בתוך מעיה שממנה יוצאה. המפלת כמין חתיכות
אדומות..." וכד' הגר"ח שהוא קטע חדש שקאי על המשנה, ולא שייך למעשה, וודאי שאין לחלק בין
המעשים הללו.
1 וראיתי להר' פרופ' גוטל במאמרו 'קדמונינו כאקדמיים' צוהר ל"ה שהביא דברים אלו והוסיף:
" לענייננו מצביע הדבר על מתודה אקדמית בעליל שנקט ר' חיים מוולוז'ין. ר' חיים מציע פעמיים שינוי גרסה והוא עושה זאת
בדרך קיצונית ביותר: תליית השיבושים במדפיס; תיאור פיסוק לא נכון של הסוגיה; ולבסוף הבהרה שמדובר ב'טעות מחמת
הדומות' - פעם 'חיבור' ופעם 'הוספה'. טיעונים שכאלה הם אכן לחם חוקם התדירי של חוקרי המחלקה לתלמוד הנמצאים
בהיכלי האוניברסיטה, אך בהחלט לא שגרת העיון באולם הישיבה. זאת ועוד, תעוזתו של ר' חיים ושל ההולכים בעקבותיו
גדולה הרבה מזו של איש המדע. חוקר תלמודי לא יעז בשום אופן להכריע הלכה למעשה בעקבות השערה מחקרית, תהא זו
יפה ככל שתהא, ובוודאי אם היא נועזת, כבדוגמה דידן; הדבר גם אינו מעניינו. לא כן ר' חיים, שאינו מבדיל מחקר מהלכה,
ואם זו מסקנתו המחקרית, הרי אינו רואה מניעה מהכרעת הפועל-יוצא הנובע ממנה להלכה ולמעשה".