באבן עזרא בפרשתנו (ה,ז) ביאר בטעם הבאת עולת העוף בקרבן עולה ויורד ע"י העני, בעוד קרבן העשיר אינו אלא חטאת, וז"ל: והקרוב אלי שהאחד כנגד האימורים והשני חטאת כמשפט. והרמב"ן הביא דברים אלו בשמו וכתב דיפה פירש.
זכינו לדברי תורה עשירים סביבות האבן, מים שחקו אבנים, יחד עם עובדות מענינות, ונביא מעט כדי השג ידינו הדלות.
בהקדמת ספר מקור ברוך להג"ר נחום ברוך גינזבורג כתב בן גיסו המו"ל הגר"ח שטיין שליט"א (ה' יחזקהו וירפאהו), וז"ל: שמעתי מפיו הק' כשביקר פעם את הגאון ר' מאיר שמחה בדווינסק, מצאו שהיה שמח ביותר וזחה דעתו עליו, ואמר לו שזה עתה נתחדש לו דבר נפלא לאמיתה של תורה, וכשנתנמנם קצת ראה בחלומו שבפמליא של מעלה יושבים כל גדולי עולם ומשוחחים ביניהם שחסר עתה בעולם התורה מי שיכוון אל האמת, ועמד הרשב"א ז"ל ואמר שבדווינסק יושב רב אחד ולומד וכיון אל האמת יותר ממני, וזהו שבתשובת הרשב"א סי' רעו נשאל על לשון הגמ' חולין כב, דעולת העוף אינה באה אלא ביום כמו חטאת העוף, ומקשי, ביום, מביום צוותו נפקא, ומשני, סד"א הני מילי חטאת העוף אבל עולת העוף אימא לא, קמ"ל. וזה תמוה דאיך יעלה על הדעת שתהיה כשרה בלילה. וכתב דגירסא משובשת היא ויש למוחקה. והגאון הרב מאיר שמחה פירש זה ע"פ דברי הראב"ע ויקרא (ה,ז) שכתב דהא דחייבה תורה להביא תחת חטאת בהמה חטאת העוף ועולת העוף, זהו משום שבחטאת העוף ליכא אימורין, לכן צריך להביא עולת העוף תחת אימורין של חטאת בהמה, ולזה הוו"א דעולת העוף כשר בלילה כמו אימורין שהרי עיקר הבאתו הוא במקום אימורין וגירסת הגמ' נכונה.
והנה עצם הדבר כבר מובא באור שמח הל' מעשר שני ונטע רבעי פ"ז ה"ג ובמילואים מוסיף גירסת הרשב"א וכותב ושמחתי מאוד שהנחני ה' בדרך אמת. וממעשה זה אנו למדין כמה גדלה שמחתו בהרגישו שכיוון לאמיתה של תורה.
{ואי אפשי בלי תיקון סופרים, בספר החשוב טללי אורות על אתר הביא דברים אלו משם בעל תורה תמימה (!) שנזדמן אצל האו"ש, ונתחלף לו ה'מקורות הברוכים', וזה בא לו כי לא ראה את הדברים ב'מקורם'}.