מפרשי האוצר - גירסת נסיון
חיפוש גוגל בפורום:

כתבי האר"י הוצאת מכון שערי יצחק

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
הבטחתי
הודעות: 661
הצטרף: ג' אוקטובר 16, 2012 2:04 pm

כתבי האר"י הוצאת מכון שערי יצחק

הודעהעל ידי הבטחתי » ש' ינואר 27, 2018 9:38 pm

בשנתיים האחרונות מודפסים ספרי האריז"ל ע"י מכון זה, בקצב מאוד מהיר, יצאו לאור כעשרה כרכים.
האם נעשתה עבודת ההדרה? או שזה רק הדפסה מחדש ותו לא?

סמל אישי של המשתמש
מגדל
הודעות: 318
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2018 12:21 am

Re: כתבי האר"י הוצאת מכון שערי יצחק

הודעהעל ידי מגדל » ד' יולי 03, 2019 8:48 am

מעיון במבוא נראה שלא. רק הוצאה חדשה ויצירת ה "קובץ מפרשים" בסוף (בחלק מן הכרכים.)

מדבר קדש
הודעות: 139
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 9:13 am

Re: כתבי האר"י הוצאת מכון שערי יצחק

הודעהעל ידי מדבר קדש » ד' יולי 03, 2019 1:52 pm

אני משתמש בשער ההקדמות ומבוא שערים שלהם ומאוד נהנה.
הדפסה ברמה גבוהה מאוד. גם המפרשים מודפסים על הדף בצורה נוחה.
לא נתקלתי בטעויות וכד'. הדברים האלו של בירור הנוסח בכתבי האר"י מאוד משתנים מספר לספר.
המבחן לזה יהיה כשהם יוציאו עץ חיים. סך הכל, השמונה שערים די מבוררים.

הבטחתי
הודעות: 661
הצטרף: ג' אוקטובר 16, 2012 2:04 pm

Re: כתבי האר"י הוצאת מכון שערי יצחק

הודעהעל ידי הבטחתי » ד' יולי 03, 2019 1:59 pm

מדבר קדש כתב:אני משתמש בשער ההקדמות ומבוא שערים שלהם ומאוד נהנה.
הדפסה ברמה גבוהה מאוד. גם המפרשים מודפסים על הדף בצורה נוחה.
לא נתקלתי בטעויות וכד'. הדברים האלו של בירור הנוסח בכתבי האר"י מאוד משתנים מספר לספר.
המבחן לזה יהיה כשהם יוציאו עץ חיים. סך הכל, השמונה שערים די מבוררים.


אם אני מבין נכון, אין כאן בשורה מבחינת השואה לכתבי יד וכד', אבל לפחות אין כאן טעויות נוספות על המהדורות הקיימות.
האם לזה התכוונת?

מדבר קדש
הודעות: 139
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 9:13 am

Re: כתבי האר"י הוצאת מכון שערי יצחק

הודעהעל ידי מדבר קדש » ה' יולי 04, 2019 11:09 am

אכן, אך כפי שכתבתי שעד כמה שידוע לי בספרי השערים אין הרבה שינויים שלא נזכרו במפרשים עצמם.
אכן בשער הכוונות יש עניין בפני עצמו, כפי שפירט הר"י הלל במהדורתו (הוא הוציא אותה בשם "שער התפילה")

שאראש-פאטאק
הודעות: 48
הצטרף: ו' ינואר 04, 2019 5:21 pm

Re: כתבי האר"י הוצאת מכון שערי יצחק

הודעהעל ידי שאראש-פאטאק » ו' יולי 05, 2019 5:27 am

מדבר קדש כתב:אכן, אך כפי שכתבתי שעד כמה שידוע לי בספרי השערים אין הרבה שינויים שלא נזכרו במפרשים עצמם.
אכן בשער הכוונות יש עניין בפני עצמו, כפי שפירט הר"י הלל במהדורתו (הוא הוציא אותה בשם "שער התפילה")

לפי זכרוני שער התפילה הוא מהדורא קמא ושער הכוונות הוא מהדורא בתרא אין תחת ידי לבדוק

סמל אישי של המשתמש
מגדל
הודעות: 318
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2018 12:21 am

Re: כתבי האר"י הוצאת מכון שערי יצחק

הודעהעל ידי מגדל » א' יולי 14, 2019 10:10 am

שאראש-פאטאק כתב:
מדבר קדש כתב:אכן, אך כפי שכתבתי שעד כמה שידוע לי בספרי השערים אין הרבה שינויים שלא נזכרו במפרשים עצמם.
אכן בשער הכוונות יש עניין בפני עצמו, כפי שפירט הר"י הלל במהדורתו (הוא הוציא אותה בשם "שער התפילה")

לפי זכרוני שער התפילה הוא מהדורא קמא ושער הכוונות הוא מהדורא בתרא אין תחת ידי לבדוק


מבחינת תוכן הדרושים, לא נעשתה עריכה.
שער הכוונות הוא שער התפילה שכתב רח"ו, שהוציא בנו רש"ו בסדר אחר, כגון הכנסת הדרושים ששמע הרח"ו מזולתו, והוספות משער כתיבת יד מורי ז"ל, אבל כמדומני שאין שינויים בנוסח הדרושים עצמם.

