מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

דמיון מופלא בין הרמב"ם לזוהר

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: דמיון מופלא בין הרמב"ם לזוהר

הודעהעל ידי עקביה » ה' דצמבר 20, 2018 6:14 pm

בן מיכאל כתב:
מה שנכון נכון כתב:בתוכן איני רואה כאן דמיון מיוחד. עיקר הנקודה די מפורשת בפסוקים, וכל מקור ביארם לפי דרכו. והסמכת שני הפסוקים זל"ז לבדה אינה מספקת.
(יש דמיונות אחרים ברורים יותר).

מסתבר כדבריך, וכאן ניתן להרחיב ולבדוק, היש עוד מישהו שסמך שני פסוקים אלו זה אל זה? באיזה הקשר? הוא הביא כן את הכתוב בצורתו?

מסתבר?
להביא דווקא את שני הפסוקים האלה, ובסדר הזה?

חרסון
הודעות: 1176
הצטרף: ג' פברואר 28, 2017 12:33 am

Re: דמיון מופלא בין הרמב"ם לזוהר

הודעהעל ידי חרסון » ו' דצמבר 21, 2018 3:48 am

עקביה כתב:
חרסון כתב:ברור שכך. אבל התנהל כאן דיון מה מסתבר יותר, לצדד שהרמב"ם העתיק מהזוהר או להיפך. ועל זה הערתי שיותר הגיוני שהרמב"ם לקח מקובץ מדרשי ממדרשי הזוהר, מאשר לומר שהזוהר, שאין חולק לכאורה שאינו מושפע בגלוי מסוג ספרות הרמב"ם, העתיק לשונות או וכו' מס' משנה תורה.

טיעון זה הוא חרב פיפיות.
הלא כשם שאין חולק לכאורה שהזוהר אינו מושפע בגלוי מסוג ספרות הרמב"ם, כך אין חולק לכאורה שהרמב"ם אינו מושפע בגלוי מסוג ספרות הזוהר [ראה שומר אמונים (אירגס) בתחילת הספר, ועוד].


נכון.

אבל הרמב"ם די מגדיר בעצמו ממה הוא הושפע. הוא הושפע מכל הספרות החז"לית שקדמה לו. שגם אם נתעקש לא לכלול בה את המדרשים הזוהריים או דומיהם, ברור שתשובות הגאונים - עם כל ענייני 'הנסתר' שבהם - בפנים. אם כך, ההכרות של הרמב"ם עם סוג הספרות הזוהר ברורה, גם אם אפשר להתווכח על מידת ההשפעה. לעומת זאת, לא ברורה כלל, ואדרבא כנ"ל, ההכרות של ה"זוהר" עם הרמב"ם ומינהו.

עקביה
הודעות: 5448
הצטרף: ד' אוקטובר 07, 2015 11:19 pm

Re: דמיון מופלא בין הרמב"ם לזוהר

הודעהעל ידי עקביה » ו' דצמבר 21, 2018 2:01 pm

לא בהכרות של הזוהר עם הרמב"ם עסקינן, אלא בהכרות עם הרמב"ם של מי שהוסיף, אם אכן, את אותן הוספות בזוהר.
על כך איננו יודעים כלום.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: דמיון מופלא בין הרמב"ם לזוהר

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ד' אוקטובר 30, 2019 11:31 pm

בנוגע ל'כל הכועס כאילו עובד עבודה זרה'

הנה כתב הרמב"ם הל' דעות פ"ב ה"ג: אמרו חכמים הראשונים כל הכועס כאילו עובד עבודת כוכבים. ובאמת לא נמצא מפורש לשון כזה בגמ', אלא שנמצא כן בדברי חז"ל, וכמו שכבר ציינו (הרש"ש בשם בנו מו"ה מתתיהו) למדרש 'לעולם' פרק חמשה עשר (מובא באוצר המדרשים אייזנשטיין עמ' 274), ולדברי הזוה"ק בכמה מקומות (פר' בראשית, וברעיא מהימנא פרשת קורח ופרשת פינחס).

ויש שהערו מקורו מדברי הגמ' כאן: רבי שמעון בן אלעזר אומר משום חילפא בר אגרא, שאמר משום רבי יוחנן בן נורי המקרע בגדיו בחמתו, והמשבר כליו בחמתו, והמפזר מעותיו בחמתו יהא בעיניך כעובד עבודה זרה; שכך אומנתו של יצר הרע, היום אומר לו עשה כך ולמחר אומר לו עשה כך. עד שאומר לו עבוד עבודה זרה והולך ועובד.
ובאמת כבר העיר מהרצ"ח בהגהותיו כאן ובציוני מהר"נ על הרמב"ם שאדרבה מכאן נראה שרק המשבר כלים בחמתו 'יהא בעיניך כעובד עבודה זרה', ולא כל הכועס בעלמא, (ו'כל הכועס' בלשון ריבוי נראה אפילו כעס בעלמא).

