מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

על פירוש המשנה לר"פ קהתי

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
גביר
הודעות: 2760
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי גביר » ה' דצמבר 31, 2020 8:33 am

רון כתב:החילוק בין ב' סוגי הגמרות הוא כל כך פשוט שתמהני שלא עמדו על הדברים הכותבים הנכבדים.
באיזה גמרא חילוני יהיה מוכן ללמוד? בודאי שלא בשוטנשטיין!
.

א. אם כי ככלל דומה שאכן כך, הופתעתי להיווכח בעבודתי בספרייה שישנם חילונים המעדיפים את שוטנשטיין וישנה כאן אף מרצה המפנה את תלמידיה במפגיע לשוטנשטיין דווקא.
ב. על השתקפות תפיסותיו של הרב מאיר מאזוז ורבני כסא רחמים בספריות הישיבה [בין השאר בנוגע לשימוש במשניות קהתי] נכתב כאן -
https://safranim.com/%d7%92%d7%99%d7%9c ... %99%d7%9d/

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ה' דצמבר 31, 2020 8:46 am

פלוריש כתב:
פרנצויז כתב:דעתו של הגאון הנאמ"ן שליט"א בעניני השקפה ידועה. כמדומה שכתב באיזה מקום שבתוניס היה להם רק עיתון הצופה של המזרחי, וממנו קיבלו ידיעות על הנעשה בארץ ישראל.
גם בעניני היסטוריה, היה לו רק ס' שרי המאה.

ואם כדבריך, אז מה? הוא הרי עלה מתוניס לבני ברק בשנת תשל"א

הוא מתכוין לומר שהוא לא בא ממקום אויבקטיבי,
והטענה על מתנגדי שטינזלץ, שלרעתו שימשה העובדה כי הוא חסיד ליובוויטש,
נכונה בכיוון ההפוך על היחלצותו להגנתו, כביכול אין שום ביקורת עניינית.

ובאמת, מגוחך לייחס את המאבק בשטיינזלץ לעוד מערכה של 'יתד נאמן'...

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי דרומי » ה' דצמבר 31, 2020 10:49 am

קשה לומר שנחלצו אוטומאטית להגנתו מחמת חסידותו, שהרי בהרבה מובנים לא נתפס הרב שטייינזלץ כחסיד 'רשמי' (והיו דברים שנחלק בהם בפירוש על שיטת ליובאוויטש), וכל פרסומיו ומעשיו היו עצמאיים ומקוריים לחלוטין, ללא שום קשר לארגון או מוסד חסידי כלשהו.

יותר הגיוני לומר שמחמת הקשר שלו עם ליובאוויטש יצאו כנגדו, למרות שלא ייצג את ליובאוויטש בשום צורה, בבחינת 'הרחקה יתירה' ובבחינת 'אוי לשכנו'...

ובאמת ממרחק השנים קשה לדייק, ויתכן שבאמת שני הצדדים נכונים, השאלה היא באיזה מינון.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15563
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' דצמבר 31, 2020 12:14 pm

דרומי כתב:קשה לומר שנחלצו אוטומאטית להגנתו מחמת חסידותו, שהרי בהרבה מובנים לא נתפס הרב שטייינזלץ כחסיד 'רשמי' (והיו דברים שנחלק בהם בפירוש על שיטת ליובאוויטש), וכל פרסומיו ומעשיו היו עצמאיים ומקוריים לחלוטין, ללא שום קשר לארגון או מוסד חסידי כלשהו.

יותר הגיוני לומר שמחמת הקשר שלו עם ליובאוויטש יצאו כנגדו, למרות שלא ייצג את ליובאוויטש בשום צורה, בבחינת 'הרחקה יתירה' ובבחינת 'אוי לשכנו'...
.
במחילה אבל זה בחינת הבל הבלים כולו הבל. אני מנסה להגיד משהו שקול.

ר' עדין שטיינזלץ, היה איש יקר רוח, הוגה דעות, משורר, ת"ח במידה ידועה, ועוד מעלות רבות ונדירות שהתרכזו באיש אחד.
אם היה נותר במקומו הטבעי, גוש עציון ובנותיה, איש לא היה נטפל אליו, כמו שהרב שג"ר והגותו לא פוגעים ונוגעים בר' חיים קנייבסקי.
הבעיה התחילה כשהגמרות שלו וספריו החלו חודרים לבית המדרש הישן.
המחשבה שדבר כזה היה יכול לעבור בשקט היא התממות או טפשות.
המרחק בן ר' עדין לבין העולם החרדי, בסגנון, באמונות, בשפה, בחשיבה, הוא עצום ! ר' עדין היה ישראלי במלא מובן המילה, אהב את הישראליות, דיבר בשפתה, ובהרבה מובנים חשב כמותה. (כמובן המילה "ישראליות", היא כוללנית מידי, ועדיין). לא יעלה על הדעת, שספרים שיוצאים מתחת ידו, יהיו לחם חוקם של לומדים מבית המדרש הישן. אני לא מחלק ציוני כשרות לאיש ודעותיו, יבוא מישהו ויגיד שבעים פנים לתורה, שיהיה, (אני לא מאמין לזה בהקשר הזה כמובן), אבל פניו של ר' עדין לא כפניו של יושבי בית המדרש הישן, התהליך של דחית ספריו החוצה, היה איפוא טבעי, בריא ומתבקש.
המחשבה שההתנגדות אליו היתה בגלל שייכותו לחב"ד היא אווילית (והיא ברמת אמינות/הגיון שההתנגדות של הרב שך נבעה מהעובדה שתמים בישיבת לוד הפריך לו את השיעור...). השייכות שלו לא הודגשה בפרסומיו, והגמרות שלו לא נתפסו כגמרות של חב"ד... מה שכן, חלק מאותם שיצאו להגנתו, לא היו סובלים סגנון כשלו לו היה נכתב על הצדיקים המקודשים להם. אבל אם זה על ר' כרוספדאי או ר' חניכאי, מילא...

דרומי
הודעות: 9069
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי דרומי » ה' דצמבר 31, 2020 12:18 pm

כתבת דברי טעם, ויתכן שהאמת אתך. כבר כתבתי לעיל שממרחק השנים קשה לדייק ולהבחין כיצד זה התחיל בדיוק, ומה הביא את מה.

אני רק רציתי להדגיש שהרב עדין לא היה תושב כפר חב"ד ואף המכון שלו לא שכן בכפר חב"ד. הוא לא שימש כרב, מחנך או 'שליח' באחד ממוסדות חב"ד, ואף יחוס חב"די לא היה לו. ולכן לא הגיוני שנחלצו להגנתו באופן אוטומאטי רק משום שאשתו תבדלחט"א היא אכן ממשפחה חב"דית שורשית (הגזמתי קצת, כמובן).

סתם כדוגמא, לו ר' יהושע מונדשיין ע"ה היה מפרסם איזה מחקר בעייתי, לא היו חסידי חב"ד יוצאים להגנתו בכל מחיר, ואדרבה...