שים-שלום
הודעות: 340
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 10:09 pm

Re: כתבי האר"י הוצאת מכון שערי יצחק

הודעהעל ידי שים-שלום » א' יולי 14, 2019 12:32 pm

שאראש-פאטאק כתב:
מדבר קדש כתב:אכן, אך כפי שכתבתי שעד כמה שידוע לי בספרי השערים אין הרבה שינויים שלא נזכרו במפרשים עצמם.
אכן בשער הכוונות יש עניין בפני עצמו, כפי שפירט הר"י הלל במהדורתו (הוא הוציא אותה בשם "שער התפילה")

לפי זכרוני שער התפילה הוא מהדורא קמא ושער הכוונות הוא מהדורא בתרא אין תחת ידי לבדוק


ספר הכוונות - מהדורא קמא
שער התפילה - הוא מה שאנו קוראים לו שער הכוונות, כפי שסידרו מהרח"ו כשער אחד מספר "עץ חיים", בשם שער התפילה.
שער הכוונות - מהדורת ספר שער התפילה כפי שסידר מחדש מהרש"ו את כתבי אביו.
מהדורא בתרא - אלו ספרים שלא נכללו בשמונה שערים, כגון אוצרות חיים וכו', אותם לא קיבל מהרח"ו מהאר"י אלא סיכם ע"פ הבנתו את רבו.

המהדורות הנדפסות נסדרו ע"פ סדרו של מהרש"ו כפי שסדרם מהר"ם פאפירש, וככל הנראה זו המהדורה הנדפסת מחדש כעת ע"י מכון שערי יצחק, אם כי לא עיינתי בגוף הספרים.
במכון אהבת שלום טורחים על הדפסת כל כתבי האר"י בכל מהדורותיהם, כלומר סדרת מהדורא קמא, סדרת ח' שערים מכ"י מהרח"ו, סדרת כתבי האר"י כפי שסדרם מהרש"ו, וסדרת מהדורא בתרא.

ניתן לקרוא על כל הנ"ל באריכות בספרו של הרב יוסף אביב"י בנין אריאל.

סמל אישי של המשתמש
מגדל
הודעות: 318
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2018 12:21 am

Re: כתבי האר"י הוצאת מכון שערי יצחק

הודעהעל ידי מגדל » א' יולי 14, 2019 1:38 pm

שים-שלום כתב:
שאראש-פאטאק כתב:
מדבר קדש כתב:אכן, אך כפי שכתבתי שעד כמה שידוע לי בספרי השערים אין הרבה שינויים שלא נזכרו במפרשים עצמם.
אכן בשער הכוונות יש עניין בפני עצמו, כפי שפירט הר"י הלל במהדורתו (הוא הוציא אותה בשם "שער התפילה")

לפי זכרוני שער התפילה הוא מהדורא קמא ושער הכוונות הוא מהדורא בתרא אין תחת ידי לבדוק


ספר הכוונות - מהדורא קמא
שער התפילה - הוא מה שאנו קוראים לו שער הכוונות, כפי שסידרו מהרח"ו כשער אחד מספר "עץ חיים", בשם שער התפילה.
שער הכוונות - מהדורת ספר שער התפילה כפי שסידר מחדש מהרש"ו את כתבי אביו.
מהדורא בתרא - אלו ספרים שלא נכללו בשמונה שערים, כגון אוצרות חיים וכו', אותם לא קיבל מהרח"ו מהאר"י אלא סיכם ע"פ הבנתו את רבו.

המהדורות הנדפסות נסדרו ע"פ סדרו של מהרש"ו כפי שסדרם מהר"ם פאפירש, וככל הנראה זו המהדורה הנדפסת מחדש כעת ע"י מכון שערי יצחק, אם כי לא עיינתי בגוף הספרים.
במכון אהבת שלום טורחים על הדפסת כל כתבי האר"י בכל מהדורותיהם, כלומר סדרת מהדורא קמא, סדרת ח' שערים מכ"י מהרח"ו, סדרת כתבי האר"י כפי שסדרם מהרש"ו, וסדרת מהדורא בתרא.

ניתן לקרוא על כל הנ"ל באריכות בספרו של הרב יוסף אביב"י בנין אריאל.


וכבר ציינו (עיין להר' יוסף חיים מזרחי בספריו השונים) שאין הוצאת אהבת שלום מדוייקת, וטעויות רבות נפלו בה. לכן הרוצה להכמיד דברים על דיוקם, יכול למצוא כתבי היד באתר הספריה הלאומית.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 11903
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: כתבי האר"י הוצאת מכון שערי יצחק

הודעהעל ידי איש_ספר » א' יולי 14, 2019 1:56 pm

לא שזה משנה הרבה מה מזרחי כתב או לא כתב, אבל למען הדיוק לא ראיתי מעולם שהוא כתב כך.
אגב בספה"ל אין יותר מארבעה שערים. ומסופקני אם יש משהו מקוון.

בריושמא
הודעות: 866
הצטרף: ה' אוקטובר 07, 2010 1:32 pm

Re: כתבי האר"י הוצאת מכון שערי יצחק

הודעהעל ידי בריושמא » א' יולי 14, 2019 2:43 pm

כיוון שכתבו כאן את סדר כתיבות ר' חיים ויטל אתקן מעט כדי שהסדר יכון על עומדו.

תחילה כתב ר' חיים ויטל קונטרסי טיוטות ובהם הדרושים אשר שמע מרבו האר"י.
אחר ערך את הקונטרסים הללו בספר עץ חיים, ובו שמונה שערים. האחד - ובו פירושים שכתב רבו האר"י בעצמו, שבעה - דרושים שר' חיים שמע מרבו בעל פה.
אחר כתב ר' חיים ויטל ספר מבוא שערים, ובו סיכם את כל הדרושים שבשער ההקדמות למסכת אחת שמלמדת את סדר האצילות כולו.
אחר כתב ר' חיים ויטל ספרים נוספים על סדר האצילות (אוצרות חיים, אדם ישר ועוד), ועל סדר הכוונות (עולת תמיד).