ולכאורה היה נראה שב' ענינים הם, דהמימרא של כל הכועס מיירי שכועס על המאורעות שבאים עליו ומה שנגרם לו נזק או צער ע"י פגעי העולם או מעשי זולתו, וזה 'כאילו עובד ע"ז' מצד עצם הדבר שמתרעם וכועס, ואטו לא ידע שיש מנהיג לבירה, והכל נגזר עליו מלמעלה, וכמו שאמר דוד המלך על שמעי בן גרא 'אלקים אמר לו קלל', ומה יש להתקצף ולהתרגז, וזה ענין כפירה ח"ו שדומה כאילו עובד עבודה זרה.

וכן ביאר בליקוטי אמרים תניא אגרת הקודש פרק כה, וז"ל, לפי שבעת כעסו נסתלקה ממנו האמונה, כי אילו היה מאמין שמאת ה' היתה זאת לו, לא היה בכעס כלל.

אכן דברי הגמ' דידן מיירי שלא מתרעם עם מה שנעשה לו, אלא שמתרגז על רוע בחירתם של אנשי ביתו שאינם מתנהגים כראוי, וזה אינו חסרון באמונה שכועס ע"ז, אבל מה שמקרע בגדיו ומשבר כליו בחמתו זה איבוד עשתונות וכניסה לתוך ההיכל של יצר הרע, שהולך אחר רגש לבו ולא אחר משפט השכל, וע"ז שפיר קאמר הגמ' שזה מדרון חלקלק, וכך אומנתו של יצר הרע, היום אומר לו עשה כך ולמחר אומר לו עשה כך. עד שאומר לו עבוד עבודה זרה והולך ועובד.

וכן נראה גם מהמשך דברי הגמ' "אמר רבי אבין מאי קראה לא יהיה בך אל זר ולא תשתחוה לאל נכר, איזהו אל זר שיש בגופו של אדם הוי אומר זה יצר הרע. והיינו שעצם המציאות ששומע לקול הפנימי שבתוכו ולרגש הלב ולא משליט את הדעת על עצמו, זהו ה'אל זר שיש בגופו של אדם', וזהו העבודה זרה.

אולם בלשון מדרש לעולם הנ"ל נראה שהכל ענין אחד, "לעולם ישתדל אדם לפרוש מן החמה ומן הכעס, שכל הכועס כאילו עובד ע"ז, שכך היא אומנתו של יצר הרע היום אומר לך עשה כך ולמחר יאמר לך עבוד ע"ז". וצ"ע.

דעת ותבונה
הודעות: 256
הצטרף: ש' פברואר 15, 2020 9:35 pm

Re: דמיון מופלא בין הרמב"ם לזוהר

הודעהעל ידי דעת ותבונה » ד' פברואר 19, 2020 9:16 pm

בענין הרמב"ם וסודות התורה, עי' ספר זה השער מתורת הגר"מ שפירא זצ"ל שיעורים נו - נז
אעתיק גרגיר מדבריו:
"וכן כתב הרמב"ם על עצמו שלמד דברי סוד מעצמו, וזהו לשונו בהקדמה לחלק שלישי ממו"נ ... מבואר בדבריו שמעצמו למד מעשה מרכבה. לכן הדבר שייך רק במהלכי רמז ולכן הוא כותב את ספרו דוקא באותה צורה שבה הוא עצמו תפס את הדברים - ע"י רמזים".

.השוחט
הודעות: 990
הצטרף: א' פברואר 17, 2019 7:23 pm

Re: דמיון מופלא בין הרמב"ם לזוהר

הודעהעל ידי .השוחט » ה' פברואר 20, 2020 6:18 pm

כבר הוזכר הקדמת הבית יעקב.
בזכרוני שמביא שם דוגמה יפה, שהר"מ במו"נ בא' החלקים כתב טעמים על כל המצוות וביניהם בעיקר על הקרבנות והמנחות, וכשהגיע ללחם הפנים כתב שאינו יודע לו טעם. והרואה די משתומם, כי לפי המהלכים של הרמב"ם בשאר המנחות אין צל של בעיה להסבירן על אותה הדרך.
ובפיוט האריז"ל אסדר לסעודתא בצפרא דשבתא, (על יסוד הזוהר כפי הנראה), כותב ומתפלל "יגלה לן טעמי דבתריסר נהמי". בדיוק על זה, ורק על זה, לא מצאו גם חכמי הקבלה טעם.

עכ"פ, בלי לומר כלום לעצם הנידון הרגיש והמסוכן, אוסיף הערה בעלת ערך רב לענ"ד, דיש להתפלא [ומעודי אני תמה על כך] על כל מחפשי ומוצאי פירורים פה ושם של דמיון. הלוא כל החיבור של ה"רעיא מהימנא" כולו, מיוסד על המצוות שבכל פרשה. בתחילת הקטע יש הגדרה של המצוה, טרם הצלילה לעמקי סודותיה, והגדרת מצוה כידוע היא מקצוע עמוק ומורכב ומדויק, וכל הגדרות המצוות (איני יודע אם יש על כל התרי"ג אבל ודאי על רובן) תואמות אחד לאחד להגדרת ספר המצוות להרמב"ם. מדובר על מאות רבות של מקומות, שבכולן הדמיון הוא לגמרי הרבה מעל ומעבר לאפשרות לומר שאחד לא ראה את רעהו.