סמל אישי של המשתמש
מגדל
הודעות: 1042
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2018 12:21 am
מיקום: ירושלים
שם מלא: אלישע מגדל

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי מגדל » ה' דצמבר 31, 2020 12:26 pm

איש_ספר כתב:
דרומי כתב:קשה לומר שנחלצו אוטומאטית להגנתו מחמת חסידותו, שהרי בהרבה מובנים לא נתפס הרב שטייינזלץ כחסיד 'רשמי' (והיו דברים שנחלק בהם בפירוש על שיטת ליובאוויטש), וכל פרסומיו ומעשיו היו עצמאיים ומקוריים לחלוטין, ללא שום קשר לארגון או מוסד חסידי כלשהו.

יותר הגיוני לומר שמחמת הקשר שלו עם ליובאוויטש יצאו כנגדו, למרות שלא ייצג את ליובאוויטש בשום צורה, בבחינת 'הרחקה יתירה' ובבחינת 'אוי לשכנו'...
.
במחילה אבל זה בחינת הבל הבלים כולו הבל. אני מנסה להגיד משהו שקול.

ר' עדין שטיינזלץ, היה איש יקר רוח, הוגה דעות, משורר, ת"ח במידה ידועה, ועוד מעלות רבות ונדירות שהתרכזו באיש אחד.
אם היה נותר במקומו הטבעי, גוש עציון ובנותיה, איש לא היה נטפל אליו, כמו שהרב שג"ר והגותו לא פוגעים ונוגעים בר' חיים קנייבסקי.
הבעיה התחילה כשהגמרות שלו וספריו החלו חודרים לבית המדרש הישן.
המחשבה שדבר כזה היה יכול לעבור בשקט היא התממות או טפשות.
המרחק בן ר' עדין לבין העולם החרדי, בסגנון, באמונות, בשפה, בחשיבה, הוא עצום ! ר' עדין היה ישראלי במלא מובן המילה, אהב את הישראליות, דיבר בשפתה, ובהרבה מובנים חשב כמותה. (כמובן המילה "ישראליות", היא כוללנית מידי, ועדיין). לא יעלה על הדעת, שספרים שיוצאים מתחת ידו, יהיו לחם חוקם של לומדים מבית המדרש הישן. אני לא מחלק ציוני כשרות לאיש ודעותיו, יבוא מישהו ויגיד שבעים פנים לתורה, שיהיה, (אני לא מאמין לזה בהקשר הזה כמובן), אבל פניו של ר' עדין לא כפניו של יושבי בית המדרש הישן, התהליך של דחית ספריו החוצה, היה איפוא טבעי, בריא ומתבקש.
המחשבה שההתנגדות אליו היתה בגלל שייכותו לחב"ד היא אווילית (והיא ברמת אמינות/הגיון שההתנגדות של הרב שך נבעה מהעובדה שתמים בישיבת לוד הפריך לו את השיעור...). השייכות שלו לא הודגשה בפרסומיו, והגמרות שלו לא נתפסו כגמרות של חב"ד... מה שכן, חלק מאותם שיצאו להגנתו, לא היו סובלים סגנון כשלו לו היה נכתב על הצדיקים המקודשים להם. אבל אם זה על ר' כרוספדאי או ר' חניכאי,מילא...


שפתיים ישק.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15563
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' דצמבר 31, 2020 12:28 pm

דרומי כתב:כתבת דברי טעם, ויתכן שהאמת אתך. כבר כתבתי לעיל שממרחק השנים קשה לדייק ולהבחין כיצד זה התחיל בדיוק, ומה הביא את מה.
.
זה בדיוק מה שאני מבקש לטעון, שהשאלה מי ערם את הגמרות ואת שאר הממצאים על שולחנו של הרב שך למשל, כמו גם השאלה מי ומי היו המתנגדים לו, ומה אמר בשבחו או בגנותו פלוני ואלמוני, כל אלו שאלות חסרות חשיבות. האיש וספריו, מעידים על עצמם שכך או אחרת, ספריו היו צריכים להידחות מבית המדרש הישן, באיזו דרך שלא תהיה.

דרומי כתב:סתם כדוגמא, לו ר' יהושע מונדשיין ע"ה היה מפרסם איזה מחקר בעייתי, לא היו חסידי חב"ד יוצאים להגנתו בכל מחיר, ואדרבה...
חולק עליך, אם הרב שך היה כותב מכתב מחאה על דבריו של ר' יהושע מונדשיין בגנות הגר"א, חסידי חב"ד, כולל אויביו המושבעים של רי"מ, היו נחלצים להגנתו ועוד איך.

סגי נהור
הודעות: 5653
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' דצמבר 31, 2020 12:34 pm

איש_ספר כתב:
דרומי כתב:קשה לומר שנחלצו אוטומאטית להגנתו מחמת חסידותו, שהרי בהרבה מובנים לא נתפס הרב שטייינזלץ כחסיד 'רשמי' (והיו דברים שנחלק בהם בפירוש על שיטת ליובאוויטש), וכל פרסומיו ומעשיו היו עצמאיים ומקוריים לחלוטין, ללא שום קשר לארגון או מוסד חסידי כלשהו.

יותר הגיוני לומר שמחמת הקשר שלו עם ליובאוויטש יצאו כנגדו, למרות שלא ייצג את ליובאוויטש בשום צורה, בבחינת 'הרחקה יתירה' ובבחינת 'אוי לשכנו'...
.
במחילה אבל זה בחינת הבל הבלים כולו הבל. אני מנסה להגיד משהו שקול.

ר' עדין שטיינזלץ, היה איש יקר רוח, הוגה דעות, משורר, ת"ח במידה ידועה, ועוד מעלות רבות ונדירות שהתרכזו באיש אחד.
אם היה נותר במקומו הטבעי, גוש עציון ובנותיה, איש לא היה נטפל אליו, כמו שהרב שג"ר והגותו לא פוגעים ונוגעים בר' חיים קנייבסקי.
הבעיה התחילה כשהגמרות שלו וספריו החלו חודרים לבית המדרש הישן.
המחשבה שדבר כזה היה יכול לעבור בשקט היא התממות או טפשות.
המרחק בן ר' עדין לבין העולם החרדי, בסגנון, באמונות, בשפה, בחשיבה, הוא עצום ! ר' עדין היה ישראלי במלא מובן המילה, אהב את הישראליות, דיבר בשפתה, ובהרבה מובנים חשב כמותה. (כמובן המילה "ישראליות", היא כוללנית מידי, ועדיין). לא יעלה על הדעת, שספרים שיוצאים מתחת ידו, יהיו לחם חוקם של לומדים מבית המדרש הישן. אני לא מחלק ציוני כשרות לאיש ודעותיו, יבוא מישהו ויגיד שבעים פנים לתורה, שיהיה, (אני לא מאמין לזה בהקשר הזה כמובן), אבל פניו של ר' עדין לא כפניו של יושבי בית המדרש הישן, התהליך של דחית ספריו החוצה, היה איפוא טבעי, בריא ומתבקש.
המחשבה שההתנגדות אליו היתה בגלל שייכותו לחב"ד היא אווילית (והיא ברמת אמינות/הגיון שההתנגדות של הרב שך נבעה מהעובדה שתמים בישיבת לוד הפריך לו את השיעור...). השייכות שלו לא הודגשה בפרסומיו, והגמרות שלו לא נתפסו כגמרות של חב"ד... מה שכן, חלק מאותם שיצאו להגנתו, לא היו סובלים סגנון כשלו לו היה נכתב על הצדיקים המקודשים להם. אבל אם זה על ר' כרוספדאי או ר' חניכאי,מילא...