ר' שמואל ויטל נטל את ספר עץ חיים וערך אותו מחדש, בשמונה שערים. הוא סידר את כל תוכנו של ספר עץ חיים מחדש, וערך את הכל בשמונה שערים לפי סדר הנושאים.

את קונטרסי הטיוטות נטלו מקובלים אחדים, וכל אחד מהם ערך את הקונטרסים הללו בסדרה שכוללת ספר דרושים, ספר כוונות וספר ליקוטים.

אחר נטל ר' מאיר פופרש את ספרי הדרושים, כוונות וליקוטים, עם ספרי אוצרות חיים, אדם ישר ועולת תמיד,
ומכל אלה יחד סידר שלושה ספרים: דרך עץ חיים על סדר האצילות, פרי עץ חיים על סדר הכוונות והמצוות ועוד, ונוף עץ חיים על פירושי הפסוקים ומאמרי חז"ל ועוד.

כך הוא על רגל אחת, ואידך זיל גמור.

שים-שלום
הודעות: 340
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 10:09 pm

Re: כתבי האר"י הוצאת מכון שערי יצחק

הודעהעל ידי שים-שלום » א' יולי 14, 2019 2:52 pm

בריושמא כתב:כיוון שכתבו כאן את סדר כתיבות ר' חיים ויטל אתקן מעט כדי שהסדר יכון על עומדו.

תחילה כתב ר' חיים ויטל קונטרסי טיוטות ובהם הדרושים אשר שמע מרבו האר"י.
אחר ערך את הקונטרסים הללו בספר עץ חיים, ובו שמונה שערים. האחד - ובו פירושים שכתב רבו האר"י בעצמו, שבעה - דרושים שר' חיים שמע מרבו בעל פה.
אחר כתב ר' חיים ויטל ספר מבוא שערים, ובו סיכם את כל הדרושים שבשער ההקדמות למסכת אחת שמלמדת את סדר האצילות כולו.
אחר כתב ר' חיים ויטל ספרים נוספים על סדר האצילות (אוצרות חיים, אדם ישר ועוד), ועל סדר הכוונות (עולת תמיד).

ר' שמואל ויטל נטל את ספר עץ חיים וערך אותו מחדש, בשמונה שערים. הוא סידר את כל תוכנו של ספר עץ חיים מחדש, וערך את הכל בשמונה שערים לפי סדר הנושאים.

את קונטרסי הטיוטות נטלו מקובלים אחדים, וכל אחד מהם ערך את הקונטרסים הללו בסדרה שכוללת ספר דרושים, ספר כוונות וספר ליקוטים.

אחר נטל ר' מאיר פופרש את ספרי הדרושים, כוונות וליקוטים, עם ספרי אוצרות חיים, אדם ישר ועולת תמיד,
ומכל אלה יחד סידר שלושה ספרים: דרך עץ חיים על סדר האצילות, פרי עץ חיים על סדר הכוונות והמצוות ועוד, ונוף עץ חיים על פירושי הפסוקים ומאמרי חז"ל ועוד.

כך הוא על רגל אחת, ואידך זיל גמור.


נשמח כמובן שמר יחווה דעתו על מהדורה זו אם מכירהּ

סמל אישי של המשתמש
מגדל
הודעות: 318
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2018 12:21 am

Re: כתבי האר"י הוצאת מכון שערי יצחק

הודעהעל ידי מגדל » א' יולי 14, 2019 2:57 pm

איש_ספר כתב:לא שזה משנה הרבה מה מזרחי כתב או לא כתב, אבל למען הדיוק לא ראיתי מעולם שהוא כתב כך.
אגב בספה"ל אין יותר מארבעה שערים. ומסופקני אם יש משהו מקוון.

באשר לכתבי הרח"ו בספריה הלאומית ישנם רק ארבעה שערים, מכיוון שרק אלו נגישים לציבור מכתיבת יד הרח"ו עצמו, ד' השערים האחרים, נעלמו עקבותיהם, ושזפתם עינם של רבינו הגדול הרב בריושמא. אמנם מצויים כתבי יד אחרים, מתקופה מוקדמת באופן יחסי. כך זכור לי מספרו של הרב הגאון הנ"ל.

באשר לרב מזרחי, אינני יודע מה בלבך עליו, כאשר ניכר מדבריך. איך שיהא, כך כתב.
אתקינו.JPG
אתקינו.JPG (6.66 MiB) נצפה 1593 פעמים


והרי לך גרסת אהבת שלום
שער התפלה.PDF
(394.59 KiB) הורד 42 פעמים

למען האמת, בפיוט של ערב שבת מצאתי מלמעלה רק שינוי באות אחת, וכהמשך לגילוי נאות זה, לא היה לי כח לבדוק בנוספים.
אמנם חזקה על הת"ח הדייקן הזה שלא כתב דבר אלא אם כן בדקו פעמים מספר. ובדידי הוה עובדא שדברי האר"י נתבארו לי באופן אחר לגמרי, רק מחמת אות אחת אשר מצאתי בכתב היד, או בספר שער התפלה.

מדבר קדש
הודעות: 139
הצטרף: ג' פברואר 14, 2017 9:13 am

Re: כתבי האר"י הוצאת מכון שערי יצחק

הודעהעל ידי מדבר קדש » א' יולי 14, 2019 3:00 pm

בריושמא כתב:כיוון שכתבו כאן את סדר כתיבות ר' חיים ויטל אתקן מעט כדי שהסדר יכון על עומדו.

