בזמן האחרון אני עוסק קצת בתחילת פרק במה מדליקין. פתאום שמתי לב שבספרי ההלכה מתקופת הגאונים נשמטו דיני הדלקת הנר - הלכות גדולות, שאילתות ואולי גם הלכות פסוקות (במה שבידינו אין, אבל אם אני מבין נכון, רק חלק מהלכות שבת שבהלכות פסוקות נמצאות בידינו).
אנו מוצאים שכבר רב נטרונאי נשאל בפירושי הסוגיות ובפסיקת ההלכה בדינים אלו. אבל מדוע שדינים אלו יושמטו מספרי ההלכה בתקופת הגאונים?
יתרה מכך, יתכן שהשתמרו בידינו, בגניזה, כמה שרידים של קונטרסי פרקים של הבבלי מפרק במה מדליקין (דהיינו העתקה שמכילה רק את הפרק הזה מתוך מסכת שבת ולא יותר). נדמה לי, מהתרשמות ראשונית, שיש ללמוד מכך שהפרק הזה העסיק את הלומדים, והיה מעשי עבורם. אם אכן כדבריי, זה רק מעצים את השאלה...
האם יש משהו שעסק בזה? ששם לב לזה?
אמנם עליי לציין שהורביץ הדפיס חיבור שהוא (וגם י"נ אפשטיין לפניו) מכנה "הלכות גאונים למסכת שבת", ובו שרד תחילתו של פרק במה מדליקין (הדרום, מט [תש"מ], עמ' 98). אך טרם נתברר זמנו המדויק של החיבור, ואף לא מקום חיבורו.