לכ' זה מכריח שגם אם הרעי"מ עצמו קדום, יתכן שהיה בו דיבורים של סודות על המצוות ללא הבאתן בראש הדברים, והמסדר העתיק בארמית את המצוה בניסוח הרמב"ם.

אולי יש "חוקרים" או גדולי ישראל שעמדו על כך, אבל אנכי בעניותי עדיין לא ראיתי או שמעתי על זה עד הנה.

בן מיכאל
הודעות: 2265
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: דמיון מופלא בין הרמב"ם לזוהר

הודעהעל ידי בן מיכאל » ה' פברואר 20, 2020 6:58 pm

.השוחט כתב:כבר הוזכר הקדמת הבית יעקב.
בזכרוני שמביא שם דוגמה יפה, שהר"מ במו"נ בא' החלקים כתב טעמים על כל המצוות וביניהם בעיקר על הקרבנות והמנחות, וכשהגיע ללחם הפנים כתב שאינו יודע לו טעם. והרואה די משתומם, כי לפי המהלכים של הרמב"ם בשאר המנחות אין צל של בעיה להסבירן על אותה הדרך.
ובפיוט האריז"ל אסדר לסעודתא בצפרא דשבתא, (על יסוד הזוהר כפי הנראה), כותב ומתפלל "יגלה לן טעמי דבתריסר נהמי". בדיוק על זה, ורק על זה, לא מצאו גם חכמי הקבלה טעם.

עכ"פ, בלי לומר כלום לעצם הנידון הרגיש והמסוכן, אוסיף הערה בעלת ערך רב לענ"ד, דיש להתפלא [ומעודי אני תמה על כך] על כל מחפשי ומוצאי פירורים פה ושם של דמיון. הלוא כל החיבור של ה"רעיא מהימנא" כולו, מיוסד על המצוות שבכל פרשה. בתחילת הקטע יש הגדרה של המצוה, טרם הצלילה לעמקי סודותיה, והגדרת מצוה כידוע היא מקצוע עמוק ומורכב ומדויק, וכל הגדרות המצוות (איני יודע אם יש על כל התרי"ג אבל ודאי על רובן) תואמות אחד לאחד להגדרת ספר המצוות להרמב"ם. מדובר על מאות רבות של מקומות, שבכולן הדמיון הוא לגמרי הרבה מעל ומעבר לאפשרות לומר שאחד לא ראה את רעהו.

לכ' זה מכריח שגם אם הרעי"מ עצמו קדום, יתכן שהיה בו דיבורים של סודות על המצוות ללא הבאתן בראש הדברים, והמסדר העתיק בארמית את המצוה בניסוח הרמב"ם.

אולי יש "חוקרים" או גדולי ישראל שעמדו על כך, אבל אנכי בעניותי עדיין לא ראיתי או שמעתי על זה עד הנה.

מעניין מאד! אתה טוען שיש מאות מקומות, התוכל להביא הנה עשרה מקומות? זה נשמע בדרך גוזמא.
אגב, יש מצוות ברע"מ שהרמב"ם לא מונה אותם והרמב"ן כן.

דרומי
הודעות: 9073
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: דמיון מופלא בין הרמב"ם לזוהר

הודעהעל ידי דרומי » ה' פברואר 20, 2020 7:15 pm

לשון הרמב"ם בתחילת ספרו היד היא העתקה כמעט מלה במלה מהרעיא מהימנא.

ראה לקו"ש חכ"ו ע' 116.

סעדיה
הודעות: 1605
הצטרף: ה' אוגוסט 13, 2015 10:43 pm

Re: דמיון מופלא בין הרמב"ם לזוהר

הודעהעל ידי סעדיה » ה' פברואר 20, 2020 7:22 pm

בן מיכאל כתב:
.השוחט כתב:כבר הוזכר הקדמת הבית יעקב.
בזכרוני שמביא שם דוגמה יפה, שהר"מ במו"נ בא' החלקים כתב טעמים על כל המצוות וביניהם בעיקר על הקרבנות והמנחות, וכשהגיע ללחם הפנים כתב שאינו יודע לו טעם. והרואה די משתומם, כי לפי המהלכים של הרמב"ם בשאר המנחות אין צל של בעיה להסבירן על אותה הדרך.
ובפיוט האריז"ל אסדר לסעודתא בצפרא דשבתא, (על יסוד הזוהר כפי הנראה), כותב ומתפלל "יגלה לן טעמי דבתריסר נהמי". בדיוק על זה, ורק על זה, לא מצאו גם חכמי הקבלה טעם.