כל זה טוב ויפה אילו היה מדובר ב"תהליך". רע"ש איננו חרדי במובן הסוציולוגי. באותו מובן אף.אינו חב"די (כל זאת אף שגדולה בעיני אמונתו וצדקתו משל כמה ראשי ישיבות ואדמו"רים).
אלא שלא תהליך היה אלא מבצע שעליו ניצחו גורמים מסוימים, בתקופה מסוימת וע"פ מטרות מסוימות, ולכן תיאורך אינו נאמן לגמרי לאמת...
לגבי המשפט האחרון, נראה שאינך מודע עד הסוף לסגנונו והווייתו. אלה שהוא אהב להקניט יותר מכל (במסגרת חיבתו הכללית להקניט אנשים...) היו אלה שאתה מייחס להם את ההגנה עליו.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15563
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' דצמבר 31, 2020 12:43 pm

סגי נהור כתב:כל זה טוב ויפה אילו היה מדובר ב"תהליך". רע"ש איננו חרדי במובן הסוציולוגי. באותו מובן אף.אינו חב"די (כל זאת אף שגדולה בעיני אמונתו וצדקתו משל כמה ראשי ישיבות ואדמו"רים).
אלא שלא תהליך היה אלא מבצע שעליו ניצחו גורמים מסוימים, בתקופה מסוימת וע"פ מטרות מסוימות, ולכן תיאורך אינו נאמן לגמרי לאמת...
לגבי המשפט האחרון, נראה שאינך מודע עד הסוף לסגנונו והווייתו. אלה שהוא אהב להקניט יותר מכל (במסגרת חיבתו הכללית להקניט אנשים...) היו אלה שאתה מייחס להם את ההגנה עליו.
שאלת המניע של מי שעמד מאחורי המבצע, כלשונך, היא מעניינת, אבל מלבד שהיא משנית, היא גם שאלה שלא ניתנת להכרעה. באותה מידה שאין לי דרך לשכנע אותך בכנותם ובישרותם של מי ממתנגדי חב"ד בדור האחרון. לתפיסתך, הכל פוליטיקה ומידות רעות. וכיון שכך, נכון יותר לעסוק בגופם של דברים: האם יש צדק/הגיון במבצע שנועד להוציא את ספריו מבית המדרש, לדעתי בזה התשובה חד משמעית. יהיו המניעים אשר יהיו.
לסיפא של דבריך: אני לא בקי בארון הספרים של חסידי חב"ד, לא יודע כמה ספריו אם בכלל חדרו למחזור הדם של בית המדרש החבד"י. ובכל זאת אסתכן ואומר, שלו היה מתחרש תהליך ור' עדין היה הופך לדמות משפיעה מידי בתוך חב"ד, ע"י ספריו או שיעוריו, היו דואגים למעט את השפעתו, בדרך כזו או אחרת.

סגי נהור
הודעות: 5653
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' דצמבר 31, 2020 1:20 pm

איש_ספר כתב:לסיפא של דבריך: אני לא בקי בארון הספרים של חסידי חב"ד, לא יודע כמה ספריו אם בכלל חדרו למחזור הדם של בית המדרש החבד"י. ובכל זאת אסתכן ואומר, שלו היה מתחרש תהליך ור' עדין היה הופך לדמות משפיעה מידי בתוך חב"ד, ע"י ספריו או שיעוריו, היו דואגים למעט את השפעתו, בדרך כזו או אחרת.

כאן אתה משליך מהמציאות המוכרת לך על עולם שמתנהל לפי כללים שונים לגמרי. לפחות בסביבה שאני חי בה אין משטרת מחשבות, כשם שאין משטרת התנהגות, לא כשיטה ולא כמנגנון. לטוב ולמוטב.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15563
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' דצמבר 31, 2020 1:50 pm

סגי נהור כתב:
איש_ספר כתב:לסיפא של דבריך: אני לא בקי בארון הספרים של חסידי חב"ד, לא יודע כמה ספריו אם בכלל חדרו למחזור הדם של בית המדרש החבד"י. ובכל זאת אסתכן ואומר, שלו היה מתחרש תהליך ור' עדין היה הופך לדמות משפיעה מידי בתוך חב"ד, ע"י ספריו או שיעוריו, היו דואגים למעט את השפעתו, בדרך כזו או אחרת.

כאן אתה משליך מהמציאות המוכרת לך על עולם שמתנהל לפי כללים שונים לגמרי. לפחות בסביבה שאני חי בה אין משטרת מחשבות, כשם שאין משטרת התנהגות, לא כשיטה ולא כמנגנון. לטוב ולמוטב.

אני לא יודע באיזה סביבה אתה חי. ואני לא מתיימר להכיר את ההלוך ילד בחסידות חב"ד, אבל מעט ממה שגנובה אזני, מצטיירת מציאות קצת יותר מורכבת. כך למשל היחס לרב יצחק גינזבורג, השפעתו וספריו. ואם דוגמא יותר רחוקה, חסידי חב"ד נמנעו בעבר לעסוק בתורת הצ"צ, זו שבאה מכתבים שנערכו/נדפסו ע"י הממשיכים האחרים בני הצ"צ. רק בזכות האדמו"ר האחרון, השתנה היחס.

אני באמת לא אוהב לעסוק בדברים שאני לא שייך אליהם, אבל דומה שאפשר לוותר על הדוגמאות, ולהסכים, שלו יצויר, ופלוני מן האקדמיה, שאין בו ריח של עבודת חסידות, אף שהוא גדול בהשכלה, היה מחבר ביאור מאלף על התניא, וביאורו היה מתפשט בין התמימים, והיו קובעים בו את חק לימודיהם, הרי שהמשפיעים לא היו עומדים מנגד. מסכים?

סגי נהור
הודעות: 5653
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי סגי נהור » ה' דצמבר 31, 2020 2:09 pm

דרך אגב אעיר. כתבת ש"הגמרות שלו וספריו" חדרו לבית המדרש הישן. לכאורה רק הגמרות חדרו, והשתמשו ב(ציטוטים מ)ספריו כדי לסלק את הגמרות.
והערת אגב נוספת. מה חבל שאולי בהשפעת העליהום על מהדורתו, בשפע המהדורות המבוארות החדשות נעדרת כשיטה כל התייחסות למציאות הריאלית המתוארת בגמרא, גם במקומות (והם הרוב) שאין בזה שום פגיעה בצורת הלימוד של בית המדרש הישן.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15563
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי איש_ספר » ה' דצמבר 31, 2020 11:24 pm

סגי נהור כתב:דרך אגב אעיר. כתבת ש"הגמרות שלו וספריו" חדרו לבית המדרש הישן. לכאורה רק הגמרות חדרו, והשתמשו ב(ציטוטים מ)ספריו כדי לסלק את הגמרות.
מלבד העמדה הדתית של אם אין הרב דומה אל יבקשו תורה מפיהו, גם מבחינה אינטלקטואלית, אני לא מאמין שמי שכותב בסגנון גס ונמבזה על האמהות, יכול לשמור על עטו כשהוא כותב על תנאים ואמוראים. הרוח תנשב מכל מקום.
סגי נהור כתב: מה חבל שאולי בהשפעת העליהום על מהדורתו, בשפע המהדורות המבוארות החדשות נעדרת כשיטה כל התייחסות למציאות הריאלית המתוארת בגמרא, גם במקומות (והם הרוב) שאין בזה שום פגיעה בצורת הלימוד של בית המדרש הישן.
מסכים.

