אמר רמי בר אבא כתיב אברם וכתיב אברהם בתחלה המליכו הקדוש ברוך הוא על מאתים וארבעים ושלשה אברים ולבסוף המליכו על מאתים וארבעים ושמונה אברים אלו הן שתי עינים ושתי אזנים וראש הגויה
ועיין בר"ן שעינים ואזנים אין ברשות של אדם - ובספר יצירה לכמה גירסאות ג' אינן ברשותו של אדם עינים ואזנים וחוטם - ופשוט דחוטם אין כ"כ גורם לחטא כמו עינים ואזנים - והעין הגורם הגדול שמעורר הלב והכלי המעשה גומרים - וזה ראש הגוי' שודאי ברשותו של אדם דאין קושי אלא לדעת אבל כשהעינים ואזנים אין ברשותו אז גם ראש הגוי' אין ברשותו כ"כ
והנה באהלות פ"א מ"ז נמנו רמ"ח אברים ושם נמנו תשעה בראש וחמשה בנקוביו ועיי"ש במפרשים ויש לראות האיך להשוות לכאן שמשמע שאזנים ועינים וראש הגוי' הן ממנין רמ"ח
ועיין בסדרי טהרות להגאון ר' גרשון העניך מראדזין זצ"ל
----
עוד ראיתי בהרבה ספרים שהעתיקו תוכן גמ' זו ותחת חמש אברים כתבו חמש חושים שהם השמע והראות והטעם/[דיבור] והריח, והמישוש - ושאלתי אם יש קשר בין חמש חושים לחמש אברים
ועיין באדיר במרום לרמח"ל מה שהאריך בענין חמש החושים ואם יש לחשוב טעם או דיבור ושתיהן אחת ולמה לא נחשב מישוש בחכמת האמת
וד' חושים מלבד מישוש הם השבעה שערים שבנפש המוזכרים בזהר ובספר יצירה
-----
והנה במדרש רבה נשא (יד, יא) מוזכר חמש הרגשות וכו' ופי' המפרשים דקאי על חמש חושים/וכנראה דמדרש רבה נשא הוא מדרש מאוחר/שכמדומה שלא נזכר בשום מקום אחר/ וכן נזכר שם עשר ספירות בלימה מה שלא נזכר במקום אחר בנגלה