תחילה כתב ר' חיים ויטל קונטרסי טיוטות ובהם הדרושים אשר שמע מרבו האר"י.
אחר ערך את הקונטרסים הללו בספר עץ חיים, ובו שמונה שערים. האחד - ובו פירושים שכתב רבו האר"י בעצמו, שבעה - דרושים שר' חיים שמע מרבו בעל פה.
אחר כתב ר' חיים ויטל ספר מבוא שערים, ובו סיכם את כל הדרושים שבשער ההקדמות למסכת אחת שמלמדת את סדר האצילות כולו.
אחר כתב ר' חיים ויטל ספרים נוספים על סדר האצילות (אוצרות חיים, אדם ישר ועוד), ועל סדר הכוונות (עולת תמיד).

ר' שמואל ויטל נטל את ספר עץ חיים וערך אותו מחדש, בשמונה שערים. הוא סידר את כל תוכנו של ספר עץ חיים מחדש, וערך את הכל בשמונה שערים לפי סדר הנושאים.

את קונטרסי הטיוטות נטלו מקובלים אחדים, וכל אחד מהם ערך את הקונטרסים הללו בסדרה שכוללת ספר דרושים, ספר כוונות וספר ליקוטים.

אחר נטל ר' מאיר פופרש את ספרי הדרושים, כוונות וליקוטים, עם ספרי אוצרות חיים, אדם ישר ועולת תמיד,
ומכל אלה יחד סידר שלושה ספרים: דרך עץ חיים על סדר האצילות, פרי עץ חיים על סדר הכוונות והמצוות ועוד, ונוף עץ חיים על פירושי הפסוקים ומאמרי חז"ל ועוד.

כך הוא על רגל אחת, ואידך זיל גמור.


דרך עץ חיים למהר"מ פאפרש הוא העץ חיים הנדפס כיום בכרך אחד, הלא כן?

סמל אישי של המשתמש
מגדל
הודעות: 318
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2018 12:21 am

Re: כתבי האר"י הוצאת מכון שערי יצחק

הודעהעל ידי מגדל » א' יולי 14, 2019 3:07 pm

מדבר קדש כתב:
בריושמא כתב:כיוון שכתבו כאן את סדר כתיבות ר' חיים ויטל אתקן מעט כדי שהסדר יכון על עומדו.

תחילה כתב ר' חיים ויטל קונטרסי טיוטות ובהם הדרושים אשר שמע מרבו האר"י.
אחר ערך את הקונטרסים הללו בספר עץ חיים, ובו שמונה שערים. האחד - ובו פירושים שכתב רבו האר"י בעצמו, שבעה - דרושים שר' חיים שמע מרבו בעל פה.
אחר כתב ר' חיים ויטל ספר מבוא שערים, ובו סיכם את כל הדרושים שבשער ההקדמות למסכת אחת שמלמדת את סדר האצילות כולו.
אחר כתב ר' חיים ויטל ספרים נוספים על סדר האצילות (אוצרות חיים, אדם ישר ועוד), ועל סדר הכוונות (עולת תמיד).

ר' שמואל ויטל נטל את ספר עץ חיים וערך אותו מחדש, בשמונה שערים. הוא סידר את כל תוכנו של ספר עץ חיים מחדש, וערך את הכל בשמונה שערים לפי סדר הנושאים.

את קונטרסי הטיוטות נטלו מקובלים אחדים, וכל אחד מהם ערך את הקונטרסים הללו בסדרה שכוללת ספר דרושים, ספר כוונות וספר ליקוטים.

אחר נטל ר' מאיר פופרש את ספרי הדרושים, כוונות וליקוטים, עם ספרי אוצרות חיים, אדם ישר ועולת תמיד,
ומכל אלה יחד סידר שלושה ספרים: דרך עץ חיים על סדר האצילות, פרי עץ חיים על סדר הכוונות והמצוות ועוד, ונוף עץ חיים על פירושי הפסוקים ומאמרי חז"ל ועוד.

כך הוא על רגל אחת, ואידך זיל גמור.


דרך עץ חיים למהר"מ פאפרש הוא העץ חיים הנדפס כיום בכרך אחד, הלא כן?


אכן כן.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 11903
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: כתבי האר"י הוצאת מכון שערי יצחק

הודעהעל ידי איש_ספר » א' יולי 14, 2019 3:16 pm

מגדל כתב:
איש_ספר כתב:לא שזה משנה הרבה מה מזרחי כתב או לא כתב, אבל למען הדיוק לא ראיתי מעולם שהוא כתב כך.
אגב בספה"ל אין יותר מארבעה שערים. ומסופקני אם יש משהו מקוון.

באשר לכתבי הרח"ו בספריה הלאומית ישנם רק ארבעה שערים, מכיוון שרק אלו נגישים לציבור מכתיבת יד הרח"ו עצמו, ד' השערים האחרים, נעלמו עקבותיהם, ושזפתם עינם של רבינו הגדול הרב בריושמא. אמנם מצויים כתבי יד אחרים, מתקופה מוקדמת באופן יחסי. כך זכור לי מספרו של הרב הגאון הנ"ל.

באשר לרב מזרחי, אינני יודע מה בלבך עליו, כאשר ניכר מדבריך. איך שיהא, כך כתב.
אתקינו.JPG


והרי לך גרסת אהבת שלום
שער התפלה.PDF

למען האמת, בפיוט של ערב שבת מצאתי מלמעלה רק שינוי באות אחת, וכהמשך לגילוי נאות זה, לא היה לי כח לבדוק בנוספים.
אמנם חזקה על הת"ח הדייקן הזה שלא כתב דבר אלא אם כן בדקו פעמים מספר. ובדידי הוה עובדא שדברי האר"י נתבארו לי באופן אחר לגמרי, רק מחמת אות אחת אשר מצאתי בכתב היד, או בספר שער התפלה.

