מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

במה שאדם נקי בו יחשדו אותו

מילתא דתמיהא, בשורת ספרים חדשים, עיטורי סופרים ומטפחת ספרים.
סמל אישי של המשתמש
חלמישצור
הודעות: 2513
הצטרף: ב' יולי 04, 2016 11:55 am
שם מלא: צוריאל חלמיש

Re: במה שאדם נקי בו יחשדו אותו

הודעהעל ידי חלמישצור » ד' דצמבר 19, 2018 7:41 pm

[ומה שאמרו ז"ל (סנהדרין קי א) דחשדוהו למשה רבינו עליו השלום באשת איש. יש לומר שראו וטעו כאצטגניני פרעה דמושיען של ישראל ילקה במים, וחשבו דיטבע והוא בעוון אשת איש דבחנק. ונראה דהשלכתו ליאור היה גם כן לעוררו, כי צריך תיקון על עוון זה מתולדה ומגלגול ראשון, שהיה גם כן בדור המבול, כמו שמובא בזוהר (במדבר רטז ב), ונרמז בדברי חז"ל (חולין קלט ב) 'משה מן התורה מנין? בְּשַׁגַּם הוּא בָשָׂר (בראשית ו ג)'. וחטאם בזנות דאשת איש דעונשו חנק וטביעה, שעל כן נידונו בטביעה במבול, והוא בא לידי כך וניצול, לעוררו דצריך להשתדל לתקן זה. ועל כן פירש מן האשה (שבת פז א), על דרך שאמרו חז"ל (ירושלמי סנהדרין ב ג) בדוד המלך עליו השלום, 'חייך אני מתאיבך דבר המותר לך', דזהו דרך בעל תשובה, כמו שאמרו בפרק זה בורר (סנהדרין כה ב) בחזרת הפסולין, שצריך למנוע גם משערי ההיתר, 'דאפילו בחינם לא עבדי', דאפילו לעכו"ם לא מלוה, עיין שם]. (דברי סופרים ב)

ורבי יוחנן מתחילה לא כיוון לגנות ואונאת דברים, חס ושלום, במעשיו ראשונים, רק חשב דאין לו גנות מזה. אבל ריש לקיש שאמר לו מה אהנית וכו', שהרגיש גנות, וסבור דכיוון לגנותו, על כן אף על פי דידע בנפשו דבאמת הכל נחשב לו לזכויות, מכל מקום לא נתגלה ונתברר זה עדיין לעין כל ולעיני בני אדם עדיין, וממילא דעדיין לא הגיע לתכלית גמר התיקון הגמור שיהיה מבורר לכל; דגם מה שבני אדם חושדין בעולם הזה, אם אינו מצד איבה ושנאה, על כרחך שיש בו שמץ מה מזה עדיין בלב על כל פנים, כל זמן שלא פסק החשד, וכמו שאמרו במועד קטן (יח ב). ובגמר התיקון, דיבוקש עוון ישראל ואיננו, יפסק גם החשד מפי הבריות. וכל זמן שיש בזה גנות לעיני הבריות, על כרחך, אף על פי שמצד עצמו, שהוא מצד האמת לאמיתו, הוא נקי וזך לגמרי, מכל מקום עדיין צריך בירורים, לבוא לידי גילוי לכל דלא יתבוששו עוד. ומצד הזה בא לחשוד את רבי יוחנן שבא לאנותו בדברים, דמי שאין בו שום שמץ חסרון לא יכול לחשוד את חבירו גם כן בחסרון, דאין מרגיש במציאת חסרון ודן הכל לכף זכות. ועל כן אמרו ז"ל (קידושין ע ב) כל הפוסל במומו פוסל, דאין אדם פוסל לחבירו במה שאין בו, אלא אם כן יש בנפשו שמץ מזה, ואז רואה גם בחבירו מאותו חסרון שבו, כי הנפשות כמראות, כנודע. (תקנת השבין עמוד קיג)

יבנה
הודעות: 3642
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: במה שאדם נקי בו יחשדו אותו