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ו' ינואר 01, 2021 12:30 am

הכל מהכל וכלום נכתב כאן בדיון "המעמיק", אני מצטער להיות משבית שמחות, "מבקר" גם אינו חסין מביקורת, הלוחמים ברב עדין אבן-ישראל זצ"ל נמנו ברובם אם לא כולם על קבוצה מסוימת, ולפיכך כשמבקרים את ביקורתם סביר שייכתב שיתכן ומניעים נוספים השתרבבו לביקורת הנקייה כביכול, אין ולא יהיה מבקר יחיד או קבוצת מבקרים שיהיו נקיים מאינטרסנטיות, אלא אם כן תקום קבוצת מבקרים שיהיו חברים בה מכל גווני הציבור החרדי ליטאים ואשכנזים ספרדים וחסידים ובלתי תלויים, ואז נוכל להתרשם מביקורת.
ושוב נחזור לדוגמא לנשואי האשכול, קהתי הוכשר לובן והוגעל והוטבל וכמעט אין בית אשר אין שם משניות קהתי, ואם לא היו קמים מתחרים טובים לשטיינזלץ אז גם את גמרתו היו רואים בכל בית, ומאידך אחרי מות ראוי שלא נדבר על אישים שיש הרבה שמחשיבים אותם לרבם, דיברתי באופן אישי אם אדם תלמיד חכם שהיה מעורכי מדור ההלכה בגמרות שטיינזלץ לפני 30 שנה, אדם זה היה בעבר חסיד וכיום בניו ובנותיו שייכים למגזר הליטאי, ואיננו חשוד ח"ו על חבדיו"ת וכו', ומה שיש לו להגיד על הרב שטיינזלץ על הגאונות על המידות על הסגנון לא פחות מגדול ישראל וגאון ממש זה מה שיש לו להגיד.

סגי נהור
הודעות: 5653
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי סגי נהור » ו' ינואר 01, 2021 12:34 am

איש_ספר כתב:
סגי נהור כתב:דרך אגב אעיר. כתבת ש"הגמרות שלו וספריו" חדרו לבית המדרש הישן. לכאורה רק הגמרות חדרו, והשתמשו ב(ציטוטים מ)ספריו כדי לסלק את הגמרות.
מלבד העמדה הדתית של אם אין הרב דומה אל יבקשו תורה מפיהו, גם מבחינה אינטלקטואלית, אני לא מאמין שמי שכותב בסגנון גס ונמבזה על האמהות, יכול לשמור על עטו כשהוא כותב על תנאים ואמוראים. הרוח תנשב מכל מקום.

נו טוב. בשלב זה הטיעונים איבדו את מורכבותם ולכן כבר לא מעניין להמשיך את הדיון.

פולסברג
הודעות: 1751
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

Re: ◆ אלון בכות ◆

הודעהעל ידי פולסברג » ו' ינואר 01, 2021 12:35 am

נחומצ'ה כתב:סיפור יפה ששמעתי על הרב. לפני עשורים רצו לעשות סוג של 'חרם' בבית הדין של 'העדה', ובמהלך הדיון הובאו כמה עדים להגנתו של הרב, אחד מהם סיפר על תפילתו של הרב מדי שבת באריכות כמנהג עובדי ה' בליובאויטש, אז קם והזדעק הרב ר' בנימין רבינוביץ זצ"ל, "יהודי שמתפלל באריכות לא יכול להיות שהוא .........." [אין המקלדת סובלת הביטוי על הרב..]. ואכן הביד"ץ נהגו 'שב ואל תעשה'..


אם הסיפור היה על מישהו אחר, ניחא. אך הרי בעה''ח עסקינן שלדידהו השקפותיו של מישהו זה כל האדם, ומה עוד ר' בנימין רבינוביץ שהורה, בגלל דברים פחות חמורים, לכוון כנגד מישהו יותר קדוש ועובד ה' - כמדו' לכל הדעות - בברכת המינים...

הכותרת של האשכול מזכיר לי בסילודין כיתה ו'
נערך לאחרונה על ידי פולסברג ב ו' ינואר 01, 2021 1:20 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

זאב ערבות
הודעות: 8624
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי זאב ערבות » ו' ינואר 01, 2021 12:50 am

אהרן תאומים כתב:הכל מהכל וכלום נכתב כאן בדיון "המעמיק", אני מצטער להיות משבית שמחות, "מבקר" גם אינו חסין מביקורת, הלוחמים ברב עדין אבן-ישראל זצ"ל נמנו ברובם אם לא כולם על קבוצה מסוימת, ולפיכך כשמבקרים את ביקורתם סביר שייכתב שיתכן ומניעים נוספים השתרבבו לביקורת הנקייה כביכול, אין ולא יהיה מבקר יחיד או קבוצת מבקרים שיהיו נקיים מאינטרסנטיות, אלא אם כן תקום קבוצת מבקרים שיהיו חברים בה מכל גווני הציבור החרדי ליטאים ואשכנזים ספרדים וחסידים ובלתי תלויים, ואז נוכל להתרשם מביקורת.
ושוב נחזור לדוגמא לנשואי האשכול, קהתי הוכשר לובן והוגעל והוטבל וכמעט אין בית אשר אין שם משניות קהתי, ואם לא היו קמים מתחרים טובים לשטיינזלץ אז גם את גמרתו היו רואים בכל בית, ומאידך אחרי מות ראוי שלא נדבר על אישים שיש הרבה שמחשיבים אותם לרבם, דיברתי באופן אישי אם אדם תלמיד חכם שהיה מעורכי מדור ההלכה בגמרות שטיינזלץ לפני 30 שנה, אדם זה היה בעבר חסיד וכיום בניו ובנותיו שייכים למגזר הליטאי, ואיננו חשוד ח"ו על חבדיו"ת וכו', ומה שיש לו להגיד על הרב שטיינזלץ על הגאונות על המידות על הסגנון לא פחות מגדול ישראל וגאון ממש זה מה שיש לו להגיד.