הארבעה האחרים לא נעלמו אלא נמצאים בידים פרטיות.
תודה על השטר ושוברו בצידו: שינוי של אות אחת, וגם זה לא בדקתי עם מי הצדק.
ובכן התברר שדבריך על הוצאה ש"טעויות רבות נפלו בה", הינם דברי סרק.
אין לי שום דבר נגד מדפיס הסידורים הנ"ל, כל זמן שהוא מוצג לפי ערכו ולא בגוזמאות חסרות שחר.

סמל אישי של המשתמש
מגדל
הודעות: 318
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2018 12:21 am

Re: כתבי האר"י הוצאת מכון שערי יצחק

הודעהעל ידי מגדל » א' יולי 14, 2019 3:32 pm

איש_ספר כתב:
מגדל כתב:
איש_ספר כתב:לא שזה משנה הרבה מה מזרחי כתב או לא כתב, אבל למען הדיוק לא ראיתי מעולם שהוא כתב כך.
אגב בספה"ל אין יותר מארבעה שערים. ומסופקני אם יש משהו מקוון.

באשר לכתבי הרח"ו בספריה הלאומית ישנם רק ארבעה שערים, מכיוון שרק אלו נגישים לציבור מכתיבת יד הרח"ו עצמו, ד' השערים האחרים, נעלמו עקבותיהם, ושזפתם עינם של רבינו הגדול הרב בריושמא. אמנם מצויים כתבי יד אחרים, מתקופה מוקדמת באופן יחסי. כך זכור לי מספרו של הרב הגאון הנ"ל.

באשר לרב מזרחי, אינני יודע מה בלבך עליו, כאשר ניכר מדבריך. איך שיהא, כך כתב.
אתקינו.JPG


והרי לך גרסת אהבת שלום
שער התפלה.PDF

למען האמת, בפיוט של ערב שבת מצאתי מלמעלה רק שינוי באות אחת, וכהמשך לגילוי נאות זה, לא היה לי כח לבדוק בנוספים.
אמנם חזקה על הת"ח הדייקן הזה שלא כתב דבר אלא אם כן בדקו פעמים מספר. ובדידי הוה עובדא שדברי האר"י נתבארו לי באופן אחר לגמרי, רק מחמת אות אחת אשר מצאתי בכתב היד, או בספר שער התפלה.

הארבעה האחרים לא נעלמו אלא נמצאים בידים פרטיות.
תודה על השטר ושוברו בצידו: שינוי של אות אחת, וגם זה לא בדקתי עם מי הצדק.
ובכן התברר שדבריך על הוצאה ש"טעויות רבות נפלו בה", הינם דברי סרק.
אין לי שום דבר נגד מדפיס הסידורים הנ"ל, כל זמן שהוא מוצג לפי ערכו ולא בגוזמאות חסרות שחר.


כן? היכן הם? וכמדומני שמדובר ביד ולא בידיים.
אכן טעיתי, ולא כתב הרב הנ"ל רבות, אלא טעויות נפלו, מחילה סליחה וכפרה.
איננו רק להגדיר אדם כמדפיס סידורים, משום שבין היתר הוא מדפיס סידורים, יהא זה כלהגדיר אותך כגולש פורומים, מאחר שאתה נמצא כאן מעת לעת.
מדובר בת"ח וכיודעו ומכירו קאמינא, אתה מוזמן לעיין לדוגמא בהגהותיו לתיקון תפילה ולהיווכח.

בריושמא
הודעות: 866
הצטרף: ה' אוקטובר 07, 2010 1:32 pm

Re: כתבי האר"י הוצאת מכון שערי יצחק

הודעהעל ידי בריושמא » א' יולי 14, 2019 5:13 pm

ספר דרך עץ חיים שערך ר' מאיר פופרש נעתק במאות כתבי יד.
הוא נדפס לראשונה בקארעץ תקמ"ב, בשם 'עץ חיים'.
מאז ועד ימינו הוא נדפס במהדורות אחדות, ובכולן הוא נקרא בשם 'עץ חיים'.

נער הייתי גם זקנתי, ואת כתבי האר"י הנדפסים קניתי לפני ארבעים שנה.
מאז לא התעדכנתי במהדורות הנדפסות חדשים לבקרים, ומשום כך אינני יכול לחוות דעה על אחת מהן.

שים-שלום
הודעות: 340
הצטרף: ג' מאי 09, 2017 10:09 pm

Re: כתבי האר"י הוצאת מכון שערי יצחק

הודעהעל ידי שים-שלום » א' יולי 14, 2019 5:38 pm

מגדל כתב:
איש_ספר כתב:
מגדל כתב:
איש_ספר כתב:לא שזה משנה הרבה מה מזרחי כתב או לא כתב, אבל למען הדיוק לא ראיתי מעולם שהוא כתב כך.
אגב בספה"ל אין יותר מארבעה שערים. ומסופקני אם יש משהו מקוון.

באשר לכתבי הרח"ו בספריה הלאומית ישנם רק ארבעה שערים, מכיוון שרק אלו נגישים לציבור מכתיבת יד הרח"ו עצמו, ד' השערים האחרים, נעלמו עקבותיהם, ושזפתם עינם של רבינו הגדול הרב בריושמא. אמנם מצויים כתבי יד אחרים, מתקופה מוקדמת באופן יחסי. כך זכור לי מספרו של הרב הגאון הנ"ל.