הודעהעל ידי יבנה » ד' דצמבר 19, 2018 7:43 pm

מו"ק יח:
ואמר רב משום רבי ראובן בן איצטרובילי ואמרי לה במתניתא תנא אמר רבי ראובן בן איצטרובילי אין אדם נחשד בדבר אלא אם כן עשאו ואם לא עשה כולו עשה מקצתו ואם לא עשה מקצתו הרהר בלבו לעשותו ואם לא הרהר בלבו לעשותו ראה אחרים שעשו ושמח מתיב רבי יעקב ויחפאו בני ישראל דברים אשר לא כן על ה' אלהיהם התם להכעיס הוא דעבוד תא שמע ויקנאו למשה במחנה לאהרן קדוש ה' רב שמואל בר יצחק אמר מלמד שכל אחד קינא לאשתו ממשה התם משום שנאה הוא דעבוד תא שמע אמר רבי יוסי יהא חלקי עם מי שחושדין אותו בדבר ואין בו ואמר רב פפא לדידי חשדון ולא הוה בי לא קשיא הא בקלא דפסיק הא בקלא דלא פסיק וקלא דלא פסיק עד כמה אמר אביי אמרה לי אם דומי דמתא יומא ופלגא והני מילי דלא פסק ביני ביני אבל פסק ביני ביני לית לן בה וכי פסק ביני ביני לא אמרן אלא דלא פסק מחמת יראה אבל פסק מחמת יראה לא ולא אמרן אלא דלא הדר נבט אבל הדר נבט לא ולא אמרן אלא דלית ליה אויבים אבל אית ליה אויבים אויבים הוא דאפקוה לקלא

בקרו טלה
הודעות: 3931
הצטרף: ה' יוני 26, 2014 5:23 pm

Re: במה שאדם נקי בו יחשדו אותו

הודעהעל ידי בקרו טלה » ד' דצמבר 19, 2018 8:16 pm

צדקת הצדיק - אות קנז
וידוע כי כל שקר שאומרים על אדם הוא מה שאותו אדם מיוחד לטובה באותו דבר כמו שאמרו למשה (במדבר טז ג) מדוע תתנשאו וגו' ונאמר (שם יב) והאיש משה ענו וגו'.

שפת אמת - פרשת קרח - [תר"מ]
אמו"זל הגיד בשם הרב מפרשיסחא ז"ל לראות איך המתנגדים על הצדיק בוחרים לדבר עליו דוקא במדה המתוקנת אצלו ביותר. כאשר אמרו ומדוע תתנשאו והכתוב מעיד והאיש משה עניו מאוד כו'.

הובא בטעם הצבי פר' ויצא

יבנה
הודעות: 3642
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: במה שאדם נקי בו יחשדו אותו

הודעהעל ידי יבנה » ד' דצמבר 19, 2018 8:47 pm

זנגי כתב:ומה ראית אתה בגמרא שהבאת

שם מפורש שדעת הגמ' הוא הפך דעת אותו גדול שהבאת, וחושדים רק מי שאינו נקי בדבר.

יבנה
הודעות: 3642
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: במה שאדם נקי בו יחשדו אותו

הודעהעל ידי יבנה » ה' דצמבר 20, 2018 12:10 am

זנגי כתב:הנושא היה שבמה שאדם נקי בו יעלילו עליו

תיובתא דגמרא תיובתא

לענין
הודעות: 3471
הצטרף: ד' יולי 19, 2017 8:24 pm

Re: במה שאדם נקי בו יחשדו אותו

הודעהעל ידי לענין » ה' דצמבר 20, 2018 2:01 am

ידועה העובדה בראי"ה קוק שלא היה נותן לבו כלל לדברי המחרפים, לבד מפעם אחת שבו כינוהו 'שונא ישראל', שאז היה שבור ממש, והדברים מבהילים.

עתניאל בן קנז
הודעות: 2245
הצטרף: ד' מאי 22, 2013 8:27 pm

Re: במה שאדם נקי בו יחשדו אותו

הודעהעל ידי עתניאל בן קנז » ה' דצמבר 20, 2018 4:49 pm

יבנה כתב:
זנגי כתב:ומה ראית אתה בגמרא שהבאת

שם מפורש שדעת הגמ' הוא הפך דעת אותו גדול שהבאת, וחושדים רק מי שאינו נקי בדבר.

כמובן שיש הבדל גדול בין 'חשד' (שהציבור אכן חושב שפלוני חטא) ובין 'השמצה' (שהציבור יודעים שאין בו, ומשמיצים אותו בחינם).

הגמ' מדברת על חשד.
הסיפור במשה רבינו ע"ה, ופירושי הצדיקים עליו, מדברים על מי שהשמיץ את משה רבינו, למרות שהיה ידוע כעניו.

ותל"מ


חזור אל “מטפחת ספרים ועיטור סופרים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 192 אורחים

cron