האם קראת את המאמר המצורף להודעה הזו viewtopic.php?f=7&t=42850&hilit=tradition&start=160#p500518 ?
אולי כדאי שתקרא את המאמר המצורף ואז תביע את דעתך. האם למדת פעם גמרא עם שטיינזלץ בסוגיות מורכבות? ואם אתה אומר שאינך מבין אנגלית לקרוא את המאמר אז תחפש מישהו שיתרגם לך, קח את הגמרא של שטיינזלץ המדוברת במאמר ותנסה לראות אם הרה"ג פלדמן אומר דברים של טעם. הבעיה היא שרוב המעיינים בגמרת שטיינזלץ הם מתחילים או מי שמחפש לו חיים קלים וסובר שעבודתו מושלמת ולא טורח לברר אם הוא מדייק בהבאת הדברים. גמרא זה לא סתם עוד ספר אלא זה הספר פרט לתנ"ך שצריך לדייק שם על כל אות ואות ומי כמוך יודע זאת. אז אם תטען מה ההבדל בין זה לשוטנשטיין, כבר הסברתי, שטיינזלץ כתב את פירושו פחות או יותר לבדו כשהיה עוד צעיר לימים ומעולם לא הוציא מהדורה מתוקנת - ויש הרבה מה לתקן! אם רש"י עשה שלש מהדורות על אחת כמה וכמה הוא היה צריך לעשות. שוטנשטיין לעומתו מגיהים שוב ושוב (תסתכל מאחרי כל דף שער כמה מהדורות יש).
וכבר כתבתי במקום אחר ומעניין שמתעלמים מזה שאחד הדברים שהכעיסו את מי שיצאו נגדו הוא שבגלל הפרסום הרב שקיבל כגון איש השנה של איזה עתון של גויים שכתב שהוא הת"ח הכי גדול שקם לעם ישראל באלף השנים האחרונות, והוא קבל את הדברים בעניוותו, החל לקבל הזמנות לדרוש בשכר אצל הרפורמים והקונסרבטיבים, ואם אתה אומר שאין בכך פסול, אז מדוע מצאו פסול ברב שאול ליברמן שעשה אותו דבר? כלומר היה צריך לחשוש שאם יוודע הדבר תקום קול צעקה וזה עוד בלי מה שכתב אח"כ נגד גדולי האומה בתנ"ך אך כנראה אז כבר היה מדי מאוחר לתקן את המעוות וסליחתו לא התקבלה.
נערך לאחרונה על ידי זאב ערבות ב ו' ינואר 01, 2021 5:25 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ו' ינואר 01, 2021 3:33 pm

כתבתי "מתחרים טובים" כי הם שיבחו ושיפרו, אמנם בהיבטים מסויימים כפי שכתבו כבר כאן הם לא עשו כלום לדוגמת הכרת החי והצומח ושאר מעלות,
ובעיקר כתבתי על האדם עצמו שהיה באמת מיוחד במינו.

זאב ערבות
הודעות: 8624
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי זאב ערבות » ו' ינואר 01, 2021 5:46 pm

אהרן תאומים כתב:כתבתי "מתחרים טובים" כי הם שיבחו ושיפרו, אמנם בהיבטים מסויימים כפי שכתבו כבר כאן הם לא עשו כלום לדוגמת הכרת החי והצומח ושאר מעלות,
ובעיקר כתבתי על האדם עצמו שהיה באמת מיוחד במינו.

סמנטיקה טובה. לא באתי להשוות בין המהדורות מה יש בזו שאין בזו, זה נושא אחר ומטרת שוטנשטיין היא לא להביא ריאליה או להראות איך חז"ל ידעו בזמנם דברים שאנו מגלים היום או לתת תרגומים יווניים וערביים לחי וצומח, אלא לתת הבנה מדוייקת בגמרא למי שלא מסוגל להבין בעצמו עם רש"י וראשונים. דרך אגב יש ריאליה בשוטנשטיין אך לא בתמונות אלא תיאורים שהלומד צריך להבין הדיון, למשל עיין בהוריות יב ע"א הסבר ארוך על כי יוונית, או פסחים צד בו יש הרבה ריאליה על אסטרונומיה ועוד הרבה. איני יודע אם ניתן לומר על כל הדברים ששטיינזלץ מביא "מעלות", מעלות למי? למי שמחפש ריאליה יש מספיק ספרים בנושא ולמי שמחפש תרגומים ליוונית גם על כך יש ספרים ומילונים, אם כי ראוי לציין שרבים מהם לא מאנשי שלומינו בלשון המעטה, אך מעניין מנין שטיינזלץ שאב את כל ידיעותיו בלשונות העמים, האם הוא יודע יוונית וערבית ופרסית? והאם הוא מומחה לבוטניקה וזואולוגיה וכו' וכו'? והוא התחיל לכתוב את הפירוש כשהיה כבן שלשים כבר אז ידע את כל חכמות תבל? אלא נעזר בהרבה ספרי עזר או מומחים לדבר ששוב ניתן לשער שאינם אנשי שלומינו, אז האם ניתן לסמוך על הזיהויים שלהם? הלא יש חילוקי דעות רבים בעניני ריאליה, שלא נדבר על בעיות אחרות שגרמו לפולמוסים סוערים כגון זיהוי השפן ושבולת שועל (ואפשר לעשות חיפוש בפורום וברשת ולמצוא במה מדובר למי שאינו יודע). ובכלל, את מי מעניין כיצד כותבים אפיקומן באותיות יווניות? האם יש אברך חרדי היום היודע יוונית?
עכשיו בקשר למה שאתה כותב שהיה אדם מיוחד במינו. איני יודע מה משמעות הביטוי מיוחד במינו (איני כותב זאת בסרקסטיות), אולי תוכל לפרט. יש הרבה אנשים שלא הייתי רוצה להיות בחברתם אך הם אנשים מיוחדים במינם, אם אני מבין למה כוונתך, מיוחד במינו לא נותן גושפנקא לגמרא שלו. ושוב אני חוזר על מה שכבר כתבתי לעיל, אדם הרוצה להשתייך לחברה החרדית ושדבריו יתקבלו בציבור, אפילו גאון שבגאונים, צריך להזהר במעשיו ובדבריו ולא לסבור שיתנו לו כרטיס מעבר, כגון למי שמתחבר עם הרפורמים.
נערך לאחרונה על ידי זאב ערבות ב ו' מרץ 25, 2022 4:44 am, נערך 2 פעמים בסך הכל.

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי לייטנר » ש' ינואר 02, 2021 7:16 pm

פרופסור שאול ליברמן אמר פעם כי מי שלא יודע יוונית, ולומד רק גמרא, ברך ברכות התורה לבטלה.
ברור שמדובר בהגזמה מוחלטת, אבל הרעיון שעומד מאחורי משפט זה הוא שיש רבדים בגמרא שאינם חשופים למי שאינו מכיר ריאליה של התקופה וכו', כשגם השפה המקובלת באותה תקופה נכללת בכך.
בתור אחד שקצת למד גמרא בחייו, אך לא משטיינזלץ, רציתי פעם לבדוק האם אכן 'למס' ביוונית זה כלב (שבת סז). ממה שבדקתי, לא היה נראה כך, אז פניתי לשטינזלץ. עיי"ש.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ש' ינואר 02, 2021 8:41 pm

לייטנר כתב:פרופסור שאול ליברמן אמר פעם כי מי שלא יודע יוונית, ולומד רק גמרא, ברך ברכות התורה לבטלה.
ברור שמדובר בהגזמה מוחלטת, אבל הרעיון שעומד מאחורי משפט זה הוא שיש רבדים בגמרא שאינם חשופים למי שאינו מכיר ריאליה של התקופה וכו', כשגם השפה המקובלת באותה תקופה נכללת בכך.
בתור אחד שקצת למד גמרא בחייו, אך לא משטיינזלץ, רציתי פעם לבדוק האם אכן 'למס' ביוונית זה כלב (שבת סז). ממה שבדקתי, לא היה נראה כך, אז פניתי לשטינזלץ. עיי"ש.