עכ"פ, בלי לומר כלום לעצם הנידון הרגיש והמסוכן, אוסיף הערה בעלת ערך רב לענ"ד, דיש להתפלא [ומעודי אני תמה על כך] על כל מחפשי ומוצאי פירורים פה ושם של דמיון. הלוא כל החיבור של ה"רעיא מהימנא" כולו, מיוסד על המצוות שבכל פרשה. בתחילת הקטע יש הגדרה של המצוה, טרם הצלילה לעמקי סודותיה, והגדרת מצוה כידוע היא מקצוע עמוק ומורכב ומדויק, וכל הגדרות המצוות (איני יודע אם יש על כל התרי"ג אבל ודאי על רובן) תואמות אחד לאחד להגדרת ספר המצוות להרמב"ם. מדובר על מאות רבות של מקומות, שבכולן הדמיון הוא לגמרי הרבה מעל ומעבר לאפשרות לומר שאחד לא ראה את רעהו.

לכ' זה מכריח שגם אם הרעי"מ עצמו קדום, יתכן שהיה בו דיבורים של סודות על המצוות ללא הבאתן בראש הדברים, והמסדר העתיק בארמית את המצוה בניסוח הרמב"ם.

אולי יש "חוקרים" או גדולי ישראל שעמדו על כך, אבל אנכי בעניותי עדיין לא ראיתי או שמעתי על זה עד הנה.

מעניין מאד! אתה טוען שיש מאות מקומות, התוכל להביא הנה עשרה מקומות? זה נשמע בדרך גוזמא.
אגב, יש מצוות ברע"מ שהרמב"ם לא מונה אותם והרמב"ן כן.

עי' בספר פנינים ומרגליות סי' א'

.השוחט
הודעות: 990
הצטרף: א' פברואר 17, 2019 7:23 pm

Re: דמיון מופלא בין הרמב"ם לזוהר

הודעהעל ידי .השוחט » ה' פברואר 20, 2020 8:01 pm

בן מיכאל כתב:
.השוחט כתב:כבר הוזכר הקדמת הבית יעקב.....

מעניין מאד! אתה טוען שיש מאות מקומות, התוכל להביא הנה עשרה מקומות? זה נשמע בדרך גוזמא.
אגב, יש מצוות ברע"מ שהרמב"ם לא מונה אותם והרמב"ן כן.


בס"ד בלי נדר מחר לעת הפנאי, בשמחה רבה.
אגב. אם כנים הדברים בענין הרמב"ן, פתחנו סוגיא חדשה של רעי"מ גם לעומת רמב"ן, ונכנסנו קצת לסוגיא של שטרות הנמצאים דלוה א' או דמלוה א'.

דעת ותבונה
הודעות: 256
הצטרף: ש' פברואר 15, 2020 9:35 pm

Re: דמיון מופלא בין הרמב"ם לזוהר

הודעהעל ידי דעת ותבונה » ה' פברואר 20, 2020 9:00 pm

בן מיכאל כתב:
.השוחט כתב:כבר הוזכר הקדמת הבית יעקב.
בזכרוני שמביא שם דוגמה יפה, שהר"מ במו"נ בא' החלקים כתב טעמים על כל המצוות וביניהם בעיקר על הקרבנות והמנחות, וכשהגיע ללחם הפנים כתב שאינו יודע לו טעם. והרואה די משתומם, כי לפי המהלכים של הרמב"ם בשאר המנחות אין צל של בעיה להסבירן על אותה הדרך.
ובפיוט האריז"ל אסדר לסעודתא בצפרא דשבתא, (על יסוד הזוהר כפי הנראה), כותב ומתפלל "יגלה לן טעמי דבתריסר נהמי". בדיוק על זה, ורק על זה, לא מצאו גם חכמי הקבלה טעם.

עכ"פ, בלי לומר כלום לעצם הנידון הרגיש והמסוכן, אוסיף הערה בעלת ערך רב לענ"ד, דיש להתפלא [ומעודי אני תמה על כך] על כל מחפשי ומוצאי פירורים פה ושם של דמיון. הלוא כל החיבור של ה"רעיא מהימנא" כולו, מיוסד על המצוות שבכל פרשה. בתחילת הקטע יש הגדרה של המצוה, טרם הצלילה לעמקי סודותיה, והגדרת מצוה כידוע היא מקצוע עמוק ומורכב ומדויק, וכל הגדרות המצוות (איני יודע אם יש על כל התרי"ג אבל ודאי על רובן) תואמות אחד לאחד להגדרת ספר המצוות להרמב"ם. מדובר על מאות רבות של מקומות, שבכולן הדמיון הוא לגמרי הרבה מעל ומעבר לאפשרות לומר שאחד לא ראה את רעהו.

לכ' זה מכריח שגם אם הרעי"מ עצמו קדום, יתכן שהיה בו דיבורים של סודות על המצוות ללא הבאתן בראש הדברים, והמסדר העתיק בארמית את המצוה בניסוח הרמב"ם.

