הודעהעל ידי ושא_נס » ה' ינואר 11, 2018 2:09 am
נפלא ביותר. והדברים מאירים.
אכן זה היושטיניאני. ראיתי ש"ס שלם שלו מלא מלא מחיקות צנזור ובכרכים רבים בכותרות "מסורת התלמוד" נמחקה התיבה "התלמוד", אך לפעמים הצנזור התעצל. ולא דקדק בזה.
מה שמעניין כאן שהמדפיסים בפפד"א נרגשו בהשמטה הזו, בד"כ המומים והחרולים של בסיליאה השתרשו לגמרי וכמעט ולא תוקנו. לבי אומר לי שהיה להם טופס של ש"ס ישן מחוק כמו שראיתי בעיני ש"ס כזה, ועל פי המחיקות הניכרות לעין בנקל זיהוי הפיסקאות שהשמיטו באשמת הצנזורה. אך "תיקוני" תיבות (משומדים, מינים, אפיקורוסים, וכיו"ב) שקלקלו בדפוס בסיליאה, דומני כי שרדו עד הדפוסים שלנו. ואפילו השם "מסורת התלמוד" המקורי, אבד זכרו בשסי"ם המצויים שאין אימת הצנזור הערל עליהם.
משום מה דילגת על אמשטרדם הקטן, על לובלין אני עוד מבין שדילגת :) מעניין איך בדפוסי קושטא ושאלוניקי סביבות שנת ש"מ (במידה ויש מסכת סוטה).
התופעה של השארת חללים במקום של צנזורה - היא קדומה בהרבה ויש אותה בספרים משנות השי"ן ואולי קודם. מן הסתם כתבו על זה.
מה שצירפת מספר ההשמטות של הש"ס הנ"ל, אני זוכר שיש ספר נוסף מאותה תקופה אשר גם הוא מטרתו הוספות אשר נגרעו מחמת הצנזור, וכן תיקוני תיבות.
הרבה יש להאריך בכל עניני השסי"ם והתגלגלותם, והרב דק"ס נגע כבר בכל הדברים האלו, אלא שבנושאים רבים קיצר מאד, ובנושאים אחרים כלל לא נגע, וכנראה עיקר הסיבה כי רוב ככל הדפוסים לא היו לנגד עיניו במשך זמן רב, ולא הספיק למצות המידע שיש, ולהקביל היחס בין השסי"ם בכל הפרטים ובכל המדורים. ובפרט שבספריה הבודליאנית בה ראה רוב הדפוסים המוקדמים משנות רי"ש ושי"ן, יש כמעט כל השסי"ם שנדפסו רק עד שנת ת"ק, ורובם ככולם באוספו המפואר של ר' דוד אופנהיים, אשר רכש (או קיבל מתנות) את כל השסי"ם שיצאו בימי חייו (נפטר תצ"ז). ולכן בספריה הבודליאנית מצב הספרים שנדפסו משנת ת"ק ואילך, הוא חלש מאד ביחס לספרים שנדפסו קודם. ודומני כי מהשסי"ם המאוחרים יש שם רק וינה ת"ר-תר"ט עם רבי צבי הירש חיות הראשון (רובו ככולו אינו במאגרים) וווילנא האחרון. ואין שם את הדפוסים עם ר' ישעיה ברלין דפו"ר, ואת יתר הדפוסים של שנות ת"ק, ולא יכול היה להשוות הכל בחדא מחתא, אלא להסתמך על זכרונו ועל רשימותיו וכיו"ב, ולעולם אינו דומה עם מראה עינים.
עד היום ההגהות והציונים בשסי"ם המצויים, אין בהם סדר, ותוהו רב מצוי בהם, ואיני מדבר על הגהות רי"ב שנדפסו שלא על שמו ולהפך, אלא על ציונים רבים וגליונות קדומים, ובכלל יש גליונות שהיו בשסי"ם ישנים שכיום אין להם זכר בשסי"ם המצויים. ודומני כי במהדורת עוז והדר בעיני הדלות הגדילו התוהו במה שפיצלו הגליונות הישנים לשני מדורים נפרדים, ובמדור אחד יש הרבה הוספות משל עצמם והכל מעורבב בלא סדר כלל. ומי יתן וגם מדורים חשובים אלו של השסי"ם יזכו לעדנה וההדרה ראויה. ותחילה וראש נעתיר שכל מהדורות התלמוד יהיו מצויות במאגרים הנכבדים, ומהם אתרא הדין.
נערך לאחרונה על ידי
ושא_נס ב ה' ינואר 11, 2018 2:34 am, נערך פעם 1 בסך הכל.