הנה העתקה
15/10/2009 12:35
עיקר שפתי חכמים
האם היה על כך דיון כאן ?
שמועה שמעתי שהיתה זו אשה שכתבה את זה.
ועוד שמעתי שיש בפירוש זה כמה וכמה פעמים דברים מקוריים שאינם כלל בנמצא בשפתי חכמים.
כלומר, זה אמנם תמצות של הפירוש: שפתי חכמים של רבי שבתי משורר בס, אבל פה ושם הכניס בעל העיקר (או גברת העיקר) , פירוש חדש משלו.
האם ידוע למישהו ?
ואגב,
בפרשתינו פרשת בראשית מביא רש"י מדרש עה"כ: "ולמקוה המים קרא ימים" שאינו דומה טעם הדג בעכו לזה שבאספמיא.
ובעיקר ש"ח כתב שבאספמיא טעים יותר.
מה כתוב במקור בשפתי חכמים ?
מתפעל
נשלח ב-15/10/2009 12:47
כמדומני שהרה"ק ר"א מבעלזא זצ"ל נהג להורות שלא להדפיס חומשים ללא העש"ח.
ספרן
נשלח ב-15/10/2009 13:05
למה ?
מתפעל
נשלח ב-15/10/2009 13:16
מה למה?
צירקוס
נשלח ב-15/10/2009 13:30
למה לא להדפיס בלי העיקר ?
מתפעל
משרד חקירות - אלברטו - האם השידוך הגון? האם השותף שלך הגון? כנס לפרטים פסירילקס - סובל מפסוריאזיס? יש לנו פתרון מצויין וטבעי עבורך! רב מוביל - הובלה, אריזה ואחסנת חפצים. מבצע! הובלה בבית שמש
נשלח ב-15/10/2009 13:31
חשבתי ששאלת למה באספמיא הדג טעים יותר...
צירקוס
נשלח ב-15/10/2009 13:44
זה שבאספמיא הדגים טובים יותר מובא גם בשפ"ח, ומקורו בנחלת יעקב.
מאחרישבת
נשלח ב-15/10/2009 13:53
הרבי מליובאוויטש תמה בקול בהתוועדות ש"פ ראה תשמ"ח
מי חיברו ומי נתן לו רשות לחתוך חלקים מפירוש שפתי חכמים?
zugurnish
נשלח ב-15/10/2009 14:05
אולי תביא לנו סריקה מהשיחה ? תודה
מאחרישבת, מי זה הנחלת יעקב ?
מעניין באמת למה פירש כך. מה עם שבח א"י ?
מתפעל
נשלח ב-15/10/2009 14:35
עיין בהערהנ 13
(מכיון שהרבי הזכיר את התמיה בדרך אגב, הכניסו המניחים את זה בהערה)
zugurnish
נשלח ב-15/10/2009 14:42
יישר כח
לא כל כך ברורה לי הטענה, הרי זה בדיוק המטרה של הקיצור, לקחת התמצית ולחתוך האריכות.
אבל הרבי מאשר שלא ידוע מי חיברו.
מתפעל
נשלח ב-15/10/2009 14:44
צריך להבין כוונתו בדיוק, שהרי מצינו כו"כ ספרי "קיצור" וכו' (אכן, כנגד חלק מהם יצאו)
ספרן
נשלח ב-15/10/2009 14:48
מתפעל כתב:
מאחרישבת, מי זה הנחלת יעקב ?
ר' יעקב סלניק ב"ר בנימין אהרן בעל שו"ת משאת בנימין, מן גדולי מפרשי הרא"ם ורש"י ובעל השפתי חכמים מביאו אלפי פעמים.
http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.asp ... t=&pgnum=1פארשלאפן
נשלח ב-15/10/2009 15:02
מתפעל וספרן
אולי הכוונה שזה תלוי הך בהך
אם ידענו מיהו המחבר, והוא הי' "מישהו" שיודע מה להכניס ומה להוציא כשאר קיצורים אז היינו יכולים לסמוך עליו.
אך מכיון שאין אנו יודעים מיהו, יתכן שהי' איזה בחור הזעצער, אז נשאלת השאלה מי נתן לו רשות לחתוך חלקים מהשפתי חכמים ואיך הוא יודע מהו העיקר וה"טפל".
גם כמדומני שהשם "עיקר" שפתי חכמים צורם קצת, זה לא כמו קיצר שכשמו כן הוא שמקצרים מהספר,
אבל מי נתן לך הברייטקייט להחליט מהו העיקר ומהו הטפל.
תוקן על ידי zugurnish ב- 15/10/2009 15:07:02
zugurnish
נשלח ב-15/10/2009 15:11
אכן מסתבר שכך כוונת הדברים.
ספרן
נשלח ב-15/10/2009 15:18
מצד שני, מכיוון שאין אנו יודעים מי היה, אולי כן היה בר סמכא. מה שצריך לעשות זה לעבור ולבדוק את העבודה שלו. לראות מה חתך והאם אכן הוציא דברים משמעותיים.
זכור לי ענין אחד, בפרשת ניצבים, רש"י שם כותב על בפיך ובלבבך לעשותו, התורה ניתנה לכם בכתב ובע"פ.
ובעיקר שפ"ח כתב: כי קרוב אליך - על תורה שבכתב שנראה לעיניים, בפיך ובלבבך - הוא על תורה שבע"פ כע הם נשמרים בזכרון הלב ונלמדים על פה.
ודפח"ח, פירוש נאה ביותר.
וכמדומני שבשפתי חכמים לא מוזכר זה.
אם מישהו יכול לבדוק, אודה לו. אין עמי כאן שפתי חכמים.