אולי יש "חוקרים" או גדולי ישראל שעמדו על כך, אבל אנכי בעניותי עדיין לא ראיתי או שמעתי על זה עד הנה.

מעניין מאד! אתה טוען שיש מאות מקומות, התוכל להביא הנה עשרה מקומות? זה נשמע בדרך גוזמא.
אגב, יש מצוות ברע"מ שהרמב"ם לא מונה אותם והרמב"ן כן.

בקרית מלך להגרח"ק שליט"א מציין במקומות רבים בהם דברי הרמב"ם והזוהר חופפים ונקט שדברי הזוהר הם מקורו של הרמב"ם
גם בס' הערות על הזוהר לר"י ליינער מציין כמה מקומות בזוהר שלדעתו הם המקור לדברי הרמב"ם

דעת ותבונה
הודעות: 256
הצטרף: ש' פברואר 15, 2020 9:35 pm

Re: דמיון מופלא בין הרמב"ם לזוהר

הודעהעל ידי דעת ותבונה » ה' פברואר 20, 2020 9:12 pm

.השוחט כתב:
עכ"פ, בלי לומר כלום לעצם הנידון הרגיש והמסוכן, אוסיף הערה בעלת ערך רב לענ"ד, דיש להתפלא [ומעודי אני תמה על כך] על כל מחפשי ומוצאי פירורים פה ושם של דמיון. הלוא כל החיבור של ה"רעיא מהימנא" כולו, מיוסד על המצוות שבכל פרשה. בתחילת הקטע יש הגדרה של המצוה, טרם הצלילה לעמקי סודותיה, והגדרת מצוה כידוע היא מקצוע עמוק ומורכב ומדויק, וכל הגדרות המצוות (איני יודע אם יש על כל התרי"ג אבל ודאי על רובן) תואמות אחד לאחד להגדרת ספר המצוות להרמב"ם. מדובר על מאות רבות של מקומות, שבכולן הדמיון הוא לגמרי הרבה מעל ומעבר לאפשרות לומר שאחד לא ראה את רעהו.

לכ' זה מכריח שגם אם הרעי"מ עצמו קדום, יתכן שהיה בו דיבורים של סודות על המצוות ללא הבאתן בראש הדברים, והמסדר העתיק בארמית את המצוה בניסוח הרמב"ם.

אולי יש "חוקרים" או גדולי ישראל שעמדו על כך, אבל אנכי בעניותי עדיין לא ראיתי או שמעתי על זה עד הנה.

בספר ניצוצי זוהר בתחילתו יש קונטרס "הרעיא מהימנא ספר המצוות" בה הוא משווה בין דברי הרע"מ בכל מצווה לשיטות הראשונים

בן מיכאל
הודעות: 2265
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: דמיון מופלא בין הרמב"ם לזוהר

הודעהעל ידי בן מיכאל » ה' פברואר 20, 2020 10:14 pm

דעת ותבונה כתב:
בן מיכאל כתב:
.השוחט כתב:כבר הוזכר הקדמת הבית יעקב.
בזכרוני שמביא שם דוגמה יפה, שהר"מ במו"נ בא' החלקים כתב טעמים על כל המצוות וביניהם בעיקר על הקרבנות והמנחות, וכשהגיע ללחם הפנים כתב שאינו יודע לו טעם. והרואה די משתומם, כי לפי המהלכים של הרמב"ם בשאר המנחות אין צל של בעיה להסבירן על אותה הדרך.
ובפיוט האריז"ל אסדר לסעודתא בצפרא דשבתא, (על יסוד הזוהר כפי הנראה), כותב ומתפלל "יגלה לן טעמי דבתריסר נהמי". בדיוק על זה, ורק על זה, לא מצאו גם חכמי הקבלה טעם.

עכ"פ, בלי לומר כלום לעצם הנידון הרגיש והמסוכן, אוסיף הערה בעלת ערך רב לענ"ד, דיש להתפלא [ומעודי אני תמה על כך] על כל מחפשי ומוצאי פירורים פה ושם של דמיון. הלוא כל החיבור של ה"רעיא מהימנא" כולו, מיוסד על המצוות שבכל פרשה. בתחילת הקטע יש הגדרה של המצוה, טרם הצלילה לעמקי סודותיה, והגדרת מצוה כידוע היא מקצוע עמוק ומורכב ומדויק, וכל הגדרות המצוות (איני יודע אם יש על כל התרי"ג אבל ודאי על רובן) תואמות אחד לאחד להגדרת ספר המצוות להרמב"ם. מדובר על מאות רבות של מקומות, שבכולן הדמיון הוא לגמרי הרבה מעל ומעבר לאפשרות לומר שאחד לא ראה את רעהו.

לכ' זה מכריח שגם אם הרעי"מ עצמו קדום, יתכן שהיה בו דיבורים של סודות על המצוות ללא הבאתן בראש הדברים, והמסדר העתיק בארמית את המצוה בניסוח הרמב"ם.

אולי יש "חוקרים" או גדולי ישראל שעמדו על כך, אבל אנכי בעניותי עדיין לא ראיתי או שמעתי על זה עד הנה.

