מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

תכלת דומה לים וכו'

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
פלתי
הודעות: 2323
הצטרף: ד' נובמבר 07, 2012 1:14 pm

תכלת דומה לים וכו'

הודעהעל ידי פלתי » ה' נובמבר 29, 2018 12:36 pm

מדוע התכלת צריכה להיות דומה לים כדי שיזכיר את הרקיע?
שהיה לכאורה צריך לעשותה כצבע הרקיע ותו לא.

מה שנכון נכון
הודעות: 11662
הצטרף: ד' ינואר 29, 2014 10:37 am

Re: תכלת דומה לים וכו'

הודעהעל ידי מה שנכון נכון » ה' נובמבר 29, 2018 12:42 pm

הריטב"א חולין פט, א
מה נשתנה תכלת מכל מיני צבעונים וכו'. הא דאוריך כולי האי לומר שהתכלת דומה לים והים דומה לרקיע, [ד]הוה ליה לומר שהתכלת דומה לרקיע, נראה הטעם לפי שאין תכלת דומה לרקיע ממש אלא שעל ידי שהתכלת דומה לים קצת והים דומה לרקיע קצת נראה שהתכלת דומה לרקיע, ויש שפירשו בדרך מדרש כי זה לרמוז על ידי התכלת שדומה לים לזכור ניסים שעשה לנו הקדוש ברוך הוא על הים, ועל ידי מה שדומה לרקיע לזכור מה שהרכין שבעה רקיעים כשירד לסיני לתת לנו התורה.

וכ"ה בכלי יקר במדבר טו, לח.
[בתקו"ז קכו, ב "תכלת דומה לרקיע". בחיפוש נמצא שעוד (קצרו) וכתבו כך].

אב בבינה
הודעות: 767
הצטרף: ב' אפריל 07, 2014 3:46 pm

Re: תכלת דומה לים וכו'

הודעהעל ידי אב בבינה » ה' נובמבר 29, 2018 9:26 pm

מה שנכון נכון כתב:הריטב"א חולין פט, א
מה נשתנה תכלת מכל מיני צבעונים וכו'. הא דאוריך כולי האי לומר שהתכלת דומה לים והים דומה לרקיע, [ד]הוה ליה לומר שהתכלת דומה לרקיע, נראה הטעם לפי שאין תכלת דומה לרקיע ממש אלא שעל ידי שהתכלת דומה לים קצת והים דומה לרקיע קצת נראה שהתכלת דומה לרקיע, ויש שפירשו בדרך מדרש כי זה לרמוז על ידי התכלת שדומה לים לזכור ניסים שעשה לנו הקדוש ברוך הוא על הים, ועל ידי מה שדומה לרקיע לזכור מה שהרכין שבעה רקיעים כשירד לסיני לתת לנו התורה.

וכ"ה בכלי יקר במדבר טו, לח.
[בתקו"ז קכו, ב "תכלת דומה לרקיע". בחיפוש נמצא שעוד (קצרו) וכתבו כך].

וכן רש"י מנחות מג: ג"כ כתב שהוא לזכור ניסים שבים.
למעשה יש שני פשטים בראשונים אם צבע הים בדיוק צבע הרקיע, או שמא הכל הולך בדרגות.
ואמנם לכאורה נראה שזה מקרא מפורש "ותחת רגליו כמעשה לבנת הספיר וכעצם השמים לטהר" מבואר שגוון הרקיע הוא אותו גוון של אבן הספיר. א"כ לכאורה הוא הדין "רקיע דומה לספיר וספיר דומה לכסא הכבוד" לכאורה כולם גוון אחד, וצ"ע.

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6311
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: תכלת דומה לים וכו'

הודעהעל ידי מיללער » ד' נובמבר 29, 2023 6:33 am

בתלמוד בבלי מובא מאמרו של רבי מאיר בג' מקומות בסוטה יז. מנחות מג: ובחולין פט.

