מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מהירות האור עפ"י תורה

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: מהירות האור עפ"י תורה

הודעהעל ידי איש-אחד » ה' מאי 17, 2018 9:00 am

מלבב כתב:נגיד לדוגמא שלצמוח עין לוקח כמה מליון שנה, כיון שהעין מורכב ממיליוני חלקים, היינו צריכים לראות במשך כמה דורות איזה שהוא התחלה של צמיחה של עין, ולמה כל דבר הוא בשלימותו, ולא רואים שום דבר באמצע התפתחותו.

בהחלט רואים שלבים שונים של התפתחות אפשרית של העין בבעלי חיים שונים בעלי צורות ויכולות שונות של ראיה.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: מהירות האור עפ"י תורה

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' מאי 17, 2018 9:32 am

איש-אחד כתב:
אוצר החכמה כתב:אכן כן. אין לנו שום יכולת לדון בבורא וכבר האריכו זה המקובלים והפילוסופים. אבל היותו זה לא משהו שלילי אלא חיובי.

אבל מה שאתה יכול לומר עליו הוא רק דבר אחד שלילי - שהוא לא נוצר, הא ותו לא. מה שהופך אותו לבלתי רלוונטי אלינו בשום צורה (ח"ו).

אני יכול לומר שהוא קיים. אני לא יכול לפרוט בדמיוני את הקיום הזה אבל הוא קיים. זה השם של הרמב"ם. הוויה. יותר מזה כל מה שאני יכול לומר שהוא לא נוצר זה אחרי שאני אומר שהוא קיים. יש עוד הרבה דברים אחרים שלא נוצרו כי אינם קיימים.

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: מהירות האור עפ"י תורה

הודעהעל ידי איש-אחד » ה' מאי 17, 2018 9:44 am

אוצר החכמה כתב:
איש-אחד כתב:
אוצר החכמה כתב:אכן כן. אין לנו שום יכולת לדון בבורא וכבר האריכו זה המקובלים והפילוסופים. אבל היותו זה לא משהו שלילי אלא חיובי.

אבל מה שאתה יכול לומר עליו הוא רק דבר אחד שלילי - שהוא לא נוצר, הא ותו לא. מה שהופך אותו לבלתי רלוונטי אלינו בשום צורה (ח"ו).

אני יכול לומר שהוא קיים. אני לא יכול לפרוט בדמיוני את הקיום הזה אבל הוא קיים. זה השם של הרמב"ם. הוויה. יותר מזה כל מה שאני יכול לומר שהוא לא נוצר זה אחרי שאני אומר שהוא קיים. יש עוד הרבה דברים אחרים שלא נוצרו כי אינם קיימים.

נכון, אבל ברגע שאתה עובר שלב, לדוג' לומר שהוא יצר לתכלית מסויימת, בהכרח התחלת להגדיר אותו למרות שאין לנו בסיס לעשות את זה כאמור.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: מהירות האור עפ"י תורה

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' מאי 17, 2018 10:25 am

נכון. התכלית של הבריאה לא מוסקת בשכל לבדו ורק נתגלתה לנו בתורה.

החושב
הודעות: 1296
הצטרף: ש' יולי 08, 2017 9:41 pm

Re: מהירות האור עפ"י תורה

הודעהעל ידי החושב » ה' מאי 17, 2018 10:27 am

מלבב כתב:
החושב כתב:זו טענה נורא מעניינת.
אבל מה תגיד על נוצרי פשוט, או בודיסט פשוט, או חילוני פשוט. ממש ככה פשוט.
אתה מצפה ממנו שיכיר בנכונות היהדות ברמה של הוכחה שכלית?

אני לא מצפה מחילוני שיכיר ביהדות, ולכן הוא תנור שנשבה, אבל אני כן מצפה מכל בן אדם להאמין בבורא, אחרת למה הם חייבים בשבע מצוות, אם לא שהשכל מחייב אותם.

איך שכל של אדם פשוט(!) מחייב לא לאכול אבר מן החי? איך שכל של אדם פשוט שנולד כנוצרי מחייב לעזוב את אמונתו בישו ימ"ש?

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: מהירות האור עפ"י תורה

הודעהעל ידי איש-אחד » ה' מאי 17, 2018 10:29 am

אוצר החכמה כתב:נכון. התכלית של הבריאה לא מוסקת בשכל לבדו ורק נתגלתה לנו בתורה.

כלומר, יש תכלית לא בגלל שבהכרח צריכה להיות תכלית אלא כי אנחנו יודעים שיש תכלית בגלל ההתגלות.
אבל גם בשביל לומר שהיתה התגלות אתה נצרך בהכרח להגדיר את המתגלה ואת ההתגלות עצמה, מה היא היתה, איך היא היתה ואיך היא אפשרית בכלל אם אין לך אפשרות לדון בכלל בסיבה הראשונה.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: מהירות האור עפ"י תורה

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' מאי 17, 2018 10:36 am

אני לא מבין מה אתה רוצה. המחשב שאני כותב בו קיים? אני צריך בשביל זה להגדיר את הסיבה הראשונה?
ההתגלות היא עובדה שהיתה וראינו אותה בעינינו.

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: מהירות האור עפ"י תורה

הודעהעל ידי איש-אחד » ה' מאי 17, 2018 10:42 am

אוצר החכמה כתב:אני לא מבין מה אתה רוצה. המחשב שאני כותב בו קיים? אני צריך בשביל זה להגדיר את הסיבה הראשונה?
ההתגלות היא עובדה שהיתה וראינו אותה בעינינו.

בשביל שאנחנו נגיע למסקנה שמה שחווינו היא באמת התגלות ולא סתם הזיה ח"ו, אנחנו צריכים להסביר לעצמנו באופן שכלי רציונלי מה היתה החוויה מבחינת חושינו ואיך זה אפשרי וכו' וכך בהכרח לבוא לתת הגדרות במשהו הזה שאמרנו שהוא למעלה מהשגתנו ואין לנו יכולת לדון בו כלל.

החושב
הודעות: 1296
הצטרף: ש' יולי 08, 2017 9:41 pm

Re: מהירות האור עפ"י תורה

הודעהעל ידי החושב » ה' מאי 17, 2018 10:45 am

החושב כתב:
אוצר החכמה כתב:
הראיה הפשוטה ביותר לקיום הבורא היא - שיש בריאה. המין האנושי (ובכלל, החי והצומח) - זה דבר שבנוי בחכמה מופלאה. אם רואים דבר מכוון, איך אפשר להסתפק בכך שיש יד מכוונת? זו ראיה נורא פשוטה ומוחשית.
אבל הרעיון של תאוריית האבולוציה מראה שזה בכלל לא ראיה, על כל פנים, לא כזו מוכרחת ולא כזו פשוטה.
לכן איני מבין את הרב 'אוצר החכמה'. נכון שתאוריית אבולוציה אינה סותרת את האמונה בבורא בכי הוא זה, אבל היא מקלקלת את ההוכחה הנזכרת.


