מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ואותי לא נאמר אלא ואת שמואל

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
עושה חדשות
הודעות: 12621
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

ואותי לא נאמר אלא ואת שמואל

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' יוני 13, 2018 8:15 pm

א"ר אלעזר בשם ר' יוסי בן זמרא אף שמואל רבן של נביאים היה מתנבא ולא היה יודע מה היה מתנבא וישלח ה' את ירובעל ואת בדן ואת יפתח ואת שמואל, ואותי לא נאמר אלא ואת שמואל.

א. למה נקרא שמואל (כאן ובעוד מקומות) רבן של נביאים?
ב. האם זה מצוי עוד שהנביא מזכיר את עצמו בגוף שלישי?

בברכה המשולשת
הודעות: 14150
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ואותי לא נאמר אלא ואת שמואל

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' יוני 13, 2018 8:59 pm

עושה חדשות כתב:א"ר אלעזר בשם ר' יוסי בן זמרא אף שמואל רבן של נביאים היה מתנבא ולא היה יודע מה היה מתנבא וישלח ה' את ירובעל ואת בדן ואת יפתח ואת שמואל, ואותי לא נאמר אלא ואת שמואל.

א. למה נקרא שמואל (כאן ובעוד מקומות) רבן של נביאים?
ב. האם זה מצוי עוד שהנביא מזכיר את עצמו בגוף שלישי?


א. כי עד אליו לא היתה הנבואה חזון נפרץ והוא היה רבם של הנביאים מכאן ואילך

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: ואותי לא נאמר אלא ואת שמואל

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ד' יוני 13, 2018 9:50 pm

התואר רבן של נביאים בדברי הקדמונים רגיל להאמר על משה רבינו אבי הנביאים, אולם בכמה מאמרי חז"ל (ראה ויק"ר פר' אמור כו; מדרש שמואל פר' כד; מדרש תהילים מזמור צ, ובמה שיובא להלן) מצינו תואר זה.

איתא בירושלמי חגיגה (פ"ב ה"א), ולא עוד אלא שהייתי סבור שהוא יום הדין ונתייראתי והרי דברים ק"ו מה אם שמואל רבן של נביאים שכתוב בו [שם ג כ] וַיֵּ֙דַע֙ כָּל־יִשְׂרָאֵ֔ל מִדָּ֖ן וְעַד־בְּאֵ֣ר שָׁ֑בַע כִּ֚י נֶאֱמָ֣ן שְׁמוּאֵ֔ל לְנָבִ֖יא לַד'.

וצ"ב מה יש בכך שידעו כל ישראל בנבואתו להכתירו כרבן של נביאים.

ובפשוטו הייתי אומר מצד שהיה שקול כמשה ואהרן כמבואר בברכות (לא, ב).

ובאמת מעניין לציין שמשה רבינו מוסר התורה נקרא רבן של נביאים (מדרש תהילים מזמור ה), וכן שמואל שבעצם היה הנביא הראשון, וכן דוד המלך נקרא בפי האריז"ל רבן של בעלי רוח הקודש.

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: ואותי לא נאמר אלא ואת שמואל

הודעהעל ידי דרומי » ד' יוני 13, 2018 10:58 pm

לכאורה זה קשור למה דאיתא בתחילת מסכת אבות: "משה קיבל תורה מסיני ומסרה ליהושע, ויהושע לזקנים, וזקנים לנביאים". תקופת ה'נביאים' מתחילה - בעיקר - אצל שמואל, ועד אז נחשב המשך ל'זקנים'.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15564
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: ואותי לא נאמר אלא ואת שמואל

הודעהעל ידי איש_ספר » ד' יוני 13, 2018 11:11 pm

בכל מה שנוגע לעניני נבואה הספר הטוב ביותר לע"ע הוא מחזה עליון. מן הספר ישנן שתי מהדורות ושניהן באוצר, וכידוע שהרבה נשמט בשניה מן הראשונה.
בהקדמת המהדורה הראשונה יש לו וורט נחמד בענין זה


רבן.jpg
רבן.jpg (822.51 KiB) נצפה 2432 פעמים

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: ואותי לא נאמר אלא ואת שמואל

הודעהעל ידי דרומי » ד' יוני 13, 2018 11:19 pm

קצת צ"ע למה הוצרך לכל האריכות, והרי העובדה שנבואת משה רבינו אינה שווה לנבואת כל הנביאים מפורשת היא בחז"ל וברמב"ם וכו' בכמה פרטים. וא"כ אפשר לומר פשוט שמשום כך אין הנביאים האחרים יכולים ללמוד ממשה מכיון שאין מדרגתם שווה כלל.

[כמובן שהווארט יפה בלי קשר...]

עושה חדשות
הודעות: 12621
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: ואותי לא נאמר אלא ואת שמואל

הודעהעל ידי עושה חדשות » ד' יוני 27, 2018 12:37 am

ראי"ס, תודה רבה על ההמלצה.