בסוטה ומנחות הגירסא הידוע תכלת דומה לים, ים לרקיע ורקיע לכסא הכבוד - אבל במנחות יש הוספה 'ורקיע דומה לאבן ספיר, ואבן ספיר דומה לכסא הכבוד" עיי"ש

בשלה"ק פר' וישלח כ' רמז וששרו של עשיו תקע כ"ף יר"ך יעקב - יר"ך ר"ת י'ם ר'קיע כ'סא הכבוד והוא אחז בהכ"ף של ירך דהיינו ששלט והחריב ביהמ"ק שהוא הכסא הכבוד כביכול של מטה עיי"ש

ולכאורה לפי הגירסא בחולין חסר מהרמז האבן ספיר - וחשבתי שכס"א הוא ר"ת כ'מראה א'בן ס'פיר ונמצא ששניהם מרומזים בהכ"ף של כס"א גופיה

האם הרמז של הר"ת של כס"א = כ'כמראה א'בן ס'פיר נמצא כבר?

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6311
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: תכלת דומה לים וכו'

הודעהעל ידי מיללער » ד' נובמבר 29, 2023 6:27 pm

בבחינת פטפוטיא דאורייתא טבין, אמרתי להוסיף כאן רחשי לבי עפ"י רמז בענינים הנ"ל עפידה"ק של השל"ה ועוד

דענין התכלת דומה לים עפ"י מה שסיפרו חז"ל באותו תלמיד שהציצית סייע לו לכבוש את יצרו שטפחה על פניו - והנה אמרו חז"ל לעולם ירגיז אדם יצה"ט על יצה"ר נצחו מוטב לא נצחו יעסוק בתורה וכו' יקרא קרי"ש ויזכיר לו את יום המיתה.

וג' דברים אלה נרמזים בזה שהים הוא ים התלמוד (כמו שכ' השל"ה) דהיינו יעסוק בתורה, ורקיע הוא קריאת שמע (עול מלכות שמים) וכסא הכבוד הוא הזכרת יום המיתה - שנותן דין וחשבון לפני כסא הכבוד - וע"ז אמרו שהתכלת יש לו הכוח ודומה לאלו הג' ענינים שבכחה להכניע את יצה"ר.

והנה כ' בפנים יפות בפרשת השבוע (וישלח) דמלחמת שרו של עשיו עם יעקב היה המלחמה ליעקב להכניע ולהרגיז את יצה"ר - ויאבק עמו עד עלות השחר דהיינו זמן קריאת שמע שבכח קריאת שמע נצחו.

ועפ"י דרכו יש לומר שהשר לחם עם יר"ך יעקב דהיינו בג' הדברים הנרמזים י'ם ר'קיע וכ'סא כנ"ל - ואיתא בספרים דאע"פ שיום המיתה מהני אבל כיון שזה מביא לידי עצבות לכן טוב אם נמצח ע"י תורה וקריאת שמע, וירא כי לא יוכל לו ויגע בכ"ף ירכ"ו רצה לכה"פ שאופן הניצוח יהי' במה שנרמז בהכ"ף של יר"ך דהיינו יום המיתה - אבל יעקב נצחו בעלות השחר שהוא קריאת שמע - ועל כן לא יאכלו בני ישראל גיד הנשה, עשה בזה פועל דמיוני שלא נצרך להרגיז את היצה"ר ע"י כח הזכרת יום המיתה ודו"ק

אליהו חיים
הודעות: 958
הצטרף: ד' אוקטובר 02, 2019 9:55 pm

Re: תכלת דומה לים וכו'

הודעהעל ידי אליהו חיים » ו' דצמבר 01, 2023 9:05 am

מיללער כתב:בבחינת פטפוטיא דאורייתא טבין, אמרתי להוסיף כאן רחשי לבי עפ"י רמז בענינים הנ"ל עפידה"ק של השל"ה ועוד

דענין התכלת דומה לים עפ"י מה שסיפרו חז"ל באותו תלמיד שהציצית סייע לו לכבוש את יצרו שטפחה על פניו - והנה אמרו חז"ל לעולם ירגיז אדם יצה"ט על יצה"ר נצחו מוטב לא נצחו יעסוק בתורה וכו' יקרא קרי"ש ויזכיר לו את יום המיתה.