מעניין מאד! אתה טוען שיש מאות מקומות, התוכל להביא הנה עשרה מקומות? זה נשמע בדרך גוזמא.
אגב, יש מצוות ברע"מ שהרמב"ם לא מונה אותם והרמב"ן כן.

בקרית מלך להגרח"ק שליט"א מציין במקומות רבים בהם דברי הרמב"ם והזוהר חופפים ונקט שדברי הזוהר הם מקורו של הרמב"ם
גם בס' הערות על הזוהר לר"י ליינער מציין כמה מקומות בזוהר שלדעתו הם המקור לדברי הרמב"ם

יש מקומות רבים בהם כל המדרשים (והתלמודים והברייתות וכו') חופפים זה לזה, בין מדרשים קדומים ובין מדרשים מאוחרים (המאוחרים אף לרמב"ם), השאלה האם יש קשר בין מקור אחד לשני, או ששניהם העתיקו ממקור שלישי, מה שהעיר השוחט הוא הערה יותר מעניינת, בגלל שככל שהלשון נמצא רק בשני מקומות ובדברים שיש מחלוקת עליהם ונמצאים רבות כצד אחד מהם, יש כאן מקום למחשבה.

דעת ותבונה
הודעות: 256
הצטרף: ש' פברואר 15, 2020 9:35 pm

Re: דמיון מופלא בין הרמב"ם לזוהר

הודעהעל ידי דעת ותבונה » ה' פברואר 20, 2020 10:20 pm

בן מיכאל כתב:
דעת ותבונה כתב:בקרית מלך להגרח"ק שליט"א מציין במקומות רבים בהם דברי הרמב"ם והזוהר חופפים ונקט שדברי הזוהר הם מקורו של הרמב"ם
גם בס' הערות על הזוהר לר"י ליינער מציין כמה מקומות בזוהר שלדעתו הם המקור לדברי הרמב"ם

יש מקומות רבים בהם כל המדרשים (והתלמודים והברייתות וכו') חופפים זה לזה, בין מדרשים קדומים ובין מדרשים מאוחרים (המאוחרים אף לרמב"ם), השאלה האם יש קשר בין מקור אחד לשני, או ששניהם העתיקו ממקור שלישי, מה שהעיר השוחט הוא הערה יותר מעניינת, בגלל שככל שהלשון נמצא רק בשני מקומות ובדברים שיש מחלוקת עליהם ונמצאים רבות כצד אחד מהם, יש כאן מקום למחשבה.

דומני שהגרח"ק מציין גם מקרים שבהם המקור היחיד לשיטת הרמב"ם הם דברי הזוהר. אם הגרח"ק לא מצא מקור קדום יותר כנראה שאין...

היא שיחתי
הודעות: 3509
הצטרף: ו' דצמבר 17, 2010 1:27 am
מיקום: צפת

Re: דמיון מופלא בין הרמב"ם לזוהר

הודעהעל ידי היא שיחתי » ה' פברואר 20, 2020 11:12 pm

שיטת הבני יששכר, דהזוהר נתחבר במתיבתא עליונה בזמן הגאונים
פ' שמות כא, ב: ואמר ריב"ל... כד אתא רשב"י אתא שאילו קמי' האי מלה. [נ"ב]: הנה בגמ' כד עאל ריב"ל חי לג"ע שאל אותו רשב"י אם נראה הקשת בימיו, הנה נראה שרשב"י נפטר קודם הרבה לריב"ל. וגם ריב"ל הוא סמוך לדורות אמוראים, חבירו של ר' יוחנן, ולא נזכר רק פעם אחת בסוף המשנה. ע"כ הדבר הזה אינו מובן. רק כמו שאמרו הקדמונים בעסק חיבור הזהר שנתחבר בזמן הגאונים בג"ע במתיבתא עליונה בהצטרפות כל אלו הנשמות המבוארים בזהר. ועל הכל אני אומר שאמיתיית העניינים יתגלה לנו בימי משיח צדקינו. עכ"ל.
פ' בא לח, ב: דהא ר' חסדא וכו'. [נ"ב]: לפי הגירסא הזו ע"כ צ"ל דהזהר נתחבר בג"ע בזמן הגאונים, דהרי ר' חסדא אמורא הוה בזמן האמוראים.

http://www.shturem.net/index.php?sectio ... cle_id=132

ולדעתו צ"ל דהרמב"ם קיבלו בקבלה לפני רמד"ל

.השוחט
הודעות: 990
הצטרף: א' פברואר 17, 2019 7:23 pm

Re: דמיון מופלא בין הרמב"ם לזוהר

הודעהעל ידי .השוחט » ה' פברואר 20, 2020 11:30 pm

אין בידי את הניצוצי זוהר שהכירו, אולי העבודה מיותרת.
אבל אני מדגיש לא הדמיון ביסודות המצוה, אלא ממש בהגדרתה. (ולא עוד אלא שההגדרה היא בלשון הקדש להבדיל מכל לשון הרעי"מ).