קודם כל, לא צריך להגזים בנפח של הריאליה, כמו גם בידיעת השפה.
מאידך, אסור לשכוח שאצל שטיינזלץ זה תופס יותר מדי, הן מבחינת הקדשת מדורים מיוחדים לכך על הדף,
והרחבות ותמונות שאינם נצרכות לגוף הסבר הגמ',
והן שזה בא באיזשהו מקום על חשבון הבנת גוף הסוגיא,
ז"א ה"נשמה" של הסוגיא.
בשוטנשטיין לא רק שלא המעיטו בהכרך ערך הנשמה, דהיינו להשקיע בהבנה מדויקת של השקו"ט בגמ' ורש"י,
עוד הוסיפו 'נשמה יתירה' בהערות. [בניגוד ל'עיונים' חסרי הטעם אצל שטיינזלץ].

בקיצור, אעיז לומר, שמעבר להתנגדות החריפה של גדו"י מכמה חוגים מצד קדושת התלמוד,
גם מבחינה מקצועית נטו, ניתן לומר כי הגמ' של שטיינזלץ מדיפה זרות מוחלטת לרוח לימוד ישיבתית בריאה,
אין כוונתי לשלול מאדם שלא זכה לחבוש ספסלי ישיבה מימיו ללמוד בנוסח ובדרך שלו,
אך אין ספק כי ה'כנתינתן מסיני' זה בישיבות הקדושות (לסוגיהן בגלויותיהם, כמובן).

הפצת המעיינות
הודעות: 1238
הצטרף: ב' יוני 11, 2018 11:23 pm
שם מלא: ג'ינג'י

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי הפצת המעיינות » ש' ינואר 02, 2021 8:51 pm

לענין המקצועיות ראה דברי גביר כאן
גביר כתב:הופתעתי להיווכח בעבודתי בספרייה שישנם חילונים המעדיפים את שוטנשטיין וישנה כאן אף מרצה המפנה את תלמידיה במפגיע לשוטנשטיין דווקא.

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי לייטנר » ש' ינואר 02, 2021 9:03 pm

נוטר הכרמים כתב:
לייטנר כתב:פרופסור שאול ליברמן אמר פעם כי מי שלא יודע יוונית, ולומד רק גמרא, ברך ברכות התורה לבטלה.
ברור שמדובר בהגזמה מוחלטת, אבל הרעיון שעומד מאחורי משפט זה הוא שיש רבדים בגמרא שאינם חשופים למי שאינו מכיר ריאליה של התקופה וכו', כשגם השפה המקובלת באותה תקופה נכללת בכך.
בתור אחד שקצת למד גמרא בחייו, אך לא משטיינזלץ, רציתי פעם לבדוק האם אכן 'למס' ביוונית זה כלב (שבת סז). ממה שבדקתי, לא היה נראה כך, אז פניתי לשטינזלץ. עיי"ש.

קודם כל, לא צריך להגזים בנפח של הריאליה, כמו גם בידיעת השפה.
מאידך, אסור לשכוח שאצל שטיינזלץ זה תופס יותר מדי, הן מבחינת הקדשת מדורים מיוחדים לכך על הדף,
והרחבות ותמונות שאינם נצרכות לגוף הסבר הגמ',
והן שזה בא באיזשהו מקום על חשבון הבנת גוף הסוגיא,
ז"א ה"נשמה" של הסוגיא.
בשוטנשטיין לא רק שלא המעיטו בהכרך ערך הנשמה, דהיינו להשקיע בהבנה מדויקת של השקו"ט בגמ' ורש"י,
עוד הוסיפו 'נשמה יתירה' בהערות. [בניגוד ל'עיונים' חסרי הטעם אצל שטיינזלץ].

בקיצור, אעיז לומר, שמעבר להתנגדות החריפה של גדו"י מכמה חוגים מצד קדושת התלמוד,
גם מבחינה מקצועית נטו, ניתן לומר כי הגמ' של שטיינזלץ מדיפה זרות מוחלטת לרוח לימוד ישיבתית בריאה,
אין כוונתי לשלול מאדם שלא זכה לחבוש ספסלי ישיבה מימיו ללמוד בנוסח ובדרך שלו,
אך אין ספק כי ה'כנתינתן מסיני' זה בישיבות הקדושות (לסוגיהן בגלויותיהם, כמובן).

נראה לי שהדבר הוסכם בתחילת האשכול (ואולי רק לי זה היה ברור) שמגמת תלמוד שטיינזלץ הוא הנגשה של הגמרא, למי שטרם טעם טעמה (אגב, לכאורה, גם המתחילים ללמוד גמרא בגיל 10 בכלל זה, אך מבחינה מתודית ומבחינה דידקטית אין הדבר מומלץ). לפיכך, גם ההרחבות, האיורים וגם צורת כתיבת הסוגיה - יתחיל בשטית הבנת רש"י בסוגיה, ויעבור לשיטת תוס', בלי לציין זאת. כל אלה, עונים על ההנגשה ללימוד הראשוני.

בעיני, גם שוטנשטיין אינה כנתינתן מוילנא.

הפצת המעיינות
הודעות: 1238
הצטרף: ב' יוני 11, 2018 11:23 pm
שם מלא: ג'ינג'י

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי הפצת המעיינות » ש' ינואר 02, 2021 9:36 pm

לייטנר כתב:בעיני, גם שוטנשטיין אינה כנתינתן מוילנא.

כלומר?

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי לייטנר » ש' ינואר 02, 2021 9:57 pm

הגמרא עברה הרבה תהפוכות מאז שנכתבה לראשונה (והיא נכתבה, כנראה, הרבה אחרי שנאמרה), ועברה עוד תהפוכות מאז שנדפסה לראשונה.
הרוצה, ישווה בין סאלוויטא ולוילנא.
הטענה כי שוטנשטיין היא 'כנתינתן מסיני' היא ניסיון ליצור קו ישיר מרב אשי לתורם הנכבד שוטנשטיין. והאמת היא שיש, אבל הקו הזה מאוד דומה לקו שנמשך מרב אשי לרב הנכבד שטיינזלץ...

הפצת המעיינות
הודעות: 1238
הצטרף: ב' יוני 11, 2018 11:23 pm
שם מלא: ג'ינג'י

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי הפצת המעיינות » ש' ינואר 02, 2021 10:12 pm

דברי כבודו לא נכתבו בצורה המובנת לבר בי רב דחד יומא כמוני

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » א' ינואר 03, 2021 12:06 am

אוי וי.
בעיה בהבנת הנקרא או מה?

מעולם לא עלה על דעתי ששטנשטיין זה כנתינתן מסיני,
כתבתי שהיחס של הישיבות אל דף הגמ' באופי ובצורה של הלימוד היא כנתינתן מסיני,
ובשוטנשטיין ניתן לזה ביטוי מסוים, זה הכל.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15563
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי איש_ספר » א' ינואר 03, 2021 7:22 am

במחילה המשווה בין פירוש שטיינזלץ לפירוש שבגמ' שוטנשטיין, בכל הנוגע להבנת ליבת הסוגיא וחשבונה, מעיד ע"ע שלא למד גמ' בצורה רצינית מימיו. (לא קראתי בעיון את הנאמר לעיל, האם באמת יש המשווה, ולכן דברי לא מתייחסים לגופו של אף כותב. אגב, גם לומדי הדף הנמנים על הציבור הדת"ל, שהוראת מרנן ורבנן אינם באים אצלם בחשבון, לרוב מעדיפים את גמ' שוטנשטיין על פני כל האחרים, באופן מובהק.
לייטנר כתב:פרופסור שאול ליברמן אמר פעם כי מי שלא יודע יוונית, ולומד רק גמרא, ברך ברכות התורה לבטלה.
אשמח למקור מהימן, בינתיים איני מאמין שהוא אמר כך כאמירה כללית, אולי ביחס לקטע מסוים בגמ'.