דא"ג, הערה מקופיא:
בפרשת חוקת משה רבינו מספר למלך אדום בתוה"ד "וישלח מלאך", ולפי הרבה מפרשים הכוונה אליו בעצמו.
(אבל לכאו' זה לא בגדר נבואה, וגם אין הכרח שכך אמר משה רבינו בעצמו).

ארופאי
הודעות: 159
הצטרף: ד' מרץ 11, 2015 7:06 pm

Re: ואותי לא נאמר אלא ואת שמואל

הודעהעל ידי ארופאי » ד' יוני 27, 2018 11:29 am

משמי' דהגר"א מטו (והועתק בדברי אליהו ובקול אליהו) דבאותה שעה היתה שכינה מדברת מתוך גרונו של שמואל, ולכך דיבר על עצמו בגוף שלישי (ולא אמר: אותי). וביאר בזה הכתוב 'משה ואהרן בכהניו ושמואל בקוראי שמו', דכידוע אצל משה היתה שכינה מדברת מתוך גרונו, וכמו"כ אצל אהרן בשעה שהוציא מפיו השם המפורש, וגם שמואל באותה שעה.
אגב, הגר"א מביא ראי' על אהרן ממש"א 'כשהיו שומעים שם המפורש שהוא יוצא מפי כה"ג' משמע יוצא מעצמו. והנה זה נאמר לאו דוקא אצל אהרן אלא על כל כה"ג ביוה"כ, וכיוון לזה בתפא"י במשנת יומא ו,ב.
ולכאו' צ"ב דהרי דרגת שכינה מדברת מתוך גרונו היתה מיוחדת למשה דיקא, וכמו שהאריך בנפה"ח [וגם בריש רו"ח] דזהו דכתי' 'פא"פ אדבר בו' בו ממש בתוכו ולא 'אליו', ובזה נתייחדה נבואת משה על נבואת שאר נביאים, [וגם אצל משה עצמו כידוע יש נידון עתיק מאימת זכה לזה ובאלו חומשים, ובס' אמרי חן האריך בזה יעו"ש כמה מ"מ], וקצת קשה לומר שמצאנו כן אף אצל אחרים. ואפשר דהחילוק הוא שאצל משה היה כן בקביעות משא"כ אצל אחרים, ודוחק. ויותר נר' דכמה בחי' חלוקות יש בזה.
ובגוף דרגת נבואת שמואל יעויין בס' הגלגולים פל"ה '...נבואת מרע"ה היתה הבחי' המדרגה היותר גדולה שבכלם, כי קול שעבר של עצמו נתלבש בקולו של עתה, ולא הוצרך לצירוף צדיקים אחרים. גם מעלה אחרת היתה למרע"ה, כי בין הראשון ובין האחרון הם בחי' קול, ונודע כי בחי' קול גדול מדבור ודבור גדול מהבל, ואצ"ל מכש"כ שהי' זוכה לקולות ודבורים והבלים אחרים. ואחרי נבואת מרע"ה היתה נבואת שמואל הנביא, כי קול של עצמו שעבר הי' מתלבש בדבורו של עצמו של עתה. ונמצא סדר הנבואה- מרע"ה מדרגה א', שמואל הנביא מדרגה ב', ואחריהם שאר הנביאים יש בהם מדרגות רבות משונות זו מזו כנ"ל אך שום א' מהן לא היה מבחי' קול שלהם שעבר אל קול או דבור של עתה כמשה ושמואל'.
ובפשוטו של מקרא שאמר שמואל על עצמו בל' נסתר, יעו"ש ברד"ק על אתר שקודם שהביא לדברי המדרש (תהלים צ) המצוטטים בפתח דברי הרב עו"ח, כתב: 'ואת שמואל, ואותי היה לומר, אלא כי כן מנהג הלשון במקומות כמו 'נשי למך' 'ואל משה אמר עלה אל ה''.

ארופאי
הודעות: 159
הצטרף: ד' מרץ 11, 2015 7:06 pm

Re: ואותי לא נאמר אלא ואת שמואל

הודעהעל ידי ארופאי » ד' יוני 27, 2018 11:32 am

במה שהעירותי מקודם עמש"א הגר"א על אהרן, והרי הוא נאמר על כל כה"ג ביוה"כ. אפשר דהגר"א אזיל לשיטתי' הידועה שאהרן היה יכול להכנס כל שעה לפני ולפנים ולעשות כסדר האמור ביוה"כ. ועיין.

חרסון
הודעות: 1175
הצטרף: ג' פברואר 28, 2017 12:33 am

Re: ואותי לא נאמר אלא ואת שמואל

הודעהעל ידי חרסון » ב' ינואר 21, 2019 10:33 pm

מחכם אחד שמעתי שהראשון שמצינו אצלו ביהמ"ד ובני נביאים (ששם נתנבא שאול המלך ע"ה) הי' שמואל ומשו"ה נק' בדחז"ל רבן של נביאים.
אשמח למקור/אישוש.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 290 אורחים