איש פלוני כתב:שמעתי ממו"ר הגר"ש פישר שליט"א שתנ"ך יש ללמוד 3 פעמים. פעם א' עם מפרשי הפשט, כמצודות ורד"ק. פעם ב' עם מפרשי הדרש, ופעם ג' ללא מפרשים.
דרומי כתב:יש להעיר, שחז"ל תיקנו קריאת התורה וקריאת ההפטרה, באופן ששומעים את דברי המקרא לבד ללא פירושים
דרומי כתב:מכיון שהזכרת את העמק דבר, יש להעיר שבאיזה אשכול אחר הזכירו שהח"ח לא חיבב את פירושו. ואיני יודע מקור השמועה וסמכותה, אך יתכן וזה גם קשור לנושא.
עתניאל בן קנז כתב:איש פלוני כתב:שמעתי ממו"ר הגר"ש פישר שליט"א שתנ"ך יש ללמוד 3 פעמים. פעם א' עם מפרשי הפשט, כמצודות ורד"ק. פעם ב' עם מפרשי הדרש, ופעם ג' ללא מפרשים.
האם הסדר האמור הוא דוקא? ההבדל משמעותי!
אוצר החכמה כתב:במאירי כתוב כך: ולחנכם מילדותם שלא לפתור פסוק כצורתו בכל דבר שפשוטו מוכיח איזה צד של כפירה והוא שנאמר כאן מנעו בניכם מן ההגיון ר"ל מפתרון הפסוק כמו שהוא נקרא.
איזה קשר יש לדברי המאירי לנושא דידן???.
המאירי לא כתב שאין ללמוד פסוק ללא מפרשים אלא לא לפרש אותו כצורתו במקרה שפירוש כצורתו נראה כפירה.
כלומר על פסוקים שאין פשוטם מוכיח צד כפירה לא מדובר בכלל וגם על אלה יש להמנע מלפרשם כך אלא לפרשם לפי הדרך הנכונה שאינה כפירה. מי דיבר בכלל על פירוש פסוק באופן שנראה כפירה.
אוצר החכמה כתב:מה רע בללמוד את המקרא כפשוטו ורק אח"כ לראות את המפרשים.
כמו שהבאתי והביאו אחרים גם בגמרא זה רעיון טוב מאד ומומלץ ע"י גדולי הדורות.
ארי שבחבורה כתב:אמנם יש לציין, שמדברי הנצי"ב עולה לכאורה שכל ת"ח שבקי בתלמוד יכול לעסוק בזה ולא רק גדולי עולם כפי שנטה לומר הרב 'חבר עיר'.
סגי נהור כתב:שאלת תם: אם לימוד פשוטו של מקרא הוא קריאת הפסוקים ללא פירוש, לשם מה טרחו רבותינו בעלי הפשט (ורבים הם, לא רק רשב"ם וראב"ע) לכתוב את פירושם? ממה נפשך, אם ללומדי הפשט הם פונים, הרי לומדים אלה רוצים לקרוא את הפסוקים "ללא תיווך", ורק זה פשט בעיניהם...
תם מה הוא אומר כתב:אוצר החכמה כתב:שים לב הרב תם מה הוא אומר שהנצי"ב בהרחב דבר אומר בדיוק ההיפך.
הוא אומר שהילדים שלומדים מקרא לא יעיינו ולא ינסו לפרש פירושים. אלא מה הם יעשו, הוא לא מזכיר אפילו ברמז שהכוונה היא שילמדו לפי חז"ל, מכל העניין והדוגמאות שהוא מציג, נראה שהוא הבין שהם ילמדו את פשט הכתובים ותו לא.
אולי אפשר לדחוק שכוונתו שילמדו עם פירושי חז"ל אבל זה ממש לא נראה (איזה פירושי חז"ל היו המן ר"א הגדול?)
אצלי המושכל ראשון שאם הילידם לא יעיינו לבד - הכוונה היא שילמדו לפי המסורת של חז"ל. אלא מה?
אצלך (משום מה) המושכל ראשון - שלא יעיינו ויפרשו מעצמם, אלא מה? שילמדו פשט!..