אם אתה רואה אדם אחד חכם ונבון על כל גופו המורכב האם אין זו ראיה פשוטה ומוחשית שיש יד מכוונת?
האם העובדה שאני אספר לך שהוא נוצר מתא אחד קטן שהכפיל את עצמו שוב ושוב תקלקל לך את ההוכחה הנזכרת?
(לכן כתבתי למעלה שזה רק מקלקל טכנית את ראיית חוה"ל אבל לא באמת)

לא אישית זה לא מקלקל (כי לי אישית נראה שהקביעה בדבר הנכונות תאוריית האבולוציה - אינה בסמכות המדע).
אבל אני מניח שיש אנשים שזה יקלקל להם ועוד איך. אתה מציג את זה בצורה מגחיכה: היה תא, הופ, נעשה בן אדם - מגוחך, נכון? נכון. אבל איפה תאוריית האבולוציה בהצגה זו? נראה שדילגת עליה.

אוצר החכמה כתב:
לא הבנתי מה שאתה אומר ואני חושב שלא הבנת את כוונתי.

אני אומר שכשם שעובדת היווצרותו של אדם מתא בודד (בלי קשר לאבולוציה מה שקורה בכל יום בכל אשה הרה) לא מפחיתה את ההתפעלות מהיותו אדם מורכב וחכם וממעשה הבורא שיצר את זה. כך ההסבר המדעי שהעולם התפתח בצורה אבולוציונית לא מפחית (ולדעתי מגביר מאד) את ההתפעלות ממעשה הבורא וההוכחה שרק יד ה' עשתה זאת.

אכן לא הבנתי בתחילה שזו הייתה כוונתך.
עם כל זאת קשה לי להבין מה את מתכוון לומר.
אתה שאלת: מה זה משנה - כן יש מקום לתאוריית אבולוציה, או שאין לה מקום.
על זה ענו לך שזה כן משנה. כי אם אין מקום לתאוריה זו, אז יש הוכחה פשוטה שלא יתכן שאין בורא. אבל אם יש מקום לתאוריה זו, אז נצטרך לעבור לראיות אחרות.
והראיות האחרות יכולות להיות פחות מוצלחות. ולא משום שהן פחות מוכרחות (בעיני, זה שיש בכלל משהו מכריח באופן מוחלט שיש בורא. מבחינתי זה יותר מוחשי מכל דבר אחר שאני קולט במערכת החושים שלי ובשכל שלי), אלא משום שהן מצריכות סוג חשיבה קצת שונה (יותר מתמטי ולוגי, ואילו החשיבה האינטואיטיבית פחות יעילה כאן). וכפי שאני רואה מהדיון שהתפתח כאן, גם אנשים חכמים מתקשים לקלוט שזה מהלך לוגי הכרחי.

אני מסכים אתך שלגבי אחד, שלא דרושות לו ראיות לקיום הבורא, אז תאוריית אבולוציה לא תפחית את ההתפעלות מחכמתו יתברך, אלא אדרבה. אבל לא זה הנושא. הנושא הוא - בן אדם שכן דורש ראיות לקיום הבורא.

מקדש מלך
הודעות: 4638
הצטרף: ג' ינואר 31, 2017 9:16 am

Re: מהירות האור עפ"י תורה

הודעהעל ידי מקדש מלך » ה' מאי 17, 2018 10:59 am

התאוריה הזו סותרת ח"ו את דברי תוה"ק, בפסוק כתוב 'תוצא הארץ בהמה וכו' ' ודרשת חז"ל בצביונן נבראו כבר הוזכרה כאן, הוי אומר שביום חמישי לבריאה נבראו דגים ועופות בצורתם המושלמת, ולא שאז החל תהליך אבולוציוני שהביא בסופו של דבר למצב הנוכחי, ביום השישי נבראו החיות והעופות ואדם הראשון בצורתם ובצביונם הנוכחי, מה יש עוד להוסיף....

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: מהירות האור עפ"י תורה

הודעהעל ידי איש-אחד » ה' מאי 17, 2018 11:11 am

מקדש מלך כתב:התאוריה הזו סותרת ח"ו את דברי תוה"ק, בפסוק כתוב 'תוצא הארץ בהמה וכו' ' ודרשת חז"ל בצביונן נבראו כבר הוזכרה כאן, הוי אומר שביום חמישי לבריאה נבראו דגים ועופות בצורתם המושלמת, ולא שאז החל תהליך אבולוציוני שהביא בסופו של דבר למצב הנוכחי, ביום השישי נבראו החיות והעופות ואדם הראשון בצורתם ובצביונם הנוכחי, מה יש עוד להוסיף....

אם האבולוציה סותרת ח"ו או לא את אמונתנו אינה מעלה או מורידה לשאלת אמיתותה של האבולוציה.
שאלת אמיתות האבולציה היא שאלה נפרדת שיש לדון בה בנפרד ובצורה אובייקטיבית. אם הגענו למסקנה שהאבולוציה היא אמת רק אז הופכת שאלת הסתירה לתוה"ק לרלוונטית - התנגשות שתי אמיתות הנראות כסותרות.
כך להבנתי הרמב"ם לפחות היה מסתכל על זה, כדרכו (לכאורה, ע"פ המורה) לבחון עמדה פילוסופית בפני עצמה ורק לאחר שקיבלה כאמת עימת אותה מול תוה"ק ודן איך ליישב את הדברים.
מה גם שאם אתה יודע ששני הדברים אמת ורק אינך יודע איך הם מסתדרים זע"ז, צריך להישאר בצ"ע ולא להתכחש לאמת זו או אחרת.

פלתי
הודעות: 2323
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

Re: מהירות האור עפ"י תורה

הודעהעל ידי פלתי » ה' מאי 17, 2018 11:19 am

מלבב כתב:חשבתי שאתה רוצה להגיד שהתאוריה הגיונית.
נגיד לדוגמא שלצמוח עין לוקח כמה מליון שנה, כיון שהעין מורכב ממיליוני חלקים, היינו צריכים לראות במשך כמה דורות איזה שהוא התחלה של צמיחה של עין, ולמה כל דבר הוא בשלימותו, ולא רואים שום דבר באמצע התפתחותו.

התשובה היא שהכל גדל ביחד. קח נא לדוגמא פרח אחד, הפרח מורכב מגבעול או כמה גבעולים, יש לו עלים, יש לו זרעים והרבה חלקים מחלקים שונים. לוקח לו לצמוח במשך חודשיים. אבל כאשר הוא צומח הרי כולו צומח ביחד. כך העולם כולו הוא כמו פרח אחד גדול שהולך וצומח הולך ומתפתח.
לפי זה, המצב שאנו רואים כיום את העולם, הוא מצב מסויים בגדילה של הפרח, אולי רק באמצע הגדילה, אולי קרוב לפריחה, אולי זו הפריחה עצמה? אי אפשר לדעת.
היות שהתהליך של גדילת הפרח הזה משתרע פני מילארדי שנים, אין שום סיבה שנראה במשך כמה דורות התפתחות של עיניים חדשות, כיון שהעינים כבר נוצרו לכולם ואין צורך לגופים בעיניים נוספות. אבל בהחלט יתכן מאד שבעתיד, העיניים שלנו ישתנו להיות מרובעות ולא עגולות, אבל את זה אי אפשר לראות בחוש, כי הרי התהליך הזה יכול להמשך מאה אלף שנה. ואולי יתכן מאד שבעתיד עוד חצי מליון שנה למשל, לכולם יהיו עיניים מרובעות ולא עגולות. אי אפשר לדעת.