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי לייטנר » א' ינואר 03, 2021 11:12 am

איש_ספר כתב:במחילה המשווה בין פירוש שטיינזלץ לפירוש שבגמ' שוטנשטיין, בכל הנוגע להבנת ליבת הסוגיא וחשבונה, מעיד ע"ע שלא למד גמ' בצורה רצינית מימיו. (לא קראתי בעיון את הנאמר לעיל, האם באמת יש המשווה, ולכן דברי לא מתייחסים לגופו של אף כותב. אגב, גם לומדי הדף הנמנים על הציבור הדת"ל, שהוראת מרנן ורבנן אינם באים אצלם בחשבון, לרוב מעדיפים את גמ' שוטנשטיין על פני כל האחרים, באופן מובהק.
לייטנר כתב:פרופסור שאול ליברמן אמר פעם כי מי שלא יודע יוונית, ולומד רק גמרא, ברך ברכות התורה לבטלה.
אשמח למקור מהימן, בינתיים איני מאמין שהוא אמר כך כאמירה כללית, אולי ביחס לקטע מסוים בגמ'.

אקווה שלא כיוונת אלי בדבריך אלה, כי אז לא שלא קראת בעיון את דברי, אלא כלל לא קראת אותם.
אינני זוכר היכן ראיתי את הדברים המיוחסים לפרופסור ליברמן, אבל אם הם באמת מטרידים את מנוחתך, אמחקם.

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי לייטנר » א' ינואר 03, 2021 11:19 am

נוטר הכרמים כתב:אוי וי.
בעיה בהבנת הנקרא או מה?

מעולם לא עלה על דעתי ששטנשטיין זה כנתינתן מסיני,
כתבתי שהיחס של הישיבות אל דף הגמ' באופי ובצורה של הלימוד היא כנתינתן מסיני,
ובשוטנשטיין ניתן לזה ביטוי מסוים, זה הכל.

יש הוצאה מאוחרת של שטיינזלץ, פירוש בעמ' אחד וצורת הדף המקביל, בדיוק כמו בשוטנשטיין.

אומר לך את האמת, כבר קרה אי אלו פעמים ששאלו אותי דבר וביקשתי שיביאו גמרא מסויימת. בשטיינזלץ אין לי אפשרות למצוא מקור מסויים (צורת הדף וכו'), אבל גם בשוטשטיין שיש להפוך כמה וכמה דפים כדי לעבור דף אחד, כלל לא נוח לי.

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15563
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי איש_ספר » א' ינואר 03, 2021 12:01 pm

לייטנר כתב:
איש_ספר כתב:במחילה המשווה בין פירוש שטיינזלץ לפירוש שבגמ' שוטנשטיין, בכל הנוגע להבנת ליבת הסוגיא וחשבונה, מעיד ע"ע שלא למד גמ' בצורה רצינית מימיו. (לא קראתי בעיון את הנאמר לעיל, האם באמת יש המשווה, ולכן דברי לא מתייחסים לגופו של אף כותב. אגב, גם לומדי הדף הנמנים על הציבור הדת"ל, שהוראת מרנן ורבנן אינם באים אצלם בחשבון, לרוב מעדיפים את גמ' שוטנשטיין על פני כל האחרים, באופן מובהק.
לייטנר כתב:פרופסור שאול ליברמן אמר פעם כי מי שלא יודע יוונית, ולומד רק גמרא, ברך ברכות התורה לבטלה.
אשמח למקור מהימן, בינתיים איני מאמין שהוא אמר כך כאמירה כללית, אולי ביחס לקטע מסוים בגמ'.

אקווה שלא כיוונת אלי בדבריך אלה, כי אז לא שלא קראת בעיון את דברי, אלא כלל לא קראת אותם.
אינני זוכר היכן ראיתי את הדברים המיוחסים לפרופסור ליברמן, אבל אם הם באמת מטרידים את מנוחתך, אמחקם.

כתבתי שלא כיוונתי לאיש, אלא כקריאת ביניים לדיון שהלך והתפתח.
לגבי ליברמן, אנוח מנוחה שלימה גם בלעדי המקור, רק אשוב ואומר, שלפי מעט היכרותי, איני מאמין שציטוט כזה יצא מפיו, אלא א"כ בקשר לקטע מסוים, אבל בודאי שלא כאמירה כללית.

סגי נהור
הודעות: 5653
הצטרף: א' אוגוסט 04, 2013 11:55 pm

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי סגי נהור » א' ינואר 03, 2021 5:55 pm

למהדורת שטיינזלץ יש יתרונותיה שלה. יש בה אמנות מילולית של תרגומים קולעים וניסוחים מתומצתים, ומי שיודע להעריך זאת נהנה. לרע"ש היה חוש בפשט, באיתור גרסה נכונה, בתפיסה פשטית ישרה של מהלך ענינים. הוא היה יכול להיות מהדיר טוב של ספרי קדמונים.

בפרשנות הסוגיא היא בכלל לא מתחרה במהדורות האחרות. מי שבא בטענות על כך לא תופס כנראה את האיש ואת שיחו. הוא בא להגיש את דברי האמוראים כמות שהם, פתוחים לכל כיוון חשיבה. אחד יתקדם משם ללימוד סוגיא בעיון. שני יחפש בגמרא תובנות קיומיות. אחר יתור אחר מידע היסטורי / לשוני / מתכוני ריבת שזיפים (עובדתית מהבחינה הזאת צדקו מבקריו). הוא רק מצפה את דף הגמרא בציפוי דק, ידידותי למשתמש שאינו מחובשי ספסלי בית המדרש: ניקוד, סימני פיסוק, ביאורי מילים ורקע כללי.

למעשה המציאות הראתה שאלה שאליהם הוא ייעד את מהדורתו הם מעטים עד בלתי קיימים. מי שמתעניין בגמרא הם חובשי בית המדרש, או אלה השואפים להיות כאלה, והללו מצאו את מהדורתו בלתי מספיקה ובצדק.
נערך לאחרונה על ידי סגי נהור ב א' ינואר 03, 2021 10:27 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

זאב ערבות
הודעות: 8624
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי זאב ערבות » א' ינואר 03, 2021 7:18 pm

כבר הערתי לעיל ששטינזלץ לא רק שלא ביאר סוגיות בפשט באופן נכון, אלא פירושו מלא אי דיוקים כגון על הפתיחה הוא כותב שרבי טרפון היה מבית הלל! זו טעות בלתי נסבלת אפילו שהיא טריוויאלית לכשלעצמה, אך אם תכפיל אותה בעוד הרבה כאלו טעויות קטנות פה ושם הגמרא שלו מאבדת את אמינותה. הבעיה עם שטיינזלץ שלפחות בתחילת דרכו הוא עשה את עבודתו לבד או כמעט לבד ללא ביקורת או פיקוח, ובחלוף השנים לא טרח להגיה את פירושו (תעיינו במהדורה החדשה שהיא סתם העתק של הקודמת רק בעימוד שונה ורבי טרפון עדיין מתלמידי בית הלל!). כל התוספות בעמוד הם לא משמעותיות לנדון.
שוטנשטיין לעומתו העסיקו צוות של ת"ח מובהקים שבכל מסכת ומסכת נתנו לכל אחד מהם את אותם פרקים שיש להם מומחיות מיוחדת בנושא, ומעליהם יש צוות עורכים ועורכים ראשיים שהם ממש ת"ח גאונים המבקרים ממש כל אות ואות. בקיצור הוצאתם עברה הגהה אחר הגהה ולכן היא מנופה בי"ג נפות. והציבור קלט זאת! ציבור אינו טועה, אם יש לנו שתי מהדורות של ספרים והאחת נזנחת משום מה יש סיבה טובה לכך (ופה זה בדיוק ההפך, הפירוש החרדי נדחה מפני הלא חרדי).