בפרשתינו פקודא מב "להפריש ערי מקלט" - ראה במנין הקצר, רוצח מצוה ט במילים אלו ממש.
בהמשך פקודא בתר דא לפדות (עבד עברי ) ואמה עבריה - מצוה ח במנין שבראש עבדים.
ליעד אמה עבריה - שם מצוה ט, ליעדה.
לדון בקנין עבד עברי ! - שם מצוה א בזו הלשון.
בפסוק מדבר שקר, פקודא להשוות הבעלי דינין. לשון סה""מ עשה קעז.

(היה לי רק כמה דקות).
נערך לאחרונה על ידי .השוחט ב ה' פברואר 20, 2020 11:59 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

דעת ותבונה
הודעות: 256
הצטרף: ש' פברואר 15, 2020 9:35 pm

Re: דמיון מופלא בין הרמב"ם לזוהר

הודעהעל ידי דעת ותבונה » ה' פברואר 20, 2020 11:36 pm

.השוחט כתב:אין בידי את הניצוצי זוהר שהכירו, אולי העבודה מיותרת.


מצו"ב
יגדיל תורה ויאדיר



ניצוצי.PDF
(1.44 MiB) הורד 223 פעמים

דעת ותבונה
הודעות: 256
הצטרף: ש' פברואר 15, 2020 9:35 pm

Re: דמיון מופלא בין הרמב"ם לזוהר

הודעהעל ידי דעת ותבונה » ה' פברואר 20, 2020 11:46 pm

.השוחט כתב:בהמשך פקודא בתר דא לפדות (עבד עברי ) ואמה עבריה - מצוה ח במנין שבראש עבדים.
.


זה מן הדברים שהניצוצי זוהר מציין כי הרמב"ם אינו תואם את הרע"מ, שהשמיט עבד עברי

.השוחט
הודעות: 990
הצטרף: א' פברואר 17, 2019 7:23 pm

Re: דמיון מופלא בין הרמב"ם לזוהר

הודעהעל ידי .השוחט » ו' פברואר 21, 2020 3:37 am

באמת מוזר מאד, לפדות עבד עברי.

יישר כח על הניצוצי. לא הכרתי את זה.

ראה שם מצוות ס-ע, לדון נזקי שור, לדון נזקי בור, לדון נזקי אש. לדון בנזקי אדם,
והלוא על כך בדיוק הקיז הרמב"ם את דמו נגד קודמיו, להחשיב פרשה כזו למצוה ושזו בדיוק ההגדרה.
והם בסה"מ בלשונות אלו כמעט ממש רלו- רמא.

אח"כ ברעי"מ שומרים ובסה"מ רמ"ב-רמד.

אח"כ ברמב"ם מקח וממכר ,טוען ונטען, כל אלו חידושים עצומים ונוראים בהגדרתם,
וכן הם ממש ברעי"מ מיד אחר כך.
ואח"כ ברעי"מ חלוקה שמזכירה בדיוק את ספר קנין להלכותיו.

דומני שאין שום טעם בכלל להמשיך.
כמדומה שכל מי שמכיר מקרוב את ה"הלוך יילך" של ספר המצוות, ואיך היו מגדירים מצוות לפניו,
בכל פעם שהוא רואה רעיא מהימנא, לא משנה היכן וכו', אין לו שום ספק ששניהם בית אב אחד להם.

אפשר רק להתווכח מי המעתיק ומי המקור.
וזו תמימות לא קטנה.
ואולי אפשר לפשר כנ"ל, שרק הכותרות הללו מחודשות.

בן מיכאל
הודעות: 2265
הצטרף: ד' ינואר 04, 2017 2:19 pm

Re: דמיון מופלא בין הרמב"ם לזוהר

הודעהעל ידי בן מיכאל » ו' פברואר 21, 2020 11:12 am

הרב השוחט יש"כ על המובאות.
פעם חשבתי, כי מנין הבה"ג הינו המנין הבבלי, והרמב"ם שדרכו להימשך אחר הירושלמי נסמך הרבה על מנין המצוות של בני א"י, וע"כ יש התאמה עם הרע"מ, למרות שרחוק מאד בעיני לומר כי הרמב"ם ראה את הרע"מ.
אך בינתיים ממה שביררתי בגניזה לא נמצא מנין ארצישראלי של המצוות.

מלבב
הודעות: 3419
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: דמיון מופלא בין הרמב"ם לזוהר

הודעהעל ידי מלבב » ש' פברואר 22, 2020 11:39 pm

גם בהנחה שכל דברי הזהר הוא מרבי שמעון הרי הרבה דברים מהזוהר נמצא גם במדרשים אחרים, והרי הרמבם היה לו מדרשים שאין לנו, כך שאין שום סרך ראיה שהרמבם ראה את הזהר.