אבק פורח
הודעות: 435
הצטרף: א' מאי 26, 2013 1:01 am

Re: מהירות האור עפ"י תורה

הודעהעל ידי אבק פורח » ה' מאי 17, 2018 2:04 pm

לאיש אחד לא ברור לי כעת איפה הוויכוח בינינו, אם ישנו. האם אתה חולק על המשפטים הבאים?
א. עקרון הסיבתיות מכריח שיש סיבה ראשונה שהיא נעלה מתפיסתינו. להלן: הבורא.
ב. מאחר והבורא נעלה מתפיסתינו אין לנו שום השגה ותפיסה או יכולת לדבר עליו וכל מה שאנו יכולים לומר הוא מאותו מקום שאליו הגענו בא', כלומר שהוא הסיבה הראשונה לעולם. או במילים אחרות: אין לנו השגה בו אלא ברצונו. ר"ל באיך שהרצון משתקף אלינו בעולם.
ג. את האמירה הנ"ל בב' יש להרחיב על פי פרטי התגלות רצונו בעולם, תכלית העולם וכו', והכל אך ורק בהשגת רצונו.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: מהירות האור עפ"י תורה

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' מאי 17, 2018 2:10 pm

איש-אחד כתב:
אוצר החכמה כתב:אני לא מבין מה אתה רוצה. המחשב שאני כותב בו קיים? אני צריך בשביל זה להגדיר את הסיבה הראשונה?
ההתגלות היא עובדה שהיתה וראינו אותה בעינינו.

בשביל שאנחנו נגיע למסקנה שמה שחווינו היא באמת התגלות ולא סתם הזיה ח"ו, אנחנו צריכים להסביר לעצמנו באופן שכלי רציונלי מה היתה החוויה מבחינת חושינו ואיך זה אפשרי וכו' וכך בהכרח לבוא לתת הגדרות במשהו הזה שאמרנו שהוא למעלה מהשגתנו ואין לנו יכולת לדון בו כלל.


ממש לא מובן לי מה שאתה אומר.
א. למה אתה חושב שמי שרואה את מעמד הר סיני יחשוב שזה הזייה יותר מזה שרואה את השמש העולה במזרח?
ב. מה הקשר בין הדיון "מה היתה החוויה מבחינת חושינו ואיך זה אפשרי וכו' " לבין מהות הבורא?
כשאומרים שהקב"ה נגלה אין פירוש הדברים שרואים את עצמות הבורא!

אבק פורח
הודעות: 435
הצטרף: א' מאי 26, 2013 1:01 am

Re: מהירות האור עפ"י תורה

הודעהעל ידי אבק פורח » ה' מאי 17, 2018 2:19 pm

עפר לרגלם כתב:עקרונית על סמך ניסיון, אבל דיוויד יום הוכיח כבר שא"א להוכיח את עיקרון הסיבתיות מהניסיון, ולכן זו כנראה אקסיומה, אבל אותה אקסיומה הרי מורה שיש סיבה ראשונה, שהרי אל"כ אין סיבתיות (רגרסיה אין סופית מלבד שהיא לא אפשרית היא גם פשוט סותרת את עיקרון הסיבתיות שהרי בעצם אין סיבה שהרי כל דבר הוא מסובב ולא סיבה), ההחלטה שהסיבה הראשונה חייבת להיות דווקא דבר נשגב או משהו דומה אין לה על מה שתסמוך, וסגי במה שהיא נצחית כדי להבין שהיא לא זוקקת סיבה.
שמת לב מה קרה כאן? שאלת אותי למה אני אומר שגם לדבר נצחי צריכה להיות סיבה. ניסיתי להבין איך אתה מסביר את הצורך בסיבה לדברים ולכן עניתי לך בשאלה למה אתה חושב שדבר שאינו נצחי צריך סיבה. תשובתך: זו אקסיומה. א"כ כנראה כך ניתנה ההלמ"ס שדבר שאינו נצחי זוקק סיבה ודבר נצחי אינו זוקק סיבה.

הדברים ברורים, לומר שמשהו הוא נצחי שקול לאמירה שהוא מפר את עקרון הסיבתיות כי לדבר נצחי לא יכולה להיות סיבה. ואם אין לו סיבה למה הוא קיים? אפשר כמובן לחדד את השאלה על ידי שנשאל למה הוא קיים כך ולא אחרת וכדומה. אבל עצם השאלה היא למה משהו קיים אם אין לו סיבה. ולומר שהוא קיים כי כך היה תמיד זה פשוט לא עונה על השאלה.

החושב
הודעות: 1296
הצטרף: ש' יולי 08, 2017 9:41 pm

Re: מהירות האור עפ"י תורה

הודעהעל ידי החושב » ה' מאי 17, 2018 2:30 pm

פלתי כתב:אבל בהחלט יתכן מאד שבעתיד, העיניים שלנו ישתנו להיות מרובעות ולא עגולות, אבל את זה אי אפשר לראות בחוש, כי הרי התהליך הזה יכול להמשך מאה אלף שנה.

ויש אומרים שמה שכתבת בפרט, ורעיון האבולוציה בפרט כבר רמוז בתלמוד ומפורש ברש"י:
תלמוד בבלי מסכת שבת דף לא עמוד א
מפני מה עיניהן של תרמודיין תרוטות? אמר לו: בני, שאלה גדולה שאלת - מפני שדרין בין החולות.

רש"י מסכת שבת דף לא עמוד א
שדרים בין החולות - והרוח נושבת ונכנס בתוך עיניהם, ובמקום אחר מפרש תרוטות לשון: עגולות בית מושב שלהן, ואף כאן אני אומר כן, ומפני שדרים בין החולות שינה אותם המקום, שלא יהא סדק של עיניהם ארוך כשלנו ויכנס בו החול, וכן רגליהם של אפרקיים רחבות - שלא יטבעו בבצעי המים,

המילה 'המקום' בדברים רש"י זה קודש?

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: מהירות האור עפ"י תורה

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' מאי 17, 2018 2:35 pm

מקדש מלך כתב:התאוריה הזו סותרת ח"ו את דברי תוה"ק, בפסוק כתוב 'תוצא הארץ בהמה וכו' ' ודרשת חז"ל בצביונן נבראו כבר הוזכרה כאן, הוי אומר שביום חמישי לבריאה נבראו דגים ועופות בצורתם המושלמת, ולא שאז החל תהליך אבולוציוני שהביא בסופו של דבר למצב הנוכחי, ביום השישי נבראו החיות והעופות ואדם הראשון בצורתם ובצביונם הנוכחי, מה יש עוד להוסיף....


