מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ביאור הבנת פתגם הגאון בעל 'נודע ביהודה' זצ"ל

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
זכרון בספר
הודעות: 164
הצטרף: ו' יוני 16, 2017 12:47 am

ביאור הבנת פתגם הגאון בעל 'נודע ביהודה' זצ"ל

הודעהעל ידי זכרון בספר » ג' יולי 17, 2018 11:43 pm

בספר 'משכיל אל דל', ח"ד, כלל ה, פרט א, מביא הגה"ק רבי הילל מקאלאמייא זצ"ל פתגם משמיה דהגאון בעל 'נודע ביהודה' זצ"ל, אשמח אם מישהו יורד לכוונת הדברים:

פתגם הנודע ביהודה.JPG
פתגם הנודע ביהודה.JPG (114.98 KiB) נצפה 2713 פעמים

תוכן
הודעות: 6238
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: ביאור הבנת פתגם הגאון בעל 'נודע ביהודה' זצ"ל

הודעהעל ידי תוכן » ד' יולי 18, 2018 12:50 am

אני מציע לפרש כך:

הכופר הידוע הוא ויזל? שרצה להנהיג חדרים כמו בתי ספר עם משמעת וחוקים. ועל זה אמר לו הנוב"י: מי שיש לו ראש אחד, לא צריך חוקים. פירוש, מי שמשקיע כל כוחו רק בתורה ולא בדברים אחרים, לא צריך כללים איך ללמוד ולהתנהג. אבל מי שלומד כמה מקצועות צריך חוקים ומשמעת.

שברי לוחות
הודעות: 2097
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: ביאור הבנת פתגם הגאון בעל 'נודע ביהודה' זצ"ל

הודעהעל ידי שברי לוחות » ד' יולי 18, 2018 1:53 am

איין קאפף באידיש העתיקה אין הכוונה לראש אחד אלא לראש (א קאפ)
והוא לשון מליצה מי שיש לו ראש אינו צריך ל'רגל', והכוונה שאינו צריך לנדוד למרחקים אלא יכול לסחור במקומו
והשתמש בזה הנודע ביהודה לפי דרכו שמי שיש לו ראש אינו צריך ל'רעגיל', אבל מה זה 'רעגיל' איני יודע

תוכן
הודעות: 6238
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: ביאור הבנת פתגם הגאון בעל 'נודע ביהודה' זצ"ל

הודעהעל ידי תוכן » ד' יולי 18, 2018 2:01 am

אתה צודק.
צריך לתרגם כך. מי שיש לו ראש אין צריך חוק. (רעגיל בגרמנית פירושו חוק.)

שברי לוחות
הודעות: 2097
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: ביאור הבנת פתגם הגאון בעל 'נודע ביהודה' זצ"ל

הודעהעל ידי שברי לוחות » ד' יולי 18, 2018 2:21 am

נראה לי יותר מדוייק: כלל

ספרים וועלט
הודעות: 1222
הצטרף: ו' פברואר 27, 2015 8:50 pm

Re: ביאור הבנת פתגם הגאון בעל 'נודע ביהודה' זצ"ל

הודעהעל ידי ספרים וועלט » ד' יולי 18, 2018 2:51 am

מאותו שורש של "רגולציה."

סגי נהור
הודעות: 5654
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: ביאור הבנת פתגם הגאון בעל 'נודע ביהודה' זצ"ל

הודעהעל ידי סגי נהור » ד' יולי 18, 2018 3:09 am

שברי לוחות כתב:איין קאפף באידיש העתיקה אין הכוונה לראש אחד אלא לראש (א קאפ)

הערה שולית: כמדומני שבנדון דידן זו לא יידיש עתיקה אלא זהו הניב המערבי של היידיש, הדומה יותר לגרמנית, המדובר בפראג וגלילותיה. עד כמה שידוע לי במזרח אירופה לא אמרו "איין" בתקופת הנוב"י.
כך נדמה לי וייתכן שאני טועה.

שברי לוחות
הודעות: 2097
הצטרף: ג' ינואר 29, 2013 5:40 am
מיקום: ניו יורק

Re: ביאור הבנת פתגם הגאון בעל 'נודע ביהודה' זצ"ל

הודעהעל ידי שברי לוחות » ד' יולי 18, 2018 3:11 am

לא דייקתי, כוונתי היה האידיש של רבי הלל מקאלמייא בייחס לאידיש השגור היום

תוכן
הודעות: 6238
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: ביאור הבנת פתגם הגאון בעל 'נודע ביהודה' זצ"ל

הודעהעל ידי תוכן » ד' יולי 18, 2018 10:31 am

שברי לוחות כתב:לא דייקתי, כוונתי היה האידיש של רבי הלל מקאלמייא בייחס לאידיש השגור היום


לא הבנתי את החוסר דיוק. מה שכתבת מקודם היה נכון, בפראג דיברו אידיש מערבית, הדומה יותר לגרמנית, ודברי הנוב"י צוטטו במדיוק.

זכרון בספר
הודעות: 164
הצטרף: ו' יוני 16, 2017 12:47 am

Re: ביאור הבנת פתגם הגאון בעל 'נודע ביהודה' זצ"ל

הודעהעל ידי זכרון בספר » ה' יולי 19, 2018 6:06 am

"הכופר הידוע" המכוון על רמ"ד, ולא וויזעל, כך דרכו של הגה"ק רבי הילל מקאלאמייא זצ"ל לכנהו בספריו

תוכן
הודעות: 6238
הצטרף: ה' פברואר 02, 2012 10:27 pm

Re: ביאור הבנת פתגם הגאון בעל 'נודע ביהודה' זצ"ל

הודעהעל ידי תוכן » ה' יולי 19, 2018 9:09 am

זכרון בספר כתב:"הכופר הידוע" המכוון על רמ"ד, ולא וויזעל, כך דרכו של הגה"ק רבי הילל מקאלאמייא זצ"ל לכנהו בספריו


האם הנוב"י נפגש עם רמ"ד?


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 225 אורחים