שינוי אות ברש"י
פורסם: ב' אוגוסט 06, 2018 12:06 am
בבבלי ברכות פרק מי שמתו (דף כד ע"ב בדפוסים המצויים): "מתעטש אמתעטש נמי לא קשיא, כאן מלמעלה כאן - מלמטה".
ברש"י דפוס שונצינו רמ"ד: "למטה - מפיח בקול".
וכן הוא בדפוס ויניציאה ר"ף (דף כה ע"ב) ובדפוס ויניציאה רפ"ט ובדפוס ויניציאה ש"ח ובדפוס קושטאנדינא שמ"ג ובדפוס שאלוניקי שנ"ב (דף לז ע"א) ובדפוס אמשטרדם תע"ד. ומן הסתם כן הוא גם בשני דפוסי פיזארו, ויתכן כי גם בדפוסי ספרד ופורטוגל וקושטא. ולא בדקתי בהם כעת. ועוד יש כמה דפוסים שלא בדקתי בהם.
אך בדפוס ויניציאה ש"ו (יושטיניאן): "למטה - מפיח בקל". וכן הוא בדפוס בסיליאה של"ט ובדפוס קראקא שס"ב (מן הסתם כן הוא גם בדפוס קראקא שע"ו הקטן) ובדפוס לובלין שע"ז ובדפוס אמשטרדם ת"ד ובדפוס פרנקפורט דאדרה תנ"ז.
ורצו"ב דברי האחרונים מחיפוש פשוט (מן הסתם בחיפושים נוספים תהיינה תוצאות נוספות):
מגן אברהם סימן קג
המתעטש - פי' רש"י מפיח בקול ונ"ל אבל הפחה בלא קול לא (מע"מ) וצ"ע מ"ש ובדפוס לובלין איתא מפיח בקל ונ"ל פי' דקאי אדלעיל מניה דאיתא התם אלא עיטוש אעיטוש קשיא וכ' רש"י וליכא לחלק בין אונס לרצון דאין עיטוש אלא לאונסו ומשני כאן מלמעלה כאן מלמטה ולזה פירש"י מלמטה מפיח בקל כלומר ואינו בא מחמת אונס וברי"ף בפירש"י איתא רק מפיח וכן עיקר דאי איתא דיש חילוק ה"ל לגמרא לחלק ולשנויי דר' הפיח בלא קול וא"ל דא"כ מנא ידעי י"ל דמכח הרחקה שהרחיק דע"כ אפילו בלא קול צריך להרחיק לאחריו דאל"כ ל"ל לת"ה לדחוק עצמו ע"ש הא בודאי הני רבנן הפיחו בלא קול שאין הבריות שומעין אלא ע"כ אין חילוק כנ"ל:
אליה רבה סימן קג
ז מלמטה סימן רע וכו'. כתב מעדני מלך דף כ"ו [סימן לט אות א] זה לשונו, פרש"י מפיח בקול, ונ"ל שר"ל דווקא ע"י שמפיח בקול שמתבייש ורע לו והוא סימן שג"כ רע לו מלמעלה, אבל בלא קול אין סימן רע, ומ"מ אין חילוק בין יש שומעין [ואין שומעין], שכיון שהוא בקול בדרך שיכול להתבייש הרי הוא הסימן של רע ע"כ. ומטעם הלבוש שכתב שנראה כאילו נדחה משכינה וכו', משמע דאין חילוק. אם לא שצ"ל לרש"י בלא קול א"צ להרחיק. אלא רמ"א דיקדק מתרומת הדשן דלעולם צריך להרחיק עי"ש. ולענ"ד התרומת הדשן הכי קאמר, דאי אפשר שלא יהיו אחד מרבנן הפיח לפעמים בקול, דוודאי לפעמים נאנס אדם מפיח בקול, ובזה נדחה נמי פירושו שפירש כרש"י עי"ש. ובלאו הכי דחי כ"ן ולכך קצרתי, אך כל הפוסקים לא חילקו בזה. גם דברי רש"י צ"ע מנלן הא. ואולי לשון מתעטש מיירי בקול דומיא דלמעלה. אך עיינתי ברש"י גופיה דף כ"ד וכתב מפיח בקל בלא וי"ו. ונ"ל דאפשר דאין ר"ל בקול, אלא דק"ל הא דמוקי הש"ס ברייתא דתנא מתעטש וכו' דמיירי בלמטה, הא יותר מסתבר דמיירי מלמעלה דומיא דגיהוק ופיהוק ורוק דחשיב בברייתא, גם הו"ל לפרש. לזה מתרץ דמפיח בקל, ר"ל שרגיל יותר להפיח למטה מלמעלה, וא"כ סמך הברייתא דמיירי במידי דרגיל, וצ"ע:
מחצית השקל אורח חיים סימן קג
ובדפוס לובלין כו' מפיח בקל, כצ"ל. וחסר הוי"ו בין קו"ף ללמ"ד:
דאיתא התם. ברכות דף כ"ד [ע"א] ואמר ר' חנינא אני ראיתי את רבי שגיהק ופיהק ונתעטש בתפלתו כו', ופריך והא תניא המגהק ומפהק הרי זה מגסי הרוח והמתעטש בתפלתו סימן רע לו, בשלמא מגהק ומפהק לא קשיא, כאן לאנסו וכאן לרצונו, אלא עיטוש אעיטוש קשיא, ומשני כאן מלמעלה וכאן מלמטה, ועיטוש דרבי הוי מלמעלה, עכ"ל הגמרא:
ולזה פירש רש"י מלמטה מפיח בקל, כצ"ל:
וכן עיקר. ר"ל, דאין חילוק בין מפיח בקול או בלא קול, בכל ענין הוי סימן רע, דלא כל"ח [מעדני יום טוב]:
דרבי הפיח בלא קול. וגם רבי מיירי מלמטה כסלקא דעתך דמקשן:
ברש"י דפוס שונצינו רמ"ד: "למטה - מפיח בקול".