באשר לרב מזרחי, אינני יודע מה בלבך עליו, כאשר ניכר מדבריך. איך שיהא, כך כתב.
אתקינו.JPG


והרי לך גרסת אהבת שלום
שער התפלה.PDF

למען האמת, בפיוט של ערב שבת מצאתי מלמעלה רק שינוי באות אחת, וכהמשך לגילוי נאות זה, לא היה לי כח לבדוק בנוספים.
אמנם חזקה על הת"ח הדייקן הזה שלא כתב דבר אלא אם כן בדקו פעמים מספר. ובדידי הוה עובדא שדברי האר"י נתבארו לי באופן אחר לגמרי, רק מחמת אות אחת אשר מצאתי בכתב היד, או בספר שער התפלה.

הארבעה האחרים לא נעלמו אלא נמצאים בידים פרטיות.
תודה על השטר ושוברו בצידו: שינוי של אות אחת, וגם זה לא בדקתי עם מי הצדק.
ובכן התברר שדבריך על הוצאה ש"טעויות רבות נפלו בה", הינם דברי סרק.
אין לי שום דבר נגד מדפיס הסידורים הנ"ל, כל זמן שהוא מוצג לפי ערכו ולא בגוזמאות חסרות שחר.


כן? היכן הם? וכמדומני שמדובר ביד ולא בידיים.
אכן טעיתי, ולא כתב הרב הנ"ל רבות, אלא טעויות נפלו, מחילה סליחה וכפרה.
איננו רק להגדיר אדם כמדפיס סידורים, משום שבין היתר הוא מדפיס סידורים, יהא זה כלהגדיר אותך כגולש פורומים, מאחר שאתה נמצא כאן מעת לעת.
מדובר בת"ח וכיודעו ומכירו קאמינא, אתה מוזמן לעיין לדוגמא בהגהותיו לתיקון תפילה ולהיווכח.


דברי הרב איש ספר עניים במקום אחד ועשירים במקום אחר (כמובן שאין כוונתי להביע דעה, אלא רק להפנות).
viewtopic.php?f=7&t=4708&p=68964&hilit=%D7%9E%D7%96%D7%A8%D7%97%D7%99#p68964

לענין
הודעות: 2622
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: כתבי האר"י הוצאת מכון שערי יצחק

הודעהעל ידי לענין » א' יולי 14, 2019 9:26 pm

בריושמא כתב:כיוון שכתבו כאן את סדר כתיבות ר' חיים ויטל אתקן מעט כדי שהסדר יכון על עומדו.

תחילה כתב ר' חיים ויטל קונטרסי טיוטות ובהם הדרושים אשר שמע מרבו האר"י.
אחר ערך את הקונטרסים הללו בספר עץ חיים, ובו שמונה שערים. האחד - ובו פירושים שכתב רבו האר"י בעצמו, שבעה - דרושים שר' חיים שמע מרבו בעל פה.
אחר כתב ר' חיים ויטל ספר מבוא שערים, ובו סיכם את כל הדרושים שבשער ההקדמות למסכת אחת שמלמדת את סדר האצילות כולו.
אחר כתב ר' חיים ויטל ספרים נוספים על סדר האצילות (אוצרות חיים, אדם ישר ועוד), ועל סדר הכוונות (עולת תמיד).

ר' שמואל ויטל נטל את ספר עץ חיים וערך אותו מחדש, בשמונה שערים. הוא סידר את כל תוכנו של ספר עץ חיים מחדש, וערך את הכל בשמונה שערים לפי סדר הנושאים.

את קונטרסי הטיוטות נטלו מקובלים אחדים, וכל אחד מהם ערך את הקונטרסים הללו בסדרה שכוללת ספר דרושים, ספר כוונות וספר ליקוטים.

אחר נטל ר' מאיר פופרש את ספרי הדרושים, כוונות וליקוטים, עם ספרי אוצרות חיים, אדם ישר ועולת תמיד,
ומכל אלה יחד סידר שלושה ספרים: דרך עץ חיים על סדר האצילות, פרי עץ חיים על סדר הכוונות והמצוות ועוד, ונוף עץ חיים על פירושי הפסוקים ומאמרי חז"ל ועוד.

כך הוא על רגל אחת, ואידך זיל גמור.


זאת אומרת, מהרח"ו כתב ארבע כתיבות?
ולכשמצי לומר, כאשר כבודו כותב 'כתיבה ראשונה' הריהו מכוין לטיוטות או לעץ חיים של מהרח"ו?
ובלשון אחרת, כאשר אני חפץ לציין לטיוטות (וכגון לספר כוונות הישן בעריכת מהר"א פנצירי), היאך אקרא לו, כתיבה ראשונה או טיוטות או לשון אחרת?
בתודה מראש

סמל אישי של המשתמש
מגדל
הודעות: 318
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2018 12:21 am

Re: כתבי האר"י הוצאת מכון שערי יצחק

הודעהעל ידי מגדל » א' יולי 14, 2019 9:40 pm

לענין כתב:זאת אומרת, מהרח"ו כתב ארבע כתיבות?
ולכשמצי לומר, כאשר כבודו כותב 'כתיבה ראשונה' הריהו מכוין לטיוטות או לעץ חיים של מהרח"ו?
ובלשון אחרת, כאשר אני חפץ לציין לטיוטות (וכגון לספר כוונות הישן בעריכת מהר"א פנצירי), היאך אקרא לו, כתיבה ראשונה או טיוטות או לשון אחרת?
בתודה מראש


מדוע שלא תקרא לו "ספר הכוונות הישן בעריכת מהר"א פנצירי"?

לענין
הודעות: 2622
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: כתבי האר"י הוצאת מכון שערי יצחק

הודעהעל ידי לענין » א' יולי 14, 2019 9:42 pm

מפני שאני רוצה לדבר על הענין באופן כללי. להסביר שלפני חכמים בארצות מסויימות עמד רק ספר הכוונות הישן ולא השמונה שערים. כדי להסביר את זה באופן שיהיה מובן ללב הקורא, צריך להסביר לו שיש טיוטות ויש כתיבה של מסקנות, לכן שאלתי את הרב ברו"ש מה ה'שם המקצועי' של זה ושל זה.
בתודה.

בריושמא
הודעות: 866
הצטרף: ה' אוקטובר 07, 2010 1:32 pm

Re: כתבי האר"י הוצאת מכון שערי יצחק

הודעהעל ידי בריושמא » א' יולי 14, 2019 10:13 pm

לשאלת הרב לענין:
כתיבה ראשונה: קונטרסי הטיוטות. ספר עץ חיים.
כתיבה שנייה: מבוא שערים.
כתיבה שלישית: אוצרות חיים, קהלת יעקב, אדם ישר, עולת תמיד, זוהר הרקיע.

לכן כתבתי לעיל: כתב את קונטרסי הטיוטות, ערך את ספר עץ חיים.
כי מבחינת התוכן - קונטרסי הטיוטות וספר עץ חיים הם היינו הך.
ר' חיים ויטל נטל את קונטרסי הטיוטות וערך אותם וסידר אותם בשמונת שערי ספר עץ חיים.
אבל התוכן נשאר זהה.
ספר מבוא שערים הוא כתיבה שנייה, כי התוכן שונה. הערות נלע"ד שכתב בכתיבה הראשונה נפשטו כאן וכו'.
ספרי אוצרות חיים וכו' הם כתיבה שלישית, כי התוכן שונה. הערות נלע"ד שכתב בכתיבה השנייה נפשטו כאן וכו',
הכל ככתוב באריכות ובפרוטרוט בספר בנין אריאל ובספר קבלת האר"י.

לענין
הודעות: 2622
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: כתבי האר"י הוצאת מכון שערי יצחק

הודעהעל ידי לענין » א' יולי 14, 2019 10:15 pm

בריושמא כתב:לשאלת הרב לענין:
כתיבה ראשונה: קונטרסי הטיוטות. ספר עץ חיים.
כתיבה שנייה: מבוא שערים.
כתיבה שלישית: אוצרות חיים, קהלת יעקב, אדם ישר, עולת תמיד, זוהר הרקיע.

לכן כתבתי לעיל: כתב את קונטרסי הטיוטות, ערך את ספר עץ חיים.
כי מבחינת התוכן - קונטרסי הטיוטות וספר עץ חיים הם היינו הך.
ר' חיים ויטל נטל את קונטרסי הטיוטות וערך אותם וסידר אותם בשמונת שערי ספר עץ חיים.
אבל התוכן נשאר זהה.
ספר מבוא שערים הוא כתיבה שנייה, כי התוכן שונה. הערות נלע"ד שכתב בכתיבה הראשונה נפשטו כאן וכו'.
ספרי אוצרות חיים וכו' הם כתיבה שלישית, כי התוכן שונה. הערות נלע"ד שכתב בכתיבה השנייה נפשטו כאן וכו',
הכל ככתוב באריכות ובפרוטרוט בספר בנין אריאל ובספר קבלת האר"י.


עינינו הרואות שלפעמים בספר הכוונות (הישן, מהר"א פנצירי) ישנם קטעים שבשער הכוונות הם כתובים לגמרי אחרת?
זאת אומרת לא רק שינויי לשון אלא הוספות ועריכה בחינת פנים חדשות באו לכאן.

בריושמא
הודעות: 866
הצטרף: ה' אוקטובר 07, 2010 1:32 pm

Re: כתבי האר"י הוצאת מכון שערי יצחק

הודעהעל ידי בריושמא » א' יולי 14, 2019 10:25 pm

לדברי הרב מגדל:
בכתבי היד אין 'ספר הכוונות הישן'.
יש ספרי כוונות רבים ושונים, בעריכות רבות ושונות.
רשמתי ותיארתי אותם בספר קבלת האר"י, אחד אחד.
אחד מספרי הכוונות הללו הוא בעריכתו של ר' אפרים פאנצירי.

בריושמא
הודעות: 866
הצטרף: ה' אוקטובר 07, 2010 1:32 pm

Re: כתבי האר"י הוצאת מכון שערי יצחק

הודעהעל ידי בריושמא » א' יולי 14, 2019 10:27 pm

להרב לענין:
לכל כלל יש יוצא מן הכלל.
כתבתי בכלל על כל קונטרסי הטיוטות אל מול כל ספר עץ חיים אל מול ספרי הדרושים והכוונות והליקוטים.
על כל אלה לעומת מבוא שערים.
על כל אלה לעומת אוצרות חיים וכו'.
ואחרי כל הכלל הגדול ברור שיש יוצא מן הכלל.
ותמיד כדאי לבדוק בכתב היד וכו'.

לענין
הודעות: 2622
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: כתבי האר"י הוצאת מכון שערי יצחק

הודעהעל ידי לענין » א' יולי 14, 2019 10:29 pm

תודה רבה!

סמל אישי של המשתמש
מגדל
הודעות: 318
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2018 12:21 am

Re: כתבי האר"י הוצאת מכון שערי יצחק

הודעהעל ידי מגדל » ב' יולי 15, 2019 10:03 am

לכבוד הרב ברי ושמא, אכן זכיתי ללמוד בספרך, (אם כי אולי לא מספיק פעמים,) לא כתבתי את אשר כתבתי אלא לגופם של דברי הרב לעניין, עד שביאר כוונתו.

