בכלי חמדה מביא שיש מחז"ל שדרשו את הפסוק "כל כבודה בת מלך פנימה", על תלמיד חכם, שלא יצא להסתובב בשווקים וברחובות.
ניסיתי לחפש, כחפישת יד כהה, ולא עלתה בידי מקורו של מאחז"ל זה.
היודע מקורו הטהור מוזמן לכותבו, ושכמ"ה.
- 'מראית העין' להחיד"א (יומא עא, סע"א).אליכם אישים אקרא א"ר ברכי' שיושבים ודומים כנשים ועושים גבורה כאנשים. פירש רש"י ז"ל: 'שדומין כנשים. ענותנים ותשושי כח', עכ"ל. ואפשר לרמוז במ"ש הרב זרע ברך ח"ג דרז"ל כינו לת"ח בשם בת, דהתורה מגנא ומצלא מיצה"ר, וכל הגדול מחבירו יצרו גדול הימנו והת"ח הוא מסוכן לחטוא יותר. ואם הת"ח יושב באהל של תורה תמיד ואינו יוצא כי אם קורא ושונה, ודומה לבת שהיא בבית תמיד, זה הת"ח נשמר מחטא; אך אם הת"ח מקיים יפה ת"ת עם דרך ארץ ועוסק במשא ומתן, אז היצה"ר מתגרה בו. ולזה דימה הת"ח לבת שיושבת תמיד בבית, זהת"ד. וזה אפשר שהוא כונת ר' ברכי' דדריש אליכם אישים על הת"ח, שמדמה אותן לנשים, דכתיב כל כבודה בת מלך פנימה, ועוסקים בתורה - אז מתגברים על יצרן כאנשים, ואין יצה"ר יכול להם:
צדקה אמרו רז"ל דעיקר הצדקה עם תלמיד חכם. ושמעתי טעם לזה עם הדין דהבנות יזונו והבנים ישאלו על הפתחים. והת"ח גמירי דאהדורי אפתחא לא מהדר ומתביישים וא"כ צריך לזונם בכבוד ושאר עניים ישאלו על הפתחים ע"כ שמעתי ואפשר דזה טעם מ"ש ביומא אליכם אישים אלו ת"ח שדומים לנשים כלומר דומים לנשים דמתביישות וה"נ ת"ח אהדורי אפתחא לא מהדר ובזה הם דומים לנשים ולכן הצדקה עם הת"ח היא העולה שמתביישים כנשים ודינא הוא הבנות יזונו:
אפרקסתא דעניא כתב:בכלי חמדה מביא שיש מחז"ל שדרשו את הפסוק "כל כבודה בת מלך פנימה", על תלמיד חכם, שלא יצא להסתובב בשווקים וברחובות.
ניסיתי לחפש, כחפישת יד כהה, ולא עלתה בידי מקורו של מאחז"ל זה.
היודע מקורו הטהור מוזמן לכותבו, ושכמ"ה.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: Majestic-12 [Bot] ו־ 351 אורחים