וג' דברים אלה נרמזים בזה שהים הוא ים התלמוד (כמו שכ' השל"ה) דהיינו יעסוק בתורה, ורקיע הוא קריאת שמע (עול מלכות שמים) וכסא הכבוד הוא הזכרת יום המיתה - שנותן דין וחשבון לפני כסא הכבוד - וע"ז אמרו שהתכלת יש לו הכוח ודומה לאלו הג' ענינים שבכחה להכניע את יצה"ר.

והנה כ' בפנים יפות בפרשת השבוע (וישלח) דמלחמת שרו של עשיו עם יעקב היה המלחמה ליעקב להכניע ולהרגיז את יצה"ר - ויאבק עמו עד עלות השחר דהיינו זמן קריאת שמע שבכח קריאת שמע נצחו.

ועפ"י דרכו יש לומר שהשר לחם עם יר"ך יעקב דהיינו בג' הדברים הנרמזים י'ם ר'קיע וכ'סא כנ"ל - ואיתא בספרים דאע"פ שיום המיתה מהני אבל כיון שזה מביא לידי עצבות לכן טוב אם נמצח ע"י תורה וקריאת שמע, וירא כי לא יוכל לו ויגע בכ"ף ירכ"ו רצה לכה"פ שאופן הניצוח יהי' במה שנרמז בהכ"ף של יר"ך דהיינו יום המיתה - אבל יעקב נצחו בעלות השחר שהוא קריאת שמע - ועל כן לא יאכלו בני ישראל גיד הנשה, עשה בזה פועל דמיוני שלא נצרך להרגיז את היצה"ר ע"י כח הזכרת יום המיתה ודו"ק

דברים ערבים ונפלאים, מתוקים מדבש
אולי יש מקום להוסיף כהמשך לענ"ד,
בחולין צא. נחלקו אמוראי אם שרו של עשו כגוי נדמה לו או כת"ח נדמה לו, וי"ל דלמ"ד כגוי נדמה לו היה עיקר ההתאבקות עמו בענייני אמונה ובזה נצחו בעלות השחר בק"ש (וכדברי הפנים יפות9, ולמ"ד כת"ח נדמה לו היה עיקר התאבקות על קדושת והתמדת לימוד התורה דלזה שרו של עשו 'נדמה' לו כת"ח, ולדבריו ניצחו בעלות השחר בהשלמת התעסקות בתורה בלילה דעיקר כתרו של תורה זוכה העוסק בלילה בתורה וכמו שהאריך הרמב"ם בפ"ג מהל' תלמוד תורה הי"ג, והביא לזה הרמב"ם שם אמרו חכמים אין גורנה של תורה אלא בלילה שנאמר קומי רוני בלילה, וכל העוסק בתורה בלילה חוט של חסד נמשך עליו ביום, וכל בית שאין דברי תורה נשמעין בו בלילה אש אוכלתו.
ועי' שם בחולין דאמר ריב"ל שהעלו אבק מרגלותם עד כסא הכבוד, ולפי כל הדברים הנ"ל ההתאבקות הגיע עד לסכנת מיתה אך לא היה צריך להזכרת יום המיתה שכאן היה ח"ו נגמר במיתה ממש אלא ניצל מזה ע"י הניצוח בעלות השחר בהתעסקות בתורה ובק"ש ורק נגע משהו שבמיתה בנגיעה בכף הירך.
ונתרפא לו בדרך ויבוא יעקב שלם בגופו בלי 'יום המיתה', שלם בתורתו בזכות יעסוק בתורה, שלם בממונו, בזכות יקרא קריאת שמע אמונה -אמונה זה סדר זרעים שמאמין בהקב"ה וזורע (ולכן סדר זרעים מתחיל בק"ש).

סמל אישי של המשתמש
מיללער
הודעות: 6311
הצטרף: ה' נובמבר 04, 2010 4:14 pm

Re: תכלת דומה לים וכו'

הודעהעל ידי מיללער » א' דצמבר 03, 2023 3:33 pm

תודה רבה הרב א"ח, על ההוספות הנכבדות והדברים המחמיאים, תשוח"ח.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: מכון בית אהרן וישראל ו־ 237 אורחים