וכן הוא בדפוס ויניציאה ר"ף (דף כה ע"ב) ובדפוס ויניציאה רפ"ט ובדפוס ויניציאה ש"ח ובדפוס קושטאנדינא שמ"ג ובדפוס שאלוניקי שנ"ב (דף לז ע"א) ובדפוס אמשטרדם תע"ד. ומן הסתם כן הוא גם בשני דפוסי פיזארו, ויתכן כי גם בדפוסי ספרד ופורטוגל וקושטא. ולא בדקתי בהם כעת. ועוד יש כמה דפוסים שלא בדקתי בהם.
אך בדפוס ויניציאה ש"ו (יושטיניאן): "למטה - מפיח בקל". וכן הוא בדפוס בסיליאה של"ט ובדפוס קראקא שס"ב (מן הסתם כן הוא גם בדפוס קראקא שע"ו הקטן) ובדפוס לובלין שע"ז ובדפוס אמשטרדם ת"ד ובדפוס פרנקפורט דאדרה תנ"ז.
ורצו"ב דברי האחרונים מחיפוש פשוט (מן הסתם בחיפושים נוספים תהיינה תוצאות נוספות):
מגן אברהם סימן קג
המתעטש - פי' רש"י מפיח בקול ונ"ל אבל הפחה בלא קול לא (מע"מ) וצ"ע מ"ש ובדפוס לובלין איתא מפיח בקל ונ"ל פי' דקאי אדלעיל מניה דאיתא התם אלא עיטוש אעיטוש קשיא וכ' רש"י וליכא לחלק בין אונס לרצון דאין עיטוש אלא לאונסו ומשני כאן מלמעלה כאן מלמטה ולזה פירש"י מלמטה מפיח בקל כלומר ואינו בא מחמת אונס וברי"ף בפירש"י איתא רק מפיח וכן עיקר דאי איתא דיש חילוק ה"ל לגמרא לחלק ולשנויי דר' הפיח בלא קול וא"ל דא"כ מנא ידעי י"ל דמכח הרחקה שהרחיק דע"כ אפילו בלא קול צריך להרחיק לאחריו דאל"כ ל"ל לת"ה לדחוק עצמו ע"ש הא בודאי הני רבנן הפיחו בלא קול שאין הבריות שומעין אלא ע"כ אין חילוק כנ"ל:
אליה רבה סימן קג
ז מלמטה סימן רע וכו'. כתב מעדני מלך דף כ"ו [סימן לט אות א] זה לשונו, פרש"י מפיח בקול, ונ"ל שר"ל דווקא ע"י שמפיח בקול שמתבייש ורע לו והוא סימן שג"כ רע לו מלמעלה, אבל בלא קול אין סימן רע, ומ"מ אין חילוק בין יש שומעין [ואין שומעין], שכיון שהוא בקול בדרך שיכול להתבייש הרי הוא הסימן של רע ע"כ. ומטעם הלבוש שכתב שנראה כאילו נדחה משכינה וכו', משמע דאין חילוק. אם לא שצ"ל לרש"י בלא קול א"צ להרחיק. אלא רמ"א דיקדק מתרומת הדשן דלעולם צריך להרחיק עי"ש. ולענ"ד התרומת הדשן הכי קאמר, דאי אפשר שלא יהיו אחד מרבנן הפיח לפעמים בקול, דוודאי לפעמים נאנס אדם מפיח בקול, ובזה נדחה נמי פירושו שפירש כרש"י עי"ש. ובלאו הכי דחי כ"ן ולכך קצרתי, אך כל הפוסקים לא חילקו בזה. גם דברי רש"י צ"ע מנלן הא. ואולי לשון מתעטש מיירי בקול דומיא דלמעלה. אך עיינתי ברש"י גופיה דף כ"ד וכתב מפיח בקל בלא וי"ו. ונ"ל דאפשר דאין ר"ל בקול, אלא דק"ל הא דמוקי הש"ס ברייתא דתנא מתעטש וכו' דמיירי בלמטה, הא יותר מסתבר דמיירי מלמעלה דומיא דגיהוק ופיהוק ורוק דחשיב בברייתא, גם הו"ל לפרש. לזה מתרץ דמפיח בקל, ר"ל שרגיל יותר להפיח למטה מלמעלה, וא"כ סמך הברייתא דמיירי במידי דרגיל, וצ"ע:
מחצית השקל אורח חיים סימן קג
ובדפוס לובלין כו' מפיח בקל, כצ"ל. וחסר הוי"ו בין קו"ף ללמ"ד:
דאיתא התם. ברכות דף כ"ד [ע"א] ואמר ר' חנינא אני ראיתי את רבי שגיהק ופיהק ונתעטש בתפלתו כו', ופריך והא תניא המגהק ומפהק הרי זה מגסי הרוח והמתעטש בתפלתו סימן רע לו, בשלמא מגהק ומפהק לא קשיא, כאן לאנסו וכאן לרצונו, אלא עיטוש אעיטוש קשיא, ומשני כאן מלמעלה וכאן מלמטה, ועיטוש דרבי הוי מלמעלה, עכ"ל הגמרא:
ולזה פירש רש"י מלמטה מפיח בקל, כצ"ל:
וכן עיקר. ר"ל, דאין חילוק בין מפיח בקול או בלא קול, בכל ענין הוי סימן רע, דלא כל"ח [מעדני יום טוב]:
דרבי הפיח בלא קול. וגם רבי מיירי מלמטה כסלקא דעתך דמקשן: