מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מחפש מקורות על דרכי השימוש של "איכא דאמרי"

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
עדיאל ברויאר
הודעות: 3480
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

מחפש מקורות על דרכי השימוש של "איכא דאמרי"

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » א' דצמבר 16, 2018 1:30 pm

אשמח לדעת אם יש מישהו שניסה לברר את דרכי השימוש במונח איכא דאמרי.
במקרה שאני דן בו, יש שתי אמירות של אמוראים החולקים אחד על השני ונימוקים שלהן, ולאחר מכן איכא דאמרי עם אמירה אחת ונימוק שלה, ואני מסופק מה בא ה"איכא דאמרי" להחליף - 1. את שתי האמירות ונימוקיהן. 2. את האמירה האחרונה ונימוקה בלבד. 3. את האמירה הראשונה ונימוקה בלבד (האפשרות הזאת נראית עדיפה פחות, באופן טבעי, אך יש לציין שהן באמירה הראשונה והן באיכא דאמרי נמסרים הדברים בשם אותו אמורא, ורק הנימוק שונה).
אם מישהו זוכר דוגמאות לאפשרויות 1 ו-3, אשמח מאד.

א' ארזי, סיני כרכים פג ו-פט, פרסם שני מאמרים על "איכא דאמרי", אבל מטרתו שם לנסות להבין כיצד נוצרו חילופי המסורות, ולא לתאר את דרכי השימוש במונח. אני מחפש תיאור שדומה בסגנונו לתיאורים שבספר "הטרמינולוגיה של הירושלמי".

עדיאל ברויאר
הודעות: 3480
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: מחפש מקורות על דרכי השימוש של "איכא דאמרי"

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » א' דצמבר 16, 2018 3:42 pm

ע"צ מלמד, פרקי מבוא לספרות התלמוד, עמ' 457-454 מביא מספר דוגמאות לשימוש של "איכא דאמרי" ו"לישנא אחרינא אמרי לה", וביניהן דוגמה יפה מבבא מציעא כג ע"א:
לימא כתנאי רבי יהודה אומר כל דבר שיש בו שינוי חייב להכריז כיצד מצא עיגול ובתוכו חרס ככר ובתוכו מעות מכלל דתנא קמא סבר הרי אלו שלו סברוה דכולי עלמא סימן הבא מאיליו הוי סימן ומעבירין על האוכלין מאי לאו בסימן העשוי לידרס קא מיפלגי מר סבר לא הוי סימן ומר סבר הוי סימן אמר רב זביד משמיה דרבא אי סלקא דעתך דקא סבר תנא קמא סימן העשוי לידרס לא הוי סימן ומעבירין על האוכלין ככרות של בעל הבית ברשות הרבים אמאי מכריז אלא אמר רב זביד משמיה דרבא דכולי עלמא סברי סימן העשוי לידרס הוי סימן ומעבירין על האוכלין והכא בסימן הבא מאיליו קא מיפלגי דתנא קמא סבר סימן הבא מאיליו לא הוי סימן ורבי יהודה סבר הוי סימן ורבה אמר לך דכולי עלמא סימן העשוי לידרס לא הוי סימן ואין מעבירין על האוכלין והכא בסימן הבא מאיליו קמיפלגי תנא קמא סבר לא הוי סימן ורבי יהודה סבר הוי סימן איכא דאמרי סברוה דכולי עלמא סימן הבא מאיליו הוי סימן וסימן העשוי לידרס לא הוי סימן מאי לאו במעבירין על האוכלין קא מיפלגי דמר סבר מעבירין ומר סבר אין מעבירין אמר רב זביד משמיה דרבא אי סלקא דעתך סבר תנא קמא סימן העשוי לידרס לא הוי סימן ומעבירין על האוכלין ככרות של בעל הבית ברשות הרבים אמאי מכריז אלא אמר רב זביד משמיה דרבא דכולי עלמא סברי סימן העשוי לידרס הוי סימן ומעבירין על האוכלין והכא בסימן הבא מאיליו קא מיפלגי דתנא קמא סבר סימן הבא מאיליו לא הוי סימן ורבי יהודה סבר הוי סימן ורבה אמר לך דכולי עלמא סימן העשוי לידרס לא הוי סימן ואין מעבירין על האוכלין והכא בסימן הבא מאיליו קא מיפלגי תנא קמא סבר סימן הבא מאיליו לא הוי סימן ורבי יהודה סבר הוי סימן

מלמד מציין שהאיכא דאמרי בא להחליף רק את הסברוה.
לפום ריהטא, מדוע ציטטו את שאר הסוגיה? כדי שלא נחשוב שהוא בא למחוק את השאר.
מדוע לא קבעו אותו מיד אחרי הסברוה הראשון? כדי שלא נחשוב שהאיכא דאמרי בא גם להוסיף את כל השאר וללישנא קמא לא גורסים.
אם נצפה שהתלמוד יהיה עקבי בגישה זו, הרי שבמקרה שעומד לפניי אפשרות 3 לא באה בחשבון.

עדיאל ברויאר
הודעות: 3480
הצטרף: ה' נובמבר 20, 2014 11:57 pm

Re: מחפש מקורות על דרכי השימוש של "איכא דאמרי"

הודעהעל ידי עדיאל ברויאר » ה' דצמבר 20, 2018 2:33 am

הראוני שאברהם וייס דן באריכות באופיו של איכא דאמרי בספרו 'לחקר התלמוד' (נמצא באוצר) פרק רביעי, עמ' 221 ואילך.


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: Google [Bot] ו־ 368 אורחים