זה בהחלט מה שקרה. אבל כיוון שזה קרה על ידי נס אינך יכול לראות את חוקי הטבע שגרמו לזה כי נס וחוקי טבע הם דברים סותרים. ועכשיו נשאלת השאלה אותו דג שנברא בצורתו המושלמת ביום החמישי אילו לא היה נברא בצורה מושלמת איך הוא היה קיים?
כמו אדם הראשון הוא נברא עפר מן האדמה ביום הששי. אבל מי שהיה בודק אותו היה רואה אדם כלומר גוף שלפי חוקי הטבע נולד כך וכך שנים קודם מאב ואם. זה המשמעות של בצביונו נברא. ועכשיו אפשר להמשיך ולשאול לפי חוקי הטבע איך ההורים שלו נוצרו וכולי. את התשובות לשאלות האלה מנסה האבולוציה להשיב. אין בזה שום סתירה לעובדה שכמו שכתבת "ביום השישי נבראו החיות והעופות ואדם הראשון בצורתם ובצביונם הנוכחי" ע"י נס של בריאה.

בן מיכאל
הודעות: 2265
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: מהירות האור עפ"י תורה

הודעהעל ידי בן מיכאל » ה' מאי 17, 2018 2:55 pm

החושב כתב:
פלתי כתב:אבל בהחלט יתכן מאד שבעתיד, העיניים שלנו ישתנו להיות מרובעות ולא עגולות, אבל את זה אי אפשר לראות בחוש, כי הרי התהליך הזה יכול להמשך מאה אלף שנה.

ויש אומרים שמה שכתבת בפרט, ורעיון האבולוציה בפרט כבר רמוז בתלמוד ומפורש ברש"י:
תלמוד בבלי מסכת שבת דף לא עמוד א
מפני מה עיניהן של תרמודיין תרוטות? אמר לו: בני, שאלה גדולה שאלת - מפני שדרין בין החולות.

רש"י מסכת שבת דף לא עמוד א
שדרים בין החולות - והרוח נושבת ונכנס בתוך עיניהם, ובמקום אחר מפרש תרוטות לשון: עגולות בית מושב שלהן, ואף כאן אני אומר כן, ומפני שדרים בין החולות שינה אותם המקום, שלא יהא סדק של עיניהם ארוך כשלנו ויכנס בו החול, וכן רגליהם של אפרקיים רחבות - שלא יטבעו בבצעי המים,

המילה 'המקום' בדברים רש"י זה קודש?

בודאי!

החושב
הודעות: 1296
הצטרף: ש' יולי 08, 2017 9:41 pm

Re: מהירות האור עפ"י תורה

הודעהעל ידי החושב » ה' מאי 17, 2018 2:58 pm

אני גם חושב כמוך.
אבל יש גם כאלה שאוהבים לראות רמזים...

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: מהירות האור עפ"י תורה

הודעהעל ידי איש-אחד » ה' מאי 17, 2018 3:15 pm

אבק פורח כתב:לאיש אחד לא ברור לי כעת איפה הוויכוח בינינו, אם ישנו. האם אתה חולק על המשפטים הבאים?
א. עקרון הסיבתיות מכריח שיש סיבה ראשונה שהיא נעלה מתפיסתינו. להלן: הבורא.
ב. מאחר והבורא נעלה מתפיסתינו אין לנו שום השגה ותפיסה או יכולת לדבר עליו וכל מה שאנו יכולים לומר הוא מאותו מקום שאליו הגענו בא', כלומר שהוא הסיבה הראשונה לעולם. או במילים אחרות: אין לנו השגה בו אלא ברצונו. ר"ל באיך שהרצון משתקף אלינו בעולם.
ג. את האמירה הנ"ל בב' יש להרחיב על פי פרטי התגלות רצונו בעולם, תכלית העולם וכו', והכל אך ורק בהשגת רצונו.

א. רק אם אנחנו לא מקבלים רגרסיה אינסופית של סיבות.
ב. מה שייך לדבר על "רצון" אם אין לנו שום מושג בו?

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: מהירות האור עפ"י תורה

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' מאי 17, 2018 3:17 pm

א. ודאי שאנחנו לא מקבלים. זה שקוראים לזה רגרסיה אינסופית לא גורם שזה יהיה סביר.

ב. אתה שואל כל פעם את אותה שאלה מצד שונה ואני תמה למה אתה לא שואל אם אין לנו שום מושג בו מה שייך לדבר על העולם שנוצר על ידיו?

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: מהירות האור עפ"י תורה

הודעהעל ידי איש-אחד » ה' מאי 17, 2018 3:20 pm

אוצר החכמה כתב:
איש-אחד כתב:
אוצר החכמה כתב:אני לא מבין מה אתה רוצה. המחשב שאני כותב בו קיים? אני צריך בשביל זה להגדיר את הסיבה הראשונה?
ההתגלות היא עובדה שהיתה וראינו אותה בעינינו.

בשביל שאנחנו נגיע למסקנה שמה שחווינו היא באמת התגלות ולא סתם הזיה ח"ו, אנחנו צריכים להסביר לעצמנו באופן שכלי רציונלי מה היתה החוויה מבחינת חושינו ואיך זה אפשרי וכו' וכך בהכרח לבוא לתת הגדרות במשהו הזה שאמרנו שהוא למעלה מהשגתנו ואין לנו יכולת לדון בו כלל.


ממש לא מובן לי מה שאתה אומר.
א. למה אתה חושב שמי שרואה את מעמד הר סיני יחשוב שזה הזייה יותר מזה שרואה את השמש העולה במזרח?
ב. מה הקשר בין הדיון "מה היתה החוויה מבחינת חושינו ואיך זה אפשרי וכו' " לבין מהות הבורא?
כשאומרים שהקב"ה נגלה אין פירוש הדברים שרואים את עצמות הבורא!

א. בגלל שהוא ואחרים חוו את השמש בעבר הוא יודע מה הוא חווה. אבל בהתגלות הראשונה איך אדם יכול להבין מה הוא חווה, בפרט אם זה בא ממשהו שהוא מעל לתפישתנו?
ב. בהתגלות בסיני הם חוו דברים בחושיהם - ראו משהו בעיניהם: "פֶּן תִּשְׁכַּח אֶת הַדְּבָרִים אֲשֶׁר רָאוּ עֵינֶיךָ" (דב' ד, ט). מה הם ראו בעיניים? איך הם הבינו שזו אכן התגלות? איך הם הבינו שהמתגלה הוא אכן מי שהוא אומר שהוא? וכו'.

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: מהירות האור עפ"י תורה

הודעהעל ידי איש-אחד » ה' מאי 17, 2018 3:21 pm

אוצר החכמה כתב:א. ודאי שאנחנו לא מקבלים. זה שקוראים לזה רגרסיה אינסופית לא גורם שזה יהיה סביר.

ב. אתה שואל כל פעם את אותה שאלה מצד שונה ואני תמה למה אתה לא שואל אם אין לנו שום מושג בו מה שייך לדבר על העולם שנוצר ממנו?

א. חוסר סבירות אינה רלוונטית בענין זה כל עוד הדבר אפשרי.
ב. כי אנחנו חלק מה"נוצר" והנחנו שאין לנו השגה ב"יוצר".