וזה כמובן תמוה דחוק ומוזר.
הרי כל מי שלומד ללא פירוש ("פשט"), יש לו הבנה אחרת, ואם כן על כרחם הם מפרשים פירושים..
אלא ודאי - שילמדו כקבלת חז"ל
ולכן זה לא "אפשר לדחוק" אלא דברי כת"ר הם הדוחק.
וגם בזמן ר"א הגדול היה מסורת בידי חז"ל לפרש המקראות. וציוה ר"א שכך ילמדו את הילדים.
תם מה הוא אומר כתב:בספר עלי תמר על הירושלמי סנהדרין פרק י, כתב:
ועיין בברכות כ"ח מנעו בניכם מן ההגיון ופירש הערוך בערך הג, פירוש מפתרין פסוק כצורתו, כלומר בלי ביאורי תורה שבע"פ הנסמכים על י"ג ול"ב מדות והיגיעה והחקירה במקרא, וכ"ה כוונת רש"י שפירש אל תרגילום במקרא יותר מדאי, ור"ל במקרא בלי המשנה ותורה שבע"פ המבארים המקרא. ואף כאן ביאורו שבנגוד לכתבי הקודש ניתנו הם "להגיון", ר"ל הקריאה הפשוטה כצורתה מבלי להעמיק חקור ביגיעת בשר ולתת להם ביאורים נוספים. והנה הפעל "הגה" יש לו בתנ"ך ובתלמוד שתי הוראות, א) הדבור השטחי והפשוט, ב) החקירה העיונית, ראה במילוני המקרא ערך "הגה", ובעה"ש ערך "הג", וכן השם "הגיון" יש לו שתי הוראות אלו, א) הדיבור השטחי והפשוט, כמו כאן ובברכות כ"ח, ב) החקירה העיונית, כמו "הגיון" בתהלים ט ופי"ט, והחל מתקופת הספרות הפלוסופית הדתית משתמשים בשם "הגיון" רק בהוראה שניה. עכ"ל.
ראה עוד:
דרך פקודיך מצות לא תעשה יט חלק המחשבה
צא ולמד עד כמה חשו חכמים לזה עד שאמרו [ברכות כח ב] מנעו בניכם מן ההגיון. רק הלימוד של תורתינו יהיה עפ"י יסוד מוסד מדברי חז"ל, בין והתבונן אם עיני שכל לך, כי הנה כת הרשעים פרצו גדרו של עולם ויאמרו לאל סור ממנו ודעת דרכך לא חפצנו, ואחזו לנו שועלים שועלים קטנים מחבלים כרמים כרם ד' צבאות עד אשר יקיים בנו וברותי מכם האנשים המורדים והפושעים בי, וכל בית ישראל יהיו נקיים לפני ד' עד עולם. עכ"ל.
אוצר החכמה כתב:לכאורה עלי תמר הזה הוא נגד הרשב"ם ואבן עזרא.
אוצר החכמה כתב:לא הבנתי את הרעיון שלך. ילדים צריכים ללמוד רק ע"פ י"ג מידות ואינם צריכים ללמוד רשב"ם ורק מבוגרים יכולים ללמוד רשב"ם. זה המסקנה מהעלי תמר ?
אני חושב שהעלי תמר אכן פירש את הירושלמי שלא כדרך הפשטנים או שהתכוון לומר שגם דרך הרשב"ם והאבן עזרא נקרא יגיעה וחקירה. אבל אם כך שיטתו הפוכה משיטת הנצי"ב.
.
אוצר החכמה כתב:לא הבנתי את הרעיון שלך. ילדים צריכים ללמוד רק ע"פ י"ג מידות ואינם צריכים ללמוד רשב"ם ורק מבוגרים יכולים ללמוד רשב"ם. זה המסקנה מהעלי תמר ?
אני חושב שהעלי תמר אכן פירש את הירושלמי שלא כדרך הפשטנים או שהתכוון לומר שגם דרך הרשב"ם והאבן עזרא נקרא יגיעה וחקירה. אבל אם כך שיטתו הפוכה משיטת הנצי"ב.
חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”
משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 307 אורחים