לבי במערב
הודעות: 9233
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי לבי במערב » א' ינואר 03, 2021 8:14 pm

הג"ר עדין אבן־ישראל הגדיר בעצמו את דרכו בפרושיו, בזה"ל:
אני מנסה להיות, מה שקוראים לזה, 'הצינור של 3,000 שנה'.
אני לא מנסה לעשות, להטמיע את הדמות שלי על זה; להפך, אני מנסה - כמה שאפשר לעשות - 'הבה נעשה דממה'... ומה שאני רוצה שיִשָׁמַע זה - 'האם אתה שומע קצת מאברהם אבינו?'

ניתן לחלוק על בחירותיו בדרך למטרה זו, ומסתבר שגם יש צדק בביקורות - שהרי סוכ"ס ילוד־אשה הי', ואין ביכולתו להשיג השלמות בהתגלמותה.
אך כשדנים אודות דעותיו ומעשיו - ראוי לכלול בכך את דמותו, מטרתו ושיטתו.

פולסברג
הודעות: 1751
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי פולסברג » א' ינואר 03, 2021 9:20 pm

איש_ספר כתב: אגב, גם לומדי הדף הנמנים על הציבור הדת"ל, שהוראת מרנן ורבנן אינם באים אצלם בחשבון, לרוב מעדיפים את גמ' שוטנשטיין על פני כל האחרים, באופן מובהק.


איני יודע על הציבור הדת''ל, אבל בארה''ב, ארטסקרול [או שוטנשטיין כמו שקוראים אותו בישראל] כבשה את כולם, ואפי' במקומות נידחים קשה למצוא שטיינזלץ.

אגב בויקי באנגלית נמצא ביקורת קשה על שטיינזלץ [שמשום מה אינו במהדו' העברית], דווקא מכחמי האקדמי'.

למשל פרופ' מארק שפירא הידוע בהביקורת החריפה שלו כנגד ארטסקרול, אמר: איני יודע למה מישהו יבחר אותו על פני ארטסקרול, בהיותו פחות במדריגתו.

עיי''ש שהביאו טעויות גסות במדע, ואימרה עסיסית שאין עיתותי לתרגם.

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Talmu ... tz_Edition

סמל אישי של המשתמש
איש_ספר
מנהל האתר
הודעות: 15563
הצטרף: ב' מאי 03, 2010 11:46 pm

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי איש_ספר » א' ינואר 03, 2021 10:13 pm

לייטנר כתב:פרופסור שאול ליברמן אמר פעם כי מי שלא יודע יוונית, ולומד רק גמרא, ברך ברכות התורה לבטלה.

איש_ספר כתב: אשמח למקור מהימן, בינתיים איני מאמין שהוא אמר כך כאמירה כללית, אולי ביחס לקטע מסוים בגמ'.

שאלתי את תלמידו פרופ' שמא פרידמן, האם הוא מכיר התנסחות שכזו המיוחסת לפרופ' ליברמן
וזו תשובתו (אותה הסכים לצטט)
מעולם לא שמעתי את הדבר הזה מפי הגר"ש ליברמן ז"ל, ולא הדומה לו.
ברכה נאמנה,

זאב ערבות
הודעות: 8624
הצטרף: ו' יוני 22, 2018 3:47 am

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי זאב ערבות » ג' מאי 04, 2021 3:55 am

קונטרס אודות משניות מבוארות (הקונטרס הועלה במקום אחר בפורום)
קבצים מצורפים
קונטרס אודות משניות מבוארות, אב תשמח.pdf
(3.21 MiB) הורד 197 פעמים

אשי ישראל
הודעות: 931
הצטרף: א' נובמבר 30, 2014 12:52 am

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי אשי ישראל » ש' מאי 08, 2021 10:54 pm

זאב ערבות כתב:קונטרס אודות משניות מבוארות (הקונטרס הועלה במקום אחר בפורום)


למי שלא רוצה לקרוא דברים שיש בהם ביזוי ת"ח (כגון מרן הרב קוק, והרב אונטרמן) כדאי לא לעיין בקונטרס המצורף.

[סיכום הקונטרס, פחות או יותר: מחבר ה'משניות קהתי' היה מזרחיסט, עיברת את שם משפחתו, וכדו', קיבל הסכמה מהרב אונטרמן, וציטט בדבריו את הרב קוק, הרב גורן, הרב אונטרמן, (כולם לא זוכים לתואר 'רב' ע"י מחבר הקונטרס) ואלבק]

נא לא לפתוח כאן עוד דיון חסר תועלת בנושא ביזוי ת"ח. לא הגבתי אלא מפני שחשבתי בתחילה שמא יש בקונטרס דברי טעם, וקראתי אותו, והצטערתי שנכשלתי בכך, ורציתי למנוע זאת ממי שאינו מעוניין בכך.

עקביה
הודעות: 5445
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: משניות קהתי וגמרא שטיינזלץ

הודעהעל ידי עקביה » ש' מאי 08, 2021 11:46 pm

אשי ישראל כתב:
זאב ערבות כתב:קונטרס אודות משניות מבוארות (הקונטרס הועלה במקום אחר בפורום)


למי שלא רוצה לקרוא דברים שיש בהם ביזוי ת"ח (כגון מרן הרב קוק, והרב אונטרמן) כדאי לא לעיין בקונטרס המצורף.

[סיכום הקונטרס, פחות או יותר: מחבר ה'משניות קהתי' היה מזרחיסט, עיברת את שם משפחתו, וכדו', קיבל הסכמה מהרב אונטרמן, וציטט בדבריו את הרב קוק, הרב גורן, הרב אונטרמן, (כולם לא זוכים לתואר 'רב' ע"י מחבר הקונטרס) ואלבק]

נא לא לפתוח כאן עוד דיון חסר תועלת בנושא ביזוי ת"ח. לא הגבתי אלא מפני שחשבתי בתחילה שמא יש בקונטרס דברי טעם, וקראתי אותו, והצטערתי שנכשלתי בכך, ורציתי למנוע זאת ממי שאינו מעוניין בכך.

לענ"ד חס מלאסור לקרוא קונטרס זה -
אוסף דברי טמטום צרופים, ממש תאווה לעיניים.
מי שרוצה לידע ולהכיר את דעתם ואת רמתם של האוסרים, חובה עליו להזדרז ולקרוא.



חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 264 אורחים