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: מהירות האור עפ"י תורה

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' מאי 17, 2018 3:23 pm

לא הבנתי. אם אתה רואה משהו שלא ראית אותו קודם אתה חושב שהוא הזיה?

איך היה מעמד הר סיני ומה ראו ובאיזה כלים זה נושא לדיון.
אבל אין לו שום קשר לנושא הנדון ולמהות הבורא שכן לא ראו שם את מהות הבורא.
ואת פעולותיו אנחנו רואים כל הזמן ואין לנו בעייה עם זה.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: מהירות האור עפ"י תורה

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' מאי 17, 2018 3:29 pm

איש-אחד כתב:
אוצר החכמה כתב:א. ודאי שאנחנו לא מקבלים. זה שקוראים לזה רגרסיה אינסופית לא גורם שזה יהיה סביר.

ב. אתה שואל כל פעם את אותה שאלה מצד שונה ואני תמה למה אתה לא שואל אם אין לנו שום מושג בו מה שייך לדבר על העולם שנוצר ממנו?

א. חוסר סבירות אינה רלוונטית בענין זה כל עוד הדבר אפשרי.
ב. כי אנחנו חלק מה"נוצר" והנחנו שאין לנו השגה ב"יוצר".


א. לא חשבתי שצריך להתבטא ברחל בתך הקטנה. שיהיה כך. לקרוא למשהו רגרסיה אינסופית לא גורם שהדבר הבלתי אפשרי יהיה אפשרי. (אני חושב שדאגלאס הופשטטר משום מה חשב שזה עוזר משהו אבל אין בזה הגיון)
ב. כשם שאנחנו מדברים על מה שיצר הבורא ואע"פ שאנחנו קוראים לזה מה שיצר הבורא אין עם זה שום בעייה (הרי לא יכולה להיות עם זה בעייה כי כל מה שהגענו לזה שהוא הבורא הוא בגלל שהוא יצר את זה) כך אנחנו יכולים לומר שמה שקורה הוא ביטוי רצונו זה ממש אותו דבר.
אולי כאן צריך להדגיש משהו כשאנו אומרים רצונו אין פירושו שעמדנו על "כוונתו הפנימית" כמו באדם שאנחנו אומרים אנחנו יודעים את כל כוונתו ומטרתו אלא על האופן שבו זה מתבטא ושאותו גילה לנו אבל משום מה לא נראה לי שזה מה שמטריד אותך אלא איזה נקודה אחרת שאיני מבין

איש-אחד
הודעות: 1161
הצטרף: א' פברואר 17, 2013 11:39 am

Re: מהירות האור עפ"י תורה

הודעהעל ידי איש-אחד » ה' מאי 17, 2018 6:02 pm

אוצר החכמה כתב:לא הבנתי. אם אתה רואה משהו שלא ראית אותו קודם אתה חושב שהוא הזיה?

אם אתה מצליח לחוש אותו בחושיך, אתה יודע שזו לא הזיה, אבל אם זה רק במוח (נניח פתאום איזו "הארה") אולי זו בהחלט הזיה, איך תדע שלא אם לא אתה ולא אף אחד אחר חווה משהו כזה קודם?

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: מהירות האור עפ"י תורה

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' מאי 17, 2018 6:53 pm

כאמור אין לשאלה הזאת קשר למהות הבורא.
בכל מקרה הרמח"ל (אני חושב שגם אחרים) מבארים שבכל נבואה וק"ו במעמד הר סיני האדם יודע בוודאות שלא מדובר בדמיון אלא הדבר אמיתי. (יש מקרה אחד שלא היה כך הוא תחילת נבואת שמואל אבל זה נחשב כמקרה יוצא דופן עם סיבה מאת ה' לזה)

בעיקרון הגר"א גם מבאר, וזה גם מובן בשכל, שהשגה שכלית היא יותר וודאית מאשר השגה חושית, ואדרבה שם נמצא החשש לטעות, ובזה מבאר דברי רשב"י שההשגות שהשיגו הוא והחברים היא דווקא בדרך שכלית.

אבל שוב צריך להדגיש שמדובר במשהו שונה מכל מה שאנחנו יודעים אותו. אנחנו היינו מי שלא הגיע לנבואה והוא רק מכיר חושים ושכלי של הגיון. כאן מדובר במשהו שונה.

בן מיכאל
הודעות: 2265
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: מהירות האור עפ"י תורה

הודעהעל ידי בן מיכאל » ה' מאי 17, 2018 7:06 pm

אוצר החכמה כתב:כאמור אין לשאלה הזאת קשר למהות הבורא.
בכל מקרה הרמח"ל (אני חושב שגם אחרים) מבארים שבכל נבואה וק"ו במעמד הר סיני האדם יודע בוודאות שלא מדובר בדמיון אלא הדבר אמיתי. (יש מקרה אחד שלא היה כך הוא תחילת נבואת שמואל אבל זה נחשב כמקרה יוצא דופן עם סיבה מאת ה' לזה)

בעיקרון הגר"א גם מבאר, וזה גם מובן בשכל, שהשגה שכלית היא יותר וודאית מאשר השגה חושית, ואדרבה שם נמצא החשש לטעות, ובזה מבאר דברי רשב"י שההשגות שהשיגו הוא והחברים היא דווקא בדרך שכלית.

אבל שוב צריך להדגיש שמדובר במשהו שונה מכל מה שאנחנו יודעים אותו. אנחנו היינו מי שלא הגיע לנבואה והוא רק מכיר חושים ושכלי של הגיון. כאן מדובר במשהו שונה.

וכן איתא במדרש על משה רבינו, שחשב שזה עמרם.

סמל אישי של המשתמש
אוצר החכמה
מנהל האתר
הודעות: 17371
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 5:49 pm

Re: מהירות האור עפ"י תורה

הודעהעל ידי אוצר החכמה » ה' מאי 17, 2018 7:09 pm

כמדומני אבל איני בטוח שבמדרש כתוב שבא אליו בקולו של אביו. ואני חושב שלא מפרשים שהכוונה שטעה וכפשוטו אלא באופן אחר.

החושב
הודעות: 1296
הצטרף: ש' יולי 08, 2017 9:41 pm

Re: מהירות האור עפ"י תורה

הודעהעל ידי החושב » ג' מאי 22, 2018 10:52 pm

מאחר שעלה באשכול זה הנושא של תאוריית אבולוציה והוקדשו לו כמה עשרות הודעות. ומאחר שציינו בצדק כמה מן החברים, שמצד המדענים יש הכרה גורפת בתאוריה זו. וציינו גם בצדק שדי מגוחך לבוא בלי שום ידע מעמיק (וכל שכן בלי שום ידע כלל) בנושא ולטעון שדברי המדענים הם מופרכים מיניה וביה משום שמצאתי להם פירכא כזו או אחרת. ומאחר שגם באופן כללי לא נשמע הגיוני לבטל את המדע בהינף יד, וזאת לאור ההישגים העצומים והמוכחים שהגיעה אליהם האנושות בזכות המדע. בעקבות כל זאת יכולה, אולי, להיווצר הרגשה כאילו העובדה הניצבת מול עיננו - שיש עולם מורכב, ויש בו חיים - אינו מהווה ראיה חותכת לקיום הבורא. שכן למדע יש הסברים אחרים. אלא שאנחנו מאמינים שהבורא יתברך ברא את העולם ומלואו משום שאנחנו מאמינים בני מאמינים.
יש בזה משהו נורא לא נכון ונורא לא הוגן. ורציתי לציין בהקשר זה לנקודה קטנה אך חשובה.