עפר לרגלם
הודעות: 187
הצטרף: א' ינואר 22, 2017 7:19 am

Re: דמיון מופלא בין הרמב"ם לזוהר

הודעהעל ידי עפר לרגלם » א' פברואר 23, 2020 7:26 am

מלבב כתב:גם בהנחה שכל דברי הזהר הוא מרבי שמעון הרי הרבה דברים מהזוהר נמצא גם במדרשים אחרים, והרי הרמבם היה לו מדרשים שאין לנו, כך שאין שום סרך ראיה שהרמבם ראה את הזהר.

אין כמעט שום דבר מהזוהר במדרשים אחרים.

מלבב
הודעות: 3419
הצטרף: ד' אפריל 17, 2013 4:48 am

Re: דמיון מופלא בין הרמב"ם לזוהר

הודעהעל ידי מלבב » א' פברואר 23, 2020 9:01 am

עפר לרגלם כתב:
מלבב כתב:גם בהנחה שכל דברי הזהר הוא מרבי שמעון הרי הרבה דברים מהזוהר נמצא גם במדרשים אחרים, והרי הרמבם היה לו מדרשים שאין לנו, כך שאין שום סרך ראיה שהרמבם ראה את הזהר.

אין כמעט שום דבר מהזוהר במדרשים אחרים.

גם לשיטתך האי אמרת כמעט

שמואל שלומוביץ
הודעות: 848
הצטרף: א' מרץ 10, 2019 12:15 am

Re: דמיון מופלא בין הרמב"ם לזוהר

הודעהעל ידי שמואל שלומוביץ » א' פברואר 23, 2020 9:41 am

ברור שהשפה של הזוהר שונה מהותית,
יש שם עולם מושגים שונה בתכלית מ(כמעט) כל דברי חז"ל האחרים המצויים בידנו.
אמנם יש יחס ברור של הקבלות מובהקות כמעט על כל שורה בזוהר,
וכמו שהיטיב לציין בניצוצי זוהר הנ"ל בגליונותיו על כל הזוהר לחלקיו ולסוגיו,
ויותר ממה שציין (ללא תוכנת מחשב) כתוב כאן,
והלוואי שיהיה מי שישלים את המלאכה...
ודאי שיש לזה השלכה גם על הנידון של זמן חיבור הזוהר, ויכול להועיל למחקר הזה אם כי שערי תירוצים לא ננעלו למי שרוצה לאחוז בזה ומזה, אבל לא זה הנושא.
אלא תוספת ההבנה שיש בדברי הזוהר כשמבינים על איזה נושא הם מדברים בשפתו הנגלית,
להבין את רמיזותיו ולשונותיו ומשמעותם,
ולאידך גיסא, להוסיף את הנופך של סגנון הזוהר לדברי הגמ' והמדרש שבידינו.
ואכמ"ל.

פולסברג
הודעות: 1755
הצטרף: ג' אפריל 21, 2020 6:26 am

Re: דמיון מופלא בין הרמב"ם לזוהר

הודעהעל ידי פולסברג » ב' מרץ 28, 2022 2:36 pm

ערוך השולחן סימן רצא סעיף י
כתב הרמב"ם בפרק ל' דין ט':

"חייב אדם לאכול ג' סעודות בשבת: אחת ערבית ואחת שחרית ואחת במנחה. וצריך להזהר בג' סעודות אלו שלא יפחות מהן כלל (ולהוסיף מותר), ואפילו עני המתפרנס מן הצדקה - סועד ג' סעודות. ואם היה חולה מרוב האכילה, או שהיה מתענה תמיד - פטור מג' סעודות. וצריך לקבוע כל סעודה משלשתן על היין, ולבצוע על שתי ככרות, וכן ביום טוב"
עכ"ל.

ומשמע דמצריך כוס לקידוש גם בסעודה שלישית, ותמהו עליו דלא מצינו בגמרא רק קידוש פעם אחת ביום כמו בלילה. ולזה כתבו דאין כוונתו על הקידוש, אלא שישתה יין בסעודה כדרך סעודה חשובה (כ"מ). מיהו דעת המקובלים שגם בסעודה שלישית צריך כוס יין לקידוש, ומימינו לא שמענו מי שעשה כן.

(וזה לשון השל"ה בסידורו: "לוקח הכוס בידו, ואף על פי שאינו מחוייב... לפי חכמי האמת צריך גם כן לקדש בסעודה שלישית וכו'" ע"ש. אבל בפרי עץ חיים שער השבת סוף פרק כ"ג כתב וזה לשונו: "והנה אין ראוי לקדש על היין בסעודה זו... באמצע סעודה צריך לשתות יין וכו'" עכ"ל, וזהו ממש כדברי הרמב"ם לפירוש הכ"מ, וכן כתב במשנת חסידים דף צ"ט. ואם כה ואם כה - כיוון הרמב"ם ז"ל לדברי המקובלים, והוא פלא. ואין דרכינו לכסות הפת בסעודה שלישית, ועיין סימן רצ"ט סעיף י"ד)


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: לוצאטי ו־ 460 אורחים