הרב כתב כי קונטרסי הטיוטות ועץ חיים, כתיבה אחת הן. והקשה הרב לענין, הרי מצינו שינויים רבים.
יורנו הרב ברי ושמא, אך אף שמבחינת "סדר העבודה" נקרא לזה, של רח"ו, קונטרסי הטיוטות הם הבסיס עליו יסד את ספר עץ חיים, מכל מקום אותו ספר כוונות הוא מכלל הת"ר ניירים, דברים שנעתקו מכתבי הרח"ו עוד 'באמצע' עבודתו. ולכן בעוד ההבדלים בין עץ חיים לשמונה שערים, אינם אלא הבדלי סידור ועריכה גרידא, ההבדלים בין שני הנזכרים לבין ספר הכוונות הם מהותיים יותר, שכן אף הם אין השני אלא בסיס לראשונים, מכל מקום עברו הדברים עיבוד והרחבה, הלא כן?

בריושמא
הודעות: 866
הצטרף: ה' אוקטובר 07, 2010 1:32 pm

Re: כתבי האר"י הוצאת מכון שערי יצחק

הודעהעל ידי בריושמא » ב' יולי 15, 2019 11:21 am

לשאלת הרב מגדל:
אכן, כך הם פני העריכות.
ר' חיים ויטל ערך ותיקן לשונות וכו' במעבר מקונטרסי הטיוטות לספר עץ חיים. כמפורט בספר בנין אריאל ובספר קבלת האר"י.
ר' שמואל ויטל סידר מחדש במעבר מספר עץ חיים לשמונה שערים. גם הוסיף הערות. כמפורט בספר בנין אריאל ובספר קבלת האר"י.

לענין
הודעות: 2622
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: כתבי האר"י הוצאת מכון שערי יצחק

הודעהעל ידי לענין » ב' יולי 15, 2019 2:08 pm

בריושמא כתב:לשאלת הרב מגדל:
אכן, כך הם פני העריכות.
ר' חיים ויטל ערך ותיקן לשונות וכו' במעבר מקונטרסי הטיוטות לספר עץ חיים. כמפורט בספר בנין אריאל ובספר קבלת האר"י.
ר' שמואל ויטל סידר מחדש במעבר מספר עץ חיים לשמונה שערים. גם הוסיף הערות. כמפורט בספר בנין אריאל ובספר קבלת האר"י.


והדרא קושיא לדוכתה
איך נכליל גם את הטיוטות וגם את העץ חיים בשם כתיבה ראשונה, כאשר החילוק ביניהם רב. ואני הקטן הייתי מעדיף לקרוא לזה, טיוטות (היינו הת"ר ניירים) וכתיבה ראשונה (עץ חיים של מהרח''ו).

בריושמא
הודעות: 866
הצטרף: ה' אוקטובר 07, 2010 1:32 pm

Re: כתבי האר"י הוצאת מכון שערי יצחק

הודעהעל ידי בריושמא » ב' יולי 15, 2019 3:13 pm

מעיקרא לא היתה קושיה, ועל כן לא הדרא לדוכתא.
שינויים בין כתבי יד ובין דפוסים יש תמיד, גדולים או קטנים, ואין הם קובעים 'כתיבה' לעצמה ובוודאי אינם קובעים סדר של כתיבות.
את סדר הכתיבות קבעתי לפי הבדלים מהותיים, כלומר הערות שכתב ר' חיים ויטל בגיליונות הכתבים.
כאשר עוקבים אחרי ההערות הללו רואים כי יש התפתחות של סדר זמנים בתוכנן של ההערות הללו:
תחילה הוא כותב הערות ובהן הוא מסתפק מה אמר האר"י.
אחר הוא מכריע בספקות הללו, ומוסיף שאלות וספקות חדשים.
אחר הוא כותב את דברי האר"י בגוף החיבור כפי שהוא עצמו הכריע בכתבים הקודמים, והוא מכריע בספקות הקודמים.
אלו אינם שינויים גרידא, אלא שינויים מהותיים:
א. ספקות בכתיבה אחת מוכרעים בכתיבה שנייה.
ב. יש סדר של הערות: ספקות, הכרעות, שילוב בגוף החיבור.
על השינויים המהותיים הללו אפשר לבנות סדר של כתיבות, סדר זמנים של כתיבה ראשונה עד אחרונה, ורק על שינויים אלו.
כל השינויים האחרים הם צריכים יישוב והבנה וכו', אבל אין בהם כדי להבדיל בין כתיבות שונות בזמנים שונים
ובוודאי אין בהם כדי לקבוע סדר של זמנים מכתיבה ראשונה עד אחרונה.

סמל אישי של המשתמש
מגדל
הודעות: 318
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2018 12:21 am

Re: כתבי האר"י הוצאת מכון שערי יצחק

הודעהעל ידי מגדל » ב' יולי 15, 2019 4:14 pm

בריושמא כתב:לשאלת הרב מגדל:
אכן, כך הם פני העריכות.
ר' חיים ויטל ערך ותיקן לשונות וכו' במעבר מקונטרסי הטיוטות לספר עץ חיים. כמפורט בספר בנין אריאל ובספר קבלת האר"י.
ר' שמואל ויטל סידר מחדש במעבר מספר עץ חיים לשמונה שערים. גם הוסיף הערות. כמפורט בספר בנין אריאל ובספר קבלת האר"י.

כמובן, אני לא מסתיר שכל ידיעותי המעטות מבוססות על ספריך, ולא באתי לחלוק או להוסיף.
הרגשתי שישנו פער בין השימוש של הרב במונח כתיבה, לבין שימושו של הרב לענין, כמו שאכן התברר לקמן.
תודה רבה על כל העזרה והמידע.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 83 אורחים