צריך להבין, שהמדע בהגדרתו הוא כופר. כלומר, המדע אומר מראש שבשום אופן לא יסכים להסביר תופעה עלומה בכך שהיה זה נס והתערבות שמימית. אם לא אצליח להסביר תופעה בכלים העומדים לרשותי, אומר המדע, אשאר ב'צריך עיון', אבל בנס לא אודה לעולם. 'אין נסים' - זו אקסיומה של מדע.
זה לא מגיע מרוע של המדענים, ולא מתוך זה שרצונם לפרוק עול. ממש לא. (דרך אגב, חלקם לא מבוטל - אנשים מאמינים). אולי זה יישמע אבסורדי, אבל זו הנחת עבודה הכרחית למדע. יש אין ספור תופעות עלומות שהיו מוכרות אך בלתי מוסברות במשך דורות, ומדענים שברו את הראש על מנת לפענחן. בנו תאוריות וסתרו, בנו וסתרו. עד שהגיעו להסבר נכון שאפשר פריצת דרך בתחום כזה או אחר, או בהרבה תחומים יחד.
ומה היה אם בפגשם תופעה עלומה ובלתי מוסברת המדענים היו מפטירים - אצבע אלוקים היא!
אפשר פשוט לסגור את הבסטה. המדע לא יכול להתקדם בצורה כזו.

כך, למשל, דארווין וחבריו התמודדו עם בעיות מסוימות בתאוריה שלו. וכאשר אחד מחבריו המדענים הציע לו לפתור קשיים גדולים על ידי ההנחה שהאבולוציה לא הייתה הדרגתית אלא היו בה קפיצות, וחלק מהמערכות המורכבות הופיעו בבת אחת, דארווין ענה לו: "נדמה לי, שאם נקבל זאת אנחנו נכנסים לתחום של נס ועוזבים את תחום המדע".
כל מילה נוספת מיותרת.

כאשר יש קושיא גדולה בגמרא, למשל. לחומר הקושיא אנחנו מוכנים לקבל תירוץ דחוק. ונהיה אפילו משוכנעים שזו אמת. ובצדק.
אבל אם אין שום קושיא. אלא יש הסבר פשוט ומרווח, ולעומת זאת יש הסבר דחוק ביותר. מי הוא השוטה שיחשוב שההסבר הדחוק הוא האמת?

אם אדם חוזר הביתה, ובנו בן 5 מקבל את פניו בצרור סיפורים, ואחד מהם הוא "אבא, זכינו ב10 מיליון דולר". הוא מבין שזה פשוט קשקוש, ואפילו לא מתייחס לזה. אבל אם משום מה הוא הניח אקסיומה מוזרה, שכל מה שהילדון אומר - אמת. אז יתחיל לחשוב: איך זה יכול להיות? זה לא לכאורה בלתי אפשרי שזכינו בסכום כזה. אבל עובדה, זה קרה. אז איך? נראה לי שיש לי הסבר. בכלל אפילו אין כאן קושיא. הכל פשוט. תמיד יש מישהו שזוכה בהגרלה. אז מה הבעיה שהפעם זה אנחנו? נפלא! פתרתי את הבעיה ממש בקלות. רגע, אבל לא קניתי כרטיס הגרלה. האמת, גם לזה יש לי תשובה - כנראה שאשתי קנתה. רגע, אבל מה הקשר 'דולרים'? ויש לומר שאשתי ביקשתי מהדודה שלה בארה"ב לקנות בשבילה. הכל מתיישב היטב. רגע, אבל אין הגרלות על סכומים גבוהים כאלה. טוב, זו בכלל לא קושיא. עד עכשיו לא היה, וזו הייתה הפעם הראשונה. הסברתי את הכל. כפתור ופרח.
מה נאמר לו? יקירי, הנחת אקסיומה מוזרה ומתוך זה יצא לך כל החלום הזה...

אותו הדבר, ואף במימדים משמעותיים הרבה יותר, ותירוצים דחוקים הרבה יותר, זה בעניין הסבר להופעת החיים. המדע מציע פתרונות. ומבחינת המדע זו הדרך היחידה. וכל שאר הדיבורים הם פשוט "לא מדעיים".
הכל טוב ויפה. אבל לא שווה גרוש. מאחר שבייסוד הבניין עומדת לה אקסיומה מוזרה.

חזון-איש'ניק
הודעות: 262
הצטרף: א' ינואר 29, 2017 10:10 am

Re: מהירות האור עפ"י תורה

הודעהעל ידי חזון-איש'ניק » ד' מאי 23, 2018 1:27 am

אני מסכים איתך

אבל, אריסטו ימ"ש גם היה כופר בבריאה, והראשונים כמובן לא קיבלו את דבריו, אבל חכמות אחרות ממנו כמדומני שכן קיבלו.

אראל
הודעות: 3351
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: מהירות האור עפ"י תורה

הודעהעל ידי אראל » ד' מאי 23, 2018 5:21 am

החושב
דבריך בתגובתך האחרונה, קילורין לעינים!, שכוח!
[אולי יש לציין לזה מדרש חז"ל הידועים על אברהם אבינו, ראה אאע"ה בירה דולקת וכו' הציץ עליו הקב"ה אני הוא בעל הבירה!, אאע"ה תמה והיה לו קושיות כמו דארווין, אך לא החליט החלטות, עד שהציץ עליו בעל הבירה בעצמו יתברך!]

עפר לרגלם
הודעות: 187
הצטרף: א' ינואר 22, 2017 7:19 am

Re: מהירות האור עפ"י תורה

הודעהעל ידי עפר לרגלם » ב' מאי 28, 2018 2:40 pm

אבק פורח כתב:
עפר לרגלם כתב:עקרונית על סמך ניסיון, אבל דיוויד יום הוכיח כבר שא"א להוכיח את עיקרון הסיבתיות מהניסיון, ולכן זו כנראה אקסיומה, אבל אותה אקסיומה הרי מורה שיש סיבה ראשונה, שהרי אל"כ אין סיבתיות (רגרסיה אין סופית מלבד שהיא לא אפשרית היא גם פשוט סותרת את עיקרון הסיבתיות שהרי בעצם אין סיבה שהרי כל דבר הוא מסובב ולא סיבה), ההחלטה שהסיבה הראשונה חייבת להיות דווקא דבר נשגב או משהו דומה אין לה על מה שתסמוך, וסגי במה שהיא נצחית כדי להבין שהיא לא זוקקת סיבה.
שמת לב מה קרה כאן? שאלת אותי למה אני אומר שגם לדבר נצחי צריכה להיות סיבה. ניסיתי להבין איך אתה מסביר את הצורך בסיבה לדברים ולכן עניתי לך בשאלה למה אתה חושב שדבר שאינו נצחי צריך סיבה. תשובתך: זו אקסיומה. א"כ כנראה כך ניתנה ההלמ"ס שדבר שאינו נצחי זוקק סיבה ודבר נצחי אינו זוקק סיבה.

הדברים ברורים, לומר שמשהו הוא נצחי שקול לאמירה שהוא מפר את עקרון הסיבתיות כי לדבר נצחי לא יכולה להיות סיבה. ואם אין לו סיבה למה הוא קיים? אפשר כמובן לחדד את השאלה על ידי שנשאל למה הוא קיים כך ולא אחרת וכדומה. אבל עצם השאלה היא למה משהו קיים אם אין לו סיבה. ולומר שהוא קיים כי כך היה תמיד זה פשוט לא עונה על השאלה.

איך שלא יהיה עיקרון הסיבתיות מניח שיש סיבה ראשונה שאינה זוקקת סיבה, שאל"כ העיקרון מפריך את עצמו (כמשל הרכבת הידוע - אם קרון זוקק משהו שימשוך אותו חייב להיות קטר, בלי זה אין סיבה גם לקרון האחרון). ולכן כל תשובה שתיתן על סיבה ראשונה "מחריגה" את עיקרון הסיבתיות, כשלמען האמת היא לא מחריגה אלא נותנת לו בסיס, כי כאמור בלי סיבה ראשונה אין קיום לעיקרון הסיבתיות.
ולכן צריך להגדיר מהו עיקרון הסיבתיות ולמה סיבה ראשונה אינה זוקקת סיבה, והתשובה היא שהעיקרון של הסיבתיות הוא ששינוי אינו יכול לקרות אלא א"כ משהו מכונן אותו, ולכן אם הדבר קיים תמיד ומעולם לא אירע בו שינוי שיקיים אותו אינו זוקק לסיבה.
- מעניין איך אתה עונה על השאלה איך יכולה להיות סיבה ראשונה, והרי באמת זה אקסיומה שלכל דבר יש סיבה, אז איך קיימת סיבה ראשונה?

אבק פורח
הודעות: 435
הצטרף: א' מאי 26, 2013 1:01 am

Re: מהירות האור עפ"י תורה

הודעהעל ידי אבק פורח » ג' מאי 29, 2018 7:59 am

לא הבנתי הפלפול.
לשיטתך יש קושיא שעקרון הסיבתיות סותר את קיום העולם (ולא את עצמו), אבל איך אתה מנסה להוכיח מזה שהעיקרון חל רק על שינויים? מה זה פה שטיקל רשב"א ששואלים עליו מגמרא ומעמידים באוקימתא?
הסיבה לאקסיומת הסיבתיות היא ההגיון המכריח אותה ואותו הגיון מכריח סיבה לעצם היות איזה דבר כל שהוא בעולם. כי אם אין לזה סיבה למה זה ככה?

כאמור, כל זה לשיטתך. אני כבר כתבתי שהיוצא מזה הוא שיש סיבה ראשונה נעלה מהשגתינו.

עפר לרגלם
הודעות: 187
הצטרף: א' ינואר 22, 2017 7:19 am

Re: מהירות האור עפ"י תורה

הודעהעל ידי עפר לרגלם » ג' מאי 29, 2018 2:26 pm

אבק פורח כתב:לא הבנתי הפלפול.
לשיטתך יש קושיא שעקרון הסיבתיות סותר את קיום העולם (ולא את עצמו), אבל איך אתה מנסה להוכיח מזה שהעיקרון חל רק על שינויים? מה זה פה שטיקל רשב"א ששואלים עליו מגמרא ומעמידים באוקימתא?
הסיבה לאקסיומת הסיבתיות היא ההגיון המכריח אותה ואותו הגיון מכריח סיבה לעצם היות איזה דבר כל שהוא בעולם. כי אם אין לזה סיבה למה זה ככה?

כאמור, כל זה לשיטתך. אני כבר כתבתי שהיוצא מזה הוא שיש סיבה ראשונה נעלה מהשגתינו.

באמת לא הבנת.
כמה דברים פשוטים לפני שאתה מדבר בנושא שאתה לא מבין:
אין "סיבה הגיונית לאקסיומה", זה כמו לשאול מה הסיבה ההגיונית להיגיון. אקסיומה זה תפיסה בסיסית של המציאות שאין לה הנמקה, (ואם היה לה אז ההנמקה הייתה דורשת הנמקה וכו'), ולא בגלל פלפול ימיביניימי ש"אם אין לזה סיבה אז למה זה ככה", זה פשוט אמירה ארוכה ומסובכת של האקסיומה, אם לא הנחת עדיין שדבר זוקק סיבה א"א לשאול למה הוא ככה, כי למה שלא יהיה, ואם כבר הנחת שדבר זוקק סיבה אתה לא צריך לשאול למה הוא ככה, אלא למה הוא בכלל קיים.
ולכן גם תשובתך שיש סיבה נעלה מהשגתנו לא עונה כלום, - לכל היותר תוכל לומר שהאקסיומה הזו מורה לנו על המציאות החומרית שהיא זוקקת סיבה ולא על מציאות רוחנית, וזה ג"כ אוקימתא.

ולדברים שכתבתי, עיקרון הסיבתיות לא סותר את העולם אלא את עצמו!, כי אם יש אינסוף סיבות זה אומר שאין סיבה, (כמו לדוגמא אם לא היית מכיר במושג היגיון ראשוני/אקסיומה, לא היית יכול לנמק שום דבר, כי אם כל דבר בעולם חייב הנמקה עד אין סוף, זה אומר שלא הסברת כלום, וזה שהסברת משהו על פי הנחה שהיא עצמה זקוקה להסבר זה אומר שלא הסברת), ולכן עיקורן הסיבתיות חייב להניח שיש סיבה ראשונה שאינה זוקקת לסיבה, וכדי שהעיקרון לא יסתור את עצמו צריך להבין מה העיקרון אומר, ולדעתי העיקרון אומר ששינוי זוקק סיבה כנ"ל.

אבק פורח
הודעות: 435
הצטרף: א' מאי 26, 2013 1:01 am

Re: מהירות האור עפ"י תורה

הודעהעל ידי אבק פורח » ג' מאי 29, 2018 2:55 pm

אדוני העפרפר אל נא תאבד את שלוות רוחך. חשבתי שיספיק לך הקיצור והלשון העדינה אבל אם צריך להאריך אשיב לך אחת לאחת.
עפר לרגלם כתב:באמת לא הבנת.
כמה דברים פשוטים לפני שאתה מדבר בנושא שאתה לא מבין:
הנך מתבקש לדבר לעניין.
עפר לרגלם כתב:אין "סיבה הגיונית לאקסיומה", זה כמו לשאול מה הסיבה ההגיונית להיגיון. אקסיומה זה תפיסה בסיסית של המציאות שאין לה הנמקה, (ואם היה לה אז ההנמקה הייתה דורשת הנמקה וכו'),
זו היתפסות לסמנטיקה מיותרת ומסיחת דעת.
עפר לרגלם כתב:ולא בגלל פלפול ימיביניימי ש"אם אין לזה סיבה אז למה זה ככה", זה פשוט אמירה ארוכה ומסובכת של האקסיומה, אם לא הנחת עדיין שדבר זוקק סיבה א"א לשאול למה הוא ככה, כי למה שלא יהיה, ואם כבר הנחת שדבר זוקק סיבה אתה לא צריך לשאול למה הוא ככה, אלא למה הוא בכלל קיים.
אתה ממש צודק! (חוץ מהחלק ההיסטורי על ימי הביניים). נאלצתי לומר את האקסיומה בצורה ארוכה ומסובכת בשביל להסביר לך למה היא חלה גם במקרים שאין שינוי. הלואי שהיית מבין לבד ולא מאלץ אותי לזה. (גם בעניין החילוק בין "ככה ו"קיים" כבר כתבתי לעיל שזה לצורך המחשה. ובכלל אם היית טורח לקרוא את ההודעות דלעיל היה נחסך ממך וממני כמה הקשות מקלדת)
עפר לרגלם כתב:ולכן גם תשובתך שיש סיבה נעלה מהשגתנו לא עונה כלום, - לכל היותר תוכל לומר שהאקסיומה הזו מורה לנו על המציאות החומרית שהיא זוקקת סיבה ולא על מציאות רוחנית, וזה ג"כ אוקימתא.
זה לא אוקימתא וזה לא עניין של מציאות חומרית או רוחנית אלא שאקסיומות שבדעתינו אינן יכולות לחול על דבר שנעלה מהשגתינו, וכיוון שהמציאות מכריחה סיבה ראשונה ושכלינו אינו משיג סיבה ראשונה בהכרח הסיבה הראשונה נעלה מהשגתינו.
עפר לרגלם כתב:ולדברים שכתבתי, עיקרון הסיבתיות לא סותר את העולם אלא את עצמו!, כי אם יש אינסוף סיבות זה אומר שאין סיבה,
עיקרון הסיבתיות לא אומר שיש אינסוף סיבות אלא נגזר ממנו שאם יש סיבות הן מתארכות לאינסופיות, ומכיוון שאינסופיות הוא דבר בלתי אפשרי לעכול הדעת, הנגזרת ההגיונית היתה שאין שום סיבות ואין יקום כלל וכלל. אך א"א להכחיש את מראה עינינו.
עפר לרגלם כתב:ולכן עיקורן הסיבתיות חייב להניח שיש סיבה ראשונה שאינה זוקקת לסיבה, וכדי שהעיקרון לא יסתור את עצמו צריך להבין מה העיקרון אומר, ולדעתי העיקרון אומר ששינוי זוקק סיבה כנ"ל.
במילים אלו חזרת לדרך הפלפול החביבה עליך, היינו שצריך "לסדר" את העיקרון כך שלא תהיה סתירה. זו טעות בחשיבה. אקסיומה היא דבר מוכרח וא"א לנסות לשנות אותו כדי שיתאים לנו ולא יהיו סתירות.

זאב ערבות
הודעות: 8625
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: מהירות האור עפ"י תורה

הודעהעל ידי זאב ערבות » א' פברואר 24, 2019 10:11 pm

סיבוב השמש סביב הארץ. מתוך הספר הלכות יסודי התורה לרמב"ם עם פירוש אמונה ותורה מהרה"ג שטרנבוך.
קבצים מצורפים
סיבוב השמש.jpg
סיבוב השמש.jpg (135.24 KiB) נצפה 7440 פעמים

לעולם יהיה אדם
הודעות: 815
הצטרף: ד' פברואר 22, 2017 11:30 pm

Re: מהירות האור עפ"י תורה

הודעהעל ידי לעולם יהיה אדם » ה' ינואר 23, 2020 7:16 pm

שאלה לחכמי בית המדרש:

אף על פי שלכשעצמי אני רואה שום קושי אמוני לא באבולוציה ולא בממצעים לגבי גיל העולם,
כאשר מתעסקים בקירוב ולעתים עולים נושאים מעין אלו, אני מתלבט מאוד,
אפשר אומנם לומר להם את מה שאני חושב, שעמדת המדע נגזרת מהפילוסופיה שלו, ואנו המאמינים
בתורה לא מקבלים את העמדה המדעית.
והרבה פעמים זוהי תשובה מספקת.

אבל כשמדברים עם אנשים שיש להם ידע והערכה (לעתים זוהי הערצה ממש) למדע, אצלם התשובה
הזו לא נכנסת באוזניים, מבחינתם אם יש סתירה בין תורה למדע (במובן: הקהילה המדעית) אז התורה
סותרת את החוש.

כידוע, היו תלמידי חכמים גדולים (הראי"ה קוק, ר' גדליה נדל) שאמרו שכל הסוגיה מעיקרה ליתא,
כי התורה איננה מספקת לנו ידע היסטורי, ואפשר להוציא את המקראות מפשוטם, וכפי שכתב הרמב"ם לעניין הקדמות.

אשמח לדעת האם יש גדולי תורה שאוחזים שזוהי ממש כפירה לומר כך, או שרק אין זו אמת, ואין סיבה להוציא
המקראות מפשוטם לחינם?
שמעתי שכששאלו את החזו"א לגבי דברי חז"ל על שנות בית שני לא אבה לשמוע שום הסבר שמוציא דברי חז"ל מפשוטם.
אבל החילוק ברור, וגם אינני יודע האם הסיפור נכון.

ישא ברכה
הודעות: 1979
הצטרף: ש' יוני 06, 2015 11:50 pm

Re: מהירות האור עפ"י תורה

הודעהעל ידי ישא ברכה » ה' ינואר 23, 2020 8:38 pm

הפער במדע אינו רק בשאלה של גיל העולם, אלא בצורת התהוות העולם, מתאורית המפץ הגדול על היקום כולו ועד האבולציה בצומח ובחי, יחד עם הברירה הטבעית [במיוחד ככל שתורת האבולציה הלכה וירדה לפרטים קטנים יותר]. גם מי שמוכן לקבל חלקים מהתאוריות הללו, הוא רחוק מלקבל אותם כצורתם התאורטית (או המדעית), כי הפער הוא לא רק בשאלה הגיל, אלא בנקודות נוספות. וגם אם יש דברים בתורה שניתנים לפרשניות שונות יש דברים שזה כמעט בלתי אפשרי להכניס בתורה. בסופו של דבר מסתמכים על כך שמעשה בראשית יש בו דברים סתומים גם בקריאה הפשוטה, וגם חז"ל מורים עליו כמשהו סתום, והראשונים כותבים על דברים שאינם כפשוטם, וזה נותן את היכולת להכניס פרשנויות שונות, או לכל הפחות לא לראות סתירה מוחלטת.

לעולם יהיה אדם
הודעות: 815
הצטרף: ד' פברואר 22, 2017 11:30 pm

Re: מהירות האור עפ"י תורה

הודעהעל ידי לעולם יהיה אדם » ו' ינואר 24, 2020 12:25 am

כל זה נכון, אבל בסופו של דבר יש כאן הוצאת הפסוקים מפשטן, ומאידך אין שלילה מוחלטת של המדע.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 266 אורחים